KAHOT dundrer nordover i 2022 !

Slettet bruker
KAHOT 09.09.2021 kl 13:34 106231

Da tar vi 20 gangern til julen 2022.




Bybonden

Redigert 26.12.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
rischioso
05.11.2021 kl 17:18 8748

RE Over 95% av aksjene i Kahoot er ikke shortet...

* Det stemmer jo ikke - du kan jo ikke se på totalen, men på frie aksjer og da får du et helt annet forhold. Nå må dere snart komme dere ut av fornektelsesboblen og heller forholde dere til realitetene for å ikke ende opp i snørr og tårer.

For å sette ting i perspektiv gjennom t-skje metoden - det omsettes i gjennomsnitt på daglig basis mellom 150-200m nok. Når den samlede shortandelen er 7 - 10 ganger større så skulle det ikke være rocket science å skjønne at shorten er betydelig og at den enkelt dominerer kursutviklingen. Da overser man ikke det faktum, men heller innretter seg - et must om man vil tjene penger og det er vel derfor vi er på børs ... ;)
rufus01
05.11.2021 kl 17:26 8691

Ja man bør vel følge deg Risch. Du taper jo på alt du kjøper. Nå i det siste betydelig tap i quantafuel, så tap i kahoot. Er det noen man ikke bør følge så må det være deg. Bare så det er sagt, eier ingen av de nevnte aksjer...
Moonraker007
05.11.2021 kl 17:43 8671

Enig, maken til svada denne fyren kommer med, har jeg ikke lest på lang tid. Tror faktisk ikke han har satt seg inn i caset her - d er i alle fall ingenting hold i noe av det som blir sagt.
MASTERCLASS
05.11.2021 kl 18:19 8550


Jasså, du holder på her fortsatt! Du er jo virkelig rette mann til å kalle andres innlegg for svada. Har ikke sett noen som konsekvent har bommet så mye med svada-haussingen din som deg.

Moonraker007
13.01.2021 kl 13:42 14421
________________________________________
Kursmål til GS er satt med kort horosont. Merkelig at folk selger nå, jeg ønsker i alle fall å være fullastet før listing i mars. Tror på en jevn oppgang framover til ca 155 i mars.

Moonraker007
15.01.2021 kl 08:23 8411
________________________________________
Er mer kortsiktig, og ser 6 md fram - da skriver vi nok 180 pg 55% opp fra i dag. Sitter long.
Moonraker007
17.01.2021 kl 21:34 4624
________________________________________
Kahoot-kursen går nok til 300- jeg selger i alle fall ikke én aksje før vi er der.

Moonraker007
20.01.2021 kl 19:08 8911
________________________________________
133-134 i USA nå, men tror vi skal opp til 135 i morgen- ikke mange tar gevinst akkurat nå, Selv med inngang på 133 er det 20% i gevinst å hente til kursmålet på 160 - som vil nås innen februar er ferdig.

Moonraker007
22.01.2021 kl 12:52 8002
________________________________________
Vet ikke hvorfor noen baisser denne, ser jo ikke et milligram nedside i det hele tatt. 250 innen året er omme, vi skal altså opp 100%.
Moonraker007
23.01.2021 kl 11:11 6918
________________________________________
Ja, de aller fleste som har satt seg ordentlig inn i hva dette deier seg om, er jo enig - kursen kommer til å reise videre nordover. Konsolideringsperioder og smådupper på 2-5 dg har vi sett - og det vil vi også se framover. På kort sikt vil også full nedstengning nå gi kursen vind i seilene. Det er kursmål på 160, snart fremlegg av vanvittige Q4-tall, listing på hovedlisten, mulig mer aktivitet fra Softbank, mulige oppkjøp av mindre selskaper, mulig dual listing i USA, utvikling av faglige nyvinninger, vesentlig større interesse i Asia osv osv. - det er en endeløs lang kø med positivitet her. Nedsiden er minimal. Mitt råd: Last opp med begge hender!
Herkules
05.11.2021 kl 18:25 8561

Skulle gjerne visst hvem som kjøpte opp mesteparten av aksjene da vihadde dette fallet.
Herkules
05.11.2021 kl 18:27 8561

