Slettet bruker
28.12.2017 kl 20:14 5872

Jeg er ny her, men har fulgt NEL tett de siste ukene. Jeg hadde en grei inngang på rundt 3,40. En rar aksje må jeg si. Det ligger store poster både på kjøp og salg med 3-4 øre forskjell som beveger seg opp og ned. Akkurat som om noen styrer hele greia. Er det noen som har innsikt i hva som skjer i denne aksjen? Kan ikke forstå om det er noen som selger seg ut eller kjøper seg opp. Dumt at vi ikke lenger får innblikk i hvilke meglere som handler.

Jeg klarte i holde hodet kaldt da det så ut til å rase nedover i dag. Så derfor kjøpte jeg så mye jeg kunne på snittkurs 3,33. Har god tro på konseptet og ser at det drypper inn med ordrer.
Tradinator
28.12.2017 kl 20:41 5802

De som følger med skjønner at batterier er noe nordmenn tror er løsningen. De med litt mer nyansert verdensbilde skjønner at Fuel Cell konmer snikende sakte men sikkert og leverer mye enklere bilhold og rekkevidde uten bekymringer.
rischioso
29.12.2017 kl 07:14 5539

Vel - fuell cells har hatt over et århundre på seg til å gjøre et gjennombrudd og har ennå ikke klart det - ei heller har et fuel cells selskap noen gang i verdenshistorien gått med overskudd så legger vi historien til grunn så ser det neimen ikke lyst ut og ser vi på NEL sin historie separat så ser den likedan ut....

Nobody in the fuel cell industry has ever made a profit

There’s just one problem: The fuel cell industry has never made any money—not a single public company has turned a profit and it is unlikely the private ones have either.

* MAO, gjennom å investere i NEL så vedder man imot et århundre med underskudd på at NEL vil bli det første selskap innenfor bransjen som noen gang vil gå med overskudd - det er vel det man kan kalle å gå mot strømmen med de dårligste odds ever...;)

Fakta er at bransjen på verdensbasis har levd på emisjoner etter emisjoner hvor NEL har siden 1927 levd på emisjoner og fortsatt gjør det. Mitt bet er at NEL ikke vil bli annerledes i fremtiden og at neste emisjon vil bli satt i samme intervallet som de forrige - et eller annet sted på 2-tallet - og med en reell cash burn i intervallet 100 - 150m i året så vil ikke det bli veldig lenge til...

https://qz.com/135032/fuelcell-energy-fuel-cell-profit/
Redigert 29.12.2017 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.12.2017 kl 09:13 5212

Jobbes hardt med å presse ned kursen, men volumet er håpløst lavt....
rischioso
29.12.2017 kl 09:16 5228

Man skal ikke behøve å jobbe hardt når minus talla kommer på bordet om ikke lenge for da tar tyngdekraften over...;)
Slettet bruker
29.12.2017 kl 09:32 5166

Innlegget fra rischioso bekrefter at han ser på grønn teknologi med gårsdagens briller. Teknologien er videreutviklet de siste tiårene og har nå i motsetning til tidligere et marked fordi oppegående politikere omsider har innsett at verden står overfor en global katastrofe hvis vi ikke klarer å legge om bruken av fossil energi.

Men, rischioso er blant dem som gjentatte ganger har vist at de har stor tro på egen evne til å forutsi framtida, selv om de gang på gang har fått demonstrert at de tar feil. Rischioso har gjentatte ganger tatt feil i sine prediksjoner om NEL, men er like ivrig etter å argumentere for sitt standpunkt etter å ha tapt penger på NEL.

Det er et fascinerende trekk ved mennesker, troen på egen fortreffelighet. Det er også interessant at han har behov for å avlegge NEL besøk for å fortelle hvor rett han har, selv om vi stadig ser hvor feil han tar. rischioso kan med fordel lese seg opp på kognitiv dissonans for å forstå seg selv.
Redigert 29.12.2017 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2017 kl 09:38 5138

Ta det med ro. Går alltid ned fra morgenen ved lavt volum, henter seg inn utpå dagen og ender nær utgangspunktet.
Ikke la dere påvirke av Risch dere som er nye her, han har sin egen agenda. For mindre enn et år siden hadde han klokketro på NEL og hausset flere triggere som har slått til i etterkant.
Risch har ikke tålmodighet og hopper fra hest til hest.
Men utover det treffer han godt med mye av det han kommer med, både i Ele, Iox og Nel.
Redigert 29.12.2017 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.12.2017 kl 09:47 5107

Når noen hiver inn diagnoser i en debatt (Scrivener kl 09:32) så bunner det gjerne ut i frykt - frykten for at debattmotstanderen har rett i kombinasjon med frykten for egen investering.

