đŸ»đŸ»đŸ»

Mrhifi
NOL. 11.08.2021 kl 08:31 444759

🧑‍🎄

Redigert 12.02.2022 kl 19:21 Du mÄ logge inn for Ä svare
ullebusten
05.01.2022 kl 13:37 3868

Ingen problem, takker! 😃👍 Ikke kastet kortene, men trengte noen dager fri og reiste pĂ„ hytta i romjulen
Redigert 05.01.2022 kl 13:39 Du mÄ logge inn for Ä svare
Mrhifi
05.01.2022 kl 13:16 3912

Jeg mente med busted, at du havde "kastet kortene"...(solgt)
Du er en af de mest trovĂŠrdige pĂ„ denne trĂ„d👍
Sorry ub, kan godt se det kan misforstĂ„s...my mistankeđŸ€Ż
Redigert 05.01.2022 kl 13:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
5198
05.01.2022 kl 13:09 3934

Tja kan godt vÊre du har rett, det er klart at Fredriksens kjÞp i Valaris er ikke tilfeldig og det vil jo skje noe her ganske sÄ snart tipper jeg. Men ser for meg at Fredriksen vil ha NOL opp Ä gÄ. Dvs jeg ser ikke for meg at begge riggene fysisk mÄ vÊre i arbeid, men et NOL der begge riggene har kontrakt men ikke har kommet seg ut pÄ jobb er verdt mye da fÄr man skikkelig betalt for riggene.

Tenker at NOL bare blir et betalingsmiddel for Ä fÄ en stÞrre eierandel i Seadrill eller Seadrill/Valaris. Da blir det Ä fÄ presset opp prisen pÄ NOL sÄ mye som mulig for Fredriksen da det er i dette selskapet han eier mest.

Med den omsetningen som er i NOL om dagen vil nyheten om kontrakt gi Russiske prosenter.

Med Seadrill/Valaris nesten uten gjeld kan det skje utrolig mye i denne bransjen om de virkelig tÞrr Ä ta pÄ seg gjeld og kjÞpe/fusjonere inn andre selskaper, dette er noe som er typisk Fredriksen og ser for meg at eneste grunnen til kjÞp i Valaris er Ä eie sÄ mye at han fÄr viljen sin. I Seadrill, NOL og NODL har han full kontroll og det blir akkurat som han Þnsker. Men innenfor HE segmentet vil det nok skje mer en at Seadrill/NOL slÄr seg sammen her vil det nok skje noe med TO Norge og muligens ODL. TO har ogsÄ alt for mye gjeld sÄ kommer spÞrsmÄlet om de vil selge noen rigger eller vanne ut aksjonÊrene sÄ har du Dolphin som lurer i sivet med sine to nybygg som ennÄ ikke er sikre. Her vil det nok skje utrolig mye innen kort tid tror jeg, markedet ville ogsÄ blitt utrolig mye bedre med 3-4 store selskap i NordsjÞen det vil alle boreentrepenÞrene tjene pÄ.

Alle snakker om hÞyere rater i 2023 og utover samt at det ikke skal mye til fÞr det er lite tilgjengelige rigger pÄ UK sektor sÄ da bÞr oppkjÞpene/fusjonene komme sÄ raskt som mulig i 2022, da kontraktene for 2023 og utover kommer i lÞpet av Äret og utover( de som ikke allerede er skrevet).
Redigert 05.01.2022 kl 13:21 Du mÄ logge inn for Ä svare
HAS
05.01.2022 kl 12:19 4035

Kanskje holdes kortene tett til brystet inntil Seadrill formelt er ute av kap 11. Det kan vel skje nÄr som helst.
5198
05.01.2022 kl 12:08 4069

MÄ jo komme noen oppdateringer om veien videre nÄr vi fÄr prospektet til emisjonen, sikrer selskapet seg noen kontrakter regner jeg med at disse blir opplyst om ganske sÄ raskt da dette vil vÊre ekstremt kurskrivende informasjon i NOL sitt tilfelle. Ting kan ikke se stort verre ut en det gjÞr nÄ, med kontrakter snur dette plutselig. Med kontrakter og ODL er alt klart for en fusjon med de riktige verdiene.
JĂžllis
05.01.2022 kl 12:00 4053

Hvordan pÄvirker bokfÞrt verdi, cash flowen og evnen til utbytte? Helt uforstÄelig for meg.
Reflect
05.01.2022 kl 11:54 4069

JĂžllis,
Jeg er enig i ODL’s operasjonelle track record er meget bra. Det vil vĂŠre bra i ett sammenslĂ„tt NOL, ODL, Seadrill, mulig Valaris ute i verden.
Men pÄ sikt tror jeg at ODL med snitt 491mill bokfÞrt verdi pr rig vil gjÞre det vanskelig Ä fÄ til utbytte, ergo mindre attraktivt, -og jeg vil tro at hovedeier(e) nÄ ser tiden inne til Ä bli med i bransjens konsolidering bÄde for Ä fÄ fram verdier og men og for framtidens utfordringer.
Vedr lavere utslipp med Þkt effektivitet, - det kan de fleste Oljeselskap fÄ til med optimalisert prosedyrer, rigg og rig-management. 

ullebusten
05.01.2022 kl 11:42 4149

NĂ„r resultatet av rettet emisjon annonseres er det for sent Ă„ kjĂžpe seg opp for Ă„ delta i rep. em:

"The Company intends to commence a repair offering of up to 8 million shares towards existing shareholders as recorded in the VPS at the date of completion of the Private Placement and who did not participate in the Private Placement."
HAS
05.01.2022 kl 11:36 4161

Apropos "busted"; hvordan/nÄr annonseres en evt reparasjonsemisjon? Rekker man Ä kjÞpe seg opp til et stÞrre grunnlag for tildeling etter at denne er annonsert?
ullebusten
05.01.2022 kl 11:29 4193

Mulig jeg feiltolket deg :)

Var denne jeg refererte til - "busted" som i "tatt pÄ sengen":

"Mrhifi 28.12.2021 kl 09:27 910
Gozilla skrev "Hvem av baise nickene er Longe sitt? Selvsagt har han solgt, Ă„ snart kommer han lĂžpende Ă„ kvitrer m.."
Hvad med Ullebusten ? Er han busted 👙"
ullebusten
05.01.2022 kl 11:22 4166

Hei raider,

takk for svar. Jeg er Ă„pen for at jeg ikke har fasiten, men uten beregninger/tall hadde jeg aldri vurdert NOL. Ikke akkurat track-recorden som trigger interesse utenifra.

Jeg har regnet litt pÄ cash-flow og kontanter ut 1. kvartal og antar at beholdningen ved 31.03 vil ligge pÄ ca 15mUSD (etter tilfÞrsel av 20mUSD). Er litt mer konservativ pÄ WM enn dine 65kUSD (lagt inn operative kostander pÄ 10mUSD pÄ WM i q1 - pluss renter), men jeg regner ikke kostnader pÄ WB fÞr q2 (kun renter). Mine tall tar utgangspunkt i regnskap 1-3q 2021 (finans, admin, rigg utgifter mm.).

Momentene du belyser er ogsĂ„ med pĂ„ Ă„ forklare forskjellen i prising mellom ODL og NOL sine rigger. NOL har ingenting annet enn attraktivt stĂ„l med potensiale, ODL har fantastisk track-record, god kontantstrĂžm - listen er lang. Det du pĂ„peker er jeg ikke uenig i, tvert imot, men jeg TROR at West Bollsta fĂ„r mer arbeid for Lundin med ODL som manager, og jeg TROR at oppgraderingene du refererer pĂ„ West Mira (jeg sĂ„ ogsĂ„ presentasjonen med Scott) relaterer seg til Ă„ gjĂžre riggen enda mer attraktiv. AltsĂ„ oppgraderinger slik som lukket bus (som WB har). Jeg har blitt fortalt at WM er klar for oppdrag, mao. oppgraderingene som ledelsen snakker om vil komme sammen med en kontrakt. Det virker rart om emisjonen i q1 ikke henter penger til noe som MÅ gjĂžres fĂžr WM kan settes i arbeid igjen.

Uansett, risikoen for flere emitteringer er overhengende - og siste emikurs gjÞr meg meget ukomfortabel - om ikke vi fÄr kontrakter ila jan/feb. NÄ skal jeg lese prospektet nÞye, og med all sannsynlighet delta i reparasjons emisjonen. Uteblir kontrakter mm. i de neste mÄnedene, ja sÄ kan det hende at hele min beholdning i NOL blir solgt. Vi fÄr se.
Mrhifi
05.01.2022 kl 11:01 4220

Hvad mener du UllebustenđŸ€” Har jeg antydet det ?
Jeg tror ikke du har 2 Nick's...👍
JĂžllis
05.01.2022 kl 10:53 4240

Hvilken bokfÞrt verdi en rigg har ingenting Ä si for konkuransedyktigheten. En rigg fÄr ikke bedre eller dÄrligere kontrakt basert pÄ bokfÞrt verdi, men return on equity og belÄningsgrad blir pÄvirket. Riggene blir ogsÄ justert ihenhold til inntjeningen. Seadrill(trÞim) i sine glansdager betalte 600 MUSD for en rigg ny fra verft og bokfÞrte den for 900 MUSD pga hÞy dagrate i 5 Är. En rigg for markedsrate etter hvordan markedet er og hvilke egenskaper/rykte(drift) riggen har.

Hvis ODL riggene bruker 20 mindre tid pr brÞnn enn andre rigger er det nesten 20% fuel save pr brÞnn. Da hjelper det ikke sÄ mye med batteripakker og litt rensing av avgasser.

NÄr et selskap hinter om ny emisjon, er det sÄ Ä si alltid synonymt med at det ligger en mest trolig emisjon i lÞypen. SÄ blir stÞrrelsen satt etter hvor mye penger NOL brenner fÞr begge riggene har fast kontrakt i hÄnden.

Reflect
05.01.2022 kl 09:13 4412

Raider, SÄ vidt jeg kan se av regnskapstall avskriver alle selskapene med lik skattemessig lovlig prosent. Men ODL viser og at de reaktiverer store kostnader med periodiske surveys (reclass), sÄ NOL og SDRL har mye lavere bokfÞrt verdi pr rigg enn ODL, altsÄ er mer konkuransedyktig de neste 5-10Är.
Hvordan har det seg at ODL riggene mer miljĂžvennlige?
Mrhifi
05.01.2022 kl 08:50 4477

PrĂŠcist sober-minded !
Og et eksempel pĂ„ at kommunikation fra selskabet er i bedring...😁 MĂ„ dog indrĂžmme at Raider har ret i nogle af kritik punkter.
Men jeg syntes det er i en meget dyster/negativ tone.