Skulle gjerne visst hvem som kjøpte opp mesteparten av aksjene da vihadde dette fallet.
Slettet bruker
05.11.2021 kl 18:30 8556

Må si at du er en artig skrue rischi, bruker masse tid på en aksje du ikke har tro på, som du ikke er investert i..!? Men dersom du er en slik spåmann som kan lese ting i glasskulen din, så regner jeg med at du sitter tungt shortet i Kahoot. Det siste var ironi, og du har selvsagt ikke shortet aksjen, tror heller du bare er et sånt forumtroll som koser deg mest på røde dager og i aksjer du ikke sitter med. Ikke vondt ment, er bare litt nysgjerrig på hvordan du er skrudd sammen.

Uansett, dersom du vil vite hva de profesjonelle mener om saken: https://www.dn.no/teknologi/kahoot/eilert-hanoa/pandemi/analytiker-om-kahoot-fallet-pa-borsen-folk-inkludert-oss-er-overrasket/2-1-1094052
omans
05.11.2021 kl 18:38 8558

Uansett hva personer skriver, så kan det ikke påvirke kursen. Noen ser for seg 20 gangern før jul slik som TS i startinnlegget, det er jo ganske lite selvkritisk.
Det var jo på dagen da kursen kom opp i kr 75, så han hadde tro på kurs 1500 til jul.
Noen tenker sikkert at ja, det er jo en fin betraktning, siden det fint å leke med tanken og gange opp antall aksjer en sitter med og tenke på verdier...
Kursen er fortsatt i nedtrend, den må bryte opp av fallende linje ved 60-65 for å bryte det.
Moonraker007
05.11.2021 kl 19:28 8419

Trender, TA osv er null verdt mtp denne type aksjer da.
Kaisovski
05.11.2021 kl 19:35 8431

Seriøst moon, du må nesten beskyttes mot deg selv.

Det er nettopp i slike aksjer du må respektere trender og TA. Det kan spare deg for flere store tap.
Slettet bruker
05.11.2021 kl 19:48 8616

Solgte mine 15k aksjer idag og tok tapet. Frykten for ytterligere nedgang ble for stor da shorten er økt. Har stor tro på selskapet og at denne vil komme, men tror det vil ta tid . Følger med og vil nok hoppe på igjen etterhvert.
Moonraker007
05.11.2021 kl 22:51 8325

Så du tror det chans for nedgang pga shortpositioner? ingenting som tilsejer det
Moonraker007
05.11.2021 kl 22:53 8311

Lykke til med lesningen din om TA i aksjehandel, ærlig talt - det kommer du ingen vei med her. Trodde verklegen den godaste Kaisovski visste bettre...
Kaisovski
05.11.2021 kl 23:18 8274

Takk for lykkeønskningene😎
omans
05.11.2021 kl 23:47 8227

Har hørt slik ofte før, "TA gjelder ikke for min aksje." Det kalles fornektelse, man mener man vet bedre enn markedet, for markedet tar feil, derfor blir det minus på konto.
Redigert 05.11.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
rischioso
06.11.2021 kl 02:23 8135

Igjen kommer du med ubegrunnede påstander - når har jeg noen gang sagt at jeg ikke har troen på dette caset?

Det at jeg deler når jeg ser at kursen mest sannsynlig går sørover betyr jo ikke at jeg ikke har tro på caset. Mener du at vi ikke skal dele reelle ting til enhver tid, men bare når ting virker å gå den rette veien? Jeg deler jo ikke bare enlinere som sier kursen skal ned - jeg begrunner også hvorfor. Om du ikke er enig i mine begrunnede teorier - greit nok. Jeg respekterer ditt valg om du velger å tro noe annet, men jeg har delt og du fikk dermed en fair mulighet til å vurdere om det var noe hold i det før du tok valget med å klamre deg til masta og håpe på det beste og vi har jo sett hvordan det er gått ...

