Stortingsvalget 2021

bravi
10.09.2021 kl 08:21 14816

Hørte nettopp på NRK at løpet for borgerlig flertall er kjørt, statistisk vil de ikke kunne få flertall. Da vil bli det bli et regjerings skifte.

Basert på det vi vet nå vil en stemme til Høyre eller Frp dessverre være bortkastet. Da er det eneste alternativet man har som kan begrense skaden litt blir å stemme taktisk på Sp. Det vil hjelpe til å øke styrkeforholdet til Sp i forhold til Ap i en regjering.

Med Ola Borthen Moe som olje og energi minister kan det bli å leve med. Husk at Sp egentlig er et borgerlig parti.
Redigert 10.09.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
velkjent
12.09.2021 kl 18:47 2327

Enig! For første gang i mitt lange liv,blir jeg hjemmesitter.
Fluefiskeren
12.09.2021 kl 18:57 2305

Og det skal liksom forsvare dyreplageri her hjemme? De andre partiene har et annet syn på det. Jeg sier da ikke at man skal legge ned noen produksjon her hjemme, men behandle dyrene godt mens de lever. Det vi har sett fra grisefjøsne gjør inntrykk så vi skal ikke slå oss på brystet. Forstår ikke denne tankegangen at vi kan gjøre hva vi vil for at noen andre er verre.

Dette er en tankegang som det virker som flere og flere bruker. For meg er det uforståelig.
Slettet bruker
12.09.2021 kl 19:05 2298

Disse sosialistene og kommunsitiske partiene, SV, Rødt og til en viss grad MDG ( partiet for de som vil tilbake til tiden før den industrielle revolusjon) frontes jo alle sammen av personer som ikke vil merke konsekvensene av den politikken de fører selv. Mye av retorikken handler om å ta fra de rike, men ikke noe om hvordan hverdagen skal bli bedre for de fattige, foruten enkeltsaker som gratis tannlege. Er det en ting som hjelper folk ut av fattigdom så er det å få seg en form for utdannelse og komme seg i arbeid, ikke sitte på kaffelattebar og lefle med kommunistisk tankegods. Det har i alle samfunn som har forsøkt seg med kommunisme og sosialisme gått rett på dunken. Skremmende at disse partiene klarer å tiltrekke seg såpass mye velgere.
Fluefiskeren
12.09.2021 kl 19:14 2276

Det finnes bare et rent kommunistisk parti i Norge. Det er Norges kommunistiske parti. Et gammelt parti.
bravi
12.09.2021 kl 19:14 2282

Dyrevelferd er en sak for Mattilsynet. Rovdyr som går løs på sauer er kanskje mere relevant i valg kampen, akkurat på det punktet har Sp sitt på det tørre.
Fluefiskeren
12.09.2021 kl 19:18 2286

Ikke riktig. De politiske partiene setter premissene. Mattilsynet er bare et forvaltningsorgan. Når det gjelder pelsdyrfarmer var det bare SP og FRP som mente vi skulle fortsette dyreplagingen. Ingen stor overraskelse at det var akkurat disse to. Nå prøver de stadig på en ny omgang.
Redigert 12.09.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.09.2021 kl 19:27 2288

Det er i hvert fall de som er nærmest. Enig i det.
Slettet bruker
12.09.2021 kl 19:28 2283

Sitt ikke hjemme .. bruk stemmeretten.
vicktor
12.09.2021 kl 19:28 2282

undrende
Bøndene sitter igjen med bare 1/5 av melkeprisen, det er nok mulig.
Bøndene har hatt sitt eget salgslag Gartnerhallen, hvor de solgte / leverte sine varer.
Og hvem eide så Gartnerhallen jo, bøndene selv.
Disse " Hestehandlerne " klarer tydeligvis å melke staten. Hvorfor klarer de da IKKE å få mer betalt
for sine poteter og melk. For bøndene er det tydeligvis mye lettere å presse de politiske partiene,
ved å veksle med høyre og venstre siden. For all del, så ønsker jeg også norsk mat.
Jordbruk støtten øker hvert eneste år og antall gårdsbruk som blir lagt ned er høyt.
Det er noen som stikker av med fortjenesten, Rema 1000 gråter like mye som bøndene så de tjener
heller ingenting. Dette er et merkelig skue.
undrende
12.09.2021 kl 19:36 2282

Det har jeg aldri tatt til ordet for, samtidig så vil en stadig nedleggelse av norsk landbruk føre til mer import, hvor det er all grunn til å tro at dyrevelferden er dårligere, vertfall ikke bedre. Men ser at Du ikke går inn for nedleggelse her. Har selv reagert på dokumentar om grisevelferd og ble veldig betenkt nå siste gangen. Dog er det noen røster som har satt den siste dokumentaren litt i tvil på noen punkter. Jeg vet ikke helt hva som har kommet ut av det. Men når det gjelder det som bildene angivelig viste, så ble jeg kvalm.
undrende
12.09.2021 kl 19:51 2266

