Emisjon i Solstad

Stavanger73
SOFF 24.10.2018 kl 13:12 5543

Emisjon i Solstad, samme framgangsmåte som Songa.
Snakker vi 20 milliarder gjeld som skal konvertering til aksjer?
Røkke, Fredriksen og Co kom inn på kr 12.50.- her blir det stor snitt ned.
Hva tror dere emisjonen blir på under 1 kr????
Hva tenker dere? Langsiktig små aksjonær som sitter stille i båten.
Redigert 20.01.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
pengex
24.10.2018 kl 13:28 5478

Hvem sa noe om emisjon?
Kaksi
24.10.2018 kl 13:36 5434

Hvis det ikke blir emisjon, hva blir det da?
Slettet bruker
24.10.2018 kl 13:43 5408

Hvilket annet alternativ ser du?
*snart 30 milliard i gjeld/markedspris ca 1 milliard
*fortsatt lave rater og lav aktivitet, høye kostnader
*betaler idag kun renter og 10% av totale lån i avdrag!
*båter i opplag som ikke er verdt noe, kanskje "spikerpriser"?
Vi får se, men det lukter emisjon og friske penger for å holde det gående!



Slettet bruker
24.10.2018 kl 13:45 5395

Mulig det blir samme utfall som Seadrill/Songa, men jeg tror ikke det(er ikke objektiv da).

Er jo en del forskjell på situasjonene. Bla. har oljeprisen holdt seg stabil over $70 en god stund nå og Soff har allerede laget en finansieringsplan som skulle holde til midten av 2021. Spørs da om Røkke og Solstad vi ha den dårlige PR'en som følger av en total utvanning av aksjonærene. Småaksjonærene sitter fra før av med en veldig liten andel av selskapet så de har heller ikke så mye å tjene på dette.
Ikaros200
24.10.2018 kl 14:06 5326

Dette er et forhandlingsutspill. Det sier seg selv at det ikke går å drive når pluss blir til minus som følge av høye lånekostnader. Rederene (aksjonærene) som bygget vilt i oppgangstider har allerede måttet betale. Långiverne i mindre grad, selv om de også bør foreta risikovurderinger ved utlån. Jeg vil tro at målet er å komme frem til en løsning som alle kan leve med, for det er ikke spesielt interessant for aksjonærene å spytte inn mer penger slik at långiverne får sitt med renter og aksjonærene lite og ingenting. Låner du en million og misligholder har du et problem. Låner du en milliard og misligholder har banken et problem. ;-)
pengex
24.10.2018 kl 14:25 5274

Da kan det jo bli låneforhandlinger med oppsjoner. Ett fint ord for utsatt emisjon. Men....ikke like brutalt som en rein emisjon.
Ikaros200
24.10.2018 kl 14:43 5215

Det kan også være verdt å minne om hvordan selskapene er organisert, og at det her foreligger et ikke ubetydelig forhandlingskort. F.eks kan man velge å la den mest gjeldstyngede delen gå dukken, mens men mer inntektsbringende får bestå. Jeg minner også om at de tidligere forhandlet seg vekk fra "mislighold en - mislighold alt" klausulen (hvis jeg husker rett). Det trenger ikke være krise for soff om et av underselskapene går dukken - mindre gjeld og bedre rater for resterende båter pga trangere marked. Selvfølgelig ikke en ønskelig situasjon - men hvor er motivasjonen for eierene å drive videre dersom gjeldsfjellet er uoverstigelig og långiverne gjenstridige?
kontra
24.10.2018 kl 15:20 5128

Situasjon for Soff, slik mange ønsker å fremstille det, er neppe spesiell for bransjen. Saken er vel bare at Soff er tidlig ute, og kommer en mulig kritisk situasjon i forkjøpet. Offshorerederiene vil i tur og orden legge frem sine kvartalstall der vi får fasiten på den reelle driften. Jeg vil ikke overraskes om vi der får innblikk om at alle sliter. Jeg ser initiativet Soff har tatt også som en bred invitasjon til hele bransjen, inklusive gjeldseierne, til samling i bunnen for å få levelige forhold i offshorenæringen. Det vil i så fall bli lagt et betydelig press både på aktørene mht en samlet plan for å skape levelige forhold for bransjen i fremtiden. Det vil nok ende opp med uttak av kapasitet, ettergivelse/konvertering av gjeld og tilskudd av midler fra dagens eiere. Soff med sine støttespillere vil sitte i førersete i en slik prosess. Vi er bare i begynnelsen av begynnelsen, og fortsettelsen blir bare lekker.
sokdotcom
24.10.2018 kl 19:12 4931

Siste tilskudd i finansporteføljen er i supplyrederiet Solstad Farstad. Aker har investert ca. 600 millioner kroner. Dette er en investering med høy risiko. Aker har ikke stilt noen form for garanti. Vi har lovet kreditorene at Aker ikke selger aksjene i rederiet før 2021. Dette er en investering som aldri blir verdt mindre enn null. Håpet er at den flerdobles i verdi.
Det er trist å se hvor mye penger som er tapt i bransjen for offshore servicefartøy (OSV). I ettertid er det lett å se at tradisjonsrike rederfamilier overinvesterte. Vi i Aker har spurt oss selv om det var hodeløse investeringsbeslutninger og/eller kundekrav som gjorde nybygg påkrevd for å kunne by på kontrakter?
Vi tror timingen er riktig for å spille en rolle i konsolideringen av OSV-markedet, men sikre er vi ikke. I Aker ser vi frem til å samarbeide med John Fredriksen og hans system i restruktureringen av et selskap som i dag omfatter 154 skip fra Solstad, Rem, Farstad og Deep Sea Supply. Med den kunnskapen og erfaringen kunne vi ikke fått en bedre partner enn John. Men «warning given»: Dette er en investering for de risikovillige.

Remember Mr Rokke promise...
danm
24.10.2018 kl 19:22 4890

Som jeg skrev tidligere i dag, lugter baisserne igen blod og det lykkedes under en meget lav omsætning, at få kursen presset tilbage. Røkke og Frederiksen var ikke gået ind med aktiekøb, hvis de ikke kunne se en forretning heri. De købte til 12,50 og jeg tror, de vil gøre meget, for at få gennemført en låneomlægning. Baisserne tegnet et alt for mørkt og konspiratorisk billede, men det er jo netop deres agenda. jeg tror slet ikke, det går så galt, markedet er trods alt i bedring, selv om baisserne mener noget andet.
FAR100
24.10.2018 kl 22:22 4705

beste løsning er å kovertere gjeld til aksjer og bli gjeldsfri. da vil Soff gå i pluss
really
25.10.2018 kl 00:33 4563

Soff er i prinsippet i samme situasjon som Seadrill og andre som har gått under med for stor gjeld, selv om situasjonen ikke er like ille enda. Selskapet har store verdier og jeg vil bli veldig overrasket om de ikke klarer seg gjennom krisen. Men det er sannsynlig at det må til en refinansiering etter de siste dagenes meldinger.
Långiverne, hovedsakelig 4 banker må slåss med Røkke og Fredriksen om hvem som skal bidra mest. Skal det bli en omforent løsning tror jeg ikke de kan droppe et selskap og la det gå konkurs. Långiverne er de samme i selskapene og en slik handling vil bli oppfattet som temmelig fiendtlig. De har ikke de to herrer råd til. De forhandler tøft, men er avhengige av tillit. For dagens aksjonærer er jeg redd en refinansiering vil innebære en betydelig utvanning. Jeg blir ikke overrasket om det kommer en emisjon på mellom 1 kr og 50 øre.
danm
25.10.2018 kl 10:19 4284

Hvorfor ikke 10-20 øre? Det er helt ude i skoven, at komme med så lavt et tal. Jeg tror slet ikke, der kommer nogen emi.
danm
25.10.2018 kl 10:23 4268

Hvor vil kursen være, hvis de bliver enige med långiverne? Udsigterne for 2019 og frem er rigtig fine, så hvorfor långiverne ikke ønske, at hjælpe SOFF hen over de næste måneder?
pengex
25.10.2018 kl 10:40 4221

Oppsjoner er bedre enn konvertering. Oppsjoner med lockup til 01.01.2021 hadde vært ok.
really
25.10.2018 kl 11:43 4104

Det er lov å håpe. Men bankene kommer sjelden med mer penger uten at eierne bidrar. Unntaket er når de føler seg så presset fordi de risikerer store tap.

