Finansavisen og Nel.

månemann
NEL 13.08.2021 kl 13:48 42934

Jeg lurer på hva det er med Finansavisen og nel for meg virker det som det er om å gjøre og skrive noe negativt om nel hver uke.
Har det kommet en positiv analyse er det ikke nevnt med et ord mens negative ting blir blåst opp andre som har meninger om dette ?.
Seriøs
28.01.2022 kl 19:37 5082

Det er jo tilfelle da.
Phronesis
28.01.2022 kl 22:30 5003

Dette er kanskje en indikasjon på at Linde vil kjøpe NEL, som det gikk rykter om i 2019. Tyskerne er store, og Linde trenger NEL
Seriøs
29.01.2022 kl 08:34 4985

Men hva skal de kjøpe? Hva har Nel av verdi? Bare spør kritisk
omans
29.01.2022 kl 09:02 4964

Nel v/Løkke kjørte emisjon i 2020 og 2021 der det ble hentet inn 1,2-1,3 mrd hver gang på kurs hhv 18.45 og 24.75. Det var stor interesse og lett å få inn penger. Hvordan blir det i 2022-2023? Løkke har takket av, så andre koster får feie nå. Det er jo investert for vekst, men også drift og daglige kostnader sluker penger. Noen må regne på dette og finne ut kapitalbehov fremover. De har vel fortsatt en cash beholdning, men denne brenner jo litt opp hver dag.

Det drar seg til mot årsrapporten og q4. Q3 var vel ikke all verden, selv om de hadde såkalt rekordomsetning og inntekter på 229mill er det lenge til et evt overskudd.

Analytiker mente at for å forsvare kursen så måtte, sitat:
– Det eneste som kan forsvare dagens kurs av Nel er at de både blir markedsleder, at vi når nullutslipp, og at hydrogen vil spille en så essensiell rolle med å nå nullutslipp som IEA og IRENA ser for seg, sier Dowling Næss.

Han mente 8 kroner kursmål da, så får man se hva de klarer å presentere og guide ifm q4 som kommer 16. Februar.
Redigert 29.01.2022 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Seriøs
29.01.2022 kl 09:16 4965

Ja, Løkke svarte vel på Twitter at de ser etter den store fisken og at Yara kontakten ikke var attraktiv.. Merkelig holdning spør du meg. Greit at NEL ikke ble valgt men kan heller svare at det var surt og at vi jobber for å lande flere kontakter... Men det viktigste NEL må gjøre er å få ned kostnadene betraktelig for ellers er ikke kontraktene verd mye...

Vil tippe at NEL lander rundt 5-8 kr så får vi se hva som skjer med ny CEO og hva som ligger i hans visjoner.Er også spent på hvor neste emisjonskurs lander og den bør nok ikke ligge noe høyere enn 8 kr ..
Sørøya
29.01.2022 kl 11:37 4950

Det er greit at Løkke venter på den store fisken, men å si at en kontrakt som Yara ikke var interessant nok når kursen på aksjene har falt med mer enn 50% siden siste emisjon er som å vise fingeren til aksjonærene. Han sa det samme om samarbeidet med Iberdrola pga at han ikke ville åpne opp om teknologi. Utviklingen går fort og lander han ikke større kontrakter fort så skjer utviklingen andre steder enn hos NEL. YARA var en potensiell MEGA klient.
Det kommer nok et par stasjoner fra Everfuel om ikke så lenge, men det er dråper i havet. Det er bra NEL fremdeles sitter på en stor pengesekk og Nikola ser ut til å sakte, men sikkert komme på bena igjen, men jeg tror NEL kan glemme ny emisjon før kursen igjen passerer siste emisjonskurs. NEL har fått mer en nok fødselshjelp. NEL bør også slutte med skrytet om at de er størst og best. Linde/ITM, ThyssenKrupp, Siemens, AirLiquide og ikke minst kinesiske firmaer suser frem.
nucleus
29.01.2022 kl 11:47 4954

Etter 8år uten lønnsomhet på driften, bør folk muligens vurdere utsikten, for posetivt driftsresultat i NEL? Hydrogen er fremtiden bla.. bla.., men Løkke gir seg og nye koster tar over. Får en vel sjå.., jeg er definitivt ikke tålmodig nok. Emisjon er emisjon. Vekst er vekst, men hvor lenge?
Sørøya
29.01.2022 kl 12:41 5074

