AZT på det jevne

JosefK
AZT 19.08.2021 kl 11:40 22152


Verdens morsomste aksje kom inn med halvert omsetning fra forrige Q. Men er fremdeles innenfor det jeg forventet. Jeg hadde en feeling om at det ville bli fasit etter at Q1 slo til med jackpot i nesten alle sammenhenger. Mot fjoråret en nedgang på ca 36%, Q2’20 var da også eksepsjonelt høyt.

Alt i alt er dette helt innenfor hva jeg så for meg. Det er Q3/4 jeg ser på som høydepunkt for året, noe den oppdaterte guidingen også understreker. I snitt ser de altså for seg ca 30 mnok/Q i omsetning.

Omsetning til side, jeg er mer opptatt av performance. Over 14 mill i operational cashflow er bra og i snitt så ligger OC på ca 1,55 mill per uke de første seks månedene. Til sammenligning lå det på ca 1 mill per uke for fjoråret.

Segmentene har litt snev av hvileskjær, med vaksineprodusentene som prioriterer lisensproduksjon, coronapause i India osv. men det tror jeg kommer i de neste kvartalene. Morsomt at Russland nevnes. Er det Gamelaya som står bak? Jeg må innrømme at hjernen gikk litt i høygir da jeg hørte det. Morsomt også at protein produksjon dras fram. Som jeg har vært inne på ved fler anledninger så har Boehringer Ingelheim en sterk posisjon og var involvert i de studiene som jethro nevnte. I tillegg er jeg nokså sikker på at BI er en av de største kjøperne av SAN.

Alt i alt så synes jeg ting utvikler seg som forventet. Jeg er omtrent bombesikker på at den oppdaterte guidingen er konservativ (som vanlig) og at realistisk kan det dreie seg om mye mer ved full klaff. Og så fastholder jethro at de kommer med fler produkter og at det blir oppkjøp innenfor tidligere kommuniserte rammer.

Verdens mest spennende aksje tar et hvileskjær på vei mot nye høyder tror nå jeg. Jethro høres litt ut som en guttunge igjen og da vet jeg at det er noe på gang.




HP17
19.08.2021 kl 13:58 11296

!Verdens morsomste aksje" kom inn med halvert omsetning fra forrige Q.

Hvordan er det mulig for AZT å levere et så svakt resultat for en "vekstaksje"?
· ArcticZymes Technologies (AZT) had Q2 sales of NOK 21.4 million - a reduction of 36% (Q2 2020: NOK 33.4 million)
· Gross profit reduced to NOK 21.6 million as a result of lower sales (Q2 2020: NOK 33.0 million)
· AZT generated a positive EBITDA of NOK 6.0 million (Q2 2020: NOK 22.5 million)

ArcticZymes Technologies utmerker seg også i omsetningstoppen – med et kursfall på rundt 20 prosent. Selskapets inntekter falt markant i andre kvartal, det samme gjorde overskuddet.
https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2021/08/19/7722305/flere-stiger-tosifret-pa-knallrod-bors

Synes kursen holder seg overraskende bra i dag etter dette resultatet og det blir interessant å følge kursutviklingen fremover. Det vil ikke overraske om kursen må en tur ned igjen på 60 tallet i nær fremtid?
Redigert 19.08.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Fünke
19.08.2021 kl 15:54 11195

Dette betyr ingenting. Caset er intakt. Om enn ikke bedre. Oppsiden har blitt større, men det tar tid. Men andre "ting" som tok tid for 2-3år siden, materialiserer seg nå.
JosefK
21.08.2021 kl 15:17 10865


Jeg skjønner ikke hva det går av folk. Ekstrem høy omsetning i første kvartal skal liksom legge kjepper i hjulene når det blir et hvileskjær. Det rimer ikke. Nå har jeg hørt igjennom alt et par-tre ganger til og jeg kan med hånden på hjertet si at det er den mest progressive Jethro’en jeg har hørt siden han dro opp SAN av hatten tilbake i 2016-17. for de som enda ikke har hørt så kan man gjøre det her: https://vimeo.com/589336730/description

Det går klart fram at det er to oppkjøp de sikter på. Ett innen diagnostikk og ett innen terapeutisk. Jeg vet ikke, men på meg så virker det ganske nært forestående.

