Jin: veien videre


Etter dagens earnings call er det tydelig at ledelsen er blitt mer aksjonærvennlige
Følgende ble kommunisert.
Dagens utbytte er bare starten og man kan forvente seg flere fremover
De slutter supramaxene rundt 30K nå mot 25K i Juni (og 20k for Q2 totalt sett)
De to post-panamaxene som har ligget stuck med dårlige rater er nå frigitt og tilgjengelig i spot.
De har netto null gjeld nå og 21 skip. (22 i Oktober)
Det er ikke tegnet noen langtidskontrakter og dermed vil inntjeningen fremover bli enorm.
P/E for 2021 vil være under 1!!
Realis
18.08.2021 kl 20:49 4240

Vel, tommelopp, dette er et aksjeforum. Som av og til høres ut som et ekkokammer, med eksisterende aksjonærer i tilstand av konstant eufori. Hva må en tilfeldig besøkende på utkikk etter en kjøpsmulighet tenke? Skal man ikke, i et slikt forum, levere både for og imot?

Eller tror du, som en del andre her, at forumet er et middel for de av oss som alt sitter på beholdninger i aksjen til å øke verdiene?
mithra
18.08.2021 kl 22:08 4138

Ingen meglere har ennå sluppet noen analyser.
Derfor har jeg selv forsøkt å beregne resultatene for 2. H 2021.
Basert på tallene jeg får , er mitt nye 6 måneders kursmål NOK 23,50
Så blir det spennende å sammenligne ettersom analysene fra meglerfirmaene blir kjent.
Hva er vurderingene her på tråden ??
Natt1369
18.08.2021 kl 22:44 4069

Så flott at du sier det, for tidligere når du har kommet med slikt, har det motsatte skjedd. Flott kjøpsanledning! 😎

Tørrlastmarkedet er veldig "hot" nå. Dagens ukerapport fra Fearnleys bekrefter dette - Link: https://fearnpulse.com/
Jinhui med alle sine 21 skip i spot markedet (19 Supramax skip og 2 Panmax skip, i tillegg får de levert ett supramax skip i oktober.)
Det er helt klart at Q 3 vil bli langt bedre enn Q 2. Bokført egenkapital etter Q2 er nær kr 27 per aksje.
Flåteveksten er den laveste på mange år. Frihandelsavtalen for Asia (stillehavsområdet), som ble innført høsten 2020, er spesielt gunstig for handysize og supramax skip, da de kan anløpe de fleste havner i området.
I dette sterke tørrlast marked og med en underpriset Jinhui aksje, så blir det ikke aktuelt å selge mine aksjer her, - trolig vil jeg heller vurdere å øke.

En del av de som mener kursen skal ned finner på en masse argumenter som ikke har rot i virkeligheten, så vis man skal være opplysende for å få kursen ned sliter en maks med å finne gode grunnet til det(har forøvrig bare sett meningsløse kommentaren)
Alt tyder på oppgang, bortsett fra en kraftig børskorreksjon!

