Produkt tank tråden - på tide å posisjonere seg

Bullebajas
HAFNIA 29.08.2021 kl 20:01 18178

Yes, da kom det en orkan og produktratene og aksjene vil gjøre sitt vanlige hopp.

Ratene smyger sakte men sikkert oppover igjen. Ligger på 16-17 tusen dollar i Asia, men svakt i vesten. Nå ligger faktisk Hafnia og generer ett out pluss resultat, som er betryggende.

Oljeproduksjonen tar seg opp og volumene fortsetter å øke de neste mnd. Raffineriaktiviteten vil dermed øke betraktelig inn i oktober og november. I tillegg ligger lager nivåene nå på svært lave nivåer, så dersom ikke volumene øker blir det en voldsom økning i skipninger mot slutten av året.

Det kommer så og si ingen skip de neste årene, så med andre ord: bakteppet er det samme som har vært for tørrlast og container rederiene. Aksjekursutviklingen her vet man alt om…. Og det er åpenbart at neste shipping aksjer hvor dobling og tredobling er en mulighet, er innen tank og produkt tank.

Jeg kjøper mer Hafnia nå. Solid selskap og handler til 40% rabatt til NAV og går som nevnt allerede i en liten pluss på dagens rater.
Bullebajas
11.11.2021 kl 21:58 6065

Dette er super bullish. De får nå en relativt ny flåte fra en selger som var tvunget til å selge mtp at Oaktree startet dette selskapet i 2013 og at de må selge seg ut.

Hafnia vil med dette være en gigant og vil få eksponering mot kjemikalietank markedet også som har veldig gode utsikter. Dette vil gi nedsidebeskyttelse i dårlige tider.

Så kort fortalt, Hafnia er da produkt tank rederi med de fordeler det har på oppsiden når tankmarkedet går, så har de nedside beskyttelsen som Stolt-Nielsen og Odfjell har når tankmarkedet er dårlig.

Merkelig at aksjen ikke gikk mer, og tror ikke de har vært åpne nok med markedet på hva inntjeningspotensialet her vil bli fremover, og at antall nye aksjer trykket vil være svært innvannende for dagens aksjonærer når markedet nå bedrer seg
Aiolos
12.11.2021 kl 10:24 5942

Tusen takk for respons! Ante meg at dette var svært gode nyheter, men er så uerfaren at jeg ikke stoler helt på egen vurderingsevne enda, særlig da kursen ikke reagerte nevneverdig (tatt seg opp i ettertid riktignok). Nesten ingen som bryr seg om Hafnia virker det som.
Slettet bruker
12.11.2021 kl 13:14 5903

Sykt bra innvannende deal, et Mega rederi.

Fusjon Chemi tank/Hafnia vil øke inntekt på chemi skipene alene med 1000 dollar/d, sparte utgifter og økt Hafnia Nav.

Den siste analysen der ute av Hafnia sier kursmål 30kr / aksjen, det er før Chemi tank kjøpet, ser vi kursmål 40 i oppdatert analyser?
Kjøp det dere makter før den går i taket.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/11/12/7771008/hores-gunstig-ut-sier-dnb-analytiker-om-hafnia-avtale
Redigert 12.11.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Tøff
12.11.2021 kl 13:50 5875

Skulle ønske aksjen var litt mer likvid. Nå har jeg i hvertfall kjøpt enda en gang. Langsiktig.
Slettet bruker
12.11.2021 kl 14:50 5841

Det må nok et hopp opp i ratene som det ventes på før det kommer volum.
Fint hopp i dag,så er det ratene etterhvert som styrer.
Slettet bruker
15.11.2021 kl 12:32 5640

Trist at ikke større verdier og innvannende handler gjenspeiler seg i aksje verdsettelse,
men men, det er vel ikke annet å forvente når selskapet er notert på Oslo børs.

Nå har vel Scorpio tankers steget omtrent 20% bare siste 3 handels dager, Torm kryper videre oppover, men Oslo børs noterte Hafnia er ned 4%, er bare på Oslo børs en får se slike dumme kurs bevegelser, på den annen side, Oslo børs gir investoren usedvanlige gode kjøps muligheter en gang i blandt.
Slettet bruker
15.11.2021 kl 13:05 5613

Ned 5% knegg knegg.
Hafnia, produkt tank aksjen med størst oppside kunne vi lese i Tradewinds for en måned tilbake, Hafnia aksjen som ikke rørte seg i riktig rettning men motsatt av alle andre produkt tank aksjer:-))
desirata
15.11.2021 kl 13:17 5827

Det er av den enkle grunn at Hafnia taper penger hvert kvartal. Mange tror også at tankoppturen kan bli utsatt til 2H 2022. Så lenge ratene er under break-even vil tank aksjene ligge på stedet hvil.