Foruten oppkjøp så dras inlicensing fram som enda en mulighet. Flott, tenker jeg. Det er en strategi som ikke har så stor risk som oppkjøp.

SAN HQ 2.0 slipper han også oppsiktsvekkende opplysninger om. En av verdens største produsenter av rekombinante proteiner ser på å implementere det i alle produkter. Jeg har en mistanke om at det er Boehringer Ingelheim, men Regeneron ligger også og kverner i bakhodet mitt.

Russland nevnes for første gang som mulighet. Gamelaya? Hvem vet?

Foruten det så bekrefter han at pipelinen lanseres som planlagt. TAQ polymerase, reverse transcriptase og så er det noe som fremdeles er hemmelig. Om jeg setter det i sammenheng med resten av presentasjonen, så gjetter jeg på det dreier seg om genmanipulering. For det er også et nytt element.

Nå har jeg hørt på Jethro et par år og etter tydelig å ha vært sliten etter total renovering av Biotec Pharmacon så er han i attack modus igjen. Det betyr nye produkter og med det høyere omsetning.


rufus01
21.08.2021 kl 22:23 10672

Takk for ett informativt innlegg i forhold til kvartalspresentasjon. Har desverre ikke hatt anledning til og se denne enda, men gleder meg til det iløpet av neste uke. Selve kvartalsrapporten syns jeg var oppløftende og lese rent bortsett fra den økonomiske biten. Enig med deg i at de virker igjen og ha fokus på oppkjøp, noe som ble prioritert ned pågrunn av pandemien. Dette tror jeg vil være en vesentlig trigger fremover, sammen med nye produktlanseringer og ett forventet økende salg av SAN. Spennende selskap og sitte i er det iallefall :)
Redigert 21.08.2021 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
issis
22.08.2021 kl 08:16 10494

fint innlegg igjen. helt enig i d du skriver.
selv er j meget positiv til hva som skjer.

men det må komme bedre kompetanse på guiding fremover. regner m de har tatt signalene og at dette også blir mer profesjonelt
Silkepool
22.08.2021 kl 19:07 10219

Har desværre ikke hørt præsentationen endnu. Men JosefK, hvor har du fra at en af verdens største vil implementere det i alle deres produkter? Omkring opkøb, hvad tænker du der? AZT ligger inde med 177 Mio Nkr som jeg husker det. Kan vi ikke risikere en form for kapitaludvidelse, eller vurdere du det som mindre opkøb, og at der er nok penge i kassen? Som sagt har jeg ikke hørt præsentationen endnu, og måske svarende kan høres der?
rischioso
22.08.2021 kl 19:28 10189

Noterer meg at de som er mest ukritisk positive er de som ikke har hørt presentasjonen og akkurat det er jo logisk for markedet generelt fikk med seg presentasjonen og sendte kursen ned ...

Det hjelper jo ingen og aller minst en selv om man ikke lytter til det selskapet melder og bare tviholder på ens egne forhåpninger - det er vel det man kaller fortrengelse av virkeligheten...

Det kom tydelig frem av presentasjonen at den videre veksten er høyst usikker grunnet bl.a nedgangen i testleveranser fordi testingen reduseres i takt med at vaksineringen øker hvor det forholdet bare vil øke fremover.

Covid bonusen utgjør en betydelig del av den totale omsetningen med flere titalls millioner for året. For å balansere ut den reduksjonen så må den organiske veksten øke betydelig og det i løpet av kort tid noe selskapet ikke selv har troen på og av samme grunn ville de ikke øke omsetnings guidingen frem mot 2023 - mao, det er da å forvente at den årlige omsetningen fremover vil stagnere og etter hvert bli negativ vs dagens omsetning noe som igjen naturlig nok reduserer forventningene og trigger kurspress noe vi allerede har sett konturene av ...

