Produkt tank tråden - på tide å posisjonere seg
Yes, da kom det en orkan og produktratene og aksjene vil gjøre sitt vanlige hopp.
Ratene smyger sakte men sikkert oppover igjen. Ligger på 16-17 tusen dollar i Asia, men svakt i vesten. Nå ligger faktisk Hafnia og generer ett out pluss resultat, som er betryggende.
Oljeproduksjonen tar seg opp og volumene fortsetter å øke de neste mnd. Raffineriaktiviteten vil dermed øke betraktelig inn i oktober og november. I tillegg ligger lager nivåene nå på svært lave nivåer, så dersom ikke volumene øker blir det en voldsom økning i skipninger mot slutten av året.
Det kommer så og si ingen skip de neste årene, så med andre ord: bakteppet er det samme som har vært for tørrlast og container rederiene. Aksjekursutviklingen her vet man alt om…. Og det er åpenbart at neste shipping aksjer hvor dobling og tredobling er en mulighet, er innen tank og produkt tank.
Jeg kjøper mer Hafnia nå. Solid selskap og handler til 40% rabatt til NAV og går som nevnt allerede i en liten pluss på dagens rater.
Ratene smyger sakte men sikkert oppover igjen. Ligger på 16-17 tusen dollar i Asia, men svakt i vesten. Nå ligger faktisk Hafnia og generer ett out pluss resultat, som er betryggende.
Oljeproduksjonen tar seg opp og volumene fortsetter å øke de neste mnd. Raffineriaktiviteten vil dermed øke betraktelig inn i oktober og november. I tillegg ligger lager nivåene nå på svært lave nivåer, så dersom ikke volumene øker blir det en voldsom økning i skipninger mot slutten av året.
Det kommer så og si ingen skip de neste årene, så med andre ord: bakteppet er det samme som har vært for tørrlast og container rederiene. Aksjekursutviklingen her vet man alt om…. Og det er åpenbart at neste shipping aksjer hvor dobling og tredobling er en mulighet, er innen tank og produkt tank.
Jeg kjøper mer Hafnia nå. Solid selskap og handler til 40% rabatt til NAV og går som nevnt allerede i en liten pluss på dagens rater.
-
«
- 1
- 2 »
Tøff
15.11.2021 kl 15:00
6648
Jeg trekker litt på smilebåndet av EGS selskapene, som du nevner. Vi som handler shipping ønsker substans og den blir nok ikke alltid priset riktig. Det er riktig som du skriver, at vi har ventet i over et år på bedre rater. Verden er i en spesiell situasjon. En gang vil alt falle tilbake til det normale. Både FRO og HAFNI bør betraktes i et langsiktig bilde. Dette med 2. halvår 2022 er ikke jeg så godt kjent med. Jeg tror vi har oppgang i ratene før det. Så sant vi har handlet med egne penger, er det vel bare å slappe av.
Her er det nok du som snakker rundt grøten desirata.
Produkt tank ratene er nå på sitt høyeste nivå siden april, q4/q1 blir in the money for Hafnia
Produkt tank ratene er nå på sitt høyeste nivå siden april, q4/q1 blir in the money for Hafnia
desirata
16.11.2021 kl 01:05
6701
Jeg leser Poten daily briefing fra idag.
MR spot ratene er $2400 per dag.
LR1 $6k og LR2 $10k.
Hvor får du de rekord ratene dine fra, ryktebørsen ? Høyeste side april, hva hjelper det så lenge det er tapsrater. Poten er anerkjent som standard.
Scorpio ned 7%, Scorpio har mye mere scrubber installert og får bedre betalt iom høy fuel spread på $150 nå.
MR spot ratene er $2400 per dag.
LR1 $6k og LR2 $10k.
Hvor får du de rekord ratene dine fra, ryktebørsen ? Høyeste side april, hva hjelper det så lenge det er tapsrater. Poten er anerkjent som standard.
Scorpio ned 7%, Scorpio har mye mere scrubber installert og får bedre betalt iom høy fuel spread på $150 nå.