Stikkordet her nå er Intrisinic value av aksjen ? Hørs fint ut, men hva kan det tenkes å være gitt nåværende status og marked neste 12-24 mndr ? Q2 resultatet slik jeg forstår tallene uten oppskrivninger viser ca 20 mill usd i kontantoverskudd, hvis jeg forstår tallene riktig. Dette er da ut fra realisert rate pr q2. Det vi vet er at Q3 blir bedre og man kan ut fra terminmarkedet allerede si hva tallene blir neste 6-12 mndr fordi man kan låse rater allerede nå, ref hva Belship gjør. jinhui går mer spot og det tror jeg kan være riktig og mer spennende for oss aksjonærer i jinhui. Markedet er i stadig forbedring eller contango tror jeg det benevnes. Mao. blir det for konseervativt og mulitiplisere de 20 mill usd med 4 for å beregne neste 12 mndr kontantbaserte inntjening. Vi snakker kanskje 80-100 mill usd neste 12 mndr. Dvs rundt nær 1 mrd NOK i kontantbasert inntjening. Så kommer verdi endringer i balansen i tillegg/reduksjon. I mitt hode ser dette aldeles positivt ut og jeg tenker at det må innebære fort regnet 8-10 kroner pr aksje i Earnings ? multiplisert med 3-5 gir dette raskt en verdi på 30-50 kroner per aksje - Intrisinic Value ?
Mao. å kjøpe aksjer nå er som å plukke Coins på gaten ! Slik ser jeg dette og mener vi har historikken på vår side, dette skjedd nemlig i 2003-08 ! 50 - 100 kroner per aksje kan bli utfallet hvis det vi nå ser er en Supersyklus, typ 20-tallet etter spanskesyken, 50-60 tallet etter krigen osv.
Jeg er bare positiv, nå. Can't help it :-)

Er nok ikke riktig du må ta med renteinntekter og inntekter på parkeringshus etc kalt other incomes. Ser ingen grunn for at de ikke skal tjene penger på lånet de ga andre redere for eksempel i q3. Du så ikke på 6 måneders regnskapstallene der var kontant overskuddet 18 millioner USD. Vi må snakke kvartalet. Inntekter fra drift av skip var 32 millioner USD for 3 måneder. Regner vi litt hardt så sier vi 10 000 dollar i break Even med adm kostnader da vil rater på 30 000 dollar bedre overskuddet med det dobbelte av i dag. Historisk så har ikke nemlig jinhui greid å få overskudd på driften før 10 tusen dollar pr skip selv om de sier den er bare på 8 tusen dollar det er nok fordi de ikke regner med adm kostnader bare skip fuel mannskap og lån pluss renter. Det er alltid noe mer som tilfaller for eksempel ekstra reparasjoner eller installasjon av imo tiltak. Derfor så er en bedring av rater fra 20 til 30 tusen dollar fra q3 såpass positivt at de tallene må bli ekstremt bra

Hvis vi ser enda lengre frem i tid så vil skips verdiene øke enda mer. Men vi ser nok ikke oppskrivninger mer med det første er mitt tips. Markedet av tørrbulk skip skal stabiliseres igjen men jeg ser ikke at det skjer igjen før tidligst 2024 eller 2025 når det gjelder å få nye skip på vannet. Spørsmålet blir heller om markedet holder seg med skipene som allerede er på vannet og det er det jeg har trua på. Det blir et vakum i 2 til 3 år nå men ratene kan falle selvfølgelig men de vil ikke kollapse. I tillegg kommer det nye miljøkrav på skip som gjør forvirringen komplett for rederne og de gamle skipene på 30 år blir skrapet. Har man på seg de langsiktige brillene så kan man tjene masse på disse aksjene nå det handler egentlig bare om når man velger å ta profitt

Unnskyld meg men leverer ikke Jin bedre enn et vist omtalt containerselskap med mc 11 mrd,og jin vil levere bedre fremover???
Sjekk selv.

Total revenues of USD 68.8 million in Q2 2021 (Q1 2021: USD 54.9 million).
· EBITDA of USD 31.9 million in Q2 2021 (Q1 2021: USD 22.3 million).
· Net profit of USD 12.0 million in Q2 2021 (Q1 2021: USD 3.5 million).
· Utilization of 96.9% in Q2 2021 (Q1 2021: 99.2%).

Les net profit usd 12 mill usd!!!??
Sånn går dagan.
Redigert 19.08.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
skvisen
19.08.2021 kl 09:03 3657

Viktig poeng det Tankardjr. På presentasjonen ble det nevnt att det nå sluttes på 30K +. For Q2 var dette under 20K. Som du sier med brake even på 10K så vil bunnlinja doble seg. Tar vi også med att nå er alle skip i drift kan vi regne med netto resultat øker med 120% ett stykke ut i Q3.

Da snakker vi pe på knapt 1.
Hehe
Kjøpte litt til dette lar jeg stå i longo long.
Bart76
19.08.2021 kl 11:47 3454

Artig, tror årsresultat blir høyere enn nåværende børsverdien. Ved hjelp av reversert avsetning selvsagt.

Rater i Asia tar av:
https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp

bubby
19.08.2021 kl 12:22 3379

Vi ser 9-10 tallet om ikke så lenge.

JIN faller kraftig. Om det er en reaksjon på at den er overkjøpt eller at følgende:
Mange med gevinst etter den siste stigning, selger for å ta gevinst
Mange som kjøpte på vei oppover i fra 12 til 13.50, og håpet på fortsatt stigning, tar tapet
Skuffet over utbytte (ikke mulig å være skuffet over resultatet og forventningene fremover, sett utifra dagens rater.
Mange mener ratene skal ned
Mange mener at aksjemarkedet er surt, og vil få seg en nedtur(men faller ikke ratene noe veldig så vil JIN fortsatt tjene penger og betale utbytte)
Børsen ned 2 % i dag, og når flere selger, så faller de mest som har steget mest den siste tiden.

Men forblir ratene rundt pluss minus 10-15 prosent så vil inntjeningen bli veldig bra.
Og ha i mente. Fortsetter det gode markedet som flere mener, så tror jeg nok vi vil se følgende:

Det er ikke sunn forretningsdrift å ha for mye penger på en plass. JIN er jo ikke en bank. Risikoen blir da for stor, og utbytte eller tilbakebetaling av aksjekapital(nedsette aksjekapitalen) må Kineserne vurdere. Nå prises det nesten som om de skal gi bort allt, og det vil ikke skje.

Men markedet har rett, og time vil show

Jeg ser 9 og 10 tallet når jeg ser kjøpsdybden allerede.
Jaja for et resultat sier jeg,og for en oppside fremover.
Mange selger på best i dag,etter 2 røde dager fra før.
Q3 er ferdig om 1 mnd og spotratene har ligget høyt i 50 dager etter res.
Skal ikke være enkelt nei.

Greit å få utbytte i dollar da :-)
Papir salg dette her og ingenting med rater og utsikter ...eg sitt :-)

Ser Belships leverte utbytte på 40 øre for q2 på sitt rekordresultat.
Tidligere hadde de knapt utbytte eller kanskje 1 gang i året.
Signalet i Jin med utbytte er positivt og vil kanskje gi den større interesse fremover flere utbytter fremover vil gi vann på mølla.

Belships er priset 4 gangeren pluss pluss på bokført i forhold til jin. Voldsom kineser rabbat med andre ord. Jeg tror jinhui vil stige pent fremover og spesielt før utbytte men også etterpå. Er mange som putter inn utbytte i flere aksjer.

Alle ser rabatten ja,den er stor.
Om Jin velger høyere utbytter q3 og q4 skal bli spennende og se eller om de bare kjøper opp aksjer og kaster dem.
Om de er internasjonal i utbyttepolitikken blir det ekstreme utbytter,eller de kan bygge et found som gir faste utbytter fremover i 3 år fra det oppsparte fondet.
I tilegg ekstraordinære utbytter om de svømmer over av cash.
Akkurat nå faller JIN selv etter 2 dagers gevinstsikring og i dag falt den for 3 dag på markedsfrykt.
Ikke så mye og gjøre med,det er lenge til q3 og q4 så spotratene bør holde seg over 20 000 usd pr døgn,det er et luksusproblem og denne bulksektoren er fiolin stram og det vil nok bli voldsomt rykk opp når markedet ser at det er positivt at det er vekst i økonomien.
Olja stuper,men er faktisk høy nok for alle forbrukere så dette gir bare mere etterspørsel.
Kjøpte litt flere i dag,er ikke bekymret for q3 ihvertfall som kan bli et sollid bidrag om spot goes on.