Det lønner seg alltid og lytte til det selskapet melder for ellers vil man bli akterutseilt ... ;)
oppturen
22.08.2021 kl 20:05 10129

Du ber andre lytte til hva selskapet melder, men selv lager du negative scenarioer basert på eget tankegods.
Holter sa vel tydelig at rullerende 12 måneders omsetning på over 100mill var kommet for å bli. Så tilbakegang i salg er ikke meldt.
Carrera
22.08.2021 kl 20:16 10110

rischioso
Hva er årsaken til at du er på denne tråden?
rischioso
22.08.2021 kl 20:45 10064

Oops, stått opp med det gale benet i dag?

Holter vet ikke mer enn deg, meg eller noen andre hva som blir av omsetning videre. Det de tror er at 2023 målet på 120m vil bli nådd i år - thats it. Hva omsetningen blir i 2022-23 og videre ville de ikke guide av samme grunn.

Så til årsaken. Mindre leveranser til uttesting fordi uttestingen er fallende og vaksineringen er økende - logisk.

Hva utgjør så covid bonusen - altså leveranser til uttesting?

Jo, flere titlalls milioner årlig.

Når vi så at fra det ene kvartalet (q1) til det andre (q2) så ble den delen redusert med 4,5m og den forventes å fortsette og reduseres fremover pga nedgang i uttesting.

Så til mitt eget hode for det er lov å tenke selv - Når en betydelig del av omsetningen står for fall på den ene siden (leveranse til uttesting) så må jo dette økes tilsvarende fra noe annet for å kunne opprettholde eller øke omsetningen videre. Når vi så ser på den organiske veksten så vil de slite med å balansere ut den reduserte inntekten fra uttesting både i det korte og det mellomlange bildet.

Hva er så risken?

Jo at i beste fall så vil de klare å karre seg rett i overkant av 100m merket fremover, men akkurat det gjenstår og se.

Hva betyr så det?

Jo, det betyr ingen omsetningsvekst de neste 2 årene og heller derfor mot en negativ omsetningsvekst i forhold til 120m merket de tror de oppnår i år.

Hva gjør så det med forventningene til inntjening fremover de nærmeste årene?

Jo, markedet vil da ikke ha høyere forventninger enn selskapet selv og den realiteten vil legge press på kursen noe vi allerede har sett konturene av og noe vi vil fortsette å se frem til prisingen er kommet ned til et sunt nivå som står i forhold til det selskapet selv har meldt og som er basis for forventningene fremover.

Det er jo ikke jeg som er negativ, det er selskapet som er negativ til veksten fremover og av samme grunn ikke ville øke 2023 guidingen for de ser ikke noen oppside i omsetningen pr i dag som kunne støtte det - egentlig ikke mer komplisert enn som så ...;)

Redigert 22.08.2021 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
JosefK
22.08.2021 kl 21:01 10036


Hør på webcasten. Den er stappfull av hint om hva som rører seg.
oppturen
22.08.2021 kl 21:56 9951

Holter sier at de har nådd målet om 100 millioner i årlig omsetning når en ser på rullerende 12mnd, ser en frem mot 2023 ser han fortsatt vekst fra dette nivået.
Covid 19 salg ser en for seg vil Ebbe ut iløpet av neste 12 mnd.
Det er jo innlysende at det er SAN som i det korte bildet vil ta over og tette omsetningshullet etter covid.
Jeg er også noe negativ til guidingen da jeg hadde forventet en mye mer potent vekst i SAN.
Slik jeg tolker Holter er guidingen over 120 mill i salg i 2021, men muligheter for en liten nedgang i 2022( ikke under 100 mill).
Men dette er salg, ser vi til kostnadene og går 1 år tilbake i tid så lå kostbasen på under 10 mill, nå er kostbasen 15 mill i Q2 og fra Q3 kommer det med 2-4 nyansettelser. Så selv om Q2 hadde 2,5 mill i invistering av nytt utstyr vil kostbasen fremover ligge ca 50% høyere enn for 1 år siden.
Vi har sett at nye enzymer tar normalt 2-3 år fra lansering til de når slutt markede. Innen Therapautic har det tatt kortere tid.
Jeg frykter også at omsetning kan få en liten stagnasjon i veksten og lanseringen av SAN 2.0 kan jo indikere at flere stor volum kunder av SAN vil implementere nye SAN og dermed blir volum salg forsinket med inntil 1 år og derav er rullerende 12 mnd salg over 100mill guidingen fremover. ( kommer 2021 inn med 120 mill i totalt salg kan trolig 35-40 mill komme fra covid, fases dette ut iløpet av H1 2022, kan 2022 ende på 110mill med 10-15 mill fra covid)

