Elkem mot 51kr/aksje.

nucleus
ELK 01.09.2021 kl 14:58 142987

Råvarepriser stiger til nytt toppnivå for Elkem.
DMC Silicon prisen oppi 37,500 RMB/mt.
Gullåret 2018 for Elkem , viste et toppnivå på 36,500RMB/mt.'
Så har Elkem hitills iår 20% høyere omsettning, totalt drøyt 5 miljarder kr mere i omsettning hvis produksjon og etterspørsel går på som tidligere iår.
I motsetning til hva ledelsen guidet forsiktig.. ved Q2 rapport, for Q3.
Så har prisutvikling tatt av, hvorfor? Retter meg etter kursmål SEB.
Da bør aksjekursen ta av tilsvarende. Kursmål 51kr/aksje.
Redigert 28.10.2021 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
nucleus
16.10.2021 kl 13:52 6301

Er noen ubalanse på råvarertilførsel og energi marknadet, både globalt og muligens hardest i Kina.
Iforhold til de nyheter en kan lese.
Synes Elkem ledelsen har vært passiv å informere om Silikon og Silisium markedet. Når det er prat om 50% over tidligere rekordnivåer.
Så hva om eventuelle produksjonsbegrensninger i Kina.
http://www.sunsirs.com/commodity-price/petail-Silicone-DMC-751.html, viser jo stabilt høye rekord priser på DMC silikon prisen siden 27/9.
Men jada bare 11 dager igen til Q3 rapport..
Slettet bruker
18.10.2021 kl 07:12 6096

https://newsweb.oslobors.no/message/544483
Dette må da være en positiv PW
nucleus
18.10.2021 kl 07:47 6061

Ja, bra saker. Husk at Helge Aasen satt som konsernsjef ved Elkem sitt beste gullåret 2018. Han fikk gjennomført energigjenvinning anlegget og nye ovner på Elkem Salten, som et av sine siste trekk. Var trots allt prat om investering for 1,5 miljarder kr. Xinghou Silicones, Youngdeng m.m. i Kina ble kjøpt opp, via og fra Bluestar for 3,8 miljarder kr i år 2018. Elkem er jo et selskap i sterk vekst.
alltidpåjakt
18.10.2021 kl 14:42 5961

Hva tror folk EPS for Q3 ender på? Spørs om vi klar over 2kr
IvanBliminse
18.10.2021 kl 18:55 5847

Polysilicon med største byks hittil i år, opp 20% siste uka.
https://www.bernreuter.com/polysilicon/price-trend/
Akutt Bistand
19.10.2021 kl 12:59 5633

Tror dere Elkem nærmer seg 2kr inntjening per aksje i Q3? De hadde en EPS på 0.98kr i Q2.
nucleus
19.10.2021 kl 13:50 5582

Så EPS 1,17 kr/aksje i Q1..
Neste uke har vi fasit angående Q3.
DMC Silicon prisen har roet seg ned litt: 61666 RMB/mt, men skyhøyet nivå uansett.
Er jo faktisk 68,95% høyere en toppnivået år 2018, sier jaggu ikke lite..
alltidpåjakt
19.10.2021 kl 14:43 5532

Som jeg har nevnt tidligere her så tror jeg dessverre at mesteparten av marginene for DMC Silicone forsvinner bort. Vanligivis ligger Metal silicon på 50% av DMC Silicone Prisen, men i det siste så har metal silicon ligger nesten helt likt med DMC silicone.

Store deler av kostanden til DMC Silicone er Metal Silicon, derfor tror jeg ikke vi kommer noe bedre ut enn i 2018 noe som reflekteres i krusen at den er like 2018.

Ser forecasts viser til rundt 1.9-2 EPS for Q3 og samme for Q4, men fasiten får vi snart :)
nucleus
19.10.2021 kl 17:04 5446

Nå produserer jo Elkem Silisium også. Hvor mye de dekker på Elkem Xinghou Silicones fabrikk i Kina? , veit jeg ikke. Men på de andre Elkem silikon fabrikker I Europa , bør de dekke 100 % av Silisium forbruket. Noe annet være veldig merkelig. En annen ting iforhold til år 2018 , referansåret , 25 % mere omsetning ( Q1 og Q2 rapport). 14,5 miljarder kr i omsetning på første halvår. Q3 noe redusert i Kina? Tror litt redusert produksjon. Antall produksjon steder ( fabrikker) har jo økt siden år 2018 . Elkem er et selskap i vekst. 27/10 veit vi mere.
rammern
20.10.2021 kl 13:18 5270

Godt å se på Dagsrevyen i går , at Elkem har et verk i nord som surrer og går på tilnærmet gratis strøm .
nucleus
20.10.2021 kl 13:55 5286

Du mener Elkem Salten ja. Elkem Rana tilhører også nord. Elkem Thamshavn er billigere også. Men Elkem har garantert langsiktige fastpris strømavtaler. Men over tid så.. SP og AP prata mye om rammevilkår, for norsk industri for valget. Så får vi sjå hva de presterer fremover. Prat og praksis er nemlig to forskjellige ting. Men ser ut til at de ønsker etablering av batteri fabrikker på norsk sokkel og det er veldig strømresurs krevende industri. Krysser fingrene .
Kanin89
20.10.2021 kl 14:18 5272

I vert fall 80% av Elkem sitt strømforbruk er på langsiktige kraftavtalar til fastpris.

Men det er klart om at dagens strømpris blir den nye normen, så vil det neppe komme nye lokasjonar eller utvidelsar i Norge.
Silverfeather
20.10.2021 kl 17:11 5166

Co2 footprint på strømmen til strømkrevende produksjoner kommer jo til å få større og større betydning. I tillegg, så er mye, og jevn tilbgang også viktige faktorer å ta hensyn til, i tillegg til pris. Jeg tror i grunn norge vil være veldig attraktivt uansett. Selvsagt, om vi prioriterte billig strøm til industri så vil vi jo skape et fortrinn få andre land KAN konkurere med, om de vil eller ei. Men selv om strømprisen skulle ende opp med å bli like "dyr" som lenger ned på kontinentet, så vil jeg jo si at det er mye som taler for at det alikevell ville vært smart å sikre seg vannkraft. En dag jeg får mer tid, skal jeg sannelig få lest ferdig prosess 21 rapporten for å få et bedre bildet av hva det er de hadde å si om strøm forsyning i den. Btw, så synes jeg det dukker opp mye bra om strøm, i fornybar podcasten, så den anbefaler jeg alle strøm intereserte å følge litt med på.
nucleus
20.10.2021 kl 20:42 5033

Når vi diskuterer strømmen:
https://www.elkem.com/media/news/article/?itemid=3A3E8B9C40EC939D
Avtalen for Elkem år: 2020-2026.
Vianode prosjektet tiltenkt Porsgrunn, kommer nok utenom? hva veit jeg.
Elkem Salten og energigjenvinningsanlegget, har spart mye strøm /energi.
Kanin89
20.10.2021 kl 23:34 4940

Håpar Elkem kan investere i tilsvarande energigjenvinningsanlegget som på Salten til dei andre anlegga med nokon av milliardane som renn inn i kassa no. Enova må sjølvsagt vere like generøs i si støtte til dette. Det vil både virke dempande på strømprisen på sikt, og gje Elkem store konkurransefordelar på pris over tid.
nucleus
21.10.2021 kl 08:29 4840

Elkem Xinghou Silicones fabrikk, får vel kraftig reduksjon av strømforbruk, Teasil prosjektet? Selskapet Elkem har egentlig vært taus, om hvordan de ska redusere og utbedre for 3,8 miljarder kr I Kina. Men jada ska utvide/øke kapasiteten med over 50 % også. Prosjektet er påbegynt fra april, var meldingen, så får de vel komme med flere meldinger om prosedyrens fremskritt, for prosjektet Elkem Xinghou Silicones. Er Elkem sin største prosjekt gjennom tidene, så veldig omfattende. Kommer til å gi tilbake Elkem status, som største leverandør av silikon i Kina. Forhåpentligvis med tilsvarende inntekter..
citius
21.10.2021 kl 20:37 4622

Elkem sine muligheter er store og gode

Den kan lett gå til både 50 og 60 kroner !! :-))

Regner med saftig økning i utbyttet her!

Elkem will target a dividend pay-out ratio of 30-50% of the group’s net income for the year.

Profit etter 6 første måneder = 1,293 mill !!!! Earning per share = 2,15 på samme tid

Kan bli 2 - 3 kroner i utbytte over nyttår :-) Da skal aksjen opp MYE

Med denne gjengen på eiersiden, så er det bare å kose seg

https://www.elkem.com/no/investor/debt-and-share-information/largest-shareholders/

Folketrygdfondet nr 2 på listen og god bredde i internasjonalt eierskap :-)
Redigert 21.10.2021 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
citius
21.10.2021 kl 21:10 4625


Under Investordagene i Finansavisen trekkes Elkem frem

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/10/21/7757841/spar-ravareaksjenes-tiar

Mølsæter:
Han peker videre på Elkem, som har hatt svært skeptiske investorer. Eksponeringen mot Kina og synet på at det er enkelt å bygge ut ny kapasitet holder kursen nede, ifølge forvalteren.

– Kursen er halvparten av Hydro, selv om inntjening pr. aksje (EPS) er høyere i Elkem, sier han.

Han sier de tjener tett på 4 kroner i kvartalet NÅ, det kan bli 10 kroner samlet i 2021 og solid tilbakebetaling til aksjonærene
og mener at de kan tjene 12 - 15 kroner/aksjen i 2022
Kanin89
21.10.2021 kl 22:20 4530

Det er sinnsjuke tall som tilseier 3-4 dobling av dagens kurs! Er fornøgd om fasit blir halvparten.

Elkem haldt innlegg på NVE sine energidagar i dag. Snakka om krafttilgang (prosess21), men sneik inn at etterspørselveksten etter fleire typar spesialiserte silikonprodukt som dei lagar er 15-20% årleg.
Silverfeather
21.10.2021 kl 23:39 4441

Elkem is also currently participating in a project with the potential of reducing the carbon footprint of silicones by more than 65 percent through chemical recycling.

Dette håper jeg de snakker mer om på q3.Elkem "angriper" virkelig utfordringen med å få ned energiforbruk, og co2 emissions fra mange vinkler! Blir gøy å følge de frem mot 2030!
citius
22.10.2021 kl 08:32 4310


Litt sammenligning, Tomra har verdi 72 MRD

I dag

Regnskapet viser inntekter på 2,9 milliarder kroner og et resultat før skatt på 466 millioner kroner.

Driftsresultatet før avskrivninger (ebitda) endte på 529 millioner kroner i tredje kvartal, opp fra 501 millioner kroner i samme periode i fjor.

The EPS was NOK 2.25 per share, up from NOK 1.96 per share in third quarter 2020.



The Godfather
22.10.2021 kl 10:39 4247

METALL(NY): EUROPEISKE SELSKAPER ADVARER MOT KATASTROFAL MAGNESIUMMANGEL

Oslo (Infront TDN Direkt): En bred gruppe av europeiske metallprodusenter og industrielle forbrukere advarer mot katastrofale konsekvenser av mangel på magnesium fra Kina.

Det fremgår av en melding fra bransjeorganisasjonen European Aluminium fredag.

Meldingen fra European Aluminium, Eurofer, ACEA, Eurometaux, industriAll, ECCA, ESTAL, IMA, EUWA, EuroAlliages, CLEPA og Metals Packaging Europe ber bransjeforeningene om tiltak mot "den overhengende risikoen for produksjonsstanser i hele Europa som følge av en kritisk mangel på tilførsel av magnesium fra Kina".

"Uten umiddelbare tiltak fra EU truer dette problemet, hvis det ikke blir løst, tusenvis av bedrifter over hele Europa, hele deres forsyningskjeder og millioner av jobber som er avhengige av dem", heter det i meldingen.

Det fremkommer videre at de høye prisene på magnesium gjør det nesten umulig for europeiske bedrifter å produsere materialer som inneholder magnesium på et bærekraftig nivå. Europa er ventet å ha for lite tilgang på magnesium innen slutten av november, som kan etterfølges av produksjonsmangel, stengte virksomheter og tap av arbeidsplasser.