Surrebørsen ose…USA rasa ikke pga FED og hva gjøres i morgen tro :-)
Blir nok apetime ved åpning i morgen
Q3 er kontrahert nå og avsluttes september….De fyller nok opp Q4 utover nå…Asia går Mega uansett type båt :-)
Er nok en eller annen som kommer ut med en analyse snart tenker jeg. Batchler og topputdannet økonom og noen dager på seg, så ser de kommende pluss i margen de også :-)
Jeg bruker fremdeles post it lappen!

Belships fikk nettopp av pareto kjøp fra 14 til ny kurs 19 etter res q2 og har en oppside fra ca 13 kr sluttkurs .
45% opp til 19 mao.
Belships har faste og opptil 35-50% lavere rater mot spot da de seiler på lange kontrakter,de driver meget sundt og bra med ny flåte supermax.

Trolig kommer det sikkert analyse i Jin også men det bryr meg mere at spotrater er så sterke og bordet er servert for tidenes inntjening,de spår dette i lang tid grunnet lite tilvekst av skip og flere til skraping og sterk etterspørsel fra soya til korn og ikke minst jernmalm.
Håper spotratene viser seg sterke fremover videre.
Tror rekylen blir fin jeg når det snur oppover.
bubby
19.08.2021 kl 21:37 2671

JIN kommer til å snu men ikke før den har testet 9-10 tallet. Dette kommer til å skje ganske snart.

Alt er mulig selvfølgelig, men Personlig så tror jeg på rekyl i morra. Kortsiktig kan den falle mer men det er overveiende sannsynlig at denne skal kun oppover nå. Det tar bare litt tid. Det snur nok snart når det gjelder shipping og meglerhus nå. Det er egentlig snart 13 år siden meglere brydde seg nevneverdig om shipping. Flere hadde gitt opp og sa at shipping er tull. Men som Nicolai haansten i lorentzen og stemco sa mange ganger han trodde at sykaliteten i shipping ikke er over. Og selvfølgelig fikk han rett som vi ser nå. Problemet er at den sykaliteten kom etter så mange år at folk hadde sluttet å tro på sykluser. Nei nå gjelder det å ha trua på shipping syklusen vi er inne i. Og så får vi ta det problemet med hvor vi skal gjøre av pengene senere.
Redigert 19.08.2021 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
trengere
20.08.2021 kl 11:12 2362

Ved dagens kurs så er man garantert 9% yield (0.03 USD) fra utbyttet med oppside.
Jeg ser at i 2008 betalte JIN 0.16 USD i et kvartal der resultatet var tilsvarende som det blir fremover.
Så ikke utenkelig at den yielden går over 40%, gitt rateutviklingen og siden de har ingen netto gjeld...

Supramax

Active start of the week with strong push on FFA driving the physical market higher. Positive sentiment pushed up BSI in all routes reaching above $ 34500.
Rates from Med to West Africa reaching $ 45,000 and scrap paying $ 35,000 similar from Continent to Med . USG is firm but more balanced compared to ECSA, which is lacking tonnage supply. It is also very congested with some reports suggesting waiting tie for discharge in Paranagua up to 40 days.
NOPAC RV on Supra is about $ 32,000 and Backhaul Supramax paying above $,30,000 with delivery China. India Ocean is on fire and we see rates getting agreed in $ 50,000 for East direction. Period market is dominating in the area where Owners asking $40,000 for min 6 months on Ultramax deliver PG-WC India

Nå har du sagt dette flere ganger uten å si hvorfor, eller er det så enkelt som at du baiser for bedre inngang?
Redigert 20.08.2021 kl 13:08 Du må logge inn for å svare