Jokeren her er oppkjøp, men frykten min er at PE på 100 er noe høyt med 0 vekst, selv om utsiktene er fantastiske litt lenger frem i tid.
rischioso
22.08.2021 kl 22:06 9918

Da er vi egentlig enige om det meste. Jeg også synes dette caset vil være interessant å følge fremover, men i det korte til mellomlange bildet er det en del usikkerhet og usikkerhet sammen med en meldt stagnasjon av omsetningsveksten er noe markedet så absolutt ikke liker og av samme grunn vil jeg avvente til kursen kommer ned på et sunnere nivå som ligger mer på høyde med det som faktisk er meldt alternativt at det kommer andre endringer som feks overaskende økning i SAN eller annet av betydning.
oppturen
22.08.2021 kl 22:15 9892

Det siste innlegget er akkurat hva jeg har tenkt, så får vi se hva som blir fasiten. :-)
SAN har jeg stor tro på, men jeg har erfart at TTT.
Tipper at et oppkjøp innen diagnostikk kommer iløpet av året, men slike oppkjøp gir ofte ikke umiddelbar effekt, tar raskt 1 år før en ser synergi effekten.
Frykten er at monentum er ute av aksjekursen og at vi får en større børs korreksjon før AZT igjen viser eventyrlig vekst i salget. ( PS jeg har tatt feil mange fanger før 😅)
Fünke
22.08.2021 kl 22:18 10047

Oppturen. Jeg ønsker deg alt hell og lykke, men jeg tror du tok dette skjæret i sjøen litt for hardt. SAN er jo vekstdriveren vi setter vår lit til. I alle fall 2 år frem i tid. Husk nå på at, til tross for at det ble lagt stor vekt på at SAN-salget var veldig svakt på grunn av at produksjonsenhetene prioriterte covid 19, så ble det faktisk solgt for 8,4 mill på et dårlig kvartal. Det er jo fortsatt på nivå med alle de andre kvartalene. SAN kommer. Helt sikkert. Bare å ha litt is i magen. Av de over 100 kundene skal det godt gjøres at ikke 20 av dem kjøper for 10 mill hver om et par år. Det er kanskje worst case.
Slettet bruker
22.08.2021 kl 22:49 9967

2 stykker som begge er HELT UTE av aksjen er enige om at kursen skal synke vesentlig den nærmeste tiden..

Overraskende? ,,, Eh nei..
EnAvSvenskarna
22.08.2021 kl 23:05 9928

Vad tror om positiv överraskning om Reiterra får positiva beslut i höst? Antar att azt inte kan inkludera detta i sin 120-guidning, eller?
oppturen
22.08.2021 kl 23:57 9842

Jeg vet rett og slett ikke. Har prøvd å grave litt rundt ReiThera og slik jeg oppfatter situasjonen er den litt fastlåst med hensyn til at den Italienske Riksrevisjonen ikke godtar bevilgningene som regjeringen har utført. Finansieringen er derfor ikke i mål og derfor sitter en med fullført fase 2 og avventende fase 3. vaksinen er nok god den, men jo lenger tid som går så kommer andre aktører til å komme med oppdaterte vaksiner. Går man 1 år tilbake i tid så var ReiThera og viral vector Italias baby, her skulle de få en nasjonal vaksine produsent som kunne utvikle allverdens vaksiner på rekordtid.
Fasiten så langt er at forskerne har levert men byråkratiet stadig strør på sand og haler ut tiden. Fase 2 startet i Mars, fase 3 var da planlagd å starte i Mai. Vi er nå i August og fase 3 er ikke startet.
Jeg håper og tror ReiThera kommer i mål ( noe som vil være svært positivt for SAN) men, Ting Tar Tid og jeg tror ikke det blir godkjent noen vaksine i 2021. Da har det gått så lang tid at konkurransen vil merkes..

Jeg synest ikke AZT er høyt priset sammenlignet med PHO, BGBIO etc. og 80 nok i inngan sett i et 3-5 års perspektiv kan gi veldig god fortjeneste.
Men jeg var med i Biotec fra 4 nok til 24 og tilbake til 4.
Jeg tror jeg garantert vil kjøpe igjen, det kan bli både på lavere og høyere nivå, men akkurat nå ble jeg litt skeptisk.
SAN har hatt nesten 0 vekst siste 6Q
bj111
23.08.2021 kl 01:01 9782

Vanskelig å skjønne hva du mener for hvordan skal de nå 120 mill i år uten at SAN øker når du mener covid-19 salg vil avta? Hvorfor covid-19 sjal stoppe opp er for meg ganske ubegripelig men så har jeg null tro på at vi er ferdig med pandemien. Set ut som den ligger et skritt foran menneskene hele tiden, så snart man tror det begynner å nærme seg en slutt dukker det opp en mutant som lager nye problemer. Men klart ser man på hva FHI sier så kan man jo tenke at dette er over før jul. Naive FHI.
snuffe
23.08.2021 kl 06:31 9686

Greit å få noen synspunkter fra andre enn de faste traverne her på forumet. Mange gode refleksjoner her:

https://twitter.com/SAusfaller
Jaws
23.08.2021 kl 09:42 9474

Når Holter guider 120mill blir det 120mill+😎
riskulf
23.08.2021 kl 10:01 9416

Denne enveis vinklingen blir for snevert i forhold til hva som er realiteten.

For det første er ikke kostbasen 15 mill. Det ble kommunisert at 4,5 mill av kostnadene i Q2 var relatert til en avsetning på arb.gj.avg. for kommende opsjoner. Hvor stor del av dette som reelt hører hjemme i Q2 er avhengig av lengden på opsjonsprogrammet. Er det snakk om feks. 3 år er den reelle kostnaden ca. 350k i Q2. Kostnader for investeringer skal avskrives over 5 til 10 år så det har en begrenset påvirkning på resultatet. Basert på Q2 bør kostbasen ligge rundt 11 mill.

Testingen vil pågå i lang tid fremover og her vet vi lite om hva som ligger i pipelinen til AZT sine kunder. Når fokuset på covid-19 dabber av vil det bli økt aktivitet på forskning og utvikling. Med tanke på at covid-19 situasjonen har gitt AZT flere år verdt av markedsføring og mange nye kunder vil dette medføre en betydelig vekst i flere av de segmentene som under pandemien har hatt redusert salg. AZT sine produkter har fått innpass i nye markeder, oppkjøp, lisensiering, flere revisjoner fra store kunder, ikke minst det fokuset som er på genterapi og den forventede markedsveksten. Produktene får positiv omtale, selskapet får positiv omtale og de mister INGEN kunder. I mitt hode peker alle pilene i riktig retning og at noen mener at dette ikke vil medføre fortsatt rask vekst, om ikke raskere vekst, har jeg vanskelig for å tro. Vi vil fortsatt oppleve svingninger i omsetningen, men de vil minske etterhvert som omsetningen øker.

Holter har aldri virket sikrer når han uttalte at vi når 120 mill. enn på Q2 presentasjonen. Husk at han da sitter på omsetningstall for nesten 2 av 3 måneder for Q3.

At noen har egen agenda for å vinkle innleggene negativt er det liten tvil om. Det er tvilsomt rent etisk, men ikke ulovlig. For min del ser jeg liten nytte i ta den diskusjonen, men jeg setter pris på de fakta baserte innleggene som gir et mer nyanser bilde av mulighetene.

Jeg sitter på mine aksjer av den enkle grunnen at jeg har ståltro på at veksten nettopp har begynt.
oppturen
23.08.2021 kl 10:17 9385

Kostbasen i Q1 var også 15 mill, på spørsmål da om hvor den vil ligge fremover var svaret at 15 mill var i den lave scoren fremover men at de ikke så for seg noen dramatisk økning.
Får det ikke til å stemme at det er kostnadsført 4,5 mill ekstra i arb. Avgift. Tipper dette går på innbetaling og mot kontantbeholdning.
bj111
23.08.2021 kl 10:32 9351

Covid 19 har blitt avblåst flere ganger, det har til og med blitt lovet at vi skulle være ferdige med pandemien om noen uker når den voksne delen av befolkningen er fullvaksinert. Ser man på verden er det fint lite som tyder på at Covid-19 er på retrett dessverre. Men det er uoversiktlig og vanskelig å guide på og kanskje særlig når man sitter i et land der covid-19 ikke har hatt de største konsekvenser og politikere med helsemyndighetene sier at pandemien er løst.

