🍻🍻🍻

Mrhifi
NOL. 11.08.2021 kl 08:31 421704

🧑‍🎄
















Redigert 12.02.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
5198
15.10.2021 kl 08:28 8651

Tydelig at det vil bli en avgjørelse på forliket 26 oktober, så 26 oktober er tirsdag men da kan vi i det minste forvente oss en avgjørelse den uken. Så kommer det nok ganske mange nyheter på rekke og rad frem mot jul.
Eldar1
15.10.2021 kl 08:40 8782

Hvorfor skulle de gjøre det? Har de først latt sine advokater utarbeide den, taper de jo ikke noe på få den behandlet av dommeren.

Er selv ikke bekymret for at denne prosessen skal uventet ta en ny vending. Det meste ligger til rette for NOL, bare å sitte og la kursen jobbe seg oppover. Verdiene er der, og de øker, så bør man egentlig ga tiltro til på at hovedeier ikke snubler i caset.
HAS
15.10.2021 kl 08:47 8812

Det måtte i såfall være fordi noen har hastverk og forhandler seg fram til et forlik, men ei uke fra eller til spiller vel liten rolle.
Redigert 15.10.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
5198
15.10.2021 kl 09:06 8794

Ingen tinge er 100% sikkert før underskriften er på papiret, men i dette caset henger denne underskriften sammen med hele prosessen til Seadrill slik jeg har forstått dette. SVP eier 3 % av gjelden og har egentlig ingen ting de skulle sakt, samtidig har ingen av forsøkene deres ført frem. Denne innvendingen ble også sendt inn lenge før fredriksen fikk over 80% oppslutning fra alle som sitter på gjelden i selskapet. Her vil Fredriksen og hans medarbeidere være veldig på for de vil aldri la dette dra ut i tid. Så er 99 % sikker på at vi får en melding 27 eller 28 oktober. Men syns det er veldig rart at ikke flere har handlet i denne før dette skjer. Er som nevnt over verdiene ligger der, en milliard kommer i løpet av 14 dager men ingen handler på dette ennå.

Forlik mener jeg er helt usannsynlig, dette er jo to selskaper som er enige om en avtale, hva skulle da et forlik innebære.
Redigert 15.10.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2021 kl 09:11 8889

Her er det bare å slappe av å blåse i aksje kurs, som tydeligere skrevet, Oslo børs er ikke i stand til å se potensialer, kun problemer.
Dette vil ordne seg og JF vil komme seirende ut som i alle andre slike tilfeller.
Risikoen er tid, hvor mange uker du orker vente, eneste motstander kan oppnå er utsettelser.

Slapp av, innen 3 måneder er pengene dobblet
Redigert 15.10.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
HL1000
15.10.2021 kl 09:44 8859

Sist det var høring i forbindelse med chapter 11 prosessen til Seadrill fikk vi vell svar fra dommeren samme dag? Er vell neppe tilfeldig at denne høringen faller samme dag som redningsplanen til SDRL skal godkjennes av domstolen? Må settelment være avgjort først?
ullebusten
15.10.2021 kl 10:28 8773

Fra klagen til SVP:

"CONCLUSION
17. As a result, the SVP Parties respectfully request that the Court defer ruling on the Northern Ocean Motion until there is complete disclosure and crystallization of the Debtors’ proposed distribution scheme. At that point, the SVP Parties will press its objection as set forth above or withdraw their objection. If the Court is not inclined to defer ruling on the Motion, this Court should deny the Motion for the reasons set forth above."

Nå er utfallet klart. Med ny klage fra SVP tidligere denne uken er det ganske tydelig at SVP ikke trer tilbake og aksepterer veien videre. SDRL/NOL anser nok derfor at SVP "presser på" også mtp settlement. Med saken satt på agenda (26.10) er det ikke helt utenkelig at partene har dialog foran dommeren. SVP kan fort bli tvungen til å innse at klagen må trekkes (før høringen 26.10).

Alternativ blir det høring. Uansett, liten risiko for at SVP får noen form for medhold - dette blir nok godkjent (sammen med hovedplanen slik at SDRL kommer ut av ch 11).

EDIT: Risikovurdering. Seadrill manglet tidligere formell støtte - det har de nå sementert med opptelling av stemmer i favør av planen.
Redigert 15.10.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
HL1000
15.10.2021 kl 10:39 8752

Hvilke nyheter tror dere kommer først, gitt at settelment er unnagjort?
5198
15.10.2021 kl 11:55 8686

Må jo bli melding om ny operatør, så henger vel melding om fusjon e.l. på da jeg tror TO blir deleiere.
Slettet bruker
15.10.2021 kl 12:03 8726

Høres ut som en fornuftig konklusjon.
Redigert 15.10.2021 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
cold
16.10.2021 kl 02:44 8380

Gassprisen i Nordsjøen passerte i dag 200 dollar fatet (omregnet i olje-ekvivalenter). Det er vel naturlig å kunne anta at brent-olja kommer til å ta noen alvorlige byks oppover og passere 100 dollar med glans. Vi er i starten på en alvorlig energi-krise nå, og dette skjer før vinterkulden har satt inn. I den forbindelse må vi vel bare forberede oss på at brent-oljen snart bikker 100 dollar og sannsynligvis går enda høyere, for nå er det snakk om tilbudskrise. Mange år med betydelig redusert boreaktivitet har satt sine dype spor i oljebransjen.
I den forbindelse; hva tenker dere om verdiene på WB og WM sett i lys av den energikrisen som råder? Er de verdt 900 MUSD, eller hva tenker dere om verdien på riggene på nåværende tidspunkt, eller noen måneder frem, for dette vil jo bare stramme seg enda mer til med økte olje - og gasspriser?
5198
16.10.2021 kl 06:43 8376

Har selv tenkt disse riggene har en verdi på rundt 900 Musd, men kommer veldig ann på hvordan TO og NOL løser dette. Men kan ikke se for meg at disse riggene verdsettes til mindre en 800 Musd nå selv om TO går inn med penger i NOL. Er ofte vanlig med noe rabatt i den situasjonen NOL er nå om TO går inn med penger. Er jo da ganske stor oppside igjen i dagens marked med denne prisingen. Ratene vil stige markant de neste årene og det vil også verdien på riggene.

Dette tilsvarer 50-70 kr aksjen så dagens kurs er vanskelig å forstå.
Redigert 16.10.2021 kl 06:46 Du må logge inn for å svare
Jøllis
16.10.2021 kl 08:33 8386

For å forsvare 900 MUSD er dagrate på høy 400, opp mot 500 KUSD nødvendig. Idag har de en rigg uten rate og en på betydelig mindre rate. Så får vi se hvor markedet tar veien. Selv tror jeg ikke markedet blir stramt. Oljeselskapene er mye mer disiplinerte.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 09:25 8338

Hvordan kan det ikke bli stramt og hvordan ser du for deg disiplin når det er utsolgt?
De store rigg selskapene der ute er nå kapitalisert, de vil ikke godta dårlige rater fremover i et helse godt olje marked, det vi så og opplevde for et til 2 år tilbake er ikke reelt i dag.

Noe rett har du selvfølgelig, olje selskapene vil prøve å holde igjen så godt det lar seg gjøre, men de må opp i pris for å få rigger,
de møtes nok et sted på 1/2 vegen i første omgang noe som resulterer i en rate langt over 300k
De dårlige tidene er forbi, det behøver nødvendig vis ikke føre til hysteri og at olje selskaper slipper alle sluser opp, men at det vil føre til fornuftige nivåer både for rigg selskapene og olje selskapene, det må vi bare anta og forvente.

Husk at et selskap som equinor nå tjener like mye på på 1 kvartal som de gjorde i hele 2019, det var et kvartal da oljen sto i 70 dollar, 80 er brutt, snart ser vi 90?
Det er sole klart olje selskapene vil gi etter på pris

Om er 1/2 år tid tipper jeg vi ser tilbake på riggen som mistet kontrakt som hell i uhell.
Alle skjønner og ser hva betydning en eventuell kontrakt på bedre rate en 300 vil bety for et lite selskap som Nol, og hva betydning det vil ha på aksjekurs.

Ikke glem denne fra torsdag:

Deep value drilling sier i dag:

Transocean sier at de er utsolgt og alltid på jakt etter gode enheter.
Odfjell er med sine 5 enheter også utsolgt og på jakt etter kvalitsrigger.
Generelt : etterspørselen sterkt økende og tilbudet lite.
Redigert 16.10.2021 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
5198
16.10.2021 kl 12:16 8238

Prisen på riggene prises nok litt utfra hva som kommer, tror nok vi får kontrakter langt opp på 300 tallet i løpet av 2022. Oljemarkedet har alltid vært himmel eller helvete nå blir det 5-10 gode år og ratene kommer. Med kontroll over WM og WB har TO full kontroll i Nordsjøen. Tror også Seadrill blir en del av dette og da kan TO styre prisen på en helt ny måte. Miljøaspektet rundt disse to riggene er også viktig, mye lettere for et oljeselskap å bore når de kan skryte av en grønn rigg.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 14:59 8208

Det som gjør riggene attraktive er spec'en, ikke at de er "grønne". Selv med hybrid drift og Urea anlegg ombord, så kommer man ikke unna at de slipper ut MYE mer CO2 enn de fleste andre rigger.
HAS
16.10.2021 kl 15:10 8287

Lundin:

"Ny miljøteknologi reduserer utslipp
03. mai 2021
Som en av de første boreriggene i verden har West Bollsta installert rensesystem som fjerner det meste av NOx fra eksosen.

