🍻🍻🍻

Mrhifi
NOL. 11.08.2021 kl 08:31 428571

🧑‍🎄
















Redigert 12.02.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
sober-minded
29.12.2021 kl 11:37 3589

Kort sagt!
Gjør hjemmeleksen din, Mrhifi. Ikke sitt å strø rundt deg med tall du ikke har dekning for !
Mrhifi
29.12.2021 kl 11:24 3636

ligegyldigt hvad Fredriksen laver af stunts !!!
SÅ SIDDER VI SMÅ INVESTORS MED MEGET LAVERE KURS/SNIT INDGANG I NOL!!!!

Hvis Fredriksen får et afkast på 0 kroner på sin investering i Nol,
med et snit på mellem 15-30 kr.....
Så er mit afkast 100% i worst case scenario ved 15 kroner....

Kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at Fredriksen får snittet sig under 15 kr i Nol....

Kort sagt!
I en eventuel fusion, så skal Fusions-kursen være mellem
15 og 30 kroner..... Hvis Fredriksen skal gå i 0 😇

Og Fusion/opkøb kommer i 2022-2023.
Redigert 29.12.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Odium
29.12.2021 kl 11:16 3671

Mulig jeg kommer tilbake hvis vi går mot 5nok. Men å bli med ned uten grunn ser jeg ikke noe poeng i når shlf stiger så bra. Bedre å ha pengene der og heller veksle tilbake med en haug gratis aksjer
HAS
29.12.2021 kl 10:58 3698

Optimister kan handle aksjer og øke sitt grunnlag for emisjonsaksjer helt fram til emisjonen. Kan det stemme at denne normalt blir varslet etter børsens stengetid, slik at det da er for seint å handle for å øke sitt grunnlag?
Mrhifi
29.12.2021 kl 10:46 3755

Kortsigtet er det en trist udvikling, og stor risiko for kursen kommer tæt på emi kurs....Men det kan hurtigt vende i 2022!

Mit bud, der er en årsag til dette samarbejde mellem Odfjell og Nol

Første skridt i en større strategisk plan....
Tak for denne gang Odium, du er nok ikke den sidste der opgiver casen....
Jeg bliver siddende roligt i båden😉
Ikke af sentimentale årsager 😇
Redigert 29.12.2021 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Odium
29.12.2021 kl 09:46 3954

Du var ment og synset om dette caset i en evighet nå, men når har du faktisk rett? Satser du på at selv en ødelagt klokke har rett to ganger om dagen?
Jeg kasta kortene på litt over syv i går og irriterer meg over hvorfor jeg ikke gjorde det en dag tidligere på en krone mer.
Med mindre en eier nol av sentimentale grunner, så fins det MYE bedre og tryggere papiret med langt høyere oppside enn nol.
5198
29.12.2021 kl 07:10 4196

Mange som er negative her, men jeg mener også ODL og NOL har en plan, det er selvfølgelig kunder, rammeavtaler og små jobber der ute som kan materialisere seg raskt. ODL har rett og slett riggmangel i forhold til all jobben de har fått. WB føler jeg meg sikker på fortsetter kontrakten så i realiteten skaffer dette samarbeidet bare ODL en rigg til. Dette tror jeg ODL og NOL ordner opp i. Får NOL to rigger på kontrakt er plutselig dette caset veldig bra og kursen har doblet seg.

Så er spørsmålet fusjon hva blir kursen der.
Redigert 29.12.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
FwO
29.12.2021 kl 00:50 4298

Og man forventer ikke kontrakt når ODL velger å ta management på riggene? Hvorfor i all verden skulle Odfjell ønske dette om de ikke trodde de skulle få riggene i arbeid. Leser at noen hevder to rigger i opplag, isåfall hadde aldri ODL tatt dem. Blir ikke enklere enn dette, ODL som det mest seriøse på norsk sokkel hadde aldri blandet seg bort i rigger de ikke hadde planer for at skulle bore ett godt antall brønner :)
5198
28.12.2021 kl 23:45 4397

Kort oppsummert er dette korrekt, dette er et av få selskaper småaksjonærene sitter med det laveste snittet. Nå går verden videre og med en kontrakt har aldri verden sett lysere ut.
sober-minded
28.12.2021 kl 23:36 4389

Synes her er mye syting om likebehandling og urettferdighet etc.etc.

Er antakeligvis Hayfin som har satt betingelsene her. Derfor lav pris på emi.aksjer. JF har stilt opp med sin andel, 40%. Slik som ville være forventet. Til gjengjeld har Hayfin stilt som «garantist» for at disse 8 mill rep.emi. aksjer blir tegnet. Totalt 40 mill nye aksjer.

Hayfin kom med flaggmelding på 10% rund kurs 30 NOK. Så at de får komme inn i en emisjon med 16 Mill nye aksjer til 4,5 NOK gir dem en snittkurs på overkant av 11 NOK/aksje. (regner da med at de ikke får beholde noen av repemi-aksjene).
JF sitter med et langt høyere snitt, som jeg nevnte forleden dag rundt 68 NOK/aksje etter emisjonen (da med tanke på sin inngang i "gamle" NODL).
Er derfor feil i tallene du bruker i hovedinnlegget, Mrhifi ;-)

Så slutt å gnåle om urettferdighet.(Det er for F… ikke så lett å komme seg ut av sin beholdning med millioner av aksjer). De fleste av dere sitter dessuten med et langt lavere snitt!! 😉

At vi nå faller tilbake, er jo fordi en del av oss småaksjonærer er altfor utålmodig med å frigjøre kapital for å tegne oss i rep.emien. Derfor skal vi prise oss lykkelig over at rep.emien ikke ble større !!

Totalt sett var jo meldingen til NOL en fantastisk gledelig nyhet. Vi slettet gjeld på over 1 Mrd NOK + Ekstra likviditet inn i selskapet + at vi får delta i en rep.emi. på ca 25% av vår beholdning (på emi-dato) + Odfjell inn som operatør, men at NOL beholder det foretningsmessige ansvar. En kjempeflott julegave 😊

Tillegg:
Til de av dere som gambler på at dere får tegne dere for mer enn 25% - Nope, de tror jeg Hayfin beholder selv :-))
Redigert 29.12.2021 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
HAS
28.12.2021 kl 23:32 4409

Det er lett gjennomskuelig at folk på tråden har ulik agenda for sine utspill. Innrømmer gjerne at noen innlegg på tråden har en optimisme som grenser til det urealistiske. Drømmer og fantasier kan være et tvilsomt grunnlag å basere sine investeringer på, men er oftest lett gjenkjennelige. Verre er det når forståsegpåere slår om seg med "fakta" som ikke holder vann. Det er lov å ha ulike meninger, men synes man skal være ydmyk nok til å innse at ingen her på tråden har fasit på hvordan dette vil utvikle seg.
5198
28.12.2021 kl 23:00 4488

freid skrev Det er riktig.
Denne emisjonen var Fredriksen som tok seg litt til rette sammen med Hayfin, derfor den lave kursen. At det kommer en emisjon senere er høyst usikkert. Men om den kommer blir det mest sannsynlig mot dagens operatør eller andre strategiske selskap. Da er det plutselig andre spilleregler og kursen blir som regel kjørt oppi forkant av Fredriksen. Har sett dette flere ganger tidligere.

Selskapet har nå låneforfall tre år frem i tid, WB fortsetter mest sannsynlig på kontrakten WM er det store spørsmålet. ODL er neste operatør i Nordsjøen og WM er en meget god rigg. Så er spørsmålet om de får kontrakt i et marked som virkelig begynner å bli stramt. Jeg tror det men det er her fremtiden til selskapet står og faller.
HAS
28.12.2021 kl 21:57 4635


Det er mange som mener størrelsen på reparasjonsemisjonen er forholdsmessig liten.

Det er vel ingen ting i veien for at reparasjonsemisjon ved en ny emisjon kan utgjøre en større del enn ved den som nå er annonsert?

Redigert 28.12.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2021 kl 21:56 4631

Igjen, dette viser nivået på en del av diskusjonene på denne tråden. Dette er helt basic. Vanskelig å ha saklige diskusjoner når premissene er basert på antagelser og gjetninger eller vrangforestillinger.
freid
28.12.2021 kl 21:48 4672

Vet ikke helt om jeg forstod spørsmålet her. En reparasjonsemisjon kommer bare etter en rettet emisjon (altså en emisjon hvor bare noen aksjonærer får anledning til å tegne seg). Om det blir nye emisjoner etter den som nå er planlagt, vil de antakelig bli gjort som rettede emisjoner med reparasjonsemisjoner etterpå.
HAS
28.12.2021 kl 21:28 4729

Kan det være noen mulighet for at evt framtidig emisjon blir rettet mot aksjonærene som en reparasjonsemisjon?
freid
28.12.2021 kl 21:19 2976

Synes for øvrig reparasjonsemisjonen burde vært mye større. Liker heller ikke konvertibelen til Sterna. Men man kan jo opprettholde eierandel ved å kjøpe mer aksjer i markedet før emisjonen (som også vil gi rett til tegning i rep. emi.) selv om det nok blir dyrere enn å tegne til 4,50. Alle skjønner vel at Fredriksen har full kontroll i selskapet og at man som liten aksjonær bare må ta det man får av ham. Jeg er imidlertid overrasket over kombinasjonen av kursen, størrelsen på rep. emi. og konvertibelen til Sterna. Føler at Fredriksen har vært mer aksjonærvennlig før. Reiser også spørsmål om utvanning av minioritetsaksjonærer ved fremtidige emisjoner.
freid
28.12.2021 kl 20:51 3008

Dette er et Bermuda selskap, så er i utgangspunktet Bermuda rett som gjelder. Men Nol er underlagt verdipapirhandelloven § 5-14 om likebehandling. Fremgår bla. av årsrapporten under Corporate Governance Report.
shippingman
28.12.2021 kl 18:59 3254

Det eneste jeg spurte om var om det juridiske er oppfylt i denne emisjonen når man velger å gå bort fra grunnleggende prinsipp om likebehandling av alle aksjonærer.

Må stille enkle spørsmål :)

SEE
28.12.2021 kl 18:48 3266

Jeg har fortsatt tro på caset, og har ikke noe problem med selve emisjonen, bare fordelingen. Derfor hadde det vært interessant å vite hva juridisk avdeling på børsen mener. Jeg er fullstendig amatør når det gjelder dette, og som du selv sier, så må man prøve å sile ut litt på dette forumet. Jeg har selv en gav på 8.8 og sitter rimelig i rødt nå, men har tatt et valg på å sitte rolig, og kjøpe emiaksjer. Og også mer ved lavere kurs. Når de riktige nyhetene kommer her, så vil jeg sitte i den og ikke gå glipp av oppgangen. De kan komme i kveld, eller om en måned. Men når de kommer går det nok fort oppover. ( Og ja, jeg vet, mye som kan skje her, og ingen har fasit)
Redigert 28.12.2021 kl 18:58 Du må logge inn for å svare
shippingman
28.12.2021 kl 18:42 3263

Det er vi som blir forfordelt.

Dette er ikke en klassisk dumpinemisjon i mine øyne. De har hatt evigheter til å planlegge det her. Baker det tilfeldigvis sammen med masse annen info om daglig drift, og sender ut seint lille julaften. Er jo ganske merkelig.

Samme det. Skal ikke plage dere med min irritasjon.
Mrhifi
28.12.2021 kl 18:41 3260

Tildeling ligger nok helt fast....Og det er sikkert også legalt....
But it stinks, Mr.Fredriksen👎
Og så dagen før Juleaften ⛑️ Merry Christmas 🖕
Redigert 28.12.2021 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
5198
28.12.2021 kl 18:40 3222

Veldig sant, stusser også over dette nå vil alle selskapene Fredriksen er stor aksjonær i lide litt så dette virker rart. Samtidig som Trøim klarer å hente penger i en emisjon til markedskurs. Fredriksen hater å ikke være best nå er han plutselig ansett som mindre aksjonærvennlig samtidig som han ikke klarer det som Trøim klarer han får slikke sine sår og kjenne på hvordan det føles å være nr 2 :)

Men emisjonen og vilkårene er satt så det er slik det er, men oppsiden er stor ved neste korsvei ligger betalingen i dette selskapet.

Håper de ansatte på WB og WM som skriver her inne kan dele litt info etter møtene 3 og 5 januar, i løpet av januar kan vi nok vente oss mye ny info.
Redigert 28.12.2021 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2021 kl 18:36 3237

Samt overtakelsemøte med de ansatte på riggene den 5 januar.
5198
28.12.2021 kl 18:33 3238

Jepp vil tro de ansatte på WB får info som vil fortelle det meste om veien videre rimelig raskt de som p.d.d. er på WM vil selvfølgelig få tilbud om å være med over til ODL men her er det nok for tidlig å si noe om veien videre. Tipper ODL også vil starte å ansette endel folk ganske snart.

Personalt er jeg ikke redd for, WB har jo full bemanning som garantert fortsetter for ODL. WM hadde vel endel nøkkelpersoner som har holdt WM i warm stack de følger også selvfølgelig med.

Skal bli godt å komme over i 2022 og få litt mer info om veien videre og diverse bekreftelser.

Det at det nå dukker opp mange nye Nick på dette forumet er litt av spillet det får man tåle, er klart alle har sine egne hensikter.
Matros
28.12.2021 kl 18:33 3233

Det som er rart her er jo at hovedeier normalt har behandlet aksjonærene bra. Dermed har selskapene vært priset med en premie til NAV, slik at de kunne gjøre innvannende kjøp av andre selskaper og asset. Det har vært det viktigste virkemiddelet til Fredriksen systemet når de har hatt rollen som konsolidator i shipping og rig. Hvorfor risikere å kaste bort dette fantastiske renommeet for noen ti-tall millioner i NOL? Har noe gått alvorlig feil her også? Det er ikke for sent å endre på tildelingen i emisjonen.
Mrhifi
28.12.2021 kl 18:27 3255

Jeg "tror" ikke der kommer positive news i lang tid og kursen vil sandsynligvis falde yderligere.... Svært at sige hvor bunden er !
Jeg sælger ikke, men er klar til at købe hvis vi kommer tæt på emi kurs....

Folk må gøre deres egne vurderinger, Jeg håber vi kommer ned omkring 5 kroner 😇
Redigert 28.12.2021 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
FwO
28.12.2021 kl 18:26 3257

Fasinerende at det dukker opp tjue nye brukere som aldri har skrevet i NOL trådene før nå som emisjonen var ett faktum. Dette er garantert klovner som sitter og trader og ønsker en volatil kurs, for å forsøke å gjøre penger på denne måten. Nok endel forum brukere som er med på dra kursen ned med lett påvirkelige salg.
Ser det er satt opp møte med fagforeningene 3. jan, de vil da med høy sannsynlighet bli presentert veien videre for Bollsta og Mira (i det minste planene for riggene). Vil nok komme nyheter tidlig på nyåret.
Jabbefly
28.12.2021 kl 18:20 3271

Enig. Sånne dumpingemisjoner ser man jo hele tiden på Oslo Børs, der bjellesauer blir forfordelt. Spiller jo ingen rolle nå.
Hvis man tror at Odfjell klarer å sikre kontrakter på riggene og mener at riggene er verdt 300musd er 7kr veldig billig
5198
28.12.2021 kl 18:18 3261

Dette er fremdeles et meget godt case, å sende klage er garantert 100% bortkastet tid. I denne er det små som selger/kjøper kursen opp og ned, de store sitter stille. På en melding dobbler denne seg på sekunder. Selskapet er nå et solid selskap med en kontrakt på Mira og forlengelse av kontrakt på WB er dette selskapet plutselig et av de beste selskapene innenfor HE segmentet. Oppkjøpet/fusjonen kommer jo det skjønner alle.

WB og WM er to supre rigger, ODL er klart beste operatør i Nordsjøen så hvorfor skulle ikke WB få forlenget kontrakt og WM få en ny kontrakt. Føler meg veldig sikker på at WB har klar en forlengelse av kontrakt men med et krav om operatørskifte. Så blir det store spørsmålet hvor raskt WM kan få kontrakt og hvor raskt etter dette NOL blir brukt i det videre spillet av Fredriksen.

Husk Fredriksen eier 40% i NOL ved en fusjon inn i Seadrill e.l vil det ikke bli gitt noe gratis, føler meg ganske sikker på at Fredriksensystemet ser på løsninger der Seadrill, Valaris, Hayfin, NOL, NODL og ODL er involvert. Er ikke sikkert de klarer å få alle disse brikkene på plass men de selskapene Fredriksen regjerer i vil selvfølgelig finne sammen. Mulig det ender opp i to selskaper et internasjonalt og et i Nordsjøen.

ODL som operatør for alle HE riggene som er i Fredriksensystemet pluss ODL sine hadde vært en helt utrolig fin kombinasjon.

Med et snitt p.d.d. under 15kr tror jeg man vil gjøre det utrolig skarp den dagen fusjonen kommer.
Redigert 28.12.2021 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2021 kl 17:56 3338

Det er vel fristende å gjøre før Torsdag og få loggført tapet på 2021 ligningen . Er mann sikker i sin sak så selger en og shorter. (på eget ansvar)
SEE
28.12.2021 kl 17:54 3349

Fint hvis du kan dele forslag til mail. Jeg sliter litt med å formulere spørsmålene.
Slettet bruker
28.12.2021 kl 17:41 3402

Solgte det jeg hadde idag og tar tapet. Like greit. Mulig jeg kjøper tilbake men da til vesentlig lavere kurs enn nå.
Har ikke helt taket på offshore og har tapt mer enn jeg har tjent i alle år. Vanskelig bransje det her. Ihvertfall for meg
Sevryba
28.12.2021 kl 17:34 3432

Takker for omtanken.. skjønner ikke hvorfor dere er så negativ til emisjonen. Det var jo i kortene at det kom til å bli kapital innhenting, selskapet er mye bedre stilt nå en tidligere. Ingen med en inngang under 10 kr kommer til å tape penger her.
Slettet bruker
28.12.2021 kl 17:27 3463

Blitt litt overrasket på denne tråden over at naturlovene ser ut til å overraske selv de mest skråsikre skribenter her. Kanskje en forklaring er at mange kan mye om bransjen og har detaljkunnskap om faget som har blendet litt for jungelloven
Slettet bruker
28.12.2021 kl 17:11 3509

Håper dette ordner seg for deg , men tror det skal knuses mange håp og drømmer her. Siste linja de sier vel egentlig alt . Prøver ikke være frekk men hvorfor i alle dager skulle vi småaksjonærer komme bra ut av neste utvanning?
shippingman
28.12.2021 kl 16:54 3509

Kjenner jeg blir mer og mer irritert. Er ikke tilfeldig at dette kom sent på kvelden 23.12.

Kan ikke alle sammen sende en forespørsel til juridiskavdeling@oslobors.no.

Jeg har gjort det, men om de får 50-100 henvendelser så kanskje det blir litt mer seriøst.

Han har sikkert sitt på det tørre, men greit å få det svart på hvitt.
Redigert 28.12.2021 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
28.12.2021 kl 16:52 3502

Der sidder forhåbentlig investors i top 18 som har juridisk bistand/indsigt....Er meget enig i at Rep emi bør være mere fordelagtig for os investors......