QFUEL + BASF = Sant   –   tråd 2

Slettet bruker
QFUEL 22.08.2021 kl 13:21 6960

 
Herman* (https://finansavisen.no/forum/thread/122657/view/3715685):
«Jeg er så lei alle vs Hammers.»

jokke (https://finansavisen.no/forum/thread/122657/view/3715904):
«Herman*, om du eller en annen lager en tråd der det kun legges inn inviterte som bidrar til en konstruktiv diskusjon så slipper vi at noen «troller» ustanselig og ødelegger gode tråder.»


ALLE de 65 brukerne/nickene som har postet innlegg på  "Qfuel + BASF = Sant"  tråden − de 4 støy-nickene = 61 nick, kan i utgangspunktet svare på denne tråden. Alle andre må Be om tilgang, og vil få det. De 4 støy-nickene kan spare seg bryderiet med å Be om tilgang.

Med informatiker-verktøy har jeg fra de 712 innleggene på  "Qfuel + BASF = Sant"  tråden, automatisert hentet ut bare nicket, sortert nickene, fjernet duplikater, manuelt fjernet de 4 støy-nickene, og så gitt de 61 nickene tilgang til å svare på denne tråden.

Redigert 22.08.2021 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2021 kl 14:11 6896

Én ny tråd fri for alt det urelevante "støyet" tror jeg var lurt. 😊

Fra Quantafuel Aktiedebat på Facebook:

"Det snurre på livet løs der over idag, 6-8 personbiler på personalparkering."

Ut fra kommentaren så virker det som anlegget er i gang (i dag også). Det var én dag tidligere i uka det var så mange tilstede at flere biler stod langs veien.

Å bekrefte oppnåelse av PoC er helt i sentrum for selskapet nå, og med Herman* sitt innlegg som referanse, så jobbes de nok iherdig for å klare å få bekreftelsen innen Q2.

Vanskelig å ikke ha forventninger på dette tidspunktet, men noe er desidert i emning. Det kan spekuleres frem og tilbake, men anlegget har vist flere "livstegn", helt siden fredag sist uke. Om det er gjort et forsøk på PoC eller forberedelser på nytt forsøk før Q2 vet man ikke før det står svart på hvitt i en børsmelding.



Herman*
22.08.2021 kl 14:36 6857

Det jeg forsøkte å formidle tidligere var at mitt inntrykk etter å ha snakket med selskapets, var at POC hadde høy prioritet, og at målet var å komme i mål så raskt som overhode mulig. Om dette skjer før q2 presentasjonen er uvisst, men jeg er helt sikker på at det har vært en målsetting i sommer. Ledelsen og styret forstår nok at de må vise til konkret fremgang for ikke å miste ytterligere tillit. Selv om visse skribenter tegner et helt feilaktig bilde av situasjonen, må vi jo være så ærlige at vi innrømmer at ledelsen har hatt liten kontroll på fremdriften. Det er åpenbart komplisert å implementere ny teknologi, men det burde de jo ha visst da de åpnet fabrikken. Mange ville nok ha brukt fabrikken som en «lab» og ikke erklært den som offisielt åpnet før POC var i boks. Det hadde vært bra for tilliten, men de kunne jo da ikke ha hentet kapital på 70 kroner. Allikevel er det jo ikke bra å emitere på relativt tvilsomme premisser. Selv er jeg en liten aksjonær, men har aldri hatt flere aksjer i Qfuel enn i dag. Denne høsten kan bli den mest spennende og transformative perioden i selskapets historie…
LasseBon
22.08.2021 kl 15:27 6792

Jeg har en lokal i Skive, som holder mig opdateret blandt andet med video. Jeg er blevet gjort opmærksom på i dag, at det hvide telt, hvor der opbevares plastik, der er én af siderne åbnet op. Det betyder man kan kigge ind. Min kilde fortæller mig, at han kan se transportbåndet, hvor der er plastik på. Da jeg går ud fra, at båndet kører i intervaller, så arbejder jeg på at få en billeddokumentation af et rullende transportbånd med plastik på vej ind i fabrikken..