Anyway, Bliver spĂŠndende at se hvad der sker med Odfjell i 2022.
Her tÊnker jeg pÄ om Odl bliver opkÞbt/Fusioneret ind i et stort selskab...
"MĂ„ske" det ville kunne inkludere West Mira/West Bollsta.

Ser ogsÄ der her pÄ trÄden bliver skrevet om at Nol fortsÊtter som selvstÊndigt selskab og opruster med flere Riggs....
Ingen kender facit og det bliver sĂŠrdeles spĂŠndende i 2022.
Redigert 05.01.2022 kl 10:54 Du mÄ logge inn for Ä svare
sober-minded
05.01.2022 kl 08:21 4454

"...the Company may raise additional equity proceeds in 2022 for general corporate purposes, which could include reactivation costs related to preparing West Mira for drilling operations."

Tolker dette litt annerledes, raider. Tolker det mer som at de holder dÞren pÄ glÞtt for at det kan bli behov for Ä hente mer kapital - ikke at de skal. StÄr vel ingen ting om "signifikante" heller...? ...og at forberedelser av West Mira er mer som et eksempel som blir nevnt.
HAS
05.01.2022 kl 08:16 4457

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/01/05/7797526/fredriksen-ut-av-solstad-oker-i-valaris

Om man tenker at vi gÄr mot gyldne tider i bransjen, kan Valaris vÊre et meget godt valg. Fredriksen har tydeligvis planer om Ä skaffe seg en god posisjon i selskapet, og det er nÊrliggende Ä tro at han tar med NOL i planene. NÄ gjelder det Ä pynte brudene med oppgraderinger og gjerne kontrakter. Det er ingen garanti for at dette er Fredriksens plan, men i sÄ fall vil aksjer i NOL kunne vise seg Ä bli en svÊrt gunstig inngangsbillett til Valaris. Dette spillet er som skapt for Fredriksen.
Redigert 05.01.2022 kl 08:17 Du mÄ logge inn for Ä svare
raider
04.01.2022 kl 23:43 4747

ullebusten,

NÄr du regner pÄ Northern Ocean tar du ikke hensyn til fÞlgende i verdivurderingen per rigg:
- Utstedelser av enda flere aksjer for nÞdvendig klargjÞring av West Mira (som Scott McReaken omtalte de som signifikante) og mest sannsynlig noen oppgraderinger pÄ West Bollsta
- Opplagskostnader (inkl renter) frem til oppstart av kontrakt (est. 65kusd per dag per rigg)

Med sannsynligvis flere emitteringer i fremtiden vil ogsÄ den teoretiske oppsiden i prosent gradvis bli dÄrligere jo lenger frem du ser. SÄfremt Fredriksen kan putte inn nye friske penger i selskapet med konkurransedyktig avkastning sÄ vil han sannsynligvis gjÞre det. I sÄ fall vil den teoretiske oppsiden i prosent for eksisterende aksjonÊrer stadig reduseres.

NÄr du regner pÄ Odfjell utelatter du fÞlgende verdier som ligger i konsernet:
- Verdien av dagens kontrakter
- Verdien av management avtalene (forelĂžpig 3 rigger)
- Opsjonen pÄ Deepsea Yantai (uviss verdi)
- KontantstrĂžmmen fra 4.kvartal
- Driftsorganisasjonen, historikk, partnerskap etc (Tillegges normalt ingen verdi i slike sammenhenger, men brukes for Ă„ forklare at verdien bĂžr vĂŠre hĂžyere)

Ellers liker jeg at du underbygger kommentarene dine med innhold og beregninger. Flere av dem.
Redigert 05.01.2022 kl 00:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
Sognoksen1
04.01.2022 kl 23:06 4820

Vel og bra med verdier i riggene ,men vi kjĂžper aksjer fordi vi tror de vil fĂ„ overskudd pĂ„ driften i fremtiden nĂ„r riggene kommer i arbeid og da blir verdiene synlige og selskapet blir priset deretter, eller fusjonert og solgt fĂžr den tid hvem vet ,sĂ„ for no hver enkelt velge om en vil ta den risikoen eller ikke😅
ullebusten
04.01.2022 kl 22:40 4862

Hei raider,

Bra innlegg – vanskelig Ă„ finne solide motargument. Odium slenger seg pĂ„ med magefĂžlelsen sin, og jeg kan ikke benekte at jeg av og til skulle Ăžnske at jeg ogsĂ„ hadde lagt NOL bak meg.. igjen, jeg kommer inn pĂ„ dette med Ă„ forelske seg i en aksje. Kanskje, jeg vet ikke.

Et par poeng fra min side i et forsÞk pÄ Ä balansere oppsideforskjellen mellom NOL og ODL:
‱ ODL sine rigger prises i dag pĂ„ bĂžrs til ca 325mUSD pr rigg (i modellen min har jeg fjerner SOTP for Well og Energy tilsvarende 225mUSD minus gjeld pĂ„ 130mUSD, mao. ca 3,5NOK pr aksje)
‱ ODL har 245mUSD i gjeld pr rigg. NOL har 235mUSD i gjeld pr rigg
‱ Etter emisjonene prises riggene til NOL (ved dagens kurs ~7NOK) til 275mUSD
‱ Øker man verdien av riggene til ODL til 400mUSD tilsvarer det ca 32,- pr aksje
‱ Øker man verdien av riggene til NOL til 350mUSD tilsvarer det ca 20,- pr aksje

Jeg tror begge verdsettingene kan bli en realitet litt frem i tid - nĂ„r ratene drar seg til. Min forutsetning for Ă„ bli sittende er at ODL er rette manager til Ă„ fĂ„ riggene pĂ„ kontrakt – og ikke minst gjĂžre dem attraktive for lange kontrakter(+2023).

