🍻🍻🍻

Mrhifi
NOL. 11.08.2021 kl 08:31 421949

🧑‍🎄
















Redigert 12.02.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
HAS
27.11.2021 kl 14:37 6483

Dersom Seadrill er en del av planen(f eks at de kommer og sluker alt og alle..:-) kan det vel ikke fattes noen beslutninger før de formelt er ute av kap 11?
ullebusten
27.11.2021 kl 14:50 6468

Det kan hende, men for meg er det ikke noe som tyder på at Seadrill er en part i forhandlingene som foregår - tvert imot tyder all informasjonen vi har fått gjennom ch11 dokumenter mm. at NOL har jobbet målrettet og aktivt for å fjerne Seadrill fra ligningen.

At Seadrill vil foreta seg noe i 2022 er helt klart, men jeg tror det evt blir «neste steg», og dermed ikke påvirke pågående NOL-prosess. «Alle snakker med alle» og alt kan skje, men pr nå ligger JF sine riggverdier i NOL så det er mye viktigere med en god løsning her. JF har også mistet alle i styret i nye Seadrill, så i første omgang vil han måtte kjøpe seg opp før han overtar kontrollen igjen.
5198
28.11.2021 kl 01:03 6061

Ja mener det samme Fredriksen har innsett at Seadrill ikke har noe i Nordsjøen å gjøre slik selskapet er p.d.d. Virker som NOL er mest interessert i å lage et klart skille mellom disse selskapene. Skal Seadrill en gang bli store i Nordsjøen må de slå seg sammen med eller kjøpe opp et selskap med en god driftsorganisasjon i Norge. Så må de ha en internasjonal og en norsk avdeling for å serve de forskjellige markedene. Skal noe slikt skje må de kjøpe ODL slik jeg ser det. P.d.d er det egentlig TO og ODL som lykkes best i Nordsjøen. Men hadde NOL fusjonert med ODL for så å bli kjøpt opp av Seadrill hadde TO og Seadrill plutselig igjen vært de største aktørene. Når Seadrill kommer ut av chapter 11 tror jeg ting kan gå fort da de er siste selskap ut og mye av konsolideringen allerede er gjort, samtidig som de nesten ikke har gjeld. TO vil nok slite mest fremover siden de fremdeles har såpass mye lån.

Men i første omgang har dette veldig lite med NOL å gjøre, NOL er nok nå på oppløpet med et nytt selskap mest sannsynlig ODL. Skal bli artig å se hvordan disse to selskapene løser dette.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 21:39 5506

Ser at flere på forumet her tenker at 1,5 ODL per NOL aksje bør være et greit bytteforhold ved et oppkjøp/fusjon. Hva med et snev av realisme?

Odfjell består av ca 237 millioner aksjer mens NOL består av ca 64 millioner aksjer. Dersom 1 NOL aksje gir 1,5 ODL aksjer, så tilsvarer dette ca 96 millioner ODL aksjer for NOL, og totalt 333 millioner aksjer for det nye selskapet. NOL sin andel vil da være ca 29%, ikke langt fra 1/3 av selskapet.

Allerede her burde det ringe noen alarmbjeller, men det er kanskje vanskelig oppi all haussingen? Hvordan kan man seriøst mene at NOL skal være verdt 1/3 av det nye selskapet?

Dersom NOL og Odfjell hadde like rigger med like lange kontrakter på riggene, og det ikke var noe annet som skilte selskapene, så kunne man jo vært enig i fordelingen over. Men faktum er:

- Odfjell har 4 rigger de eier selv. Odfjell ville ALDRI byttet noen av sine rigger mot verken WB eller WM. Med andre ord, Odfjell verdsetter sine egne rigger langt høyere enn NOL sine. Og det er jo ikke uten grunn, de er jo bedre (dual derrick, dual active heave drawwork, etc). Selv om de blir drevet av Odfjell, vil WB og WM aldri komme opp på nivå med Odfjell sine rigger.
- Odfjell har lange kontrakter på samtlige av sine rigger. NOL har noen få måneder igjen på WB, og WM i bøya.
- Odfjell tjener OGSÅ penger på management av Yantai.
- Odfjell har i TILLEGG plattformboring på en rekke felt, som de OGSÅ tjener penger på.
- Odfjell har i TILLEGG engineering og brønnservice tjenester som NOL ikke har.
- Odfjell satser OGSÅ en god del ressurser på flytende havvind der de har mye relevant erfaring.