Syntes det er underholdende når Rich avlyser Covid-19 her men i en annen tråd om Nano argumenterer han for at det vil bli ytterligere forsinkelser for selskapet grunnet økning i covid-19 smitte globalt. At han jakter en trade her og der burde de fleste være godt kjent med.


Vi så samme ensporet negativitet og surmuling etter Q3 og Q4 i 2020, begge sendte aksjen ned men den hentet seg inn ganske så fort. Bunnet noen dager etter resultatet og klatret deretter kommende måned. Ingen garanti for at det skjer nå men det var ikke noe bedre guiding den gang med tanke på at det målet allerede er nådd.
riskulf
23.08.2021 kl 12:03 9231

Se side 14, siste punktet, i presentasjonen. Jeg har alltid brukt sosial benefits når det gjelder arb.gj.avg. Sørvoll bruker noe annet, men i den muntlige presentasjonen sa han arbeidsgiver avgift. Det korrekte tallet var 4,2 mill., beklager feilen.
Grunnpilar
23.08.2021 kl 13:48 9090

Q1 var strålende pga EN stor kunde bestillte ( de har over 100 kunder her, og over 300 totalt ), dette skjedde ifjor også. men da på Q2. De som selger ut nå pga Q2 2021 tall, har fått høydeskrekk eller vil prøve å få litt flere aksjer på en liten dupp. Den risikoen tør jeg ikke ta nå, som "Oppturen" visst gjorde. Det å stå utenfor nå har høyere risk for tap enn å eie dem, hvis man har tenkt å kjøpe seg inn igjen da. Sannsynligheten for negative nyheter er nesten lik null, og sannsynligheten for positive nyheter er meget høy. AZT har såvidt begynt å realisere sitt potensiale, og de kommer ikke til å be om penger, som en haug med andre selskap må etterhvert, og AZT vokser bra.
Redigert 23.08.2021 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
JosefK
23.08.2021 kl 14:35 9008


For de som avlyser covid, er det bare å riste på hodet. Vaksinene som er i bruk virker ikke mer enn et par måneder. Så om covid er en faktor så er det på oppsiden, ikke nedsiden. Israel, som er Pfizers lekegrind har snart nådd toppen fra i vinter når man ser på innlagte.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&hideControls=true&Metric=Hospital+patients&Interval=New+per+day&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=NOR~ISL~ISR

Så nei, det kommer en fjerde bølge uansett hvordan helsemyndighetene snur og vender på det. Og jeg ser i dag de har skjerpet inn karantenekravene til det meste av Europa.

Spørsmålet jeg strever med er hvor mye vil det utgjøre for AZT? Gitt at ReiThera kommer i produksjon? Gitt at en av CMOene (som det tydelig framgår av presentasjonen er de ukjente vaksineutviklerne)? Gitt de nye kravene til PCR?

Faktisk tror jeg covid og den latterlige politikken som følges kommer til å tvinge verdensøkonomien i kne. Og at AZT og råvarer er en av få trygge havner.
rischioso
23.08.2021 kl 16:01 8881

RE - Syntes det er underholdende når Rich avlyser Covid-19 her men i en annen tråd om Nano argumenterer han for at det vil bli ytterligere forsinkelser for selskapet grunnet økning i covid-19 smitte globalt. At han jakter en trade her og der burde de fleste være godt kjent med.

* Utrolig hvor misforstått man kan bli spesielt om mottakeren kan dra en fordel av det ... ;)

Jeg har da ikke avlyst Covid noen plass - det er en stor forskjell på det å avlyse og det og peke på at leveransen til uttesting går ned til fordel for vaksineringen da dette logisk henger sammen og som bekreftes gjennom siste Q hvor nettopp leveransen gikk ned med 4,5m.

Når det kommer til NANO som er avhengig av at rekrutteringen ikke blir satt helt eller delvis på hold så går jo ikke det på uttesting for det er jo ikke sykehusene som primrt tar seg av uttestingen - ei heller tar selve uttestingen sengeplasser og sykehuspersonell. Mao, selv om uttestingen er fallende og av samme grunn så blir leveransen fra AZT til uttesting fallende har jo ikke noe med at det fortsatt blir syke covid pasienter som vil oppta sengeplasser og sykehuspersonell som vil være negativt for NANO og den pågående rekrutteringen - en liten men betydelig forskjell som de fleste burde se på forskjellen på - om de ønsker å se realitetene ... ;)
bj111
23.08.2021 kl 16:16 8853

Nettopp 1 kunde. Når det da guides for 120 mill i 2021 er det enten slik at denne kunden øker kraftig og vil handle igjen i 2021 eller så er det en eller flere andre kunder. Når Holte er såpass sikker at han gjentar kontant 120 mill ved spørsmål fra Pareto så vet han nok noe. Å selge nå i tro om at en får flere aksjer til lavere kurs ser jeg ikke på som noe annet å leke med penger. Et av få farma selskaper som tjener penger og vokser. Og Covid-19 har vi ikke sett slutten på. Nye tiltak/restriksjoner kommer trolig 14 september i Norge og trolig er det da snakk om nedstenging igjen om smittetallene skal fortsette i det sporet de er i nå. Så covid-19 vil trolig overraske i et eller dessverre mange kvartaler til for jeg hadde helst sett at guidingen til Holte på dette feltet stemte med bildet i verden og Norge og at vi neste sommer kan kjøpe bobil, båt, hytte og alt annet normalt sydenreisende nordmenn har impulshandlet for en slikk og ingenting. Det tror jeg ikke noe på lenger. Norgesferie evt 4 vaksinedose til våren er nok et mer realistisk scenario.
bj111
23.08.2021 kl 16:29 8828

Kjenner til problematikken til NANO og registrerer at du snakker som det passer når du han dra nytte av det. Det er da helt greit og jeg finner det underholdene. Du har sikkert fått med deg at det er svært begrenset effekt på vaksinene og at det går mot dose 3 foreløpig og skal ikke se bort fra at det blir flere. Den begredelige effekten vaksinene har er et tort problem for NANO men kanskje viktigere for økonomien i verden.

Du har sikkert og fått med deg at smittetallene stiger svært mange steder noe de ikke ville gjort om det ikke ble testet for det er ikke kun på sykehusinnleggelser de måler dette. Jeg stiller meg derfor tvilende til Covid-19 guidingen som kom fra Jethro. Konstanterer at han sa 120 mill for 2021 og undres hvordan han skal få til det om det ikke har kommet til nye kunder som bestiller mye gitt av Covid salget skal ned.

Men AZT er langt mer enn Covid-19 og når covid-19 flater ut og ikke lengre er noen sak ligger det mye som skal gjenopptas.

I tillegg ligger det to vaksiner på trappene og nye vaksiner er det et stort behov for ettersom Pfizer og Moderna viser seg å ikke gi den effekt man hadde håp om.
rischioso
23.08.2021 kl 17:15 8739

Har fått med meg at den tredje vaksinen er på veg og flere land har allerede startet med den - Norge må bare vente på Danmark så starter det også her .. ;)

MEN det er jo nettopp det som er hele greia - flere som vaksineres det være seg for første, andre, tredje eller tiende gang så blir det bare færre og færre som tester seg og jo færre som tester seg jo mindre blir leveransene for bl.a AZT til uttesting - det gir seg jo selv og har ingenting med at jeg skulle si det som passer meg, men det er styrende for hvordan jeg vil posisjonere meg og akkurat det burde det være for andre også.
bj111
23.08.2021 kl 18:32 8617

Ikke uenig i at det vil komme en tid når antall tester går ned. Kun at det er lite eller ingenting som tyder på at vi er der enda. Skulle gjerne vært der for er ganske lei hele covid-19 men vaksinene er for dårlige. Stigende smitte gir flere tester for de rundt den smittede vil måtte teste seg og i Norge legger de nå opp til elstrentesting i skolene ser det ut til. Hvordan de skal klare å få gjennomført alle testene lurer jeg på men vi får se.