Dagens Asia rater ser fremdeles ut til å fortsette nordover og Q4 blir enda morsommere en Q3
Alt tilsier en nedgang i aksjekursen til 9-10 tallet ser det ut som! :-)
Mulig det er handelen av 1 båt til som er varslet (vintage så er det også sagt) som Bubby vet om , de kan jo betale cash :-)
Supramax TCT Index Point 4262.77 +153.7
South China / Indonesia Round Voyage 57000DWT Supramax $/day 34242 +1342
Singapore via Indonesia to southern China 57000DWT Supramax $/day 37964 +1255
Bohai Bay(China)-Southeast Asia 57000DWT Supramax $/day 29713 +1063
Natt1369
20.08.2021 kl 13:33 2149

Når det kommer meldinger om kjøp av flere skip og anbefalinger fra div. meglerhus, så har det du sier ingen betydning overhodet, da blir en løpende etter.
Dessuten ligger det en større post på 11.55, så at den havner under det nivået er å tro på julenissen!
Nå har vi dessuten kjøpt enda et skip av Belships, vel vitende om at de færreste er dum nok til å bestille nybygg på dette tidspunktet, så er det Belships som driter seg ut.
Utbyttene kommer bare til å øke fremover, det behøver en ikke rare matte-kunnskapene for å finne ut av.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/20/7723157/belships-kvitter-seg-med-sitt-eldste-skip-igjen?internal_source=sistenytt
bubby
20.08.2021 kl 14:14 2088

Den store posten kommer til å forsvinne ganske fort. Forrige gang da JIN handlet hos BEL gikk aksjen opp ca 5% fra 9,40 til 10,10 dagen etter for så å falle ned til 8,50. Det kommer til å skje igjen. Mark my words. Det blir forresten mindre utbytte p.g.a dette kjøpet. Husk at vi går mot den verste sesong for verdens børser. Alle faktorer hjelper til å oppnå kursmålet 9-10 kroner.
Natt1369
20.08.2021 kl 14:21 2072

Mye synsing på deg, det går nok med dine spådommer som med Longshitts! 🤡

Hvorfor skulle det bli mindre utbytte, ettersom de også kjøpte skip i q1??
Dessuten er de to panamaxene (Jin Lang og Jin Mei) i full drift, hhv. Vietnam, og Canada!
Den posten på 11.55 blir nok liggende like lenge som den liknende posten på 7.70.😎

Er vel bare å anta at det er Longsittinbulk som begynner å bli desp etter inngang!
Redigert 20.08.2021 kl 14:31 Du må logge inn for å svare

Ja det er mye upriset i jin inn mot utbytte 27 aug.
Dagens kjemperater vil jo bare gi hinsides resultater,tør nesten ikke skrive om de lengre,blir jo sett på som tro og håp hele meg.
Kjøpet var avtalt fra idligere under lavere rater og skipspriser også og flere andre kjøp til en atraktiv penge nå.
Det snudde opp i dag og trykket kommer vel fremover mot ubyttedao og kanskje noen større finner veien og kjøper seg litt andre bulkselskaper enn gogl og bulkers 2000 eller andre yper aksjer.
JIN fremstår virkelig som attraktiv på alle måter.
Blir det fest snart?
thypoon
20.08.2021 kl 19:22 1814

Fikk lastet opp mye på dippen denne uka. Aksjen er priset altfor lavt og vil gå 3-4x utover høsten🚂🚂🚂
Bulken2
20.08.2021 kl 21:00 1707

Skjønner ikke hvorfor BEL selger skip når det er skrikende mangel på supramaxer. Med disse rater vil tjene inn skipet igjen på meget kort tid. Så kan de selge når ratene blir lavere om et par tre år.

Banker har brent seg mye på norsk skipsfart, derfor stiller de nok krav om salg så ikke gjelden blir for høy. Kan vanskelig tenke meg noen annen grunn.
thypoon
21.08.2021 kl 12:32 1414

Enormt tap for Bel, mens Jin kan håve inn på tidenes bonanza