NFD trenerer saken, og hvorfor det er et godt tegn

Fantilopen
NOM 12.08.2021 kl 07:34 13154

Jeg har tidligere avfeid at politikere vil legge føringer på NFD med tanke på behandlingen av ekspropriasjonssaken (grunneiersaken) og AMRs klage på NOMs driftstillatelse (rettighetssaken).
Det jeg ikke har tenkt på er at det er valgår.

Etter at AP har prøvd å lokke frem en avklaring (https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=85584O) ble det plutselig åpenbart at den endelige avklaringen er blitt en del av årets valgkamp.

AP ønsker en avklaring FØR valget fordi det vil være en påminnelse til miljøbevisste (og dessverre feilinformerte) velgere om at miljøpartiet Venstre har godkjent et gruvedumpingprosjekt. Dette vil både SV og MDG bruke for alt det er verdt mot Venstre som allerede befinner seg godt under sperregrensen.
Store forsidesaker om dette like før valget vil være fullstendig ødeleggende for valgresultatet.

Når Næringsministeren (Iselin Nybø, fra Venstre) svarer slik hun gjør så er det tydelig at avklaringen ikke kommer de nærmeste dagene.
Med vage formuleringer og typisk politisk svada gjør hun det klart for de fleste at denne avklaringen kommer ETTER valget.

Det betyr for oss at utfallet er positivt.
Jeg håper alle kan sette seg ned og reflektere litt over dette: vi har så godt som fått bekreftet fra Næringsministeren at utfallet er positivt for NOM.

Hadde utfallet vært negativt ville det vært en fantastisk valgkampsak for Venstre. De hadde kunnet slått seg på brystet med at de har stoppet det forferdelige gruveprosjektet. De hadde malt Førdefjorden på alle valgkampbusser og t-skjorter og paraplyer de hadde fått tak i.
Både Næringsministeren og Miljøvernministeren er fra Venstre - de hadde virkelig trengt en slik skrytesak, og en t-skjorte med en nasjonal laksjefjord på.

Så da får vi bare sette oss ned og vente til 14. september.
Det klarer vi.
Det er lys i enden av tunnelen, og denne gangen er det ikke toget som kommer.
Fantilopen
12.08.2021 kl 08:53 9113

I gårsdagens valgmåling (http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4401) har Venstre 3,8 % - bare 1,2 prosentpoeng under sperregrensen.
Venstre kjemper derfor med nebb og klør for å komme seg over.

Derfor har Nybø fått hasteutformet en forskrift for at en liten bedrift som utvikler spylervæskeautomat skal få lov til å selge spylervæske uten bruk av plastdunker/plastposer. https://www.fjordingen.no/nyhende/2021/08/11/Vendanor-f%C3%A5r-halde-fram-produksjonen-av-spylarv%C3%A6skeautomatar-24405014.ece

Jeg vil anta at juristene som ble allokert til å skrive denne forskriften kunne vært brukt til andre, og mer nyttige, oppgaver.
Men alle monner drar, og denne gladsaken som både handler om miljø, distrikt, innovasjon og arbeidsplasser er for god til at Venstre kan la den seile forbi.
Engebø derimot, monner også. Men drar hardt i feil retning for Venstre.
ABC
12.08.2021 kl 09:16 9043

Et tilsvarende stunt som Bård Vegar Sohlhjell/SV gjorde stortingsvalgåret 2013 - Han sørget for en ekstra runde da han som statsråd for Miljøverndepartementet utsatte beslutningen rundt Nordic Minings gruveplaner... Slitsomt med alle disse valgårene - Verst for politikerne som må svelge noen kameler :)
Fantilopen
12.08.2021 kl 09:21 9015

Det var vel han som forlangte en ekstra konsekvensutgreiing rundt deponiet også. Der brukte DNV et helt år med undersjøiske målestasjoner hvor de undersøkte strømningsforholdene for å få bekreftet at deponiet ikke vil flytte på seg eller bli virvlet opp.

