Raske silisiumbatterier er nå ikke bare luftig prat!

Zorin
RECSI 08.09.2021 kl 11:09 6927

Et nytt elbatteri er på trappene! Israel har utviklet et batteri som er så lite og effektivt at det kan lades på 10 minutter. Ifølge StoreDot har teknologien som tillater slik hurtig opplading blitt utviklet over tre år og inkluderer fem patenter. Det de hovedsaklig skal ha gjort, er å bytte ut den tradisjonelle grafitten i anoden med halvmetaller – og da især silisium. Dette skal ha hjulpet til med å løse problemer med sikkerhet, spesielt rundt det med at batterier fysisk kan ekspandere, lekke eller bli ødelagte under en svært rask ladeprosess. Produksjonen er likevel noen år unna, men det planlegges en produksjonslinje i Kina og håper å få i gang storskalaproduksjon i løpet av 2024.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BjGOq9/skal-ha-utviklet-elbilbatterier-som-lades-paa-kun-ti-minutter?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1
Ærligtalt
08.09.2021 kl 12:30 6682

Markedet gjesper... Helt til kina legger inn bud på ML OG Butte?!


Lykke til, alle sammen :)
Slettet bruker
13.09.2021 kl 19:01 6188

Prising av RECsi/ noen tall:

RECsi investorer har puttet inn 2,912 milliarder dollar i selskapet eller drøyt 25 milliarder kroner. Pengene er investert i ML, Butte og Yulin. De seneste årene har det blitt svidd av noen ti-talls millioner i tap pga nedstenging av ML, samt tatt store nedskrivninger.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/628d5667-ad1d-49c5-a466-c7a355cb2a33

Buttes seneste tall (Q2) var ebita på 11,5 millioner dollar. Det tilsvarer 46 millioner dollar/år. Dette markedet øker og Butta utvider kapasiteten. Det gir ebita-bidrag på ca 400 millioner nok/år (og er etter alle øremerker stigende).

Snittprising på Oslo børs (p/e) er16,2.
Skal man prise Butte isolert fra RECsi blir det
16,2x 400 millioner 6,48 milliarder kroner.

https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2021/09/13/7735957/oslo-bors-endte-i-rodt-rokke-aksje-dagens-vinner-etter-milliardbud

Vi venter på åpning ML og avklaring av Yulin… TT er tydelig på at det er i ML pengene ligger. Likevel priser altså markedet REC Silicon til mindre en Butta isolert sett gjør alene.

Det er en enorm oppside, men nedsiden - kalkulatoren kommer fram til - fraværende.

TT skal melde om ML åpner innen utgangen av året. Jeg venter en flerdobling av aksjekursen når der skjer.

Regn selv/ lykke til✔️


Redigert 13.09.2021 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
13.09.2021 kl 20:17 5890

Meget godt oppsummert... Selv er jeg minst like begeistret for den økende etterspørselen etter hva vi produserer i Butte... som jeg er for potensialet i ML

Ikke stort annet å si, egentlig?

Og folk må jo tro at Røkke er en dumsnubb? Newsflash: Det er han altså ikke :)
Splintner
13.09.2021 kl 20:56 5695

Hvor fant du infoen om at ML sin åpning skal meldes innen året? Jeg mener å huske at TT ønsket å kunne melde dette. Ikke at han skal melde dette.
Slettet bruker
13.09.2021 kl 21:06 5632

De har vel sagt at en avgjørelse skal tas, enten ja eller nei for 2023 åpning. På Q2 sa han at han var "veldig optimistisk" på at de kom til å åpne ML i 2023.
polion
13.09.2021 kl 21:45 5374

Ref. "TT skal melde om ML åpner innen utgangen av året". Meldingen kan vel like gjerne bli: "Det foreligger ikke noen umiddelbare planer om åpning av ML"? Ser at opptil flere skribenter legger dette frem som at det blir melding om at ML SKAL åpnes.
Slettet bruker
13.09.2021 kl 22:13 5198

Er ikke så rart så mange tror det dette når selskapet selv sier de er CONFIDENT på at ML er åpnet til 2023.
Når de sier dette i q1 og gjentar at avgjørelsen om evt gjenåpning blir tatt innen 2021 også i q2.

