Ny anbefaling Arctic - kjøp HUNT target: NOK 5.6,- (24 okt)


Arctic er ute med en kjøpsanbefaling på HUNT på NOK 5.6,- samtidig som de (med flere andre) peker på HUNTER som mulig oppkjøpscase....
Arctic skriver:
Hunter Group er, i tillegg til et spill på IMO2020, høyere tankrater og skipsverdier, også ifølge Arctic et sannsynlig oppkjøpsmål.
«(..) the Hunter might well become the hunted», heter det i analysen til Arctic.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Arctic-om-tankaksjer-Paa-tide-aa-gaa-om-bord

Det tikker inn med kjøpsanbefalinger fra en rekke 'hus' (se tidligere HUNT tråder) og HUNTER er 'in the money'.
Når ser vi HUNTER i spill? fin oppgang idag på godt volum. Aksjonærlisten er velkjent og 'tung' og det kommer stadig oppdateringer fra både selskapet og en rekke meglerhus.

Samtidig meldes det også idag morges om et 'strategisk' samarbeid at HUNTER og Hartree Maritime Partners har en intensjon om å danne en scrubber-tilpasset "pool" der de to selskapenes tilsammen 11 VLCC-er skal drives.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Hunter-Group-vil-drifte-tankskipene-med-konkurrent





Redigert 24.10.2018 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
ruda
24.10.2018 kl 17:37 5873

Tror dette må være en av de beste og sikrete aksjer på Børsen
kentove
24.10.2018 kl 18:04 5845

sitter godt i denne, men må innrømme jeg solgte halve dagens oppgang og gikk inn i alng, tror de to aksjene kommer til å blåse oppover fremover
Rockall
24.10.2018 kl 19:54 5795

Etterspørselen vil nok bare øke på til 2020 (og etter), så kursmålene tror jeg blir hevet framover. Fredly var tidlig ute, noe som i seg selv er en stor fordel når timingen i tillegg var perfekt.

Basic: tilbud/etterspørsel/pris...

Jeg har mønstra på..:)-
ruda
25.10.2018 kl 12:07 5673

15.11 er det q3. Da tror jeg det vil løfte aksjen betydelig
Rockall
26.10.2018 kl 01:17 5558

OK, må vel bli fart etter hvert. Framtidas båter i boks er jo et lekkert asset play. Kursmålene kommer til å bli hevet flere ganger.
OilKing
26.10.2018 kl 06:56 5536

Snakk om at en gresk reder ønsker å kjøpe hele opplegget. Da snakker vi 6+ i sluttkurs.
ruda
26.10.2018 kl 08:59 5468

Her vil vi se en markant stigning fremover
OilKing
26.10.2018 kl 09:11 5425

Gi meg litt tid, så skal jeg poste link. Er på jobb. Mulig dette var noe jeg plukket opp fra en kilde i finansbransjen også.
Rockall
26.10.2018 kl 16:49 5350

Flott. Jeg tror uansett på økte kursmål framover. Skipsverdiene vil stige mer og mer.
Reserven
26.10.2018 kl 17:04 5322

Er Hunter ikke et asset-play, men et rederi, antar jeg at kona til Fredly skal døpe den første båten. Ser for meg navnet:
FRONTLINE HUNTER
OilKing
26.10.2018 kl 17:25 5285

Tottmaistro skrev Høres greskt ut, link ?
Opplysningen/ryktet om mulig oppkjøp av grekere, stammer fra en samtale jeg hadde med en kar innad i finansbransjen. En drøy måned siden jeg spurte vedkommende om Hunter.
Rockall
29.10.2018 kl 12:54 5138

Raaaaallyyyyy... Pricetarget fredag 4,30!!!
kentove
29.10.2018 kl 14:28 5057

flott oppgang idag, sammen med de fleste andre... men denne er dagens vinner av mine 7, kun 1 i minus.. dette blir sikkert dagens jinx, imorgen smeller vel børsen ned 5% siden jeg skrev dette :)
Rockall
29.10.2018 kl 17:24 4980

He-he...