NOx er en samlebetegnelse for nitrogenoksidgasser som dannes ved forbrenning av råstoffer ved høy temperatur. Gassene er giftige og bidrar til forurensning. Boreriggen West Bollsta er utstyrt med rensesystemer i eksosanlegget for alle motorer om bord. Dermed fjernes 85-90 % av NOx-utslippene.

-West Bollsta er en av de første riggene i verden som har installert den nye renseteknologien på samtlige motorer. Det gjør den til den med lavest utslipp av NOx på norsk sokkel, og kanskje også i verden, sier Axel Kelley, Leder for miljøgruppa i Lundin Energy Norway.

-Vi tok riggen inn på kontrakt for oss da den var ny. Nå har den vært i operasjon et halvt år, og vi ser at utslippsreduksjon er hele 86,6 %, sier Kelley.



Teknisk seksjonsleder Roger Brunstad inspiserer NOx-renseanlegget på West Bollsta.

Teknologien som benyttes kalles Selective Catalytic Reduction (SCR). Prinsippet er likt det som benyttes på moderne dieselbiler (AdBlue). Med denne teknologien doseres en konsentrert urea-løsning direkte inn i eksosen. Urea og NOX reagerer på en varm porøs overflate installert i eksosrøret, typisk pimpstein. Restproduktene etter reaksjonen er vann, nitrogengass (N2) og små mengder karbondioksid (CO2).

Rensesystemet er komplisert og krever mye plass. Derfor er det vanskelig å ettermontere på en eksisterende rigg. West Bollsta ble designet og bygget med renseanlegg på alle 8 motorer. Hvert anlegg strekker seg over 4 etasjer i høyden og veier 86 tonn.

Utslipp av NOx bidrar til luftforurensning og er en vesentlig bestanddel i smog som kan legge seg som et lokk over større byer. For å redusere utslipp i Norge, og oppfylle våre internasjonale forpliktelser, ble NHOs NOx-fond etablert. Reduksjonsmålet som ble satt for 2020 ble nådd allerede i 2017. Nå er vi på god vei mot å nå målet som er satt for 2025. Tiltakene som er gjennomført på West Bollsta er enda et skritt i riktig retning.

-I tillegg til en vesentlig miljøgevinst er det også god butikk, sier Axel Kelley. -Reduserte utslipp betyr også redusert NOx-avgift. Hittil har vi spart mer enn 5 millioner kroner, så litt avhengig av hvilke operasjoner riggen gjør, regner vi med at investeringen er nedbetalt på mellom 2 og 5 år."

Noen som virkelig tror Fredriksen selger disse riggene til spottpris i dagens marked?
Mrhifi
16.10.2021 kl 16:10 8218

Tror du undervurderer effekten af konsolidering/fusion af Rig selskaber på kryds og tværs....Der bliver færre selskaber og rater stiger som konsekvens af ovenstående 💰💰💰
Slettet bruker
16.10.2021 kl 16:59 8159

Færre selskaper, men like mange rigger, det gir ikke nødvendigvis et strammere marked... Men konsekvensen av sammenslåinger er ofte at noe flere rigger blir skrapet. Jeg tror imidlertid at størstedelen av skrapingen ligger bak oss, uavhengig av om det blir flere konsolideringer i fremtiden eller ikke.
Jøllis
16.10.2021 kl 18:05 8104

Det er fortsatt mange ledige semi sub rigger for norsk sektor. Selv om det har blitt skrapet mange tror jeg ikke det kommer et stort etterspørselvekst. 1 for at nye moderne rigger brorer mer effektivt enn eldre. 2. Norsk sektor er en moden, men ikke dødende sektor. Veksten er forbi, og dagens rigger vil kunne mette dagens og fremtidens behov. Å høre hva Jeremy i Transocean sier et som å høre på en bruktbilselger. Først må opplagsriggene ut og nybyggene i Asia bli satt i arbeid før vi ser ratene som før krisen. Q4 og Q1 blir spennende. Da er budsjettet for 2022 satt og kontrakt tildelingen for våren 2022 kommer. Tror mere på et strammere marked internasjonalt for boreskip og Jack up
Jopaul
16.10.2021 kl 18:12 8173

