đŸ»đŸ»đŸ»

Mrhifi
NOL. 11.08.2021 kl 08:31 420660

🧑‍🎄
















Redigert 12.02.2022 kl 19:21 Du mÄ logge inn for Ä svare
HAS
14.01.2022 kl 09:49 5283

Emisjonen er en pÄminnelse om at prosessen gÄr, og at det ikke somles. Regner med at flere vÄkner og sikrer seg billige aksjer. Vi gÄr i pluss til slutt i dag.
Redigert 14.01.2022 kl 09:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
NHH78
14.01.2022 kl 09:51 5280

Takk Ullebusten!

Da var ikke dette mer komplisert nei enn det jeg hadde sett for meg, sÄ med aksjekurs nÄ pÄ rundt 6,20 nok sÄ verdsetter det selskapet til ca 70MUSD med rÞflig 100 mill aksjer!

SÄ fÄr hver enkelt gjÞre seg opp en mening om hva disse riggene kan vÊre verdt i et Seadrill/Valaris-system pÄ kontrakt med ODL som manager.. Men at disse riggene da er priset hÞyere enn 540MUSD det tror jeg ikke vi trenger Ä diskutere en gang! For hver 70MUSD man legger oppÄ 540... sÄ dobler man da bÞrsverdien.. Mine antakelser er at samlet verdi pÄ disse riggene minimum bÞr ligge pÄ 700MUSD, sÄ da skal vi i hvert fall ha en aksjekurs pÄ 18 nok pr aksje!

BullOil2021
14.01.2022 kl 09:58 5379

Forsiktig nedgang pÄ 2,26% sÄ langt. Og ikke all verdens volum, Ser ut til at de mest pessimistiske spÄdommene ikke slÄr til! Har vi sett bunnen?
Slettet bruker
14.01.2022 kl 10:22 5296

Du mener de har forhandlet seg frem til at det skal holdes tilbake meldepliktig info til etter rep emisjon er fullfĂžrt?? PĂ„ toppen av alt annet skal vi da sitte med ett selskap som bryter loven?
NHH78
14.01.2022 kl 11:10 5153

Jeg tror at de ikke er overivrig med Ä melde gode nyheter ja fÞr repemi er i boks! Det er helt korrekt! Jeg tror heller ikke at noe er signert, sÄ da bryter de ikke loven. Men at de har sondert markedet og har fÞlere ute/pÄgÄende samtaler og planer for riggene(som fort kan materialiseres), ja absolutt! Men bryte loven, nei det kommer de ikke til Ä gjÞre, meldeplikt kommer selskapet til Ä overholde!
5198
14.01.2022 kl 11:10 5196

Kontrakter er fantastiske nyheter, kommer dette innen februar blir det fart her, at WB fÄr med mannskap er vel bekreftet av ODL om jeg ikke husker feil. Selger Seadrill resten av HE riggene kan det jo fort bli et eget selskap noe alla det de prÞvde pÄ med TO.

Ser noen nevner 700 Musd for begge riggene syns dette er veldig pessemistisk om de er pÄ kontrakt.
JĂžllis
14.01.2022 kl 11:34 5179

Om 700 MUSD er pessemistisk eller ikke handler til dels om de er pÄ kontrakt eller ikke. Men mye mer om om raten pÄ kontraktene. Raten mÄ forsvare verdien av riggen. NÄr det kommer til kontraktstildeling, sÄ skjer det E&P sin schedule. Spesielt om riggene uten jobb. Om drillingselskapene skal ha en rep emi fÞrst har ingenting Ä si nÄr de bÞrsmelder. De blir bÞrsmeldt nÄr det foreligger LOI eller signert fast kontrakt. Noe annet er straffbart.
HAS
14.01.2022 kl 11:47 5218

Hvorfor skulle noen ha interesse av Ä holde nede kursen frem til rep-en? Tror ikke Hayfin har noe hÄp om Ä beholde aksjene som er tiltenkt Þvrige aksjonÊrer. Denne kommer til Ä bli overtegnet sÄ det holder, og det er de nok innforstÄtt med.
SEE
14.01.2022 kl 12:07 5167