Det er greit at Løkke venter på den store fisken, men å si at en kontrakt som Yara ikke var interessant nok når kursen på aksjene har falt med mer enn 50% siden siste emisjon er som å vise fingeren til aksjonærene. Han sa det samme om samarbeidet med Iberdrola pga at han ikke ville åpne opp om teknologi. Utviklingen går fort og lander han ikke større kontrakter fort så skjer utviklingen andre steder enn hos NEL. YARA var en potensiell MEGA klient.
Det kommer nok et par stasjoner fra Everfuel om ikke så lenge, men det er dråper i havet. Det er bra NEL fremdeles sitter på en stor pengesekk og Nikola ser ut til å sakte, men sikkert komme på bena igjen, men jeg tror NEL kan glemme ny emisjon før kursen igjen passerer siste emisjonskurs. NEL har fått mer en nok fødselshjelp. NEL bør også slutte med skrytet om at de er størst og best. Linde/ITM, ThyssenKrupp, Siemens, AirLiquide og ikke minst kinesiske firmaer suser frem.
Seriøs
29.01.2022 kl 12:51 5090

Enig. Se bare på hjemmesiden til Linde. Nel er da avleggs i forhold
Falketind
29.01.2022 kl 13:20 5107

Sørøya, godt og reflektert innlegg. NEL begynner å få ett aldri så lite troverdighets problem i forhold til tidligere guiding. Tror også at NEL ikke ønsker å selge seg billig lenger, kvalitet koster og sliter dessverre fortsatt med renommét etter eksplosjonen i Sandvika. Er fortsatt langsiktige aksjonær men har innkasserte betydelige gevinster på veien.
Redigert 29.01.2022 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Sørøya
29.01.2022 kl 13:45 5086

Etter min mening er det mye som tyder på at vi nærmer oss bunnen, eller er i ferd med å passere bunnen. NEL har brukt mye penger på investeringer på Herøya samtidig som de har bygget opp organisasjonen og hatt problemer med oppfølging av kunder pga COVOID. Problemene med Nikola traff dem midt i en sårbar periode og Everfuel satsingen går langsomt. Det å si nei til Iberdrola mener jeg var feil. Hvis det er riktig at de også har sagt nei til YARA er det skivebom (har forresten ikke funnet twittermeldingen fra Løkke du referer til Seriøs). DNB analysen som de fleste vanligvis tar med en klype salt kom denne gang på et dårlig tidspunkt. Samtidig hjelper ikke den generelle usikre verdenssituasjonen og amerikanske inflasjonstall. Selv har jeg over tid trappet ned i NEL, men er nå forsiktig på vei inn igjen. Uten gode nyheter blir det mest daytrading, men der er NEL bortimot uovertruffen med store daglige svingninger.
Seriøs
29.01.2022 kl 13:53 5074

Se Facebook gruppen for NEL aksjonærer
Redigert 29.01.2022 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Sørøya
29.01.2022 kl 16:42 5011

Takk for henvisning, jeg lette på twitter…
Store ord fra Løkke! Muligens har han rett, men sett fra mitt ståsted er det fremdeles skivebom. Har selv tidligere jobbet for både YARA og Linde. Begge kan være tøffe kontraktsmotparter, men at NEL ikke skulle kunne komme til enighet med YARA kontraktsbetingelser, det være seg tekniske, kontraktuelle eller til og med pris det høres tvilsomt ut. Linde er flinke på prosessengineering og PEM teknologi. Her bør nok heller Løkke og NEL erkjenne at de ikke hadde god nok totalpakke og ta lærdom av det. Man skroter ikke en klient som YARA pga betingelser, uansett. Skjerp deg Løkke!!
Seriøs
29.01.2022 kl 16:51 5011