Synd at mytene om at hele fjorden blir en død slamhaug fremdeles sirkulerer. Det kostet ganske mye å avkrefte de.
https://news.cision.com/no/nordic-mining-asa/r/tilleggsundersokelser-for-engeboprosjektet-er-rapportert-til-myndighetene,c9652855

ABC
12.08.2021 kl 09:45 8939

Stemmer på en prikk! Like greit at NOM ikke blir satt på dagsorden i valgkampen. Da unngår vi at den ene politikeren etter den andre overgår hverandre med tanke på lovnader om at «slamhaugen»/fjorddeponi ikke kommer på tale om de kommer til makta. Det er lett å bli ivrig for en presset politiker – selv når saken er ferdig behandla i alle instanser.
Fantilopen
12.08.2021 kl 10:17 8834

Godt poeng.
Vi husker jo hvordan Tines pensjonsfond ble presset til å selge seg ut i 2015 da utslippstillatelsen var på alle flater, og naturvernaktivistene shamet Tine for å være eier i en slik forferdelig bedrift.
https://www.dagbladet.no/nyheter/tines-pensjonskasse-investerer-i-omstridt-gruveselkap---flaut/60773834


Like greit å seile forbi hele valgkampen i stillhet tenker jeg.
Audietron
12.08.2021 kl 12:20 8700

jammen måtte vi under 3 enda ein gang, det tar visst aldri slutt
Boss 99
12.08.2021 kl 13:28 8606

Aksje for raringer.
månemann
12.08.2021 kl 14:21 8524

Har alltid valgt vekk Tine produkter etter dette nedsalget...
Fantilopen
12.08.2021 kl 14:26 8530

Vi også, det har utelukkende vært Q-melk i kjøleskapet vårt siden 2015
Boss 99
12.08.2021 kl 15:15 8433

Boss 99 skrev Aksje for raringer.
Noen selger på tre tallet, for Da synker del alltid tilbake sier de på fb. Ja håper det står igjen med skjegget fullt av postkasser. Vi er jo nærmere på en avgjørelse på et og annet nå. Da gjelder det å være lastet og ikke utsolgt. Hehehehe maken skal vel letes etter. Håper desse flytter ut og overt til noe annet.
Fantilopen
13.08.2021 kl 06:43 7984

Modig kar fra Høyre i alle fall.

Forøvrig tror jeg ikke vi skal legge stor vekt på hva politikere sier når de får en mikrofon opp i ansiktet noen få uker før valget. De sier nøyaktig det de tror velgere vil høre og vet inderlig godt at ingenting de sier forplikter på noen måte.
Kanin89
13.08.2021 kl 15:06 7647

At Venstre / Nybø ikkje får gjennomslag til noko anna enn trenering er ein ting.

Ein anna er at dette er ei politisk avgjerd. Om NOM får driftskonsesjon og oppdatert utsleppsløyve avhenger heilt av korleis ei ny regjering blir sjåande ut.

Spørsmålet er om Fossum vil svelge ein stor kamel og endre avfallshanderinga i prosjektet dersom det blir innført avgifter som gjer dumping i sjø til det dyraste alternativet. Eller er eiga prestisje viktigare enn aksjonærane?

Med forsvarlig avfallshendering hadde dette prosjektet allereie vert godt i gang med produksjon av rutil og granat, og aksjonærane hadde tjent svært gode pengar.
Fantilopen
13.08.2021 kl 15:15 7671

Kanin89, også kjent som Eliane Wergeland fra Sunnfjord MDG.
Det hadde vært ryddig av deg å være åpen om du er en politisk kandidat på yttersiden av aksen av motstandere til dette prosjektet.

Det hadde også vært ryddig av deg å sette deg inn i sakens dokumenter og undersøkelser før du uttaler at gjeldende deponiløsning er uforsvarlig.

Dessuten ligger dette vedtaket hos forvaltningen, ikke hos politikerne.
Alle partiene på stortinget, med unntak av rødt, har sittet i regjering mens prosjektet har gått gjennom den ene konsekvensutredningen etter den andre på grunn av krav stilt av statsråder. Alle resultater viser at dette er forsvarlig.

unotert
13.08.2021 kl 15:16 7696

De har allerede utslippstillatelse, den er ikke til behandling.
Fantilopen
13.08.2021 kl 15:22 7671

Jo, oppdatert utslippstillatelse med SIBX (og reduksjon fra 1997 til 9 tonn kjemikalier) ligger til klagebehandling hos miljødepartementet etter at Miljødirektoratet godkjente den i januar.
unotert
13.08.2021 kl 16:14 7558

Ok, glemte den. Men da er jo spørsmålet hvorfor NOM og Fossum skulle velge å gå fra det mest miljøvennlige deponialternativet til et som er dårligere, landdeponi. Hele tanken er jo absurd.
densomlurer
13.08.2021 kl 18:57 7415

Jeg er nysgjerrig, Fantilopen, hvordan vet du at dette er nevnte MDG-politiker? Helt enig i poengene dine, utsagnene over fremstår som useriøse og uten rot i virkeligheten.
Dikteren
13.08.2021 kl 20:10 7340

Jeg har med interesse lest alle innleggene i denne tråden. Innledningen var godt skrevet og begrunnet, så den går jeg for, både at Venstre vil utsette dette til etter valget, og at alle vi som ønsker NOM en lys fremtid, må krysse fingrene for ar dette ikke blir en sak i valgkampen.
Selv har jeg bare en mikro-post i NOM. Dupper den under min GAV 2,66 kan det hende jeg øker litt. Det fine med å eie en liten post er at jeg ikke skvetter til når den spretter opp eller faller ned. Men jeg har et spørsmål til deres smarte hoder:

Hva skjer hvis valget ender slik prognosen ser ut nå, med enten Ap+Sp eller Ap+Sp+Sv i regjering og Rødt over sperregrensa? Hva vil den nye regjeringen mene, si og gjøre?
Fantilopen
13.08.2021 kl 20:56 7294

Både AP og SP er for prosjektet. SP er i tillegg ihuga forkjemper for arbeidsplasser i distriktene.

Hvis SV kommer med i regjeringen vil ikke AP/SP ofre dette prosjektet for å gjøre SV til lags. SV har uansett vært med på å danne rammen for godkjennelse av utslippstillatelsen (de hadde miljøverministeren fra 2007 til 2013), så de kan egentlig ikke rope veldig høyt uten at det blir hult.

Som tidligere nevnt så er begge tillatelsene passert stadiet for politisk behandling. Det er kun klagebehandling som gjenstår, og jeg tipper begge er i sluttfasen og venter på stortingsvalget for å ikke lage for store bølger for Venstre.

Nye runder er utenkelig:
- Utslippstillatelsen ble anket i 2015 og ble stadfestet av Kongen i Statsråd som var ankeinstansen til Miljøverndepartementet som fattet vedtaket
- Driftstillatelsen er ikke politisk dynamitt, og den er til behandling hos ankeinstansen som er Næringsdepartementet (direktoratet for mineralforvaltning fattet vedtaket).
Ingen av vedtakene kan ankes flere ganger, så f.eks driftstillatelsen vil aldri komme til Kongen i Statsråd.
Slettet bruker
13.08.2021 kl 22:21 7201

https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-vestlandsrevyen/202108/DKHO98081221

Hvorfor er det greit for NRK og veslandsrevyen og si "Dumpe restmasse" og "Dumpe gruveslam" når det har blitt påpekt gang på gang at dette er feil fremstilling, ? I innslag etter innslag.

Og er det bare fanatikerne på Vevring som er "Folk som bor ved fjorden" ? Hva med andre folk i omeng av fjorden ? Er det samme for de eller ? De som er for denne gruva er jo aldri på Vestlandsrevyen. Pussig.
fxstc
13.08.2021 kl 22:38 7160

Her er det bare å få pengene på plass og starte opp. Det var vel også essensen i hva Ivar sa i dag. Alt annet er bare litt plagsom støy som ikke vil kunne stoppe prosjektet.
Boss 99
13.08.2021 kl 23:08 7102

Her er media så gjennom syra at de skjønner det ikke selv. Burde egentlig gå hjem å skamme seg. Maken til ensporet het bjurde ikke forekomme. Dette blir vi trekt for på skatte settelen alle mann.
Kanin89
14.08.2021 kl 02:29 7198

Syns åpningsinnlegget til Fantilopen var interessant nok til å kommentere på.

Men når det gjeld personar osv så virkar det som vill gjetting.
Slettet bruker
14.08.2021 kl 09:00 7041

Kommuniskanalen NRK kommer hver dag med opplysninger som gjør at de 7 milliardene de får hvert år av oss skattebetalere burde hvert fordelt på flere hender feks Document, SIAN som driver med folkeopplysning. Og andre…..
Redigert 14.08.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
14.08.2021 kl 09:24 7011

Jeg ønsker ikke at du forsøker å trekke linjer mellom Document, SIAN og nom-aksjonærer..

Edit: takk for at du redigerte posten din
Redigert 15.08.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2021 kl 09:30 6992

Det var en ytring i forbindelse med NRK sin dekning. Ytringsfriheten og demokratiet er det viktigste vi har. At noen ønsker å kneble personer som ytrer seg må slås hardt ned på.
Redigert 14.08.2021 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Gudrunyo
14.08.2021 kl 10:54 6864

Du ser ikke ironien i det du sier?
Slettet bruker
14.08.2021 kl 13:26 6709

….det gjør ikke du.
lstid
14.08.2021 kl 21:39 6424

Kan du forklare hvem som prøver å kneble hvem?
Joeybane
15.08.2021 kl 03:00 6272

Man skal ikke tolerere intoleranse...
Råvarer
15.08.2021 kl 16:54 5901

I regjeringslattformen ble partiene enige om å ikke jobbe mot Engebøprosjektet, det er bare å søke opp det. I motytelse skulle det ikke bli flere fjorddeponi ved nye søknader. Jeg tror det kan være viktig å minne V på dette i ulike debatter. Det er vel ulovlig å yte politisk press på departementenes byråkrater og tvinge fram en utsettelse til over valget, vi får håpe det er på grunn av koronaen som formidlet til selskapet.
Redigert 15.08.2021 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Boss 99
15.08.2021 kl 19:43 5727

Ser ut som om lyset er gått hos dem.
Redigert 15.08.2021 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
Boss 99
16.08.2021 kl 08:40 5305

Ingen go melding før det braker løs i rettsalen idag da. Nei det ble som forventet. Uff stakkars Norge og dets innbyggere.
Boss 99
16.08.2021 kl 08:43 5289

Ser det står et innlegg i blekka Firda i dag om Viktoria. Noen som har tilgang?
Audietron
16.08.2021 kl 08:57 5239

ER visst viktig for Firda å få inn noko negativt rundt Engebø. Kan man ikkje heller glede seg over eit stort og viktig industriprosjekt for Sunnfjord
BLOODLINE
16.08.2021 kl 12:28 4973

Victoria Standal? Er ikke hun arvingen av AMR aksjer til foreldrene da. Så fremstår hun gråtende for at NOM skal utvinne rutil/granat. Leste tidligere at en kan ikke utvinne granat uten at Rutil blir tatt ut, da sier vel svaret sitt selv.
Fantilopen
16.08.2021 kl 12:45 4904

Firda ble tipset og saken er oppdatert.. redaktøren tok selvkritikk.
densomlurer
16.08.2021 kl 12:49 4895

Jeg har hørt fra noen bekjente i området at Firda har mistet nesten alt av kvalitetsjournalister de siste årene, og at det bare er unge, lite reflekterte journalister igjen. Det er trist å se at til og med redaktøren ser ut til å falle under samme sistnevnte kategori.
BLOODLINE
16.08.2021 kl 13:37 4755

En domsavsigelse om noen mnd vil kunne ankes vil jeg tro, vi går vel inn i en ørkenvandring til saken er ferdig rettslig behandlet.