Archer - STERK ANBEFALING

Slettet bruker
ARCHER 11.08.2021 kl 23:56 120196

Starter tråden på nytt, og har nå fått visket ut 4.052 innlegg med mye tullball og baissing fra visse personer, så anbefaler at det er denne tråden seriøse longere bygger videre på;


Dette ser sterkere ut enn på lenge, godt støttet av;

God oppgang i oljepris
God oppgang i likviditet i aksjen
Tilnærmet samtlige lange kontrakter er nylig fornyet
MODU rigger i drift
God sjanse for nye kontrakter og nye fornyelser i Nordsjøen, for MODU rigger og i Argentina.
Det er ikke mer å nedskrive ekstraordinært av KLXE eierskapet og JV selskapet C6 for unik tek. utvikling. Produkt er ferdig utviklet.
Kostnader er kuttet, driften trimmet.
Omstillingskostnader er tatt, forventet tilnærmet 0,- i ekstraordinære kostnader fremover.

Forventede rapporteringer;
Q4 Forventes fortsatt preget av Koronaeffekter, men helt greie tall, forventer opplysninger om gode utsikter fremover.
Q1 Forventes gjeninnhentet koronafall i inntjening både i Nordsjøen og Argentina. Emerald MODU rigg er i drift
Q2 Forventes stabilisert og økt inntjening fra Argentina. Emerald MODU rigg er i drift og Topaz klar for oppstarten av lang mangeårig kontrakt.
Q3 Forventes sterke resultater med økt drift i Argentina, begge MODU rigger er i drift i hele kvartalet.

EBITDA fremover fra og med Q3 vil kunne ligge på rundt $ 152 mill. i året, hvorav $ 15 mill. i kvartalet kommer fra Argentina, og $ 23 mill. i kvartalet fra riggdrift, utstyrsutleie og MODU riggene.

Det beste av alt; dette er nivået de var på før korona, det som bare legges til er Modu riggene som nå er og kommer i drift, begge samtidig fra og med q3. Argentina antas også å komme tilbake med ca. 80 tårn i drift pga storsatsningen i Argentina Ila. første halvår.


De bruker kun $ 30 mill. på rentekostnader og kun $ 30 mil. på investeringer CAPEX.

Netto etter rentekostnader og investeringer vil kunne ligge på $ 92 mill. tilsvarende NOK 782 mill. i året, til nedbetaling av gjeld eller utbytte. Dette utgjør Nok 4,3 pr. aksje pr. år, fullt utvannet, hensyntatt at konverteringslånet blir konvertert. Da blir gjeld samtidig slettet med ca. Nok 120 mill., tilsvarende Nok 0,75 pr. dagens 148 mill. aksjer. Nå er dollarkursen lav, som gir lavere nok pr aksje, men det er ikke lenge siden dollarkursen var 20% høyere, så en styrking vil raskt bedre tallende enda mer.

Dagens NIBD er $ 500 mill. (nok 4,25 mrd.) og sterkt fallende. Nedbetalingsevnen er på $ 92 mill. pr år. Ila. 2 år er NIBD kraftig redusert, utbytte bør kunne startes. NIBD/Ebitda = 3,3 estimert fra Q3. Rentekost på 5% faller raskt med lavere gjeld.

Archers drift er smått UTROLIG, Kjøp og hold, nye NEL.

NB: Unngå raid av selskapet, få børskursen opp nå, enhver idiot bør se at Archer er altfor billig, dette er en NO BRAINER.

Evt. salg av DLS Argentina, vil raskt fjerne nesten all gjeld, all usikkerhet og kursen bør umiddelbart passere Nok 20,-. Seadrill har sin eierandel i Archer for salg, den vil de selge til best mulig pris, her vil det skje ting snarlig😃

Fredriksen er nødt til å sikle på å ikke miste verdiene som han og Seadrill har lagt ned i Archer, dette er milliarder investert. Han vil ikke gå glipp av dette i tillegg til Seadrill. Fredriksen er sikkerheten for at Archer blir løftet. Han får ikke «korrupt» kjøpe billig av Seadrill.

Ha tålmodighet, kursen bør passere Nok 20,- så snart ovennevnte går opp for markedet, jeg tipper innen 12 mnd.

Kursen ser ut for lett å forsvare å gå 5 x gangeren på dagens drift. Vekst og tid er ikke nødvendig.