Og til tross for dette, så mener folk helt seriøst at man skal merge de to selskapene og gi NOL nesten 1/3 av den endelige verdien? På tide å våkne opp... Jeg blir meget overrasket om dere får noe mer enn 0,75 ODL per NOL aksje. Men først må Odfjell faktisk ville kjøpe selskapet. Og etter at Omicron er et faktum, så spørs det om Odfjell har lyst på så mye mer eksponering...
Invest-cowboy
28.11.2021 kl 22:11 5429

Tror du ikke Fredriksen finner en god løsning med disse riggene?
Redigert 28.11.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
kjylling
28.11.2021 kl 22:22 5390

4 rigger de eier selv, med gjeld på 319 musd pr stk. Flåten deres har en snittalder på 8 år. Slett ikke sikkert deres flytende vindmøller blir noe annet enn et tapssluk. Mange variabler i regnestykket.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 22:28 5384

Og NOL sine rigger har en snittalder på 6 år, ikke rare forskjellen?

Hvor mye vil det koste å få Mira i drift igjen? Hvor lav rate må de akseptere, og over hvor lang tid før noen i det hele tatt er villige til å bruke den igjen?
Gla-tronder
28.11.2021 kl 23:12 5283

0,75 ODL?

Så du tror aksjonærene selger selskapet om et bud på 13,25 kommer? Det tviler jeg sterkt på. Uansett blir det jo Fredriksen som fremforhandler pris og han skal nok ha mer enn 13,25 for dem
5198
29.11.2021 kl 00:31 5207

Det som ødelegger mye rundt dette med NOL/ODL er at ODL ikke har noen sterk skajekurs som er lett å bruke som valuta. ODL er også priset med en stor rabatt mot underliggende verdier. Men håper inderlig NOL og ODL finner hverandre slik at de kan fortsette som et selskap dette vil skape store verdier over tid. ODL har mye gjeld men tjener også mye penger.
At NOL aksjonærene blir eiere av 1/3 av selskapet ser jeg ikke på som noen umulighet denne transaksjonen vil skape verdier for begge selskap på sikt. Miljøprofilen til WB og WM regner jeg med veier tungt for ODL.

Hvorfor skulle ikke NOL eller ODL finne hverandre når begge selskaper er tjent med dette?
Dette vil også være en stor nedtur for TO, Dolphin etc da de får en meget sterk konkurent i ODL. ODL med sin satsning på vind kan slå veldig positivt ut særlig om de får inn grønne rigger da markedet har en tendens til å forelske seg i det grønneste barnet i klassen. Får ODL til å bli regnet som grønneste gutten i klassen vil de skille seg ut og bli ennå mer foretrukket en de er p.d.d.
Redigert 29.11.2021 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
Riggslusk
29.11.2021 kl 08:16 5051

"Dette vil også være en stor nedtur for TO, Dolphin etc da de får en meget sterk konkurent i ODL. ODL med sin satsning på vind kan slå veldig positivt ut særlig om de får inn grønne rigger da markedet har en tendens til å forelske seg i det grønneste barnet i klassen"

Dolphin svetter ikke, markedet er allerede forelsket....vent litt og se. :)
ullebusten
29.11.2021 kl 09:59 4850

ODL med JF og NOL vil stå mye sterkere, spørsmålet er bare hva Odfjell-familien ønsker. Om de tenker at de nå skal bruke oppturen til å redusere eksponering mot rigg, så tenker jeg at det fort kan tilrettelegges for enighet. Bare se all energien Lieungh bruker på finansiering mm., dette vil bli ekstremt mye enklere med JF. Ta ODL opp et hakk og så la det bli konsolidert med notering i US.

Tournelon, ser poengene dine mtp bytteforhold. Her tror jeg vi skal være nøkterne og avvente fasit. For min del er jeg happy med en deal med ODL, selv under 1:1 (tror alle skjønner at særlig under ish 0.8:1 så blir ikke JF med, men ikke urealistisk å tenke mellom 0.8 - 1.2?).

ODL vil med to nye rigger også bli en mye større cash-maskin, og får vi rater på 350-400kUSD (noe jeg tror vi får i ~23+) blir det fort 40kr aksjen. Dette er helt ok som NOL aksjonær (ikke slike som meg med lav inngang, men de store som har høy inngang - rigg er ikke lengre det det var).

NOL er ikke i noen super-posisjon, det har vi alle kjent på kroppen som aksjonær, så her må det tas og gis. Jeg tror for øvrig partene som forhandler forstår EK pr rigg. At GVA riggene er bedre og mer effektive, er vi enige om. Men hva gir dette i kroner og øre. Gir riggene høyere rate, ja så er det jo enkelt å hensyn ta i en DCF/verdivurdering. Jeg tviler på at blårussen er like forelsket i GVA-riggene som dere som opererer dem er. I alle fall ikke nok til å bestille nye, og det finnes ikke andre på markedet. Da må man tenke alternativt, og det har allerede ODL gjort med en CS-60 i drift. Det er ingenting som tyder på at WM og WB er et dårlig design (personlig tillegger jeg mesteparten av fadesen til NOL, Seadrill sin manglende evne til å drifte) - men ja de er litt mindre effektive enn GVA-7500 (og derfor vil man kunne forsvare bedre DCF på GVA designet). Har ikke gjort beregninger her, men om man har en ca %-vis effektivitetsøkning knyttet til riggen, så vil operatøren fort hensynta det i sine beregninger ved evt kontraktsinngåelse. Vil for øvrig tro at det er andre kriterier som også spiller inn i disse dager (WB er tier-III og WM har batteri, bla.). Her er jeg på tynn is, men var av oppfatningen av at riggene til NOL er best hva angår oppetid i dårlig vær - ydmyk for å ta feil her! ;)

Det jeg synes er en floke/ roter alt litt til - også med tanke på sammenslåing er ODL Energy / Platform-drilling. Dette burde skilles ut. Platform drilling er også eneste store konkurrent til Archer.

Alt i alt, intet nytt under solen, kun spekulasjoner men vi kan meg sikkerhet si at forhandlinger pågår - da gjenstår det bare å se om forhandlingene gir resultater i 2021! :)
Jabbefly
29.11.2021 kl 10:09 4817

Linus og Elara er også rigger som Odfjell titter på om dagen. Hvordan vil det passe inn ?
5198
29.11.2021 kl 10:37 4780

Enig i mye av det som blir skrevet over, rart om ODL viser interesse for Linus og Elara da dette er jack up. Håper nå NOL og ODL blir ett men et bytteforhold som er under 1:1 syns jeg blir for galt for NOL aksjonærene. Men spennende at noen drar inn Linus og Elara mulig det at Fredriksen har flere rigger kan trigge noe i ODL. Fredriksen liker først og fremst å bygge selskaper så hadde vært rart om ODL og NOL ble fusjonert uten uten at Fredriksen ville ta selskapet videre. Om nå noen i toppen på ODL vil ha en utgang er dette en fantastisk mulighet. Finne på noe med Fredriksen få frem verdiene og så selge seg ned eller selge til andre.

