HAS
02.01.2022 kl 23:30 3167

Det er litt forunderlig at så mange som helt har mistet troen likevel ikke klarer å slippe tråden, men vi må bare takke for omtanken. Det handler om 2 meget kapable rigger, og nå har selskapet skaffet seg rom for å få riggene i god forfatning. Med redusert gjeld og begge riggene i drift er oppsiden fortsatt meget stor. Vi har tillit til at Odfjell står som garantist for god og forsvarlig drift.
cold
02.01.2022 kl 23:37 3171

Du har helt rett. Flere har kutta ut å skrive her pga. voldsomt hysterisk drama.
Redigert 02.01.2022 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
HAS
02.01.2022 kl 23:42 3166

Helt forståelig. Tar nyansettelsene i ledelsen som et tegn på at ting er på gang, og at det vil komme noen avklaringer rimelig raskt.
Redigert 02.01.2022 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
cold
02.01.2022 kl 23:52 3144

Det er ikke bare drama-Queens. Det er også mye kverulering, personangrep og nedsettende språkbruk.
5198
03.01.2022 kl 00:14 3111

Dette er bare oppgulp og direkte feil så dette blir for dumt å kommentere. Fra nå hadde jeg satt pris på om folk kunne la være å svare på Odiums kommentarer når det er direkte feil og misvisende som nå er det bedre uten han. Greit med forskjellige meninger det er bare sundt men dette blir formdumt.
Redigert 03.01.2022 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
HAS
03.01.2022 kl 00:29 3079

Ser at Odium vurderer det sannsynlig med kr 100 pr. aksje i Rent a Wreck selskapet Shelf. Dette begynner å bli like fornøyelig som å være på kamp Molde - Rosenborg. Men nå får dere ha god natt alle sammen:)
5198
03.01.2022 kl 08:24 2877

Ja men prøv nå å legg ballen død og ikke kommenter noe mer fra Odium det er eneste måten en kan prøve å holde dette forumet brukbart på, ser ingen grunn til å være her om det bare skal være tull og spydigheter. Da finner i det minste jeg meg andre plasser å skrive.

Jeg skal ikke mene veldig mye om Shelf vil kunne gå til 100 selv om DNB hadde kursmål på 100 for rundt 3 år siden men den som har sittet i Shelf det siste året har i alle fall hatt 140% (+) avkastning samtidig som NOL har falt 46% (-). Shelf har kommet gjennom hele denne perioden uten emisjoner eller andre store problemer og er rigget like bra som for 3 år siden så å begynne å gjøre narr av Shelf er vel ikke det smarteste du gjør her på NOL-tråden. Selv har jeg 80K NOL-aksjer som så langt har vært en tragedie, men heldigvis gikk jeg en del tyngre inn i Shelf men til tross for siste års stigning tror jeg potensialet er langt større der enn i NOL.
Jeg håper begge lykkes like bra, men kommer nok til å tjene langt mer på Shelf-investeringen min. Anbefaler deg å ta en kikk på Shelf selv så kanskje du raskere tar igjen tapet i NOL ;)
HAS
03.01.2022 kl 08:41 2830

Det ble litt slitsomt å møte det nye året med så negative toner, men det er bare å beklage at man lar seg provosere. Det var nok heller et forsøk på en litt humoristisk vinkling oppi all elendigheten. Veldig enig i at vi får fokusere på de positive signalene som preger bransjen, så får det være lov å ha litt ulike favoritter.
5198
03.01.2022 kl 08:58 2765

Ja nå får vi se nå er det møte om fremtiden til personellet på WM og WB i dag og 5 januar så får vi se om dette gir noen hint om veien videre. Har sett litt mer på Valaris i helgen og forstår godt at Fredriksen har kjøpt seg opp der. Dette er et godt selskap men de har p.d.d. Ingen HE rigger, så om de skal satse på dette markedet må det bli for å samle Seadrill og Nol sine for å innta dette markedet, gir ingen mening å gå inn i et slikt marked uten 3-4 enheter.
Skulle dette bli løsningen tror jeg Seadrill snapper NOL før de går sammen med Valaris, men ser ikke for meg at Fredriksen gjør dette før begge riggene har kontrakter.

