🍻🍻🍻

Mrhifi
NOL. 11.08.2021 kl 08:31 420644

🧑‍🎄
















Redigert 12.02.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
bravo
03.01.2022 kl 18:44 4506

Glemte navnet på brønnen i farta, men Bergnapp var brønnen jeg refererte til. Uansett er det bare ment som et eksempel, da jeg ikke følger selskapet spesielt tett.
Redigert 03.01.2022 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
ullebusten
03.01.2022 kl 18:57 4530

Fortsatt bekrefter du at faste brønner er faste, det er bra og hva jeg har antatt. Så må vi finne ut av hvor mange brønner WB har boret (om det viser seg at de har startet på en må den også regnes som en brønn). Noen som vet antall brønner WB har boret?

Når vi vet antallet, kan vi med rimelig sikkerhet også si noe om forholdene for NOL/ODL etter at SDRL er ferdig - etter ferdigstilling av pågående brønn. Jeg tror allmannamøte i Seadrill bare forteller deler av historien «WB/Lundin»
Redigert 03.01.2022 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
5198
03.01.2022 kl 19:05 4505

Bravo du kan mye om selskapet riggene og markedet, setter pris på den saklige fremgangsmåten er få her inne som er negative til et selskap men klarer å holde det ganske så seriøst. Selskapet har skuffet stort flere ganger grunnen til at jeg fremdeles er med er ene og alene tallene og at ODL ble manager. Gjelden pr,rigg er ca 230 Musd og med den lave verdsettelsen av selskapet mener jeg oppsiden er meget meget stor med to rigger på kontrakt. Mener også at selskapet kan fusjoneres/selges så fort begge riggene har fått kontrakt. Tror salget/fusjonen kommer ganske så raskt men skulle ikke dette skje vil trøsten være at markedet ser bra ut mange år frem i tid og med riggene i drift vil selskapet tjene gode penger.
HAS
03.01.2022 kl 19:10 4476

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/12/04/7595207/jakter-rigg-til-kjempekontrakt-i-barentshavet

Her framheves ODL som klar favoritt til oppdraget, og nå har de fått flere rigger å spille på. Kanskje avslutning hos Lundin handler om frigivelse til nytt oppdrag?
bravo
03.01.2022 kl 19:13 4528

Er det slik å forstå at du tror det er flere brønner evt rest arb igjen på Lundin kontrakten som NOL skal utføre uten Sdril?
Kontrakten med Lundin er jo mellom Sdrl/Lundin.
NOL har ingen avtale med Lundin.
Sdrl leier in WB på en BB avtale som løper til kontrakten er ferdig.Når kontrakten er ferdig tar NOL riggen tilbake fra Sdrl.
Minuset med det er at nå må en finne egnet arbeid på egenhånd, evt ved hjelp av Odfjell. Det kommer til å ta litt tid, ganske enkelt fordi detter ingen anbud ute på arbeid i det korte bildet.
ullebusten
03.01.2022 kl 19:43 4446

Ja, det er vel egentlig det jeg tenker. Jeg kan prøve å summere kortversjonen for mine antakelser:

- Kontrakten med Lundin er på 10 faste brønner – her nevnes 2 stk etter Solveig (330k USD pr dag) - jeg tror ikke WB har boret så mange
- Settlement avtalen mellom NOL og SDRL tilrettela for at NOL kunne overføre Lundin-kontrakten til ny operatør
- NOL uttalte skriftlig i september at fast gjenværende kontraktsverdi for WB var 115mUSD (basert på dagrate samsvarer dette med informasjonen om fast kontrakt frem til juni/juli 22)

Ser man dette i helhet mener jeg at det er noe som mangler i det som kommer frem fra Seadrill / allmannamøte.. Jeg tror (legg merke til «tror») at partene er enige om å kutte den faste kontrakten tidlig, mot at NOL/ODL får en ny kontrakt med Lundin. Jeg ser heller ikke bort fra at riggen går til kai også for gjennomføring av ytterligere oppgraderinger / tilleggskrav i ny og utvidet kontrakt med Lundin.

