Nordic Nanovector - Nå går toget!

Merlin
NANOV 11.09.2021 kl 14:02 219549

Som kjent er det viktig å følge med på kursutviklingen i biotechselskaper når de nærmer seg godkjennelse. Det kommer en aksellerasjonskurve som er vel kjent. Vanligvis starter oppgangen under fase II-gjennomføringen. Men man ser i senere tid at venteperioden på oppgang er langt kortere enn før. Det skyldes den omfattende bruken av betinget markedsadgang.

Den betingede markedsadgangen gir flere fordeler:

* Behandlingen tilbys pasientene mye tidligere.
* Kostnadene til fase III blir vesentlig lavere for produsenten, siden han får betalt via det betinget godkjente salget.
* Fase III kan gjøres direkte på behandling solgt, i stede for at produsenten selv må bekoste behandlingene i fase III.

Dette betyr også at forventningene til selskapene kommer tidligere enn før.

Det kan bety at også kursoppgangen kommer mye tidligere.

Erfaringene fra Covid-19 produsentene, som jo har slik betinget markedsadgang, har hatt en eventyrlig kursoppgang. Moderna er for eksempel nå verd over 150 mrd $, 1300 mrd NOK(!) uten sammenligning for øvrig. Men det er interessant å se når det var Modernakursen begynte å røre på seg.

I februar 2020 lå kursen i Mdrn på kun 18$ mens den hadde en foreløpig topp på 498 i august i år. Kursutviklingen har vært nesten eksponensiell bare i løpet av 18 mndr. Moderna fikk formell betinget markedsadgang først i august i år! https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-first-covid-19-vaccine.

Nanovs marked er selvfølgelig ikke i samme størrelsesområde eller viktighetsgrad som Modernas, men spesielt at Modernakursen i årevis lå på et lavmål og tok av 18 mndr. før betinget godkjennelse er interessant.

Covid-19 produsentene brøyter nå også vei for generelt raskere endelig godkjennelse. Moderna har allerede søkt om full godkjennelse basert på leveransene under den betingede markedsadgangen..


Redigert 14.09.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Hardly
13.10.2021 kl 09:39 8046

Får håpe det er shorten som begynner å få kalde føtter og har begynt å dekke inn.
Er jo tross alt nesten 1,4 mill aksjer som må leveres tilbake.
Redigert 13.10.2021 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
mofi1
13.10.2021 kl 09:42 8009

Endelig kommer det vi har etterlyst i lang tid, at det fundamentale/resultatene/forventningene før eller siden må gi seg utslag i en vesentlig kursstigning. Vi er bare i starten, så hold på aksjene, folkens!
Dnalege
13.10.2021 kl 09:45 7964

Mulig det kan koples til meldingen fra ULTI i dag morges? Kan fort skje at en blir stående igjen på perrongen når toget går...
Billyjojimbob
13.10.2021 kl 09:57 7808

Fint med ulike strategier,noen liker swing👍
stockwalker
13.10.2021 kl 10:25 7538

vi nærmer oss seriøs payback time for tålmodige Nano aksjonærer, nå skal vi fra 2022 herje i hele NHL feltet med vår attraktive RIT
Bjellesauen
13.10.2021 kl 10:30 7492

Jaggu bra det skjer noe, kjøpte altfor mye til en altfor høy pris i vår, men kanskje tålmodigheten over sommeren vil lønne seg allikevel. Snart på pluss.
Kontur
13.10.2021 kl 10:55 7264

Akkurat som forventet. Innsidekjøp, det ryktes om gode resultater, shorterne må nå dekke seg inn.
Aksjen kan fort gå i taket. Enorm oppside vil nå mange si
Londonmannen
13.10.2021 kl 10:57 7284

Tålmodigheten vil nok lønne seg. Selv valgte jeg å ta meg en tur på perrongen i juli, men har kjøpt meg inn igjen i løpet av sensommeren/høsten. Det ville nok vært smartere å bare holde seg helt i ro. Men slikt ser man i ettertid. Man lærer så lenge man har lever....
bj111
13.10.2021 kl 11:54 6903

Undres hvor dere får dette med innsidekjøp fra. Kan og undre på hva det er for en anklage som kommer med at det er tall på innrullering som har lekket. Fantasien lever her inne. Nå får vi se om vi ikke skal dykke snart for er jo smått utrolig om denne skal legge seg så høyt uten at det foreligger noe nytt. Kan jo hende short har begynt å dekke seg inn ettersom der er etterspørsel etter aksjer her.
stockwalker
13.10.2021 kl 11:58 6900

4 x vanlig omsetning så langt idag
Londonmannen
13.10.2021 kl 12:01 6878

Ikke uvanlig at interessen tar seg opp når kursen skyter opp, samt at interessen daler når kursen synker. Stikk i strid med hva som ansees som smart handlemåte i aksjemarkedet. Et tegn på at amatørene forer proffene med penger. Sånn går no dagan….
mofi1
13.10.2021 kl 12:52 6675

Jeg har heller ikke tro på at lekkasjer er årsaken til de siste dagers kursoppgang, bj111. Dette er helt naturlig slik jeg ser det, vi nærmer oss stadig full pasientinnrullering, det er derfor en selvfølge at dagens lave kurser før eller siden må korrigere seg. Dette ser også de som sitter short, og har kanskje begynt inndekningen, hvis ikke nye aktører er på vei inn da.
dr. Stockman
13.10.2021 kl 13:29 6588

Forklaringen er vel så enkel som at aksjen hadde konsolidert lenge nok i rommet mellom emisjonsnivået og motstanden på 25 kr. Et utfall måtte komme den ene eller andre veien, og når alle fundamentale faktorer sier 'opp' så var det jo ganske forutsigbart (med mindre vi fikk et krakk i markedet). Neste kvartalsmelding nærmer seg med stormskritt, og FOMO vil øke på frem mot dette viktige tidspunktet. Regner vel med en ny konsolideringsfase mellom 25 og 30 i mellomtiden, men blir heller ikke overrasket om 30 brytes i nærmeste fremtid.
Kontur
13.10.2021 kl 14:03 6410

At her er en fantastisk oppside kan ingen benekte. De som har fulgt med selskapet ser at dagen for en oppdatering nærmer seg. At shorterne svetter og nå antagelig prøver å komme seg ut er naturlig. Om selskapet på ett eller annet tidspunkt skulle melde gjennombrudd er det døden å sitte short
Merlin
13.10.2021 kl 14:30 6506

Ultimovacs opp 15% i dag etter gode pasienttall, uten at de har økt LOA for Ulti, men ikke minst ETTER økt prising av kreftbehandling, og spådd videre opp med ytterligere 20% til 200 kr. av DnB i dag.

Oppgangen i biotechaksjer, ikke minst pga. bedre prising av kreftbehandling, og der NanoV kommer meget godt ut, drar NanoV med seg. Etter min mening har Nanov et åpenbart potensiale som ikke er reflektert i kursen. DnB har "evigheter" å gå på med vurderingen av LOA for NanoV som de har satt latterlig lavt, på kun 45%!

DnB har kjøpsanbefaling også på NanoV, men ikke høyere kursmål enn 31 kr. på NanoV fra 28/8 i år.

DnB skriver for øvrig:

Nordic Nanovector could become a target for consolidation in the industry(!)

◼ It might realise higher prices for Betalutin than we have factored in.

◼ With strong clinical data, the approval process might be speedier than we
have estimated, leading to a launch sooner than expected.

-------------------

Som nevnt tidligere bør vi anse DnBs analyse som kun en meget kortsiktig, taktisk vurdering, der fundamentalverdien til NanoV på ingen måte er reflektert. LOA på 45%? Hvor er DnB hen? LOA (Likelihood of Approval - sannsynlighet for godkjennelse) er sikkert minst det dobbelte, noe som skal gi mye mer enn en dobling i estimat! DnB har ikke tatt hensyn til og kan heller ikke ha bedømt hva NanoV har uttalt om de siste interimsresultatene.

DnB har for øvrig lagt inn et forsiktig bull-scenario for NanoV med kurs på 70kr aksjen innen ca 10 mndr. som tross alt er bedre enn bankrente, og representerer i tilfelle oppgang på 150%.
Redigert 13.10.2021 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Stranger
13.10.2021 kl 14:38 6489

Jeg valgte det modsat strategi end dig og det har jeg ikke fortrudt. Købt godt i løbet af sommeren og lidt mere 2 uger siden på kr.23,02. Kan købe mere, men holder tilbage til Q3. Kontoen smiler stort.
stockwalker
13.10.2021 kl 16:06 6040

Short Worlquant har økt litt, totalt 1.41% i short.. hva skjer?
bj111
13.10.2021 kl 16:15 6011

Postet feil sted jeg. Ja det er litt underlig at det er en økning nå syntes jeg. Betyr at iallefall de siste dager har short jobbet mot økningen hvilket tilsier at det er andre krefter som trekker i aksjen oppover. Det er veldig positivt slik jeg ser det. Short inndekning vil komme på toppen den dagen de velger å dekke inn. Problemet er hvis disse sitter på store mengder med lånte aksjer som de kan selge og momentet ikke holder seg høyt.
Kontur
13.10.2021 kl 18:47 5556

De gambler, dvs øker innsatsen, strekker strikken, osv.
De kan lykkes dersom der kommer noe dårlig nytt, el.
Hvis ikke taper de enormt når Nanov fortsetter oppturen.
Kommer det en god oppdatering smeller det skikkelig, da må de dekke inn raskt noe som forsterker oppsvinget. Aksjen kan da enkelt gå 100% på få timer
Londonmannen
13.10.2021 kl 20:34 5243

Enig. De siste dagers opptur, på høyt volum, kommer til tross for at shorterne øker sin short posisjon. Det viser med all tydelighet at noen med økonomiske muskler har meget stor appetitt på NANOV. Ikke det at det overrasker meg. For har man fulgt med på NANOV de siste fem seks årene så kan man ikke ha unngått å få med seg at selskapet har fremforsket en særdeles potent kreftmedisin som har få og håndterbare bivirkninger, og som har et særdeles enkelt behandlingsregime. Når et slikt produkt nærmer seg målstreken med stormskritt og har gode muligheter til å nå et særdeles hyggelig marked, samt at selskapet har flere andre særdeles lovende produkter på beddingen, så bør ingen være overrasket over at det kommer aktører med økonomiske muskler på banen. Det som eventuelt er overraskende er at disse aktørene ikke er kommet med i spillet enda tidligere.

Så kan man jo begynne å fundere på hvem disse aktørene kan være. Men når ledelsen har vedgått at de er i samtaler med flere potensielle partnere, så kan vi vel ikke utelukke at enkelte av disse har begynt å posisjonere seg. Det kan også være aktører med finansielle muskler som finner NANOV såpass potent og interessant at de ønsker å posisjonere seg før aksjekursen virkelig tar av. Men at kursen går såpass opp to dager på rad, til tross for at shortere gjør sitt for å presse kursen ned, det er mildt sagt interessant.

Det blir en spennede høst og vinter.
Redigert 13.10.2021 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Nubie
13.10.2021 kl 23:10 4676

….eller Pump & Dump…. Har skjedd mange ganger før, sist gikk vi vel rett over 35..forså å tryne rett ned til 25-26 igjen…

Men, her kan alt skje…
Merlin
13.10.2021 kl 23:18 4618

Jeg tror ikke vi denne gangen er i en pump and dump situasjon. At økt godtgjørelse til kreftbehandling ser ut til å øke kraftig bør påvirke analytikervurderingene. Vi er nå heller ikke i en emisjonssituasjon, ei heller i en situasjon der CEO plutselig velger å hoppe av regner jeg med. Det var heller et engangstilfelle. Situasjonen er lys for NanoV. NanoV er tidsmessig kommet mye lenger enn Ultimovacs og har svært gode resultater, en meget verdifull portefølje og et svært stort nedslagsfelt. Betalutin er dessuten en enestående og effektiv behandling, som har alle muligheter.

Faller aksjen på det grunnlaget? Da er det bare å akkumulere. Økningen i dag er langt på overtid og bør kun være starten på en revurdering av Nanovector som selskap.

Uten sammenligning for øvrig: NanoV har en MCAP på bare litt over halvparten av Ultimovacs. NanoV har en helt målrettet behandling, som fort kan vise seg adskillig mer effektiv enn en generell kreftvaksine innen for sitt felt. Det NanoV ikke har er kjendisinvestorer. Det skal vi bare være glade for. Verdiendringer i NanoV er styrt av resultater og ikke hvem som er mest kjent som investorer.

Redigert 13.10.2021 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
heilo888
13.10.2021 kl 23:32 4661

Nanov ligger i tid omtrent ett år før Ultimovacs når det kommer til resultater som man kan søke betinget markedsgodkjenning på.
Men når det kommer til potensiale kan det selvfølgelig diskuteres (Ulti har 4stk. fase 2 studier i 4 ulike kreftindikasjoner)
Rule
13.10.2021 kl 23:33 4858

der er helt sikkert mange der lurer i sivene og når kursen begynder at bevæge sig hukker folk til. jeg er selv alt for svakt positioneret og håber på 1-2 dage med en puster inden videre opgang, så man kan komme til fadet med bedst mulig indgang situationen taget i betragtning...
Sydney
14.10.2021 kl 00:39 4686

Jeg har aksjer i begge selskaper. Men solgte i ultimo på 100 store deler og gikk hardt inn i Nano på 19 kr. Tidligere gikk jeg all inn på 15 kr etter q1. Men skal man sammenligne. Nano har privilegium hos fda det har ikke ultimovacs pr idag. Det regner jeg faktisk med de får innen noen måneder. Så det er en trigger. Men pr idag ligger veien svært åpen for nanov.

Betalutin viser enestående effekt i som indikasjon. Det er riktignok smalere enn UV 1 universale approach. Men alle blir ikke friske med combo UV 1 og keytruda. I archer har alle god effekt og 5/7 compete response.

Jeg tenkte at jeg ville sitte hardt i Nano til godkjenning for så å gå inn i ulyimovacs pga tidsaspektet. Selv om jeg har aksjer er det ikke så mye som før. På lang sikt er det to aksjer man bør eie. De kan begge gå 10x fra idag bare på en godkjenning eller en avtale. Kortsiktig ville jeg stilt spørsmålet: er det mer logisk at nanov går til 50 kr(ca 5 milliarder mcap) før ultimovacs går til 330 kr ca 10 milliarder mcap? Jeg mener at vi har 50 kr innen rekkevidde de neste månedene. Det kan ulyimovacs også klare men da begynner det å bli stivt priser for fase 2 selskap. Uansett to unike og fremtidsrettede aksjer.


Til slutt. Car t som mange så som den store konkurrenten ble i en studie nettopp satt på hold pga bivirkninger. Det blir for kraftig kost. Abnormale kromosom endringer var grunnen... Tenk folkens..

Bundle of benefits.
Merlin
14.10.2021 kl 01:04 4763

"Ulti har 4stk. fase 2 studier i 4 ulike kreftindikasjoner". Ingen av disse gjelder området NanoV er inne i. Ultimovacs ser derimot på lungehinne-, eggstokk-, hud- og hode/halskreft i første rekke.

Vi bør heller ikke glemme at Betalutin foruten svært gode kliniske data har reduserende tumorvirkning på over 90% av pasientene innen 3L R/R FL NHL og har ekstremt gode komboresultater innen 2L R/R NHL (reduserende tumorvirkning 100%), og for øvrig lovende innen MZL, DLBCL og leukemi.
Redigert 14.10.2021 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
14.10.2021 kl 01:04 4979

De mange gangene vi har vært på 30 tallet så har vi jo falt kraftig tilbake, så jeg kommer ikke til å heise noe flagg før 40 tallet og støtten der er en realitet:)) Nanov er kommet så langt og nyheter med store kursløft kan komme som lyn fra klar himmel. Veldig spennende tid vi går i møte.
Merlin
14.10.2021 kl 01:22 4951

NanoV har kun vært to ganger over 30 siste året. Den første gangen pga. en meget vellykket emisjon noe som kom veldig overraskende på småinvestorene. Den falt senere tilbake pga. Covid. Den andre gangen gikk kursen på grunn av at Braun startet som CEO. Kursen ble presset ned igjen pga. hans avgang som var personlig begrunnet og ikke hadde noe med NanoV å gjøre, samt fortsatt Covid. Mange trodde ikke på begrunnelsen for Brauns avgang. Nå viser vel ansettelsen av Erik Skullerud, og at ingen i ledelsen for øvrig gikk, at personlige årsaker nok også er tilfelle. Braun sluttet av helt personlige, uventede forhold.

NanoV-kursen burde dermed være on-track igjen. Men det har tatt tid, og det er enda et lite stykke igjen til 32,20 som var siste topp. Det er liten grunn til at kursen bør ligge noen lavere nå, men 32,20 kan i høyden være en liten teknisk motstand! Dette fordi fundamentalverdien til NanoV nok er svært mye høyere.
Redigert 14.10.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
14.10.2021 kl 07:59 4656

Det har vært to meget hyggelige dager med pen oppgang i NANOV. Men dette er neppe slutten, ei heller begynnelsen på slutten. Etter lang tid å ha surret rundt i ingemannsland der kursen har vært preget av usikkerhet rundt avgangen til Braun, synes det nå som vi er i begynnelsen av en ny, og forhåpentligvis langt mer optimistisk fase. Dem som har fulgt med på NANOVECTOR de siste årene vet at selskapet nå befinner seg på oppløpssiden og at flere store triggere ligger like foran oss. At vi nå ser starten på en FOMO effekt er fullt forståelig. Og med tanke på at shorterne tydeligvis forsøker å forhindre oppturen, så må det være noen kapitalsterke interessenter som tar imot det som legges ut og mere til. Jeg tror vil vil oppleve videre oppgang i dag. Lykke til! Men det er hva som kommer i løpet av vinteren som er virkelig interessant.
Oveb
14.10.2021 kl 11:44 4088

Skal si ble stille på tråden nå??
Billyjojimbob
14.10.2021 kl 11:49 4105

Euforien er bare oppover,realiteten kicker inn når det swinges ned👍