"alle" mener jo at tank vil komme, men det har vi hørt samme leksa et år nå. Tomorrow !
TC ratene indikerer heller ikke det store short term signalet.

Dersom dette vedvarer kan Scorpio og Torm falle tilbake like raskt som de komm opp.
Slettet bruker
15.11.2021 kl 13:26 5887

Nå var det ikke q3 jeg snakket om, men at flåte vedi stiger kraftig med det innvannende kjøpet, da er det jo høl i hue å se aksjen falle, ikke sant, men vi er på Oslo børs så da er det ikke overaskende.
Jeg poengterer også at andre produkt tank selskaper stiger på børs, det gjør ikke Hafnia enda de forrige uke lkte Nav verdiene.

Produkt tank ratene er eller ikke så elendige som du påstår, de seiler i break i q4 og taper ikke penger slik du påstår.

Men samme rakker´n for min del, jeg kjøper bare mer aksjer og de er billigere i dag på 18kroner en de var i starten på forrige uke, men forventer ikke at du skal forstå det.


Redigert 15.11.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
desirata
15.11.2021 kl 13:49 5869

Skips verdiene blir lite vektlagt.
Se på Odfjell som hele tida hevder at skipsverdiene er det doble av aksjekursen. Når en artikkel omtaler dette, stiger aksjen 10% en uke. For deretter å falle tilbake.

Kursen stiger ikke fordi disse ikke tjener penger, samme med Hafnia. Du omgår sannheten, henviser til andre børser og andre rederier. Odfjell er il-likvid, men Frontline som er super likvid stiger heller ikke inntil ratene gjør det.

Jeg skulle ønsket det var som de nye grønne EGS selskapene. De trenger hverken ha omsetning eller overskudd, men Shipping er ikke der og vil aldri.
Tøff
15.11.2021 kl 15:00 5852

Jeg trekker litt på smilebåndet av EGS selskapene, som du nevner. Vi som handler shipping ønsker substans og den blir nok ikke alltid priset riktig. Det er riktig som du skriver, at vi har ventet i over et år på bedre rater. Verden er i en spesiell situasjon. En gang vil alt falle tilbake til det normale. Både FRO og HAFNI bør betraktes i et langsiktig bilde. Dette med 2. halvår 2022 er ikke jeg så godt kjent med. Jeg tror vi har oppgang i ratene før det. Så sant vi har handlet med egne penger, er det vel bare å slappe av.
Slettet bruker
15.11.2021 kl 16:59 6015

Her er det nok du som snakker rundt grøten desirata.
Produkt tank ratene er nå på sitt høyeste nivå siden april, q4/q1 blir in the money for Hafnia
desirata
16.11.2021 kl 01:05 5905

Jeg leser Poten daily briefing fra idag.

MR spot ratene er $2400 per dag.
LR1 $6k og LR2 $10k.

Hvor får du de rekord ratene dine fra, ryktebørsen ? Høyeste side april, hva hjelper det så lenge det er tapsrater. Poten er anerkjent som standard.

Scorpio ned 7%, Scorpio har mye mere scrubber installert og får bedre betalt iom høy fuel spread på $150 nå.
Tøff
16.11.2021 kl 09:29 5810

Poten melder TCE earnings. Det er ikke ratene. Earnings=fortjeneste. Om det er netto, vet kanskje andre bedre enn jeg.
ks1977
16.11.2021 kl 16:48 5758

Rart av de å operere med "TCE earnings" - jeg vet ikke om noen som bruker TCE for netto, men earnings jo er resultat etter skatt.

Hjelper kanskje lite å sammenligne med Cleaves da de vel bruker Poten, men de omtaler de samme tallene som spot;
https://twitter.com/CleavesSec/status/1460279203123896328/photo/1
Skjønt, når Q-rapportene til de ulike selskapene så lurer jeg alltid på hvilke selskaper som faktisk oppnår disse (lave) ratene :p
Sensitivelover
16.11.2021 kl 17:12 5821

TCE er netto. Drivstoff og andre kostnader knyttet til seilasen er da trukket fra. For øvrig opererer Clarkson Platou nå med 18 000 standard og 23 000 eco/scrubber på LR2 så alle er tydeligvis ikke enige med Poten
ks1977
16.11.2021 kl 19:15 6306

Nettoinntekt ja, men ikke nettoresultat. Hafnia har en CBE på drøye 13k, så vi er et godt stykke unna svarte tall (med Poten sine rater).

