NOD mot 400 kroner

Pilgrimmen
NOD 11.08.2021 kl 10:46 120078

Jeg hadde aldri trodd for 12 mÄneder siden at jeg skulle lage en link med denne tittelen. For et eventyr og vi har mest sannsynlig bare sett starten. NÄr TCMC fÄr stÞrre kapastet vil denne skyte videre fart. 400,- fÞr nyttÄr?
I skrivende stund omsettes den for 300,40
Redigert 11.08.2021 kl 11:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
Myrabakk
14.06.2022 kl 21:33 5724

Er det NM I backtrading? MÄ prÞve litt jeg ogsÄ:
NOD skal forbi 200 innen 1.august blir mitt bet, og sÄ kan jeg backtrade sÄ mye jeg vil nÄr vi er kommet dit, og si at det var veldig lurt Ä hÞre pÄ meg. Om jeg tar helt feil sÄ er det sikkert ikke sÄ mange som husker pÄ dette?

Men for Ä vÊre litt seriÞs ogsÄ;

Er det noen som fÞlger med utviklingen i komponentmarkedet? Dersom det er noen som IKKE gjÞr det, sÄ bÞr man kanskje se litt pÄ utviklingen der. Komponentshortage har vÊrt hovedÄrsak til at NOD ikke allerede er verdsatt som en Tier1-aktÞr i markedet, altsÄ med omsetning pÄ over 1B$. De er godt pÄ vei, og nÄr vel mÄlet senest i 2023, ifÞlge prognosene deres. Og NOD har sjelden tatt for hardt i nÄr det gjelder prognoser. De setter opp mÄl som de oftest slÄr.

De som er interesserte I teknologiutviklingen kan forresten dra et par nettsĂžk pĂ„ ulike vertikaler for Ă„ se hvordan det ligger an nĂ„. Legg da sĂŠrlig merke til alle bilprodusentene som nĂ„ Ăžker fra 1 til 2, eller fra 2 til 3 skift i produksjonen. Årsak? Bedre tilgang til elektroniske komponenter...

Legg ogsÄ merke til smartphoneindustrien. Der har knapphet fÞrt til mellom 10 og 30% reduksjon i salg, og/eller salgsprognoser fra Samsung, Xiaomi, Huawei, Apple etc. Men noen Þker ogsÄ, for her rapporteres det om samme fenomen, komponenttilgangen er bedret. Det er markedet, ikke komponentene, som er kritisk faktor for denne vertikalen akkurat nÄ. Les for eksempel om Qualcomm. De ligger sÄ godt an med sine nyeste prosessorer at flere smartphoneselskaper ligger an til rekordtidlig utgivelse av nye serier.

Den som nÄ sier at NOD skal ned til 120, 110, 100 eller det som verre er kan meget godt fÄ rett i sine antakelser, men dersom komponentsituasjonen i verden er like opplÞftende for NOD som for sÄ mange andre sÄ skal de opp igjen nÄr de har lov til Ä fortelle om dette. Og der er vel pÄ halvÄrsrapporteringen?

Blir litt av et sitat Ă„ backtrade fra dette...!
Slettet bruker
14.06.2022 kl 21:41 5712

Ja var litt over hele linja dittan HUB , om du mÄtte velge en da?
KĂ„re Clutch
14.06.2022 kl 22:23 5640

SĂ„ bra at noen kommer med litt interessante refleksjoner👍 Det er resultatene som vil lĂžfte kursene tilbake til gamle hĂžyder. Der er komponentmarkedet viktig Ă„ fĂžlge med pĂ„. Det har vĂŠrt flaskehalsen til NOD en stund. Selv om jeg ogsĂ„ tror at markedene er redd for mindre konsum ved hĂžyere renter og dĂ„rligere Ăžkonomi blandt folk flest. Jeg sliter forĂžvrig med Ă„ forstĂ„ hvorfor denne havarer. Tjener masse penger og har en enorm ordrereserve. Det mĂ„ i tillegg vĂŠre en av de stĂžrste oppkjĂžpskandidatene pĂ„ Oslo BĂžrs.
Slettet bruker
15.06.2022 kl 02:09 5486