Valaris er cash positive, Seadrill kommer vel ut av chapter 11 cash negative men fremdeles med en sterk balanse slår disse kjempene seg sammen kan de få til akkurat det de har lyst til, 2022 blir nok et år der mye av cashflow blir brukt til reaktivering for begge disse selskapene. Men ligger utrolig med verdier der som er lavt verdsatt.

Ser ut som det meste av skattemessige salg er over nå, kommer det kontraktnyheter er det rett opp, også litt større ordre som dukker opp på kjøpssiiden de siste dagene
Redigert 03.01.2022 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Odium
03.01.2022 kl 09:18 2704

Virker som du begynner å bli sår.
Du får ikke ekstrapoeng ved å være optimistisk uten grunn.
Og sannheten er at du har så langt aldri hatt rett i noe, så jeg skjønner ikke at du tørr å skrive noe i det hele tatt. I over et år har du bommet på faen meg alt
R19
03.01.2022 kl 09:18 2714

Valaris har flere he rigger (jack up), men ingen semi he.

Hvordan kommer du frem til at seadrill blir cash negative etter chapter 11?
Odium
03.01.2022 kl 09:28 2690

Tja du kan jo sitte der og slenge med leppa om shlf.
Nol har to flotte rigger uten kontrakt, hvor en har et elendig rykte og et pulverisert mannskap, hvor mye er sånt verdt uten inntekt?
Shlf har en del rigger som er eldre ja, men de funker og shlf er på speed dial hos saudi aramco. Hvis jeg ikke husker feil, så har shlf en oppetid på over 99%, kanskje du kan korrigere meg der Siph?
Og som han skriver over så har shlf så langt vært en god investering. Det er dessuten en rykende fersk fair value vurdering på 76kr rotet i en svært konservativ cashflow vurdering.

Jeg er nysgjerrig HAS, hva er fordelen med en ny, skamdyr rigg fremfor en eldre innkjørt som gjør jobben like bra når kunden ikke stiller krav til sånt? Kostnader? Oppetid? Hva er oppetiden til bolsta? 80%?
HAS
03.01.2022 kl 09:35 2679

Stadig mer tydelige tegn på at vi går mot en kraftig underforsyning av olje gjør at jeg tror det blir plass for både gamle og unge i bransjen:)
FwO
03.01.2022 kl 09:46 2635

Nå er du useriøs.. På norsk sokkel er det en gang slik at store nye rigger er å foretrekke, presterer rett og slett best i det store bildet. ALDRI vært høyere fokus på miljø rating (drivstoff forbruk, Nox, utslipp, kjemikaliebehandling, batteri/hybrid drift, bio fuel, med mer). Kanskje har riggene totalt sett høyere forbruk og utslipp en de som er mindre, men på papiret ser det veldig bra ut. OMDØMME står veeeldig høyt hos oljeselskapene, og dermed er man nødt til å gå for disse nye "grønne" riggene. Og ikke minst videreutvikle disse på dette området, der spiller størrelse og eksisterende teknologi en viktig rolle. WB og WM er ansett som to av de best utstyrte riggene som er å oppdrive på norsk sokkel, det kan du ikke si noe som helst på.
Så får man selv velge om man tror disse to fine riggene blir sendt til skraphandleren, eller om de skal ut å bore mange fine brønner :-) (i mine øyne står det mange rigger foran disse to i køen når det kommer til hugging)
Redigert 03.01.2022 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
R19
03.01.2022 kl 09:50 2609

Jack up er mye mer miljøvennlig enn semier, men nå må vi seriøst se på hva de henter opp. Olje er ikke miljøvennlig.
Odium
03.01.2022 kl 10:06 2567

Shlf server ikke det norske markedet. Saudi Aramco driter i hvor stor batteripakka di er så lenge riggen gjør det den skal.
Kommentaren min var et svar til HAS sin manglende forståelse av markedet som shlf faktisk jobber i.

