Frontline klar for rally!


Har fått kjøpssignal i FRO og er nå inne fra bunnen idag.
I USA har vi fått en fin dobbelbunn på dag chartet, tror vi har sett bunnen og aksjen er klar for turnaround.

https://www.tradingview.com/x/7eYDpMG1/
;o
Tøff
03.02.2022 kl 20:39 3605

"Av Frontlines kvartalsrapport går det samtidig frem at for fjerdekvartal er 78 prosent av tilgjengelige dager for VLCCer booket til 21.600 dollar pr. dag, 72 prosent av suezmaxene er booket til 17.900 dollar dagen, og 64 prosent av LR2ene er booket til rundt 16.000 dollar dagen."

Dette er ordlyden fra FA 30.11.21. Dette er vel ikke nok til å dekke CBE, men det indikerer at det ikke står så altfor dårlig til for 4Q. Siden dette ble skrevet, har jo ratenivået bare blitt verre. Så ille som EURN blir det nok ikke for 4Q. Det er større grunn til å frykte 1Q22.

Mener å huske at Frontline hadde en god andel av flåten på timecharter til faste priser i q4.?
Vi finner nok ut av dette i rapporten. Fredriksen er kjent for å knalle til når det ser mørkt ut, og nå ser det jo ikke spesielt lyst ut 😅🤷‍♂️
Blir sammenslåing med EURONAV ....!.?
desirata
03.02.2022 kl 16:40 3725

Merkelig dette med VLCC. Tidelegere la de tankskipene i opplag ved lave rater. Nå seiler alle sammen på tapsrater med følge at ingen tjener penger og markedet forblir lavt. Oljeselskapene må le hele veien til raffineriet.

Euronav og Fredriksen har selvsagt vurdert dette. På 70 og 80 tallet lå opptil 3 eller fjerdedel av tank flåten i opplag og det ble ihvertfall smuler igjen til de som seilte.

Samarbeid er ulovlig, men ingen kan pålegge enkelt rederier å ta taps frakter.
Har noen forklaring på denne gåta. Ok jeg kjenner til det med vetting, men det er kun en del årsak.
Arky
03.02.2022 kl 15:49 3810

Elendige tall fra Euronav. Her brennes det penger hurtig.

Er redd FRO etterhvert må hente penger, om ikke rater snur snart noe det ikke tyder på.

Kjøp av mange nye skip koster og , slev om de ikke skal betales i dag. FAller stålpriser etthvert kan det bli kjempefall i FRO

Den er iallfall ikke billig slik det er nå....
Flipper
03.02.2022 kl 15:25 3863

Det er indikert 11 VLCC's. som en del av forbudt trade med Iran vil skrapes. legg til all tonnasje som er '' konvertert til storage + fler, mer enn 20 år. Alt skal srapes.

Det snakkes om en avalance'' av nybygg i '' tankers, det må være LR Aframax etc., ille VLCC'er

i disene ligger først og fremst Chenical/Product tankers.

I mine øyne blander selv erfarene stistikere, sm får info fra meglerne.


Husker godt at info jeg ga til '' forskning avd. ble '' riktig '' etter min info, spesial tonnasje Ro Ro - Car passengeer etc. Eneneste forskrifts and. med riktige tall per '' adekvat '' type skip.

Fearnleys
Flipper
03.02.2022 kl 15:09 3894

Euronav to knock $100m off depreciation bill due to scrap steel demand
Tanker owner changing accounting method to reflect importance of recycled metal to decarbonisation efforts
in London
Tanker owner Euronav is reducing depreciation costs by at least $100m this year due to what it sees as the increasing importance of scrap steel.
The Belgian company’s policy has been to write-down the book value of its ships on a straight-line basis to zero over 20 years.
But the company periodically assesses the merits of this and acknowledges the method is more conservative than its tanker peers.

Now the board has decided to use the residual scrap value of its vessels, less repositioning, commissions and preparation fees for recycling.
This value will be calculated using a four-year market average.
Euronav will use a figure of $390 per ldt for 2022, saving more than $100m on depreciation during the year.
Fearnley Securities said while the move will have no cash impact, it will make Euronav “screen better” on its headline financial measures.
The share price to earnings ratio will be cut to 5.7 against 8 previously, the investment bank calculated.
Euronav believes steel is an ideal material for the circular economy, since it is easily recoverable and infinitely recyclable.
Scrap consumption to rise
“All scenarios leading to carbon neutrality in 2050 will lead to increased consumption of scrap metals,” the company said.
The owner calculates emissions reduction due to reduced energy consumption is up to 70% in steelmaking using scrap metal, compared to iron ore.
“This indicates there is and will be a continuous and ongoing need for scrap,” the company added. “This not only points to a promising future demand for scrap steel but also to a higher value for scrap steel upon disposal.”
In 2021, recycling rates reached an “unprecedented” high of more than $600 per ldt, Euronav said.
Previously, Euronav had believed the demand for scrap steel would be volatile.
“This no longer appears to be the case and has led to a reassessment by management,” the company added
Keefer
03.02.2022 kl 08:23 4017

Noen som har tanker rundt når vi kan forvente å få en avklaring vedr. Iran?
Tito
03.02.2022 kl 08:19 4042

Det kan jo komme Iran nyheter som endrer behovet for skip ganske raskt.
Rimeligere olje kan gjøre at mange vill fylle opp de halvtomme reservene.

Har tro på FRO på sikt, men hvis det blir ett år før ratene vender opp firster det lite å bli sittende. Var godt fornøyd med oppgangen vi fikk i dag så jeg i hvert fall kom meg ut med en gevinst. Skjønner ikke helt hva som drev den opp i dag, men takket og bukket. Andre tankaksjer gjorde det vesentlig dårligere i USA enn FRO.

Aksjemarkedet ligger ofte en del i forkant, men ratene i tank ser ut til å vente på seg. Det har de forsåvidt gjort 1 år allerede. Men men negativ tonnasjevekst fra 2023 og ingen kontrahering ligger det ann til gode tider fra høst 22. Åpning av iran vil få gammel tonnasje til skrap og det kan faktisk raskt bli bonanza, men vanskelig å si når.
Tøff
02.02.2022 kl 08:50 4476

Ja det blir dumt med denne type utsagn fra folk som burde være kvalifisert til å uttale seg. De har vel en agenda? Det viser seg jo veldig vanskelig å se et halvt år inn i framtiden i shipping. FRO og de amerikanske tankaksjene gikk alle pent opp siste timen i går. Her ligger det an til et teknisk kjøpesignal. FRO har sterk motstand ved 60. Brytes den på høyere volum kan det bli bedre.

Dyster prognose fra McQuilling, Hallo, ingen kan spå frem til 2025. Dette blir for dumt.
Når verden åpner opp igjen, vil garantert oljeforburket øke enda mer. Dere bør sette dere inn i hva som forbuker mest olje, og ikke bare se blindt på McQuilling rapport.
Nytt regelverk kommer i kraft neste år, hva skjer da ? Frontline, Hunter, Okeanis Eco tankers kommer nok til å gi en bra avkasting på dagens nivå.
Husk også at mange raffineri driver vedlikehold på denne årsiden, noe som igjen redusrer fraktratene. Her er det bare å sitte stille i VLCC båten.
Tøff
31.01.2022 kl 17:20 5186

Dyster prognose fra McQuilling. Nå vet ikke jeg detaljene i det han har skrevet, siden jeg ikke abonnerer på Trade Winds. Han er vel den eneste som har spådd noe slikt i tank? Skulle ikke tankmarkedet bedre seg før 2025, kan man like godt selge aksjene, eller bare beholde en mindre post. Det blir ikke noe avkastning av slikt. Dette er så langt i fra hva både redere og analytikere har hevdet gjennom lang tid. Men det har tatt tid. Det gjelder å ikke lese seg blind på alt som står skrevet, både positivt og negativt. Jeg tror markedet avventer Iran avtalen. Så blir det nok en reaksjon på den. Hvis det blir noe avtale?

Vel, dersom stål og verftsprisene kommer under press slik som McQuilling spår blir det virkelig trøstesløst. Det er nettopp stålverdiene som har holdt Frontline i 50-80 kr sjiktet siste året. Uten dette ser vi lett 25-30 om ikke markedet bedrer seg drastisk, kjapt.......:(
Arky
31.01.2022 kl 15:25 5146

Ja nå er det trøstesløst i FRO. Elendig Q4 og ting tyder nå på at det tar lengre tid før man får den ventede oppsvinget. Her tror jeg på en washout ned til 50.00 før det kan snu opp.....
Tøff
31.01.2022 kl 13:25 5204

"Ratene går mot null", stor overskrift i FA. "Blodige tap for rederiene". Det er da du skal kjøpe FRO.
Tøff
31.01.2022 kl 10:00 5401

Det er nok uenighet blant aktører i shipping hvor det bærer hen på sikt. De fleste utsagn har jo vært positive, tildels veldig positive. I det korte bildet bør vi avvente resultatet av Iran-forhandlingene. Blir det lettelser i eksport fra Iran, vil nok det påvirke ratene, men neppe slik de største optimistene har antydet. Det som må til er økt oljebehov. Det skjer når pandemien er under kontroll og verden vil tilbake til det normale. I løpet av 2022 vil jeg tro.
desirata
31.01.2022 kl 04:15 5585

Headlines i Tradewinds nå:
US broker MC Quiliing mener tankskip prisene vil droppe.
Et annet sted skriver han at tank rate oppturen er utsatt med 2 år.
Isåfall vil mange tank rederier slite framover. Aksjene vil stå på stedet hvil i 2022 ?
Tøff
31.01.2022 kl 00:09 5486

Tankselskaper tjener ikke på høye oljepriser, siden det er for lite olje i markedet. Ratene forblir lave. Det er når det er nok olje i markedet, at vi får høyere rater, men det forutsetter høyere oljeetterspørsel samtidig. Det som er sikkert, er at situasjonen ikke vil forbli uendret. FRO er et langsiktig case.
thypoon
30.01.2022 kl 18:44 5646

ingen er tjent med oljepris på 100 dollar!???

Jo, oljeselskapene er tjent med høyere oljepris. hvorfor sitter dere med tankaksjer når selskapet taper penger selv med høye oljepriser?

OPEC møte snart. Flere OPEC land klarer ikke å produsere det de har lov til å produsere. Vil Saudi Arabia produsere mere? Ingen er tjent med oljepris på 100 dollar.

Mer taler for at oljeetterspørselen skal opp evt tonn-mil:
- krig i Ukrania
- Russland tar østlige del og får sanksjoner ilagt seg
- EU skal snakke om helhetelig covid krav, stor sannsynlighet for lettelser her de neste månedene
- strategiske oljelagre er lave både i USA og Kina
- høye energipriser gjør olje mer attraktivt (rart denne ikke har slått bedre ut enda egentlig)
- avtale med Iran vil legge beslg på «ordentlige» båter fremfor ulovlige
- uroligheter i midtøsten kan blusse opp når som helst pga økt antall hendelser

Kjøpte mer Fro nå. Tror 50-tallet er forbi.

må bare tippe litt. tipper SL på shorter er satt rundt 65-66, skulle det slå til er det rett i 80
Tøff
27.01.2022 kl 08:46 6705

IRAN KAN IFØLGE RUSSLAND KOMME MED EN NY ATOMAVTALE I FEBRUAR. En talsperson for utenriksministeriet i Russland uttalte sa onsdag at Iran og verdensmakter kan komme til en ny atomavtale neste måned. Pakten vil trolig omfatte opphevelse av oljesanksjoner mot Iran og settes i kraft innen april. Det er ifølge Mikhail Ulyanov, Russlands hovedutsending for forhandlingene i Wien, skriver Bloomberg. (Bloomberg)

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Tøff
27.01.2022 kl 08:16 6726

Oslo (Infront TDN Direkt): Det ble rapportert om 9 VLCC-slutninger onsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå foregående handelsdag på 36,02 worldscalepoeng, opp 0,70 prosent fra forrige oppdatering, ifølge data fra Infront.

Første tendens til at ratene snur på svært lenge.
Redigert 27.01.2022 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Tøff
26.01.2022 kl 22:18 7001

Kveldens sluttnotering: USD 6,51, omregnet NOK 58,20. En liten pullback.
Tøff
25.01.2022 kl 23:28 7305

FRO opp 2,02% i USA til USD 6,56. Tilsvarer ca. NOK 58,65. En god dag for tank i USA, tross svake børser.
Tøff
24.01.2022 kl 22:21 7815

FRO endte på USD 6,43, omregnet med kurs NOK 8,96 får vi 57,61. Hva kan vi vente oss i morgen? Nå har også USA kommet mer med i diskusjonen med Iran, som jo er positive signaler.

Fra Arctic i dag:

Rates: Capes into red territory / IEA’s outlook looks bright for Tankers
Dry bulk: Keeps sliding on poor momentum and seasonality pattern. Capesizes, which are more sensitive to low Brazilian export volumes (flood) and Chinese imports (Olympics), ended the week at USD ~7.4k/d.

Even though this is below cash break-even levels, the FFA market is pointing to a rate of USD ~22k/d for Cal22. Benchmark Capesize, Panamax and Supramax rates decreased by 42%, 19% and 7% to averages of USD ~9.8k/d, USD ~17.9k/d, and USD ~19.9k/d, respectively.

Tankers: There is no end to the tanker troubles as bunker prices follow crude higher but the tonnage surplus is preventing owners from boosting WS rates to cover rising costs. The IEA’s outlook is bright from a trade perspective but it has been that way for some time.

Basis a full unwinding of Opec+ cuts, crude production would rise by an estimated record 6.2 mbd. Much of it would be seaborne, which would spell double digit volume growth (%), with a likely rise in distances to boot.

Two questions remain, however: Can the oil market take the extra volume and can owners trim the tonnage surplus in time?

LPG: VLGC rates averaged USD ~40.0k/d (-13% w-o-w) and ended the week at USD ~34.4k/d versus the implied ARB of USD ~28.1k/d.

Container: Feeder rates are going from strength to strength. While the momentum seemed to weaken at the end of last year, rates have rebounded at the start of 2022. The rate currently stand at USD ~63.6k/d for 2.5k TEU vessels (+4% w-o-w).
Redigert 24.01.2022 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Tøff
24.01.2022 kl 13:30 8024

Det som nå kan fastslås ar den tekniske indikatoren RSI for FRO har kommet under 30. Der blir den ikke liggende lenge. Det er vanskelig å treffe bunn. Det vet alle. Noen velger den strategien å vente til oppturen er synlig. Jeg gjorde mitt siste kjøp i dag på 56,10. Det får holde. Gjennomsnittet er kommet ned i 63,59. Det er riktig at i fjor startet oppturen i månedskiftet januar/februar. Da var vi helt nede i rundt 50 blank før det. Jeg vet ikke hvor mye kinesisk nyttår betyr for tank. For tørrlast har det endel innvirkning på aktiviteten. Det er substans og vekst og lave multipler som teller framover, sier guruene. Da får vi trøste oss med det.
Jarnar
22.01.2022 kl 15:00 8620

FRO er gjerne svak en gang på vinteren. Men man skal ikke fokusere for sterkt på kinesisk nyttår.
I 2021 var bunnen i slutten av januar.14 dager før kinesisk nyttår,
I 2020 var bunnen tidlig i mars, 1 mnd og 2 uker etter nyttår, .

Når og hva som er bunnen, er ikke så lett å fastslå umiddelbart.

Jeg skrur av kaffetrakteren hvis dette skulle gå helt galt. Jeg er tross alt ganske tungt inne i FRO......, så det ansvaret tar jeg.

FRO er alltid svak før CNY. Dette skal videre ned, ikke noe hast.
Tøff
21.01.2022 kl 16:31 9001

"Buy the dip" var det noen som sa.
Tøff
21.01.2022 kl 13:50 9047

Takk for interessant chart.
Du kunne også tegnet en horisontal støtte ved 57, hvor det også finnes pivotpunkter.
detektor
21.01.2022 kl 00:05 9480

For de som er TA interessert. Legger inn et oppdatert chart. Legger to linjer ved 59.- og 61.50. Beveger kursen seg særlig under 59.- begynner det å se skummelt ut. https://www.tradingview.com/x/ulatPE0A/.
Redigert 21.01.2022 kl 00:18 Du må logge inn for å svare

Dagens eksport fra Iran skjer med svartebørs skip. Om embargoen lettes mot Irans oljeeksport, så skal mye olje fraktes på tankere som ikke går via svartebørs. Jeg tror det vil medføre kraftig økning i ratene.
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=49116

Jeg forundres over hvor lite spekulasjon det er rundt Frontline som et veddemål i forhold til om US kommer til å tillate eksport av iransk olje.
Økonomene i USA mente tidligere at lønnsutvikling var den primære driveren for inflasjon. "Alle" er nå enige i at råvarer, og spesieøt råvarer innen energisektoren, som olje og gass, er den/de primære driverne av inflasjon. Økonomene i USA i de største investeringsbankene har også endret syn fra å hevde at inflasjonen var transitory... altså midlertidig, til at de nå ser for seg vedvarende høy inflasjon i USA og verden forøvrig.

De høye eneegiprisene er derfor ilkke bare et problem for USA, men for store deler av verden. Jeg vedder på at USA og Europa vil være villig til å svelge noen kameler for å få atomavtalen på plass igjen. Blant annet må de innfri Irans ønske om å få selge olje relativt fritt (prisen de nå swlger oljen for er mye lavere enn prisen de ville fått på det åpne markedet).

Veddemålet kan selvfølgeøig alå feil, men det virker ikke å være priset inn noen stor forventning om suksess i de forhandlingene i dagens kurs på Frontline.