Produkt tank tråden - på tide å posisjonere seg

Bullebajas
HAFNIA 29.08.2021 kl 20:01 18089

Yes, da kom det en orkan og produktratene og aksjene vil gjøre sitt vanlige hopp.

Ratene smyger sakte men sikkert oppover igjen. Ligger på 16-17 tusen dollar i Asia, men svakt i vesten. Nå ligger faktisk Hafnia og generer ett out pluss resultat, som er betryggende.

Oljeproduksjonen tar seg opp og volumene fortsetter å øke de neste mnd. Raffineriaktiviteten vil dermed øke betraktelig inn i oktober og november. I tillegg ligger lager nivåene nå på svært lave nivåer, så dersom ikke volumene øker blir det en voldsom økning i skipninger mot slutten av året.

Det kommer så og si ingen skip de neste årene, så med andre ord: bakteppet er det samme som har vært for tørrlast og container rederiene. Aksjekursutviklingen her vet man alt om…. Og det er åpenbart at neste shipping aksjer hvor dobling og tredobling er en mulighet, er innen tank og produkt tank.

Jeg kjøper mer Hafnia nå. Solid selskap og handler til 40% rabatt til NAV og går som nevnt allerede i en liten pluss på dagens rater.
tømogrøm
30.08.2021 kl 00:02 10667

Tall i morgen. I eit kvartal der halve flåten har gått på faste rater litt i overkant av breakeven, og resten av flåten i spot markedet. Vi kan vell forvente tall rundt 0 eller noe minus. Hadde håpet på en liten dipp i morgentimene i morgen så eg fikk lastet opp èin større post før vi går inn i Q3 & Q4(allerede økende rater), da et dessverre satt med lite cashback ved forrige retur på 14-15 tallet.
Så får håpe noen lar seg skremme av et tilbakelagt kvartal i morgen med litt dårlig resultat og selger unna aksjenepostene sine i begrunnelsesløs panikk.
Redigert 30.08.2021 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
fastinvest
30.08.2021 kl 09:01 10535

Tallene var mye bedre enn venta og bra guiding. Tror vi skal opp nå mot 20 kr
ArcticOcean
30.08.2021 kl 17:40 10410

Merkelig avslutning i dag. Rett ned i etterhandelen. Noen som tydeligvis er desperate etter å komme seg ut, Fint det var på lavt volum. Kommer knallsterkt tilbake i morgen.
Bullebajas
30.08.2021 kl 18:34 10360

Forventes at raffineriene er nede i 4-6 uker og at tradere allerede leier inn skip for å frakte produkt fra Europa. I tillegg vil nok uansett lagrene falle fra allerede lave nivåer.

https://www.google.no/amp/s/finance.yahoo.com/amphtml/news/u-gasoline-prices-jump-hurricane-221058235.html
ArcticOcean
31.08.2021 kl 10:34 10196

At noen vil selge seg ut på 16 kr er for meg uforståelig. Dette er et kvalitetsselskap som burde vært priset til det dobbelte. Jeg bemerker meg også den omvendte hode skulder formasjonen som er under oppseiling. Kurspotensialet bør vel være i en range mellom 20-22 kr. Her er det bare å laste opp dersom man ønsker å tjene penger. Analytiker Haavaldsen med kursmål 24. Vi skal opp.
Bullebajas
01.09.2021 kl 20:17 10016

Enig og samtidig vanskelig å være ueniges Pareto som i dag tok Hafnia inn i porteføljen. Er nå man skal kjøpe og posisjonere seg for oppturen som må komme. En billig opsjon og bare sitte på denne, så kommer oppturen om 1-12 mnd :)
desirata
02.09.2021 kl 03:20 9911

Scorpio tanker opp 6% på Nyse igår og opp to-sifre siste uka.
Hafnia har også tatt seg litt opp siste uka.
Framleis usikkert vedr timing av tank recovery, men at det kommer iår er utvilsomt.
Man så tegn til det igår med Frontline iom Folketrygdfondet kjøpte seg opp.
Har sett kursmål fra 25-30 på Hafnia, det kan gå fort dersom markedet tar seg opp, men markedet vil vel ha tall på bottomline først. Det har vært mange nedturer. Neste år bør en se ATH for Hafnia.
fastinvest
02.09.2021 kl 10:19 9796

Mener også Hafnia er den beste båt aksjen.
Produkt tank har jo vært nede lenge men aksjen har holdt seg bra på 17-19kr. Så plutselig stuper den ned til 15kr men er nå på tur opp.
Den siste tiden har ratene tatt seg opp så grunnen for det plutselige fallet er trolig scorpio som har falt kraftig.
Men de har enormt mye mer gjeld en Hafnia så egentlig burde aksjen ha holdt seg på 17-19kr når ratene tok seg opp.

Q2 rapporten viser at Hafnia gjør det beste av alle produkt tank selskapene og om ratene fortsetter å stige så burde vi stå foran en svært så hyggelig reise.
Sitter fullasta og venter på oppgangen til 20kr i første om gang. For de som ønsker sitte 1 år eller 2 kan man forvente kurs opp mot 30kr som vil si ca dobling fra dagens nivå.

For meg er Hafnia en sikker havn uansett om det kommer børs korreksjon eller ikke
Slettet bruker
29.09.2021 kl 09:47 8944

Kjøp produkt tank med begge hender skriker de, og aksje går ned? Knegg knegg

https://www.tradewindsnews.com/tankers/buy-buy-buy-clarksons-platou-predicts-big-winter-rally-for-product-tankers/2-1-1073493
fastinvest
29.09.2021 kl 09:56 8936

Ja nå er virkelig tidspunktet kommet til å kjøpe hafnia.
Produkt tank kan få samme utvikling som bulk. Lagrene er tomme og kursene er lave så nå burde man virkelig vurdere hafnia
DividendYield
29.09.2021 kl 18:17 8848

Hvordan er utbyttepolitikken i dettte selskapet? Sånn historisk?
Water
29.09.2021 kl 18:27 8841

17.9.2020 0,11 USD
12.6.2020 0,11 USD
11.3.2020 0,057 USD
Slettet bruker
30.09.2021 kl 08:28 8708

Et brudd opp over 18,5 på volum gir kortsiktig kurs potensiale 22,5 kroner på ren teknisk analyse
Slettet bruker
30.09.2021 kl 14:09 8615

Er Hafnia liksom den aksjen som ikke skal følge alt annet av tank? Ser sånn ut
Slettet bruker
01.10.2021 kl 09:17 8480

Lurer stadig på hva som er galt med Hafnia, kontra alle andre verden tank aksjer som går rett opp
desirata
01.10.2021 kl 11:29 8509

Ganske enkelt fordi til nå har kun ratene for crude tankers gått opp.
Produkt har ikke steget noe enda.

Da er vi tilbake til håp om stigning, men markedet vil vel se realitet først, iom de har snakket om bedring siste halvår. Er ikke sikkert det vil skje dette kalender året heller, men bunn er vel nådd. ?
Slettet bruker
01.10.2021 kl 11:52 8481

Ok, da skjønner jeg.
At skipene har steget kraftig i verdi, som alle andre skip i shipping så langt i år har ikke noe å si på Hafnia.
Et produkt tank rederi som Scorpio Tankers har så langt i år steget fra 9 til 18 dollar, en dobling bare, men de driver sikker med noe annet en Hafnia.

Skal nok gi de svaret på problemet, og det består i hvor rederiene er notert, Norske investorer er ikke i stand til å se verdier i shippimg, så enkelt er det.
Men det vil nok ordne seg, skal jeg tippe er det like før Sohmen-Pao tar tak og kjøper seg ytterligere opp i Hafnia, nå rett før det skal til himmels sammen med alt annet av tank.

desirata
Fikk du forresten kjøpt deg inn i Kcc som jeg anbefalte?
I følge deg var jo alt sorgen der, elendig konsept osv, på 40 kroner blank, nå er den over 50 kroner
Personlig kjøper jeg alltid shipping aksjer FØR ratene stiger, det er da det er potensiale, å tro at produkt ikke skal komme når crude beveger seg er jo helt bak mål.
Tank er flokk dyr, stiger ratene i enkelte segmenter, da kommer de andre etter, sånn er det bare.
Redigert 01.10.2021 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Bullfight
01.10.2021 kl 12:05 8463

Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities erstatter Aker Clean Hydrogen, DNO, Hafnia, Kitron og Sparebank 1 Sørøst-Norge med Aker, Frontline, Gjensidige, Sparebank 1 SMN og Panoro Energy i sin anbefalte aksjeportefølje for oktober.
Det fremkommer av en oppdatering fra meglerhuset fredag.

Aksjene som beholdes i porteføljen er Austevoll Seafood, Bonheur, Meltwater, Norske Skog og Subsea 7.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70



Lukk

Tøff
01.10.2021 kl 12:12 8457

Bunnen er nok nådd, hvis vi regner 15-16 kroner som bunn. Kanskje 17? Jeg leste på nytt uttalelser fra selskapet ved 2. kvartalsframlegg. Må innrømme at jeg synes det virker noe "difust". Det er som du sier, ikke sikkert det vil skje mye positivt før årsskiftet. Jeg har sittet i denne under nedturer tidligere, så jeg ble usikker og kvittet meg med hele beholdningen på 17,92. Ikke hyggelig å ta tap på shippingaksjer i denne tiden, men det var ikke mye. Det kalles "stop loss". Et prematurt kjøp, kan man vel si. Hvis man bare skal konsentrere seg om tankaksjer er det ikke mange på Oslo Børs. Vi har FRO, som går så det gnistrer- Så har vi OET. Og så har vi HUNT. Dette med at produkt kommer først, deretter VLCC, ser ikke ut til å slå til denne gangen. Jeg har mest tro på OET på lengre sikt.
Løkkøye
01.10.2021 kl 13:29 8411

Har solgt ut det meste av AGAS og kjøpt FRO og HAFNI i stedet.
Rektangelformasjon i HAFNI hvor vi ligger helt opp mot øvre linje.
Regner med stigende rater i løpet av kommende måneder, kombinert med utbrudd fra formasjonen kan det bli et kraftfullt signal :)
Slettet bruker
01.10.2021 kl 13:46 8389

Må bare le litt.
Du har sittet med Hafnia sier du og solgt på 17,9, helt ok det, men du snakker om å sitte i nedturer? Skjønner du ikke at du har eid Hafnia i tidenes mest elendige tank marked der etterspørsel var null, og så selger du nå og er redd for nedtur?

Det er jo nå oppturen starter.
Du må jo forstå at produktene skal fraktes, det er jo nå etterspørselen etter produktene kommer etter pandemien.
Man skal ikke bare frakte råolje til lagre og thats it for morro skyld, etterspørselen etter produkter vil eksplodere fremover nå.

Men hver sin tanke gang, å snakke om nedtur nå, det blir i alle fall helt feil, nedturen er forbi når det gjelder olje etterspørsel.
Men du er kanskje redd for en generell børs nedgang, det er et annet tema, når det gjelder shipping aksjer i Usa virker det i så måte at børsfall ikke biter på aksjene, bare på Oslo børs en ser slikt i takt med bedre marked og økte skips priser.

Redigert 01.10.2021 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Nugatti
01.10.2021 kl 13:47 8391

STNG tror jeg kommer som et skudd nå. Scorpio Tankers. Stor ung flåte!
Slettet bruker
01.10.2021 kl 16:05 8318

Scorpio tanker stiger 7% i dag, skulle tro Hafnia drev i en annen bransje men det gjør de jo ikke.
Heldig vis eier jeg begge 2, Hafnia er så langt en stor skuffelse, men tror ikke maskinene får herje med denne særlig lenge før champis korken går.

De som selger produkt tank nå gjør en stor brøler
Redigert 01.10.2021 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
ks1977
02.10.2021 kl 09:04 8164

Du mangler et vesentlig element, noe jeg tror at du er fullt klar over; gearing.

Når markedet går opp (eller ned) så skal STNG svinge langt mer enn Hafnia alt annet likt (alt annet er ikke likt, f.eks hvor de er notert slik du påpeker, men dette må vel være hovedforklaringen).

Siste 12 mnd;
STNG; high = 24,24, low = 8,88, nå = 19,42. Så STNG er på 80% av high og 219% av low
Hafnia; high = 19,20, low = 14,00, nå = 18,54. Så Hafnia er på 73% av high og 132% av low

Setter vi high siste 12 mnd som "kursmål", så vil STNG gå 25% mens Hafnia vil gå 4% (setter vi low siste 12 mnd som kursmål, så vil STNG gå 46% ned mens Hafnia vil gå 25% ned) - ikke at jeg personlig synes at high/low siste 12mnd er noe fornuftig kursmål, men det blir litt "feil" å sammenligne disse to og forvente samme utslag i kursen

Personlig så synes jeg at STNG har litt vel mye risiko (med det mener jeg utvanning på lav P/NAV), men jeg har likevel 50% mer i STNG enn i Hafnia (fordi at jeg tror at oppsiden i STNG er større + et håp at om STNG en gang i fremtiden går over til en aggressiv utbyttepolitikk)
Nugatti
02.10.2021 kl 09:30 8130

Hva er siste bevegelser på typiske produkttanker-rater?

STNG er vel så hardt gearet at de kan få trøbbel hvis dette ikke snur fort nok?
Slettet bruker
02.10.2021 kl 09:40 8157

Mye bra poenger fra deg.
Sting er giret ja så langt mindre risiko i Hafnia .
Jeg har mange tank aksjer, i en næring som snur opp er det alltid vanskelig å plukke en eller to spesifikke vinnere ut over blue chip, derfor fordelt over et bredt spekter.
Det spiller i så måte liten rolle hva selskap en kjøper, kjøp alt og selg de mindre selskapene ut litt ut i syklen og behold de store likvide som normalt betaler best dividender over tid, det er gjerne de gamle klassiske selskapene.

Brorparten av aksjene er i Usa, det er der likviditet ligger, store omsetninger som vil dra aksjer opp i en bull run.
Likviditet og omsetning teller langt mer en pris/nav,
Mange henger seg for mye opp i pris/nav, i utgangspunktet har det mindre betydning bortsett fra å gi en indikator hvis et selskap skal selges her å nå.



Vi har diskutert dette mang en gang før, der jeg alltid har hevdet at et likvid selskap som Fro uansett markedspris opp mot Nav vil gå best i et bull marked,et ustoppelig tog når markedene bedres.
Jeg vet godt hvorfor Hafnia lagger, det er pga hvor selskapet er notert= lav omsetning som betyr aksje roboter og øre trilling.
Men det vil komme etter hvert, Hafnia er tross alt verdens største produkt tank selskap, de bommet nok litt når de valgte Norge som notering sted, hvis god aksje prising var målet, men er temmelig sikker på at dette rederiet ikke ligger under 20 kroner i vinter, og at dagens er en lav pris om en tenker litt horisont.
Aksje historikken i Hafnia er kort, og sier lite om hvor høyt denne kan gå om vi unngår krigstilstander som pandemier med 0 etterspørsel i fremtiden.

Vi må huske at historikken i Hafnia er fra en tid der investor interessen i shipping var meget lav, det er andre tilstander nå hvor investoren omsider er meget villig til å investere i stål, det ser en over hele linja, der alt av shipping stiger kraftig i alle segmenter, det er 10 år siden sist vi opplevde slike tilstander i aksjemarkedene vdr shipping aksjer.

Redigert 02.10.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
05.10.2021 kl 23:36 7819

At OPEC holdt produksjonen var kun ett lite skudd for baugen og vil bare utsette det uunngåelige, nemlig at massive volumer av olje og oljeprodukter vil slippes til markedet de neste mnd, og overgå den nåværende planlagte produksjonsøkningen.

Ikke glem følgende, OPEC har nå i praksis monopol og de har en desperat kjøper der ute, nemlig Kina som skal arrangere OL i februar og hvor myndighetene har sagt at Power outages vil de forhindre for enhver pris…. Gjett om de kommer til å inngå dealer for å sikre seg olje fra alle kanter de neste mnd og olje vil erstatte både gass og kull.