Ja, du har nok rett der. En illustrerende artikkel er denne: https://www.marketwatch.com/story/why-semiconductor-stocks-are-almost-uninvestable-despite-record-earnings-amid-a-global-shortage-11650911716
Jeg sikler selv pÄ den, men synes jo at prisingen fortsatt er hÞy, om man inkluderer alle risikofaktorer ( marginer, dollarkurs, Þkte renter, resesjon osv.), om jeg ser pÄ de vanlige fundamentelle forholdene. NÄ er jeg helt fersk pÄ NOD, og jeg misliker Ä vÊre pÄstÄelig, pÄ ting jeg ikke har nok peiling pÄ. Rent teknisk sÄ viser den brattere falltakt, og har beveget seg utenfor den nedadgÄende trenden ( altsÄ enda brattere fall). Den er dog nÊr en viss stÞtte pÄ rund 145. Sterkere stÞtte pÄ rund 128. Jeg vektlegger selv ikke disse stÞttenivÄer mer en la oss si 30% ( robothandel), fordi jeg antar at stÞrre aktÞrer overstyrer dette i et enerverende marked.
Helt grunnleggende, sÄ fÞler jeg at det er en fordel at selskapet er europeisk, og ikke kinesisk, og at det er muligheter for europeisk integrering ( altsÄ fusjon osv.). Merk min ordlegging. Jeg er fortsatt en amatÞr pÄ NOD, og det er veldig mange faktorer som bestemmer om en aksje er investerbar eller ikke. Selv er jeg kun « spesialist» pÄ HEX+, og det har gÄtt bra, men ledelsen der er sÄ dÄrlig, og sitter sÄ trygt, at jeg mÄ finne bedre investeringsalternativer i disse beartider
50% kontant. Kun investert i HEX, Scatec og verdens verste grĂžnne fond ( Storebrand Bortkastet Energi).
Jeg skal kun vÊre investert i grÞnt/ ESG og er 6-7% i pluss, sÄ jeg lider ikke nÞd, isÊr om jeg mÄles mot grÞnne investeringer i Norge siden desember ifjor. Noe gjÞr jeg da riktig, men avkastningen er jo ikke optimal. Tar gjerne imot gode rÄd, men kun innenfor ESG/ grÞnt, og da helst Norge. NEL er for dyrt, og RÞkke er kun ute etter subsidier og seg selv. Spetalen er verst av alle, sÄ selskaper som de er involvert i er utelukket.
Redigert 15.06.2022 kl 02:35 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
15.06.2022 kl 02:39 5475

ForÞvrig er det markedet NOD er i sammensatt. Har som sagt ikke lest meg opp, men er det noen som kan illustrere forskjellen mellom de og F.eks. ASML elker ASMI, sÄ er det bra
Jeg tilhĂžrer fossilene her pĂ„ forum med investeringsrĂžtter tilbake til 80 tallet, og trenger da ungt blod til Ă„ forstĂ„ NOD. ( Et under at jeg forstĂ„r meg pĂ„ HEX+ đŸ„Ž). Til gjengjeld sĂ„ har revestrekene vist seg Ă„ vĂŠre en god hedge mot hallelujagjenger, og skĂ„net meg fra ragnarok.
Redigert 15.06.2022 kl 02:53 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
15.06.2022 kl 03:47 5459

Til slutt: sluttkurs igÄr under 149, og semiconductor markedet fortsetter nedover i USA ( dog blandet), sÄ det er neppe bunnen vi sÄ da. Man mÄ regne med lit bargain hunting, men vi har neppe sett bunnen igÄr.
Mange artikler som omtaler industrien, og med de siste nyheter rund Þkte COVID relaterte problemer i Kina, samt en betydelig hardere landing enn antatt mht. resesjonen, sÄ antar jeg at ogsÄ NOD skal mer ned.
https://www.investors.com/news/technology/semiconductor-stocks-out-of-favor-despite-positive-reports/
Kommentarer?
Redigert 15.06.2022 kl 04:09 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
15.06.2022 kl 10:17 5242

Tror ikke du kan forvente all verdens avkastning hvis du bare skal investere i ESG og grÞnt... Det er per definisjon lave marginer i grÞnne investeringer, og dermed blir ogsÄ avkastningen deretter. ESG merkelappen er forÞvrig helt "ubrukelig" og meget overfladisk. Tesla har f.eks dÄrligere ESG score enn de fleste flyselskaper. Selskapet som er pioner innen nullutslippkjÞretÞyer mot en bransje hvis eneste mÄl er Ä transportere flest mulig mennesker med tilhÞrende utslipp.

Ellers er artikkelen du viser til ganske misvisende for NOD. NOD opererer i et annet marked enn tradisjonelle halvledere (til bruk i pc'er, mobiler, nettbrett etc). NOD sine brikker baserer seg pÄ samme teknologi som brukes til Ä produsere brikker til bruk i bl.a. biler. Her har utfordringen i lengre tid vÊrt at man ikke har hatt tilgang pÄ produksjonskapasitet, og det har ogsÄ rammet NOD fordi de ikke har kunnet produsere sÄ mye som de Þnsker. Basert pÄ stÞrrelse pÄ ordreboken, sÄ kunne NOD antageligvis produsert dobbelt sÄ mye dersom de hadde hatt tilgjengelig kapasitet. Mye tyder pÄ at produksjonskapasiteten er i bedring, da flere bilprodusenter melder om Þkt tilgang pÄ brikker, raskere enn forventet for et halvt Är siden.
Rassen
15.06.2022 kl 21:00 5018

Tror vi pÄ oppgang i morgen og fredag? Ser det gÄr bra i usa nÄ.
DownLight
16.06.2022 kl 09:53 4745