Tror du virkelig de ikke har diskutert lÞsninger og ideer for hvordan dette skal utvikles videre? Ingen lover er brutt sÄ lenge det ikke er skrevet kontrakt eller loi, de kan jo ikke gÄ ut med nyheter fÞr ting er underskrevet. Hverken Hemen eller Hayfin hadde puttet penger i dette hvis ikke planen var Ä tjene penger, sÄ nyheter kommer.
Redigert 14.01.2022 kl 12:17 Du mÄ logge inn for Ä svare
Snofall
14.01.2022 kl 12:46 5053

Denne kommer til mars Ă„ krype sakte men sikkert ned til mellom 4,5 til 5 kr dessverre.
5198
14.01.2022 kl 13:07 5028

Ja det gjenstÄr Ä se, men er du sikker pÄ det ville jeg holdt meg unna var jeg deg. Ryktene gÄr, ting tar tid men det Ä ha fÄtt med ODL pÄ laget var det lureste dette selskapet kunne gjÞre.

Hadde passet bra med en gladnyhet slik at de som nÄ mÄ selge pga emisjonen fikk solgt unna. Fredriksen har fremdeles en hÞy kost pris i denne og vil nok ha tilbake pengene sine.
Redigert 14.01.2022 kl 13:10 Du mÄ logge inn for Ä svare
FwO
14.01.2022 kl 13:09 5024

Her er det noen som Þnsker Ä fÄ billigere inngang, det fÄr du ikke med Ä spre fjas pÄ denne trÄden Snofall. "Ikkegodkjent" begynner nok Ä fÞle pÄ at hen har bommet pÄ mange av sine anslag. Aldri vÊrt nÊrmere bunnen i dette caset enn nÄ. Og som flere har nevnt, hvorfor i all verden skulle ODL overta rigg og mannskap uten en plan videre? Er ikke slik ODL opererer, en grunn til at selskapet er det best drevne pÄ norsk sokkel..
Slettet bruker
14.01.2022 kl 17:38 4756

ODL sÞker etter Rig Managere til de nye riggene. Kontraktene er nÊrt forestÄende fÄr vi hÄpe.

https://odfjelldrilling.csod.com/ux/ats/careersite/1/home/requisition/535?c=odfjelldrilling
5198
14.01.2022 kl 18:33 4674

Ja Rig Manager og Ass Rig Manager men ingen andre Rig stillinger, kan vel tyde pÄ at de ikke har full kontroll pÄ hva de blir sittende igjen med av personell ennÄ.
WB vil de ikke trenge folk til men WM vil trenge ganske mye nytt personell.
Snofall
14.01.2022 kl 20:24 4501

Jeg sammen med resten har fĂ„tt juling i denne, HĂ„per jeg tar feil. Å kalle det fjas kan vi godt gjĂžre, men faktum er at i 90% av tilfellene i slike emisjoner Ă„ spesielt med en sĂ„ lang tidshorisont fĂžr rep emisjon er at den nĂŠrmer seg emisjonsprisen. Litt sure er vi alle sammen.
Redigert 14.01.2022 kl 20:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
5198
14.01.2022 kl 21:46 4385

Ja enig i frustrasjonen og du har rett i det du sier. Men her sitter et selskap som fÄr hjelp av nordsjÞens beste operatÞr. SÄ prises riggene de eier til latterlig lave priser. Ved salg av en rigg er det " nesten ikke lÄn igjen i selskapet". Ved en fusjon fÄr du 2-4 ganger dagens verdi igjen. Fredriksen "kjÞrer sine folk ut i alle selskap og posisjoner" hva er sannsynligheten for at ikke NOL har to rigger pÄ kontrakt om 6 mnd. Hva er disse riggene verdt da 15 eller 30 kr pr aksje?

Med gode kontrakter noe jeg tror ODL klarer Ä fikse med tiden har nok NOL eiendeler for 800 Musd. Da er vi pÄ en litt annen kurs, mye er avklart i lÞpet av februar om ryktene stemmer. Uansett er det mye mer verdier i selskapet en det kursen skulle tilsi.

Skulle jeg ta feil er NOL et eget selskap i 2023 hva tror du ratene ligger pÄ da?

Kjedelig Ä se kursen falle men en nyhet sÄ er det 20-40% opp pÄ en liten handelsdag.