Det kræver et par observationer i intervaller i løbet af dagen og i morgen. Lidt mærkeligt, at det er gjort muligt at se ind i teltene i dag. Er det måske på grund af eventuel varme? Hvorfor skulle man ellers "lufte ud"..
Slettet bruker
22.08.2021 kl 15:35 6775

Lufte ud pga vemmelig lukt (pga varme)?
LasseBon
22.08.2021 kl 15:39 6762

Ja, det er selvfølgelig rigtigt...
Har fået følgende melding fra i dag af lokal kilde:

Jeg får en besked om, at personen tror transportbåndet med plastik kører/har kørt. Jeg spørger hvorfor personen, tror det.

"I morges kunne man ikke se båndet for plastik men over middag kunne man se cirka halvdelen af nederste del af båndet"

Vi går nogle spændende dage i møde.
Redigert 22.08.2021 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
jokke
22.08.2021 kl 18:10 6608

Spennende, skal sjøl på ferie til Danmark og reiser i morgen, håper å ta en tur bort til fabrikken da jeg skal besøke noen i Skive i løpet av oppholdet. Foresten takk for start av tråden 👌👏
jokke
24.08.2021 kl 20:14 6139

Var en tur bortom fabrikken i Skive i dag og ganske riktig ni biler inne på parkeringen og ytterligere åtte biler langs veien rett utenfor parkerings plassen. Inne fra området/hallen var der høye lyder som kan beskrives som om der var ett dårlig smurt transport bånd i bruk? Traff en kar på området og spurte på norsk om produksjonen var i gang, dette forsto han ingenting av og jeg gjentok på engelsk og han nikket bekreftende, jeg spurte om de produserte olje og han bekreftet, yes END diesel..... så om han svarte oppriktig vet jeg ikke men det var det han svarte før jeg kjørte videre.
Herman*
24.08.2021 kl 20:37 6081

Kanskje det var en Øst Europeisk renholder som ikke har fått en skikkelig opplæring i hva som faktisk produseres?
Slettet bruker
24.08.2021 kl 22:00 5946

jokke, takk for rapporten  :)

Skive ble opprinnelig konstruert for å produsere mest mulig diesel, pga samarbeidet med VITOL, før BASF kom inn som partner:
HØYRE slide i http://vxz.eu/2019-11-19__QFUEL-refining_naphtha-for-BASF_vs_diesel-for-VITOL_h
Noe av forsinkelsene i Skive er fordi Skive senere er blitt om-konstruert/bygget til å produsere mer nafta - VENSTRE slide.

Om Skive nå kan, eller senere skal kunne, produsere enda mer nafta og mindre diesel, vet jeg ikke. At Skive utelukkende skal kunne produsere nafta + gass + heavy-fraction har jeg liten tro på, heller ikke Esbjerg. Selv om Esbjerg (ifølge miljøgodkjennelsen til Esbjerg kommune) har et vesentlig mer avansert raffineri enn Skive. Raffineriet i Esbjerg inkluderer en egen termisk-cracker.

Er uansett ikke veldig viktig for BASF. Hovedforskjellen mellom nafta og diesel er kjedelengden i antall karbon-atomer, og den kan BASF cracke om i både Ludwigshaven og Antwerpen.

Min tro er at Esbjerg blir konstruert for mest mulig nafta. Mens Amsterdam (med VITOL som partner) blir konstruert for mest mulig diesel, men "ved å vri på en bryter" kan stilles om til i prosent å produsere minst like stor nafta-andel som Esbjerg.