Seadrill har ingen forhandlingsrett her i det heletatt (ref. innhold i forliksavtalen), og med forbund/ansiennitet mm., tror jeg dette er en god måte å kunne bånd på - kanskje til og med et krav fra ODL slik at de kan bygge opp mannskap helt fritt etter eget ønske. Da vil de flinke (som ønsker å bli ODL ansatt) lett med videre på WB.

Innser at dette er spekulativt, men jeg kan ikke se at "faste" brønner bare forsvinner..
Redigert 03.01.2022 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Kiss
03.01.2022 kl 19:54 4577

Ullebusten, du har mye rett i det du skriver. WB vil nok komme ut i arbeid rett etter overtakelsen.
HAS
03.01.2022 kl 19:58 4560

Dette handler om aktører som samarbeider tett i flere prosjekter under ulike konstellasjoner. Det handler også om en ressurs med 2 kapable rigger der det er ryddet rom for nødvendige oppgraderinger, og med ODL som aktørene utvilsomt har tillit til. Denne ressurstilgangen kan være en grunn til at planer nå forseres. Andre grunner kan være av både politisk og økonomisk karakter, særlig med tanke på det omstridte Barentshavet.
Redigert 03.01.2022 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Barbera
03.01.2022 kl 20:08 4540

Fullført:
3 letebrønner
3 produksjonsbrønner på Solveig
1 injeksjonsbrønn på Solveig

Skal i gang, evt. er i gang, med siste injeksjonsbrønn på Solveig. Tar typisk ikke så mange dager med en injeksjonsbrønn (~35 dager på den fullførte).

Skulle deretter egentlig bore Melstein, men den gikk til DSS.

Kilde:OD

Har arbeid igjen på kontrakten. Har nok blitt enige om noe med Lundin, men min. så går den på idle rate ut 1Q.


zavva
03.01.2022 kl 20:13 4540

Det vi vet er følgende:

*Markedet strammer seg betydelig til fra 2023 på grunn av skattepakken. West Mira og West Bollsta er to av de nyeste og mest «miljøvennlige» riggene - ikke bare på norsk sokkel men i verden. Lave utslipp vil være et viktig konkurransefortrinn i alle fremtidige anbud på NCS.

* Seadrill har hatt problemer med drift. Det skyldes ikke mannskapet på riggene men mer management på land samt to chapter 11 prosesser som har gjort det vanskelig de siste årene. Lyden er at både Wintershall og Lundin ikke har vært fornøyde med management. Og når et Fredriksen selskap går bort fra Seadrill på denne måten sier det egentlig alt om hva som har foregått. Husk at både CEO samt de to nye har svært tette bånd til Seadrill. Da er det ganske tydelig for meg at bytte av manager har vært en absolutt nødvendighet for å lande nye kontrakter.

* Odfjell har en høy stjerne på norsk sokkel og er pr dags dato ansett som den beste operatøren av rigger på sokkelen. De er så si utsolgt og har lenge vært på jakt etter mer kapasitet. Det som er ekstra spennende er at når stort sett alle andre selskaper - spesielt Seadrill har hatt fokus på å i det hele tatt overleve så har Odfjell jobbet systematisk med hvordan redusere utslipp. Dette passer som hånd i hanske med riggene de nå får inn og jeg tror kombinasjonen kan bli svært bra. Legg merke til at Odfjell beskriver avtalen som strategisk viktig for dem.

Kontraktene kommer men det tar nok litt mer tid enn enkelte her inne forventer. I mellomtiden kan en trøste seg med at selskapet ikke går konkurs og at riggverdiene trolig skal videre opp.
Redigert 03.01.2022 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
03.01.2022 kl 20:29 4544

Zavva, du glemte CEO I VALARIS ! ! !🤔🤔🤔

9-12-2021.
Valaris Limited (NYSE: VAL) announced Wednesday that its board of directors has appointed Anton Dibowitz as the company’s new president and chief executive officer, effective immediately.