Tøff
16.11.2021 kl 09:29
6606
Poten melder TCE earnings. Det er ikke ratene. Earnings=fortjeneste. Om det er netto, vet kanskje andre bedre enn jeg.
ks1977
16.11.2021 kl 16:48
6554
Rart av de å operere med "TCE earnings" - jeg vet ikke om noen som bruker TCE for netto, men earnings jo er resultat etter skatt.
Hjelper kanskje lite å sammenligne med Cleaves da de vel bruker Poten, men de omtaler de samme tallene som spot;
https://twitter.com/CleavesSec/status/1460279203123896328/photo/1
Skjønt, når Q-rapportene til de ulike selskapene så lurer jeg alltid på hvilke selskaper som faktisk oppnår disse (lave) ratene :p
Hjelper kanskje lite å sammenligne med Cleaves da de vel bruker Poten, men de omtaler de samme tallene som spot;
https://twitter.com/CleavesSec/status/1460279203123896328/photo/1
Skjønt, når Q-rapportene til de ulike selskapene så lurer jeg alltid på hvilke selskaper som faktisk oppnår disse (lave) ratene :p
Sensitivelover
16.11.2021 kl 17:12
6617
TCE er netto. Drivstoff og andre kostnader knyttet til seilasen er da trukket fra. For øvrig opererer Clarkson Platou nå med 18 000 standard og 23 000 eco/scrubber på LR2 så alle er tydeligvis ikke enige med Poten
ks1977
16.11.2021 kl 19:15
7136
Nettoinntekt ja, men ikke nettoresultat. Hafnia har en CBE på drøye 13k, så vi er et godt stykke unna svarte tall (med Poten sine rater).
Er det 1 års TC Clarkson Platou operer med? (se side 4 på denne lenken)
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Er det 1 års TC Clarkson Platou operer med? (se side 4 på denne lenken)
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Max Payne
16.11.2021 kl 21:56
7069
Hva venter dere av Q3 på torsdag? Ser at kursen duppet betraktelig etter den første hypen rundt kjøp av 32 skip.
Sensitivelover
17.11.2021 kl 15:17
6926
Nei, det er spot pr 12/11. Høyeste siden april. MR-ratene har også steget markant til ca 14 000 ECO i følge samme artikkel.
ks1977
17.11.2021 kl 17:52
6859
Er artikkelen gjemt bak betalingsmur eller er det noe du kan dele?
Tar gjerne 14k for ECO-MR jeg (selv om vi er i Q4) :)
Men det er rart at det ikke fremgår av denne (selv om dette bare er en bestemt rute, og ikke skiller mellom alder på skipene)
https://twitter.com/CleavesSec/status/1461006092721442823/photo/1
Tar gjerne 14k for ECO-MR jeg (selv om vi er i Q4) :)
Men det er rart at det ikke fremgår av denne (selv om dette bare er en bestemt rute, og ikke skiller mellom alder på skipene)
https://twitter.com/CleavesSec/status/1461006092721442823/photo/1
Sensitivelover
17.11.2021 kl 18:25
6837
Den er bak betalingsmur. Artikkel fra Tradewinds 15/11. De kaller det "global rates" så det er vel et slags vektet gjennomsnitt når det gjelder ruter går jeg ut fra.
desirata
18.11.2021 kl 05:19
6725
TCE =time charter earnings.
rate til shipowner, etter OPEX er trukket fra.
Skip på TC time charter får automatisk dekket fuel and port expences.
Typisk OPEX ligger vel på $7k for MR tanker, noe høyere LR.
Capital cost and depriciation må indekkes
rate til shipowner, etter OPEX er trukket fra.
Skip på TC time charter får automatisk dekket fuel and port expences.
Typisk OPEX ligger vel på $7k for MR tanker, noe høyere LR.
Capital cost and depriciation må indekkes
Alejandreuta
18.11.2021 kl 10:31
6628
Resultatet var vel som forventet. Ser ikke helt håpløst ut at kursen faktisk er litt opp med et tapskvartal.
Her er i hvert fall planen å akkumulere videre. Ratene går vel ikke mer ned nå vil jeg tro. Noen som vet om Hafnia er i Pool eller om de kjører showet selv?