Dette vil booste råolje volumene og raffinerte produkter.

Så denne dippen vi fikk i tank aksjene tror jeg var en kjøpsmulighet, og at Frontline og til dels Hafnia handlet opp igjen iløpet av Hafnia ser jeg som ett klart signal om at markedet tenker det samme.

Kjøper litt til og posisjonerer meg for nok ett rally før neste OPEC møte og med en gratis opsjon på at ratene fortsetter å løfte seg gradvis i mellomtiden på at andre eksportører forsyner verden som for øyeblikket har som har shortage på olje som bare olje kan løse:)
desirata
17.10.2021 kl 11:57 7545

Scorpio tanker ned 8,25% sist uke. Så av og til kan vi være glade for at Hafnia ikke følger NYSE.

Produkttank ratene bare faller og er på årslav nivå. Ser ikke ut for lysning før 2H 2022 sies de generelt om tank skip. Det må vel mere trafikk til, både i luft og til lands. Skipsprisene har heller ikke steget som noen sier her. Kun for nybygg, ikke brukt. Kilde Poten
Slettet bruker
18.10.2021 kl 16:12 7350

Hafnia og Torm ble anbefalt som topp valg produkt i tradewinds for 2-3 uker tilbake.
Torm stiger i dag 20%

Når kommer denne tro? Hvor lenge skal maskinene bytte aksjer med hverandre

Ligger et motstands belte 18-18,5, når aksjen skyter over kan den gå til 23 kroner
Redigert 18.10.2021 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2021 kl 11:17 7219

Må bare gjenta budskapet, skal du være med på produkt tank festen som kommer i vinter, da må du kjøpe nå.
Hafnia er en favoritt i produkt, takket være notering på feil børs kan du enda kjøpe den med stor rabatt.

Motstand 18-18,5 er brutt, neste motstand 22 kroner.
Russike prosenter inn mot take off
Slettet bruker
19.10.2021 kl 16:06 7217

Ja nå stiger produkt tank kraftig
Torm er vel opp 30% på noen dager nå, ikke stort dårligere i Scorpio, men Oslo noterte Hafnia derimot…… :-))
Redigert 19.10.2021 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.10.2021 kl 08:34 7106

Produkt ratene stiger nu.
Single Malt
03.11.2021 kl 09:58 6860

bra økning i kursmål nå
Slettet bruker
03.11.2021 kl 10:04 6906

Hva økte kursmålet til?
Single Malt
03.11.2021 kl 10:15 6892

Danske Bank re-initierer dekning av Hafnia Tankers. kjøpsanbefaling med kursmål på NOK 32
Løkkøye
03.11.2021 kl 10:24 6882

Har slitt med motstand rundt 18,50.
Tenker at 19,- på høyere volum kan få fart på aksjen.
Kanskje nært forestående dersom OPEC + løsner på tøylene.
Redigert 03.11.2021 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Aiolos
11.11.2021 kl 09:53 6465

Noen som har en analyse av hva dagens nyheter betyr for oss småaksjonærer? Relativt beskjedent utslag på kursen ser jeg, men er i det minste foreløpig i pluss på en sur børsdag.
desirata
11.11.2021 kl 16:27 6382

Noen har sammenlignet Hafnia med Scorpio på Nyse.
Idag la Scorpio fram et dårlig resultat, men noe må være bra. Pga første timen steg aksjen 11% med omsetning på halv million aksjer. Dette er samme omsetning på en time som Hafnia har per måned ! (i kroner)

Hafnia kan godt gå til 25-30 neste år, men vil sikkert ta tid. Scorpio flyr mye fortere. Hafnia er nå større enn Scorpio og mere solide.
Bullebajas
11.11.2021 kl 21:54 6272

Guiding fra Scorpio er bra og ratene har tatt seg kraftig opp de siste dagene med LR2 rater nå på 25,000 dollar. Dette er tidlig med tanke på Q4 rally for produkttank, da de normalt sett beveger seg etter thanksgiving (25 november), Scorpio fokuserte også på dette.

Så rallyet i Scorpio dreier seg ikke om Q3 tallene, disse vet alle vil være dårlige for alle tank selskaper.