Dibowitz, who has more than 20 years of drilling industry expertise, has been serving as the company’s interim president and CEO since September 3. Prior to joining the Valaris board of directors in July, he served as an advisor of Seadrill Ltd from November 2020 until March 2021, and as Seadrill’s CEO from July 2017 until October 2020. Before that, Dibowitz served as the executive vice president of Seadrill Management from June 2016, and as the chief commercial officer from January 2013 to June 2016.
https://www.rigzone.com/news/valaris_announces_new_president_and_ceo-09-dec-2021-167256-article/
Redigert 03.01.2022 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
ullebusten
03.01.2022 kl 20:39 4506

Takk Barbera! Veldig nyttig info, og dette bekrefter på lang vei at forhandlinger har funnet sted. WB var mao ikke ferdig med den faste delen av kontrakten nå i q1, likevel skal «riggen til kai»
Redigert 03.01.2022 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
FwO
03.01.2022 kl 20:47 4506

Men hvor lenge kan det fortsette å være stille fra både NOL og ODL sin side? De må komme med litt kjøtt til beinet om ikke lenge 😊
ullebusten
03.01.2022 kl 20:51 4490

Enig i alt dette, men sover ikke like godt lengre - etter at styret tilsynelatende aksepterer unødvendig lave emikurser. Jeg anså emisjonshistorikken til NODL/NOL som nedsidebeskyttelse og at kun markedet var risikoen for videre fall.

ODL blir bra, og det blir spennende å lese gjennom prospektet som kommer - samt se tildeling i rettet emisjon! :)
Mrhifi
03.01.2022 kl 20:54 4435


10-12-2021.
John Fredriksen firm takes interest in Valaris.

Following several years of headwinds, the Seatankers Group now believes the offshore drilling industry is in the early stages of an exciting recovery, driven by industry consolidation and a growing recognition of a need for sustained drilling activity to facilitate an orderly energy transition over time.
https://www.offshore-energy.biz/john-fredriksen-firm-takes-interest-in-valaris/
Redigert 03.01.2022 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
HAS
03.01.2022 kl 20:56 4437

Skal vel forberedes for oppkobling til landstrøm, tenker jeg:)
5198
03.01.2022 kl 21:00 4417

Sover heller ikke like godt, må til stadighet finne frem blokka der dagens prising av riggene står samt hva jeg tror disse kan gå for med kontrakter og ODL som manager. Fundamentalt har Seadrill med Fredriksen som øverste kommanderende ødelagt mye i denne, fundamentalt er dette nå et nytt case der jeg forventer positive overraskelser mot normalt negative overraskelser.

Mye er avtalt som ennå ikke har kommet frem, får håpe vi får noen raske positive overraskelser.

Tenkte litt på det samme HAS med oppkobling mot land, men oppstart av denne kontrakten er slik jeg forstår det 2023 så kan vel ikke være den de sikter til nå.
Spennende blir det når en får en bekreftelse på at en rigg har arbeid ut 2022 blir dette et mye tryggere case men kursmessig er vi jo på konkursens rand så kan gå fort opp.
Redigert 03.01.2022 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
ullebusten
03.01.2022 kl 21:17 4379

🤞😊
HAS
03.01.2022 kl 21:20 4370

Du har nok rett i det. For å nyttegjøre seg skattepakken holder det at investeringsbeslutning fattes i løpet av 2022. Det bør likevel være forhold som frister til forsering av prosjektet. Det er utsikter til stabilt god oljepris og foreløpig bra riggtilgang. Det er vel også grunn til å bli litt urolig når miljøbevegelse og EU-domstol rasler med sablene og har avkrevd regjeringen svar innen april på spørsmål omkring aktiviteten i Barentshavet.
Barbera
03.01.2022 kl 21:42 4298

De konverterte en appraisal til produksjonsbrønn på Rolvsnes. Ikke mange dagene, men på 9 av 10 hvis du tar med den. Uansett , poenget var at det er mer jobb igjen på kontrakten.
Mrhifi
03.01.2022 kl 22:08 4207

Mulighed for emi i 2022 til at klargøre/ opgradere West Mira....
Kan det være opgradering til Wisting feltet ? (Landstrøm)

Eller er det fordi wintershall har "PLYNDRET" Mira 😂

• Subject to certain conditions, and in order to fulfil requirements under the bank commitments, the Company may raise additional equity proceeds in 2022 for general corporate purposes, which could include reactivation costs related to preparing West Mira for drilling operations.

Redigert 03.01.2022 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
HAS
03.01.2022 kl 22:19 4208

Både WM og WB kunne være kandidater, men foreløpig er det bare løse ideer i påvente av at vi får oppdatering fra selskapet. Det faktum at ODL har tatt oppdraget etter en grundig inspeksjon tilsier i alle fall at det foreligger planer.
5198
03.01.2022 kl 22:31 4169

Ja og hverken WB eller WM trenger i utgangspunktet store kostbare investeringer, dette har jeg fra personell som har jobbet ombord. Men det er klart oljeselskapene kan ha sine krav men da står de ofte for kosten også. Så det store spørsmålet her tror jeg blir hvor fort de kommer seg ut på jobb.
HAS
03.01.2022 kl 22:46 4123

Det har vært lite fokus på de 2 nytilsettingene i selskapet. Det rimer ikke helt dersom det ligger an til en langvarig prosess med å få riggene i drift. Det peker vel også i retning av at det foreligger planer for større strukturelle grep. De nytilsatte har også en bakgrunn som passer inn i et slikt blide.
Mrhifi
03.01.2022 kl 22:50 4119

Ja vi har mange teorier og spekulationer😁
Det har folk også på Odfjells tråde 😂

Cutter
I dag kl 20:12
287

Solgte alt idag. Sikker på at det kommer nyheter om emisjon og fusjon med NOL i en eller annen form innen kort tid. Da blir det 17 igjen
Redigert 03.01.2022 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
HAS
04.01.2022 kl 08:19 3778

https://aksjelive.e24.no/article/ALQ4Wq

Det blir stadig tettere bånd..
5198
04.01.2022 kl 09:03 3666

Ja dette er småting som er veldig viktige å ta med seg, Fredriksen har sine folk i ODL, NOL,NODL, Seadrill og Valaris. Kan virke som han gjør det han kan for å virkelig konsolidere riggmarkedet. Lykkes han med dette blir det enormt. Får mer og mer følelsen av at det ligger løfter om noe mer bak samarbeidet med ODL.
Bør ikke nødvendigvis være oppkjøp/fusjon men noe har blitt avtalt og planlagt det er jeg 100% sikker på. Det at plutselig ODL sier at de kan bli kjøpt kan høres ut som noe som har blitt diskutert i forbindelse med samarbeidet med ODL.

Savner fremdeles mer info rundt samarbeidet med ODL og hva riggene skal brukes til den neste tiden. Fundamentalt snudde alt da ODL kom inn som manager, nå skal vi ha 3-4 gode år innenfor rig så har virkelig troen på at de skal drifte dette bra de neste årene. Nå er det bare å få riggene ut på jobb en liten periode slik at de får tiden på seg til å virkelig planlegge fremtiden for disse riggene.
Redigert 04.01.2022 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
freid
04.01.2022 kl 09:47 3571

Dette er ikke tilfeldig. Fredriksen har nok en plan.
Flipper
04.01.2022 kl 10:37 3451

1. Original contracts between NOL and Seadrill for the bareboat charter of WBollsta and the drilling contract between Lundin and Seadrill are posted on the web. Both are in Seadrill's bankruptcy case 21-30427 on October 12, 2021 Document 1078. The 16 page bareboat charter is within it as Documber 1078-1; the 34 page Lundin drilling contract is within it at Document 1078-2.

2. The NOL/Seadrill Settlement Agreement is also on the web; Document
MrAkva
04.01.2022 kl 14:47 3127

Har virkelig trua på at vi får godt betalt for å sitte med denne aksjen.
Det ubegripelig at noen selger seg ut på disse nivåer. Antok det var et fond som skulle rydde unna oljerelatert før nyttår, men ser ikke ut som om de er ferdige enda heller.
Så om en ønsker å øke beholdningen, er det jo ingen grunn til å kjøpe kursen opp, bare legge seg et stykke ned og avvente til de blir utålmodige og dumper ut igjen.
Jeg tar gjerne 500 k, om de strekker seg ned til 6 blankt.
bravo
04.01.2022 kl 15:14 3117