Jeg er ikke imot grønt, men jeg er imot grønne case som ikke har livets rett fordi de ikke makter å tjene penger hvor det er minioritetsaksjonærene som det ene tiåret etter det andre sponser drømmen og som da sitter igjen med regningen nettopp fordi de trodde de investerte i noe godt både for menneskeheten generelt og ikke minst for ens egen del gjennom økt verdi på investeringen.

Det vil alltid være noen få som timer rett mellom hver emisjon og denne gang som før så var det ikke overraskende insiderne som selger rett før nok et omtalt gjennombrudd og rett før de betydelige minustallene nok en gang skal presenteres - tilfeldig...??... NOPE...;)

Hvor småaksjonærene om ikke lenge og IGJEN må ta regningen for at det ikke var 2017 allikevel som ble gjennombruddsåret, ei heller vil det bli 2018 og sikkert ikke 2019 heller - så troen og håpet er mao en investors verste fiende hvor noen virker å aldri lære...
Redigert 29.12.2017 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2017 kl 09:53 5069

Framtia,
Ja, enig i det.
Underskuddene vil gradvis bli mindre framover. Løkke har lovet minimum et kvartal med positiv EBITDA i 2018. I 2019 forventer flere forvaltere at det blir overskudd for året under ett.
Dersom dette slår til er det liten sjanse for ny emisjon, i tilfelle kommer den våren 2019.
Nel har drøyt 300 mill i cash og er nærmest gjeldfri så det ser ganske så lyst ut. Skal ikke se bort fra at Nikola framskynder infrastruktur planen sin og da ligger det enorme inntekter tett for Nel.
Slettet bruker
29.12.2017 kl 09:58 5053

Rischioso, ingen brukte en diagnose om deg. Jeg skulle virkelig ønske at du satte deg bedre inn i ting du uttaler deg om.

Kognitiv dissonans er noe som rammer alle mennesker når de ser at de tar feil. Hvordan folk reagerer på kognitiv dissonans varierer. Troen på at man selv kan forutsi framtida varierer også. Det eneste vi kan si om framtida er at vi ikke kan forutsi den. Det er også noe man kan lese seg opp på.

Svaret fra rischioso viser bare at det er en mann jeg ikke kan bruke krefter på. Jeg foretrekker å bruke krefter på mennesker som søker sannheten, og det innebærer at man konstant er åpen og ikke har overdreven tro på egne meninger.

Hydrogen kan seire eller feile. For tiden virker det ganske lyst for Nel. Styr unna folk som tror de vet bedre enn alle andre.
Redigert 29.12.2017 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Tradinator
29.12.2017 kl 10:00 5044

1927..... Richioso: Paris avtalen. Global klimakrise, du er på feil jorde når du snakker om FC og Hydrogen. Les deg opp.
Slettet bruker
29.12.2017 kl 10:07 5005

Risch,
Du vet hvorfor innsidere måtte selge seg noe ned(skatt på kapital ref. Melding og regler i Danmark). De solgte mer enn nødvendig, men det er vel kanskje forståelig når de først måtte selge da gevinsten var stor. Jeg likte ikke dette salget overhodet da kursen garantert uten dette salget hadde stått i 4 pluss nå. Men sånn er dette spillet, ikke forskjellig fra de aller fleste andre selskaper at innsidere selger seg ned eller ut.
At tallene for q4 er dårlige blir ren spekulasjon fra din side Risch. Min spekulasjon for q4 er at vi vil se en betydelig bedring og at det bare vil fortsette. Og du vet godt at dersom du hadde kjøpt for 1 mill i Nel aksjer for 6 mnd siden ville du hatt 1.5 mill nå. Og det etter emisjonen.
rischioso
29.12.2017 kl 10:51 4920

Rodjers,

det vet jeg ikke nettopp fordi det ikke finnes noen logikk i å selge med titalls millioner i tapt fortjeneste når gjennombruddet er nærstående som de vil ha det til å virke som...For hvis så var så hadde man funnet kapital andre plasser for å betale skatten istedenfor å betale skatten flere ganger gjennom å selge nå om gjennombruddet var nærstående - mao, insiderne tror ikke selv på noe nærstående gjennombrudd, MEN det de vet med 100% sikkerhet vil komme er et betydelig underskudd med tilhørende betydelig cashburn så da er det nok bedre å selge nå med fortjeneste for så og eventuelt ha mer å kjøpe for i den kommende emisjonen som med største sannsynlighet vil bli satt på et lavere nivå hvor de så kan repetere excersisen...

Også kan vi ikke legge siste tids oppgang til grunn som en fasit for fremtiden når vi samtidig vet at det er innbakt en god del forventninger i denne oppgangen som med største sannsynlighet også denne gang heller ikke vil innfris...
Redigert 29.12.2017 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2017 kl 11:17 4835

Risch,
Ok, jeg respekterer ditt syn og vi blir ikke enige da jeg ser det annerledes.
Nå forventer jeg en snarlig bestilling fra H2V så får vi se den videre utviklingen.
OZZY
29.12.2017 kl 11:25 4822

det har vel alltid vært sånn at Nel går med underskudd eller tar jeg feil ?
Stubben
29.12.2017 kl 11:38 4809

Ser der kastes ut påstander om emisjon ditt og emisjon datt. Det blir egentlig veldig feil å påstå at NEL lever av emisjoner. Det er lov å bruke hue litt i denne sammenhengen. Kaller det for skremsel propaganda. Uten å legge fram noe som helst av regnskap vil jeg belyse en viktig faktor vedr. NEL. De har pr. i dag en voldsom ekspansjon og en økende kundemasse. Dette koster penger og er veldig dyrt hva etablering av materiell, mennesker og stasjoner. Vi er nødt å legge dette inn i etableringsfasen til NEL. At dette kan framprovosere et underskudd i henhold til budsjett er det vel ingen som helst tvil om. Hvor skal de ellers hente kapital fra??? Vil tro og mene at NEL på dette nivået er en god investering, uten at jeg på noen som helst måte står ansvarlig for hver enkelt. Kan vi si at NEL har voksesmerter????
rischioso
29.12.2017 kl 11:59 4774

Verken NEL eller Proton som NEL kjøpte for kort tid tilbake har ikke noen gang gått med overskudd.

Og det som er mest bekymringsfullt er etter oppkjøpet av underskuddsbedriften Proton så har NEL mangedoblet underskuddet noe vi så i siste kvartal hvor brenning av egenkapital er økt tilsvarende rundt 150m på årsbasis...

Av samme grunn når vi samtidig ser at ordreinngangen ikke øker nevneverdig og i alle fall ikke i nærheten av økningen på kostnadssiden så forteller det oss at behovet for kapitalinnhenting (EMI) vil måtte komme oftere enn før...
Redigert 29.12.2017 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.12.2017 kl 12:06 4753

Stubben,

jeg behøver vel ikke å legge frem noe regnskap - det har jo selskapet selv gjort så da er det jo bare å lese.

Når det kommer til ekspansjonsfasen og underskudd iht budsjett så har jo NEL nå vært i en såkalt etablerings-/ekspansjonsfase nærmest gjennom hele sin eksistens og det kvartalsvise underskuddet som tilsvarer rundt 150m på årsbasis var så absolutt ikke iht budsjett og av samme grunn var Løkke raskt ute med å fortelle at de skulle kutte kostnader, men kunne verken fortelle hvor eller hvordan - det er jo gjerne resultatet av at man gjerne vil men får det ikke helt til - mao, det fantes ingen kutte plan når han fortalte at de skulle kutte kostnader så gjenstår det og se ved neste korsvei resultatet av akkurat det...;)
Redigert 29.12.2017 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
FAZIT
29.12.2017 kl 15:53 4498

Dersom du mener dette holder du deg selvsagt unna selskapet. Du kjøper ihvertfall ikke aksjer her.
Og dersom du da fortsetter å poste om NEL er det noe riv ruskende galt med deg. Annet alternativ finnes ikke.



;-)
Framtia
29.12.2017 kl 17:59 4332

Nel har i det store vært en deprimerende aksje å eie de to siste årene! Nå bør det snart snu, da jeg føler vi må kunne forvente mer...Jeg må stille meg bak de som er kritiske til enkelte innsidere sin "egoistiske" opptreden i selskapet! De har levert bra ut fra potensielle avtaler, men det må være mulig å holde markedet bedre oppdatert enn tilfelle er! Gjenganger på kvartalspresentasjonen 31.okt var at alt i denne bransjen tok lengre tid enn planlagt...Håper å tror at den går bedre kommende år.. Nå er jeg ca i break even etter to år som aksjonær, så det er ingen aksjer jeg har "tapt" mer på enn Nel...Da har jeg bare snittet ned etter som den har falt...noe den har gjort til de grader!