Helt enig og det gir feil signaler til aksjonærene og fremtiden til NEL iallefall. En kunde som Yara må man bare ha i portefølgen sin og det er arrogant og ikke strebe etter å få den avtalen. Var heller ikke liten. Det kan også få negative ringvirkninger på andre kontrakter som kunne tilfalt NEL. Som jeg har sakt før så har Løkke virket fraværende og lite motivert utad og jeg så oppsigelsen komme. Det kan skyldes at Løkke derfor ikke har vært tilstrekkelig på og man kan ikke skylde på Covid og reiserestriksjoner. Finnes egnede digitale plattformer som gjør det like lett som oppmøte. Enig, full skjerpings
Atomvinter
29.01.2022 kl 19:02 4939

Kan virke som om Hyundai kaster håndkleet, og slutter å satse på hydrogenbiler som nesten ingen vil ha:

https://www.autoblog.com/2021/12/29/hyundai-hydrogen-development-paused/
Seriøs
29.01.2022 kl 20:49 4869

Det blir flere som gjør det. El bil er mye mer egnet og ikke minst rimeligere å kjøre med. Det blir et snevert marked på personbil. Jeg tror fossilt er en fin kombo sammen med EL som tar største markedet.
Value Investor
30.01.2022 kl 12:23 4708

Fremdeles er det både bmw og toyota som driver med hydrogen, men det er jo svært dyrt å kjøre med, så det er jo vanskelig å selge slike biler, og i norge er det jo bare 1 fyllestasjon. BMW sin plan om å bruke hydrogen i forbrenningsmotor håper jeg ikke blir godkjent som utslippsfri, de slipper jo ut mye med nox enn den værst tenkelige dieselbil, og for klima er jo hydrogen forferdelig (utenom blått).
Mr Erik
30.01.2022 kl 19:47 4553

Ville jo vært litt rart av løkke å si at de har større ting på gang hvis det ikke er tilfellet..? Overmodent nå føler jeg, må jo slippe noe nyheter snart og de bør være store!!
Seriøs
30.01.2022 kl 20:09 4622

Tror Løkke skal konsentrere seg om å melde fakta og ikke mulige prosjekter. Det å ikke sikre Yara kontrakten var en giga tabbe som jeg ikke forstår. Hvis han mener den ikke var stor nok så er han litt for kokki spør du meg.
Mr Erik
30.01.2022 kl 20:35 4660

Ja, men hverken du eller jeg vet vel hva han har i ermet…. Enig i at det er veldig rart siden begge er på Herøya. Løkke har vel fortsatt samarbeid med yara, men ikke i denne «test» fabrikk prosjektet. Må jo være noe gigant avtaler på gang, eller så lyver han!! Det kommer jo uansett for en dag. Vi står uansett ikke i posisjon til å si hva som er rett og galt.
Seriøs
30.01.2022 kl 21:00 4646

Det er riktig Mr Erik. Men børsreglene er gitt og man melder fakta så får markedet tolke det slik de vil. Siden Løkke meldte den veggen med prosjekter så har det ikke tilfallet mye til Nel. Som tidligere nevnt så tror jeg mye av kursfallet er rammet av følgende: Tørke, Løkke avgang, usikkerhet rundt ny CEO, lang tid for storskalaproduksjon og levering , usikkerhet rundt elektrolyserør og omfang. Jeg tror vi vil se et kraftig fall fra dagens nivå, selvfølgelig noen små rekyler men hovedsak ned
Atomvinter
30.01.2022 kl 22:39 4506

I motsetning til hva NEL-menigheten synes å tro, så er det IKKE NEL som velger hvem Yara skal samarbeide med. Yara har valgt Linde Engineering og deres PEM-elektrolyserør (NEL satser mest på alkaliske).

NEL har enkelt og greit blitt UTKONKURRERT.
Sørøya
30.01.2022 kl 23:08 4504

En liten kuriositet!
ITM planlegger nå ytterligere en fabrikk i UK!
Skal NEL holde følge i markedskapasitet så trenger de nye store kontrakter for å heve kursen slik at de kan sette en ny emisjon og utvide Herøya.
Seriøs
31.01.2022 kl 06:25 4325

Nettop det som er problemet. Når blir Nel selvgående uten emisjon? Bør man vente med å kjøpe Nel til fremtiden er mer klar? Absolutt mener jeg
Seriøs
31.01.2022 kl 07:32 4269