Dagen endte på 4 blank. Fredly har truffet blink med verditransformasjonen.
kentove
29.10.2018 kl 17:39 4941

anbefaler et lite lodd i ADS på Merkur også, oppside på 163% kan leses på slutten av artikkelen, gått opp 7% siden jeg oppdaget det
Rockall
30.10.2018 kl 08:04 4780

Straks umulig å kjøpe HUNT til under 4 kroner.
Varsom
30.10.2018 kl 10:05 4688

Da skal vi vell ned igjen..
laptop
30.10.2018 kl 10:13 4668

Ikke glem at det snart kommer en emisjon da det antas at de vil benytte opsjonene på ytterligere tre skip ved DSME. Denne vil høyst sannsynlig bli satt godt under dagens kurs men vil stige igjen så snart den er fulltegnet. Det kan derfor være fornuftig å sitte rolig og delta i emisjonen om en er langsiktig, ellers vil det oppstå en dipp når emisjonen meldes som vil skape en god inngang.
ruda
30.10.2018 kl 11:49 4618

- Vurdering: Kjøpskandidat, avslutter Investtech
ruda
30.10.2018 kl 12:27 4607

Tror vi passerer 5 før en mnd
Rockall
30.10.2018 kl 12:58 4583

Stadig høyere kursmål, stadig flere anbefalinger og stadig mer aggressive kjøpere. Hallo... Da skal ikke jeg prøve å finne opp kruttet selv eller føle meg spesiell ved å forsøke å plukke særinger under radaren.

Medio 2019 ligger nok den over 7, tenker jeg. I alle fall er en oppgang her så og si sikra ift. en rekke andre aksjer. Verdien skal opp fordi skipsverdiene går opp.
Redigert 30.10.2018 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
sveino
30.10.2018 kl 16:31 4491

Det var da svært for en nedgang i dag?
ruda
30.10.2018 kl 18:29 4430

Merkelig nedgang som jeg ikke har forklaring til, men Euronav tror ikke mer enn 10 prosent av VLCCene i den globale flåten vil ha scrubbere installert eller være klare for scrubber-installasjon før januar 2020,
Gitt at mange vil installere scrubbere vil dette ta kapasitet ut av markedet neste år.
-Folk vil bruke mye mer tid på installasjoner enn mange tror, så 2019 vil bli et strålende år for shipping, Etter at IMO 2020 blir innført vil det bli en arbitrasje der ratene for råoljetank stiger, som følge av at drivstoff som overholder IMO-kravene må flyttes rundt i verden.



-Det vil bli en produkttank-trade, men i råoljetankere, sier Rodgers.



addyfred
30.10.2018 kl 18:51 4406

Hei og god kveld,

Hunter faller fordi Euronav i dag kom med informasjon i sin kvartalsrapport på at det vil komme en fuel mix som er i tråd med de nye IMO-reglene. Dvs. ingen bruk for scrubbers.

Euronav påpeker også i sin rapport at en scrubber kun flytter forurensningen fra luften til sjøen, noe som i og for seg er riktig.
OilKing
30.10.2018 kl 19:44 4353

Så lenge ratene stiger er jeg ikke bekymret for Hunter-kursen framover. Konkurransefortrinnet med installerte scrubbere står seg også fortsatt. Golden Ocean har også skjønt dette og mater på med innkjøp av scrubbere til sine båter. Når det gjelder fuel mix så er dette noe det jobbes med kontinuerlig. Det vil bli dyrere med denne nye fuel mixen kontra og installere scrubbere.
addyfred
30.10.2018 kl 20:09 4322

OilKing,


Dette er klipp lim fra en av uttalelsene til Euronav i dag:

"Installing scrubbers requires an upfront capital investment today with virtually no
visibility of a return on capital. Promoters of scrubbers have used MGO as a proxy for the
price of compliant fuel. Some refiners including Sinochem have recently confirmed that
they will sell clean compliant fuel at a price likely to be half the difference between dirty
HFO and MGO. So the investment case now has half the returns being promoted and it is
still 14 months before implementation and nothing suggests this price gap will not further
narrow in that time."

