Elkem mot 51kr/aksje.

nucleus
ELK 01.09.2021 kl 14:58 142990

Råvarepriser stiger til nytt toppnivå for Elkem.
DMC Silicon prisen oppi 37,500 RMB/mt.
Gullåret 2018 for Elkem , viste et toppnivå på 36,500RMB/mt.'
Så har Elkem hitills iår 20% høyere omsettning, totalt drøyt 5 miljarder kr mere i omsettning hvis produksjon og etterspørsel går på som tidligere iår.
I motsetning til hva ledelsen guidet forsiktig.. ved Q2 rapport, for Q3.
Så har prisutvikling tatt av, hvorfor? Retter meg etter kursmål SEB.
Da bør aksjekursen ta av tilsvarende. Kursmål 51kr/aksje.
Redigert 28.10.2021 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
mariner
21.02.2022 kl 18:27 8576

ja, jeg tror jo også at den skal videre opp, men det har jeg gjort ett års tid, med de resultatene som selskapet leverer er det jo merkelig at den faller. Er det noen som et ting som vi privat investorer ikke vet?

Uansett her blir jeg sittende selv om utviklingen ikke har stått i stil med resultatene
Dølle
21.02.2022 kl 18:59 8658

Enkelt forklart . Jeg valgte å tre inn i elk for noen mnd siden og da stopper enhver mulighet for oppgang. Så elk tross gode ord og utsikter i lang tid har altså dreggen ute inntil jeg tar til vettet og selger
ODD
21.02.2022 kl 21:23 8596

Utbyttet på kr 3,- er tilbakebetaling av innskutt kapital og således fritatt for beskatning. Et utbytte på kr 4,50 ville gitt tilsvarende netto utbetaling, og tilsvart et
utbytte på 13 % med dagens kurs. Hakket over bankrente dette….
bonnso
21.02.2022 kl 21:47 8703

Ja for private aksjonærer er de skatte fritt. usikker på beskatning til firmaer.
Noen som vet ?
bonnso
21.02.2022 kl 22:21 8653

Når æ tenker mæ om så er utbyttene/innskutt kapitel og eventuelle aksjegevinster skattefritt for firmaer, på grunn av fritaksmodellen.
Norske firmaer.
nucleus
22.02.2022 kl 15:16 8390

Russland
Russland er verdens nest største produsent av silisium etter Kina med ca. 747,000 tonn produsert årlig. Å konkurrere økonomisk med Vesten, kommer silisium i Russland til nytte i sin stadig voksende teknologisektor. For tiden bygges den største "Silicon Valley" i verden, et teknologisk knutepunkt, i Russland. Med gigantiske teknologiselskaper som HP, Kaspersky og Vito-teknologi, kan Russlands silikonforbruk bare stige. Sektorer som transport og konstruksjon bidrar til innenlands forbruk. Fylket eksporterer også silisium til mange land i Asia, Europa og Sør-Amerika.
Hva da med eventuelle ekonomiske saksjoner mot Russland etter Ukraina?
Aluminium, Silisium Olje og Gass fra russland blir nok først rammet.
Hva da Elkem? Priser går uten tvil opp, DMC Silikon på 34.000 RMB/mt idag.. (spotprismarkedet).
kelle
22.02.2022 kl 18:18 8263

JA, det kan være noe der. Prisene er nå alle rede meget gode Skulle de gjøre ennå et hopp og det varer en stund, må de nok snart begynne å justere kursmålene fremover. Elkem blir en pengemaskin i likhet med Nhy og Yara. Skal ha noe mer når kursen settes nordover for alvor.
kelle
23.02.2022 kl 13:05 7997

Er det noen som har en fornuftig forklaring på hvorfor Elkem er så treg. Inntjeningen nå er meget bra og utsiktene fremover er ennå bedre. Forventer en bedring av kursutviklingen. Men akkurat nå kan det være avventende pga. hvordan det går i Ukraina fremover.
Redigert 23.02.2022 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2022 kl 13:29 8104

Silisium prisene har historisk vert supersykliske. Folk er redde for at de gjør det himla godt i dag, men at dette ikke varer.
nucleus
23.02.2022 kl 14:07 8071

Silikon priserer også sykliske, eller råvarer generellt, er jo sykliske type aluminium m.m..
Elkem jobber jo med spesialisieringer attåt, som gir bedre priser f.eks.Elkem Bremanger Silgrain.
Silikon har de nok mest spesialisieringer.
Spotprismarkedet DMC silikon fortsetter opp: 34.716 RMB/mt idag, snart toppnivåer pånytt?
Svar ja, hvis en referer til år 2018, men fjorårets toppnivå på 63.500 RMB/mt, er jo en god bit igen.
Hvis Russland får sanksjoner på Silisium eksporten sin, går priser hvertfall opp.
nucleus
24.02.2022 kl 14:15 7756

Noen som har oversikt på Silisium ( Silicon)priser? Tenker på Elkem Silicon 99 og Ferrosilicon..! Aluminium priser klatrer etter Russland og Ukraina krigen. Russland er stor produsent på Silisium. Verdens 2'e største produsent etter Kina. Så ja, Elkem blir kun yte sterkere priser fremover, på likt linje med norsk Hydro. Hvis sanksjoner på Russland trer i kraft. Kursen går opp på norsk Hydro men ned på Elkem idag. Småaksjenærer frykter Putin tydeligvis. Men hvor logisk er nå dette ?
nucleus
28.02.2022 kl 08:17 7381

Shortprismarkedet passerer idag det jeg kalder for "bonanzapriser" på DMC Silicone price! Hva er nå Bonanza priser? , jo det vi opplevde år 2018 og ifjor ved september-oktober, det vill si, når prisen passerer 36.000 RMB/mt. idag er status: 36.400 RMB/mt for DMC Silicone price.
Dølle
28.02.2022 kl 09:19 7316

Hva slags nyheter må markedet ha for å skjønne hvilken pengemaskin dette er ? har vært et positivt omtalt papir i mange mange mnd men responsen er plagsomt laber
kelle
28.02.2022 kl 16:37 7098

Her kommer det snart en" sunami" Det er bare å kjøpe alt en kan under 35.
Hellboy
28.02.2022 kl 17:03 7049

Dette er kanskje den mest bisarre børsmeldingen jeg har lest.

https://newsweb.oslobors.no/message/555197

"Vi har ingen virksomhet i hverken Ukraina eller Russland, men peace and love ønsker vi til hele verden, og særlig våre ansatte". Det var vel det jeg leste. Skal sånt miss universe-preik børsmeldes?
nucleus
28.02.2022 kl 17:34 7007

Hehe, mulig de har fått bekymrings meldinger? " peace and love " tenker hvertfall jeg på engelske Beatles. Norsk Hydro har posetiv kursutvikling etter Ukraina krisa, men Elkem det motsatte. Hvorfor? Begge oppnå'er høyere priser grunnet krigen. Elkem Silisium, Silikon. Norsk Hydro Aluminium og aluminat. Syfter på at Russland er en storprodusent av Silisium og Aluminium. Så sanksjoner for nevnte.
ferking
28.02.2022 kl 18:05 6964

Tja, en av forskjellene mellom Elkem og Hydro, er at hvis Elkem stiger noe, så er innsiderne klar med alle sine opsjoner til å selge unna.
Det samme skjer ved fremleggelse av resultater, innsiderne i kø for å selge sine aksjer.
Ikke rart de gjør det, styret har jo utstyrt dem med tonnevis av opsjoner.
Noen må ta tak i dette uvesenet ved neste GF.
Dølle
28.02.2022 kl 18:41 7021

absolutt relevant å vite at Elkem ikke påvirkes negativt av hva idiotiske russere i fylla finner på
nucleus
28.02.2022 kl 20:06 7065

Vi får alle tildelt en stemmesedel til generalforsamlingen, der vi kan stemme emot oppsjonsprogrammet til ledelsen. Elkem selve forsvarer det med antall aksjer blir likt, fordi selskapet kjøper opp samme volym i antall aksjer, som blir tildelt. Så at de tilvaretar viktige leder personer fir Elkem. En lønnsgodo som har sklidd ut av funksjon mener jeg. Når den motarbeider kursutvikling for selskapet Elkem markedsverdi. Merkelig nok er Bluestar opptatt av å ha lav markedsverdi på Elkem, spør meg ikke hvorfor? Men det er noe som jeg har fått inntrykk av. Nå tror jeg ikke Erik Must deler samme synsvinkel på markedsverdi på Elkem. En annen ting som sikkert preger selskapet er rammevilkår og norske politikere på Stortinget og regjeringen. Strømprisen, CO2 avgifter. Hva med Vianode prosjektet?
optimist68
28.02.2022 kl 20:21 7034

Elkem er billig men det er flere råvareselskap som er det. Hydro og spesielt Yara har betalt 10 % utbytteavkastning ett par år nå. Yara og Elkem er sånn sett like billige. Får vi 5 kr utbytte 2023 øker kursen på Elkem til 50. Jeg tror ikke opsjonsprogrammet egentlig betyr så veldig mye.
Tøff
01.03.2022 kl 09:25 6775

Kommentar fra Pareto:

Elkem steg 3,3 prosent i februar, og beholdes i porteføljen av industrianalytiker Kenneth Sivertsen. Han mener den nåværende aksjeprisingen fortsatt ikke reflekterer det fundamentale i selskapet.

- Til tross for et rekordsterkt Q4-resultat, ser vi ytterligere inntjeningsvekst fremover for Elkem, støttet av høye energikostnader og referansepriser som følger av begrensninger på produksjonssiden for industrien. Elkem har sikret majoriteten av energibehovet på lange kontrakter, som bidrar til god visibilitet på kort sikt, og som gjør at vi forventer Elkem vil kunne levere marginer på et godt nivå gjennom 2022, sier Sivertsen.

- Aksjen prises nå til ca. fem ganger P/E i 2022, noe vi mener er altfor lavt gitt gode utsikter og solid inntjening fremover. Og vi har enda ikke tatt inn batterimetallselskapet Vianode i estimatene, hvor det er ventet investeringsbeslutning i første halvår 2022, som bør gi ytterligere oppside, sier han.
citius
01.03.2022 kl 10:14 6724


Bør vel komme et kjøpsrush her nå etterhvert

3 kroner i utbytte og gode utsikter pleier jo og være bra for investorrer / fonds
citius
01.03.2022 kl 11:25 7185


Ser Must har kjøpt noen ganger i det siste,
siste meldt i dag


Carnegie oppdaterte til 55 kroner på sitt kursmål etter presentasjonen
hva den gjør på 33 er jo litt uforståelig

nucleus
03.03.2022 kl 14:04 6762

DMC Silikon pris på 37.300 RMB/mt. Råvarepriser på toppnivåer, men inte kursen.
Kanin89
03.03.2022 kl 17:54 6624

Russland er største eksportør av ferrosilisium til USA. Eksporten av silisiummetal er også betydeleg.

Samla sett så er Russland verdens nest største silisiumprodusent, etter Kina. (Norge er nummer 3) Ukraina har og litt produksjon, nummer 13 i verden. Kina kan nok levere meir til vesten, men det er neppe ønskeleg å gjere seg ennå meir avhengig av import derifrå. Forvent sterk prisutvikling på europeisk og amerikansk silisium, også dreve av auka gass og energiprisar.

Uavhengig av om krigen i Ukraina fortsetter eller stansar opp så vil nok vesten sanksjonere Russland det ein kan. Marginane til Elkem kan nå uante nivå.
Fossehai
04.03.2022 kl 10:16 6305

Noen som skjønner hvorfor Elkem faller så mye i dag? Gir ingen mening for meg. Aksjen har nå en en P/E verdi under 7, noe som er helt ekstremt i mine øyne nå når Vestlige land ikke vil kjøpe silisiumsprodukter fra Russland i overskuelig fremtid og markedet vil nok bare bli trangere fremover også.
Tøff
04.03.2022 kl 10:35 6264

Det er den vanlige overreaksjonen ved negativ børs. Kursen blir kjørt ned med algoritmesystemer. Det er bare å benytte anledningen til kjøp, hvis man har muligheten. Alt tyder på vekst i resultatene til ELK. Og ikke glem 3kr. i utbytte. Jeg ser framover. P/E basert på siste kvartal er nok heller under 5 enn 7.
Branden
04.03.2022 kl 14:00 6099

Elkem synes ikke være berørt av Putins aggressive fremstøt og krig med nabolandet Ukraina. Ifølge Elkem er markedene deres ikke berørt.

Et annet kommunistisk diktatur er Kina hvor selskapet har et stort marked og sin majoritetseier (Bluestar). Kina ligger i konflikt i Sør-kinahavet og kampen om øyer og grenser. De er også i konflikt med Taiwan som de anser som sitt landområde på lignende vis som Putins forhold til Krim og Ukraina. At Politbyråene Russland og Kina er i konflikt med sine naboer viser bare hvor mislykket kommunisme som politisk ideologi er. Det skal likevel sies at Kinas markedsvennlige økonomi er langt mer vellykket enn Russland mistenksomme og kjølige forhold til verden forøvrig.

I dag er det Russland som skaper støy, i morgen kan det være Kina. Begge land har atomvåpen. Det kan gi både selskaps og markedsrisiko som kan senke estimatene i tilfelle. Det betyr kursnedgang selvsagt.
Redigert 04.03.2022 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Kanin89
04.03.2022 kl 16:36 5977

Syns ikkje at den kinesiske stat sitt eigerskap i Elkem er noko særleg bakside. Det er eit passivt eigarskap, nettopp fordi den kinesiske virksomheten har meir å lære av den norske enn omvendt. Elkem har allereie innført norsk teknologi og selskapskultur i Kina. Det kineserane bidreg mest med er nok marknadstilgong i Kina og det å tørre å tenke stort.
KIK
04.03.2022 kl 17:13 5922

Merkelig at Elkem faller vesentlig mer enn Wacker Chemi hhv -4,96% og -3,14 %. Tenker at Tyskerne vil slite vesentlig mer når energiprisene går av skaftet. Elkem synes å være administrasjonsstyrt uten en sterk eierstyring, noe som ofte medfører mangelfull kapitaldisiplin. Emisjonen i 2021 bekrefter litt av det inntrykket, videre så dusjes ledelsen til stadighet med billige opsjoner. Sist jeg sjekket var det kun en av styrets medlemmer som har aksjer i selskapet "troen på selskapet er mao fraværende". Mange messer om at selskapet er børsens billigste, merkelig at ingen i styret kjøpte aksjer når kursen duppet ned under 30 NOK og ble grisebillig. Merker med også at utenlandske fond nesten er fraværende på topp ti listen, kan dette tilskrives at selskapet scorer negativt når det kommer til innsidehandel?
Dølle
04.03.2022 kl 20:05 5761

Du er nok på sporet av spot on her. Opsjonene har lagt en klam negativ hånd på aksjen. Sendte mail til ledelse her i høst og svaret var at det var helt vanlig.
Er nok en av børsens billigste men hva hjelper det når det daglig er pingle volum og alltid ned etter noen skarve % opp. Jaja, man sitter vel med i håp om å passere 40 innen et par mnd.
Kanin89
04.03.2022 kl 23:45 5595

Ferroglobe, Elkem sin største konkurrent innan silisium-metall i Europa opp ca 25% på to dager. EBITDA-margin på 17% i Q4 mot Elkem sine 29%.

Det fundamentale her er i orden.

Dette med at styremedlemmane ikkje eig aksjar syns eg blir tullete syting, det er ingen kultur for at ledere i kinesiske statseigde selskap skal holde aksjer privat i selskap som de har eierandel og styreplass i.
nucleus
05.03.2022 kl 09:54 5409

Elkem har ekstreme inntekter nå og fremover, det burde være hovedfokuset nå. De fleste norske og franske i ledergruppe, har aksjer I selskapet, borsett fra disse kinesere via Bluestar. Jeg tror heller disse rammevilkår fra norske politikere og EU, som skremmer for fremtiden. CO2 avgifter og strømprisen I fremtiden. Men jaggu er det tilsvarende, for konkurrentene til Elkem også. Norske politikere er skuffende hitills, at de ikke kan komme med bedre retningslinjer for rammevilkår for industrien. Energi minister Vestre prater varmt om den grønne satsing fremover, men konkret hva , veit ingen ennå.
KIK
06.03.2022 kl 11:14 5079

Fikk ingen treff på Elkems styremedlemmer i Skatteetatens register over norske aksjeeiere, utenom Marianne Færøyvik som hadde 4950 aksjer i Elkem ved årsskiftet. FA har i lørdagsutgaven en ukeportefølje som vektlegger betydningen av kjøp fra sentrale innsidere. Kan i farten ikke huske å ha sett Elkem på denne listen de 2 siste åra. At selskapet er negativ på innsidehandel kan ikke være uten betydning når utenlandske foretak gjør sine sonderinger. Andelen utenlandske foretak på topp 10 aksjonærlisten er mistenkelig lav, og da holder jeg Kina utenom. NHY har derimot en dominerende andel utenlandske foretak på topp 10 listen og aksjen har gått som en kule. Må nesten tilføye at Elkem har en skuffende flat utvikling 0,38% år over år, tilsvarende er Wacker Chems opp 16,37% siste året. Håper fortsatt at denne begredelige utviklingen snart skal snu.
desirata
06.03.2022 kl 11:25 5058

Ser ut som Elkem er en død hest å satse på.

Likhet med Telenor:
Tjener bra penger
utsiktene lover bra
Bra utbytte
Anbefalt fra mange hold.

Men, aksjen står på stedet hvil, dvs stiger noen kroner, for å falle tilbake ved minste rykter om børs uro, Kina rykter, o.l.
nucleus
06.03.2022 kl 12:11 5002

Mange som sa det samme om norsk Hydro for 2 år tilbake. Daukjøttet ledelsen, sirkushesten bla..bla .., men for de oppegående så har vi fasiten idag. Inntektene kommer til å stimulere kursen, når ? Får tiden sjå.. En bedre trigger en god lønnsomhet finnes ikke, det er eventuelt visjoner for vekst. Noe som Elkem har presentert allerede, for år 2023 Elkem Roussilon-Frankrike, år 2024 Elkem Xinghou Silicones. Vianode prosjektet har vi også.., iforhold til vedtak.
nucleus
07.03.2022 kl 11:48 4558

Elkem på billigsalg, greide ikke å la vær å kjøpe mere . DMC Silicone price på 38.200 RMB /mt idag. Så fortsetter å klatre opp.
Fossehai
07.03.2022 kl 13:24 4426

Har selv fyllt på i dag. Selskapet tjener grovt, selv om dette ikke reflekteres på kursen.

Angående frykt for en eventuell Bluestar-boikott så klarer jeg ikke å se at vesten vil sanksjonere Kina i like stor grad som Russland, til og med hvis de faktisk går for Taiwan (noe jeg tviler på enn så lenge). Kina er blitt en alt for stor spiller i verdensøkonomien, og USA er blitt avhengig av produksjon i østen for å holde seg ledende i blant annet teknologiverdenen.

Alt av Apples produksjon er f.eks avhengig av både Kina for produksjon OG Taiwan for halvledere for å i det hele tatt kunne drive butikk. Det samme gjelder også med andre industrier. Nå har Kina også vist en større interesse for å beholde et godt forhold til vesten så langt. Putin gir derimot blaffen bare han får tilbake Sovjet virker det som akkurat nå.