Her er i hvert fall planen å akkumulere videre. Ratene går vel ikke mer ned nå vil jeg tro. Noen som vet om Hafnia er i Pool eller om de kjører showet selv?
Alejandreuta
18.11.2021 kl 10:31
6626
Resultatet var vel som forventet. Ser ikke helt håpløst ut at kursen faktisk er litt opp med et tapskvartal.
Her er i hvert fall planen å akkumulere videre. Ratene går vel ikke mer ned nå vil jeg tro. Noen som vet om Hafnia er i Pool eller om de kjører showet selv?
Her er i hvert fall planen å akkumulere videre. Ratene går vel ikke mer ned nå vil jeg tro. Noen som vet om Hafnia er i Pool eller om de kjører showet selv?
Sensitivelover
18.11.2021 kl 11:02
6599
TCE er ikke Time Charter Earnings. Det står for Time Charter Equivalent. Equivalent fordi man skal kunne sammenligne epler med epler når man sammenstiller Timecharter og spot. Et selskaps totale OPEX trekkes ikke fra denne størrelsen, bare den spesifikke kostnaden knyttet til gjeldende round trip
Raven
22.11.2021 kl 00:24
6271
https://newsweb.oslobors.no/message/547439
Erik Bartnes, partner i Pareto Securities, kjøpte fredag aksjer for 4,9 millioner kroner i oljetankrederiet Hafnia Limited - 280,000 aksjer til 17,5 kroner stykket. Bartnes er styremedlem i selskapet. I august hadde Bartnes aksjer i selskapet for 1,3 millioner kroner.
Erik Bartnes, partner i Pareto Securities, kjøpte fredag aksjer for 4,9 millioner kroner i oljetankrederiet Hafnia Limited - 280,000 aksjer til 17,5 kroner stykket. Bartnes er styremedlem i selskapet. I august hadde Bartnes aksjer i selskapet for 1,3 millioner kroner.
Struts
22.11.2021 kl 06:13
6202
Ja, akkurat den innsidemeldingen er svært positiv (mener jeg da). Arbeidet sammen med ham noen år, riktignok en generasjon eller to siden. Sukk.
desirata
04.12.2021 kl 02:30
5796
Vedr notering i Oslo og Nyse.
Kan være glad en er der en er, da SCORPIO har siste 3 uker fallt 36% dvs fra $18,39 til 11,70 igår.
Dette ser ikke bra ut på kort sikt for tank. Kan snu igjen, men dette kan og ta noe tid. Blir stort tap i spot for de rederier som ikke har TC inndekning.
Kan være glad en er der en er, da SCORPIO har siste 3 uker fallt 36% dvs fra $18,39 til 11,70 igår.
Dette ser ikke bra ut på kort sikt for tank. Kan snu igjen, men dette kan og ta noe tid. Blir stort tap i spot for de rederier som ikke har TC inndekning.
Ja, Scorpio er helt forferdelig, ned 6 dollar på 3 uker.
Leser litt Amerikanske fora, enkelte mener Scorpio er scam på linje med George Economou selskaper som Drys og Top Ships og Greske Globus Maritime,
Tror ikke en skal sammenligne Hafnia for mye med Scorpio, kanskje se mer til Danske Torm, men ja, alt stuper, ikke bare tank generelt men all shipping.
Beste er vel kanskje å vente til alt bunner ut
Leser litt Amerikanske fora, enkelte mener Scorpio er scam på linje med George Economou selskaper som Drys og Top Ships og Greske Globus Maritime,
Tror ikke en skal sammenligne Hafnia for mye med Scorpio, kanskje se mer til Danske Torm, men ja, alt stuper, ikke bare tank generelt men all shipping.
Beste er vel kanskje å vente til alt bunner ut
Sandsli invest
04.12.2021 kl 11:02
5693
Det er da sånn at etterspørselen etter olje og raffinerte prod vil synke pga det nye Omikron viruset. Flyselskapene vil lide like mye om ikke mer enn Tank. Så den komme men sitter fremdeles på min posisjon i Hafnia trofast aksjonær som jeg er. Men når verden åpner opp igjen er det gull å ha i porteføljen.
Bullebajas
03.01.2022 kl 19:49
5222
2022 blir spennende og begynner bra. Kan fort bli tank og produkttank aksjene som blir de store vinnerne i år med rotasjon fra container og tørrlast og inn i skadeskutte tank aksjer.
stormbringer
03.01.2022 kl 21:32
5164
Heisann! Jeg er novise i denne sammenhengen... Er der noen tankaksje i Asia det er naturlig å holde et øye med for å få en indikasjon før åpning heromkring?
Redigert 03.01.2022 kl 21:33
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
29.03.2022 kl 20:10
4707
Dagens deal ser veldig imponerende ut ved første øyekast. Noen som har regnet nøye på dette? Må si ledelsen imponerer meg med gode innvannende transaksjoner om dagen. Først en stor kjemikalieflåte, så en signifikant deal med overtagelse av LR1 fra Scorpio og nå snur de seg rundt og selger de mer spesialiserte skipene som de ikke har noe grunnlag for å eie.
Prisen ser bra ut også. Stolt Nielsen kjøpte tilsvarende for 27 millioner dollar og Hafnia selger vel her for 32 millioner dollar. Blir spennende å se om de bokfører gevinst på dette.
Og bør vel bli ett utbytte nå med tanke på 50 millioner dollar tilført i kontanter. Og legger man til at de tjener godt over 20,000 dollar per dag nå med break-even på 13,000 dollar så ser det spennende ut fremover
Prisen ser bra ut også. Stolt Nielsen kjøpte tilsvarende for 27 millioner dollar og Hafnia selger vel her for 32 millioner dollar. Blir spennende å se om de bokfører gevinst på dette.
Og bør vel bli ett utbytte nå med tanke på 50 millioner dollar tilført i kontanter. Og legger man til at de tjener godt over 20,000 dollar per dag nå med break-even på 13,000 dollar så ser det spennende ut fremover
Redigert 29.03.2022 kl 20:16
Du må logge inn for å svare
Skimann
04.05.2022 kl 20:41
4404
Noen tanker rundt emisjon her? Blir muligens lite sannsynlig med utbytte her
Smart av selskapet å hente kapital nå etter en stigning på 10 kroner siste 3 måneder.
Smarte de Piratene også som hausser å hausser også, og som fikk jobben med å hente penger.
Smarte de Piratene også som hausser å hausser også, og som fikk jobben med å hente penger.
ks1977
04.05.2022 kl 22:12
4289
Antar at policyen om 50% utbytte (året under ett) av overskuddet står ved lag (uten at jeg har fulgt med om de har sagt noe om endringer der). Q2 ser jo grei ut (ut fra dagens presentasjon), så da er det bare å krysse fingrene for resten av året.
Synes timingen for emisjonen var rar, gitt at de i Q2 har slutninger godt over CBE, trader 20-30% under NAV, og forventer en bedring i markedet fremover. Sånn er det vel når man er investert i et selskap hvor vekst er det viktigste - da utsteder man aksjer selv om man trader godt under NAV (skjønt det er bedre å øke flåten nå enn når markedet er på topp)
Synes timingen for emisjonen var rar, gitt at de i Q2 har slutninger godt over CBE, trader 20-30% under NAV, og forventer en bedring i markedet fremover. Sånn er det vel når man er investert i et selskap hvor vekst er det viktigste - da utsteder man aksjer selv om man trader godt under NAV (skjønt det er bedre å øke flåten nå enn når markedet er på topp)
Tenker kursmålene skal kraftig opp nå, trader 35% umder Nav, tjener plenty med penger og har cash så det holder
trek
05.05.2022 kl 10:37
4083
Ser det blir ingen reparasjonsemisjon her. Jeg ser ikke helt hvorfor denne emisjonen kom, dersom det ikke gir vesentlig bedre lånevilkår. En gavepakke til nye kortsiktige investorer, som kan selge seg ut umiddelbart med gratis gevinst. Det er vel slike pakker som vanligvis gis til guttekluben Spetalen, Fredly m.fl.
Jeg kunne godt slengt 100 000 euro på bordet selv, og solgt meg ut idag 50k rikere dersom jeg fikk tilbudet, men det var ingen som ringte meg.