Utifra disse uttalsene, ser du det som høyest sannsynlighet at de kommer melde om ingen umiddelbare planer eller at de faktisk starter gjenåpningsarbeidet ?

Utifra all informasjon vi har tilgjengelig og selskapets egne uttalser, som sjelden bruker store ord , ser jeg det som høyst sannsynelig det blir meldt om åpning...
De hadde ordlagt seg annerledes hvis det var større usikkerhet. Da bruker de ikke ord som om at de er sikre... skal ML være i gang til produksjon i 2023, er det logisk med tanke på oppstarts tiden, at avgjørelsen blir tatt i 2021.

Forholder meg til hva som er kommunisert, uttalt og markedet generelt rundt rec. G14, sila og at skal USA få igang egen verdukjede må det bygges masse i 2022, og REC må være klar til å levere.

Finner ingen gode argumentee for det du skriver. Kom gjerne med dem om du tror det like gjerne burde komme en melding om ingen umiddelbare ml åpnings planer
Slettet bruker
13.09.2021 kl 22:16 5155

Ikke så veldig vanskelig og skjønne hva vi snart får meldinger om. Seinest i Q2 sier dem at de er optimistiske til Ml åpning og at de tar en avgjørelse i løpet av året.
De sitter i forhandlinger som er positive i følge selskapet, i tillegg hagler det inn med nyheter overalt på hva som vil skje fremover også fra Biden:)) .
Bruk hodet selv er nøkkelen her å være inne før nyheten kommer kan bli gull verdt her det er jeg i liten tvil om:))
Redigert 13.09.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
polion
13.09.2021 kl 22:56 4913

Selskaper melder/kommuniserer så mangt. Og "optimistiske i forhold til", er selvsagt ingen garanti. Ei heller at selskapet har vært "i samtaler med flere interessenter" det siste halve året. Det er vel også dette markedet har tatt inn over seg da nevnte har priset aksjen helt nede på 15-tallet. Hadde åpning av ML nærmest vært en garantert sak, så er det klart at ikke en eneste idiot hadde unnlatt å kjøpe REC på dagens nivå. For oss aksjonærer, er det definitivt i ML oppsiden ligger, men som alle allerede har konstatert så er markedet i overkant "lunken".
Redigert 13.09.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
14.09.2021 kl 07:32 4423

Ja, tror det er viktig å bruke hode og vurdere dem info som foreligger og tenke ut fra dette.

Når info om åpning av ML er ute, er det for sent.
polion
14.09.2021 kl 08:16 4210

"Når"? Vil tro du mente "hvis". Alternativt har du ikke brukt hodet.
"Bruke hodet"? I motsetning til en god del forumskribenter, så har tydeligvis det store marked ikke gjort dette? For med dagens REC-kurs, har definitivt ikke markedet en absolutt tro på at ML skal åpnes. Kanskje litt merkelig at det nettopp er her på forumet at de store geniene sitter, de som er skråsikre på at ........
BIF78
14.09.2021 kl 08:26 4134

Jeg er helt enig i første afsnit. Det handler om at tolke på det info der ligger nu. Og her ser jeg stor opside.

Men jeg er ikke enig i, at det er for sent når/hvis ML åbner. Åbning af ML betyder at der er kunder i butikken og REC er på vej til at blive en pengemaskine, så er næste skridt udvidelse af forretningen f.eks med udvidelse af ML, nye fabrikker mv. Så jeg regner med åbning af ML i første omgang kan få kursen op mod 50 kr., så er der masser af luft videre op til en kæmpe opgang efterfølgende. Åbning af ML er kun begyndelsen på eventyret, men det er en forudsætning for eventyret.
Slettet bruker
14.09.2021 kl 09:18 3870

Det som er vanskelig med REC, er at de er så uforutsigbar. Har hatt aksjene mine her i mange år, og kjenner på hvorfor enkelte tror at meldigenen kan være enten positiv, eller nok en utsettelse. TT har en tendens til å fremsnakke "snarlig åpning" og "snarlig bedring" for ML, uten at det har skjedd noe konkret.

Jeg har selv betydelige beløp investert her (et par månedslønner..) og har selvsagt tro på at kursen vil eksplodere, men det er vanskelig å si om dette blir i år eller neste år. Det som er forandret det siste året er at vi ikke lenger snakker om handelsavtalen, i har Røkke med i styret - og andre potensielle markeder enn Kina i sikte. Derfor ha jeg valgt å ikke selge men å sitte på aksjene et par år til.
Slettet bruker
14.09.2021 kl 09:33 3758

Det er en tendens til på dette forumet at ønsketenkninger blir fakta. Jeg er helt enig i at det er gode muligheter for at ML skal åpnes, ja jeg tror sogar at sannsynligheten for åpning er større enn det motsatte. Jeg tror også at ML kan bli meget profitabel. Men å ta det for gitt blir feil. Uansett, dersom ML åpnes ligger det fortsatt noe fram i tid til at de starter å tjene penger. Først må markedene for siliconanoder utvikles og/eller en ikke-kinesisk solar verdikjede utvikles. Vi vet eksempelvis at det er for liten waferkapasitet i USA og jeg antar at planlegging, utvikling og bygging vil ta tid. Jeg har enda ikke fått med meg noen initiativer i så måte. For fort dette kan gå vet jeg ikke, men noe tid vil det nok ta.

Vi har sett at virkemidlene som er planlagt for i Biden's pakke retter seg logisk nok mot sluttprodukter i solarkjeden, dvs. paneler. Hvor fort en amerikansk solar verdikjede kan etableres vil avhenge av at denne pakken blir banket igjennom og i en form som gjør det lønnsomt med amerikansk produksjon. Vi vet at stridens kjerne på Capitol Hill er hvordan denne enorme pakken skal finansieres, dvs. hvilke skatteskjerpelser er det mulig å bli enige om.

Jeg har stor tro på at dette kan gå veien for REC, men enda er dette ikke 100% klart. Jeg tror også at om REC lykkes, vil det kunne bli en gullkantet investering. Til slutt ville jeg bare si at det er helt sikkert mulig å investere godt i REC også etter at en melding om åpning av ML har eventuelt kommet. At det er "for sent" etter en slik melding er bare tull. Hvordan skulle da kapitalmarkedene fungere dersom det etter en viss dato aldri mer ville lønne seg å kjøpe aksjer i en bedrift? Det faller på sin egen urimelighet.

Tross fortsatt usikkerhet, jeg er optimist og har en god del aksjer i REC.
Slettet bruker
14.09.2021 kl 09:41 3680

Enig med deg.

Får nok en god hopp i kursen før den korrigerer ned på et høyere nivå enn vi er i dag. +-30kr tipper jeg vi havner på frem mot åpning i 2023 eller når det måtte bli. Litt avhengig av hvordan de melder åpningen og under hvilke forutsetninger (kontrakter osv).