Ser hva du skriver Ullebusten, men tanken på «rest-arbeid» på Lundin kontrakten har aldri slått meg.
Det er det flere grunner til, og en av dem er ikke pga Barbera nå har summert opp 10 brønner (9 brønner + Melstein som ble overført fra WB til Dss, muligens pga ett tidsvindu)

Det eneste som er helt sikkert at markedet pr nå kun har fått ett minimum av info og innsyn i den pågående prosessen. Avtalen som ble publisert den 23. (som var et av flere som NOL endelig falt ned på) er selvfølgelig bare en liten del av en større helhet der veien egentlig allerede er mer eller mindre laget.
Meldingene og infoen som nå blir sluppet er ikke adhook avgjørelser fra dag til dag lenger, nå er alt som blir sluppet av info planlagt og brikker i en større helhet.

Tiltross av lite info har de hintene vi har fått så langt, gjjort meg rimelig trygg på at WB går inn til kai for en ( lengre) periode.
Tenkte jeg skulle tutch`e inn på ett av mine argumenter her i første omgang.

Første bekreftelse kom da Sdrl sendte ut oppsigelse til de ansatte. Tro ikke at NOL/ODL avtalen er snekret sammen i etterkant av at Sdrl sa opp sine ansatte.

Oppsigelsene er på samme måte en del av det store bildet.
Virksomhetsoverdragelse (VO) på sokkelen er regulert i EU direktivet/ lovverket samt i
https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/%C2%A716-1 og praktisert av operatørene og voktes med falkeblikk av foreningene.

Dersom det finnes arbeid igjen på kontrakten skal selvfølgelig de ansatte følge riggen og kontrakten. Et forsøk på å trikse dette til ville blitt avdekket og jeg vet om en fagforening som hadde stilt opp for de oppsagte og forsmådde Sdrl ansatte.
Dersom en kjenner historikken ifb med VO på sokkelen så er ikke denne dealen noe «tvilstilfelle.»

Managment avtaler innenfor rigg segmentet på sokkelen er et kapittel for seg, og det tar meg til mitt neste argument som er avtalen mellom NOL/ODL. Denne blir det nok mulig og komme tilbake til for å kommentere etterhvert….
Redigert 04.01.2022 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2022 kl 15:23 3119

Tror mann skal være litt forsiktig med å lure flere inn i denne. Kan se ut som 100% av riggene skal ligge å duppe til kai (omtrent som noen krabbeteiner en glemte å legge søkke i ) 3 emisjoner på vei osv osv. Kanskje bedre å gå inn når emisjonene er mer avklart. Men alle får ta selvstendige valg.
HAS
04.01.2022 kl 15:28 3104

Bollsta har utstyr for rensing av avgasser som er grundig beskrevet på Lundin sine hjemmesider. Riggen har imidlertid ikke batteripakke som Mira, og er ikke forberedt for oppkobling mot landstrøm. Wintershall investerte store beløp i Mira da de innledet samarbeidet. Kan det være aktuelt for en oppdragsgiver å investere i utrustning av Bollsta i forbindelse med en langvarig kontrakt? En slik oppgradering ville kreve noen måneders landligge.
Gozilla
04.01.2022 kl 16:01 3095

Det er langt i fra så svarte natta som du forsøker å fremstille det.
Lundin er så fornøyd med Bollsta at det kan komme mer jobb, alt i 2022.
Gozilla
04.01.2022 kl 16:23 3062

Glemte jeg å si at Mira å vil få jobb i løpet av 22?
Ting er i ferd med å løsne, for sulteforete NOL aksjonærer.
ullebusten
04.01.2022 kl 17:15 2936

Hei bravo,

Takk for utfyllende tilbakemelding. Enig i mye av det du påpeker, for øvrig er overføring av Melstein til DSS for meg en helt soleklar bekreftelse på at fast kontrakt ikke var fullført i sin helhet.

Avtalen med ODL var selvsagt på god vei fremforhandlet når SDRL informerte sine ansatte om oppsigelse – igjen tvil – jeg har ikke ment å antyde noe annet. SDRL var uansett på vei ut (ikke bare WM) allerede ved signering av forliksavtalen i august, og det visste både SDRL og NOL.