Fra Esbjerg kommunes Miljøgodkendelse (nest siste avsnitt på side 24):
https://dma.mst.dk/vis-sag/download/f5ff401c-53e9-4268-b2b4-046b75d646ea
«Processen er effektiv, idet plastaffaldet omdannes til 80% olieprodukter samt to biprodukter, som er aske og let gas (NCG).
    – 10 % carbon black (aske), som kan genanvendes ved for eksempel cementproduktion eller produktion af bygnings- og belægningsmaterialer
    – 10 % let gas (NCG), som udnyttes som energikilde til opvarmning af pyrolyseovn og dermed gør Quantafuel delvist selvforsynende med energi til opvarmning


• NCG = Non-Condensable Gas (Ikke-Kondenserbar Gass).


Gir da følgende produktmiks i Esbjerg:
• 10% lett gass (NCG) som brukes til pyrolysen.
• 10% aske (carbon black) = bio-karbon.
• 80% oljeprodukter fordelt på (fra tabell-10 på side 42 i Miljøgodkendelsen):
  – LETT-fraksjon      [nafta-1]   (   480 m3)
  – MEDIUM-fraksjon [nafta-2]   (1.456 m3)
  – TUNG-fraksjon     [diesel]     (   200 m3)

sum LETT-, MEDIUM- og TUNG-fraksjoner = (480 + 1.456 + 200) m3 = 2.136 m3

Har jeg forstått dette riktig blir olje-produktmiksen i Esbjerg:
• Nafta: ≈ 90%     ((480 + 1.456) m3 / 2.136 m3 * 100%)
• Diesel: ≈ 10%     (200 m3 / 2.136 m3 * 100%)

Redigert 04.09.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2021 kl 23:26 5791

Nafta er ikke ett spesifikt oljeprodukt, men betegnelsen på en gruppe oljeprodukter med med kokepunkt fra 70 til 140 °C:
https://no.wikipedia.org/wiki/Nafta
https://no.wikipedia.org/wiki/White_spirit
Redigert 24.08.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.08.2021 kl 20:33 5474

Vi kan vel gå ut i fra at de ikke driver med produksjonsopplæring for renholdsarbeidere - i så fall er ikke PoC å forvente med det første ... ;)
jokke
25.08.2021 kl 21:12 5428

Nei det var ingen renholder, han var korrekt kledd som en lignende en norsk produksjons arbeider kjeledress med gul vest og hjelm på hodet. Mann ca 50 år og mye kropp 😀. Helt normalt her i DK att jeg må snakke engelsk til dem eller særdeles sakte norsk/dansk om jeg skal få dem til å forstå meg.
Herman*
25.08.2021 kl 23:15 5321

Kanskje han bare tenkte at ordet diesel er noe alle forstår, men hadde han sagt nafta ville ikke folk skjønt hva han snakket om.
Slettet bruker
26.08.2021 kl 01:01 5224

 
Quantafuel Webcast Q2 2021 on August 31, 2021 at 8:00 AM [08:00] Central European Time (CET):
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210831_3

Børsmeldingen med invitasjon til Q2 2021 webcast kommer sikkert i dag (torsdag 26.08) eller i morgen (fredag 27.08) kl. 08:00.

Er det at de starter 08:00, 1 time før børsen åpner, mot 10:00 for Q1, et tegn på at det kommer mye børs/kurs-sensitiv innsideinformasjon utenom selve Q2 tallene?

Redigert 26.08.2021 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
rischioso
26.08.2021 kl 02:18 5196

Hvem vet - inte du - inte jag

https://www.youtube.com/watch?v=7GDQGAZunEg

MEN, det vi vet er at det er og blir spennende - fremover - både før, under og etter Q presentasjonen ... :)
Redigert 26.08.2021 kl 02:19 Du må logge inn for å svare
Computum
26.08.2021 kl 09:48 4999

"et tegn på at det kommer mye børs/kurs-sensitiv innsideinformasjon utenom selve Q2 tallene?"

Det kommer aldri kurs-sensitiv informasjon under kvartalspresentasjoner. Denslags skal alltid børsmeldes.
Redigert 26.08.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
rischioso
26.08.2021 kl 11:40 4876

Både ja og nei avhengig av om det er meldt i markedet tidligere. Mao, ny kurssensitiv info kan ikke spares opp for å slippes på en Q event, MEN for saker som allerede er meldt og således forventet å komme så kan en oppdatering slippes på en event som feks Q og som vi kjenner til så gjelder dette flere viktige begivenheter - viktig å skille klinten fra hveten ... ;)
Redigert 26.08.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.08.2021 kl 11:54 4836

Vi er alle enige om at børssensitiv info må offentliggjøres via en børsmelding. Jeg har sett det blir gjort i selve kvartalspresentasjonen (ikke den fysiske presentasjonen), men ofte kommer den i en egen børsmelding. At webcast kommer kl 08:00 kan være helt tilfeldig, men det kan også skyldes at de vil slippe sensitiv info, og ønsker å «diskutere» denne med markedet før handelen begynner for å unngå at det oppstår spekulasjon/usikkerhet den første timen av handel. En nyhet som POC vil starte et ras av positive meldinger, og en nyhet som potensielt kan doble kursen bør kommuniseres på en grundig måte. Alternativt har de ikke noe positivt å komme med, og trenger å berolige markedet i et forsøk på å unngå et bratt kursfall. Ren spekulasjon.
Redigert 26.08.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2021 kl 12:15 4778

Reserven:  «Er det at de starter 08:00, 1 time før børsen åpner, mot 10:00 for Q1, et tegn på at det kommer mye børs/kurs-sensitiv innsideinformasjon utenom selve Q2 tallene?»
For å presisere, mente jeg at det FØR webcasten blir børsmeldt børs/kurs-sensitiv innsideinformasjon utenom selve Q2 tallene som det da kan snakkes om i webcasten.
Slettet bruker
26.08.2021 kl 16:03 4492

jokke, synd du ikke spurte ham du pratet med:  «Are you currently attempting Proof of Concept?»
Redigert 04.09.2021 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
rischioso
26.08.2021 kl 16:24 4454

Om så var så hadde han nok svart - "Proof me wrong" om han var en produksjonsrenholderlærling ... ;)
gronnvaskeren
05.09.2021 kl 19:49 3936

Beklager om dette er postet tidligere, men det er en form for trøst at de fortsetter å bemanne viktige stillinger: https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=227764094
Dersom de ikke er sikre på at de får til POC og får landet dette så er det helt utrolig rart at de fortsetter å ansette folk. Denne stillingen vitner om at de snart skal ha utstrakt B2B kommunikasjon som inkluderer dokumentasjon av miljøfortavtrykket. Det er relativt få selskap som har LCA kompetanse "inn house" og for meg vitner dette om at de mener alvor.
Slettet bruker
05.09.2021 kl 20:00 3911

Forstår godt at de aller fleste, inkludert meg selv, ikke liker de evige utsettelse til QFUEL, blir stadig mer skeptiske til fremdriften av Skive anlegget, og om QFUEL noen sinne får teknologien sin til å virke som kommunisert.

Akkurat som det ikke bare er å skru sammen en rakett og reise til månen i første forsøk, er det heller ikke bare å skru sammen en fabrikk for kjemisk resirkulering av plastavfall og starte produksjonen i første forsøk.

Redigert 05.09.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
jokke
14.10.2021 kl 08:07 3166

Skal vi få ett løft i dag?
Lars Rosenløv er utnevnt til ny administrerende direktør i Quantafuel fra 1. november 2021.

"Jeg er glad for å kunngjøre at Lars Rosenløv har godtatt stillingen som administrerende direktør i Quantafuel," sier Ann-Christin Andersen, styreleder.

Lars Rosenløv (53) er dansk statsborger med 30 års industriell erfaring fra prosessindustrien i Equinor ASA (tidligere Statoil ASA). Han har hatt ledende stillinger i nedstrømsoperasjoner og har levert og drevet komplekse internasjonale raffinerier og petrokjemiske anlegg. Han var også styremedlem i Norsk Industri fra 2014 til 2018. Rosenløv er utdannet sivilingeniør, maskinteknikk fra
JML
14.10.2021 kl 08:11 3132

Kan nok være en bra kar for industrialiseringen vi nå står overfor 👍
Thesistulling
14.10.2021 kl 08:38 3046

Perfekt valg!
Eneste støyen nå er disse irriterende algoritmene noen kjører på med.......burde vært forbudt, sammen med shorting.