Den store oppgangen kommer nok ikke før de leverer solide tall på kvartalsrapportene og vi har en god pris på poly og silangass. jeg har kjøpt meg ferdig på disse nivåene mtp risiko, men ser absolutt store muligheter for å kjøpe mer når ML bekreftes og nesten all risiko er ute av bildet.
mohitas
14.09.2021 kl 09:45 3651

Har satt ei årslønn på recsi med snitt 14. Håper og tror at dette kan bli veien til en grei pensjonisttid når utbytte begynner å komme. Men det har gått forferdelig mye opp og ned det siste halvåret året og kjenner jeg begynner å bli litt lei av å sitte på karusellen. Håper vi får positivt svar og oppstart av ML i løpet av året, om ikke må jeg vurdere om pengene gjør seg bedre en annen plass.
polion
14.09.2021 kl 09:55 3567

Setter stor pris på at du er en av de som nyanserer noe i forhold til REC. Ser man på en del av de andre skribentene her på forumet (eks.vis Uchih., Falco1, osv.), så er det bare så aldeles hinsides unyansert at det mangler enhver fornuft. De nevnte går bastant ut og nærmest garanterer både det ene og det andre. Men i likhet med deg, klamrer også jeg meg til at REC på sikt skal klare å få til noe, hvis ikke hadde jeg selvsagt solgt rubb og stubb.

PS. Ellers så har vi nok begge konstatert at REC over en periode på 6-8 måneder har hatt "meget interessante samtaler" med både den ene og den andre, uten at de har kunnet børsmelde en forbannet skitt, samt at Røkke har vært anonymiteten himself. Han har faktisk fått mer omtale for sin rolle i krypto enn for sin rolle i REC. Samtidig har vi også konstatert at noen potensielle kunder har klart å styre helt utenom REC.
Redigert 14.09.2021 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2021 kl 10:52 3349

Kawas alle aksjer har selvfølgelig risiko:)) Vi som sitter stoler på ledelsen som sier de sitter i forhandlinger og stadig gjentar at de har stor tro på at de melder at Ml skal åpne igjen. Har ingen grunn til og tro at selskapet/Røkke bløffer med dette.
En som ikke liker at vi tror på dette er polion og gjentar den samme leksa om og om igjen. Ble lei av nicket og valgte blokkering spesielt etter han hausset opp en annen aksje her inne Petronor og garanterte formidabel oppgang før 10/11 som han skriver .

polion
21.07.2021 kl 16:31
8994


Null, 19/7,17:37: "Ref: Hva vil du anbefale meg å gå inn i om jeg skal ta ned min REC portefølje?" "La oss si kjøp i morgen kl 12 og salg 10 november?"

Jo det skal jeg jaggumeg si deg (og rådet er gratis): Har inntrykk av at mange her på forumet er såpass "uansvarlige" at de nesten har gått all in i REC. REC er ingen 100%-bankers, det er noe alle burde vite. Den 20/7 kl. 12:00 kunne du gått inn i eks.vis Petronor til kr. 1,178. I motsetning til REC, tjener selskapet for tiden penger så hakka møkk, markedet har enda ikke tatt inn over seg 60% prod.økning fra begynnelsen av mai, høy oljepris, osv., pluss at triggerne står i kø. Så får vi heller snakkes nærmere den 10/11, selv om Petronor vil vise en formidabel oppgang lenge før den tid.
EDIT: Og til sammenligning så var REC kr. 15,60 den 20/7 kl. 12:00.
Redigert 14.09.2021 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Pontuslufc
14.09.2021 kl 10:57 3295

Ser på shortnordic at UBS O'onnor limited er inne med en short i REC på 0,51%. Noen som vet hva dette er? Stusset over at starting price posititon står på 10,51. Kan jo ikke være en short som er satt i nyere tid, men hvorfor dukker den nå opp?
Redigert 14.09.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
polion
14.09.2021 kl 12:15 3030

«stoler på ledelsen», «sitter i forhandlinger», «stadig gjentar at de har stor tro på det de melder», «har ingen grunn til å tro at Røkke bløffer».
Jau, jau, jau!
SolarLover
14.09.2021 kl 14:21 2711

SK innovation og Group 14 satser stort i Korea: bygger både anode fabrikk og mer silane kapasitet til 750M US$

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20210914000915

SK Materials and Group14 Technologies will jointly establish an 850 billion won ($725.7 million) silicon anode plant in Sangju, North Gyeongsang Province, to gain foothold in the next-generation electric vehicle battery market, SK Materials said Tuesday.
The project is to be led by a joint venture set up earlier by the two in a 75:25 ratio, tentatively named SK Materials Group14.
The first factory is to break ground in October and kick off commercial operation starting next year. Including future expansion, the whole project will cost 550 billion won.
SK Materials will invest an additional 300 billion won for land purchases and construction of a factory that manufactures silane, the raw material of silicon anodes.

Dette viser:
- at Group 14 har god teknologi, siden SK pumper inn masse penger.
- at det er behov for silane kapasitet
- at det er nok utenkelig at ikke Group 14 får en fabrikk opp i ML. Kanskje med finansiell støtte fra SK.
vicpg89
14.09.2021 kl 14:25 2686

det viser vel også at g14 kanskje er mer interessert å jobbe me sk enn rec...
SolarLover
14.09.2021 kl 14:29 2649

De sikrer seg silane kapasitet. Det er der flaskehalsen er hvis man er et selskap med et superior anode material (som krever silane) og som man ønsker å selge til EV industrien.

Ting kan alltid tolkes på flere måter, men dette er klart mer positivt enn negativt for REC. Nyt utvidet avtale mellom REC og Group14 kommer ila de neste månedene.
Redigert 14.09.2021 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
manman01
14.09.2021 kl 14:34 2608

Tak for at dele!!

Meget stærkt(:
Slettet bruker
14.09.2021 kl 14:36 2580

Hva skjedde med kursen akkurat :-)))
Gunnar88
14.09.2021 kl 14:39 2540

Detter sikkert like for ned igjen.
manman01
14.09.2021 kl 14:42 2493

Hehe ingen anelse, men jeg kan lide hvad jeg ser!! (:
Slettet bruker
14.09.2021 kl 14:44 2476

Det er fint at G14 satser. Korea satsningen vil nok pågå uavhengig av det som skjer i USA. Jeg er temmelig sikker på at ambisjonene i ML er større enn i Korea.

Litt kjip følelse og se flere nyheter rundt G14 og SK uten at vi har hørt noe mer om hva som skjer i ML. Jeg har egentlig ikke noen gode svar, men velger å være positiv.
Slettet bruker
14.09.2021 kl 14:47 2421

G14 har nylig ansatt person til moses lake(under en uke siden?), og de har også nylig uttalt at planen fortsatt er å bygge fabrikk 2 i usa . Så ingen grunn til å tvile mener jeg.
SolarLover
14.09.2021 kl 14:50 2387

Det er klart det vil ta tid.

REC har silane og vil få godt betalt for det og med garantier for off-take.

g14 og Sila vil ha silane:
- Sannsynligvis mye silane på sikt
- De blir låst til ML når de først bygger.
- jo mer de betaler REC for hver kilo silane, jo mindre overskudd for dem

Da blir det vanskelige forhandlinger, særlig i en trekant situasjon hvor REC spiller sikkert den ene mot den andre.



Redigert 14.09.2021 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2021 kl 14:51 2385

Nei. Jeg heller mest mot det.
Det er også verdt å merke seg at tidligere uttalelser har vært at fabrikken i Korea vil være mange ganger mindre enn den planlagt i USA. Likevel investerer SK her ca NOK 2.2 milliarder i en silanfabrikk. Så det sier også litt om verdien i ML mtp hvor mye større den er.

Annet utdrag fra artikkelen:

"According to SNE Research, the demand for silicon anodes will see an average annual growth of 70 percent by 2025 and spike to 200,000 metric tons by 2030."


Redigert 14.09.2021 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
ShoeShineBoy
14.09.2021 kl 15:29 2206

Takk for deling. Jeg forstår det som at det er snakk om en investering i størrelsesorden 6,3 mrd NOK. Nå bør det ikke være noen tvil lenger om at vi står overfor en ny situasjon der et enormt marked er i ferd med å åpne seg opp for Rec.