Så hvem som er en artig skrue - ja, det er gjerne ikke den som har tatt realitetene på alvor og dermed kan le hele veien til banken ... ;)
Redigert 06.11.2021 kl 02:24 Du må logge inn for å svare
Herkules
06.11.2021 kl 05:27 8047

Vet vi hvem som kjøpte flesteparten av aksjene da kahoot stupte ?
omans
06.11.2021 kl 08:15 7903

Conclusions
We reiterate our idea that Kahoot might be the world's leading educational platform and a fully integrated ecosystem that might also be appealing for big tech names in the educational market (we are thinking about Google (NASDAQ:GOOG) (NASDAQ:GOOGL)). Kahoot's network and ecosystem might be, in our view, an acquisition target for big tech names.

https://seekingalpha.com/article/4464335-kahoot-looking-at-q3-and-beyond?utm_campaign=twitter_automated&utm_content=article&utm_medium=social&utm_source=twitter_automated
Moonraker007
06.11.2021 kl 09:36 7716

TA dreier seg om historikk - du fattar nog at det inte spelar nån roll her. Ingen kan seja hur kursen får imorron. Les mer om TA, og hvilke type aksjer det kan ha något för seg - hvis det overhodet har något för seg.
Moonraker007
06.11.2021 kl 09:41 7710

Har sett hvordan det er gått....du var ikke mer kvalifisert enn andre til å spå dette, så da er det best om du kun kommer med enlinere- da begrunnelsene ikke har substans. En masse liksom- analyser bringes på bordet, for etterpå å komme med frasen; vi så hur det gikk?? Ingenting å høre på for andre.
Slettet bruker
06.11.2021 kl 13:15 7395

Det er en helhet slik det er nå. Store aksjonærer selger, samme med nye småaksjonærer som ikke ser potensialet i selskapet kombinert med at shortere utnytter dette maksimalt pr dags dato. Det er for mye nervøsitet omkring aksjen og jeg tror vi kan se denne under 40 i løpet av kommende uke. Jeg ser potensialet og vil følge nøye med som heltidstrader. Kursen skal opp, men tror det vil ta sin tid.
Redigert 06.11.2021 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2021 kl 13:20 7390

Diamant Fuglen ler hele veien til banken,men det er i Borr.
rischioso
06.11.2021 kl 15:18 7238

En ting er å være sta, en annen er å være egen - kunnskapsløshet innbefatter begge noe selv gudene kjemper forgjeves mot så da har det ingenting for seg at jeg skulle bruke mer tid på denne type diskusjon. Jeg har delt mitt og du har delt ditt hvor fasit på denne reisen så langt foreligger og fasiten består uavhengig av om du velger å akseptere den eller ei.

Mange store formuer er tapt i fornektelsens navn tidligere og flere vil det bli fremover nettopp fordi børsen er bygget opp på prinsippet om at mange vil måtte tape for at noen skal kunne tjene og da gir det seg selv at ikke alle kan gjøre det samme - alltid. Dine penger er dine og valgene du gjør er også dine dermed har du ingen andre å bebreide enn deg selv for de valgene du tar og de pengene du eventuelt taper som et resultat av akkurat det.

Det er ingenting i veien for å opprettholde sitt langsiktige kursmål og samtidig gjøre kortsiktige korrigerer undervegs - det kalles portefølje risk management.
Mao, gjør trenden til din venn ved å følge den så vil du også kunne tjene veldig mye mer på veien mot målet og samtidig reduserer du risikoen om det langsiktige målet aldri blir nådd - for trenden er nuet og noe vi har en mulighet til å benytte oss av, mens det langsiktige målet er fremtiden og en reell risk utenfor vår kontroll.

Med disse realiteter i minnet ønsker jeg deg en riktig god helg videre!
Redigert 06.11.2021 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.11.2021 kl 18:09 7033

Mange kloke ord her rischi! Ikke alltid enig med deg, men her treffer du godt!