Hadde ikke sett for meg at denne skulle synke sÄ lavt. NÄr kan det vÊre fornuftig Ä kjÞpe seg inn i igjen?
invester
16.06.2022 kl 10:39 4626

NĂ„r den har truffet bunnen! Da er det lurt Ă„ kjĂžpe.
DownLight
16.06.2022 kl 10:42 4611

Ok, det er et fornuftig svar. Tenkte ikke sÄ langt.
Billyjojimbob
16.06.2022 kl 10:43 4610

Aldri lett Ă„ time bunnen,prĂžv den som vil👍
Winter is Here
16.06.2022 kl 10:43 4608

SÄ vi skal ikke ned til ca. 121 ? Virker som at markedet har bestemt seg Ä ta den ned til ca. 121 eventuelt lavere enn det. Shorten er fortsatt der, blir interessant Ä se om de dekker den pÄ ca.121. Uansett kan vÊre lurt Ä dekke shorten fÞr Q2-rapporten presenteres.
Slettet bruker
16.06.2022 kl 10:44 4596

Hvor mye mer kan Nasdaq falle? NOD fÞlger utviklingen pÄ Nasdaq ganske tett, sÄ dersom Nasdaq fortsetter Ä falle, sÄ vil antageligvis ogsÄ NOD fortsette trenden nedover, eventuelt frem til NOD overrasker med gode tall...
Slettet bruker
16.06.2022 kl 13:17 4347

Du har helt rett i det, men vil ikke investere i uetiske selskaper selskaper. Å begrense seg selv sĂ„ voldsomt som jeg gjĂžr, begrenser ogsĂ„ mulighetene for bedre avkastning. Mht. ESG, sĂ„ har du ogsĂ„ helt rett, og er jeg klar over slikt. Du ser meg aldri investere i Tesla. OgsĂ„ NOD er egentlig ikke bra nok ( produksjonsprosesser f.eks), og HEX som jeg er investert i er ikke grĂžnt nok. Da sitter man fort igjen med kun en liten knippe av selskaper som ikke tjener penger
.Men slik er det for meg. ForelĂžpig er det kun HEX+ jeg har litt peiling pĂ„.
DownLight
16.06.2022 kl 21:25 3967

PHLX Semiconductor ned 7 prosent pÄ Nasdaq nÄ. Lover ikke bra for NOD i morgen
Rassen
16.06.2022 kl 21:46 3917

Bare Ă„ lukke Ăžynene Ă„ sjekke igjen om et Ă„r
.. de penga er borte for en stund er jeg redd for.
Slettet bruker
16.06.2022 kl 22:04 3886

Har begynt Ä kjÞpe sÄ smÄtt for Ä snitte ned. Forbredt pÄ 100 lappen. Frykten rÄr nÄ med makroen men kan ikke se at NOD ikke skal oppigjen, vi skal jo ikke tilbake i den teknologiske utviklinga, selv om det blir en
dump her nÄ.
Redigert 16.06.2022 kl 22:04 Du mÄ logge inn for Ä svare
Arky
16.06.2022 kl 22:55 3807

Haugen i bua med ny analyse. ser stÞtte ved 86-95 omrÄdet
Slettet bruker
17.06.2022 kl 09:08 3564

Fasit 143, da er det forhÄpentligvis tilbake til 180 tallet.
Rassen
17.06.2022 kl 09:21 3531

Skulle Ăžnske du hadde rett.
marked1
27.09.2022 kl 12:20 1625

PÄ tide Ä lÞfte denne trÄden. TrÄden ble laget da NOD ble omsatt for over 300 kroner pÄ stor omsetning i fjor. Kun fÄ dager siden denne kom:
https://www.finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/09/23/7934403/nordic-semiconductor-brikker-i-airpods-pro

"«Da vi Äpnet de nye Apple AirPods Pro 2 denne morgenen fant vi en nRF52832 Bluetooth Low Energy-brikke fra Nordic Semiconductor i dekselet», skriver meglerhuset i en analyse.

«Selv om vi ikke har de eksakte estimatene for fraktmengden av AirPods, argumenterer vi for at dette kan bety 50 til 100 millioner dollar i inntekter for Nordic».

I tillegg legger de ved en klar kjÞpsanbefaling pÄ aksjen, og setter kursmÄl pÄ 330 kroner pr. aksje. Dette tilsvarer en oppside pÄ over 140 prosent gitt dagens kurs."

NOD er den klareste dobling/trippel-kandidaten pÄ Oslo BÞrs nÄ. FÞlg med hvilken aksje som stiger nÄ, nÄr annet faller. Er bare Ä kjÞpe og holde NOD, denne skal langt opp.
Redigert 27.09.2022 kl 13:06 Du mÄ logge inn for Ä svare
Pilgrimmen
20.10.2022 kl 08:26 1294

PĂ„ tide Ă„ ta frem denne igjen da? :-)
Rassen
20.10.2022 kl 08:33 1264

😂 Lov Ă„ drĂžmme :)