Er det 1 års TC Clarkson Platou operer med? (se side 4 på denne lenken)
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Max Payne
16.11.2021 kl 21:56 6239

Hva venter dere av Q3 på torsdag? Ser at kursen duppet betraktelig etter den første hypen rundt kjøp av 32 skip.
Sensitivelover
17.11.2021 kl 15:17 6096

Nei, det er spot pr 12/11. Høyeste siden april. MR-ratene har også steget markant til ca 14 000 ECO i følge samme artikkel.
ks1977
17.11.2021 kl 17:52 6029

Er artikkelen gjemt bak betalingsmur eller er det noe du kan dele?
Tar gjerne 14k for ECO-MR jeg (selv om vi er i Q4) :)

Men det er rart at det ikke fremgår av denne (selv om dette bare er en bestemt rute, og ikke skiller mellom alder på skipene)
https://twitter.com/CleavesSec/status/1461006092721442823/photo/1
Sensitivelover
17.11.2021 kl 18:25 6007

Den er bak betalingsmur. Artikkel fra Tradewinds 15/11. De kaller det "global rates" så det er vel et slags vektet gjennomsnitt når det gjelder ruter går jeg ut fra.
desirata
18.11.2021 kl 05:19 5895

TCE =time charter earnings.
rate til shipowner, etter OPEX er trukket fra.
Skip på TC time charter får automatisk dekket fuel and port expences.

Typisk OPEX ligger vel på $7k for MR tanker, noe høyere LR.
Capital cost and depriciation må indekkes
Alejandreuta
18.11.2021 kl 10:31 5798

Resultatet var vel som forventet. Ser ikke helt håpløst ut at kursen faktisk er litt opp med et tapskvartal.
Her er i hvert fall planen å akkumulere videre. Ratene går vel ikke mer ned nå vil jeg tro. Noen som vet om Hafnia er i Pool eller om de kjører showet selv?
Alejandreuta
18.11.2021 kl 10:31 5796

Resultatet var vel som forventet. Ser ikke helt håpløst ut at kursen faktisk er litt opp med et tapskvartal.
Her er i hvert fall planen å akkumulere videre. Ratene går vel ikke mer ned nå vil jeg tro. Noen som vet om Hafnia er i Pool eller om de kjører showet selv?
Sensitivelover
18.11.2021 kl 11:02 5769

TCE er ikke Time Charter Earnings. Det står for Time Charter Equivalent. Equivalent fordi man skal kunne sammenligne epler med epler når man sammenstiller Timecharter og spot. Et selskaps totale OPEX trekkes ikke fra denne størrelsen, bare den spesifikke kostnaden knyttet til gjeldende round trip
ks1977
18.11.2021 kl 17:23 5687

De driver en pool (tar en fast fee + av ratene som oppnås)
Raven
22.11.2021 kl 00:24 5442

https://newsweb.oslobors.no/message/547439


Erik Bartnes, partner i Pareto Securities, kjøpte fredag aksjer for 4,9 millioner kroner i oljetankrederiet Hafnia Limited - 280,000 aksjer til 17,5 kroner stykket. Bartnes er styremedlem i selskapet. I august hadde Bartnes aksjer i selskapet for 1,3 millioner kroner.
Struts
22.11.2021 kl 06:13 5373

Ja, akkurat den innsidemeldingen er svært positiv (mener jeg da). Arbeidet sammen med ham noen år, riktignok en generasjon eller to siden. Sukk.
desirata
04.12.2021 kl 02:30 4967

Vedr notering i Oslo og Nyse.
Kan være glad en er der en er, da SCORPIO har siste 3 uker fallt 36% dvs fra $18,39 til 11,70 igår.
Dette ser ikke bra ut på kort sikt for tank. Kan snu igjen, men dette kan og ta noe tid. Blir stort tap i spot for de rederier som ikke har TC inndekning.
Slettet bruker
04.12.2021 kl 10:01 4907

Ja, Scorpio er helt forferdelig, ned 6 dollar på 3 uker.
Leser litt Amerikanske fora, enkelte mener Scorpio er scam på linje med George Economou selskaper som Drys og Top Ships og Greske Globus Maritime,
Tror ikke en skal sammenligne Hafnia for mye med Scorpio, kanskje se mer til Danske Torm, men ja, alt stuper, ikke bare tank generelt men all shipping.
Beste er vel kanskje å vente til alt bunner ut
Sandsli invest
04.12.2021 kl 11:02 4864