Omsetningen tyder på at ikke mange tror NOL klarer dette innen 1-3 mnd, men føler meg sikker på at Fredriksen nå drar dette i land på en god måte for aksjonærene.
HAS
29.11.2021 kl 10:39 4810

Med tanke på den plutselige snuoperasjonen til SVP under forhandlingene er det vel naturlig å tenke at de på en eller annen måte vil være inne i bildet for en videre plan?
ullebusten
29.11.2021 kl 10:49 4883

Jeg tror mange er interessert, men med mindre det er snakk om rent salg, er ingen i nærheten av ODL strategisk. Her må begge parter få litt blodsmak før pennestrøket er et faktum. Garantert!
5198
29.11.2021 kl 11:31 4936

Får håpe både ODL og NOL ser verdien i dette slik at en får til en avtale. Med Fredriksen på laget kunne virkelig ODL fått seg en reprising. Ingen kan sikre finansiering etc slik som Fredriksen. Bare fantasien som setter grenser for hva de kunne funnet på fremover. Men mener fremdeles bytteforholdet 1:1 er for galt for NOL. Men dette vet Fredriksen best

SVP har penger og lyst så de kunne funnet på å gjøre et rent kjøp. Dette skinner også litt igjennom siden de sikrer seg Awilco riggene.

Nesten fasinerende å se hvor lite omsetning det er i denne aksjen, alle aksjonærene sitter å venter på løsning.
Redigert 29.11.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Kiss
29.11.2021 kl 12:15 4909

SVP kjøper nok Phoenix og Elara, det har de kommunisert lenge. Fint hvis Dolphin Drilling kvitter seg med en del gammel skrap fra 1970.
5198
29.11.2021 kl 12:24 4896

Utrolig mye som skjer i bransjen om dagen, TO må på en eller annen måte refinansiere, Dolphin må skaffe seg 2-3 rigger pluss Awilcoene, Seadrill må finne på noe så fort de kommer ut av chapter 11. Slår Seadrill seg sammen med en annen internasjonal aktør må de selge nordsjøriggene da de ikke har en kompetent organisasjon til å drifte disse i Norge. Så har du de virkelig store aktørene som ennå ikke har startet å lukte på nordsjømarkedet dette kommer heller ikke til å vare evig. Odfjell sier de er klare for å bli kjøpt opp, kjøpe eller fusjonere om de mener dette er riktig. Med unntak av TO, ODL og NOL er de aller fleste selskapene nå i en posisjon der de nesten ikke har gjeld så her kan mye skje fort særlig nå når ratene på borskipene igjen skuffer inn penger til selskapene. Tror Nordsjøen om 1-3 år mer eller mindre kontrolleres av 3-4 store selskaper.
Redigert 29.11.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.11.2021 kl 12:51 4816

Bra omsetning, hele 34000 kroner på 4 handels timer, ingen vil kjøpe
Er det ikke noe nye klovne rykter ute å går
Kiss
29.11.2021 kl 12:55 4815

Det er nå du må ta posisjon og sitte Looong.
Siphlonurus
29.11.2021 kl 14:00 4668

Det er kanskje nå du burde vurdere å bytte navn til Longsitinrig. Synes det klinger mye bedre :)
Her er det bare å bunkre opp med NOL og ikke minst Shelf og sitte long long fremover.
PS! Regner med at du har lest innlegget til RussianOil i går på Shelftråden. Får han rett i sine beregninger så kan det bli ganske så ekstremt etter hvert..
Slettet bruker
29.11.2021 kl 14:12 4665

Har aksjer i Nol dessverre og Shelf, men definitivt mest penger i Dvd.
Ser ingen grund til å forandre den fordelings nøkkelen.

Nol er et forferdelig case:-))
ullebusten
29.11.2021 kl 14:32 4620

Har sett litt nærmere på tallene bak et mulig M&A fra ODL, sitat ODL CEO: "we may use our share as currency".