Skulle vært i DSRT litt til......🤬🤣
Litt rusten, kommer seg......

Fint kjøpsbilde, blir en spennende dag, lykke til folkens!
Redigert 14.10.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Nanoq
14.10.2021 kl 09:35 2908

Et meget interessant 1½ år gammelt nyhetstilbakeblikk, på en dag hvor en tidligere ledende Equinor-mann blir ansatt som ny CEO i Quantafuel...

som det står i nyheten: "Formålet med avtalen er å gi Equinor bedre innsikt og tro på Quantafuels prosesser for omgjøring av plast til flytende materiale ved sitt anlegg i Skive i Danmark."

På det tidspnktet i 2020 så var Lars Rosenløv ganske sikkert - som høytstående leder i Equinor - med på å vurdere og godkjenne denne kommersielle studie-avtalen. Han har derfor uten tvil meget god kjennskap både til Quantafuel-teknologien og til framtidspotensialet.

https://no.linkedin.com/in/lars-rosenl%C3%B8v-86546143
Nanoq
16.10.2021 kl 12:13 2535

Hvert år (iflg. "McKinsey report on plastic, 2018/2019") produserer jordens befolkning ca. 250 mill. tonn med plastavfall, hvor langt størstedelen ikke gjenbrukes, men ender i forbrenningsanlegg, i naturen/i havet. Disse 250 mill. tonn avfallsplast pr. år forventes å stige til ca. 500 mill. tonn om 10 år med de nåværende vekstestimater. Asia, Kina og India står for mer enn 80% av denne avfallsplasten.

At industri-potensialet på dette området for resirkulert plast er enormt, er innlysende.

Som McKinsey skriver:
As demand for plastics continues to grow worldwide, the imperative to put in place an effective system to handle the waste-plastics volumes that will be generated becomes all the more pressing. Our research shows that a development path could be established that could quadruple the amount of waste plastics going to reuse and recycling, to around 50 percent of the volumes produced.


What this could mean for petrochemicals and plastics players:

Under the high-adoption scenario, the cost position of plastics-waste-based feedstocks—via mechanical recycling, monomer recycling, or reuse through pyrolysis or other feedstock supply—could potentially be so attractive that they could account for two-thirds of the profit-pool growth of the petrochemicals and plastics industry by 2030 (Exhibit 5).

https://www.mckinsey.com/industries/chemicals/our-insights/how-plastics-waste-recycling-could-transform-the-chemical-industry

PS.:
Ca. 6% av verdens oljeproduksjon på ca. 100 mill. fat/dag = ca. 6 mill. fat pr. dag brukes til å produsere plast. Dette tilsvarer ca. 950 mill. liter råolje pr. dag til plastproduksjon.

Hvis 50% av dette oljeforbruket til plastproduksjon ble erstattes av oljeproduktet nafta fra kjemisk resirkulert plast, så er vi godt på vei mot en sirkulær økonomi på dette plastområdet. McKinsey mener at dette er realistisk i overskuelig framtid.

1ooo kg. plastavfall gir ca. 800 kg. nafta via kjemisk gjenbruk på en Quantafuel-fabrikk.

Så ja, her blir det plass til mange aktører og fabrikker som resirkulerer avfallsplast, inkl. plass til riktig mange av de store planlagte Quantafuel-fabrikkene på 100.000 tonn avfallsplast pr. år.
Redigert 16.10.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
reee
16.10.2021 kl 17:22 2373

En liten bare. 1000kg avfall blir 800kg produkt, men ikke nødvendigvis 800kg nafta.
Skeptisk100
18.10.2021 kl 10:34 2040

Ok, hva er vi ikke har fått med oss nå??