🚀🚀🚀
🚂🚂🚂
😃😁🤣
Redigert 21.01.2021 kl 09:40
Redigert 11.08.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Jono
13.08.2021 kl 16:00 3477

Vet ikke om kan være en trøst, gjort mange feil kjøp denne uken selv, men til tross for mer enn nok aksjer i Archer, har valgt å legge inn en liten ordre, på 4,10 at kanskje burde endre til kr. 4,11 -- ett øre til eller fra spiller jo ingen rolle! :-)
Bare å se til Hexagon i går, som framla gode tall, til min og andres store frustrasjon, på høy omsetning fikk våre papirtap, men i dag derimot har vært en av vinneraksjene, var opp 12%, at dette kan gjenta seg på mandag, når flere har leste gjennom "tallene" i løpet av helgen, at ikke spiller noen rolle om jeg får kjøpt flere aksjer, men et godt kjøp!
Ja, jeg må innrømme at dette er ikke noe lett å forstå seg på, blir nesten som å tenke på ett tall! :-(
Er på kjøperen i dag, ønsker å kjøpe flere DNO og RANA Gruber, den siste ligger an til å utbetale 20 kroner i utbytter for 2021, ikke koster mer enn 67 kroner, ikke har noe gjeld av betydning, men en miniputt i det store bilde, ikke har noen muligheter for å påvirke jernmalmprisene nevneverdig.
For helt ærlig, så ble jeg veldig skuffet i dag, men tar som et godt tegn, at de har økt omsetningen, ligger kanskje an til en omsetning på mer enn 10 milliarder for 2022 eller mer?
PS: for mens jeg har skrevet dette, kjøpt flere DNO aksjer for 8,60
PS II: har slettet min ordre, har mer enn nok aksjer fra før, kjekt å ha noe "krutt" igjen til neste uke! :-)
Redigert 13.08.2021 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2021 kl 16:13 3443

Har sett litt på hvordan kursen har reagert på de siste Kvartallsrapport fra Archer

Q2 2021 - Ned 3.78%
Q1 2021 - Ned 3.32%
Q4 2020 - Ned 9.45%
Q3 2020 - Ned 9.01%
Q2 2020 - Ned 0.19%
Q1 2020 - Opp 0.01%
Q4 2019 - Ned 0.31%
Q3 2019 - Ned 16%
Q2 2019 - opp 2.22%
Q1 2019 - Ned 4.85%

Dette er historikken. Forundrer meg hver gang når folk tror at fremleggelse av kvartalls tallene skal gi noe kjempe boost på kursen. tvert imot. Markedet konsevent viser sin skuffelse over tallene. I dag er bare en av mange.

ikke baissing, bare fakta.
Redigert 13.08.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Jono
13.08.2021 kl 16:16 3439

forstår ikke at du gidder, har du ikke noe annet å gjøre på, hva med en hobby, du kan få kjøpe min og flere generasjoner med frimerkesamlinger, så kommer du aldri til å kjede deg resten av livet, kan love deg! :-)
Slettet bruker
13.08.2021 kl 16:19 3452

Synes det er greit men en oversikt over mønster med fremleggelse av resultatene og markeds reaksjon. kan du være snill å blokkere meg??
Anywhere
13.08.2021 kl 16:38 3442

Så da er det positive i dag at man er en del mindre ned enn snittet de siste kvartaler?
Alltid noe positivt å skimte!
Intet nytt under solen etter i dag; Archer fortsatt opsjonspriset med implisitt stor konkursfare (i motsetning til hva selskapet selv mener), lite markedsinteresse, lav volum, upop, stabil forbedring.
SjonkelRolf
13.08.2021 kl 16:43 3432

Ganske tydelig at aksjen ikke skal noen vei. Litt ned idag, etter noen dager med marginal oppgang.
Glad jeg ikke har nistirret på kursen hele dagen.
Men hvorfor selges det ikke lengere ned??
Kanskje der de reelle kjøperne ligger?
Bare en tanke.
I morges gikk kursen fra 4,28-4,11 ved salg av 150 aksjer.
Stusselig, men sånn er livet .
Blir fint med helg nå!
Slettet bruker
13.08.2021 kl 17:09 3376

Ja, man kan sier det.

For en som liker å trader er dette viktig info. Det sier litt om hvordan selskapet levere eller rettere sagt ikke levere I forhold til markedsforventinger.

3 ganger ut av de siste 10 kvartaler har marked vært veldig skuffet (ned 16, 10 og 10)

Er forventninger till marked for høy eller resultater for dårlig?