Nå skal det sies at jeg tror nol vil tjene penger en dag, jeg er bare uenig med en del om når dette blir. Jeg tror det fort kan ta minst et år til før en faktisk ser svarte tall og slik markedet er nå så er svarte tall det eneste som betyr noe
5198
03.01.2022 kl 10:10 2548

Det å få klarhet rundt WB vil sikre dette caset veldig, så lenge en rig er på kontrakt vil ikke tapet pr mnd være så urovekkende. Her tror jeg Lundin forlenger, så får vi håpe ODL har sett for seg en jobb de vil bruke WM på som ikke er så langt frem i tid.
FwO
03.01.2022 kl 10:14 2533

Det sier jo sitt.. Her får man holde seg til markedet WM og WB opererer i, blir som å sammenligne druer og poteter.
Worth
03.01.2022 kl 10:21 2510

Å drive å sammenligne SHLF og NOL blir helt useriøst.. Kjøp mer SHLF dere som har troen på eldre rigger og høy oljepris fremover. ODL hadde neppe blitt manager på WB og WM viss de ikke ser for seg å få de på kontrakt ila Q1-Q2. Så får andre bedømme om riggene prises for høyt ved en MCAP på 6-700 millioner med dagens gjeld.
5198
03.01.2022 kl 10:53 2440

Ja med ca 230 Musd i gjeld pr rigg, så er det bare å tippe verdsetting ved salg ( 350-400 Musd 2022) (380-420 Musd 2023) er i intervallet jeg tror det vil ligge. Så deler du på 130 millioner aksjer. Oppsiden er formidabel om du ikke tror ODL ble managere for å være vaktmestere på Hanøytangen.
Redigert 03.01.2022 kl 10:54 Du må logge inn for å svare

NOL var og er et godt case. At andre har valgt å flytte midler over i andre selskaper er for meg både helt greit og tilsynelatende pr i dag også fornuftig.

Alle lærebøker snakker om å ikke forelske seg i aksjer. Sett utenifra er det det jeg har gjort. Fra min side er valgene om å bli sittende tatt basert på mine egne vurderinger, fortløpende - og hver gang vi får materiell informasjon om selskapet.
Jeg finner pr i dag også et par andre selskapet jeg har stor tro på. Det er ikke Shelf (har gjort en analyse på deres drift og regnskap), men ser at denne kan regnes hjem.

Når det er sagt vurderer jeg NOL ut fra dagens situasjon. Ikke ut fra at reisen så langt har vært forferdelig tragisk. Det som har skjedd har skjedd. Jeg har tro på underliggende verdier, og anser ikke caset som ødelagt (ref. melding 23.12). Skulle selvsagt ønsket meg en høyere emikurs, men slik er nå engang dynamikken i aksjemarkedet. Jeg tror emikursen er myntet på insentivet om at alle aksjonærer må bidra en ekstra gang med penger (som brukes til å holde hjulene i gang). Det er ikke en positiv emisjon som sådan (selv om resten av meldingen tilrettelegger for at det kan være en fornuftig investering). Forhåpentligvis kan vi se mot lysere tider: attraktive rigger med verdens beste riggmanager innen HE. Den indikerte (mulige neste) emisjonen ifm WM vil være en positiv investering - ikke lik emisjonen som er garantert av Hemen og Hayfin. Den er for å redde selskapet, og selskapet er nå også kortsiktig reddet. Ingenting er evig, og som for alle verdiskapende investeringer krever det selvsagt at driften stabiliseres - og da trenger vi kontrakter. Jeg kunne gjerne satt opp en DCF-analyse på NOL for å bevise russiske prosenter (men igjen, det har for meg liten verdi all den tid DCF må risiko justeres kraftig før vi ser nye kontrakter).

Om man mener West Mira og West Bollsta er dårlige rigger, ja så investerer man jo sannelig ikke i NOL. Her kan jeg bare referer til intervju med CEO i ODL fra desember 2020 - hvor det er ganske åpenbart at han anser riggene som veldig attraktive.
Redigert 03.01.2022 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
5198
03.01.2022 kl 12:20 2278

Ja en fornuftig og edruelig konklusjon på dagens situasjon. Ikke noe heller mer og mer over på at Fredriksen tar disse riggene inn i Seadrill 3 så fort de har kontrakt. Første pekepinn på veien videre kommer nok til kvelden da det blir kjent hva personellet har fått beskjed om.

En kan jo trøste seg med at verdien på riggene stiger i dagens marked, i det kontrakt blir bekreftet gjør jo i realiteten også verdien på riggen et kjempe hopp. Også et veldig fint selskap og fusjonere/kjøpe da dette vil ha null påvirkning på driften med ODL som manager.

Det at ODL tidligere har sett på muligheten for å skaffe seg disse sier meg at ODL har jobb de kan sette på WM. Om WB da fortsetter for Lundin som jeg tror er kabalen løst.
Redigert 03.01.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Gozilla
03.01.2022 kl 15:26 2006

WB fortsetter ikke for Lundin.

Sannsynligvis går den til kai i noen måneder for oppgraderinger. Så blir seadrill mannskapet ferdig med sin oppsigelsestid. Da vil den høyst sannsynligvis få ny kontrakt. Det tidligere seadrillcrew må da søke på sine «egne» jobber.
Kynisk, men slik virker det som er løsningen for øyeblikket.
cold
03.01.2022 kl 15:52 1951

Helt riktig det. Lundin`s olje- og gassaktiviteter på norsk sokkel ble nylig solgt til Aker BP. Men WB har kontrakt med (Lundin) Aker BP frem til 31. mars 2022.

Hei Gozilla,

Hvor har du dette fra? "Går til kai for oppgraderinger", det må jo henge sammen med ny kontrakt? Oppgraderer vel ikke WB uten at det henger sammen med noe.

Om det du skriver stemmer, skurrer det litt da kontrakten med Lundin tilsynelatende nå avkortes, og det ville ikke gitt mening med mindre det er en avtale om noe mer(senere). Hva tenker du om det?
Gozilla
03.01.2022 kl 16:17 1999

Det er lenge siden Lundin har sagt at siste brønn blir denne de nå borer på Solveig.
De har simpelthen ikke mer oppdrag for Bollsta nå. Dette har jeg å formidlet tidligere, så bør ikke komme som en overraskelse. DSS borer den siste brønnen.
Selvsagt får Bollsta ny kontrakt via Odfjell. Spørsmålet er bare når riggen er klar, etter Odfjell tar over.
5198
03.01.2022 kl 16:47 1943

Trodde denne ville fortsette for Lundin men dette har da NOL fått info om for veldig lenge siden så regner med de har en plan klar etter 31 mars. Ellers er det veldig vanlig at alle blir sakt opp for så å få en ny prosess med ansettelser. Veldig rart ikke NOL kommer med noe info rundt dettte. Nytt crew er vel ganske raskt på plass da sikkert 60-70% av de som jobber der vil søke ny jobb, resten skaffer de vel fra andre søkere og egne folk.

Litt skuffet over dårlig info fra selskapet når det gjelder WB og kontrakt.
Redigert 03.01.2022 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
bravo
03.01.2022 kl 17:27 1854

Mye tull og vass på NOL trådene. WB er ikke på rate frem til 31.Mars. Avtalen var hele tiden brønnbasert. Riggen er på null rate når den kommer inn etter denne brønnen. Men i motsetning til WM så vil det ikke være mye capex på WB de månedene den ligger inne og venter på nytt arbeid.
Redigert 03.01.2022 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
HAS
03.01.2022 kl 17:39 1876

Fra operasjonell oppdatering 23.12.21:

"NOLs 6. gen. Halvt nedsenkbar borerigg West Bollsta er kontrahert til Lundin, Norge ut første kvartal 2022. Dagens leder for riggen, Seadrill, vil fullføre operasjonene i henhold til gjeldende borekontrakt og deretter overføre riggledelsen til ODL i direkte fortsettelse av sin virksomhet. Forberedelser for en sømløs overføring av riggledelse er allerede i gang under ledelse av NOL-ledelsen. Markedsføring av begge riggene vil starte umiddelbart av Odfjell Drilling."

Noen som kan forklare med forskjellen på fast kontrakt (x-antall brønner), og en opsjon?

Snodig at så mange mener Lundin kan stoppe kampanjen når som helst, og attpåtil leid inn en annen rigg for å ta en brønn med oppstart i januar??

Sitter dere å synser, eller kjenner dere innholdet i appendix 2 og 3 på kontrakten med Lundin?

Edit: HAS, takk - spot om mitt poeng! ;)
Redigert 03.01.2022 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
bravo
03.01.2022 kl 17:54 1979

Jeg har ikke innsyn i kontrakten med Lundin, men jeg kjenner til det som er gjeldene praksis knyttet til opsjoner på brønner.
Opsjoner på brønner er noe jeg føler jeg ble enda mer utbredt i etterkant av oljekrisen i 2014. Det kan være flere grunner til at oljeselskaper velger å gi opsjoner.
Ofte er det rent strategisk.
Det kan og være geologisk.
Politisk, opp mot evt godkjenninger av myndigheter/partnere
Eller så kan de være knyttet til prestasjoner, dersom det er usikkerhet rundt riggens kapasitet og prestasjoner. Felles for alle brønn-opsjonene er at de er enveis opsjoner der det er oljeselskapene som velger selv om opsjonene skal taes eller ikke.

I WB sitt tilfelle har Lundin valgt å ikke gi riggen flere brønner.
Redigert 03.01.2022 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
5198
03.01.2022 kl 17:55 1982

Ja husker jeg stusset veldig over denne setningen tidligere, tenkte det var slik de måtte skrive den da ingen ting var skrevet under.

(Markedsføring av begge riggene vil starte umiddelbart av Odfjell Drilling.)

Så amatørmessig kan bare ikke NOL/Seadrill ha vært at de lar kontrakten gå ut så markedsfører de riggen, om det ikke blir noe mer for Lundin må de jo ha forstått dette for lenge siden og prøvd å skaffe riggen arbeid. Så glad ODL kom inn for her har det vært svak styring av selskapet over lang tid, med ODL som manager bør det bli en lek å styre disse to riggene. At kursen i dag er det den er og ikke 20 kr er jo kun Seadrill og NOL sin skyld.
Skjønner at det er kjedelig og trist for Fredriksen å eie et selskap som Seadrill som skal leve av å drifte rigger men ikke klarer dette.
bravo
03.01.2022 kl 18:02 1947

Det er ingenting galt med Seadrill.
Seadrill har driftet borerigger på norsk sokkel i over 40 år og er over tid blandt de beste på nettopp drifting av borerigger.
Både West Hercules, West Phenix, West Elara og West Linus er foretrukket rigger oss ledende oljeselskaper.

Takk for svar, bravo. Det du skriver gir mening, men det er beskrivelsen av en opsjon du summerer. Nå snakker vi om brønner som er listet opp som fast i kontrakten. Mener du at dette gjelder dem også? I så tilfelle ingen vits å skille mellom fast og opsjon. Noe jeg har liten tro på (ut fra min kontraktserfaring - for øvrig ikke innen rig)
Redigert 03.01.2022 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
5198
03.01.2022 kl 18:09 1964

Dette får jeg bare ikke til å stemme, har selv vært på WP og dårligere driftet rigg skall du lete lenge etter. Men er ikke noe galt med de på riggen flinke folk så er ikke der problemet ligger. Når Fredriksen selv må spørre ODL om de ikke kan drifte riggene sine sier det seg selv at Seadrill ikke får det til i Nordsjøen. Elara og Linus blir jo noe helt annet igjen.
HAS
03.01.2022 kl 18:20 1963

Selskapet har åpenbart tatt mange grep for å få kontroll på situasjonen, og det sitter nå mye god kompetanse rundt riggene både når det gjelder drift og administrasjon. Det kan til og med være at det allerede foreligger konkrete planer for begge riggene, og om nødvendig oppgraderinger i denne sammenhengen. Vi får avvente videre informasjon.
Redigert 03.01.2022 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
bravo
03.01.2022 kl 18:22 2008

Faste brønner er å regne som faste, og må heller ikke sammenlignes med opsjoner.
Men det kan likevel ligge inne med en «cut-off» i forhold til dato og/eller andre relevante krav.
F.eks. ble WB tatt av den første brønnen uten å klare å ferdigstille den. Likevel teller den trolig som en av de 10 «faste» brønnene selv om f.eks det var Scarabeo som ferdigstilte brønnen.