Har ikke tilstrekkelig nok kunnskap om hele temaet, men ser etter søk at melkepris til bonde 1 juli 2021 ligger i sjiktet 4.47 pr liter +/- I butikk varieres det for lettmelk (hvilket er standardisert og overflødig fløte adskilt, mello 17.90 og 19.50 kroner.
Når det gjelder gartnerhallen så er det vel neppe mange som foretar sine innkjøp der til husholdningene? men de fleste er vel på Kiwi, Rema 1000, coop, spar...
Og så vidt jeg har forstått, så har det vært svært liten bevegelse år etter år i jordbruksforhandlingene under Solberg regjeringen. Tror nesten det har gått ned om man ser på kroneverdien.
Kjedene går derimot med eventyrlige overskudd. Solbergregjeringen har gjort det mer lønnsomt å importere melke og osteprodukter, som ikke blir billigere ut til kundene....
Odi.1
12.09.2021 kl 20:24 2234

nei dette er å skjule sannheten ; de eier mer enn 1/5
Det er bøndene selv som eier Tine og Q ; osv...
Dog har de ett 100% propaganda apparat som fungerer.
undrende
12.09.2021 kl 21:21 2203

Vel, en melkebonde får vel den prisen jeg skisserte over her fra Tine. Så kan det utjevnes med en 50 øring i et godt år.
Tine på sin side har opp mot 5000 ansatte på lønningslisten og store investeringer, Bygde nettopp et meieri i Irland med 700 millioner tatt fra norske anlegg. Skjønner ikke vitsen i det, så lenge dette baseres på irsk melk for å imøtekomme tollbariærer i EU....
undrende
12.09.2021 kl 21:23 2201

Det er Kavlifondet som eier Kavlikonsernet som igjen eier Q-meieriene.

att Kavli, så står denne på finansavisen: https://finansavisen.no/nyheter/handel/2021/09/12/7734336/dyrevernaktivister-kostet-kavli-millioner
(en gård i England som leverer geit melk til Kavli altså)
Redigert 12.09.2021 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
vicktor
12.09.2021 kl 22:43 2126

I India så har de hellige kuer. I Norge så har vi hellige bønder, som skal skjermes for all konkurranse.
For hvert årsverk så for bøndene 600 000 kr fra oss skattebetalere årlig. Vi burde jo fått maten de produserer gratis.
Dersom all støtten bøndene har fått siden midten på 1970 tallet hadde vært satt i et fond, så ville
verdien i dag vært verdt 3000milliarder kroner. Vennligst les denne artikkelen
https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2018/05/jordbrukets-tilstand--tallenes-tale/
Karybdis
13.09.2021 kl 07:17 2036

Slike regnestykker blir alt for enkle. Hva koster offentlig sektor oss?? Det er forskjell på å kjøpe tjenester og å ha tjenester. Kostnadsnivået her i Norge tilsier at få områder genererer tjenester som er konkurransedyktig med det laveste man finner internasjonalt. Der er noen få unntak; fisk/oppdrett, olje/gass, vannkraft, noe turisme og relatert industri/virksomhet, men nå har vi fått en hel del politikere som vil legge dette ned. Da blir det bare bønder og annen ikke konkurransedyktig næring igjen. Det ser ikke helt bra ut-det spørs hvor lenge Oljefondet eller var det «pensjonsfondet» vil holde.
Slettet bruker
13.09.2021 kl 08:23 2004

viktig at Norge støtter opp om landsbygda. Alle kan ikke bo i byene.
Odi.1
13.09.2021 kl 08:27 2003

Prøvelsen for disse vil vise seg de neste dagene om de ( SP) blir avhengig av SV :)

Da er det vel like greit å legge gårdene under staten og statens eiendom, med statsansatte? slik SV ønsker det med Barnehager og de fleste andre oppgaver i Norge.
Rødt og Mdg på vippen?? NAV må vel engasjeres for å behovsprøve denne støtten til Bønder som har million inntekter?

Her kan vel H-Frp-V Krf komme på stortinget med ett forslag, som kontra for statlige barnehager med mer ? :) ( ironi )

Når alle fattige som SV /R /Mdg snakker om, begynner å legge frem matvareprisene de blir servert daglig, nå har de kun brukt skole tur, idrett og kontingenter som argumenter.
Matvarepriser ( verdens dyreste ) må dere legge merke til at de fattige åpenbart er fornøyd med , siden SV og disse andre raddis partiene ikke nevner det med en stavelse i noen som helst sammenheng til media.
Legg også merke til at de aller fattig-este tiltrekkes Oslo som blir styrt av Ap-Rødt-Mdg og SV , for der er det flest suppestasjoner ,og brukte klær.

Skal bli moro når Slagsmål Vedum skal tygge på seigt Kamelkjøtt fremover... " fattigmanns kost "

:))
Redigert 13.09.2021 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.09.2021 kl 10:06 1943

Du må legge folks inntekter til grunn når du maser om matprisene. Da er det bare 6 land som bruker en mindre del av inntekten til mat enn oss.

https://landbruk24.no/bare-6-land-bruker-mindre-andel-av-pengene-pa-mat/
vicktor
13.09.2021 kl 10:14 1932

Karybdis
Slike regnestykker må vi faktisk forholde oss til, for det er virkeligheten.
Hvorfor er kostnadsnivået høyt i Norge, det er pga. skatter og avgifter, som igjen
ødelegger for vår konkurranse evne.
Selv med et høyt kostnadsnivå så er vi konkurranse dyktige pga. høy produktivitet.
Et eksempel på det er Ekornes, som til tross for Kinesiske eiere, fortsatt produserer i Norge.
En annen møbelfabrikk som flyttet ut til Øst Europa har flyttet hjem igjen.
Norske igeniører er flinke og har lave lønninger.
Det trengs faktisk en real opprydding i dette jordbruket.
vicktor
13.09.2021 kl 10:43 1912

Fluefiskeren
Dette blir helt feil. Det er hentet fra bonden sine nettsider, ser jeg.
Vi spiser jo ikke den samme maten. Vi vet at det har blitt billigere å produsere mat,
det er langt færre bønder i dag, som faktisk produserer mer mat enn tidligere.
Og slik er det med så å si alle produkter, de blir billigere. Og da kan ikke bonden
som den eneste næringsdrivende hevde at de skal ha så mange prosent av vår inntekt.
Fluefiskeren
13.09.2021 kl 10:54 1895

Så du mener en biff bør koste det samme i Sudan som i Norge?
vicktor
13.09.2021 kl 11:54 1862

Det er i stor grad etterspørselen som avgjør hva prisen blir.
Jeg kjøper så å si bare norske produkter og det har med å gjøre at det
brukes mer sprøytemidler i utlandet, fordi de har en annen innsektflora,
som er aktive hele året.

Fluefiskeren
13.09.2021 kl 11:59 1854

Svarte ikke på spørsmålet mitt.
Kajtek
13.09.2021 kl 12:04 1862

Hvordan kan India kvitte seg med kuer der. De forurenser med gasser fra promping. Men de er jo hellige der. De må kanskje finne på en filter som man kan sette i rumpen på kua som skal rense prompen? :)
Redigert 13.09.2021 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
EnAksjeTil
13.09.2021 kl 12:41 1839

Gøy at vår sannsynlige neste statsminister får spille rullett med Norges fremtid. Har kun snakket om hva som vil skje hvis de får flertall med SV og SP og ikke tatt stilling til alternativet som er opp mot 50% sannsynlig. Vi får spille rullett en i natt og håpe den lander på rødt felt, hvis ikke blir dette et sabla kaos. Jeg stemte høyre og tipper jeg innen meget kort tid si " Hva var det jeg sa?"
Redigert 13.09.2021 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.09.2021 kl 12:43 1838

Det er ikke der bak hvor CO2 og metan kommer ut. Det er helt foran på kua.
Redigert 13.09.2021 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
vicktor
13.09.2021 kl 12:55 1838

Fluefiskeren
Det er tilbud og etterspørselen som bestemmer prisen.
Hva de betaler i Sudan har ingenting med matprisene i Norge å gjøre.
PSI- Investor
13.09.2021 kl 13:02 1824

Hvis ap/sp ikke får flertall uten rødt og mdg burde de heller søke støtte hos partier som faktisk er nærmere seg selv, selv om de definerer seg på den andre siden av streken. Selv Høyre er nærmere AP og SP enn mdg og rødt er.
Venstre heter jo til og med, ja nettopp, og KrF er jo selv i tvil om på hvilken side de hører til.
Det er ekstremisme som er farlig, uansett tema, det må være bedre å samarbeide med folk som ikke er ekstremister.
Odi.1
13.09.2021 kl 13:59 1801

Komedien blir jo fullkommen når en henter arbeidskraften til steinrøysa i fra Asia med Vietnam og greier for å utføre landbruksoppgaver i Norge.
( FLY Bårne )

Ja bløffen fra farget media har pågått i flere ti år , det er ikke V-Krf-Sp -Mdg som er sentrumspartier, de benevnelsene er det noe dem selv har tatt eierskapet til, i realiteten er disse de ekstreme partiene med enorme ytterkanter av hva folk flest ønsker seg.
Det er H-Ap og Frp som er de reelle sentrumspartiene for folk flest.

Media med NRK sine politiske journalister holder selvsagt lokk på denne åpenbare sannheten for å stette sine egne behov så debatten kommer aldri dit den skal.
Redigert 13.09.2021 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Ratta
13.09.2021 kl 14:24 1768

Bruk stemmeretten!
Selv om mange målinger sier at løpet er kjørt tror jeg mange svarer at de stemmer AP eller det som verre er hvis de blir spurt, fordi det er mer sosialt og politisk korrekt å være miljøbevisst hvis noen spør. Når de er står i valgbåsen er det ingen som ser og mange velger H eller FrP fordi det er best for lommeboka og landets fremtid.
Kajtek
13.09.2021 kl 14:31 1637

Jeg trodde at promping går via endetarmen og ut bak i åpningen. Har jeg misforstått noe, he, he
undrende
13.09.2021 kl 14:51 1617

For å gjenta meg selv ennu en gang.
Kan ikke tenke meg at SP vil gå inn i en regjering med Rødt. Det er nok stridigheter nok innad i partiet hvorvidt SV kan presses inn i en treparti regjering.
Jeg mener man ikke kan utelukke et alternativt samarbeid mot sentrum/høyre/frp om mye skulle skjære seg.
undrende
13.09.2021 kl 15:15 1589

Enig, svært mange som ønsker å overse akkurat dette faktum.
Tilbud og etterspøsel i Sudan ja. Har ikke vært i Sudan, men en rekke andre afrikanske land. Noen av de fattigste har vært Zimbabwe, og Angola (siste nevnte vist nok landet med aller størst forskjell mellom fattig & rikeste)
Begge landene her har til dels fine kjøpesentre for mat, med internasjonalt utvalg. Uvisst hvor liten andel av befolkningen som har råd til å handle her. Zimbabwe prisene på varene var svært hyggelig for en nordmann. Røyker veldig sjelden, men registrerte at en 20 pakning her kostet mindre enn 10 kroningen. I Luanda, Angola derimot var prisnivået på det ene kjøpesentret skrudd ganske heftig opp, dyrt for en nordmann også. Her var det neppe mange lokale som hadde penger, men folk som er der ifm oljeindustrien. Kjøretøy utenfor sentret i 2 millionersklassen med gatebarn rundt.
Vel, når det gjelder Sudan & Afrika for øvrig inkl andre fattige deler av verden, så er det vel lokal slakting på et hushjørne som gjelder for de aller fleste, og selv der tror jeg de er de færreste som har råd til en kjøttbit. Prisene er nok sett ift kjøpekraft hinsides det vi ser i Norge.
EnAksjeTil
13.09.2021 kl 15:39 1577

Helt enig! Synes bare at det er dårlig at det ikke snakkes mer om hva og hvis og kun ta utgangspunkt i den ideelle situasjonen. Jeg håper du har rett i at de trekker mot sentrum dersom flertallet sv/ap/sp ryker og de burde ha sagt noe om det i valgkampen. Fokuset har heller vært på om Vedum skulle bli statsminister eller ikke. Mulig det har vært bevisst for å slippe ubehagelige spørsmål om andre ting og slik sett kan jo det ha vært en stor suksess for ap. Tipper Jonas er rimelig sugen på makt så her kan alt skje.
Redigert 13.09.2021 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2021 kl 16:08 1551

Klart det blir en regjering med AP, SP og SV. Ferdig snakka. De vil få flertall.
Slettet bruker
13.09.2021 kl 16:31 1533

Hei folkens:))

Og...mulig du må spise i deg den, grønn - nevner skolevalget for ei ukes tid siden som endte med at ARK måtte beklage at det på forhånd ferdig skrevne manuset som ble opplest ikke stemte med terrenget da sifrene forelå - det var nemlig stikk motsatt av hva propagandaapparatet om jorden brenner trodde - i Møre og Romsdal fikk et parti hvis hjertesaker er holdt langt unna alle debatter 28,8% av de unges stemmer - godt valg...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
13.09.2021 kl 16:36 1527

Og Elefanten er åpen !.
Slettet bruker
13.09.2021 kl 16:44 1517

Hei folkens:))

Og...her er elefanten, grønn - godt valg...ZnageZz...

NRK: - Beklager
Redaktør Knut Magnus Berge i NRK legger seg flat.
- Skolevalget i går representerte ikke en rødgrønn bølge slik vi skrev på Dagsrevyen i går. Der gjorde vi en feil og det beklager vi, sier Berge til Kampanje
Han legger til at de korrigerte bildet i løpet av sendingen og utover kvelden på NRKs flater. Men selv seks minutter inn i innslaget viste grafikken «Rødgrønn fremgang i skolevalget».
https://kampanje.com/medier/2021/09/nrk-meldte-om-rod-bolge-i-skolevalget---na-legger-de-seg-flate/

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Redigert 13.09.2021 kl 17:58 Du må logge inn for å svare