Fortsatt selskaper som fortsatt utvikler på norsk sokkel, EQRN, AKRBP, PNO osv
HAS
16.10.2021 kl 18:20 8181

Ratene vil nok også stå litt i forhold til oljeselskapenes inntjening, og i dagens situasjon trenger de ikke akkurat å velge på nederste hylle. Lundin har et omfattende engasjement på sokkelen og fremhever sin miljøprofil. De slipper neppe tak i Bollsta med det første. Nå gjelder det å få Mira til heder og verdighet igjen, og den jobben pågår nå på Hanøytangen.
5198
16.10.2021 kl 20:43 8059

Hvilke rigger er ledige i 2022?

HE rigger på verft kjenner jeg ikke til, er null HE rigger på verft etter hva jeg kan se. Awilco er minst 2-3 år frem i tid om de starter opp.

Virker som hele innlegget er tuftet på feil info eller litt liten innsikt i markedet.
Redigert 16.10.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
ullebusten
16.10.2021 kl 20:58 8070

Moderne effektive rigger: kun WM.

Når det kommer til konsolidering så er det viktigste man oppnår disiplin. Riggeierne kan nå snu fra desperasjon til å evne å ha is i magen - da vil ratene for effektive HE-rigger fort være nord for 400kUSD.

Ellers lite HE rigger som ligger på verftene (med unntak av to litt mindre rigger), så kan ikke se at det argumentet er veldig relevant.

Når andre værharde områder som Canada mm plutselig skal ha et par rigger så vil det tas fra dagens tilbud i Norge.
Redigert 16.10.2021 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
5198
16.10.2021 kl 22:17 8040

Ja typisk at UK og Canada tar noen rigger slik markedet er nå, men har vanskeligheter med å se dette skje før 2023. Hvilket rigger skulle det vært alt er på kontrakt. Vi står nå på vippen til at boreselskapene endelig får prisningsmakt.
Slettet bruker
16.10.2021 kl 23:02 8054

Mulig du kan rigg markedet bedre en Jermey i Transocean , da kan vi vel stole på deg.
endog stusser på påstander i punkt 2.
Slik rate nivåene er i dag vil vi ikke se Asiatiske nybygg bli tatt ut, skal de ut i markedet må nivåene langt høyere,
I stor grad gjelder det nok også flertallet av opplags riggene, så rekke følgen din tror jeg ikke er rett,
Det minste når det gjelder ny byggene, og de kaldeste riggene.
Redigert 16.10.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
5198
17.10.2021 kl 11:09 7800

Folk snakker om rigger som kan leveres fra verft, hvilket rigger er det da snakk om. Eneste riggene jeg kjenner til er Awilco men disse er langt unna ferdige og den ene skal startes på nå. Så denne er ikke klar før 2023 tidligst. Den andre Awilco riggen ligger mye lenger frem i tid om det blir noe av. Så at det blir flere rigger er bare tull Max 2 rigger til om en ser 5 år frem i tid.

Når da de fleste boreoperatørene er utsolgt på 12 mnd sikt sier det litt om markedet fremover.

Virker på meg som om TO er veldig positive og klare for å sikre seg to rigger til.
Redigert 17.10.2021 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.10.2021 kl 11:38 7746

Nå er vel ikke TO spesielt nøytrale heller? At de har stor tro på rigg markedet er ikke noe nytt. Det sa de også tidligere i år da aksjekursen sto i over 5 dollar. At TO skal gi 900 MUSD for disse riggene virker noe drøyt, det er nesten 40% av TO sin børsverdi.
ullebusten
17.10.2021 kl 11:57 7713

Riggene er ikke gjeldsfrie og det trenger de heller ikke å være. Mao en beiler trenger ikke «punge ut» full verdsetting. I eksempelet over må de legge ca 500MUSD på bordet, ikke 900MUSD. 900MUSD må settes opp mot EV, ikke MCap. Da er forholdet nærmere 10%.

Ikke glem at en slik transaksjon er innvannende for selskap med høy gjeldsgrad.
Redigert 17.10.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
5198
17.10.2021 kl 11:59 7710

Ser for meg at TO blir eier av 25-33% av NOL, oppgjøret er jeg mer usikker på hvordan de løser. Du må også tenke på at disse riggene vil skaffe TO store inntekter da de blir operatør samtidig som de har en eierandel koster å vokse. Tror også Amerikanerne vil prise dette selskapet bedre etter denne transaksjonen.