PĂ„ kort skitner det bare tre ting som gjelder kontrakt, kontrakt og fusjon.
Redigert 15.01.2022 kl 07:36 Du mÄ logge inn for Ä svare
janur44
15.01.2022 kl 19:10 3930

NĂ„ ser eg det har kommet en del stillinger fra Personalhuset. Ser fks at di skal ha 6sveisere for flyterigg, noe som tilsvarer 2 rigger. Kan dette vĂŠre noe i forbindelse med Bollsta og Mira ? https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=244756533
Det at mannskapet skal bli med over er ganske sikkert, men ikke hvilke stillinger osv. Vist dette viser seg Ä vÊre odfjell som vil leie inn mannskap nÄ, vil eg ta konklusjonen med at kontrakter er rett rundt hjÞrnet.
HAS
15.01.2022 kl 21:42 3836

NÄr riggene har fÄtt nÞdvendig oppgradering, ny SUT og kontrakter er det ikke sÄ langt av veien Ä vurdere verdien for aksjene i ODL og NOL (P/B) til Ä matche noenlunde. Et solid selskap med 6(+1) rigger og 360M aksjer som raskt hadde gÄtt til 30 kroner.

Da kan kanskje neste skritt evt vĂŠre videre inn i Valaris.

Bare ute etter Ă„ lodde stemninga :)
Redigert 15.01.2022 kl 23:11 Du mÄ logge inn for Ä svare
5198
16.01.2022 kl 06:28 3895

Ja det er et veldig godt poeng, uansett sÄ er ODL/NOL rigget for fusjon oppkjÞp. NÄr ODL har managementet pÄ alle riggene. Kan jo ogsÄ vÊre veldig praktisk for Fredriksen og Hayfin Ä fÄ riggene de har under dette selskapet. Fortsettelsen pÄ 2022 blir utrolig spennende. Er jo flere rigger som passer inn under ODL, TO Norge, WP, WH, Linus og Elara feks. Spent pÄ hva Fredriksen fÄr til her. Dette kunne blitt et kjempeselskap i NordsjÞen. Men dette er nok mÄten Ä gjÞre det pÄ sÄ mÄ utbytte komme sÄ raskt som mulig da dette blir utrolig viktig for prisingen fremover.

Jo mer jeg leser og tenker rundt dette caset og mulige fremtidige lĂžsninger jo mer positiv blir jeg til caset, ODL, Fredriksen og Hayfin er nĂžkkelen her.
Redigert 16.01.2022 kl 06:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
janur44
16.01.2022 kl 06:35 3909

Hadde du gidda sett pÄ resten av stillingene som er utlyst, er det mye teknisk personell de sÞker etter, ikke bare sveisere.
5198
16.01.2022 kl 06:43 4016

Eneste ODL sÞker pÄ nÄ er Rig Managere og Ass Rig Managere, ledige stillinger ligger pÄ hjemmesiden til ODL. De mÄ nok fÄ klarhet i hva personell som blir med fÞr de kan ansette Rig personell men dette skjer nok i nÊr fremtid. Hadde det kommet mange stillinger nÄ hadde det vÊrt tegn pÄ WM skulle oppbemannes. WB vil jo helt sikkert fÄ med 90 % av de ansatte pÄ riggen.

Ryktene gikk fÞrst ut pÄ at alle pÄ WB ble oppsakt og mÄtte sÞke ny jobb i ODL, mener jeg leste i en artikkel at dette ikke var tilfelle men at det var en virksomhetsoverdragelse. Dette for meg betyr at WB har jobb videre, mener linken er litt tidligere i denne trÄden.
janur44
16.01.2022 kl 06:58 4011

Ja men uansett synes eg det er pÄfallende at teknisk personell for 2 rigger blir utyst av et bemmaningsbyrÄ eg vet odl har brukt fÞr. Eg kommer ikke frem til hvilke 2 andre rigger det kan vÊre. Men som sagt, sÄ vet eg ikke
5198
16.01.2022 kl 07:03 4260

Ja ingen umulighet at de bruker disse for Ä fÄ hjelp til denne prosessen da det vil bli mange ansettelser fremover, sÄ skal ikke si dette ikke er for jobb pÄ WM eller WB. Men ennÄ litt tidlig Ä slÄ fast dette, kommer det flere stillinger som peker den veien har du nok helt rett.
Gozilla
16.01.2022 kl 07:23 4535

Send dem en Mail Ă„ spĂžr.
FwO
16.01.2022 kl 11:03 4356

De skriver jo i annonsene at det er til egen bemanningspool, sÄ svarer nok neppe pÄ hvilke kommende oppdrag de har fÄtt forespÞrsel om.
Men er pÄ jakt etter blant annet 10 hydraulikkere, 10 maskinister, 4 subsea supervisore, 5 rigg admin/radio operatÞr, 6 mekanikere/sveisere.
SÄ kan man jo spekulere i hvilke rigger pÄ norsk sokkel som trenger folk. Vel ikke usannsynlig at man velger Ä bygge opp crue ved bÄde egne og eksternt ansatte? Dersom WB personellet blir med over, vil jeg tro det blir mikset sammen crue til begge riggene basert pÄ denne overdragelsen, eksisterende ODL personell og innleie. Vil i mine Þyne vÊre dumt av ODL Ä ansette eget personell for Ä bemanne begge riggene, man trenger fleksibilitet pÄ personell fronten om det stemmer som de sier, at WM selges inn pÄ kortere oppdrag.
janur44
16.01.2022 kl 11:29 4328

Ja helt enig. Eg kan ikkje skjÞnne hvilke andre selskap som trenger disse stillingene akkurat nÄ. Er nok mange som hÄper Ä bli med over til odl fra riggene, men kan jo hende odl ikke vil ansette sÄ mange nÄ siden det er litt usikker pÄ hvor lenge det er snakk om, og at da di som bli ansatt som "vikarer" til slutt blir med over i det som til slutt blir riggenes eiere. Uansett sÄ er det aktivitet i sektoren, og eg tror dette kan bli bra uansett hvordan det ender.
5198
16.01.2022 kl 12:22 4245

Ja da hÞres dette mer ut som personell som skal pÄ WM og WB, noe informasjon mÄ nok snart komme.
SEE
16.01.2022 kl 12:56 4221

Vet ikke hvor mange ansatte de sÞker etter til vanlig, men pÄ finn under Odfjell Drilling sÞker de ihvertfall etter 47 nye ansatte til diverse jobber.
Redigert 16.01.2022 kl 12:57 Du mÄ logge inn for Ä svare
HAS
16.01.2022 kl 16:50 4013

Oversikt over personell som overtas:


Virksomhetsoverdragelse West Mira Crewing
10.01.22 - Skrevet av: . ..
Det er i dag signert en protokoll om virksomhetsoverdragelse mellom West Mira Crewing og Odfjell Drilling, for personellet ansatt pÄ West Mira. Totalt gjelder dette for 17 personer. Overdrgelsetidspunktet er 01.02.2022..



FĂžlgende stillinger overdras til Odfjell Drilling - Deepsea Management AS

Stilling Antall
Marine Section Leader 3
Engine Room Operator 3
Dynamic Positioning Operator 3
Electrician 3
Technical Section Leader 3
Crane Operator 1
Roustabout 1
Totalt 17
SEE
16.01.2022 kl 17:19 3974

Warm stack crewet dette da? De har vel ogsĂ„ jobbet med en del utbedringer mens den har ligget til kai. Kjenner jeg gleder meg til nyheter fremover. 😊
5198
16.01.2022 kl 17:31 3949

Ja fra Ä vÊre skuffet over emisjonskursen men veldig positiv til resten av pakken, er jeg der nÄ at jeg kommer til Ä akkumulere i denne aksjen de neste 3 mnd i tillegg til Ä fulltegne i emisjonen. Oppsiden ble halvert men fÞler meg sikrere og sikrere pÄ at det fundamentale skiftet med Ä fÄ inn ODL er det som skal til i denne. Samtidig tenker jeg at NOL er en billig vei inn til et stort HE selskap eller Seadrill/Valaris. Ser veldig positivt pÄ boresektoren i NordsjÞen og WW de neste 3-4 Ärene. Erfaringsmessig er dette en sektor som gÄr enormt nÄr den fÞrst gÄr.
FwO
16.01.2022 kl 18:17 3875

