Resultat Q3

kraka
REC 24.10.2018 kl 07:00 18997

Fornebu, Norway - October 24, 2018: REC Silicon ASA (REC Silicon) reported third quarter 2018 revenues of USD 43.7 million, down from USD 58.9 million in the previous quarter. The corresponding EBITDA during the third quarter was a loss of USD 6.1 million compared to a loss of USD 9.6 million in the previous quarter. Polysilicon sales volume for the quarter was 1,113 MT, a 46.4 percent decrease from the second quarter, while inventory increased by 503 MT.



REC Silicon reported a cash balance of USD 41.0 million on September 30, 2018. This represents a decrease of USD 1.4 million compared to June 30, 2018. Cash outflows from operations was USD 1.7 million for the quarter.



Silicon gas sales volumes for the third quarter were 865 MT, a decrease of 5.8 percent compared to the second quarter. Silane gas prices were 1.3 percent higher than second quarter. Third quarter semiconductor polysilicon production was 296 MT, in line with guidance of 300 MT.



FBR facility in Moses Lake continued operated at approximately 25 percent throughout the third quarter. FBR production was 1,170 MT, compared to 2,027 MT during the second quarter when the facility operated at approximately 50 percent capacity during May and for part of June. Lower volumes resulted in higher FBR cash costs which were USD 15.1/kg compared to guidance of USD 15.9/kg.



For more information, please see the attached third quarter 2018 report and presentation.



Morning Program:

The company will give a presentation at 8:00 am CET today at Høyres Hus Konferansesenter, Stortingsgaten 20, Oslo, Norway. The presentation will be in English.



A live webcast of the presentation can be accessed at www.recsilicon.com or with the following link: http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=97451338



It will also be possible to listen to the presentation through a conference call.

Please make sure to dial in 5-10 minutes prior to the scheduled start time on one of the following numbers:



Norway Dial-in (Tollfree/Freephone): 800 17131

Norway, Oslo (Dial-in Local): +47 2350 0187

United Kingdom (Dial-in Tollfree/Freephone): 0800 279 4827

United Kingdom (Local Dial-in Local): +44 (0)330 336 9401

United States (Los Angeles Dial-in Local): +1 323-794-2558

United States/Canada (Dial-in Tollfree/Freephone): 800-289-0459

Other international: +44 (0)330 336 9401



Please provide confirmation code 8177504 and state your name, company and country of residence.



For further information, please contact:

James A. May II, Chief Financial Officer

Phone: +1 509 989 1023

Email: james.may@recsilicon.com



Nils O. Kjerstad

IR Contact

Phone: +47 9135 6659

Email: nils.kjerstad@crux.no



About REC Silicon

REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology with the needs of our customers, with annual production capacity of more than 20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on the Oslo Stock Exchange (ticker: REC), the Company is headquartered in Fornebu, Norway.



For more information, go to: www.recsilicon.com



This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2018 kl 21:42 4775

Hur ser det ut med tillbudsidan? Er det kun rec som stänger ner? Alla andra säljer till 9 dollar och mår bra, ingen går i konkurs?
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
24.10.2018 kl 22:00 4690

Det stemmer at det er type industri som kjøper polysilisium i Kina som avgjør om den skal pålegges 57 % toll ved import fra REC i USA. For PV-industrien betyr det at de må ut med 57 % toll, uansett om de kjøper den reneste Siemens-polysilisum fra Butte. Uansett om de lager mono- eller multiwafer av den.

Forøvrig spørres det om hvorfor det skal ha betydning for REC å selge til Kina tollfritt nå som prisene er omtrent de samme. Grunnen er at da kan ML produsere med full kapasitet, noe som gjør at kostnaden pr kg blir minimalt. Først da kan REC "utkonkurrere" andre produsenter med cash cost rundt 7-8 $/kg.

Pr i dag er det for lite avsetning utenfor Kina fordi markedet der en ennå befengt med langtidskontrakter og/eller har for liten ingot- eller waferkapasitet. Dessuten har mange ment at FBR-A-poly må blandes med Siemens for at sluttproduktet skal være rent nok for høyeffektive multiwafere.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
nemi's
24.10.2018 kl 22:07 4665

Du skriver altså: "Semi i ML mulig med begrensed investering. Det er min mening og det ledelsen sier idag."

NEEEI !!

CEO har aldri sagt dette. 40 minutter ut i dagens presentasjon sier han gjentatte ganger at ML kan oppgraderes til å produsere mono kvalitet. Og REC sier at det vil de kunne gjøre hvis de ser etterspørsel hos sine kunder i ROW. Men CEO sier også at de opplever ikke slik etterspørsel i ROW.