Det kan være at nedsalg (grunnet rebalansering/gevinstsikring) og shorting drar kursen ennå noen hakk ned, men det ser jeg på som kun gode muligheter til å kjøpe Kahoot på supersalg. Sitter man long i et så godt case som dette, så gjør det ingenting at kursen hopper litt ujevnt i det kortsiktige bildet, langt mer og som sagt, så utgjør turbulensen en alle tiders mulighet til å kjøpe mer!
Redigert 06.11.2021 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
omans
06.11.2021 kl 18:37 7107

Hvis du ikke skjønner at trenden pr nå er fallende, anbefaler jg en tur til specsavers. Så, om det kan bryte opp av der jeg skrev, kan det bryte mønsteret. TA er så mangt, men i dette tilfellet antydet jeg en enkel tilnærming.
Slettet bruker
06.11.2021 kl 23:36 6910

Vi er mange som er veldig glade for at du ikke er inne i denne Garmis :-) Hør på morra di og sett penga i banken, eller putt dem i sparegrisen din :-)
Noryng
07.11.2021 kl 08:28 6651

https://www.dn.no/teknologi/kahoot/eilert-hanoa/pandemi/analytiker-om-kahoot-fallet-pa-borsen-folk-inkludert-oss-er-overrasket/2-1-1094052

Det har vært noen måneder med god oppgang og en brutal nedgang, selv om vi ikke har tangert bunn på 3 mnd periode. Tallenes tale for Q3 er et faktum, og de var slett ikke negative. Selskapet vokser og de er langt over guiding.
Den negative perioden er nok posisjonering, spørsmålet er hvem som selger, men hvem som kjøper?
Ser man noen måneder frem i tid til Nastaq, så er kan man dra konklusjoner om at her er det noen som tar fra småsparere og sikrer seg en god posisjon.
Zolly
07.11.2021 kl 10:19 6431

Jeg tror kursen har nådd bunnen eller er veldig nære bunn. På det ukentlige chartet ser man følgende:

Etter swing high i januar 21' falt kursen tilbake til fib .786.

https://invst.ly/wix89

Tilsvarende har skjedd igjen fra swing high 06.sept så har kursen falt tilbake til fib .786. Dette sammenfaller også med den stigende trendlinjen som strekker seg helt fra mars 20'.

https://invst.ly/wixc3

Folk er av natur livredde når kursen faller mye. Men på ett eller annet tidspunkt så kan det være smart å ta noen lodd. Hvis man legger litt enkel TA til grunn så tror jeg et slikt tidspunkt er omtrent nå.
Tbra
07.11.2021 kl 11:21 6272

Urealistisk pris på aksjen nå, pga. shoorting av aksjen . Ca. 2,93 % av aksjene er shoort dvs. litt over 14mill aksjer . Berre å sitte rolig å lkkje selge , mest sansynlig kan den gå videre ned til kr .38-40 . Kjøper ein noe ned mot de , kan de bli ein skikkeleg shootskvis . Har trua på kahoot.
mortimer68
07.11.2021 kl 18:34 5826

Tror du kan ha rett, Zolly. KAHOT har fått uvanlig mye juling med en nedgang på 65% siden toppen i januar. Og mye tyder på at vi nærmer oss en foreløpig bunn.
Teknisk analyse er som påpekt lenger opp basert på historikk. Men vi som har vært med i gamet en stund ser at historikken har en tendens til å gjenta seg. Pendelen svinger som kjent begge veier. TA kan ikke spå fremtiden, men den kan sannsynliggjøre endringer basert på statistikk.

"The trend is your friend". Langsiktig trend i KAHOT er stigende, selv om vi kortsiktig er inne i en bratt fallende trend. TA kombinerer aksjekursen med volum-utviklingen og RSI for å vise når trenden vi er i bryter opp eller ned. Ved brudd opp er det lurt å kjøpe, ved brudd ned kan det være lurt å shorte. Men TA er ingen eksakt vitenskap og kan selvsagt ta feil (!) Men den øker sannsynligheten for å lykkes :-)

KAHOT ligger nå i en "triangelformasjon" med fallende topplinje og stigende bunnlinje som krysses i slutten av desember. Lav RSI tilsier stor overvekt av selgere, MEN vi aner en positiv undertone i RSI-chartet som kan være med å snu stemningen. Men før det skjer må aksjekursen ut av fallende trend. Og ut av triangel-formasjonen. Så får vi bare håpe det skjer på oversiden...