Med andre ord, kjĂžper man NOL i dag og samtidig deltar i emisjonen (antar for enkelhetsskyld at vi fĂ„r 1 aksje pr 4 vi eier) vil snittet bli ca 6,40 pr aksje. Inntreffer verdiĂžkningen jeg legger til grunn over, hvor ODL sine rigger prises med en premie til 400mUSD, og NOL sine rigger noe lavere (som du nevner effektivitet, redusert cashflow pga management mm.) til 350mUSD – ja sĂ„ vil ODL gi 50% gevinst, mens NOL vil gi 200% gevinst. Selvsagt er risikoen i NOL ogsĂ„ mye hĂžyere enn ODL.
Redigert 04.01.2022 kl 22:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
Odium
04.01.2022 kl 21:20 4908

To ting.
Nr 1, du setter ord pÄ det magefÞlelsen min har sagt.
Nr 2, du glemte Ă„ nevne Shelf ;)
5198
04.01.2022 kl 21:19 4902

Hemen fortsetter Ä Þke i Valaris, de er nÄ oppe i 6,2% ikke kjempe viktig for oss NOL aksjonÊrer men greit Ä fÄ med seg for de som tror pÄ en stor plan. Dette beviser i det minste at Fredriksen mener alvor.

Raider

Dette er bra saklig og bra innlegg selv om det ikke gÄr NOL sin vei, mener selv at oppsiden i NOL er stor ved et salg fusjon. GÄr disse riggene for 350-400 Musd fÄr du plutselig igjen 3-4 ganger dagens kurs. Uansett ODL er et kjempeselskap et veldig trygt alternativ med stor oppside.
Er ogsÄ trygg pÄ at NOL ikke er et selskap i 2023, sÄ her vil det skje ting.

Fins mange selskaper der ute, Shelf kan bli en pengemaskin skjÞnner ogsÄ godt at Fredriksen kjÞper Valaris dette er et selskap som ser utrolig undervurdert ut.
Redigert 04.01.2022 kl 21:36 Du mÄ logge inn for Ä svare
HAS
04.01.2022 kl 21:18 4901

Det kan absolutt vÊre at du skisserer et aktuelt scenario, men det kan ogsÄ bli et helt annet bilde. ODL og NOL har nÄ (etter emisjonen) tilnÊrmet likt antall aksjer pr rigg, og tilnÊrmet lik gjeld i forhold til dette. Skulle det lykkes Ä fÄ begge riggene pÄ kontrakt, vil riggverdiene ogsÄ kunne bli tilnÊrmet lik. NÄr da prisen pÄ en NOL- aksje er 1/3 av en ODL-aksje er det i tilfelle fusjoner ikke vanskelig Ä se en stor oppside i NOL. Jeg velger derfor Ä holde pÄ begge selskapene, og vekte forholdet etter hvordan verden utvikler seg.
raider
04.01.2022 kl 20:21 5014

Det sies at kapital alltid sÞker den beste risikojusterte avkastningen. Det er derfor et betimelig spÞrsmÄl Ä spÞrre seg om hvorfor man nÄ skal kjÞpe Northern Ocean nÄr man kan fÄr andre selskaper sine rigger til enn mer attraktiv pris?
Tidligere ville jeg sagt at NOL sin lave verdsettelsen per rigg, forutsigbar kontantstrĂžm, enkel og oversiktlig organisasjonsform, solid eier og den svĂŠrt attraktiv oppsiden dersom markedet og riggene ble interessante igjen var det som appellerte.

Etter den annonserte restruktureringen lille-julaften med voldsom utvanning er jeg ikke like optimistisk som fÞr. Jeg anser derfor nÄ andre rigg-selskaper (Valaris, Noble, DRLCO og Odfjell) som mer interessante. For Ä sammenligne med sistnevnte, (mest relevant i denne sammenhengen) sÄ prises Odfjell sine rigger i min regnebok til lik eller rimeligere enn NOL sine rigger. (Riggverdien avhenger av hvilken verdi man setter pÄ Þvrig virksomhet. Mobiliseringskostnader pÄ WM og WB bÞr ogsÄ tas med i regnestykket)

I min analyse vurderer jeg Odfjell som et bedre investeringsalternativ. Nedenfor fĂžlger min liste som begrunner synet:

Odfjell sine rigger er:
- Mer (est. 10-20%) effektive enn WM og WB
- Mer miljĂžvennlige da riggene bruker langt (est. 20%) mindre drivstoff.
- Alle riggene er pÄ innbringende kontrakter. Odfjell Drilling generer Ärlig over 150 millioner dollar i kontanter som gÄr til nedbetaling av gjeld. Det betyr at WM og WB blir relativt dyrere og dyrere for hver dag som gÄr uten inntekter (og vedlikeholds- og aktiveringskostnaden Þker). Uten nye kjÞp eller utbytter estimerer jeg at Odfjell sitter igjen med en nettogjeld pÄ 0-50 millioner dollar per rigg ved utgangen av 2025.

Odfjell Drilling har i tillegg:
- En sterk driftsorganisasjon
- Solid historikk
- Attraktive partnerskap
- Flere inntektskilder. AnslÄr en samlet verdi pÄ 300musd (Well Service, Energy, Oceanwind og management av rigger).
- In the money opsjon pÄ Deepsea Yantai. Denne utlÞses mest sannsynlig ved tildeling av neste lengre kontrakt.

Northern Ocean har:
- Moderne og allsidige rigger
- En lett og fleksibel organisasjon

Northern Ocean mangler:
- Kontrakter pÄ begge riggene
- Driftsorganisasjon (antar at Odfjell vil motta i snitt ca 20kusd per rig per dag netto for Ă„ drifte, tilsvarende ca 15 musd i Ă„ret)
- Et godt rykte pÄ West Mira. Riggen trenger signifikante oppgraderinger, bemannes opp pÄ nytt og opparbeide seg et forbedret rykte.
- Tilstrekkelig med kapital. Det blir ny emisjon og ytterligere utvanning nÄr kontrakt pÄ West Mira er sikret
- Å vĂŠre aksjonĂŠrvennlige. Har ingen IR-kontakt og gir minimalt med informasjon, selv vesentlige hendelser som kan fĂ„ innvirkning pĂ„ fremtidig drift blir ikke bĂžrsmeldt. Tenker da pĂ„ den enorme kostnadsoverskridelsen som akkumulerte seg opp rett etter forrige emisjon og de forskjellige hendelsene pĂ„ bĂ„de WB og WM. Ikke minst for sistnevnte der media "pushet" frem bĂžrsmeldingen om ulykken pĂ„ West Mira.

Et salg av rigger eller fusjonering inn i Odfjell, Seadril, Transocean eller Valaris har jeg liten tro pÄ nÄ, og i hvert fall ikke til de verdiene jeg hÄpet pÄ. Faktum er at WM og WB har lite historikk og av den grunn vanskelig Ä sette verdi pÄ uten kontrakt. Heller ingen av de nevnte selskapene (med unntak av kanskje Transocean) er tjent med Ä emittere pÄ dagens bÞrskurs for Ä kjÞpe WM og WB til 350-400 musd. Det er ingen verdiskapende lÞsning og derfor ble det ogsÄ som det ble, ingen salg eller fusjoner, men i stedet en kriseemisjon med enbetydelig utvanning, og signaler om ytterligere utvanninger i fremtiden. En ny emisjon vil ogsÄ settes pÄ bakgrunn av hvordan markedet priser andre alternativer. NÄr salg eller fusjon ikke ble en realitet hadde Fredriksen fÄ andre alternativer ettersom han hadde fÄtt med DNB pÄ prosjektet og samtidig satt som usikret kreditor gjennom Sterna.

Min spÄdom er at Northern Ocean blir et rent HE-selskap som tar over HE-riggene til Seadrill og SFL i bytte mot aksjer og/eller kontanter. KjÞp av nye rigger i fremtiden gir ytterligere utvanninger. Fordelen er at dette forbedrer kapitalstrukturen i selskapet, og igjen gjÞre det mer spiselig for stÞrre investorer som jakter gode utbyttecase. Det vil vÊre den mest naturlige veien for Fredriksen for Ä oppnÄ avkastning pÄ prosjektet.

Det blir spennende Ä se hva fremtiden bringer. ForhÄpentligvis blir det litt mer Äpenhet rundt hva selskapet planlegger nÄr den fÞrste emisjonen gjennomfÞres i lÞpet av kvartalet. Med dagens visibilitet og tilhÞrende prising finner jeg ikke Northern Ocean attraktiv nok til Ä forsvare en plass i rigg-portefÞljen. Ikke fordi jeg ikke tror at Northern Ocean blir bra til slutt, men heller fordi det finnes alternativer som jeg synes ser bedre ut nÄ etter emisjonen. De nÊrmeste dagene kommer ogsÄ Seadrill endelig ut av Chapter 11. Det blir spennende Ä se hvilken pris markedet setter her. Det er gledelig Ä se at segmentet er investerbart igjen.
Redigert 04.01.2022 kl 21:24 Du mÄ logge inn for Ä svare
FwO
04.01.2022 kl 17:52 3181

Denne saken er skole eksempel pÄ hvordan en bedrift ikke kan opptre (Stena): https://www.projure.no/anke-mot-riggarbeidere-avvist-krever-millionerstatning-for-virksomhetsoverdragelse/

Jeg stÞtter ullebusten i at det vi nÄ ser i Seadrill/ODL ikke kan sammenlignes. Enkelt forklart fordi Seadrill leverer tilbake riggen til sin rettmessige eier og tar med seg sine ansatte ut dÞren. NOL som riggeier kutter alle bÄnd, det har man til og med svart pÄ hvitt i denne saken. SÄ dette blir ingen form for virksomhetsoverdragelse. Om NOL hadde hatt eget personell ombord, sagt opp disse, for sÄ Ä inngÄ en management avtale hvor man kom med eget personell... daaa snakker vi om noe helt annet.
Redigert 04.01.2022 kl 17:53 Du mÄ logge inn for Ä svare
ullebusten
04.01.2022 kl 17:15 3266

Hei bravo,

Takk for utfyllende tilbakemelding. Enig i mye av det du pÄpeker, for Þvrig er overfÞring av Melstein til DSS for meg en helt soleklar bekreftelse pÄ at fast kontrakt ikke var fullfÞrt i sin helhet.