De fleste håper vel nå at ,markedet er på vei opp og at det er vesentlig bedre i 2019. Men foreløpig er det ikke ventet borekontrakter offshore som øker kapasitetsutnyttelsen i særlig grad i 19 og 20. Det tyder ikke på noen stor oppgang selv om mange håper på det. Det er skrevet en rekke artikler om kapasitet og marked i Seeking Alfa som kan være verdt å lese.

Det gjør at om ikke dette bildet endrer seg i løpet av vinteren er oppgangen for rene supply selskap utsatt på ubestemt tid. Dette vet bankene også og derfor blir nok denne diskusjonen temmelig tøff.
kontra
25.10.2018 kl 12:58 4013

Om en tar aksjekursutviklingen til de forskjellige offshorerederiene er det lite som tyder på en sunn økonomi for bransjen. Samtidig fremlegger oljeselskapene historiske resultat. Uten offshore vil selvsagt ikke oljenæringen fungere og dette burde bekymre oljeselskapene som Equinor og Aker BP. Det er liten tvil om at offshorebransjen er i "overlevelsemodus", med de følgene dette vil få for innovasjon og kvalitet i segmentet. I så fall petroleumsnæringen i hele sin bredde før eller side straffes hardt. At samarbeidet mellom offshoreselskapene med sikte på å ta ut overflødig kapasitet er ikkeeksisterende er også tydelig. Det kan synes som om strategiene først og fremst går ut på å skvise hverandre ut av markedet ved hjelp av lavest mulige tilbud på rater. Dette vil over tid straffe seg.

At Soff på et tidlig stadium, og før problemene oppstår, går ut og signaliserer mulige fremtidige likviditets-vanskeligheter, tar jeg som et positivt tegn. Dette gir selskapet et fortrinn visavis konkurrentene i bransjen. Selskapet vil sitte i førersete mht å legge premissene for det som åpenbart må gjøres for å få offshorenæringen bærekraftig. For Soffs vedkommende ser jeg ikke bort fra at Aker Bp kommer på banen, om ikke annet for å sikre egen eksistens offshore.
Redigert 25.10.2018 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2018 kl 16:14 3845

Hva skjer i denne søppelaksjen skal den ned til 1 kr nu? Å de tullete analytikerne som klarer å dumpe alt i dass med spådommene sine. Kan inke de finne på noe annet å gjøre
danm
25.10.2018 kl 16:43 3784

Jeg kan ikke se, det er den store katastrofe, at man formår at handle aktien ned, når det sker på så lille omsætning. Jeg er faktisk ikke sikker på, at der nogen overhovedet, der tjener penge lige nu. Hvis man går ud med billige aktier for at sænke kursen og der efterfølgende ikke følger nogen efter, så bliver det svært at tjene penge på det.
danm
26.10.2018 kl 09:51 3483

Han har ret, det er nu man skal købe inden det vender op:
Forvalteren anbefaler å kjøpe de enkeltaksjene som har falt mest, som Elkem, og oljeserviceaksjer.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Boersfallet-skaper-gode-kjoepsmuligheter
kvirrevi
26.10.2018 kl 11:37 3374

Forholdet mellom egenkapital og gjeld i SOFF er skremmende, det er bare å ta en titt på 2Q resultatet til SOFF, og enda verre vil det trolig bli etter 3Q.

En helt annen ting, offshore vind økter og øker, og vil vel trolig etter hvert kreve en del offshore fartøy for vedlikehold osv, som vil komme på toppen på etterspørselen til oljevirksomheten offshore, som også er i vekst.
Boss 99
26.10.2018 kl 14:09 3246

3,055 RT Snart 2 tallet dere.
FAR100
26.10.2018 kl 14:13 3235

røkke og fredriksen har store tap, denne må til 1 eller under
Slettet bruker
26.10.2018 kl 14:22 3221

de smarte bare selger nå større mengder... Emisjon blir veldig lavt satt.. bedre går ut av båten nå..