Du må forstå at mono (9-10N) etterspørres til effektkrav stilt for mono-Si wafer i arealeffektive mono-Si paneler. Solpaneler, mCap! Altså; vi snakker om solar tilvirkning, underlagt solar importtariffer til Kina.

Det er helt riktig at CEO annonserer at semi (conductor) grade vil bli produsert av FBR reaktorene, etter hvert, i Yulin. Men det er en annen historie. For Yulin har ikke ML sine FBR reaktorer anno 2014.

Og her var det FBR og ML du ville diskutere.

REC guidet for øvrig 1630MT FBR salg i Q3 (på Q2-presentasjon, s. 29). Det ble solgt 658MT FBR, viste det seg i dag.

Her sitter det hundrevis av REC følgere og leser mCAP. Men knappest noen skjønner noe mer enn mCAP om produktene REC produserer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Sunrise
24.10.2018 kl 22:18 4618

Randers, du skriver så bra om Rec, men hvorfor frykten for aksjespleis? Er det noe historisk belegg for at kurser generelt fortsetter å falle etter spleis? Er jo strengt tatt bare et teknisk grep, eller hva? Uansett utrolig godt fornøyd med at kursen gikk nordover idag og at det øker sannsynligheten for kr 1 er oppnåelig før Oslo børs krever spleis.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
bel68
24.10.2018 kl 22:30 4576

nemi's vi er i Q3 og i Q2 var det en annen sitvasjon i Reg før Kina kolapsa rec gikk ned til 25% kapasitet .......Fan at du kan være så bitter etter du missa 19% oppgang he he du sitter sikkert i Short i rec også så desperat du er no ........nei lykken smiler i dag Liverpool leder også YNWA.......
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
halvpris
24.10.2018 kl 22:30 4574

Kommende dager vil vise hvilken side JUM jobber for.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2018 kl 23:03 4466

Vi som er intressert i foretakets muligheter blir klokere hver dag. Svartmale kan enhver idiot gjøre krever ikke overdrevent talent. Men du klarer ikke å forstå hvorfor rec ikke følger ditt råd å bare legger ned hele møla. Tenker du fått litt å tenke på der ja. Tenk nå om noen av alle de muligheter som er blitt drøftet i tråden slår til. Fortsett svartmaling du så får vi jo se hvem som får rett. Rec har pilotanlegg i ML hvor de testet ut FBR B. FBR B kan bli semi. Rec har nesten ferdigstilte nybygg i ML på rundt 3000 tonn som kan når ferdigstilt produsere semi. Så veit vi fra idag at rec kan klare full overgang til mono i ML ( eldre reaktorer). Her er lite mer info fra rec: Solar grade
REC provides a wide variety of solar grade polysilicon for various solar applications including granular polysilicon, Siemens rod sections, chunks and chips. Our materials are used in various solar processes including CZ monocrystalline based ingot/wafer manufacturing, casting multicrystalline based ingot/wafer manufacturing, and novel wafer applications such as string ribbon and molded wafer.
Please contact your REC Silicon sales representative about which products are right for your needs by filling in the contact form.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2018 kl 23:17 4419

Prosjekt i ML heter Rx 25 & 26 expansion -
2,500 MT of polysilicon - Develop next generation
(FBR-B ) on commercial scale reaktor. Prosjekt er ikke ferdigstilt da det ble akutt å preservere cash men ikke mye igjen om man vare finner finansiering. I juli år 2015 ble det meldt: Rec Silicon har besluttet å stanse Rx 25/26-ekspansjonsprosjektet på Moses Lake på grunn av handelsdisputter i markedet og for å beholde finansiell fleksibilitet. Selskapet er forberedt på å starte opp igjen prosjektet når forholdene tillater det, opplyses det. I mars 2018 presentasjon ifm bond: reactors will have a capacity of 3,000 MT/yr of high purity granular polysilicon
- Suitable for Mono PV and semi applications Remaining Cost USD 60m
- USD 40m for Rx 25/26
- USD 20m for Post Treatment
- USD 36.5m already invested in Rx 25/26
Status reactor 25/26
- Engineering is complete
- 73% procurement complete with lead and major components onsite
- Underground and foundations complete
- Some procurement and construction of the building and
reactor remains
- 12 months to complete
Status post treatment
- Post treatment ready to start front end engineering design
- 24 months to complete
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
25.10.2018 kl 11:58 4106

Tror kanskje at noen snakker forbi hverandre på tråden. Det er jo sant at Rx 25 og 26 skal med FBR-B kunne lage renhet som god nok til å lage elektroniske komponenter av. For eksempel ved at man lager direkte CZ-ingots av dette. Men faktumet er at det er såpass mye ren poly på markedet, at mye EG-poly blir solgt til PV markedet der det som regel brukes til monowafere. Derfor kan man ikke tenke at, om man har tilstrekke renhet som tilsvarer EG, slipper man automatisk unna 57 % toll.

Det som er spesielt med granulert poly er at man med denne renheten også kan lettere benytte den til kontinuerlig mating av CZ-ovnene, altså CCZ-metoden som er litt hot for tiden. Slik sett vil granulert EG-poly være mer ettertraktet, både for PV-industrien, men også for Semi-industrien. Jeg ville kanskje at den langt mer konservative Semi-industrien vil være mer forsiktig i å kjøpe produkter som er ny og framoverrettet der råvarene mates inn kontinuerlig, dersom dette ikke gir produktet andre fordelaktige egenskaper.

Vi får se om det blir noen Rx25 og 26. For alt hva jeg vet, kan det bli annen avsetning for gassen fra Silane 1.
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Randers
25.10.2018 kl 15:50 3892

*Sunrise, 24 Okt 22:18: du kommenterer mitt innlegg.

JEG SKREV (24 okt 11:28) : "Ja happ - det kunne vanskelig blitt noe bedre enn dette - med de rådende markedsforhold tatt i betraktning.

Jeg er fornøyd. Selskapet har gjort det de kunne. Ledelsen har gjort sitt ved tallslipp - god innsats.
REC er også nær cash-nøytrale. Kunne man forlangt mer ?

Eneste faren er om negative krefter fortsatt vil jobbe for å holde kurs under krona. Det har gått 4 mnd nå.
Og rett før Jul kommer REC til å få beskjed om å påbegynne (eller iverksette) tiltak for å få kurs over krona.
Da har de 4 mnd på seg. Ca halvveis ut i den fasen kommer tallslipp for Q4-18. Hvis det da også vises
et respektabelt resultat alà det fra i dag - så kan det det hende kurs over NOK 1 er i box.
Men det forutsetter en oppgang til 70-80 øre i forkant, er jeg redd.
Håper shorterne (300 mill til utlån nå), også blir redde.

Atter ein gong - time will shåv"


DU SKRIVER: "Randers, du skriver så bra om Rec, men hvorfor frykten for aksjespleis? Er det noe historisk belegg for at kurser generelt fortsetter å falle etter spleis? Er jo strengt tatt bare et teknisk grep, eller hva? Uansett utrolig godt fornøyd med at kursen gikk nordover idag og at det øker sannsynligheten for kr 1 er oppnåelig før Oslo børs krever spleis."


-Hvor finner du "frykten" for aksjespleis ?

Jeg har bl.a (i en passiar tidligere med BG) sagt at en spleis kan være helt greit for REC. Antallet aksjer tatt i betraktning.
Men det er jo et greit poeng å få med seg at det burde skje under et positivt momentum. Og ikke under steinhard
shorting. Og skulle de også være tvunget til å måtte hente kapital, så er det et dårlig utgangspunkt hvis kurs er
50 øre, ikke sant ?

-Nå i dag er vi (allerede) oppe mot de 70-80 ørene jeg nevnte i går. Og jeg skrev FØR det var kjent at JUM hadde handlet.
Og FØR batteri-saken virkelig slo inn i barken på folk. Og jeg nevnte forstatt 80 øre da J.Meyer snakket om 40 øre.

Så.. ..det er bedre shortene får svi - enn at aksjekursen får svi... ..skulle jeg mene ?

Jeg var fornøyd på morgenen i går. Jeg var enda mer fornøyd på kvelden. Og jammen er jeg fornøyd i dag også ? ?

..vi får tåle om det bare blir 5% oppgang i morgen...

Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
Randers
26.10.2018 kl 16:41 3636

..sry - det ble bare opp 2,86% (og ikke 5% som jeg nevnte i bunn av forrige kommentar) - blir flatt i morra da.. ➡

Og kansje på Mandag også
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare
aksjeskolen
27.10.2018 kl 17:47 3304

Graf for REC:

https://twitter.com/aksjeskolen/status/1056070021993189377

@aksjeskolen
Redigert 21.01.2021 kl 03:30 Du må logge inn for å svare