Uansett er dette er mønster s få meg til å være veldig edruelig rundt mine forventninger når det gjelder resultater
Jono
13.08.2021 kl 17:34 3372

Sommeren har ikke vært noe bra for meg, store papir tap.
Archer er ikke den aksjen som plager meg.
Har fulgt noen år, både privat og fra nå eget AS, som mitt personlige "fond".
Fra store papir tap, nå er i pluss, på begge sider av "bordet" mitt.
Det er positivet å se at aksjen har støtte på 4 kroner, så langt i år.
Bare for å påminne om at var under 2 kroner, mindre enn ett år siden!
Slettet bruker
13.08.2021 kl 18:59 3296

Åpenbart noen som utnytter at enkelte har store forventninger til kursøkning hvert kvartal. Bare synd du ikke postet den statistikken litt tidligere, hadde vært fint å utnytte det selv. Samtidig er det litt begrenset hvor mye man klarer å selge i forkant av resultatet med de volumene man har hatt i aksjen de siste dagene.
Tingebri
13.08.2021 kl 19:03 3327

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/08/13/7716448/fredriksen-selskap-savidt-i-pluss

Alt utenom landboring går braJohn Fredriksens oljeserviceselskap Archer sliter fortsatt med Argentina, men resten av virksomhetene går riktig vei.

INNTEKTSVEKST OG PLUSS: John Fredriksens Archer har hatt en vekst i inntektene på 18 prosent det seneste året.

Oljeservice

Frank Helge Njøsen

07:01 - 13. aug. | Oppdatert 15:36

 

– Vi leverer enda et driftsmessig solid kvartal, med unntak av landboringsvirksomheten i Argentina, sier Archer-sjef Dag Skindlo til Finansavisen.

– Som følge av økt aktivitet hadde vi EBITDA-vekst både på den østlige og vestlige halvkule. Alt utenom landboring går bra.

FORNØYD MED KVARTALET: Archer-sjef Dag Skindlo.

Høyere markedsaktivitet bidro til at Archer økte inntektene med over 18 prosent til 228 millioner dollar i årets andre kvartal, sammenlignet med andre kvartal i fjor. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) var på 21,2 millioner dollar.

Jobber godt i brønnen

Skindlo er spesielt fornøyd med selskapets wireline-divisjon – virksomheten som driver med brønnvedlikehold.

I dette segmentet kunne Archer vise til en kraftig aktivitetsøkning som følge av oppstart av en kontrakt med Equinor, en femårig rammeavtale med ConocoPhillips og oppkjøpet av DeepWell. En stor ordrebok gjør at denne virksomheten er sikret aktivitet i minimum fem år fremover, og kanskje det dobbelte.

– Det er en suksesshistorie. Tidligere var vi litt for små i wireline, men nå har vi et godt volum og kontrakter som gjør at vi kan tjene gode penger, sier konsernsjefen.

Norge mer viktig

Derimot har Archer slitt med lønnsomheten i Argentina, hvor selskapet i hovedsak driver med boring av brønner på land. Denne virksomheten står for rundt 25 prosent av selskapets omsetning.

GÅR TRÅTT: Archer taper ikke på landboringsvirksomheten sin, men det gir heller ikke store penger i kassen.

Archer er imidlertid ikke lenger «avhengig» av dette markedet. Det skyldes at selskapet har økt sine markedsandeler andre steder, og særlig i Norge, som nå står for 50 prosent av inntektene. Omsetningen i Norge har doblet seg siden 2016.

Verdiøkning løftet resultatet

På bunnlinjen satt Archer igjen med et resultat på 1,6 millioner dollar i andre kvartal. Det er en god del ned fra foregående kvartal, da overskuddet var på mer enn 6 millioner.

Resultatet inkluderer samtidig en verdiøkning på datterselskapet DeepWell, som ble kjøpt fra HitecVision-eide Moreld tidligere i år for 20 millioner dollar.

I Archers bøker verdsettes selskapet nå til 32 millioner dollar, og økningen sees igjen i resultatregnskapet.

– Vi har også hatt nedskrivninger dette kvartalet, blant annet på vår investering i KLX Energy, så det jevner seg ut. I tillegg er vi negativt påvirket av valutasvingninger i kvartalet, sier Skindlo.

Archer venter også en videre reduksjon i gjelden.

Ved utgangen av 2020 hadde oljeserviceselskapet en netto rentebærende gjeld på 500 millioner dollar. Det er ned fra nesten 800 millioner dollar i 2016.

– Vi har fortsatt en del gjeld, men klarer å betjene den. Samtidig har vi over 100 millioner dollar i fri likviditet som vi ikke bruker.

Vil legge frem grønn plan

Konsernsjefen er positiv til markedsutsiktene – fortsatt med landboringsvirksomheten som unntak.

Han venter høyere inntekter i år enn i fjor som følge av økt aktivitet i markedet, noe som ventes å bidra til en positiv kontantstrøm for sjette året på rad og en forbedring av EBITDA på mellom 10 og 20 prosent i år i forhold til 2020. I fjor fikk selskapet en EBITDA på 76 millioner dollar.

– Vi venter vekst innen alt, bortsett fra landboring, sier Skindlo.

Som så mange andre, ser også Archer at overgangen til fornybar energi skaper nye muligheter. Selskapet varsler nå at det senere i år vil legge frem en plan for hvordan det vil delta i denne energiovergangen.

– Vi skal ha en prosess på dette sammen med styret, men vi er opptatt av eget karbonavtrykk, vi utvikler produkter som hjelper kundene til å få ned utslippene og vi kommer på sikt til å ha en egen grønn business, er alt Skindlo vil avsløre nå

Slettet bruker
13.08.2021 kl 19:06 3343

Jeg har hatt den samne tenke lenge, men som du sier volumn er såpass lite at det er nesten ikke penger I det. Men jeg synes det var et interessant mønster.
SjonkelRolf
13.08.2021 kl 19:14 3383

Takk for den!!
Dagens lyspunkt her inne.
Fin lesning før helga.-)
Slettet bruker
13.08.2021 kl 19:17 3388

Bra Artikkel. Takk.

Dette med Argentina er noe dritt altså. Det er notorisk vanskelig å tjene penger der nede, et politisk og økonomisk marrerit. Beste er hvis de kan selge dritten, betale ned gjeld og fokusere på der de er best.

Interessant også var dette

"Resultatet inkluderer samtidig en verdiøkning på datterselskapet DeepWell, som ble kjøpt fra HitecVision-eide Moreld tidligere i år for 20 millioner dollar.

I Archers bøker verdsettes selskapet nå til 32 millioner dollar, og økningen sees igjen i resultatregnskapet."

De "tapte" 10 mill uad på valuta og KLXE men justert opp bokverdi av deepwell med 12 mill USD

Med andre ord, alt I alt tapte de 0.4 mill USD på drift, ikke tjent 11 mill USD som noen mente her idag. Bare små detaljer, men viktig synes jeg 😁 Det er derfor jeg skrev "really?" Når en skrev at resultat var "egentlig" 11 mill USD. Stor forskjell mellom11 mill USD på drift og minus 0.4 mill USD på drift, en MEGET stor forskjell.

Tror det er best at folk lære seg basic accounting før de unttale seg om sanne ting, det kan mistankes at de prøver å villede andre.

Positivt men den grønn satsing, så lenge gjelden blir ikke øket betraktlig eller noen form for emisjon

Redigert 13.08.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Tingebri
13.08.2021 kl 19:48 3336

Artikkelen peker på at Archer sin virksomhet ikke lengre er avhengig av Argentina lengre, siden alle andre deler av selskapet går veldig bra. Netto resultatet så langt i år er på USD 7 mill mot usd 2 mill i samme periode i 2020. Q 3 og 4 vil få økt ebitda om selskapet skal klare 20% økning fra 2020, slik de har guidet. Archer har over usd 100 mill I fri likviditet, så emisjon er nok ikke nødvendig i forbindelse med satsingen på grønn virksomhet. Alt i alt en bra Q2 rapport, selv om enkelte ikke klarer å se hele sammenhengen.
Redigert 13.08.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2021 kl 19:58 3397

Viktig å registrere at Equinor og Conoco kontraktene hadde en del utgifter i Q2 og ble rampet opp sent.

Fra Q3 vil man få et helt kvartal med inntjening uten oppstartskostnader.
Slettet bruker
13.08.2021 kl 19:59 3429

Enig, men du er vel enig I at resultat på drift I Q2 var minus 0.4 mill USD og ikke 11 mill USD som nien her inne mente?
Slettet bruker
13.08.2021 kl 20:02 3428

Du tar feil som vanlig, les en gang til. Jeg sa ikke noe om drift, og jeg sa om du ser bort i fra klxe og valuta.

Jeg har lest ståa til Archer helt korrekt ift. Deg dq.

Tør du virkelig ta sjansen på at ikke jeg får rett men du..!

🚀🚀🚀🚀🚀
Redigert 13.08.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2021 kl 20:34 3388


Archers bokførte egenkapital er økt med ca Nok 0,5 kr. pr. aksje første halvår., og positiv cash er generert med ca. Nok 0,75 pr. aksje.

Dette er kjempeavkastning til aksjonærene.

🚀🚀🚀🚀🚀
Tingebri
13.08.2021 kl 20:42 3382

Det beste av alt, er at 2. halvår blir mye bedre enn 1. halvår
Slettet bruker
13.08.2021 kl 20:50 3368

OK, den 11 million I pluss uten KLXE og Valuta, det er vel etter den 12 mill som gjelder økte bok verdi av Deepwell. True or false?

Du nevnet ikke et ord om Deepwell.

Is this guy for real?? 😁 Seriously son, det er rookie stuff
Redigert 13.08.2021 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
Fevang
13.08.2021 kl 23:51 3184

Noen som vet hvorfor Deepwell er så mye mer verdt på kort tid? Er det bare regnskapsteknisk eller er det reelt??
SjonkelRolf
14.08.2021 kl 00:49 3146

Deepwell på stor kontrakt er mere verdt enn deepwell uten. Moreld har tatt store nedskrivninger i forhold til deepwell. Oppkjøpet var innvannende for archer. Om nedskrivningen Moreld tok, står iforhold til oppskrivningen i archer vet jeg ikke . Har prøvd å søke dette opp uten resultat sålangt.
Uavhengig av dette vil jeg tro deepwell er verdt ihvertfall dobbelt så mye med inntekt, enn uten.
Uten inntekt er man null i fattigkommisjonen, sa en vis mann.
Tingebri
14.08.2021 kl 10:01 3014

Er det noen som har oversikt over kontrakt tidspunkt fremover for begge modu rigger? La merke til at bare en modu rigg var aktiv i Q2.
Slettet bruker
14.08.2021 kl 11:15 3017

Emerald har kontrakt ut Q3 2021 med opsjon for forlengelse ut Q4 2021. Topaz starter på en lang kontrakt i Q1 2022.
Slettet bruker
14.08.2021 kl 12:31 2949

Topaz skulle starte i Q3 2021
Slettet bruker
14.08.2021 kl 18:46 2785

ok, mulig, sto Q1 2022 i en av kvartalsrapportene, men mulig det har skjedd ting i mellomtiden.
Slettet bruker
15.08.2021 kl 00:11 2652

Hittil i år har Archer etter min finregning i regnskapene generert ganske nøyaktig cash på Nok 125 mill. Dette var meget likt opptjent gjennom begge kvartaler.

Nå ventes det ytterligere bedring for resterende av 2021, så det er ikke galt å forvente positiv cash generering for 2021 på rundt Nok 270 mill.

Det er knallbra og utgjør Nok 1,45 pr. aksje etter skatt fult utvannet inkl. konverteringslånet og tilsvarende 35 % netto avkastning etter skatt. Dvs. at Archer kan redusere gjelden med dette løpende med dagens drift.

Vi vet at fremtidsutsiktene er enda bedre, og for meg fremstår dermed Archer som en av de billigste Aksjer på OSE. På under 3 år vil Archer generere hele sin børsverdi fult utvannet hensyntatt konvertering av konverteringslånet.

Shortere vil blø.

🚀🚀🚀🚀🚀

Ebitda hittil i år Usd 42,2 mill. - minus rentekost Usd 14,1 mill. - minus skatt Usd 4,8 - minus Capex 9 = Usd 14,3 mill. X 8,80 Usd kurs = Nok 125,8 mill. for Q1 og Q2. Dette blir estimert Nok 250 mill. for året, med noe økning andre halvår er vi på Nok 270 mill.

Antall aksjer 184 mill. fult utvannet.

Utregningen over er tatt med for dummies, kverulanter, baissere og fornektere.🤡


Med ytterligere vekst og bedring med mdr rigger i drift og Argentina, ser dette riktig så hyggelig ut.

Ytterligere potensiale på kort sikt for økt resultat etter skatt mener jeg er årlig Usd 10 mill. fra wireline pga. oppstartskostnader er tatt, Topas i drift Usd 7 mill. pr. år, samt Usd 5 mill. i Argentina. Dette er ytterligere ca. Nok 1,- pr. aksje pr. år etter skatt.

Invester i Archer og oppnå indirekte/direkte 50% avkastning etter skatt. Driften i Archer er ikke langt unna dette i dag.

🚀🚀🚀🚀🚀


Redigert 15.08.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Tingebri
15.08.2021 kl 09:55 2479

GT2RS, hva tenker du er reelt kursmål basert på denne nye beregningen fra deg?