Jeg kunne godt slengt 100 000 euro på bordet selv, og solgt meg ut idag 50k rikere dersom jeg fikk tilbudet, men det var ingen som ringte meg.
fattigstakkar
05.05.2022 kl 14:34
3979
Pareto var ikke fornøyd med denne emisjonen og reduserer kursmål:
Puzzling placement at 0.8x NAV
Hafnia took us by surprise last night, by launching a USD 100m private
placement. The price of NOK 25/share implies an 11% discount to close and
22% discount to NAV. We did not see an equity need for the company that
currently generates NOK 1+ of monthly EPS – implying run-rate P/E of around
2x at the issue price. A puzzling move in our view, and we reduce our TP by
NOK 2.5 to ONK 35 (37.5) as a consequence of the dilution
Puzzling placement at 0.8x NAV
Hafnia took us by surprise last night, by launching a USD 100m private
placement. The price of NOK 25/share implies an 11% discount to close and
22% discount to NAV. We did not see an equity need for the company that
currently generates NOK 1+ of monthly EPS – implying run-rate P/E of around
2x at the issue price. A puzzling move in our view, and we reduce our TP by
NOK 2.5 to ONK 35 (37.5) as a consequence of the dilution
Redigert 05.05.2022 kl 14:35
Du må logge inn for å svare
Mulig det, jeg har uansett trua uavhengig av Pareto, har kjøpt for å sitte en stund, men nå kjøpte jeg aksjer på 18 kroner og ikke på 28.
Hafnia har muskler nå, har cash og arbeidskapital om sommeren skulle bli dårlig og dra selskapet ned,
Hafnia dramatisk økning i asset siste 1/2 år og tjener penger,
jeg mener uansett det var et fornuftig tidspunkt å sikre kapital etter at aksjen hadde gått 12 kroner ila kort tid.
Den virkelige fasiten får vi i vinter, jeg tror aksjen ligger atskillig høyere en i dag, bare kortsiktig støy dette her i en stigende trend.
Den som lever får se.
Hafnia har muskler nå, har cash og arbeidskapital om sommeren skulle bli dårlig og dra selskapet ned,
Hafnia dramatisk økning i asset siste 1/2 år og tjener penger,
jeg mener uansett det var et fornuftig tidspunkt å sikre kapital etter at aksjen hadde gått 12 kroner ila kort tid.
Den virkelige fasiten får vi i vinter, jeg tror aksjen ligger atskillig høyere en i dag, bare kortsiktig støy dette her i en stigende trend.
Den som lever får se.
Redigert 05.05.2022 kl 14:44
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.05.2022 kl 14:41
3634
Har lenge hatt denne i kikkerten. Mulig jeg tar en posisjon når jeg har frigjort litt cash. Men er litt skeptisk siden ingen av storaksjonærene ville delta i emisjonen: https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/05/05/7861508/hafnia-fylte-opp-pengesekken-uten-storaksjonaer?internal_source=sistenytt
Redigert 05.05.2022 kl 14:43
Du må logge inn for å svare
Du må ikke glemme at BW Group allerede var en stor aksjonær, de lastet mye under 18-19 kroner i 2020 da aksjen var svak.
De har tidligere uttalt at de ønsket å vekte ned, for bedre fri flyt i papiret, det du leser i finans blekkene er en storm i et vannglass.
Hafnia blir bra på litt sikt når tank drar seg skikkelig til, men det kan gjerne bli kjedelig sommeren ut, aksjen har allerede gått endel selv på dagens nivå.
De har tidligere uttalt at de ønsket å vekte ned, for bedre fri flyt i papiret, det du leser i finans blekkene er en storm i et vannglass.
Hafnia blir bra på litt sikt når tank drar seg skikkelig til, men det kan gjerne bli kjedelig sommeren ut, aksjen har allerede gått endel selv på dagens nivå.
desirata
05.05.2022 kl 15:20
3567
Enig med Pareto og nettopp derfor liker jeg ikke å være aksjonær i BW selskaper, men trodde Hafnia var mere på egenhånd.
Så mange ganger i BW LPG, BWO og andre har Sohmen dumpet aksjer etter at de har steget 20-30% og vips neste dag er kursen 10% ned. Eller han tar en emisjon til lavere kurser, med utvanning og dårligere utgangspunkt, o.l.
Veldig aksjonær uvennleg politikk. Skiller seg klart ut fra Fredriksen og Røkke co.
Mitt råd er : hold dere klar alle selskaper Sohmen der hvor er stor aksjonær i, deg blir bare masse skuffelse pga overnevnte.
Så mange ganger i BW LPG, BWO og andre har Sohmen dumpet aksjer etter at de har steget 20-30% og vips neste dag er kursen 10% ned. Eller han tar en emisjon til lavere kurser, med utvanning og dårligere utgangspunkt, o.l.
Veldig aksjonær uvennleg politikk. Skiller seg klart ut fra Fredriksen og Røkke co.
Mitt råd er : hold dere klar alle selskaper Sohmen der hvor er stor aksjonær i, deg blir bare masse skuffelse pga overnevnte.
Ikke glem at du var like negativ på 17 kroner da, for 1/2 år siden, en ser hvordan det gikk.
Bw gruppen gjør bare det de tidligere har sagt, at de ønsker å eie en mindre andel i selskapet, det gjør de nå.
Spørsmålet som er langt mer spennende er, hvem tok brorparten av ny aksjene i går kveld.
Bw gruppen gjør bare det de tidligere har sagt, at de ønsker å eie en mindre andel i selskapet, det gjør de nå.
Spørsmålet som er langt mer spennende er, hvem tok brorparten av ny aksjene i går kveld.
Redigert 05.05.2022 kl 15:33
Du må logge inn for å svare
desirata
05.05.2022 kl 15:40
3528
Jeg kjøpte Hafnia på 17 40 og har sittet med den 1 års tid.
Poenget mitt var at jeg ville heller hatt gårsdagen kurs på 28 eller dagens på 25kr.
Har vært ute for Sohmen effekten flere ganger i BW aksjene og det tar tid å komme opp igjen.
Poenget mitt var at jeg ville heller hatt gårsdagen kurs på 28 eller dagens på 25kr.
Har vært ute for Sohmen effekten flere ganger i BW aksjene og det tar tid å komme opp igjen.
Ja selvfølgelig ville du det, men skyld ikke på Bw
Vær nå glad at selskapet kjøpte / fusjonerte på bunn, og at di ikke hentet kapital på bunn, men 10 kroner høyere en for 1/2 år tilbake.
Sohmen selskapene er ikke møkk, men oser av kvalitet
Vær nå glad at selskapet kjøpte / fusjonerte på bunn, og at di ikke hentet kapital på bunn, men 10 kroner høyere en for 1/2 år tilbake.
Sohmen selskapene er ikke møkk, men oser av kvalitet
desirata
17.05.2022 kl 04:03
3005
Hafnia står på stedet hvil etter den emisjonen og utvanning. Scorpio og andre går så det suser med gode product rater.
Dette er typisk BW share policy. Hver gang en aksje går noe opp, står de klar for å pøse ut aksjer. Har skjedd så mange ganger i BW LPG at jeg sluttet å handle der. Sist var det i Hafnia og Cadeler, men det er en gjenganger i alle Sohmen selskap. De driver veldig bra og profesjonelt ellers så synd, men nytter ikke når det er surprice på surprice hele tiden.
Stay away from Sohmen aksjer.
Dette er typisk BW share policy. Hver gang en aksje går noe opp, står de klar for å pøse ut aksjer. Har skjedd så mange ganger i BW LPG at jeg sluttet å handle der. Sist var det i Hafnia og Cadeler, men det er en gjenganger i alle Sohmen selskap. De driver veldig bra og profesjonelt ellers så synd, men nytter ikke når det er surprice på surprice hele tiden.
Stay away from Sohmen aksjer.
Kontur
19.05.2022 kl 20:55
2693
Denne har et stort potensial.
Finansene i orden og fantastisk inntjening.
KJØP HAFNI, tenker jeg
Finansene i orden og fantastisk inntjening.
KJØP HAFNI, tenker jeg
Georg
20.05.2022 kl 11:37
2545
Bajasen skrev Hva tror dere om kvartalsrapporten på mandag?
Pris fortsatt under NAV. Break even på flåten basert på 2021-tall er rundt $8000 per skip.
Deres flåte:
Long Range (LR) product tankers- 79
Medium Range (MR) product tankers- 88
Handy-sized product tankers- 26
Specialized tankers -19
Chemical tankers-32
Dagens rater:
Poten clean tanker spot rate (VLSFO, non scrubber) for Thurs 5/19 (vs. 5/18), MRs heating up:
- BCTI: 1469 (+19)
- LR1: 45,300(-300)
- LR2: 57,700 (-3300)
- MR 37: 34,700 (+1200)
- MR 38: 20,900 (+8500)
Order books:
product tankers: 4.9% vs 20.7%>17y
Lavest av ALLE shipping segment. Samtidig som alt over 15+ år er betegnet som gammelt i forhold til andre segmenter. I tillegg er alle verft opptatt ut 2024+
Alle produktsegmenter (jet fuel, diesel, bensin, fyringsolje) er på det laveste nivå på årevis. Regner med at mange skal reise første sommer uten lockdowns, forbruket kommer ikke til å avta med det første. Mange raffinerier har stengt ned (F.eks alle i Australia), pga Korona og som aldri igjen kommer online. Dette øker fraktavstanden.
Brann på Sør-koreas største raffineri, som mest sannsynlig ikke kommer online igjen i nærmeste fremtid:
5th largest oil refinery in the world - nearly 1% of global nameplate capacity: https://twitter.com/CyclistAnons/status/1527287200768897024
I tillegg til embargo på russiske petroleumsprodukter, hvor de er en av de største eksportørene av bl.a. diesel.
Det er snakk om "cap fuel prices" i USA, noe som kan ØKE eksporten til andre deler av verden hvor dette ikke tar sted.
Hva er det ikke å like i Hafnia?
Deres flåte:
Long Range (LR) product tankers- 79
Medium Range (MR) product tankers- 88
Handy-sized product tankers- 26
Specialized tankers -19
Chemical tankers-32
Dagens rater:
Poten clean tanker spot rate (VLSFO, non scrubber) for Thurs 5/19 (vs. 5/18), MRs heating up:
- BCTI: 1469 (+19)
- LR1: 45,300(-300)
- LR2: 57,700 (-3300)
- MR 37: 34,700 (+1200)
- MR 38: 20,900 (+8500)
Order books:
product tankers: 4.9% vs 20.7%>17y
Lavest av ALLE shipping segment. Samtidig som alt over 15+ år er betegnet som gammelt i forhold til andre segmenter. I tillegg er alle verft opptatt ut 2024+
Alle produktsegmenter (jet fuel, diesel, bensin, fyringsolje) er på det laveste nivå på årevis. Regner med at mange skal reise første sommer uten lockdowns, forbruket kommer ikke til å avta med det første. Mange raffinerier har stengt ned (F.eks alle i Australia), pga Korona og som aldri igjen kommer online. Dette øker fraktavstanden.
Brann på Sør-koreas største raffineri, som mest sannsynlig ikke kommer online igjen i nærmeste fremtid:
5th largest oil refinery in the world - nearly 1% of global nameplate capacity: https://twitter.com/CyclistAnons/status/1527287200768897024
I tillegg til embargo på russiske petroleumsprodukter, hvor de er en av de største eksportørene av bl.a. diesel.
Det er snakk om "cap fuel prices" i USA, noe som kan ØKE eksporten til andre deler av verden hvor dette ikke tar sted.
Hva er det ikke å like i Hafnia?
Georg
24.05.2022 kl 11:36
2082
Update:
Q2 ligger blir rundt $130-140M, 1.25-1,5 NOK, noe som gir yield på 13% for året på dagens kurs. Deres MRs ligger på rundt 32k/dagen og 60k/dagen på LR1
Q2 ligger blir rundt $130-140M, 1.25-1,5 NOK, noe som gir yield på 13% for året på dagens kurs. Deres MRs ligger på rundt 32k/dagen og 60k/dagen på LR1
Kontur
24.05.2022 kl 11:56
2051
https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=016877194031424756972:_4hidxckcuy&q=https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2022/05/24/7871667/tankaksje-rett-opp-pa-bullanalyse&sa=U&ved=2ahUKEwimz5aJ7_f3AhXJl4sKHW6kCN8QFnoECAMQAg&usg=AOvVaw0V7U_bLDuYBcEeDDtrmVj7
Forsiktig kursmål på 45 og 50 NOK.
Trygg og god aksje som kommer til å stige jevnt fremover.
Forsiktig kursmål på 45 og 50 NOK.
Trygg og god aksje som kommer til å stige jevnt fremover.
Kontur
24.05.2022 kl 11:57
2048
Pareto Securities høyner kursmålet på Hafnia Tankers til 45 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling.
«Bookingen for andre kvartal bekreftet det momentet vi har sett i det siste. Store estimatrevideringer kommer, og vi høyner vårt kursmål», skriver meglerhuset, som også høyner estimatet for tredje kvartal og venter et resultat pr aksje i 2022 på 0,90 dollar – mot konsensus på 0,70.
Også Clarksons Platou høyner kursmålet på tankaksjen. Meglerhuset hever til 50 kroner pr aksje og gjentar kjøp.
Basert på selskapets bookinger til dags dato og konservative fraktrater for gjenværende periode av kvartalet, mener meglerhuset at utbyttet i andre kvartal kan bli 1,75 kroner pr aksje.
«Bookingen for andre kvartal bekreftet det momentet vi har sett i det siste. Store estimatrevideringer kommer, og vi høyner vårt kursmål», skriver meglerhuset, som også høyner estimatet for tredje kvartal og venter et resultat pr aksje i 2022 på 0,90 dollar – mot konsensus på 0,70.
Også Clarksons Platou høyner kursmålet på tankaksjen. Meglerhuset hever til 50 kroner pr aksje og gjentar kjøp.
Basert på selskapets bookinger til dags dato og konservative fraktrater for gjenværende periode av kvartalet, mener meglerhuset at utbyttet i andre kvartal kan bli 1,75 kroner pr aksje.
Kontur
24.05.2022 kl 14:29
1924
Pareto Securities høyner kursmålet på Hafnia Tankers til 45 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling.
«Bookingen for andre kvartal bekreftet det momentet vi har sett i det siste. Store estimatrevideringer kommer, og vi høyner vårt kursmål», skriver meglerhuset, som også høyner estimatet for tredje kvartal og venter et resultat pr aksje i 2022 på 0,90 dollar – mot konsensus på 0,70.
Også Clarksons Platou høyner kursmålet på tankaksjen. Meglerhuset hever til 50 kroner pr aksje og gjentar kjøp.
Basert på selskapets bookinger til dags dato og konservative fraktrater for gjenværende periode av kvartalet, mener meglerhuset at utbyttet i andre kvartal kan bli 1,75 kroner pr aksje.
«Bookingen for andre kvartal bekreftet det momentet vi har sett i det siste. Store estimatrevideringer kommer, og vi høyner vårt kursmål», skriver meglerhuset, som også høyner estimatet for tredje kvartal og venter et resultat pr aksje i 2022 på 0,90 dollar – mot konsensus på 0,70.
Også Clarksons Platou høyner kursmålet på tankaksjen. Meglerhuset hever til 50 kroner pr aksje og gjentar kjøp.
Basert på selskapets bookinger til dags dato og konservative fraktrater for gjenværende periode av kvartalet, mener meglerhuset at utbyttet i andre kvartal kan bli 1,75 kroner pr aksje.
Like misfornøyd enda?
Sohmen bare møkk? :-))
Selger det jeg hadde her nå fra 18 til 32, ikke rare posten men ble pen avkastning endog.
Finnes mer spennende tank aksjer der ute akkurat nå
Lykke til videre
Sohmen bare møkk? :-))
Selger det jeg hadde her nå fra 18 til 32, ikke rare posten men ble pen avkastning endog.
Finnes mer spennende tank aksjer der ute akkurat nå
Lykke til videre
Redigert 25.05.2022 kl 09:37
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »