Stortingsvalget 2021

bravi
10.09.2021 kl 08:21 14722

Hørte nettopp på NRK at løpet for borgerlig flertall er kjørt, statistisk vil de ikke kunne få flertall. Da vil bli det bli et regjerings skifte.

Basert på det vi vet nå vil en stemme til Høyre eller Frp dessverre være bortkastet. Da er det eneste alternativet man har som kan begrense skaden litt blir å stemme taktisk på Sp. Det vil hjelpe til å øke styrkeforholdet til Sp i forhold til Ap i en regjering.

Med Ola Borthen Moe som olje og energi minister kan det bli å leve med. Husk at Sp egentlig er et borgerlig parti.
Redigert 10.09.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.09.2021 kl 09:18 4447

Hørt om bukken og havresekken?
bravi
10.09.2021 kl 15:33 4413

Ja har hørt om det, men ser ikke på det som et større problem enn for f.eks mange tidligere fiskeri ministere som har kommet fra fiskeri og oppdretts bransjen med eierinteresser der. Se også på sjefen i oljefondet, slike ting går å ordne.
pengex
11.09.2021 kl 22:28 4332

Hopper over dette valget i år også. Kun valgflesk og politikere som svindler statskassa.
undrende
11.09.2021 kl 22:34 4322

Mitt klokkeklare synspunkt på en rødgrønn regjering er, at jo færre partier, jo bedre.
SP & AP er helt klart til å leve med.
Blander man inn SV, så er hel**ttet løst.
Og Rødt er helt utenkelig. Da tror jeg SP kan søke samarbeid i borgerlig leir.
men JA, taktisk stemme på SP fra borgerlige velgere kan i ytterste fall redde stumpene, og holde SV utenfor.
Patron72
12.09.2021 kl 08:06 4240

Jeg er nok stygt redd for at Sv blir med i regjering.
Ender nok opp med ap,sp og sv.

Selv er jeg Høyre mann og mener selvsagt at landet er bedt tjent med borgerlig styre.
Høyre,frp og sp er mitt ønske. Men desverre har sp valgt feil side.

bravi
12.09.2021 kl 08:42 4216

Det ser ikke så bra ut nå nei. Vi kan også denne gang få en regjering som blir påvirket i for stor grad av et lite parti med ekstreme synspunkter, tenker da på Sv sammens med Ap og Sp.
Synes den første regjeringen til Solberg med bare H og Frp var brukbar, Solberg ødela dette selv med å blande inn Krf og V. Slik målingene ser ut nå er den optimale regjeringen H, Frp og Sp, men skal vel mye til at Sp kommer seg over på riktig side selv om det er krefter i Sp som ønsker dette.
Karybdis
12.09.2021 kl 08:57 4200

Støre er alt i gang med å dele ut taburetter til
sin nye regjering.
Enig med dere som hevder at SP vil kunne
nulle litt ut effekten av SV, men blir man
avhengig av kommunistene eller miljø-
fanatikerne i MDG bli det mer usikkert; jeg er
da usikker på om SP vil tenke seg om.
SP er vel fortsatt en sorts borgerlig parti
som ikke vil ha økt skatt for bønder, og vil
beholde diesel på landet og noe skeptisk
til for mye ulv.; så får vi se hvor mye de vil
legge ned av olje og gass.
Alle blir imidlertid sikkert enige
om økte skatter for folk flest iallefall i byen, økte
formuesskatter (rammer ikke så mange)
og ulike andre skattekrav; mange tror jo
nå på ekstrapenger, men her kan man fort bli skuffet. Skulle mange bare bli fattigere så har man forsåvidt sine ord i behold.
Slettet bruker
12.09.2021 kl 09:11 4173


Dette går rett til helvete på første klasse
Kajtek
12.09.2021 kl 09:17 4163

Jeg er stygt redd at de rødgrønne kommer til å ødelegge velstand Norge. Jeg er og stygt redd for at SV vil presse gjennom å øke formueskatt og arveskatt.
Det er jo det de har fått så mange stemmer for. Det er vel en del naive folk som elsker å høre det «ta fra de rike og gi til de fattige» De forstår ikke at takke være de rike er Norge rik. Jeg klarer ikke se lenger på Lysbakken og Kaski. Det er så urealistisk. Gratis tannlege til alle, uansett inntekter. Gratis barnehage , Gratis bind, tamponger osv. til alle, samtidig drepe næringslivet med avgifter. Ta bort BSU og IPS. Det skulle vært forbud mot sånne fanatiker, ekstreme folk i partiet. En ting er litt bra at Rødt og MDG ikke skal være med i de grønne. Det hadde vært total kaos. Trodde at i Norge var folk mer opplyste. Ikke som i Polen og noen av de andre østeuropeiske land, men nå lurer jeg på om de er det.
EnAksjeTil
12.09.2021 kl 09:39 4118

Eneste fornuftige regjering vil være ap/sp hvis dette skal bli ok, selv om de blir mindretall. Jeg må si at Jonas har kommet billig unna sporsmålene om hva hvis de med sv på laget ikke får 85 mandater. Han sier at han kun fokuserer på plan A. Det er faktisk nesten 49% sjanse for at utfallet blir under 85 mandater og da er det vel bare å slå ut med armene og gi rødt/MDG vippemakten. Det norske folk kommer til å angre på dette valget innen kort tid. Det eple på skolen, og politi over alt våset kommer til å koste skjorta. Mulig de ikke tørr å øke skatten, men da tar de det på avgifter i stedet. Økt innvandring, kneble næringslivet, En naiv satsing på det grønne skiftet, og straffe alle som har fått til noe her i livet er det som velges nå.
Redigert 12.09.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
bravi
12.09.2021 kl 09:52 4089

Man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt heter det men leser at Støre allerede er i gang med å planlegge statsråder. En regjering av Ap og Sp kan man leve med, det er iallefall bedre enn om Sv er med.

Er egentlig ganske skeptisk til Ap og Støre. I forb. med Giske saken så vi hvilket gjennomslag radikale krefter i det partiet har, når partiet ikke greide å stå imot deler av Auf og deres likesinnede i den saken kan man frykte at Ap i regjering også vil gi etter for mange radikale og ekstreme forslag fra samme fraksjon. Ap er ikke lenger det gamle industri vennlige partiet man kunne stole på.
vicktor
12.09.2021 kl 10:55 4022

Vi hadde ei styringsdyktig regjering med Høyre og FrP, som ble gjenvalgt.
Erna faller nå for eget grep, ved ikke å føre mer Frp politikk. Helt feil å ta med
Vestre og Krf inn i regjeringen.
Partiene på høyre siden har ført en veldig dårlig valgkamp. De burde konfrontert sosialistene med
politikken de førte sist de var i regjering. De økte en masse skatter og avgifter, kan nevne at eiendomsskatten
ble innført i nesten alle kommuner. For mitt vedkommende ble det nesten kr 10 000,. mer i skatt.
Det ble innført kildeskatt for å straffe pensjonister som flyttet utenlands. Underregulering av pensjonene.
Trygdeavgiften til pensjonistene økte fra 3 % til 4,7 %. Ligningsverdien på boliger ble hevet.
Det ble innført EL sertifikater på strømregninga. Matmomsen ble også hevet .
Formueskatten økte fra 0,7 til 1,1 %.
Alt dette ført i pennen av Arbeiderpartiet, som straffer de med dårligst økonomi.
Disse skattene og avgiftene blir da krevd inn fra din nettolønn, slik at de med store renteutgifter også
må betale. Ingen skal slippe unna, tydeligvis.
Forstår godt at noen nå prøver å stemme taktisk, men tror de vil bli skuffet.
SP er også et parti som har et stort sugerør inn i statskassen, med landbruks støtten.

Fluefiskeren
12.09.2021 kl 11:15 4007

Og her var det fanklubben til Joseph Raymond McCarthy holder til.
EnAksjeTil
12.09.2021 kl 12:20 3953

Min mening er at Ap har tatt over statusen til FrP som partiet der velgerne ikke tør å stå frem da de er redd for et eller annet stempel. Jeg har en vanlig jobb med under en million i lønn og ingen jeg har snakket med sier de skal stemme ap så i og med at de er det største partiet virker dette rart. Enten er det mye skap velgere eller så har de en enorm støtte i andre samfunnslag og det er vel neppe toppen og de som skaper vekst og velferd i landet. Vurderte å stemme ap, men vil ikke være medansvarlig i å gi over makten til det pengesluk et der. Fattigdommen vil øke og dagen bli vanskeligere for vanlige folk.
Redigert 12.09.2021 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
undrende
12.09.2021 kl 13:47 3897

Aner ikke hvem det er, men har mer enn nok kjennskap til SV
De andre to tør jeg ikke tenke på en gang...
Kajtek
12.09.2021 kl 14:10 3854

Enig med deg Victor. SP er heller ikke noe særlig med alt det de skal bruke penger for å reversere de reformene som de blå har innført. Det eneste som er greit at de får mer stemmer det er at det vil skaffe motvekt mot SV og kanskje også bidra til at AP ikke blir avhengig av å få med seg MDG eller Rødt i regjering for å få makten. Ellers helt enig, mye tull der også.
Jeg har alltid stemt Høyre og Erna har gjort kjempe bra jobb. Det fins ingen parti som kan tilfredsstille alle. Sånn er det bare men Erna har gjort mye bra. Jeg er helt enig med henne at utdannelse er veldig viktig for å få det bra i livet. Utdannelse og jobb. De som faller utenfor må man prøve å fange opp og hjelpe dem til å få seg et yrke og en jobb.
Det ser også ut som at folk glemmer at de blå har hatt to veldig vanskelige perioder. Først kollaps i olje . Flere hundre som mistet jobben, så 30 tus. flyktninger i løpet av kort tid til Norge, til slutt pandemien. Jeg må si at Erna er god. Hun hadde gjort mye godt fram over hvis hun hadde blitt gjenvalgt. Også både for de som lever under fattig grensen og for minstepensjonister , etc. Man klarer ikke å få til alt under slike forhold.
Så er jeg også enig med Erna at lærere bør oppdatere seg. Det er forskjell på lærer utdanning for 30 år siden og nå. Hele verden går fram , teknologien går fram. Bedriftene må oppdatere seg, de ansatte må det. Til og med vi gamle ( mener meg selv) må oppdatere seg for å ikke havne utenfor. Hvorfor i all verden skal ikke de som har så viktig yrke som lærer skulle ikke oppdatere seg?
Redigert 12.09.2021 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
vicktor
12.09.2021 kl 14:13 3852

EnAksjeTil
Jeg er en vanlig arbeider (nå pensjonist), aldri stemt Arbeiderpartiet.
De har gjennom sin politikk sendt skatteregninga til oss nede på gulvet i alle år.
Gro sa en gang " Arbeiderpartiet er ikke et parti for de som ikke vil betale skatt "
Og hva gjorde hun jo, bosatte seg i Frankrike hvor hun slapp unna skatt, gjennom en
spesiell avtale og prøvde å unnslippe ei regning på hofteoperasjon.
Folk har ikke forstått det, de følger ikke med.
Tidlig på 60 / 70 tallet så gjennomførte det de kalte en sosial boligbygging.
Det ble opprettet boligbyggelag som satte opp boliger til folk som var litt dårlig stilt.
Man betalte da et lite innskudd også betalte vi husleie til boligbyggelaget .
I den husleie ( som økte år for år ) var lånekostnadene innbakt.
Disse lånekostnadene fikk du da ikke rentefradrag på, fordi dette var husleie.
Hvis du selv satte opp ditt eget hus ( med lån ) ja, da fikk du rentefradrag.
Ikke rart at ulikhetene øker, med en slik politikk
De innførte også dokumentavgiften for kjøp av bolig, som er 2,5% av kostprisen
(tror jeg). Arbeiderpartiet vil aldri få min stemme.
Stoltenberg satte også i gang med bygging av utenlandskabler, nå ser vi resultatet av det.
Skulle sikre norsk strømforsyning, sa han. Vi hadde da allerede samarbeid med de andre nordiske land,
og deres atomkraftverk.

Odi.1
12.09.2021 kl 14:13 3852

Det viktige blir at Sp H Frp sammen har flertall og kontrollen.
Ikke utenkelig underveis det kommer opprør i SP; de aller fleste der på grobunnen er total allergiske for Marxisme og Kommunisme.
Ser inn i kula.


FRP vil få ett enormt valg resultat; tipper 10-12% ett sted.
Vent å se....
Redigert 15.09.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Knusle
12.09.2021 kl 14:44 3817

Det er vel hele hensikten til NRK å forvirre stemmekveget.
Personlig har jeg stemt DEMOKRATENE fordi de står meg nærmest.
Jeg er møkklei av det fjolleriet med høyre,venstre,ap, sv, mdg , de har snart rasert hele landets fremtid.
Er vel egentlig EU som styrer oss nå.
Tyskerne ribbet til seg alt av verdier og ressurser under krigen, nå er de fanken meg godt i gang igjen.
På tide folk våkner nå.
undrende
12.09.2021 kl 14:58 3782

Jeg savner først & fremst at de etablerte partiene tar klar, & tydelig avstand fra tullepartiene.
Samtidig så har vi Erna Solberg, som jeg er helt sikker på, har som endelig mål å sole seg selv, og landet i Brussel, samt en vinglete Støre som vel heller ikke er avvisende til Solbergs drøm. Kan ikke huske at det har stått så dårlig til blant landets to største politiske parti, som det har gjort under Solberg & Støre.
vicktor
12.09.2021 kl 15:14 3764

Knusle
Det blir nok Demokratene på meg også, før har jeg stemt FrP.
Å gi min stemme til FrP, når de ikke er i regjering blir helt feil.
Venstre og KrF, Nei Takk.
Vi er nå ikke Herre i eget hus lenger og det liker jeg dårlig.
undrende
12.09.2021 kl 16:20 3712

Vel vitende om at en stemme til Demokratene, (som vel heller ikke er i regjering) etter all sannsynlighet åpner opp for SV i rødgrønn blokk, og Rødt på vippen i verste fall. 4 år med mye ødeleggelser for landet og ikke minst vi som bor her.
Fluefiskeren
12.09.2021 kl 16:34 3684

Hvorfor skulle en stemme til Demokratene åpne opp for SV?Det gir jo ingen mening. Derimot vil det være en bortkastet stemme til et parti som vil få null makt.
vicktor
12.09.2021 kl 16:41 3683

undrende
Valget er nok tapt allerede tror jeg. Jeg kunne ha stemt Sp, som burde ha vært et parti på høyresiden.
Med Rødt og MDG på vippen, så håper jeg SP blir drit lei alt dette tøysen og går ut av den regjeringen.
Så for vi håpe at Høyre for en tankevekker og forstår at de må legge om sin politikk og lytte mer til folkets
røst, vedrørende sammenslåinger og sentraliseringer. Dette har SP vist å utnytte på en eksemplarisk måte.
Odi.1
12.09.2021 kl 16:41 3683

DM må bygge seg opp mye mer på lokale plan først.
Gi stemmen der nå blir som å pisse i buksa for å holde seg varm i 30 minusgrader.
Like viktig nå å ha en sterk "ulveflokk" opp mot det totale vanvidd som står å klorer på løvedørene .
Se til Oslo; ett eksempel på det totalitære og det exstreme.
Ikke bare Barnehager disse vil smadre selv tenking og drift av. Det er bare nøkkelen for resten av marxsist ideologiene som skal påtvinges befolkningen i resten av landet.
Nå er det neste pensjonsfond utlandet som skal smadres i ideologiens navn.
bravi
12.09.2021 kl 16:48 3671

Det er en bekymring at stemmen kan bli bortkastet ved dette valget. En stemme til H eller Frp vil være totalt borkastet hvis det ikke blir borgerlig flertall hvis da ikke Sp mot alle odds skulle finne på å skifte side. Skal man stemme taktisk må Sp være det riktige valget. Da oppnår man et sterkere Sp i forhold til Ap og som kan begrense Sv sin innflytelse (og de andre tullepartiene), skulle Sp skifte side til borgerlig vil det bare være helt supert. Borthen Moe er en soleklar kandidat til posten som olje og energi minister, tygg litt på den alle dere som har aksjer i oljeservice og seismikk.
Odi.1
12.09.2021 kl 17:10 3640

Krf V med frp ; så Sp Frp H er mye mer aktuelt .
Ap sp SV må en mest anta kollapser på første forsøk; da er det fullt kaos i Sp og de forlanger rett side å sammarbeide med. Snafse noen Kameler underveis; om det er flere igjen da :)
Slettet bruker
12.09.2021 kl 17:28 3614

Hei folkens:))

Og...det ligger an til nye asylstrømmer om kort tid, folkens - vi husker alle hvem som "setter terroristenes rettigheter foran nasjonens beste" - det blir viktigere enn noen gang å ha bondejenta fra Sunnmøre med gull korset rundt halsen og smilet om munnen til å gneldre i gangene når de uansvarlige overtar - i tillegg er FRP den eneste garantisten for å fjerne kommunal eiendomsskatt - fjerne formuesskatten - redusere strømkostnadene - ingen arveavgift - sikre veger for folk flest - strengere regler for familiegjenforening som er den største gruppen analfabeter som ankommer landet for tiden - redusere antall kvoteflyktninger - redusere bistandsbudsjettet til anbefalt FN nivå (minus 10 milliarder i forhold til dagens nivå)- sikre norsk velferdsnivå gjennom olje og gassindustrien++++++ - godt valg...ZnageZz....

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Fluefiskeren
12.09.2021 kl 17:31 3610

Borthen Moe. Skrekk og gru. Grøsser på ryggen. Veldig nøytral som olje-og enegiminster som eier i et oljeselskap han var med på å starte. Pepre naturen med vindmøller vil han også. Og selvsagt omgjøre vedtaket om å dranse pelsdyrnæringen.
undrende
12.09.2021 kl 17:33 3602

For å anvende ditt uttrykk forleden dag, var det ikke om å få det inn med teskje? ;-)
Det er vel forklart av andre etter din posting, men om bortkasta stemmer på høyre blokk hadde blitt brukt taktisk på SP hele veien, ville, om det hadde blitt mange nok kunne holdt SV helt ute, vertfall redusert innflytelse noe, i en regjering som Støre går for i vertfall
rockpus
12.09.2021 kl 17:35 3597

Vurderer man Senterpartiet, bør man være klar over at dette er det mest naturfiendtlige partiet vi har. Er du mot nasjonalparker, for hugging av vernet skog, for å drenere ut våre siste våtmarker og for å utrydde alle rovdyr, så er SP et parti for deg.
vicktor
12.09.2021 kl 17:35 3594

bravi
Ola Borten Moe sier han er godt fornøyd med strømkabler til utlandet.
Er det Ola og SP vi kan takke for de høye strømprisene vi har i dag ?
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zG6m4w/enighet-om-kabler-til-tyskland-og-storbritannia
Ikke glem at SP og bøndene suger penger ut av statskassen. Vi har vel verdens dyreste mat,
noe vi kan takke hestehandlerne i Senterpartiet for, de er dyktige (frekke) til å stå på sine krav.
De er selvstendige næringsdrivende og for overført milliarder på milliarder fra staten.
undrende
12.09.2021 kl 17:36 3678

Vindmølle på land vil det nok ikke komme nye runder på, heldigvis.
men ift å skulle få SV, grøss og gru det også, for ikke å snakke om Rødt ved regjeringsbordet, så er Borten Moe et GULL alternativ i forhold.
Slettet bruker
12.09.2021 kl 17:49 3656

hva mener politikerne om den kommende høye prisen på elektrisk kraft som husholdningene i Norge må betale på grunn av politikernes dumhet ?
Fluefiskeren
12.09.2021 kl 17:55 3644

Enig. Du kunne lagt til dyrevelferd også. Der kommer de på suveren sisteplass ved alle vurderinger.
bravi
12.09.2021 kl 18:04 3632

undrende, enig i det du skriver. Jeg er ikke noe fan av Sp, men hva er alternativet? På sosialistisk side har vi et Ap som ikke greier å tøyle sine egne grupper av radikale fraksjoner, er redd det kan komme mye skatter og avgifter fra den kanten. Sp støtter bøndene, det vet vi, men bedre at de gjør det enn å gå ut og skal redde hele verden med våre penger. Merk at også i andre land får landbruket mye støtte. Høye matvarepriser skyldes ikke at bøndene tjener for godt, det er andre som melker den kua maksimalt. Frp har ved flere anledninger invitert Sp til samarbeid, hadde vært fint om Sp tok imot den invitasjonen. For høyre spiller det ingen rolle, de blir med på hva som helst bare det får være med i regjering, det har vi sett med Krf og V.
undrende
12.09.2021 kl 18:11 3619

Ja, tar gjerne en borgerlig blokk med SP fremfor alt til venstre for AP i alle tilfeller.
Bøndene er nok ikke de som melker kua mest nei, de sitter snart igjen med bare 1/5 del av melkeprisen til bonde vs forbruker.
Det samme kan man vel si om tømmerpris til leverandør vs doble priser på materialer til forbruker i år.
Å ivareta norske bønder handler om mye mer enn bare bonden, det handler om sikkert 10 000 arbeidsplasser som skapes i kjølevannet av bonden, det handler om trygg mat vs antibiotika pepret import, det handler om grad av selvforsyning. Og de bønder jeg vet om med bruk opp til 25 kyr klarer ikke å leve alene på dette, men må ha jobber ved siden av.
undrende
12.09.2021 kl 18:25 3592

Det er vel all grunn til å anta at dyrevelferden i de land vi importerer fra er verre. Bruken av antibiotika har jeg lest ved en rekke anledninger er utstrakt.
bravi
12.09.2021 kl 18:29 3577

Nå er det ikke flere bønder igjen i Norge enn at de få som er igjen må vi stelle godt med, det er ikke de som er problemet, dette er en debatt som er utgått på dato. Akkurat dette er ikke et argument mot Sp, også Frp har oppfattet det og inviterer Sp til samarbeid.

En regjering av H, Frp og Sp er det beste vi kan få ut av dagens situasjon. Alternativet er en regjering av Ap og et sterkt Sp å fortrekke. Tror dessverre ikke det er mulig å få flertall for en ren borgerlig regjering slik prognosene ser ut nå.
Redigert 12.09.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare