NOD mot 400 kroner

Jeg hadde aldri trodd for 12 måneder siden at jeg skulle lage en link med denne tittelen. For et eventyr og vi har mest sannsynlig bare sett starten. Når TCMC får større kapastet vil denne skyte videre fart. 400,- før nyttår?
I skrivende stund omsettes den for 300,40
Redigert 11.08.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
14.06.2022 kl 21:33 3662

Er det NM I backtrading? Må prøve litt jeg også:
NOD skal forbi 200 innen 1.august blir mitt bet, og så kan jeg backtrade så mye jeg vil når vi er kommet dit, og si at det var veldig lurt å høre på meg. Om jeg tar helt feil så er det sikkert ikke så mange som husker på dette?

Men for å være litt seriøs også;

Er det noen som følger med utviklingen i komponentmarkedet? Dersom det er noen som IKKE gjør det, så bør man kanskje se litt på utviklingen der. Komponentshortage har vært hovedårsak til at NOD ikke allerede er verdsatt som en Tier1-aktør i markedet, altså med omsetning på over 1B$. De er godt på vei, og når vel målet senest i 2023, ifølge prognosene deres. Og NOD har sjelden tatt for hardt i når det gjelder prognoser. De setter opp mål som de oftest slår.

De som er interesserte I teknologiutviklingen kan forresten dra et par nettsøk på ulike vertikaler for å se hvordan det ligger an nå. Legg da særlig merke til alle bilprodusentene som nå øker fra 1 til 2, eller fra 2 til 3 skift i produksjonen. Årsak? Bedre tilgang til elektroniske komponenter...

Legg også merke til smartphoneindustrien. Der har knapphet ført til mellom 10 og 30% reduksjon i salg, og/eller salgsprognoser fra Samsung, Xiaomi, Huawei, Apple etc. Men noen øker også, for her rapporteres det om samme fenomen, komponenttilgangen er bedret. Det er markedet, ikke komponentene, som er kritisk faktor for denne vertikalen akkurat nå. Les for eksempel om Qualcomm. De ligger så godt an med sine nyeste prosessorer at flere smartphoneselskaper ligger an til rekordtidlig utgivelse av nye serier.

Den som nå sier at NOD skal ned til 120, 110, 100 eller det som verre er kan meget godt få rett i sine antakelser, men dersom komponentsituasjonen i verden er like oppløftende for NOD som for så mange andre så skal de opp igjen når de har lov til å fortelle om dette. Og der er vel på halvårsrapporteringen?

Blir litt av et sitat å backtrade fra dette...!

Ja var litt over hele linja dittan HUB , om du måtte velge en da?

Så bra at noen kommer med litt interessante refleksjoner👍 Det er resultatene som vil løfte kursene tilbake til gamle høyder. Der er komponentmarkedet viktig å følge med på. Det har vært flaskehalsen til NOD en stund. Selv om jeg også tror at markedene er redd for mindre konsum ved høyere renter og dårligere økonomi blandt folk flest. Jeg sliter forøvrig med å forstå hvorfor denne havarer. Tjener masse penger og har en enorm ordrereserve. Det må i tillegg være en av de største oppkjøpskandidatene på Oslo Børs.
monitor1
15.06.2022 kl 02:09 3423

Ja, du har nok rett der. En illustrerende artikkel er denne: https://www.marketwatch.com/story/why-semiconductor-stocks-are-almost-uninvestable-despite-record-earnings-amid-a-global-shortage-11650911716
Jeg sikler selv på den, men synes jo at prisingen fortsatt er høy, om man inkluderer alle risikofaktorer ( marginer, dollarkurs, økte renter, resesjon osv.), om jeg ser på de vanlige fundamentelle forholdene. Nå er jeg helt fersk på NOD, og jeg misliker å være påståelig, på ting jeg ikke har nok peiling på. Rent teknisk så viser den brattere falltakt, og har beveget seg utenfor den nedadgående trenden ( altså enda brattere fall). Den er dog nær en viss støtte på rund 145. Sterkere støtte på rund 128. Jeg vektlegger selv ikke disse støttenivåer mer en la oss si 30% ( robothandel), fordi jeg antar at større aktører overstyrer dette i et enerverende marked.
Helt grunnleggende, så føler jeg at det er en fordel at selskapet er europeisk, og ikke kinesisk, og at det er muligheter for europeisk integrering ( altså fusjon osv.). Merk min ordlegging. Jeg er fortsatt en amatør på NOD, og det er veldig mange faktorer som bestemmer om en aksje er investerbar eller ikke. Selv er jeg kun « spesialist» på HEX+, og det har gått bra, men ledelsen der er så dårlig, og sitter så trygt, at jeg må finne bedre investeringsalternativer i disse beartider
50% kontant. Kun investert i HEX, Scatec og verdens verste grønne fond ( Storebrand Bortkastet Energi).
Jeg skal kun være investert i grønt/ ESG og er 6-7% i pluss, så jeg lider ikke nød, især om jeg måles mot grønne investeringer i Norge siden desember ifjor. Noe gjør jeg da riktig, men avkastningen er jo ikke optimal. Tar gjerne imot gode råd, men kun innenfor ESG/ grønt, og da helst Norge. NEL er for dyrt, og Røkke er kun ute etter subsidier og seg selv. Spetalen er verst av alle, så selskaper som de er involvert i er utelukket.
Redigert 15.06.2022 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
monitor1
15.06.2022 kl 02:39 3412

Forøvrig er det markedet NOD er i sammensatt. Har som sagt ikke lest meg opp, men er det noen som kan illustrere forskjellen mellom de og F.eks. ASML elker ASMI, så er det bra
Jeg tilhører fossilene her på forum med investeringsrøtter tilbake til 80 tallet, og trenger da ungt blod til å forstå NOD. ( Et under at jeg forstår meg på HEX+ 🥴). Til gjengjeld så har revestrekene vist seg å være en god hedge mot hallelujagjenger, og skånet meg fra ragnarok.
Redigert 15.06.2022 kl 02:53 Du må logge inn for å svare
monitor1
15.06.2022 kl 03:47 3395

Til slutt: sluttkurs igår under 149, og semiconductor markedet fortsetter nedover i USA ( dog blandet), så det er neppe bunnen vi så da. Man må regne med lit bargain hunting, men vi har neppe sett bunnen igår.
Mange artikler som omtaler industrien, og med de siste nyheter rund økte COVID relaterte problemer i Kina, samt en betydelig hardere landing enn antatt mht. resesjonen, så antar jeg at også NOD skal mer ned.
https://www.investors.com/news/technology/semiconductor-stocks-out-of-favor-despite-positive-reports/
Kommentarer?
Redigert 15.06.2022 kl 04:09 Du må logge inn for å svare

Tror ikke du kan forvente all verdens avkastning hvis du bare skal investere i ESG og grønt... Det er per definisjon lave marginer i grønne investeringer, og dermed blir også avkastningen deretter. ESG merkelappen er forøvrig helt "ubrukelig" og meget overfladisk. Tesla har f.eks dårligere ESG score enn de fleste flyselskaper. Selskapet som er pioner innen nullutslippkjøretøyer mot en bransje hvis eneste mål er å transportere flest mulig mennesker med tilhørende utslipp.

Ellers er artikkelen du viser til ganske misvisende for NOD. NOD opererer i et annet marked enn tradisjonelle halvledere (til bruk i pc'er, mobiler, nettbrett etc). NOD sine brikker baserer seg på samme teknologi som brukes til å produsere brikker til bruk i bl.a. biler. Her har utfordringen i lengre tid vært at man ikke har hatt tilgang på produksjonskapasitet, og det har også rammet NOD fordi de ikke har kunnet produsere så mye som de ønsker. Basert på størrelse på ordreboken, så kunne NOD antageligvis produsert dobbelt så mye dersom de hadde hatt tilgjengelig kapasitet. Mye tyder på at produksjonskapasiteten er i bedring, da flere bilprodusenter melder om økt tilgang på brikker, raskere enn forventet for et halvt år siden.
Rassen
15.06.2022 kl 21:00 2956

Tror vi på oppgang i morgen og fredag? Ser det går bra i usa nå.

Hadde ikke sett for meg at denne skulle synke så lavt. Når kan det være fornuftig å kjøpe seg inn i igjen?
invester
16.06.2022 kl 10:39 2564

Når den har truffet bunnen! Da er det lurt å kjøpe.

Ok, det er et fornuftig svar. Tenkte ikke så langt.

Aldri lett å time bunnen,prøv den som vil👍

Så vi skal ikke ned til ca. 121 ? Virker som at markedet har bestemt seg å ta den ned til ca. 121 eventuelt lavere enn det. Shorten er fortsatt der, blir interessant å se om de dekker den på ca.121. Uansett kan være lurt å dekke shorten før Q2-rapporten presenteres.

Hvor mye mer kan Nasdaq falle? NOD følger utviklingen på Nasdaq ganske tett, så dersom Nasdaq fortsetter å falle, så vil antageligvis også NOD fortsette trenden nedover, eventuelt frem til NOD overrasker med gode tall...
monitor1
16.06.2022 kl 13:17 2285

Du har helt rett i det, men vil ikke investere i uetiske selskaper selskaper. Å begrense seg selv så voldsomt som jeg gjør, begrenser også mulighetene for bedre avkastning. Mht. ESG, så har du også helt rett, og er jeg klar over slikt. Du ser meg aldri investere i Tesla. Også NOD er egentlig ikke bra nok ( produksjonsprosesser f.eks), og HEX som jeg er investert i er ikke grønt nok. Da sitter man fort igjen med kun en liten knippe av selskaper som ikke tjener penger….Men slik er det for meg. Foreløpig er det kun HEX+ jeg har litt peiling på.

PHLX Semiconductor ned 7 prosent på Nasdaq nå. Lover ikke bra for NOD i morgen
Rassen
16.06.2022 kl 21:46 1855

Bare å lukke øynene å sjekke igjen om et år….. de penga er borte for en stund er jeg redd for.
denvise2
16.06.2022 kl 22:04 1824

Har begynt å kjøpe så smått for å snitte ned. Forbredt på 100 lappen. Frykten rår nå med makroen men kan ikke se at NOD ikke skal oppigjen, vi skal jo ikke tilbake i den teknologiske utviklinga, selv om det blir en
dump her nå.
Redigert 16.06.2022 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Arky
16.06.2022 kl 22:55 1745

Haugen i bua med ny analyse. ser støtte ved 86-95 området

ikkegodkjent skrev 138-140 kr
Fasit 143, da er det forhåpentligvis tilbake til 180 tallet.
Rassen
17.06.2022 kl 09:21 1469

Skulle ønske du hadde rett.