Har i utgangspunktet en horisont på AZT som er over korona men det spørs jo hvor lenge korona er et så stort problem som det er i dag. Ser ingen ende på det i nær fremtid. Dagens kurs tror jeg er en fin inngang, kanskje kan man få noe bedre inngang men det er uansett ikke noen upris på AZT. Går den veldig mye lavere så kan man jo undres om det er negativt på OSE å ikke leve av emisjoner som jo er normalen. Potensialet er på litt sikt veldig stort.
Yzf R1
23.08.2021 kl 18:45 8596

Nei vi er langt der i fra ,dagfns for bømlø kommune.
Med bakgrunn i smittevernfaglig vurdering av denne konkrete situasjonen, skal elever i videregående skole være i karantene inntil en har testet negativt tre ganger, opplyser kommuneoverlege Kjersti Follesø.
Krava blir høyere, 3 tester må til .
Vil heller si det kan eksplodere, forsetter vi i den smittespredningen som vi er mot nå igjen.
Håper ikke det for er nok like drittlei denne pandemien som alleandre
rischioso
23.08.2021 kl 19:56 8491

Du snakker om den siste og minste gruppen som det nå går mot vaksinering også der - så kan vanskelig se at det blir noen eksplosjon i testingen pga det - det gir seg jo selv - nei, vi bør nok ta både fornuften og realitetene til hjelp og bare innse at den midlertidige covid bonusen er på veg til å smuldre bort hvor risken i den forbindelse er blitt større enn først antatt nettopp fordi covidbonusen endte opp med å bli en langt større del av den totale omsetningen enn først antatt.

Selskapet har selv vært klar på at den bonusen ville være midlertidig, men markedet har skjøvet kursen opp til usunne høyder som om at den bonusen var kommet for å bli. Nå under presentasjonen og av samme grunn så ville ikke selskapet løfte 2023 guidingen og det er akkurat det markedet nå virker å ha forstått og dermed går lufta ut av ballongen og markedet vil dermed kjøre kursen tilbake og ned til et nivå som bedre korresponderer med nettopp stagnasjonen i guidingen - naturlig nok ...

Så får den enkelte være så uening man bare vill, men akkurat det endrer jo ingen verdens ting ...
Redigert 23.08.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Fünke
23.08.2021 kl 21:07 8390

Denne ene kunden var en gang Affymetrics. De ble kjøpt opp av Thermo Fisher, så nå er det de som kjøper rSAP. Det har vel mer eller mindre vært 10 mill pr år i minst 10 år. Bortsett fra i 2016 da det var noe krøll med at de skulle flytte noe produksjon. Da lot den store ordren vente på seg. Inntil bare få år siden har rSAP vært livslinjen til AZ. Uten rSAP tror jeg ikke AZT hadde vært det samme som i dag. Eller for å si det sånn er det mange tilfeldigheter som har gjort at AZT er den suksessen det er i dag.
bj111
23.08.2021 kl 23:06 8206

Minste gruppen, dette er i Norge og så kan man selv se hva som skjer i andre land. Hadde du enda hatt rett i at covd bonus med test går mot en slutt så hadde jeg vært fornøyd med det. Desverre deler jeg ikke ditt syn på at vaksinene vil gjøre testing mindre nødvendig. Ikke enda men det kan vi kjegle om. Så mye vi orker, tiden vil vise hva som skjer. Vi deler ikke syn på pandemien i verden.
Carrera
23.08.2021 kl 23:28 8170

Stavanger Aftenblad nå i kveld :
"Stavanger vurderer massetesting på skolene"
"Nye regler for karantene og testing gjør at testkapasiteten i Stavanger snart er sprengt."
bj111
24.08.2021 kl 00:24 8104

Mangler bare at noen kommer å hevder det er fake news. Hver og en får se litt nyheter og da rundt i verden så får de gjøre seg opp en mening om bruk av tester er på retur. Hvert oppdaget tilfelle er grunnet en test. Jeg antar at de fleste tester negativt men vet ikke hva forholdet er.
https://covid19.who.int/

Mest interessant er det allikevel at Jethro sier covid ned mens resultatet for AZT skal opp i de to neste kvartalene.