Det er da sånn at etterspørselen etter olje og raffinerte prod vil synke pga det nye Omikron viruset. Flyselskapene vil lide like mye om ikke mer enn Tank. Så den komme men sitter fremdeles på min posisjon i Hafnia trofast aksjonær som jeg er. Men når verden åpner opp igjen er det gull å ha i porteføljen.
Bullebajas
03.01.2022 kl 19:49 4393

2022 blir spennende og begynner bra. Kan fort bli tank og produkttank aksjene som blir de store vinnerne i år med rotasjon fra container og tørrlast og inn i skadeskutte tank aksjer.
stormbringer
03.01.2022 kl 21:32 4335

Heisann! Jeg er novise i denne sammenhengen... Er der noen tankaksje i Asia det er naturlig å holde et øye med for å få en indikasjon før åpning heromkring?
Redigert 03.01.2022 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
29.03.2022 kl 20:10 3878

Dagens deal ser veldig imponerende ut ved første øyekast. Noen som har regnet nøye på dette? Må si ledelsen imponerer meg med gode innvannende transaksjoner om dagen. Først en stor kjemikalieflåte, så en signifikant deal med overtagelse av LR1 fra Scorpio og nå snur de seg rundt og selger de mer spesialiserte skipene som de ikke har noe grunnlag for å eie.

Prisen ser bra ut også. Stolt Nielsen kjøpte tilsvarende for 27 millioner dollar og Hafnia selger vel her for 32 millioner dollar. Blir spennende å se om de bokfører gevinst på dette.

Og bør vel bli ett utbytte nå med tanke på 50 millioner dollar tilført i kontanter. Og legger man til at de tjener godt over 20,000 dollar per dag nå med break-even på 13,000 dollar så ser det spennende ut fremover
Redigert 29.03.2022 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Skimann
04.05.2022 kl 20:41 3575

Noen tanker rundt emisjon her? Blir muligens lite sannsynlig med utbytte her
Slettet bruker
04.05.2022 kl 21:17 3520

Smart av selskapet å hente kapital nå etter en stigning på 10 kroner siste 3 måneder.
Smarte de Piratene også som hausser å hausser også, og som fikk jobben med å hente penger.
ks1977
04.05.2022 kl 22:12 3460

Antar at policyen om 50% utbytte (året under ett) av overskuddet står ved lag (uten at jeg har fulgt med om de har sagt noe om endringer der). Q2 ser jo grei ut (ut fra dagens presentasjon), så da er det bare å krysse fingrene for resten av året.

Synes timingen for emisjonen var rar, gitt at de i Q2 har slutninger godt over CBE, trader 20-30% under NAV, og forventer en bedring i markedet fremover. Sånn er det vel når man er investert i et selskap hvor vekst er det viktigste - da utsteder man aksjer selv om man trader godt under NAV (skjønt det er bedre å øke flåten nå enn når markedet er på topp)
Slettet bruker
05.05.2022 kl 09:16 3318

Tenker kursmålene skal kraftig opp nå, trader 35% umder Nav, tjener plenty med penger og har cash så det holder
trek
05.05.2022 kl 10:37 3254

Ser det blir ingen reparasjonsemisjon her. Jeg ser ikke helt hvorfor denne emisjonen kom, dersom det ikke gir vesentlig bedre lånevilkår. En gavepakke til nye kortsiktige investorer, som kan selge seg ut umiddelbart med gratis gevinst. Det er vel slike pakker som vanligvis gis til guttekluben Spetalen, Fredly m.fl.
Jeg kunne godt slengt 100 000 euro på bordet selv, og solgt meg ut idag 50k rikere dersom jeg fikk tilbudet, men det var ingen som ringte meg.
fattigstakkar
05.05.2022 kl 14:34 3150

Pareto var ikke fornøyd med denne emisjonen og reduserer kursmål:

Puzzling placement at 0.8x NAV

Hafnia took us by surprise last night, by launching a USD 100m private
placement. The price of NOK 25/share implies an 11% discount to close and
22% discount to NAV. We did not see an equity need for the company that
currently generates NOK 1+ of monthly EPS – implying run-rate P/E of around
2x at the issue price. A puzzling move in our view, and we reduce our TP by
NOK 2.5 to ONK 35 (37.5) as a consequence of the dilution
Redigert 05.05.2022 kl 14:35 Du må logge inn for å svare