Avtalen med ODL var selvsagt pĂ„ god vei fremforhandlet nĂ„r SDRL informerte sine ansatte om oppsigelse – igjen tvil – jeg har ikke ment Ă„ antyde noe annet. SDRL var uansett pĂ„ vei ut (ikke bare WM) allerede ved signering av forliksavtalen i august, og det visste bĂ„de SDRL og NOL.

NĂ„r det gjelder referansene dine til lovdata og virksomhetsoverdragelse, er ikke dette relevant slik jeg ser det. WB terminering/avslutning er en BB, hvor avtalen helt tydelig beskriver at SDRL skal levere riggen tilbake til NOL, uten noen form for «strings attached»/mannskap. Jeg har litt erfaring (dessverre) fra hvordan fagforeningene jobber i Norge (industri og maritimt), og her kan jeg ikke se at de har jussen pĂ„ sin side. Det danner da kun basis for mindre forlik - i form av minnelige fratredelsesavtaler – intet annet (typ. selskapet betaler litt for Ă„ unngĂ„ en lang og resurskrevende rettsprosess, selv om de sannsynligvis hadde vunnet pĂ„ alle punkter). Jeg kan ut fra den informasjonen som er tilgjengelig ikke se at det er grunnlag for Ă„ angripe ODL / NOL for deres oppbemanning av WB - selv om de inngĂ„r en ny avtale med Lundin med oppstart back-to-back – altsĂ„ q2 2022 (sier ikke at det skjer, mer ment som en juridisk vurdering av situasjonen).

Videre sier du at «dersom det finnes arbeid igjen pÄ kontrakten skal selvfÞlgelig de ansatte».., - her er vi nÞdt til Ä ha BB avtalen og forliksavtalen tett i minne fÞr vi drar konklusjoner. Klart det Äpner for komplikasjoner og ytterligere krav fra fagforeningene, men all den tid avtalen mellom SDRL og Lundin avsluttes, er grunnlaget fryktelig tynt. SDRL har slik jeg ser det vÊrt med pÄ Ä tilrettelegge for at alle de ansatte mÄ slutte i SDRL (om de Þnsker Ä jobbe pÄ WB i fremtiden):

1. Fra forliksavtalen: «The parties shall use their best efforts to agree any severance costs incurred by Seadrill in relation to the dismissal of any West Bollsta personnel as a direct result of the termination or novation of the Lundin Agreement at the time of such termination or novation»

Her spesifiserer forliksavtalen ogsĂ„ en overfĂžring (novation) av kontrakt til ny manager, og i samme kontekst omtales kostnader knyttet til oppsigelser. Advokater har vĂŠrt sentrale i utarbeidelsen av forliksavtalen (det vet vi fra timelistene til advokatene i ch-11 dokumentene) – sĂ„ man burde ikke anta at teksten er tatt ut av luften.

2. Det stÄr beskrevet i BB avtalen at en evt tidlig avslutning av Lundin kontrakten gir rett til «canselation fee», og at noe av dette skal tilfalle NOL. Kanskje var Melstein og avslutning i mars 2022 forhÄndsavklart med bÄde SDRL og NOL. Hva vet vi?

Poenget mitt er at vi ikke har nok informasjon til Ă„ si at Lundin er ferdig med West Bollsta, og at riggen blir liggende til kai lenge helt uvirksom. Blir riggen oppgradert er det noe helt annet – med det vil ogsĂ„ vĂŠre positivt da det henger sammen med ny kontrakt.

Jeg har ikke sagt at noe av dette er tilfeldig, tvert imot er jeg veldig enig med deg at her rulles det ut en plan som har vÊrt sammensatt og planlagt i lengre tid. Essensen i diskusjonen vÄr, slik jeg ser det, er at oppsigelsene i Seadrill tilsynelatende bekrefter at WB blir liggende lenge til kai. Det er ikke Äpenbart for meg.

Det kan selvsagt hende at du sitter pĂ„ mer informasjon enn hva du kan skrive her, og jeg er ydmyk for at mine vurderinger kan vĂŠre feil 😊
Gozilla
04.01.2022 kl 16:23 3392

Glemte jeg Ä si at Mira Ä vil fÄ jobb i lÞpet av 22?
Ting er i ferd med Ă„ lĂžsne, for sulteforete NOL aksjonĂŠrer.
Gozilla
04.01.2022 kl 16:01 3425

Det er langt i fra sÄ svarte natta som du forsÞker Ä fremstille det.
Lundin er sÄ fornÞyd med Bollsta at det kan komme mer jobb, alt i 2022.
HAS
04.01.2022 kl 15:28 3434

Bollsta har utstyr for rensing av avgasser som er grundig beskrevet pÄ Lundin sine hjemmesider. Riggen har imidlertid ikke batteripakke som Mira, og er ikke forberedt for oppkobling mot landstrÞm. Wintershall investerte store belÞp i Mira da de innledet samarbeidet. Kan det vÊre aktuelt for en oppdragsgiver Ä investere i utrustning av Bollsta i forbindelse med en langvarig kontrakt? En slik oppgradering ville kreve noen mÄneders landligge.
Slettet bruker
04.01.2022 kl 15:23 3449