At TO klarer å hoste opp 100-170 Musd for en del av NOL er jeg 100% sikker på de klarer.
Redigert 17.10.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
5198
17.10.2021 kl 12:32 7742

Det er en Jack up, tenker på flytere under 10 år uten oppdrag. Å dra den inn i denne sammenhengen er bare tull.
Jøllis
17.10.2021 kl 13:57 7621

Mitt poeng med Jeremy er at han snakker som Transoceans CEO. En dyktig salgsperson som kan snakke for seg. Hvis du spør en E&P innkjøpsperson for rigg, vil nok han ha en annen mening. Sannheten er vel et sted imellom. At det er helt ok balanse i markedet hvor som oljeselskapet og reder kan leve med Jeg tror Equinor har sikret seg for flere år fremover. Equinor er den store playeren for HE rigger. Seadrill hadde ikke skrapet West Pegasus hvis en uungåelig skvis var på vei. DS Yantai ble hentet på disse nivåene.

Equinor;
DS Atlantic 2026
CAT D 4 stk Arbeidshestene til Equinor 23/24
TO Spitsbergen Sep 22
W Hercules Nov 22
DS Abeedeen 2Q 2026

AkerBp
DS Nordkapp 2Q 24
DS Stavanger 4Q 21

Vår
W Phoenix March 24
Mener de har Scarabeo 8 og?

Lundin
W Bollsta høsten 2022

Shell
T0 Barents (7 måneder i 2022.

Conoco
T0 Norge March 22-Sep 22

Okea
Cosl Innovator 4+4x1 year.

Neptun
DS Yantai Q1 2023

Ledige
Stena Don, Tidligere operert i Norge
Stena Spey, går troilig til britisk sektor
Cosl Promotor Ready to drill i Norge
Cosl Prospector Varm, på kontrakt ut 2021 i Kina, men har tidligere vært i Norge
North Sea Dragon og Beacon Pacific. Odfjell har alt hentet en søsterrigg til norge uten problemer. Kan komme flere til enten Odfjell eller Cosl.


Det er flere rigger som ikke er med på oversikten som ledige eller på kontrakt. Men markedet er ikke skrapet både blandt stacked riggs og rigger som går av kontrakt. Og det kan virke som E&P alt har sikret det mest de trenger for 22. Så er kanksje WM den beste av de ledige riggene, men desverre med en dårlig Track record.

.


Skeylord
17.10.2021 kl 16:21 7489

Kan vel legge til at COSL Promotor har kontrakt med Equinor fra våren 2023, ca 220 dager og at Stena Don skal bore én brønn utenfor Morocco med oppstart Desember i år, varighet 40-50 dager.
ullebusten
17.10.2021 kl 19:51 7316

Scarabeo 8 går til Wintershall nå og skal bore gjenværende program på Nova (jobben WM mistet), ca 1års varighet
Kiss
17.10.2021 kl 21:45 7127

Kan legge til at Vår og Wintershall ser etter mer riggkapasitet for 2022 og utover.
5198
17.10.2021 kl 22:44 7035

Ledige
Stena Don, Tidligere operert i Norge
Stena Spey, går troilig til britisk sektor

Veldig dårlig erfaring med rigger som har operert utenfor norsk sektor av Nordsjøen en stund, disse riggene blir missbrukt, vedlikehold er et fremmedord og de får fort et dårlig rykte.

Cosl Promotor Ready to drill i Norge
Cosl Prospector Varm, på kontrakt ut 2021 i Kina, men har tidligere vært i Norge

C Prospector er vel lite sannsynlig kommer tilbake

North Sea Dragon og Beacon Pacific. Odfjell har alt hentet en søsterrigg til norge uten problemer. Kan komme flere til enten Odfjell eller Cosl.

Disse riggene kjenner jeg ikke så mye til ser ut som fine rigger men disse var vel klare for levering i 2015/2016 må jo være en grunn til at ingen har plukket de opp.

Skal ikke dømme noen rigger, selskap e.l nord og ned men at markedet nå er utsolgt for go rigger er jo tydelig det syns på de som kommer opp med navn på ledige rigger. Vi får se hvor dette ender. Jeg mener markedet virkelig ser godt ut fremover.

Ser i det minste ut til at selgerne nå vil vente å se hva som skjer 26, skal man ha litt volum nå må mann opp noen kroner.

Redigert 18.10.2021 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2021 kl 10:29 6813

Hyggelig med litt oppgang, men på pølse bod omsetning.
Kanskje vil det omsider gå opp for fler hva som er i ferd med å skje her, men i naturens tro er investorer på Oslo børs relativt trege i avtrekkeren.