(Bemerk at tallene under ikke reflekterer siste kvartalsrapport, og tatt delvis fra Pareto)

Egenkapital ODL (kun MODU):
- Riggverdi 1300mUSD (4 x 325,-)
- Tillagt kontraktsverdi 140mUSD
- Gjeld MODU 980mUSD --> 245mUSD pr rigg
- EK MODU ca 460mUSD --> 115mUSD pr rigg

Samme oppsett for NOL:
- Riggverdi 650mUSD (2 x 325,-)
- Tillagt kontraktsverdi 0mUSD
- Gjeld 470mUSD --> 245mUSD pr rigg
- EK ca 180mUSD --> 90mUSD pr rigg

La oss ta utgangspunkt i at begge parter anser dette som "fair" basis for verdivurdering av aktiva - det vet vi jo selvsagt ikke, men for meg kan dette kanskje være litt som epler og epler, pros, pros, cons. cons osv.. Personlig tror jeg snittet på NOL sine rigger burde ligge en liten tanke høyere enn for ODL (men dette blir jo igjen spekulasjoner og betyr ikke så mye i det store bildet). Videre har jeg sett veldig lite på verdsetting av Energy og OWS, men for enkelhetsskyld velger jeg å ta utgangspunkt i Pareto sin analyse, som kun tilskriver disse BU`ene ca 10% av totalen i deres SOTP-analyse.

Så skulle selvsagt ODL hatt sterkere valuta i form av aksjekursen deres. Noe de ikke har. P/B i dag er vel ca 0.4. For enkelthetsskyld tar jeg utgangspunkt i en aksjekurs på 20 kroner (ODL), selv om den er på 18,- as we speak (bare her er tilleggsverdi av OWS og Energy hensyntatt).

Basert på aktiva får vi følgende fordelingsoversikt:
1NOL gir 0.75 ODL --> 290mUSD pr rigg
1NOL gir 1.00 ODL --> 305mUSD pr rigg
1NOL gir 1.20 ODL --> 320mUSD pr rigg
1NOL gir 1.25 ODL --> 325mUSD pr rigg

Ut fra dette mener jeg at 0.75 ikke er realistisk. På den andre siden tror jeg at 1.5 er meget optimistisk. Personlig tror jeg kanskje 1.25 kan være et mulig kompromiss for å lande en deal. Den er uansett meget verdiskapende for begge familiene: Fredriksen og Odfjell.

EDIT: korrigert forholdes oppsett NOL:ODL pga feil.
Redigert 29.11.2021 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
rumpetrollet
29.11.2021 kl 16:56 4368

Super oversikt :) Som du sier så er ODL også underpriset, noe som selvsagt må taes hensyn til. Men dette betyr med andre ord at den dagen ODL prises "riktig", så vil NOL-aksjonærene som har vært med fra begynnelsen være i null. Ikke akkurat tidenes klimaks etter fem-seks års ventetid ... Men må man vel bare innse at ting har gått på tverke, og både covid og Seadrill har ødelagt for NOL :(
zavva
30.11.2021 kl 00:21 3936

Ikke akkurat negativt for NOL at regjeringen øker co2 avgiften kraftig for oljebransjen. Her kan det spares millioner med West Mira og Bollsta.
5198
30.11.2021 kl 05:07 3791

Mye har gått på tverke her ja, ting så veldig lyst ut men så var det jo egentlig Seadrill som rota det til. Løsningen med ODL må være beste løsningen for god avkast på litt sikt men har min tvil til at Fredriksen ser seg fornøyd med den verdsettelsen av riggene. Systemet til Fredriksen er veldig gode på det å finne løsninger så blir spennende å se hvilken løsning de går for. Virker som Liung er klar for å finne på noe så her kan det også komme ny satsninger som vi ikke så på forhånd. Sikkert flere aksjonærer også som lengter etter å kunne ta en exit det er ikke lett p.d.d. Slik omsetningen er i dag
Redigert 30.11.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
R19
30.11.2021 kl 09:22 3555

Selskapet må blir solgt innen kort tid eller vil det være behov for mye ny kapital og det vil være 100-200 millioner USD. Selskapet har snart to rigger uten kontrakt og bankene vil kreve mye ny kapital for at de skal forlenge lånene, samt nedbetaling. Riggene som Fredriksen kontrollerer i nol og sfl (West Hercules og West Linus) holder han tilbake til han ser hvordan han sin posisjon blir i Seadrill. Det er fult mulig det blir en seadrill Europa tilsvarende nadl. Det er direkte feil at ikke seadrill kan drifte rigger i Nordsjøen. West elara, West Linus, west Phoenix og West Herkules er rigger som blir driftet bra. West Phoenix fikk akkurat en forlengelse til meget bra rate.
Gozilla
30.11.2021 kl 09:34 3511

Hvordan forklarer du da at flere riggselskaper er ombord på Mira med tanke på overtagelse ?
5198
30.11.2021 kl 10:07 3414

Låneforfallet skyver de på om de trenger, men mener det er ganske klart nå at de går for en løsning som innebærer et annet selskap. Mener noe gikk galt med TO og at de nå ser på en ny løsning med et annet selskap verre er det ikke. Lekker nok litt info så snart avtalen med nytt selskap starter å ta form.
ullebusten
30.11.2021 kl 10:43 3331

Blir ikke Seadrill i dagens form, da hadde de ikke satt igang planlegging med fagforeningene:

"Ekstra bittert for Jenssen er at stadig flere ser bedring i riggmarkedet om ikke veldig lenge. Det hjelper lite om man ikke har hverken folk eller rigger.
– Først mistet vi Mira – og nå mister vi både Bollsta og Hercules som skal til Canada, sukker han."

Kilde: https://energi24.no/nyheter/ny-stor-runde-med-nedbemanning-i-seadrill
Slettet bruker
30.11.2021 kl 11:45 3209

Her er jeg enig med R19
Skjer det ikke noe fortløpende her er selskapet i deep shit, alle skjønner at selskapet blør penger nå.
Slik markedene nå utvikler seg , både med ny corona runde i vinter og med det påvirkning det mest sannsynlig får vet jeg ikke hvor sugne noen er til å ta disse riggene til Nol, den ene med ekstremt elendig rykte i tilegg.
Odl skrinla jo kjøpet for 3/4 år tilbake, Rig forsvant , hvorfor skulle noe være forandret nå? Er JF villig til å senke prisen?
Jeg tror ikke det blir noe med Odl, aksjen har ikke valuta verdi i dagens marked og tar de riggene vil det koste aksjonærene i Odl dyrt, det strider i mot det Odl selv formidler.
Blir spennede å følge, i værste fall om det ikke skjer noe kjapt kan det ende med massacre i Nol, da blir det ny aksjonær base som eier selskapet, JF har penger nok om han gidder, det spørs mer om vi andre har.
Joda, at det ender i Sdrl3 er slettes ikke umulig, spørsmålet er vel om interessentene om bord har er et bedre alternativ, er vel der det ligger.

Redigert 30.11.2021 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
5198
30.11.2021 kl 12:05 3167

Mye eller all grunnen til at NOL i dag blir priset som de gjør er Seadrill sin feil, de har vist gang på gang at de ikke klarer å drifte. At Fredriksen da etter å ha laget et så klart skille mellom Seadrill og NOL plutselig snur og lager et selskap ut av dette tror jeg ikke noe på. Håper derimot han ser verdien av en god organisasjon og finner på noe med ODL eller selger hele selskapet til en internasjonal aktør.
R19
30.11.2021 kl 12:45 3066

Her tror investorene at det er bare utsette lånene og det er selvfølgelig helt feil. Ingen bank i verden utsetter forfallene i lang tid hvis selskapet at 0 rigger på kontrakt (uten ny kapital). Det er en grunn til at DNB har utsatt låne forfall kun kort tid. Uansett mener jeg Fredriksen bruker nol og sfl til å skaffe seg kontroll i Seadrill 3 slik er det med Fredriksen . Han ønsker ikke en liten andel i et annet selskap innen shipping. Det kan være de jobber med management av riggene men han gi aldri fra seg assets på bunn.
Redigert 30.11.2021 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
SAL
30.11.2021 kl 12:57 3038

Vet ikke om det er nevnt her tidligere, men derseom Odfjell kjøper WM og WB for deretter å slå sammen Seadrill if Odfjell i etterkant. Da ville en kunne hatt en slagkraftig Norsk avdeling bestående av det gamle Odfjell + WM og WB og en internasjonal avdeling som ble drevet av gamle Seadrill. SeaFjell, et stort selskap med begrenset lån og kompetanse på både Norsk og internasjonal drift.
Redigert 30.11.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
oslo0407
30.11.2021 kl 13:06 3025

R19, ikke helt enig der. Storeulv blir eldre og overlater i større grad businessen til barna. Han har selv uttalt at han gjerne konsoliderer, se feks på den potensielle sammenslåingen FRO + Euronav. Shipping blir neppe hovedgeskjeft når Fredriksen lukker penalet.
Redigert 30.11.2021 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
ullebusten
30.11.2021 kl 13:19 3002

Her tror jeg du treffer spikeren. JF blir eldre og døtrene vil ikke styre denne delen av imperiet (de hadde solgt alt om de fikk lov), og det er da naturlig at han ikke sitter "bak" roret i alle selskapene han eier slik han alltid tidligere har gjort. Hvem av drillerne har navigert best gjennom denne ekstreme nedturen? De selskapene (mener det er et par) ville i alle fall jeg valgt til å styre pengene mine - om jeg ikke skulle gjøre det selv. FRO og Euronav er et godt eksempel - med tilstrekkelig mediedekning til å bekrefte teorien din.

Edit: ODL og RIG er selskapene jeg refererte til
Redigert 30.11.2021 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
ullebusten
30.11.2021 kl 13:39 2959

Selskapet har fortsatt WB på kontrakt som løper frem til ca juni 2022. Pr nå er det basert på BB med SDRL (100kUSD pr dag). Ingen som sier at det "bare" er å utsette, men selskapet jobber med å lande en løsning, og da har DNB (allerede) gitt selskapet litt ekstra spillerom i forhandlingene. Om selskapet trenger 1mnd til, så tror jeg DNB vil tillate det også - jeg er da mer bekymret for likviditeten.

Om ikke forhandlingene fører frem (absolutt ingen garanti for det), så må det komme en emisjon. Den kommer da i januar. En kjensgjerning.
JF, som du sier, vil ikke gi fra seg riggene på bunn - også derfor det ikke kommer noen kriseemisjon - da det øker sjansen for at andre parter kommer med overraskelser fra sidelinjen (JF trenger virkelig ikke flere gribber). For investorer som ikke skal la seg vanne ut - eller skal kjøpe seg opp, så spiller ikke emisjonskurs noen rolle (igjen: JF).
R19
30.11.2021 kl 13:42 2970

Hvilke shipping selskap har barna kontroll? Ingen. Barna har ikke kompetanse på shipping. Fro vs euronav vil Fredriksen ha kontroll på selskapet. Fredriksen gir aldri fra seg nol for en eierandel på 5-10 prosent i odl
Redigert 30.11.2021 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
R19
30.11.2021 kl 13:43 3009

Mars går kontrakten ut og Lundin benytter seg ikke av opsjonen de hadde. Selvfølgelig kan det bli en kriseemisjon der Fredriksen kjøper seg opp.
Redigert 30.11.2021 kl 13:48 Du må logge inn for å svare