Tror mann skal vÊre litt forsiktig med Ä lure flere inn i denne. Kan se ut som 100% av riggene skal ligge Ä duppe til kai (omtrent som noen krabbeteiner en glemte Ä legge sÞkke i ) 3 emisjoner pÄ vei osv osv. Kanskje bedre Ä gÄ inn nÄr emisjonene er mer avklart. Men alle fÄr ta selvstendige valg.
bravo
04.01.2022 kl 15:14 3447

Ser hva du skriver Ullebusten, men tanken pÄ «rest-arbeid» pÄ Lundin kontrakten har aldri slÄtt meg.
Det er det flere grunner til, og en av dem er ikke pga Barbera nÄ har summert opp 10 brÞnner (9 brÞnner + Melstein som ble overfÞrt fra WB til Dss, muligens pga ett tidsvindu)

Det eneste som er helt sikkert at markedet pr nÄ kun har fÄtt ett minimum av info og innsyn i den pÄgÄende prosessen. Avtalen som ble publisert den 23. (som var et av flere som NOL endelig falt ned pÄ) er selvfÞlgelig bare en liten del av en stÞrre helhet der veien egentlig allerede er mer eller mindre laget.
Meldingene og infoen som nÄ blir sluppet er ikke adhook avgjÞrelser fra dag til dag lenger, nÄ er alt som blir sluppet av info planlagt og brikker i en stÞrre helhet.

Tiltross av lite info har de hintene vi har fÄtt sÄ langt, gjjort meg rimelig trygg pÄ at WB gÄr inn til kai for en ( lengre) periode.
Tenkte jeg skulle tutch`e inn pÄ ett av mine argumenter her i fÞrste omgang.

FĂžrste bekreftelse kom da Sdrl sendte ut oppsigelse til de ansatte. Tro ikke at NOL/ODL avtalen er snekret sammen i etterkant av at Sdrl sa opp sine ansatte.

Oppsigelsene er pÄ samme mÄte en del av det store bildet.
Virksomhetsoverdragelse (VO) pÄ sokkelen er regulert i EU direktivet/ lovverket samt i
https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/%C2%A716-1 og praktisert av operatĂžrene og voktes med falkeblikk av foreningene.

Dersom det finnes arbeid igjen pÄ kontrakten skal selvfÞlgelig de ansatte fÞlge riggen og kontrakten. Et forsÞk pÄ Ä trikse dette til ville blitt avdekket og jeg vet om en fagforening som hadde stilt opp for de oppsagte og forsmÄdde Sdrl ansatte.
Dersom en kjenner historikken ifb med VO pÄ sokkelen sÄ er ikke denne dealen noe «tvilstilfelle.»

Managment avtaler innenfor rigg segmentet pÄ sokkelen er et kapittel for seg, og det tar meg til mitt neste argument som er avtalen mellom NOL/ODL. Denne blir det nok mulig og komme tilbake til for Ä kommentere etterhvert
.
Redigert 04.01.2022 kl 15:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
MrAkva
04.01.2022 kl 14:47 3457

Har virkelig trua pÄ at vi fÄr godt betalt for Ä sitte med denne aksjen.
Det ubegripelig at noen selger seg ut pÄ disse nivÄer. Antok det var et fond som skulle rydde unna oljerelatert fÞr nyttÄr, men ser ikke ut som om de er ferdige enda heller.
SÄ om en Þnsker Ä Þke beholdningen, er det jo ingen grunn til Ä kjÞpe kursen opp, bare legge seg et stykke ned og avvente til de blir utÄlmodige og dumper ut igjen.
Jeg tar gjerne 500 k, om de strekker seg ned til 6 blankt.
Flipper
04.01.2022 kl 10:37 3781

1. Original contracts between NOL and Seadrill for the bareboat charter of WBollsta and the drilling contract between Lundin and Seadrill are posted on the web. Both are in Seadrill's bankruptcy case 21-30427 on October 12, 2021 Document 1078. The 16 page bareboat charter is within it as Documber 1078-1; the 34 page Lundin drilling contract is within it at Document 1078-2.

2. The NOL/Seadrill Settlement Agreement is also on the web; Document
freid
04.01.2022 kl 09:47 3901

Dette er ikke tilfeldig. Fredriksen har nok en plan.
5198
04.01.2022 kl 09:03 3996

Ja dette er smÄting som er veldig viktige Ä ta med seg, Fredriksen har sine folk i ODL, NOL,NODL, Seadrill og Valaris. Kan virke som han gjÞr det han kan for Ä virkelig konsolidere riggmarkedet. Lykkes han med dette blir det enormt. FÄr mer og mer fÞlelsen av at det ligger lÞfter om noe mer bak samarbeidet med ODL.
BÞr ikke nÞdvendigvis vÊre oppkjÞp/fusjon men noe har blitt avtalt og planlagt det er jeg 100% sikker pÄ. Det at plutselig ODL sier at de kan bli kjÞpt kan hÞres ut som noe som har blitt diskutert i forbindelse med samarbeidet med ODL.

Savner fremdeles mer info rundt samarbeidet med ODL og hva riggene skal brukes til den neste tiden. Fundamentalt snudde alt da ODL kom inn som manager, nÄ skal vi ha 3-4 gode Är innenfor rig sÄ har virkelig troen pÄ at de skal drifte dette bra de neste Ärene. NÄ er det bare Ä fÄ riggene ut pÄ jobb en liten periode slik at de fÄr tiden pÄ seg til Ä virkelig planlegge fremtiden for disse riggene.
Redigert 04.01.2022 kl 09:05 Du mÄ logge inn for Ä svare
Mrhifi
03.01.2022 kl 22:50 4449

Ja vi har mange teorier og spekulationer😁
Det har folk ogsĂ„ pĂ„ Odfjells trĂ„de 😂

Cutter
I dag kl 20:12
287

Solgte alt idag. Sikker pÄ at det kommer nyheter om emisjon og fusjon med NOL i en eller annen form innen kort tid. Da blir det 17 igjen
Redigert 03.01.2022 kl 22:51 Du mÄ logge inn for Ä svare
HAS
03.01.2022 kl 22:46 4453

Det har vÊrt lite fokus pÄ de 2 nytilsettingene i selskapet. Det rimer ikke helt dersom det ligger an til en langvarig prosess med Ä fÄ riggene i drift. Det peker vel ogsÄ i retning av at det foreligger planer for stÞrre strukturelle grep. De nytilsatte har ogsÄ en bakgrunn som passer inn i et slikt blide.
5198
03.01.2022 kl 22:31 4499

Ja og hverken WB eller WM trenger i utgangspunktet store kostbare investeringer, dette har jeg fra personell som har jobbet ombord. Men det er klart oljeselskapene kan ha sine krav men da stÄr de ofte for kosten ogsÄ. SÄ det store spÞrsmÄlet her tror jeg blir hvor fort de kommer seg ut pÄ jobb.
HAS
03.01.2022 kl 22:19 4538

BÄde WM og WB kunne vÊre kandidater, men forelÞpig er det bare lÞse ideer i pÄvente av at vi fÄr oppdatering fra selskapet. Det faktum at ODL har tatt oppdraget etter en grundig inspeksjon tilsier i alle fall at det foreligger planer.
Mrhifi
03.01.2022 kl 22:08 4537

Mulighed for emi i 2022 til at klargĂžre/ opgradere West Mira....
Kan det vĂŠre opgradering til Wisting feltet ? (LandstrĂžm)

Eller er det fordi wintershall har "PLYNDRET" Mira 😂

‱ Subject to certain conditions, and in order to fulfil requirements under the bank commitments, the Company may raise additional equity proceeds in 2022 for general corporate purposes, which could include reactivation costs related to preparing West Mira for drilling operations.

Redigert 03.01.2022 kl 22:24 Du mÄ logge inn for Ä svare
Barbera
03.01.2022 kl 21:42 4628

De konverterte en appraisal til produksjonsbrÞnn pÄ Rolvsnes. Ikke mange dagene, men pÄ 9 av 10 hvis du tar med den. Uansett , poenget var at det er mer jobb igjen pÄ kontrakten.
HAS
03.01.2022 kl 21:20 4700

Du har nok rett i det. For Ä nyttegjÞre seg skattepakken holder det at investeringsbeslutning fattes i lÞpet av 2022. Det bÞr likevel vÊre forhold som frister til forsering av prosjektet. Det er utsikter til stabilt god oljepris og forelÞpig bra riggtilgang. Det er vel ogsÄ grunn til Ä bli litt urolig nÄr miljÞbevegelse og EU-domstol rasler med sablene og har avkrevd regjeringen svar innen april pÄ spÞrsmÄl omkring aktiviteten i Barentshavet.
5198
03.01.2022 kl 21:00 4747

Sover heller ikke like godt, mÄ til stadighet finne frem blokka der dagens prising av riggene stÄr samt hva jeg tror disse kan gÄ for med kontrakter og ODL som manager. Fundamentalt har Seadrill med Fredriksen som Þverste kommanderende Þdelagt mye i denne, fundamentalt er dette nÄ et nytt case der jeg forventer positive overraskelser mot normalt negative overraskelser.

Mye er avtalt som ennÄ ikke har kommet frem, fÄr hÄpe vi fÄr noen raske positive overraskelser.

Tenkte litt pÄ det samme HAS med oppkobling mot land, men oppstart av denne kontrakten er slik jeg forstÄr det 2023 sÄ kan vel ikke vÊre den de sikter til nÄ.
Spennende blir det nÄr en fÄr en bekreftelse pÄ at en rigg har arbeid ut 2022 blir dette et mye tryggere case men kursmessig er vi jo pÄ konkursens rand sÄ kan gÄ fort opp.
Redigert 03.01.2022 kl 21:03 Du mÄ logge inn for Ä svare
HAS
03.01.2022 kl 20:56 4767

Skal vel forberedes for oppkobling til landstrĂžm, tenker jeg:)
Mrhifi
03.01.2022 kl 20:54 4765

10-12-2021.
John Fredriksen firm takes interest in Valaris.

Following several years of headwinds, the Seatankers Group now believes the offshore drilling industry is in the early stages of an exciting recovery, driven by industry consolidation and a growing recognition of a need for sustained drilling activity to facilitate an orderly energy transition over time.
https://www.offshore-energy.biz/john-fredriksen-firm-takes-interest-in-valaris/
Redigert 03.01.2022 kl 20:54 Du mÄ logge inn for Ä svare