IngeniÞr tjenester de har ute fÞlere etter pÄ Finn, med sÞknadsfrist 31. jan. Blant annet 3stk Rig managere, 3stk technical superintendent, 2stk assist rog manager, 2stk boreingeniÞr, 2stk elektro ingeniÞr +. Henter ikke disse folkene uten at det er jobb til dem. NÄr man ogsÄ ser pÄ hva personalhuset er pÄ jakt etter av teknikkere, sÄ kam man jo selv tenke seg til hva som skjer fremover.
HAS
16.01.2022 kl 18:25 3888

I ventetid pÄ nyheter kan man titte litt pÄ dette:

"Oceaneering AS er tildelt kontrakt med Wintershall Norge AS for leveranse av ROV-integrert teknologi om bord i boreriggen West Mira. Kontrakten har en varighet pĂ„ 3 Ă„r med opsjoner pĂ„ 2 pluss 2 Ă„r. West Mira-kontrakten dekker produksjonsboring pĂ„ Wintershalls operative felt pĂ„ norsk sektor, inkludert Vega, Nova og Maria. Oceaneering vil levere ROV-tooling og tjenester, deriblant installasjon av ROV-hangarlĂžsninger, ingeniĂžrtjenester, fjernstyring av ROV-operasjoner fra land og integrert ROV-teknologi for BOP-festesystemer og undervanns landingsbaser, opplyser selskapet. – Vi er veldig fornĂžyde med denne kontraktstildelingen og erfarer at vĂ„re ROV-integrerte lĂžsninger gir oss muligheten til Ă„ optimalisere leveranser til en lavere totalkostnad for kunden. ROV-integrert teknologi som dette, kombinert med fjernstyring av operasjoner fra land, via vĂ„rt Mission Support Senter i Stavanger, reduserer sikkerhetsrisikoen og bidrar ogsĂ„ til lavere karbonutslipp. Vi ser frem til videre optimalisering i nĂŠrt samarbeid med Wintershall, sier Erik SĂŠstad, VP og Country Mangager – Norway, i en pressemelding."

https://energi24.no/nyheter/dette-gikk-feil-da-rigg-mistet-juletre-den-beste-losningen-var-a-terminere-kontrakten

Wintershall hadde kontrakten med utstyrsleverandÞrer, og var senest i desember pÄ teppet til Ptil i forbindelse med hendelsen.

Northern Ocean har tidligere fremholdt at hendelsen skyldtes feil pÄ utstyret:

https://www.offshore-energy.biz/west-mira-rig-returning-to-work-in-april-after-dropping-x-mas-tree-on-seabed/

Kan det tenkes at ikke alt er avklart om ansvarsforholdene her?
Redigert 16.01.2022 kl 18:30 Du mÄ logge inn for Ä svare
zaq1
16.01.2022 kl 19:01 3827

5198, ifÞlge deg har jo Transocean allerede ansatt personell til Mira..., og nÄ ansetter andre ogsÄ personell til Mira?

Ref. ditt innlegg her:
5198
02.10.2021 kl 21:59
4625
Skeylord skrev
StÞtter zaq1 i dette; At TO nÄ sÞker etter folk i poolen er nok for Ä dekke opp fravÊr nÄr TO Norge ..
5198: Her er jeg helt uenig, at de nÄ ansetter sÄ mye folk er nok ikke TB og TN sin skyld alene mÄ vÊre noe mer. TB var nylig pÄ kontrakt og de ansatte i TO blir da permitert om det ikke er bruk for de andre steder. Om du ser pÄ det pÄ en annen mÄte TO er utsolgt for rigger etter Q1 2022 hvorfor skulle de da ikke plukke opp WM?

Noe er pÄ gang her.

FwO
16.01.2022 kl 19:55 3736

TO visste man at trengte personell til sine rigger, sÄ jeg trodde det ikke var mye i de ryktene. Jeg sier ikke at personalhuset skal supplere ODL med personell, men hvem andre har behov for denne type kompetanse nÄ i nÊrmeste fremtid?
5198
16.01.2022 kl 20:09 3706

Zaq1 det var avtaler som var helt i sluttforhandlingene mellom TO,Hayfin og NOL. Jeg antokk at siden TO ansatte sÄ mye Rigcrew var noe av dette til Mra. Det var feil men under det som var kjent pÄ den tiden virket det meget sannsynlig. Du kan godt ri denne sÄ lenge du vil feil er feil.

Er 100 vis av slike som deg som skal ta de som tok feil pÄ dette forumet lykke til med tiden du bruker pÄ dette.