NUSSIR mista offtakekontrakt pga press, relevant for NOM?

_HH_
NOM 30.08.2021 kl 09:41 4266

Dette har blitt diskutert i rettssak-tråden. Tenkte ein kunne lage ein eigen tråd på dette.

Mitt syn er at det ikkje er sjølve sjødeponiet som har fått tyskarane til å trekke seg, men heller motstanden fra samane, som også har blitt større med åra Sjødeponimotstandarane er sjølvsagt inreressert i å vri dette til at det er sjødeponiet som er årsaka til at tyskarane trakk seg.

Slik eg ser det, er urfolksproblematikk det verste eit selskap kan få imot seg. At sjødeponi er ei god løysing i den aktuelle saka vil kunne dokumenterast gjennom undersøkingar og rapportar, samt iverksette tiltak for å overvåke og følgje opp. Sosiale forhold og påverknad på urfolk er vanskelegare å forholde seg til og følgje opp. Ein er i større grad prisgitt kva syn til dømes samane måtte ha på dei ulike tiltaka og kva konsekvensar dei meinar tiltaka vil få på deira liv og kultur. Dette er viktig og riktig sidan det er dei som veit best kvar skoen trykker , men samstundes er det veldig lett å misbruke denne makta som dette gjev og det må baserast på gjensidig tillit meiner eg.

I NUSSIR saka kan det sjå ut som om denne tilliten er misbrukt i eit politisk spel fra Sametinget om makt, påverknad og tilgang til ressursar. Etter at Sametinget sitt krav om ei urfolksavgift i samband med revisjon av minerallova vart stemt ned, har Sametinget som svar på dette motarbeida alle gruveprosjekt for å protestere.Dette er veldig dumt da næringslivet vert dei som må lide i desse maktkampane.

I tillegg kjem det veldig tydleg fram at Sametinget har gjennomført store påverknadskampanjar. Dette er kanskje ikkje synleg for folk flest, og eg tykkjer det sjokkerande at offentlege organ kan gjere slike ting. Med bakgrunn i dette meiner eg at det som skjer i Nussir ikkje er så relevant for NOM og Engebø slik motstandarane på Vevring sterkt ynskjer å skape eit bilete av. Som mange har påpeikt så er det ingen reindrift eller samer som bur der.

https://www.altaposten.no/meninger/2021/08/29/%E2%80%93-Dette-handler-ikke-om-ytringsfrihet-24490812.ece
_HH_
30.08.2021 kl 09:46 4239

Eit godt poeng som ein annan kom med på xtrainvestor kom med:

"Hvis en leser gjennom NFDs vedtak om driftskonsesjon for Nussir og Ulveryggen, er det ganske tydelig hvor departementet mener skoen trykker, hvor de forventer mest bråk: pkt 6.8 - Reindriftsinteresser og hensynet til samisk kultur er på 14 sider. Sjøsamiske interesser blir diskutert på 1 av disse sidene, resten av kapitelet går til reindriften. Miljøkonsekvenser rundt sjødeponi får 2 sider av hele dokumentet."

Med andre ord er det generelle forhold knytt til samisk kultur og sosiale forhold som blir vurdert til det som det vil bli løfta opp i debatten og sjødeponiet er eit mindre forhold sett opp mot dette.

https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/nfd/dokumenter/nussir-asa---driftskonsesjon-for-repparfjord-kobberforekomst---endelig-vedtak--.pdf
_HH_
30.08.2021 kl 09:52 4223

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/miljoorganisasjon-skulle-aksjonere-utenfor-aurubis-sa-trakk-selskapet-seg-ut-1.15626324
Skulle reise lavvo
Lauschke har nylig vært i Repparfjorden for å høste erfaringer fra sine meningsfeller i norske miljøorganisasjoner. Han forteller at de hadde planer om å slå opp en samisk lavvo utenfor selskapets lokaler midt i Hamburg.

– Vi tenker at det ville være virkningsfullt. Mange tyskere reiser på ferie til Nord-Norge og de kjenner den samiske kulturen, sier Lauschke og fortsetter:

– Dersom de skjønner at Aurubis vil være med på å ødelegge for den norske urbefolkningen, tror jeg ikke de vil like det.


Hellboy
30.08.2021 kl 14:03 3989

Gode innlegg som alltid _HH_

Heldigvis har ikke NOM noen reindriftssamer i området. Men, må jo si også i miljøets ånd at vi trenger NUSSIR. Og har litt lyst til å i alle fall kjøpe en lyttepost der ;)
Pling!
30.08.2021 kl 14:14 3958

Enig at dette ikke er sammenlignbart når man sammenligner saksinnholdet, men vi har jo erfart at miljøbevegelsen ikke er så opptatt av saksinnhold og fakta, og at de poternsielt kan skape mye støy hos kommende businesspartnere til NOM. Derfor håper jeg at NOM jevnlig informerer partnerene direkte om potensielle støykilder fremover, og tydelig forklarer at selv om aktivister får god plass i media og at det "utenfra" kan synes som om styresmaktene i Norge har blitt mer og mer bløte og handlingslammede i miljøspørsmål, så blir fattede vedtak stående. Jeg tror det i hvertfall kan være lurt med en god orientering i forkant av kommende valg. Men på den annen side så skal vel de fleste avtalene gjøres bindende før valget hvis de skal klare å holde tidsskjemaet, Holder de planen, så vil vel forhåpentligvis støyen få mindre betydning.
retard
30.08.2021 kl 17:05 3766

Hold tunga rett i munnen, ikke stokk kortene!!!
Hvis det ikke har noen relevans for NOM så la være å komme med u-opplyst synsing, skaper bare unødig bekymringer.
La oss holde oss til saken AMR vs NOM. holder NOM som seier herre!! Stay cool :)
unotert
30.08.2021 kl 18:04 3686

Hvis du ikke tåler litt relevant vurdering av dette, er du et stykke ute og sykler.
_HH_
30.08.2021 kl 18:28 3640

Til informasjon hadde nokon spurt aksjesladderpodcasten om dette forholdet kunne påverke NOM og når nokon lurer på dette så er det greit å diskutere det trur eg. Spesielt sidan alle som tek det opp, både i aksjesladder og i media generelt og miljøvernere spesielt, skyldar på sjødeponiet. Ingen nemner elefanten i rommet, som etter mitt syn er urfolkproblematikken i Nussirsaka.
Redigert 30.08.2021 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Boss 99
31.08.2021 kl 10:54 3222

Ja dette er ikke enkelt, men her bør jo regjeringen finne ut hva som skjer. Desse jentungen kan umulig få styre med sine følelser hva vi skal leve av i dag. Sv er jo et parti som burde vært lagt ned. De er av den oppfatning at ingenting skal gjøres i Norge av slike ting. Bare vi når klima målet ser ut for å være det eneste som betyr noe.
Det som bekymrer meg er hvor enkelt det er å lure en gruppe som SV. Alt som spres ut av klima gjengen er opplest og vedtatt som en sannhet. Jeg spyr av SV.
Slettet bruker
31.08.2021 kl 16:17 3020

"Sametinget er på sin side klar på at reindriften i området vil bli sterkt skadelidende."
Det hjelper heller ikke at deponi området er 50 meter dypt, og at kobberslam faktisk forurenser.

Førdefjorden er et helt annet prosjekt da den er 300 meter dyp, har ingen påviste strømmer i dypet, en restmasse som i seg selv ikke er giftig. Ingen reindrift og Samer OG KUN 5% av fjorden er et deponiområde.Denne fjorden vil i stor grad kunne fortsette å være levende.

DEPONI OG FJORD - HAND I HAND (HEART)
Sailor
31.08.2021 kl 16:52 2964

Førdefjorden i dag er vel nærest å anse som en død fjord, i hvert fall på det området og dypet NOM skal deponere.
Etter hvert som massene som deponeres gjør den grunnere er det et håp om at mer lys kan skape liv.
Boss 99
31.08.2021 kl 20:14 2800

NUSSIR godt å vite at det vil koste regjeringen blod å kansellere en avtale som er inngått. Den kan ikke omgjøres . Hører dere SV. Gå å kvil dere.
Redigert 31.08.2021 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
månemann
31.08.2021 kl 23:04 2645

Det er vel bare å gratulere miljøvernerne nå kan ungene som jobber i gruvene i Kongo og lignende land utvide arbeidsdagen fra kun 15 timer til 17 timer om dagen for slikk og ingenting betalt..
unotert
01.09.2021 kl 08:53 2449

Hvis man stanse dette prosjektet, og kanskje Engebø også, blir det ikke bare vanvittig dyrt, de må da stanse alle andre sjødeponier som er i drift nå. Hvis ikke vil det ikke henge på greip.
Fantilopen
01.09.2021 kl 09:56 2358

De kan ikke stoppe utslippstillatelsen, men de kan gjøre livet surt for NOM i form av krav om deponigebyr eller en form for skatt/grunnrente for "bruk av fellesskapets ressurser" osv, men også dét synes jeg er veldig far fetched.
Da regjeringen forsøkte å innføre noe liknende for laksenæringen falt hele forslaget på magen: https://ilaks.no/regjeringen-dropper-grunnrenteskatt-foreslar-heller-produksjonsavgift/

Håper i så fall den norske mineralnæringen har like flinke lobbyister som laksepampene ;)

trani
01.09.2021 kl 10:16 2313

De grønne viser muskler for tiden og får bare større med tiden.
For NOM kan det allerede være spikkern i kista..
Redigert 01.09.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
01.09.2021 kl 10:25 2290

hva politikere sier eller truer med to uker før valget skal man ikke ta så veldig alvorlig...
Boss 99
01.09.2021 kl 18:50 2022

Ja må si at jeg blir dårlig av å lese og se hvordan desse parti og politikere styrer på. Det er jo de som har skrevet på den Paris avtalen.
Boss 99
02.09.2021 kl 08:53 1713

Desse forskjellige motstandguppene hører vel ikke på Belona sjefen heller de. Han sier at vi må ofre noe for å få til noe nytt.