🍻🍻🍻

Mrhifi
NOL. 11.08.2021 kl 08:31 433171

🧑‍🎄
















Redigert 12.02.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Odium
28.12.2021 kl 10:20 3398

Tror er nøkkelord her.
Men hey, jeg ville blitt veldig lykkelig om jeg tar feil.
parson
28.12.2021 kl 10:12 3427

Faren for at det ikke blir godkjent er vel minimal når Fredriksen eier 40% og Hayfin ca 10% pr dags dato. I tillegg er det varslet et ny emisjon når Mira skal på kontrakt. En gang i fremtiden. Hvis Fredriksen tilgode ser seg slik da også hvor mye blir vi småaksjoner utvannet da?
Mrhifi
28.12.2021 kl 10:11 3407

Odium, Jeg "tror" Fredriksen holder alle muligheder åbne i denne proces med Odfjell... Der kan opstå nye muligheder/alternativer til Odfjell dealen !
Også alternativer som inkluderer Odfjell eller andre selskaber...
Det er Branchen selv som gang på gang snakker om konsoliderings-tsunami...FACT
Jeg bemærker også i presse meddelelse at Nol opruster med nye ansættelser...

DER HAR VÆRET EN DEL BESØGENDE
PÅ MIRA MUSEET.
I WONDER WHY....
PICKNIC ? 😂
Redigert 28.12.2021 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
shippingman
28.12.2021 kl 10:08 3407

Det er mer til dette enn hva vi vet vil jeg tro. Fredriksen er avhengig av et godt forhold til kapitalmarkedet i fremtiden også.

Det er vel også bare varslet, men ikke formelt godkjent.

parson
28.12.2021 kl 10:03 3442

Å sammenligne Borr med Nol er komisk. Sier du. Investorene mener i hvertfall ikke det samme kursen til borr har gått ca +33% siste år mens Nol har gått -42% ca. Og i bunn og grunn så er det markedet som bestemmer kursen og fremtidsutsiktene. Det sier vel sitt.
Og ja jeg er NOL aksjonærer og ikke Borr. Og jeg beholder posten min og kjøper mine emisjon aksjer. Og kunne tenkt å fått opprettholdt min eier % slikfredriksen får lov til.
Redigert 28.12.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
28.12.2021 kl 10:01 3450

Jeg er helt enig Parson👍
Bortset fra at Nol ikke kommer ned på 4,5 kr😉
HAS
28.12.2021 kl 10:00 3451

Nå kløes det nok i hodebunner så flisa fyker for å finne nye argument som kan skremme kursen videre ned mot 4,50, så du får smørre deg med tålmodighet og vente på mulighet for en god handel:)
Redigert 28.12.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
parson
28.12.2021 kl 09:53 3492

At Fredriksen har gjort en god jobb med Seadrill gjelden og Odfjell stemmer sikkert. Og oppside er det fortsatt i aksjen. Men at han tilgodser seg I forhold til små aksjonærene er det ingen tvil om i denne emisjonen. Og han har alltid vært kjent aksjonær vennlig. Måten Trøim utførte Borr emisjonen på burde ikke vært noe problem for NOL heller slik jeg ser det. Verdien i Riggene er der. Og kjøre en emisjon på f.eks 8 kr eller selge riggene til mer en 4,5pr aksje burde heller ikke vært noe problem. Når man kjører en emisjon til 50 % rabatt burde alle aksjonærer få lov å opprettholde sin eierforhold. Det er det jeg reagerer på og som ikke burde vært lovlig. I hvertfall ikke når hovedveier gjør det til seg selv.
Hvis aksjen skulle falle ned til 4,5 kjøper jeg mer for å opprettholde min posisjon.
Redigert 28.12.2021 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Odium
28.12.2021 kl 09:49 3521

Når skal du lære deg at ting ikke er i orden før noe faktisk er på papir? Og når skal du lære deg at dette kan ta lang tid?
Er ting bedre? Ja selvfølgelig, men er ting i orden? Nei, det er det absolutt ikke. Vi tror alle at kontrakter kommer, men før de faktisk er på plass, så er nol fortsatt i krise
Mrhifi
28.12.2021 kl 09:47 3527

Investors ser ud til at holde på deres aktier....Lav omsætning.
Det er ikke lykkedes at skabe panik salg endnu....
Mrhifi
28.12.2021 kl 09:41 3557

Hvorfor er Odfjell interesseret i Mira og Bollsta 😁
De næste påstande bliver vil at Fredriksen er blevet taget med bukserne nede og der ikke kommer nogen kontrakter...
Og at det er derfor Odfjell udtaler at disse Rigs er strategisk vigtige...
Nol går konkurs og Fredriksen har dummet sig 😂
zavva
28.12.2021 kl 09:36 3564

Øker på med skribenter som skal fortelle hvor forferdelig dårlig deal en har fått samt hvor inkompetent gjengen her inne her.

Gjør deres egne vurderinger, finn frem kalkulatoren og ikke la dere påvirke av disse som trolig skal ha NOL aksjer til lavest mulig kurs. De har selvsagt en agenda
ved å skrive disse flotte innleggene sine. En skriver ikke lange, velformulerte innlegg uten en baktanke med innlegget. Det samme gjelder selvsagt for meg som er positiv til både caset og "pakken" som kom 23.12.

At det er forhandlet frem settlement som til de grader er i NOL aksjonærenes favør nevnes ikke. At en har fått Odfjell inn som manager er heller ikke så veldig viktig lenger og at finansiering er sikret de neste årene nevnes heller ikke. At NOL caset er kraftig svekket og eller helt ødelagt er direkte feil - landes kontrakt på Mira er selskapet i bedre posisjon enn noen gang og det vet raider. Får Mira og Bollsta kontrakter er NOL caset med inngang på 7kr MYE bedre enn NOL ved emisjon 49kr.

Å sammenligne Borr med NOL er bare komisk. Forsøke å fremstille det som det er mindre risiko i BORR som har milliarder i gjeld og som har kjørt x antall spleiser og emisjoner de siste årenene viser bare hvor lite seriøse disse forsøkene på å "snakke" ned kursen er.
Odium
28.12.2021 kl 09:34 3566

Hvor mye er den gjelden verdt per aksje når du får 70 millioner ekstra aksjer? 7.50,-?
Mrhifi
28.12.2021 kl 09:32 3561

Så lad os høre hvad der kommer til at ske i casen Tournelon ?
Odium
28.12.2021 kl 09:30 3557

Nei, ikke enda. Posten er ikke så stor at jeg ikke har råd til å se hvordan dette utvikler seg.
Og du må gjerne le, men før begge riggene har nye kontrakter så har NOL kun dyttet på problemene. Kanskje de kommer fort, kan jo håpe.
Det er ingen versjon av denne historien hvor NOL tjener penger før Q3 i år. Og jeg tror ikke de er i svart før tidligst nesteår.
Slettet bruker
28.12.2021 kl 09:27 2338

Halvparten av innleggene her inne er ren ønsketenkning. Det virker som om en del har gått på så store tap i dette papiret at de er helt desperate etter å finne halmstrå å klamre seg fast til. Det legges ut påstander om kontrakter med alle mulige operatører som om det er stor sannsynlighet for at det vil skje. Wisting kontrakten? Den har oppstart i 2026. Så selv om man mot formodning skulle få denne (noe jeg tror er høyst usannsynlig), så må man sysselsette riggen 3-4 år før det... Odfjell er flinke til å drifte rigger, men selv de kan ikke trylle frem kontrakter.

Hvor stor er oppsiden i NOL? Vesentlig mindre enn for en uke siden. I tillegg kommer det en emisjon til for å få Mira i drift igjen. Hvor mye mer blir oppsiden redusert da? Dagens aksjekurs tilsier en rigg verdi per rigg på ca 300 MUSD. Spesielt mye mer kan man ikke forvente...
Gozilla
28.12.2021 kl 09:24 2353

Hvem av baise nickene er Longe sitt?
Selvsagt har han solgt, å snart kommer han løpende å kvitrer med at han kjøpte på bunnen 🙈
Mrhifi
28.12.2021 kl 09:22 2359

Ingen tvivl om at Fredriksen tilgodeser sig selv og sine interesser i denne emission....Det er ikke super solidarisk....
Men vi skal også huske at Fredriksen har fået slettet al Nol-gæld til Seadrill i settlement aftalen....Gæld som svarer til 15kr per aktie...
Det gode ved emi er, at i bliver nød til at købe aktier, hvis i vil have billige aktier😁 altså jer som ikke har aktier!

Redigert 28.12.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Odium
28.12.2021 kl 09:17 2378

Borr tjener penger og har kontrakter. NOL er i dyp dyp krise og risikoen er eksepsjonell.
parson
28.12.2021 kl 09:08 2422

Merkelig at det er lovlig å gjøre en emisjon slik som Fredriksen har utført den. Når man ser forskjellen på utfallet mellom NOL emisjonen og BORR Trøim emisjon. Så forteller det vel sitt. På aksjekursene. Kan ikke se problemet hvis Fredriksen hadde vært litt mer aksjonærvennlig å fått inn sammebeløp til I hvertfall 8 kr hvis dem hadde gått bredt ut.
HP17
28.12.2021 kl 09:05 2437

Nettopp og dette er ikke bra for de andre aksjonærer. At Fredriksen får emisjon på kun kr 4.50. Tror nok kursen snart faller ned mot emisjonkursen på kr 4,50?

…….»Gjennom Hemen for-fordeler Fredriksen seg selv med 65% i den nye emisjonen (inkl Sterna) som settes med 50% rabatt og der aksjonærene jubler. Emisjonskursen burde vært satt gjennom en bookbuilding prosess eller på 1 dollar. At den ble satt til 0,5 dollar sier sitt.

Hemen sin A og B plan gikk i vasken og endte i stedet med en aksjonærfiendlig løsning. Spesielt at Fredriksen skal ha så godt betalt at 6,5% rente på et usikret løpende tapsutsatt engasjement ikke er ansett som tilstrekkelig godt nok. Sterna får i tillegg en opsjon på 25% av selskapet til 4,5 kroner - utrolig lukrativ avtale som går på andre aksjonærers bekostning. Om ikke lenge skal nok en emisjonsrunde lanseres av Fredriksen himself. Det blir bingo - denne fremgangsmåten likte jeg ikke.»
zaq1
28.12.2021 kl 09:04 2437

Det som trengs for å snu stemningen her er en kontraksmelding med jobb for Mira og at Bollsta fortsetter for Lundin. Kan Odfjell fikse dette? De er foretrukket leverandør og har mange rammeavtaler. Så trengs det bare at en av kundene har noe jobb de må ha utført kjapt for å få nytte av skattepakken, så kan det tikke inn noe veldig positivt for NOL. Ville vært en gamechanger å fått West Mira tilbake på jobb..
HAS
28.12.2021 kl 08:43 2522

Det er skapt en mye mer holdbar situasjon for selskapet. At Fredriksen med inngang på 49 skaffer seg et litt bedre utganspunkt i forhold til meg som har 8 kan jeg leve med. Situasjonen har harmonisert verdiene slik at forholdene nå ligger godt an til at NOL kan overta riggene til ODL i en felles organisasjon. Det kan fort bli løsningen.

NOL fortsetter ikke lenge med bare 2 rigger. Nyansettelsene peker også i retning av at noe større er på gang.
Redigert 28.12.2021 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
5198
28.12.2021 kl 08:18 2560

Du har selvfølgelig mye rett i det du skriver. Men for meg koker dette ned til to ting. Mener du riggene er verdt dagens pris og tror du Fredriksen får frem verdiene innen kort tid?

Tror de fleste fra veldig konservative til de største optimistene er enige i at denne kan fusjoneres/kjøpes inn i et annet selskap for 20-40kr.

Dette forutsetter to rigger på kontrakt
Redigert 28.12.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
raider
28.12.2021 kl 01:28 2758

Når det gjelder effektivitet kan du få resultater fra Pushmore-databasen eller lese kontrakten mellom Northern Ocean og Lundin. Dagraten på opsjonene skulle settes ut fra en markedsindeks. I denne kontrakten er flere rigger klassifisert.
Når det gjelder effektivitet og miljø kan du sustainibility rapporten til Odfjell, Enova søknader eller denne masteroppgaven; https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2669923.

Det er ikke bare Northern Ocean caset som har blitt kraftig svekket til helt ødelagt. Denne tråden har også dessverre mistet sin verdi. Det gjør at flinke folk som prøver å tilføre verdi søker seg vekk. De fleste som skriver her inne fremstår med svært begrenset med kunnskap om rigg- og finansmarkedet. Et tips kan være å lese denne tråden: https://finansavisen.no/forum/thread/128632/view

Gjennom Hemen for-fordeler Fredriksen seg selv med 65% i den nye emisjonen (inkl Sterna) som settes med 50% rabatt og der aksjonærene jubler. Emisjonskursen burde vært satt gjennom en bookbuilding prosess eller på 1 dollar. At den ble satt til 0,5 dollar sier sitt.

Hemen sin A og B plan gikk i vasken og endte i stedet med en aksjonærfiendlig løsning. Spesielt at Fredriksen skal ha så godt betalt at 6,5% rente på et usikret løpende tapsutsatt engasjement ikke er ansett som tilstrekkelig godt nok. Sterna får i tillegg en opsjon på 25% av selskapet til 4,5 kroner - utrolig lukrativ avtale som går på andre aksjonærers bekostning. Om ikke lenge skal nok en emisjonsrunde lanseres av Fredriksen himself. Det blir bingo - denne fremgangsmåten likte jeg ikke.
Redigert 28.12.2021 kl 08:29 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
28.12.2021 kl 00:26 2841

Selv har jeg ikke tenkt å kjøpe en eneste aksje her som koster over 4 kroner og 50 øre.

mvh
HAS
28.12.2021 kl 00:25 2820

https://www.tu.no/artikler/denne-boreriggen-blir-verdens-forste-av-sitt-slag-den-har-batterier-fra-trondheim/464524

7. mai 2019 ... West Mira er en semi submersible rigg spesielt bygget for å operere ... driver for å få mer bruk av LNG som er mer miljøvennlig enn diesel.
HAS
28.12.2021 kl 00:21 2822

Ny miljøteknologi reduserer utslipp
03. mai 2021
Som en av de første boreriggene i verden har West Bollsta installert rensesystem som fjerner det meste av NOx fra eksosen.

NOx er en samlebetegnelse for nitrogenoksidgasser som dannes ved forbrenning av råstoffer ved høy temperatur. Gassene er giftige og bidrar til forurensning. Boreriggen West Bollsta er utstyrt med rensesystemer i eksosanlegget for alle motorer om bord. Dermed fjernes 85-90 % av NOx-utslippene.

-West Bollsta er en av de første riggene i verden som har installert den nye renseteknologien på samtlige motorer. Det gjør den til den med lavest utslipp av NOx på norsk sokkel, og kanskje også i verden, sier Axel Kelley, Leder for miljøgruppa i Lundin Energy Norway.

-Vi tok riggen inn på kontrakt for oss da den var ny. Nå har den vært i operasjon et halvt år, og vi ser at utslippsreduksjon er hele 86,6 %, sier Kelley.

Teknologien som benyttes kalles Selective Catalytic Reduction (SCR). Prinsippet er likt det som benyttes på moderne dieselbiler (AdBlue). Med denne teknologien doseres en konsentrert urea-løsning direkte inn i eksosen. Urea og NOX reagerer på en varm porøs overflate installert i eksosrøret, typisk pimpstein. Restproduktene etter reaksjonen er vann, nitrogengass (N2) og små mengder karbondioksid (CO2).

Rensesystemet er komplisert og krever mye plass. Derfor er det vanskelig å ettermontere på en eksisterende rigg. West Bollsta ble designet og bygget med renseanlegg på alle 8 motorer. Hvert anlegg strekker seg over 4 etasjer i høyden og veier 86 tonn.

Utslipp av NOx bidrar til luftforurensning og er en vesentlig bestanddel i smog som kan legge seg som et lokk over større byer. For å redusere utslipp i Norge, og oppfylle våre internasjonale forpliktelser, ble NHOs NOx-fond etablert. Reduksjonsmålet som ble satt for 2020 ble nådd allerede i 2017. Nå er vi på god vei mot å nå målet som er satt for 2025. Tiltakene som er gjennomført på West Bollsta er enda et skritt i riktig retning.

-I tillegg til en vesentlig miljøgevinst er det også god butikk, sier Axel Kelley. -Reduserte utslipp betyr også redusert NOx-avgift. Hittil har vi spart mer enn 5 millioner kroner, så litt avhengig av hvilke operasjoner riggen gjør, regner vi med at investeringen er nedbetalt på mellom 2 og 5 år.
Slettet bruker
28.12.2021 kl 00:19 2831

Neida her er ikke noe krav om å bidra konstruktivt, dette er ingen dugnad. Noen skrøner om hvor possitivt dette er og noen er litt vel negative.
Slettet bruker
28.12.2021 kl 00:17 2838

Tror vi fallet er ferdig her? Personlig tror jeg ikke det, risikabelt tror jeg å kjøpe i denne, ingen vet vel hvor bunn er i denne,
kjylling
28.12.2021 kl 00:05 2883

Om dette stemmer så forstår jeg ikke hvorfor du må sutre slik hele tiden. Enten ta tapet ditt som en mann eller bidra konstruktivt. Jeg er enig i at emisjonen er satt lavt og at fordelingen med antall nye aksjer burde vært rettferdig ned til hver siste aksje. Da kunne emisjonen vært satt til 0,5 nok pr aksje uten at det hadde hatt noe å bety. Men det var plenty med positive momenter i meldingen også. Sletting av gjeld som alle finansaviser glatt overså er en gamechanger selv om det var forventet. Ser det har blitt nevnt at Mira bare er dritt pga MH utstyr, pussig da at den samtidig skal være identisk med TO Norge som visstnok omtales som åsted Norge, som har NOV pakke, og attpåtil er god nok til at den sansynligvis skal jobbe for copno ut 2022. Ser det også blir skrevet at alle Odfjell riggene er mer miljøvennlige enn WB og WM, skulle gjerne sett referanse til noen form for dokumentasjon på det.
5198
28.12.2021 kl 00:02 2890

Trodde emisjonen ville være rettet mot operatør, da ville aldri Fredriksen godtatt at den ble satt slik som den er nå. Man kan jo si man er skuffet over kursen den ble satt til. Men så aldri for meg løsningen det ble nå, dette ser jeg mer på som en mellomløsning for å få Max verdi på selskapet når begge riggene har kontrakt.

Sett i ettertid er det klart ikke Fredriksen vil betale mer en han må når det er han som får flest aksjer i emisjonen, denne så jeg for meg kunne bli verdsatt til 50 kr i en fusjon. Nå har dette sunket til 25-35kr litt avhengig av markedet og hvor sterkt Fredriksen sitter i det selskapet NOL skal fusjoneres med. Men ser for meg at dette skjer en gang mellom når Mira får kontrakt og 18 mnd frem i tid.

Men samtidig har casen blitt tryggere da de nå har 3 år på seg, at selskapet virkelig vil starte å tjene penger i 2022 ser jeg på som meget sannsynlig. Men som tidligere nevnt tror jeg selskapet blir fusjonert etter Mira har fått kontrakt.
Redigert 28.12.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Tappeluft
27.12.2021 kl 23:59 2886

Her farer du med løgn eller er blitt løyet for selv.
FwO
27.12.2021 kl 23:52 2909

Klovn.. å sammenligne NOL med NAS!? Du lever på en annen planet.
Slettet bruker
27.12.2021 kl 23:34 2971

Skal vi toppe taperlisten i morgen også?
Slettet bruker
27.12.2021 kl 23:33 2968

Du har skrevet i overkant positivt ,men på en måte er du også realist. Ja jeg vil ut av denne i pluss , ser dårlig ut. Det som irriterer meg mest på denne tråden er bildet av at vanlige mann i gata/vanlige aksjonær vil bli behandlet bra/rettferdig . det er meget historieløst.