Dette betyr altså at "superprofitten" som ble speilet ifm. scrubbers allerede er halvert. Denne kan faktisk halveres både en og to ganger til før 2020.
Jeg er glad i Hunter, jeg sitter ikke her å baisser. Det er dog viktig å forholde seg objektiv i forhold til sine investeringer.
Redigert 30.10.2018 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
OilKing
30.10.2018 kl 20:17 4308

Greit. Tar deg seriøst, tror ikke du sitter og skriver tull:) Men tror du Fredly, Fredriksen m.fl. ble tatt fullstendig på senga av denne rapporten? Eventuelt kan de jo da kutte ut installasjon av scrubbere. Noe som vil gi enda billigere nybygg pris?
Redigert 30.10.2018 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
addyfred
30.10.2018 kl 20:22 4303

Det stemmer! Jeg er litt usikker på hvor langt i forveien Hunter eventuelt må varsle avbestilling av scrubbere. Det virker likevel som om Fredly har såpass tro på scrubber+IMO at han ikke kommer til å vike fra dette.

John Fredriksen har jo tidligere sagt til Tradewinds at scrubbers er "nonsens", men det har vært et tankekors at Fredriksens store shippingselskaper likevel har bestilt nettopp dette til deler av flåten. Big John er klar på at han er "hands on" i alt som skjer i sine selskaper, så bestillingen av scrubbere til f.eks. Frontline har han hatt en sentral rolle i.
Redigert 30.10.2018 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
OilKing
30.10.2018 kl 20:29 4289

Ja, Fredly virker ganske låst til at scrubbere + IMO = gull.

Kan det også bare være at Eurovind driver litt taktikkeri? Bare en tanke.

Spent på 15. november og Q3 rapporten til Hunter.
Rockall
30.10.2018 kl 21:50 4288

Så nå tror dere at Fredly må stå skolerett og innrømme at dette ikke ble et bra case likevel..:)- Ja vel. Om dette ikke er en så sikker vei som forespeilet, så selger jeg meg ut umiddelbart, men ikke ut ifra kommentarer i et forum.
OilKing
30.10.2018 kl 21:55 4274

Nei :) flåten til Fredly og Hunter blir kjøpt opp. Bare vent å se. Fredly er ingen reder. Vil bli litt spekulasjoner i forhold til IMO osv. men dette er det bare å leve godt med. Når oppkjøpet kommer får vi minimum 6-7 kroner aksjen.
Redigert 30.10.2018 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Rockall
30.10.2018 kl 22:06 4253

Tenker det..:)- Kan være en god øvelse å klare å leve med usikkerhet som investor også. Det er jo noe man faktisk må klare. Så langt jeg har fått det med meg vil flere ha scrubbere for å slippe usikkerhet knyttet til renere drivstoffmiks, med sikte på å være sikrere mtp. å oppnå gode langtidskontrakter. Interessant case er det uansett, og skipene har sin verdi. Fredly kan også ta andre grep for å øke verdien på caset, hva det enn måtte være. Han sover jo ikke.
OilKing
30.10.2018 kl 22:11 4233

Fredly jobber steinhardt med Hunter Group. Det kan jeg garantere. Og du har helt rett vedrørende dine refleksjoner rundt scrubbere. Denne aksjen er ganske sensitiv grunnet lavt volum. Men ikke la deg stresse av dette.
Redigert 30.10.2018 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Reserven
30.10.2018 kl 22:41 4200

 
Basert på nedenstående 3 artikler, er mitt inntrykk at Euronav forsøker å få scrubbere bannlyst, slik at de selv ikke taper mot rederier med skip med scrubbere. Helt på høyde med oppdiktede useriøse baise- og hausse-innlegg på HO!
https://www.motorship.com/news101/ships-equipment/open-loophole-euronav-slams-scrubbers
https://worldmaritimenews.com/archives/263554/euronav-scrubbers-a-loop-hole-likely-to-facilitate-sulphur-ban-non-compliance
https://www.marinelog.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=30847:why-euronav-is-skeptical-on-scrubbers&Itemid=227


En oppsummering av det som står på side 24 i siste Hunter presentasjon
https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e393ba01c3e0ea/5b99533ba656f30d45c435ed_20180910%20Hunter%20Group%20September%202018.pdf

All svovel i verdenshavene lagt rundt jorden vil bli et 170 cm (1700000 mikron) tykt lag.
All svovel i alle kjente olje reserver lagt rundt jorden vil ble et 10 mikron tykt lag.
Dvs at all svovel i alle kjente olje reserver utgjør ca 0,0006% av den svovelen som allerede finnes i verdenshavene.
Bruker skip med scrubbere 1/1000 av av alle kjente olje reserver, vil det øke svovelmengden i verdenshavene med mindre enn 0,0000006%.

All svovelen i råoljen ender ikke opp i HSFO/bunkers. Avsvovling av råolje gjøres, og vil sikkert øke, men hva med all svovelen fra avsvovling? Svovel er det 5. mest vanlige grunnstoffet på jorden, og det 10. mest vanlige grunnstoffet i universet. Så det er ikke akkurat mangel på svovel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur

Hele teksten i Hunter presentasjonen:
Sulphate is a naturally occurring constituent of seawater. The large amount of sulphate in seawater is derived from volcanic activities and degassing at the seafloor. Further, sulphates reach the oceans via river flows, but concentration in open seawater remains constant at around 2.65 g/l or about 20kg of Sulphur per ton seawater. Studies and in field testing confirm that the sulphate increase from exhaust gas scrubbing will be insignificant when compared with the quantity already in the oceans.

An analogy that has been used is if all the Sulphur in the world’s oceans were to be removed, it would form a layer around the earth about 1.7M thick. All the Sulphur in all known oil reserves would add only another 10 micron to this layer. (10 microns = 0,01 millimeters) – EGCSA


Redigert 29.01.2019 kl 00:42 Du må logge inn for å svare
Reserven
30.10.2018 kl 23:54 4128

Hvis open-loop scrubbere er så forurensende og miljøfarlige som Euronav hevder, hvorfor har da IMO godkjent bruk av scrubbere og ingen andre sagt noe om dette før?

Tipper at "taperklubben" frem mot 2020 vil komme med mange slike utspill, for sin egen gamle syke mor.
Når en ser hva Hareide er i stand til, bør en ikke la seg overraske av useriøsitet.
OilKing
31.10.2018 kl 06:03 4075

Ja, så dette var taktikkeri fra Euronav? Slik jeg antydet. Og scrubbere er fortsatt det foretrukne. Altså det har IKKE utspilt sin rolle.
addyfred
31.10.2018 kl 08:15 3990

Angående ny fuel mix er dette noe jeg har fått høre tidligere, dog av mer usikre kilder. Et seriøst selskap som euronav vil ikke hevde at dette kommer om dette ikke hadde vært tilfelle. De navngir til og med Sinochem.

Scrubbere blir nok attraktivt i 2020 det også, men om det kommer ny fuel så er ikke behovet like stort som det kunne vært! Det burde alle og enhver se og skjønne?

Jeg regner med det vil komme flere nyheter angående fuel mix i fremtiden.

Hilsen addy - som blåser i agendaen til Euronav så lenge de snakker sant.
Redigert 31.10.2018 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
OilKing
31.10.2018 kl 08:32 3962

Euronav ber for sin syke mor.

Med hilsen oilking - som er megabull på IMO2020 og har full tiltro til investor-legendene som er dypt inne i Hunter Group
Redigert 31.10.2018 kl 08:33 Du må logge inn for å svare