RECSI: Dyr eller billig?

Slettet bruker
RECSI 19.08.2021 kl 21:00 3185

Med en aksjekurs på kroner 15,16, så er hele sulamitten priset til 5,646 milliarder kroner.

Dyrt eller billig?
Militærmannen
19.08.2021 kl 21:13 3091

Som referanse så kostet Moses Lake-fabrikken alene over 15 milliarder å bygge.
Svaret spørs om du har troen på gjenåpning av ML, blir fabrikken gjenåpnet så er dagens kurs definitivt priset billig.. men om ML forblir nedstengt så er det en annen sak.
Ser folk som skriver at dagens MCAP ikke inkluderer Butte engang, men har ikke gjort matten selv på hva Butte-fabrikken alene egentlig er verdt.
Slettet bruker
19.08.2021 kl 21:28 2997

Om dagens status skal fortsette, så er Rec overpriset. De har ikke fortjeneste på driften og klarer ikke å skape verdier for eierne(oss aksjonærer). Årsaken til dette er at Butte sin drift ikke er nok til å dekke opp kostnadene de har. Utgifter for å holde ML i drift, masse renter på lån osv osv. Fortsetter dagens situasjon blir det etterhvert emisjon for å hente penger.

Hele cluet er å få ML i drift, som plutselig vil gi et kjempeoverskudd ved god drift.

Hadde de solgt ML, kvittet seg med masse kostnader og all gjeld tror jeg fint dagens Butte kunne forsvart dagens pris, om ikke mer på sikt. Husk at Butte er i et sterkt stigende marked. Det er ikke uten grunn at de nå skal oppgradere fabrikken.
mohitas
19.08.2021 kl 21:49 2841

Ikke glem yulin som er skrevet i null. En liten Joker der.
Slettet bruker
19.08.2021 kl 22:04 2749

RECsi er i en mellomfase:

- RECsi uten ML er verdt mer enn enn dagens kurs
- RECsi med ML i drift er verdt mange ganger dagnes kurs

Nå har hele tiden TT sagt at det er i ML pengene ligger.
Og, de sier det skal ha en portofølge på plass i løpet av året - det er ikke en vedvarende situasjon at ML holdes stengt.

Skulle RECsi fortsette dagens drift med å putte hele overskuddet fra Butte i vedlikehold for oppstart av ML - men uten at ML noen gang åpner, så forsvarer jo ikke det noen ting. MEN: det er et så usannsynlig scenario at ingen med vettet i behold vil ta det med i kalkylen. ML åpner.
(Og skulle man gi opp ML, så vil det selges eller i det minste avslutte vedlikehold til mange hundre millioner årlig). Status quo er midlertidig.
Slettet bruker
19.08.2021 kl 22:34 2516

Yulin tjener bra i dagens marked. REC har skrevet sin investering i Yulin ned til null, men har vel fortsatt en opsjon på å øke eierandelen fra 15% til 49%. …. Eller ???

Holo
19.08.2021 kl 22:49 2402

På Q2 presentasjonen i sommer ble det vel antydet at de trolig ikke ønsket å kjøpe seg opp, men at de hadde noen måneder på seg på avgjørelsen.
Marketwatch
19.08.2021 kl 23:48 2096

Dagens status skal ikke fortsette. Spørsmålet er heller når ML gjenåpnes og hvordan. Jeg er overbevist om at det
jobbes svært mye bak kulissene for å få det til. Tror også det kan være aktuelt for Rec å delta lengre oppe i
verdikjeden både for batteri og sol. Dette vil trolig være en god investering og samtidig sikre langsiktig avsetning for ML.
Det vil imidlertid også kreve mer kapital, men det har akersystemet nok av. Spennende tider!
Slettet bruker
20.08.2021 kl 09:24 1587

Med det EKSTREMT STORE FOKUSET Som verdens ledere (særlig i EU og USA) har på målene i Parisavtalen (fram mot 2030 og 2050), så synes jeg det er pussig at man enda ikke har greid å etablere en en tilstrekkelig stor panel-produksjon utenfor Kina.

Siden panelene som produseres i Kina er produsert ved hjelp av statssubsidierte kullkraft (altså verdens mest forurensende energi), så er det bare et tidsspørsmål før vi har på plass en alternativ produksjonslinje for solpanel utenfor Kina.

ML vil gjenåpne om ikke så altfor lenge - det er jeg 99% sikker på.
Redigert 20.08.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2021 kl 09:38 1491

Håper du har rett, men jeg er avventende samtidig som jeg er håpefull.

Politikere har en tendens til å ikke få til noe som helst, mye store ord ofte uten at det skjer noe som gir mening. Ser det her på berget, de fleste politikerne juger åpenlyst i TV og aviser hele valgkampen.

Likevel, jeg er håpefull. Men blir ikke overrasket om de klarer å rote dette til når de ser hvor billig de kan kjøpe paneler fra Kina. Foreløpig er det ingen sporing på karbonavtrykket, eller gebyr. Det har jo igjen vært snakket om, men foreløpig er det også bare store ord.
Slettet bruker
20.08.2021 kl 13:39 1198

EU og USA kan ikke fortsette å legge dyre miljøkrav på egen industri, samdigid som de importerer solpanel fra Kina som er produsert på en så lite miljøvennlig måte.

Jeg tipper at vi allerede før nyttår vil se betydelige skritt mot en positiv endring.
Redigert 20.08.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare