Rapport 1. halvår 2021: Sterk kontantstrøm og fortsatt vekst

Muffe
SCANA 20.08.2021 kl 08:41 7329

Rapport 1. halvår 2021: Sterk kontantstrøm og fortsatt vekst
Scana har levert et andre kvartal med bra drift der samtlige segmenter leverer
positiv EBITDA. Sammenlignet med fjoråret er det lavere kostnadsbase etter

restruktureringene i 2020 samt bedret produktmiks i porteføljeselskapene som gir

økt inntjening.Lønnsom drift og fokus på arbeidskapital bidrar til en solid

kontantstrøm fra driften. Nøkkeltall for andre kvartal og første halvår 2021 ble

som følger:

- Inntekter NOK 90 Millioner i Q2 (+8% fra Q2 20). For første halvår ble

inntektene NOK 182 millioner (+14% fra samme periode i 20)

- EBITDA NOK 8 Millioner i Q2 (+100% fra Q2 20). For første halvår ble EBITDA

NOK 15 millioner (+150% fra samme periode i 20)

- Ordrereserve pr Q2 NOK 126 millioner (-41% fra Q2 20)

- Netto rentebærende gjeld NOK 7 millioner (-95% fra Q2 20)

Vi har levert et kvartal og første halvår som viser vekst i både topplinje og

EBITDA målt mot fjoråret. Ordreinngangen har imidlertid vært lavere enn

forventet og skyldes i hovedsak at prosjekter har blitt utsatt, noe vi forventer

vil bedres de neste kvartalene. Videre jobbes det aktivt for å levere på

strategien om vekst gjennom M&A der vi fokuserer på elektrifisering av shipping-

og offshorevirksomhet samt vindservice sier CEO Styrk Bekkenes.

https://newsweb.oslobors.no/message/540309
Redigert 20.08.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Blygen
20.08.2021 kl 08:47 5397

Kursen bør gå opp mot 2,2 i dag...:)
murpy
20.08.2021 kl 08:54 5347

Ingen tvil om at det er et selskap i vekst, og jeg liker meeeget godt at selskapet er så og si gjelds fritt. En annen ting er at de har store verdier i fremførbare underskudd fra tidligere morsomheter før de omorganiserte selskapet.
Må jo være et godt alternativ i disse dager som et investerings objekt mener jeg.
uritse
20.08.2021 kl 08:54 5352

Dette var en god lesing. Bare å fortsette å jobbe med backloggen og lever på M&A strategien, så blir SCANA gull!
Dr_Eval
20.08.2021 kl 08:57 5383

Ja, nå bør en kjenne sin besøkelsestid.
Muffe
20.08.2021 kl 09:02 5345

Når inntjeningen er slik den er nå, vil de kontraktene som kommer ha en stor positiv effekt på kursen.
Vekst i ordreserven vil bli gull for oss :) Husk ca 60% av de 107 mill aksjene sitter hos de 20 største. Lite som skal til før vi fyker opp mot 3,- slik vi gjorde i fjor.
murpy
20.08.2021 kl 09:08 5370

FINANSIELL SITUASJON
Scana sin likviditetsreserve var ved utgangen av kvartalet NOK 78,3 millioner. Bankinnskudd utgjorde
NOK 38,4 millioner og ikke benyttet trekkfasilitet utgjorde NOK 39,9 millioner. Netto rentebærende gjeld
var ved utgangen av kvartalet NOK 6,8 millioner mot NOK 73,5 millioner på samme tidspunkt i fjor.
Positivt resultat i første halvår medfører at egenkapitalen har økt til NOK 80,9 millioner per juni 2021.
Furuen
20.08.2021 kl 09:10 5376

Ja, her skal eg sei omsetningen skaut i veret.
fastinvest
20.08.2021 kl 09:11 5365

Kommer til å bli en melkeku når ting går mer tilbake til normalen og prosjektene kommer. De store wind planene i europa vil nok gi mange oppdrag til scana. Jeg har valgt å sitte for jeg tror dette er en av aksjene på ose som kan doble seg
Blygen
20.08.2021 kl 11:52 5162

Hva som skyldes nedgang i dag etter en slik rapport, er meg uforstående.... vel da laster jeg opp mer.....
murpy
20.08.2021 kl 12:03 5157

Lykkejegere som har kjøpt litt og ikke gidder å sitte, derfor ventet jeg med å kjøpe til de kastet kortene. Så snart de aksjene er ute så kommer den nok.
PipedPiper
20.08.2021 kl 12:21 5118

Ja helt sikkert😂
solid1
22.08.2021 kl 22:31 4742


Da stoler vi på at «fair price» lugger noe over dagens kurs.🥂
Kan bli at vi får en interessant utvikling fremover.
😊 Lykke til.
Muffe
23.08.2021 kl 07:36 4753

Mange har nok vært aksjonær lengre enn ønsket pga nesten ingen omsetning. Tenker mange benyttet seg av fredagens gode tall til å komme seg ut.
Kan ikke forstå annet enn at det må bli en opptur vi har foran oss. En kontrakt eller 2 vil gjøre susen. De er skuffet over ordreinngangen, men venter en forbedring i Q3 og Q4. Q3 er snart ferdig..
Her er det bare å smøre seg med litt tolmodighet.
Redigert 23.08.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
solid1
23.08.2021 kl 08:15 4691


Kan uansett ikke se noen grunn til at man skal selge seg ut.

Lykke til🥂
uritse
23.08.2021 kl 13:01 4540

Verdt å notere disse to punktene fra rapporten:

"Samlet er det investert NOK 4,8 millioner knyttet til markedsundersøkelser og due diligence kostnader knyttet til to strukturerte salgsprosesser der andre aktører har tilbudt bedre betingelser enn Scana har vært villige til. Scana har fortsatt sterkt fokus på vekst gjennom verdiskapende M&A innenfor vindservice og elektrifisering. Scana vil fortsette dette arbeidet i andre halvår."

"Nedgangen i ordrereserve skyldes i stor grad utsettelse av prosjekter som er forventet å gi tildelinger de neste kvartalene."

Jeg sitter rolig her og øke på nedgnager!
Redigert 23.08.2021 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Blenheim
24.08.2021 kl 00:29 4390

Rimelig underlig å betegne noen av disse punktene som positive. Her har du et selskap som bruker tilsvarende mer enn halvparten av q2 ebidta på due dilligence (!) og markedsundersøkelser (!) i budkamper de har tapt eller ikke greid å gjennomføre.

Og for å ikke glemme den største advarselen gitt siden Tyskland invaderte Polen, -hva skjer med ordreboken? Hvis ikke det får varsellampene til å gå så har du fort glemt å installere den. I dette tempoet står selskapet uten ordrebok på max et par kvartaler. Selskapets bortforklaring er latterlig, det har vært corona i 1,5år nå og ordreboken får plutselig en smell når USA har 5% inflasjon og den økonomiske aktiviteten er skyhøy (ref oljepris, grønne prosjekter osv). For ikke å glemme at oljenæringen har fått statshjelp, og grønn energi aldri har hatt mer pågang og prosjekter. Det er så syltynt at jeg tror de hadde hatt bedre sjans å bortforklare det med kjøp av flakslodd.

Her er du totalt ute å kjører. Jeg har tidligere gitt ledelsen måneder, her er jeg redd det kan være snakk om uker altså. Her brenner det virkelig på dass.
murpy
24.08.2021 kl 07:26 4274

Tror du bommer litt på din synsing, jeg tror de har vært smarte ved at de ikke har tatt på seg oppdrag med lite inntjening. Nå har mange selskaper i bransjen dumpet prisene på oppdragene for å sikre seg dem pga. litt stillstand pga. Corona. Markedet er nå på vei til å ta seg opp igjen og prisene øker betydelig. Dermed er de rustet til å ta på seg oppdrag med bedre inntjening men selskaper/ konkurrenter sliter med dårlige kontrakter.
Dette vil snart vise seg og jeg er rimelig sikker på at de har valgt riktig strategi og ikke dumpe prisene til underskudd bare for å ha noe å gjøre. Dette løsner snart.
Blenheim
24.08.2021 kl 12:19 4130

Hva får deg til å tro at det skal plutselig komme mer lønnsomme prosjekter for Scana sin del?
Konkurransen er økende og det er et enormt prispress på tvers av segmentene, samtidig som store eiersterke selskaper er konkurrenter og får arbeid. Det du beskriver over her kan like gjerne være at Scana ikke har fått oppdrag/kontrakter, eller at de faktisk ikke kan konkurrere på pris eller kompensere nok med kvalitet. I min verden så ville det vært helt på sin plass å utdype mer om den fallende ordreboken i rapporten. Tiden vil vise om jeg tar helt feil, men enn så lenge tenker jeg at det er bedre å ha omtrent riktig enn totalt feil når det kommer til tolkningen her.
Hva tenker du om ordreboken er fallende i de neste 2 kvartalene? Er det også forsvarlig?
Muffe
24.08.2021 kl 12:35 4108

Hva om ordrebøkene er stigende de neste 2 kvartalene?
Blenheim
24.08.2021 kl 12:53 4085

Det kan du si, men nå har da ordreboken vært fallende de siste 3 kvartalene. Hvorfor skulle den plutselig snu helt om i tempo fra fallende til stigende?
fastinvest
24.08.2021 kl 13:01 4071

Scana har guidet lav aktivitet grunnet corvid og forventer økt aktivitet i Q4
Blenheim
24.08.2021 kl 15:15 3991

Tenker ledelsen krysser fingrene akkurat slik som dere gjør.
Dr_Eval
24.08.2021 kl 15:34 3966

Nei, dette er noe ledelsen vet, ellers hadde de ikke guidet med det til markedet.
Blenheim
24.08.2021 kl 18:26 3872

Man får da håpe det, hvis ikke er det i hvertfall ikke mye arbeid å skryte av her.
Det blir spennende å se om de greier å gjennomføre en transaksjon snart og til hvilken verdsettelse/pris. Hvis de kjøper Samuels Elektro på hjørnet som tjener 4mill i året, så må de sannsynligvis gi en PE på 15 (matche markedet). Ups, Ups så var 60mill brukt opp og lite omløpsmidler igjen. Før en eventuell transaksjon så trengs det penger (emisjon), og aksjonærene må igjen betale. Kan bli spesielt interessant hvis oppkjøpet blir i den overprisede ESG sektoren med lave avkastningskrav, da kan det bli tungt som aksjonær de neste årene. Forøvrig så har de misset på flere transaksjoner nå, så det er jo mulig at det ikke kommer noe i det hele tatt (kanskje like så greit?).
Hvorfor ikke bare kjøpe et selskap av kvalitet eller et fond? Hvis du har hatt Scana aksjer i 5 år har du -6% avkastning, hadde du kjøpt Aker istedenfor hadde du hatt over 200% (før utbytte), men jeg skjønner at ingen her vil ta den diskusjonen, det må da svi nok som det er. Mitt råd vil være å revurdere caset.
Muffe
24.08.2021 kl 19:06 3830

Jeg lastet i dag:) kontrakt og oppkjøp rundt hjørne. Invester på bunn, og selg på topp.
PipedPiper
24.08.2021 kl 21:51 3742

Er enig med Blenheim men valget er ikke hva man skal investere i. Spørsmålet er hva man skal gjøre når man sitter med 50% tap i dette helvetes selskpet…
Slettet bruker
24.08.2021 kl 22:58 3652

Forhåpentligvis kan administrerende direktør Styrk Bekkenes gi deg et svar
Dr_Eval
25.08.2021 kl 06:58 3532

Styrk Bekkenes styrer heldigvis ikke aksjekursen. Det klarer aksjonærene fint å styre selv. Jeg er ikke ferdig med å kjøpe. Så lenge det er enkelt å kjøpe kursen nedover, har jeg ingen problemer med å fortsette å utnytte det.
uritse
25.08.2021 kl 13:22 3367

Transfer of invasive marine species into new environments via ships’ ballast water is a significant environmental threat to the ocean. To prevent such transfers, the IMO Ballast Water Management (BWM) Convention requires all ships of 400 GT and above trading internationally to manage their ballast water and sediments to certain standards and maintain a ship-specific ballast water management plan. But eager to fulfil the convention, many ship owners forget vital valve components when ordering ballast water treatment system (BWTS) for their new or existing vessels.

Many turn to quick fixes

“We know of many cases where vessels arrive at the shipyards to install a new BWTS, only to find out that the valves and actuators needed for integration with the onboard ballast water system are missing. It’s a bit like getting a new sink but forgetting to buy the necessary pipe fittings. The solution is often a quick-fix during the yard stay, where short delivery time – not quality or compatibility with existing systems – becomes the decisive factor in purchasing the missing valve components,” says Bjørn Erik Eliassen, Sales Director in Skarpenord AS.

As one of the world’s leading suppliers of valve control systems for the shipping and offshore industries, Skarpenord is prepared to assist you in getting your new ballast water treatment system on track.

Mere lesestoff her: https://skarpenord.no/2021/08/24/investing-in-a-new-ballast-water-treatment-system/

Det er bare et spørsmål av tid før kontraktene begynner å lande inn her..
Redigert 25.08.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
Blenheim
26.08.2021 kl 10:45 3212

"The billionaire always sold to early" er det noe som heter. Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt tapet og begynt fra scratch, spesielt hvis du har mistet troen på selskapet og analysen. En tankevekker kan være at Warren Buffett har tapt mer enn 50% av pengene sine minst 3 ganger, men med god avkastning over tid så har han greid seg tålig greit.
Dr_Eval
26.08.2021 kl 12:29 3130

Milliardæren som "solgte for tidlig", solgte ikke med tap. Han hadde 3 års sparehorisont og var fornøyd med gevinsten. Gikk bare glipp av oppgangen etterpå, og nedgangen som fulgte.
Blenheim
26.08.2021 kl 14:29 3035

Tolk den som du vil. Men jeg tror ikke Sindre Ertvaag (camar) angrer på at han dumpet halvparten av Scana posisjonen sin med betydelig tap for mindre enn et år siden, for å si det sånn. Det burde selvsagt du også ha gjort.
Slik jeg ser det handler det vell så mye om at de som vet hva de holder på med gjør (ofte) det som er ganske riktig, istedenfor å gjøre det som er komplett feil. De aller fleste milliardærer er ikke det av flaks, men av dyktighet. Her tror jeg nok du bommer litt på essensen dessverre.
uritse
26.08.2021 kl 15:21 2969

Hvis han var så oppgit som du prøver å tegne ham, hvorfor sitter han fortsatt på 11,5% av antall aksjer? Eller hvor dumt er de som eier nesten 60% av aksjene (topp 20) og øker for hver uke som går? Jeg vet i hvertfall hvem jeg stoler på...
Muffe
26.08.2021 kl 15:54 2932

Lurer veldig på din agenda... :)
Totalt solgte Camar 11 millioner aksjer i Scana til en gjennomsnittskurs på 2,60
Nå vet jeg ikke hvor lenge de har vært aksjonær, men de kan umulig ha solgt med tap!? Det de sitter igjen med er vel heller gratis aksjer.
Redigert 26.08.2021 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Werner
26.08.2021 kl 15:59 2921

Du er alltid så positiv Muffe og det må vi være,for det veldig slitsomt å lese all den negativitetrn som enkelte skriver og tror de har svara på alt.
Blenheim
26.08.2021 kl 16:03 2913

Camar har vært tungt inne siden godt før finanskrisen i 08/09, så at de solgte med tap kan jeg garantere deg. Nå skal det sies at camars verdier i Scana ikke er så betydelige for familieselskapet i sin helhet siden Scana posisjonen er så liten som den er. Tipper du kan finne ut av det ved et raskt google search.
Muffe
26.08.2021 kl 16:07 2906

Leser de har vært med på emisjoner på nede i ,50 øre..
De har nok betydelig gevinst