Langtidstrenden ser du her: https://drive.google.com/file/d/13iS7768DErUEYBOMO_qCSKbSYH9YngQk/view?usp=sharing
RSI-trenden er markert her: https://drive.google.com/file/d/1CMQWyCbq1JoLJlTEVYZzVWnwHSmJjZHf/view?usp=sharing
Triangel-formasjonen er tydelig her: https://drive.google.com/file/d/1Rn-dUGKCbKe_gmPpA66TEpTuoLY04YPn/view?usp=sharing

Fortsatt god søndag :-)
MASTERCLASS
07.11.2021 kl 20:58 5575


All shorting som er meldt så langt (14,2 millioner aksjer) er skjedd før offentliggjøringen av Q3. Så åpenbart trodde shorterne på et svakt Q3.

Så kom Q3 torsdag 4.11 og aksjen spratt opp 10-12 prosent de første timene, og de norske analytikerne som uttalte seg mente resultatet/guidingen var litt bedre enn ventet.

Likevel stupte kursen fra formiddagen torsdag og mot børsslutt fredag 15-17 prosent, som jo faktisk er ganske ekstremt for en aksje på hovedlisten som leverer tall bedre enn ventet.

Så hva er årsaken? Noe/mye skyldes åpenbart at Blackrock torsdag ettermiddag flagget at de har solgt seg ned til eierandel under 5 %. Det salget skjedde åpenbart i løpet av torsdag etter lunsj.

Spørsmålet er om det var ren frykt i markedet, shorting eller videre dumping fra Blackrock som sendte aksjen ned til dagens laveste notering allerede den første timen med handel fredag med rundt 3 millioner aksjer omsatt mellom 09-10?

Jeg vil heller ikke utelukke at noen av shorterne "tilfeldigvis" har hørt noen rykter om at Blackrock ville komme til å selge seg ned. Alle vet jo at finans er en totalt råtten og skruppelløs bransje der myndighetene er totalt sjanseløse til å avdekke mer enn brøkdeler av ulovlighetene!

Skal bli spennende å se om det kommer flere shorte-meldinger de nærmeste dagene. Videre dumping fra Blackrock er nok mer å frykte enn shorting. For shorting kan være veldig positivt for kursutvilingen på litt sikt. For til forskjell fra de som kvitter seg med aksjer de eier selv, så faktisk shorterne før eller senere kjøpe aksjene de har solgt tilbake igjen!
rischioso
07.11.2021 kl 23:54 5191

RE - All shorting som er meldt så langt (14,2 millioner aksjer) er skjedd før offentliggjøringen av Q3. Så åpenbart trodde shorterne på et svakt Q3.

* Det stemmer jo ikke helt. For det første så visste markedet ca resultatet gjennom trading update den 06.10 dvs flere uker før Q3 presentasjonen:

https://newsweb.oslobors.no/message/543824

Og etter tradingupdaten den 06.10 så har den samlede shortandelen nærmest doblet seg og ikke nok med det, samme dagen som presentasjonen ble gjennomført den 04.11 så økte 3 av 4 synlige shortandeler ytterligere:

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010823131

I tillegg så er det verdt å merke seg at det er kun den synlige shorterandelen som utgjør i overkant av14m aksjer hvor summen av de mindre usynlige shorter andelene ofte er større enn den synlige så om vi utgår fra at den samlede shortandelen (synlige + usynlige) utgjør rundt regnet 30m aksjer til en verdi av hele 1,4 milliarder så vil vi være langt nærmere virkeligheten.

Når ca tallene ble luftet den 06.10 så økte shorten og når de endelige tallene forelå den 04.11 som var litt bedre enn det som var guidet den 06.10 så økte shorten ytterligere - MAO, ingen tegn på at shorterne vil starte inndekkingen på dette nivået.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010823131

Som tidligere nevnt så utgjør shorten altså ikke nærmere 3%, men hele 6% av totale utestående aksjer, men også det er noe misvisende fordi det er langt færre aksjer tilgjengelige i markedet enn totalt utestående. Ser vi på den gjennomsnittlige daglige omsetningen som ligger mellom 3-4 m aksjer pr dag hvor den samlede shorterandelen utgjør hele 8-10 ganger mer for å sette galskapen i perspektiv - mao, shorterandelen er så betydelig at de enkelt kan styre kursen selv på dager med høy omsetning som feks den 04.11 hvor det var omsatt hele 9m aksjer så er det fortsatt for lite å regne sett i forhold til den totale shortandelen.

På dager med stor omsetning så får shorterne muligheten til både å lempe ut og dekke seg inn igjen og gjennom det kan de kontrollere kursutviklingen noe som også kan være årsaken til kursutviklingen vi så den 04.11 hvor kursen først skjøt fart opp rundt 10% for så og falle tilbake.

Når det kommer til resultatet så ja, de vokser og iht guiding, men ikke så mye som markedet forventet og som ligger inne i en prising på hele 24,5 milliarder i tillegg så økte underskuddet - så ja, ikke så rart at kursen går ned når forventningene går ned frem til at selskapet beviser en økt organisk vekst som matcher ikke bare guidingen, men også markedets forventninger og frem til det skjer så vil det være turbulent nettopp fordi markedet er usikre på om den fremtidige veksten faktisk blir stor nok - en usikkerhet shorterne vet å benytte seg av.

RE - Jeg vil heller ikke utelukke at noen av shorterne "tilfeldigvis" har hørt noen rykter om at Blackrock ville komme til å selge seg ned. Alle vet jo at finans er en totalt råtten og skruppelløs bransje der myndighetene er totalt sjanseløse til å avdekke mer enn brøkdeler av ulovlighetene!

* Ja, ikke uenig i dette, vi kjenner jo til at både OSE og Wall Street til tider lekker som ei sil og av samme grunn vil nedsalgsmeldingen fra Black Rock ligge som en mørk sky over caset hvor de nå ligger under meldegrensen på 5% og kan således snike seg ut bakdøra uten å melde salg av de resterende 24m aksjene. En kontramelding om at de igjen øker over 5% grensen vil endre dette, men akkurat det gjenstår og se.

https://newsweb.oslobors.no/message/546043

Det er også verdt å merke seg at det aldri i selskapets historie har vært en så høy shortandel noe man ikke bør overse hvor caset nå går en ørkenvandring i møte frem til neste trading update og Q og hvor vi kjenner til at en avgjørelse om en mulig Nasdaq notering er meldt å ikke foreligge før ute i neste år en gang så med disse realiteter i minnet så bør man ikke bli overrasket om shorterne igjen vil klare å få kursen ned på 30 tallet som de gjorde for bare kort tid siden og av samme grunn kan det være lurt å avvente frem til at enn ser tydelige tegn på at det snur for alvor før man posisjonerer seg videre - My2Cents - fortsatt god helg!
MASTERCLASS
08.11.2021 kl 00:14 5171


"..... ikke nok med det, samme dagen som presentasjonen ble gjennomført den 04.11 så økte 3 av 4 synlige shortandeler ytterligere:"

Shorterne har frist til kl. 15.30 dagen etter shorting på å melde shortingen til Finanstilsynet, så shorting som FT offentliggjør 4.11 er således sjedd før4.11.

"altså ikke nærmere 3%, men hele 6% av totale utestående aksjer, "

Det vet du ingenting om, altså ren gjetning.

"men også det er noe misvisende fordi det er langt færre aksjer tilgjengelige i markedet enn totalt utestående. "

Forstår ikke at dette er så veldig relevant. Shorterne kan jo for det vi vet ha lånt aksjene av Softbank.

"På dager med stor omsetning så får shorterne muligheten til både å lempe ut og dekke seg inn igjen "

Tviler sterkt på at dette skjer i særlig grad.

Til slutt: Mitt innlegg ovenfor var hverken noen anbefaling om å kjøpe eller selge aksjer i Kahoot. Min mening om prisingen av Kahoot kom vel ganske klart frem i denne tråden: https://finansavisen.no/forum/thread/124991/view







rischioso
08.11.2021 kl 00:58 5099

Mitt innlegg var heller ikke en direkte anbefaling, men slik jeg ser det og hvorfor.

Når det gjelder en nærmest dobling av shorten etter at trading update foreligger så forteller det det meste om hva shorterne ser for seg fremover - og når det gjelder registreringen av ytterligere økning på 3 av 4 synlige shortposisjoner så kan det nok være riktig at det ligger en liten forsinkelse der, men uansett ingen inndekking å se på presentasjonsdagen som skulle ha fremkommet som oppdatering dagen etter den 05.11 og det er jo nettopp det som er interessant og som man bør følge med på fremover.

Når det kommer til forholdet mellom synlige og usynlige så er det en tommelfingerregel at det som oftest er minst det samme antallet i mindre (usynlige) shortandeler. For å kunne komme opp på en synlig shortandel så snakker vi om nærmere 2,5m aksjer noe minioriteten har muligheten til hvor majoriteten av shortandeler derfor kommer i kategorien usynlige. Du tok utgangspunkt i at det ikke finnes noen mindre usynlige shortandeler overhodet og det behøver vi ikke en gang gjette på om er feil.

Når det kommer til fremstillingen om det %-vise forholdet mellom short og totale utestående aksjer så er det veldig relevant nettopp fordi det gir et uriktig bilde av virkeligheten når summen av frie aksjer er langt lavere. Dette for å sette fokuset på hvor betydelig shortandelen egentlig er noe som fremkommer enda tydeligere om vi ser på forholdet short og den gjennomsnittlige daglige omsetningen som igjen betyr den daglige flyten av frie aksjer hvor man da ser at den samlede daglige shorten er mange ganger større.

Når det kommer til om shorterne bruker dager til å både selge og kjøpe så burde det ikke være noen tvil om det. Følger man shorteroppdateringen som den 04.11 viste at 3 av 4 synlige shortandeler hadde etterfylt så bekrefter jo det nettopp dette. Når de sitter med en shortandel på 0,5- 1% så øker de ikke bare med noen få aksjer, men har solgt for så og fylle opp igjen hvor det er kun differansen som fremkommer ved neste oppdatering.

Når det kommer til tråden din fra januar så var den en logisk innertier når den ble skrevet, men ikke så relevant i dag hvor MCap er mer enn halvert og omsetningen er mer enn doblet siden den gang, men igjen dagens MCap på 24,5 milliarder er også betydelig hvor veksten ennå ikke korresponderer med forventingene - men det forholdet er i dag langt bedre så gjenstår det det å se utviklingen videre ...;)
omans
08.11.2021 kl 05:47 4979

Det er sikkert en fyldig betraktning. Poenget mitt at kurs burde bryte opp av blå strek fallende som vist i triangel antyding linken.
Før en kan si at kurs ikke lenger er i dalende momentum trend. Reaksjoner opp burde på et tidspunkt i fremtiden bryte opp av blå strek.

Ta er lumsk for var nok noen som tenkte at bl.a NEL indikerte nedgang videre ved 11-12 kroner, men så tilkommer ny info og bildet endrer seg. Det bygger seg ofte også opp gradvis mer og mer pessimisme/negativitet eller optimisme/positivitet jo lengre en trend får utfolde seg.
Så når det snur opp etter en nedtrend blir det å se om det kun er et gap som skal lukkes eller om det skal bryte videre oppover, da ofte i sammenheng med ny fundamental info. Akkurat nå virker markedet å ha litt overfokus på kostnader/underskudd, men skulle det f.eks meldes om samarbeid/avtale med Google, vil fokuset skifte til optimisme om høye fremtidsinntekter, antakelig.
Redigert 08.11.2021 kl 05:47 Du må logge inn for å svare
Garcia
08.11.2021 kl 09:12 4571

Arctic med oppdatering og 80 kr.
Slettet bruker
08.11.2021 kl 09:46 4420

Solgt meg ut, men tror denne skal opp om kort tid, gjelder å følge med å kjøpe på rett tidspunkt :)
Holymoses25
08.11.2021 kl 10:38 4238

Trur den snur nå.. Tru, håp og glede
Slettet bruker
08.11.2021 kl 11:29 4066

Inne igjen på 46 :) berg og dalbane, men denne må jo komme.