Når det gjelder referansene dine til lovdata og virksomhetsoverdragelse, er ikke dette relevant slik jeg ser det. WB terminering/avslutning er en BB, hvor avtalen helt tydelig beskriver at SDRL skal levere riggen tilbake til NOL, uten noen form for «strings attached»/mannskap. Jeg har litt erfaring (dessverre) fra hvordan fagforeningene jobber i Norge (industri og maritimt), og her kan jeg ikke se at de har jussen på sin side. Det danner da kun basis for mindre forlik - i form av minnelige fratredelsesavtaler – intet annet (typ. selskapet betaler litt for å unngå en lang og resurskrevende rettsprosess, selv om de sannsynligvis hadde vunnet på alle punkter). Jeg kan ut fra den informasjonen som er tilgjengelig ikke se at det er grunnlag for å angripe ODL / NOL for deres oppbemanning av WB - selv om de inngår en ny avtale med Lundin med oppstart back-to-back – altså q2 2022 (sier ikke at det skjer, mer ment som en juridisk vurdering av situasjonen).

Videre sier du at «dersom det finnes arbeid igjen på kontrakten skal selvfølgelig de ansatte».., - her er vi nødt til å ha BB avtalen og forliksavtalen tett i minne før vi drar konklusjoner. Klart det åpner for komplikasjoner og ytterligere krav fra fagforeningene, men all den tid avtalen mellom SDRL og Lundin avsluttes, er grunnlaget fryktelig tynt. SDRL har slik jeg ser det vært med på å tilrettelegge for at alle de ansatte må slutte i SDRL (om de ønsker å jobbe på WB i fremtiden):

1. Fra forliksavtalen: «The parties shall use their best efforts to agree any severance costs incurred by Seadrill in relation to the dismissal of any West Bollsta personnel as a direct result of the termination or novation of the Lundin Agreement at the time of such termination or novation»

Her spesifiserer forliksavtalen også en overføring (novation) av kontrakt til ny manager, og i samme kontekst omtales kostnader knyttet til oppsigelser. Advokater har vært sentrale i utarbeidelsen av forliksavtalen (det vet vi fra timelistene til advokatene i ch-11 dokumentene) – så man burde ikke anta at teksten er tatt ut av luften.

2. Det står beskrevet i BB avtalen at en evt tidlig avslutning av Lundin kontrakten gir rett til «canselation fee», og at noe av dette skal tilfalle NOL. Kanskje var Melstein og avslutning i mars 2022 forhåndsavklart med både SDRL og NOL. Hva vet vi?

Poenget mitt er at vi ikke har nok informasjon til å si at Lundin er ferdig med West Bollsta, og at riggen blir liggende til kai lenge helt uvirksom. Blir riggen oppgradert er det noe helt annet – med det vil også være positivt da det henger sammen med ny kontrakt.

Jeg har ikke sagt at noe av dette er tilfeldig, tvert imot er jeg veldig enig med deg at her rulles det ut en plan som har vært sammensatt og planlagt i lengre tid. Essensen i diskusjonen vår, slik jeg ser det, er at oppsigelsene i Seadrill tilsynelatende bekrefter at WB blir liggende lenge til kai. Det er ikke åpenbart for meg.

Det kan selvsagt hende at du sitter på mer informasjon enn hva du kan skrive her, og jeg er ydmyk for at mine vurderinger kan være feil 😊
FwO
04.01.2022 kl 17:52 2851

Denne saken er skole eksempel på hvordan en bedrift ikke kan opptre (Stena): https://www.projure.no/anke-mot-riggarbeidere-avvist-krever-millionerstatning-for-virksomhetsoverdragelse/

Jeg støtter ullebusten i at det vi nå ser i Seadrill/ODL ikke kan sammenlignes. Enkelt forklart fordi Seadrill leverer tilbake riggen til sin rettmessige eier og tar med seg sine ansatte ut døren. NOL som riggeier kutter alle bånd, det har man til og med svart på hvitt i denne saken. Så dette blir ingen form for virksomhetsoverdragelse. Om NOL hadde hatt eget personell ombord, sagt opp disse, for så å inngå en management avtale hvor man kom med eget personell... daaa snakker vi om noe helt annet.
Redigert 04.01.2022 kl 17:53 Du må logge inn for å svare