Alle monner drar og håper de vil tjene penger på den da. Legg også merke til at FA skriver også positive saker om NEL..
Redigert 31.01.2022 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
Mr Erik
31.01.2022 kl 08:01 4214

Børsmeldte kontrakter må de vel nevne :)
Slettet bruker
31.01.2022 kl 08:35 4158

Ikke ifølge Seriøs, han har nok allerede hatt intensiv enveis-korrespondanse med journalisten på morgenkvisten:)
Seriøs
31.01.2022 kl 08:49 4144

Ser ut som dere får en liten oppgang i dag og det er hyggelig for dere..
Anywhere
31.01.2022 kl 08:57 4127

Foreløpig har NEL levert kontrakter som i seg selv gir negativt bidrag til selskapet. Det sier seg da selv at man ikke kan drive et selskap slik marginene er lagt opp. Så er frågan om man tør å skru opp priser til et nivå som gir positivt selskapsbidrag på kontraktsnivå? Eller om man da setter seg på siden i konkurransen..?

Uansett, selskapsprisingen er enda ekstremt høy i forhold til forsvarbar inntjening så langt øye kan se og håpe.
Redigert 31.01.2022 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Value Investor
31.01.2022 kl 14:29 4010

I denne meldingen fikk vi ikke vite noe om hvor mye som skal leveres, og det er jo litt synd, siden vi da vet ingenting om hvordan utviklingen i marginene er. Størrelsen på kontrakten var jo ikke all verden, men nok til ca 12 dagers produksjon (basert på omsetning i forrige kvartal).
månemann
01.03.2022 kl 06:58 3518

Er vel lovlig sent ute
Som alle tidligere salg fra Løke smeller kursen opp rett i etterkant tidligere innsidesalg fra han har hvert et stort kjøpssignal for meg.
Ser i etterklokskapen at dette skjedde igjen det er bare å gå tilbake i børsmeldinger å se på innsidesalg og kursen på aksjen i ettertid.
Bra timet nedjustering fra Arctic i går fra 16 til 14 kroner mens kursen stiger nesten 20%.....
Musestille fra Finansavisen som vanlig ved oppgang hadde det vert noe negativt hadde dekningen vert massiv som vanlig.
månemann
09.03.2022 kl 20:27 3205

Hyggelig å få rett angående kursutviklingen etter innsidesalg.
Ser også at nærstående til styremedlem Finn Jebsen har solgt ut til 15,05 pr aksje også et kjempe bra timet salg...
Stort oppslag i finansavisen NYTT BRANNSALG I NEL.
Med sluttkurs over 18 sikkert musestille fra Finansavisen i morgen......
Short andel under 6% virker også som shorterne dekker seg noe inn.
Redigert 09.03.2022 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
månemann
11.03.2022 kl 10:20 3039

NEL: Goldman Sachs oppjusterer kursmålet fra 17 til 22 kroner, og opprettholder en kjøpsanbefaling.
Denne kom i dag blir vel ikke nevnt med et ord i Finansavisen sin papirutgave i morgen hadde det vært negative ting og nedgraderinger hadde det nok vert slått stort opp.
Goldman Sachs startet dekning 5 Februar med kjøp 17 oppjusterer kursmål til 22 etter forrige kursmål er nådd på en måned.
Ved forrige analyse stod kursen i ca 13 kroner tyder på at meglerhuset følger med
Pareto - Dnb Markets - Spare Bank 1 har alle salgsanbefaling og kursmål på 7 tallet mens aksjen har gått opp 50% på 20 dager bra jobbet...
Redigert 11.03.2022 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Kane
11.03.2022 kl 10:24 3021

Ja skal passe meg for å hovere, men det ble veldig stille i fjøset.
Hammer, Atomvinter, spanstind, seriøs og Value.
oppvigår
13.03.2022 kl 00:30 2854

Og stillere blir det nok. Mener å se OHS snart ferdigdannet, så vi vil nok se 30-tallet til sommeren.
Seriøs
21.03.2022 kl 19:13 2523

Uflaks. Hvor mye taper de her?
Slettet bruker
21.03.2022 kl 19:38 2490

Dette blir rally snart, avtalene kommer på løpende bånd:)