Organisasjonene ber EU-kommisjonen og nasjonale myndigheter umiddelbart arbeide mot kinesiske myndigheter for å løse den kritiske mangelen på kort sikt og mot de langsiktige tilbudseffektene på europeiske industrier.

Mangelen på magnesium fra Kina er trukket frem som et problem av flere de seneste ukene. I forrige uke uttrykte Alcoa bekymring under selskapets kvartalsfremleggelse.
Redigert 22.10.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
citius
22.10.2021 kl 10:45 4257


Hvordan tolker man dette for Elkem??Ikke noe negativt for dem? Heller motsatt......
Magnesium
nucleus
22.10.2021 kl 12:57 4214

Aluminium industrin trenger magnesium og silisium ved produksjon av aluminium . Nøyaktig hva magnesium har for funksjon ? veit jeg ikke.
Tipper de bruker noen prosent magnesium ved produksjon, aluminium er jo en kjemisk process av bauksitt til Alumina.
Alumina (aluminiumoksid)
Råmaterialet som kreves for å produsere primæraluminium, er alumina, også kalt aluminiumoksid. Det er et hvitt pulver som produseres ved å foredle bauksitt. Det behøves ca. 2 tonn alumina for å produsere 1 tonn aluminium med en elektrolytisk prosess.
Alcoa har jo gått ut med at de mangler nok Silisium..
citius
25.10.2021 kl 09:28 3930


Resultater denne uke

Så får vi se om de tjener ca4 kr/aksjen i Q3 :-)))

Flyr over 40 da !
rammern
25.10.2021 kl 10:17 3861

Meldt fra Kina: Vil nå satse massivt på elektriske biler . Svært positivt for Elkem .
nucleus
25.10.2021 kl 10:46 3833

First fondene forvalter Martin Mølseter spår Elkem som råvareaksjenes tiår , (fredagen finansavisen). Med aksjekursen på halvparten av norsk Hydro så har Elkem høyere EPS en dem. Ja, en kan nok jevnføre med mange selskaper på Oslo børs slik sett. Børs verdi på selskaper er jo heller selektive og noen får en virkelig til å stoppe opp og tenke over. Elkem sitt potensial for fortsatt økt vekst , økt omsetning og økte driftsresultater.. Onsdag 27/10 kommer Q3 rapport og guiding.
EBAN
25.10.2021 kl 12:08 3809

Hvorfor synker kuren til elk mer enn hovedindeksen i dag to dager før q3? Pleier å være dårlig signal siden det alltid er noen som vet mer enn andre? Nhy stiger forøvrig, også i dag!
citius
25.10.2021 kl 12:27 3792


Algoritmen skal riste ut tvilerne før resultatene :-))

Stoler på Must og gjengen sin "grådighet" til å tjene penger også er bra for ELK
de kjøpte seg opp til 3. største

https://www.elkem.com/no/investor/debt-and-share-information/largest-shareholders/


nucleus
25.10.2021 kl 13:02 3813

DMC Silicone price har roet seg ned litt fra årets toppnivå, drøyt 7% ned.
Noe som jeg oppfattet som helt "bananas" uansett, DMC silicon prioce idag på : 58666 RMB/mt er ikke noen lav pris.
Drøyt 60,7 % høyere en toppnivået år 2018, (36500 RMB/mt), noe som vedvart siden 25/9 på spotprismarkedet.
Skyhøyet toppnivå med andre ord, vi veit jo også at Silisium markedet har vært ekstremt høyt, jeg har ikke oversikt hvor høyet, men Q3 rapport på onsdag så..
citius
25.10.2021 kl 13:11 3829

knallsterk inntjening i Q3 fortsetter inn i Q4 :-))
Kanin89
25.10.2021 kl 15:27 3735

Silisium ligger på 47.000 RBM/mt

Det er auken i silisiumprisen som har gjort at silikonprisen har skutt i vêret.

Husk at Q3 = juli, august og september. For mesteparten av perioden låg silicone DMC pris på halvparten av dagens nivå. Det er derfor urealistisk med EPS = 4kr. Trur Q4 resultatet blir det dobbelte av Q3.

Kva skal aksjekursen vere? Antatt EPS for heile 2022 er ca 10-15kr. Då snakkar ein ei direkteavkastning på 28-42% på dagens kurs. En aksjekurs på 100kr hadde fortsatt vert attraktiv prising. Så det er tydelig at markedet enten ikkje forstår kva inntjening Elkem har, eller trur dagens silisiumpris berre er eit kortvarig blaff.
nucleus
25.10.2021 kl 15:57 3706

Takker for oppdatering Kanin89! Juli, august og september har Silisium priser vært lavere som du påpeker en I det siste. Men likevel veldig høyt nivå, jevnfører med referanse året 2018. Eller SEB sin kursvurdering på Elkem etter Q2 rapport for den saks skyld. 47kr/,aksje nevnte de som kursmål på Elkem i juli måned. Så ja , tror på mere oppdaterte kursanbefalninger fra aksje analytikere etter Q3 rapport. Så hva Elkem sin ledelse, guiding fremover. Helge Aasen er jo en forholdsvis forsiktig mann iforhold til prognoser, ikke den som tar av for å si det slik.
rammern
26.10.2021 kl 06:58 3519

Carnegie øker kursmål til 50,- i dag
citius
26.10.2021 kl 08:06 3457


Det meste tyder på at alle justerer seg både til 50 og 60 kroner i ukene som kommer :-))

Elkem er ikke på noen måte "en gammel industribedrift"
men en teknologibedrift med en solid fremtid og vekst
Silverfeather
26.10.2021 kl 09:42 3285

hehe, - allerede studert den ;) Og det er ganske så behagelig å ha observert elkem seile igjennom "motgang" handelskrig og Covid, mens de ufortrødent har fortsatt med å forbedre seg på alle mulige områder. Elkem er antifragile så det holder! Ingen skulle trodd dette var et selskap som har møtt mye motbør de siste 3 årene. sånn som de forbedrer seg på alle fronter. De gikk heller ikke med tap, så evnen til å "klare seg" er jo definitivt tilstedet. Jeg føler meg ganske så sikker på at når elkem ikke fikk problemer under de forholdene som vi kommer ut av, så blir dem ikke å få det de neste 10 årene heller, for nå kommer de store megatrendene for fult, og elkem er latterlig klare til å få vind i seilene. Jeg driter i aksjekursen, jeg snakker om at elkem kommer til å fortsette og fortsette å tjene penger fremover. Og det mange ser på som "negativt" ser elkem selv, og jeg på som positivt. Norsk - Fransk - Kinesisk. Ta det beste fra hver kultur, og voks sammen til å bli et internasjonalt konsern med vanvittige synergi effekter. Jeg tror alt for mange tenker at de skal tjene penger på aksjeprisen - når sannheten er at den reele gullgruven - fugelen som legger gulleggene, jo er utbytte aksjer som er så latterlig lavt priset, at du må klype deg i armen for å finne ut om du drømmer.
citius
26.10.2021 kl 10:00 3277


ELK: CARNEGIE VENTER EBITDA OVER TO MRD/KVARTAL FREMOVER
Oslo (Infront TDN Direkt): Carnegie oppjusterer sitt kursmål på Elkem-aksjen til 50 kroner fra 45 kroner og venter at Elkems ebitda vil overgå to milliarder kroner pr kvartal fra og med fjerde kvartal etter kraftig prisoppgang for selskapets produkter.

Det fremgår av en oppdatering tirsdag.

Siden Elkem la frem tall for andre kvartal har prisene på silikoner (DMC) steget nesten 100 prosent, mens prisene på ferrosilisium og silisiummetall har steget med henholdsvis 240 og 320 prosent.

"Ettersom Elkems oppnådde priser (med unntak av silikoner) generelt har et tidsetterslep på 3-6 måneder venter vi solid vekst i ebitda for fjerde kvartal, som burde overgå to milliarder kroner med god margin", skriver Carnegie.

Meglerhuset har oppjustert sine prisprognoser for 2022 med rundt 40 prosent, men disse er fortsatt 60-66 prosent under dagens spotpriser. Ebitda-estimatet for 2022 er tatt opp med 29 prosent, og er inkludert antagelse om 20 prosent høyere kostnader.

TDN Direkt finans@tdn.no
nucleus
26.10.2021 kl 10:30 3316

Bra Carnegie øker tiltro og kursmål på Elkem. Spennende imorgen .