PGS - Kjøp seismikk med begge henda

Slettet bruker
PGS 13.09.2021 kl 13:10 94277

Når nå regjeringen i Norge lukker første runde av to utløste karbonlagringsavtaler i henholdsvis Nordsjøen og Barentshavet underbygger dette trenden vi nå ser antydningen av WW. Karbonfangst og lagring vil ta helt av de neste 10 årene og nye lagringsplasser til sjøs skal finnes. Dagens infrastruktur og brønner som leverer olje og gass har begrenset kapasitet. Nye områder skal kartlegges og seismikk står i første linje.

PGS har god back logg innen tradisjonell drift. Kapasiteten i verdens seismikk flåte fylles raskt opp. Oljeselskaper vil oppleve en stadig økende konkurranse om seismikk kapasitet fra hav vind og karbonfangst. Her vil vi snart oppleve et bonanza av den enkle grunn at det ikke er nokk seismikk tilbydere. PGS sitt Bibliotek vil øke drastisk i verdi samtidig som ratene vil nå rekordnivåer. PGS vil gå til ATH i løpet av de neste fem år.

TMP

Legger ved link fra MSISE tråden lagt ut av Mikrofly35:

https://www.upstreamonline.com/energy-transition/norway-opens-up-two-new-offshore-areas-for-carbon-capture-and-storage/2-1-1066279
Slettet bruker
22.10.2021 kl 10:49 5454

Ny dag nye muligheter. Det hele nå dreier seg om å få matematikken på vår side. Det betyr at noen seriøse kjøpere må komme på banen og utfordre momentum algoritmene som herjer på selgersiden. MA50 - 15 min. må brytes før vi får dette til DVS et brudd opp gjennom 3,9428 men stadig fallende. Tenker vi får en test på dette relativt kjapt nå.
Slettet bruker
22.10.2021 kl 11:12 5411

Digger dine tekniske tall🤗👍
jaroas50
22.10.2021 kl 11:27 5389

Slik jeg ser det er driften til PGS for dyr å finansiere i forhold til inntjeningen pr.idag, men det burde bedre seg når markedet snur
Slettet bruker
22.10.2021 kl 11:53 5334

Jeg vet ikke om du fulgte gårsdagens web cast jaroas50 men om du gjorde fikk du vel en formening om hvor markedet går fremover. Dagens kursutvikling tilkjennegir stor usikkerhet og algoritmene herjer på øretrilling med fokus nedside siden "gammel vane er vond og vende". (The Trend is Your Friend). Men min oppfatning av gårsdagens presentasjon var at det "fyres raketter" i alle segmenter PGS opererer. Når et lokomotiv begynner å gå er det som kjent vanskelig å stoppe. PGS lokomotivet er i ferd med å "fyre opp kjelene" før det forlate stasjonen.

I det helt korte perspektivet herjer algoritmene gjennom ren matematikk. MA50 i kvarter chartet utløser konstant aksjer til salgs når aksjekursen er oppå og snuser. Jeg tror det kun er et tidsspørsmål om når det igangsettes kjøpsprogrammer og MA 50 blir brutt. Denne leser for øvrig 3,9347 stadig synkende.

jeg blir imidlertid "noe forundret" og kanskje litt skeptisk om vi ikke ser noen innsidekjøp i dag eller de nærmeste dager. Gjør vi ikke det kan algoritmene sannsynlig klare å presse kursen til gårdagens intradag bunn NOK 3,5430 før kursen settes nordover.
jaroas50
22.10.2021 kl 12:18 5260

Ja, kjøper innsidere til langt over 5 burde de jo kjøpe under 4. Hvis de har trua da
Slettet bruker
22.10.2021 kl 12:34 5236

Send en mail å spør de, det har jeg gjort.
Slettet bruker
22.10.2021 kl 12:41 5209

Glimrende Minnie52. Legg gjerne ut om du får svar. Det er jo merkelig om ingen innsidere handler her nede. Eneste "gyldige grunn" er i så fall om de er i børs sensitive forhandlinger som ikke er sluttført og ikke kom frem ved gårsdagens presentasjon.
danmark1
22.10.2021 kl 12:52 5190

Petroleum Geo-Service (PGS) kommer ud af tredje kvartal med et tab før skat på 59,4 mio. dollar (380 mio. DKK). Sammenlignet med samme periode sidste år er det mere end en fordobling af underskuddet, som lød på 28,6 mio. dollar (182,8 mio. DKK).

Det sker på trods af, at omsætningen i tredje kvartal er steget til 141,7 mio. dollar (905,7 mio. DKK) i forhold til tredje kvartal i 2020's 81,1 mio. dollar (518,4 mio. DKK).
https://shippingwatch.dk/Offshore/article13392580.ece

danmark1
22.10.2021 kl 12:53 5205

Der er en grund til, at insiderne er forsigtige.
Slettet bruker
22.10.2021 kl 12:59 5190

We had very high amortization relative to MultiClient revenues or sales, which impacted the Q3 '21 EBIT
Du vet hva dette betyr?
Redigert 22.10.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2021 kl 13:10 5146

Oljeprisen har vendt opp og neste test av tidligere topp USD 86,90 vil trolig medføre brudd opp og vi er da på "Syv års high". PGS forbereder ny test av MA50 - 15 min. som nå leser 3,9186. Merkelig om vi ikke får et brudd opp i dag. I så fall nærmest garantert til uken. Kanskje siste sjanse til inngang nær bunn.
Redigert 22.10.2021 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
nemi's
22.10.2021 kl 13:37 5085

CEO svarte dette i går. Han virker ærlig, i det minste. Det er da noe.

Can you give a sense of vessel activity you expect to allocate to MagSeis collaboration over the next 12 months?

Rune Pedersen

Well, that's too early to indicate. We will have to see, but we obviously hope to have a few material surveys during the first year. I mean we are embarking on fairly new grounds here. So in the beginning, we need to work up some areas, bring it to our clients and then bring it to live surveys. So that will take a little bit of time before we see that as a material part of our business.
Slettet bruker
22.10.2021 kl 13:55 5073

Får vel ny test nå MA50 - 3,9085 Tenker mulig vi får bruddet opp på denne testen. Mye salgskåte algoritmer i området.
portion
22.10.2021 kl 16:12 4897

Redusert litt short ser jeg,fornuftig for denne skal langt opp etter hvert...

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010199151
portion
23.10.2021 kl 19:07 4443

Det er nok bare et tids spørsmål før PGS reprises, i tillegg er emisjons spøkelset borte
Er sjelden jeg har så mye troa på en aksje som denne!

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/10/23/7758876/amerikanske-banker-hoy-oljepris-er-her-for-a-bli?internal_source=sistenytt
Slettet bruker
23.10.2021 kl 20:22 4389

Det som er litt uforutsigbart er at alle kontrakter ikke nødvendigvis børsmeldes og vi får ikke vite om de før ved neste Q rapport. Dette kan holde kursen litt tilbake, men bryter den opp igjen over 3,90 ligger neste sperre på 5,50. Blir en fin julepresang det. For tenker det går fort ett stykke på veien når ca 6 mill skal kjøpes av shortere. Liker veldig godt at Pgs snakker om 2030 og 2050. Godt de er langsiktige og omstillingsdyktige.


The next question is about contract backlog and contract rates. I'm positively surprised about the contract backlog of about $190 million, which is on par with the backlog as of Q2. However, you have not published or announced a single new contract during Q3. As I understand it, your policy is to publish all contracts about $10 million to $50 million in value. Does that mean that the order intake during Q3 has been a number of smaller contracts?

Rune Pedersen

Well, here, there is that element. And the other element is the fact that we -- to be able to announce the contracts, we need approval also from our clients. And that approval sometimes, unfortunately, comes later than -- and significantly later from time to time or not at all compared to when we signed the contract and when it is put into the order book. So there is a lag effect. And there is also an element of smaller contract or, let's say, existing contracts becoming larger, so the incremental increases to it.
Redigert 23.10.2021 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2021 kl 20:55 4374

En aksje man kan være foruten.!
Slettet bruker
23.10.2021 kl 21:03 4409

Ja det er da helt frivillig om hvor en kjøper aksjer?
Tjakabov
23.10.2021 kl 23:22 4378

Mye surr i noen av dialogene her
Dette med at høy oljepris skal resultere i høyere aksjepris for PGS er kunnskapsløst. Spotpris på BRENT har liten betydning for PGS (eller andre innen seismikk). Dette skyldes at oljeselskaper bruker i snitt 20+ år fra en prosess starter til et nytt felt er klar for produksjon. Det er mao ikke mange oljeselskaper som tar en slik beslutning om spot-prisen for BRENT er på 80+ USD. Det er ingen forward kurver for BRENT eller WTI som går 20+ år frem i tid med god datakvalitet. Mao spørsmålet blir hvordan en tror trenden vil bli. Faktum er at energibehovet i verden øker og øker år for år. Skal nye «grønne» energikilder møte dette økte energibehovet alene? Neppe. Realiteten er at gass og olje må til, men dette betyr ikke nødvendigvis at prisen på produktet blir «bra nok» eller at det blir «tillatt» med nye felt. Mao det er usikkerheten som holder dette markedet tilbake (på lengre sikt). På kort sikt er prisingen i PGS styrt av; gjeld, inntjening 2-4 kvartaler frem i tid, samt balansen på konto.
Skal du gjøre gode penger på PGS på kort sikt tror jeg det nesten må et oppkjøp til. Om ikke må en nok belage seg på at kursen vil svinge i området 2-5 kr mellom kvartalspresentasjonene i lang tid fremover. Her kan du mao gjøre gode penger som swingtrader gitt volatiliteten, som jeg mener er latterlig (volatitileten alså).

For de som måtte lure, så er jeg BULL på PGS, men jeg tror vi må et godt stykke ut i 2022 før det blir sikkelig gøy.
Redigert 23.10.2021 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
portion
24.10.2021 kl 00:05 4314

så du mener da altså at olje selskapene investere like mye i leting når oljeprisen er feks 40$ ??
å si at oljeprisen ikke har noe å si for aksjekursen til PGS blir nesten for dumt..
Tjakabov
24.10.2021 kl 01:17 4272

Det er akkurat det jeg sier. Om spotprisen nå er 40 usd eller 80 usd har absolutt ingen betydning for caset. Det som betyr noe, er hvordan forward kurven ser ut når prosjektet pumper. Oljeprisen er kanskje det mest komplekse instrumentet av alle. Det er så mange variabler som styrer prisen. Feks. så vil OPEC+ ha så høy pris som mulig, MEN de vil ikke gi andeler til US Shale. Dagens spot pris er i stor grad en konsekvens av OPEC+ restriksjoner på produksjon. Holder denne prisen seg over tid vil US Shale øke sin produksjon. Skjer det så vil OPEC+ også øke produksjonen slik at prisen går ned og US Shale må stenge kranene pga marginer. Dette spillet kommer også til å fortsette i tiden fremover.
Alle oljeselskaper som gjør investeringer av betydning vet dette, og ingen av de vil binde opp kapital nå som "kanskje" gir marginer om 20+ år. Seismikk i dag er derfor i stor grad fokusert på «low- hanging fruit», altså øke produksjonen på eksisterende infrastruktur som krever vesentlig mindre kapital og dermed lavere risiko enn hva er tilfelle for nye felt om 20 år.

Du kan også ta ut grafen de siste 12 mnd for Brent spot og sammenligne med seismikk-kursene i samme periode. Tviler du fortsatt kan du legge på kursene for oljeselskapene. Da ser du at oljeselskapene og spot går hånd i hånd, men så ikke er tilfelle for seismikk -> årsaken er som jeg beskriver.

Om du tenker det er en dum eller feil påstand får så være.
Redigert 24.10.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
portion
24.10.2021 kl 09:13 4139

Nå er det vel ingen som har snakket om olje pris dag for dag her? hele poenget med den artikkelen jeg la ut var at de spår høy oljepris over tid!
Å alle vet at høy oljepris gjør at oljeselskapene investere mer også seismikk.
å sammenligne oljeprisen de siste 12mnd blir litt feil, men om du ser før corona å sammenligner så følges de ganske likt.
Nå ser det ut til at sommer sesongen blir rekord høy på 4D (PGS venter at 4D-aktiviteten vil øke vesentlig i 2022 og nå rekordnivåer)
så dette tror du hadde skjedd ved oljepris på 40$?
Artikkelen er fra 2018 men understreker poenget mitt:)
https://e24.no/boers-og-finans/i/Eo89lo/seismikkrally-paa-oslo-boers-det-har-begynt-aa-loesne
Vi får være enig om å være uenig!
Ha en fin dag!
Redigert 24.10.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2021 kl 09:24 4115

Just for information

Seismic industry revenues to nearly evaporate in 2020, falling by 51% at $30 oil and by 77% at $20
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/seismic-industry-revenues-to-nearly-evaporate-in-2020-falling-by-51pct-at-$30-oil-and-by-77pct-at-$20/

Offshore seismic services companies PGS and Magseis Fairfield have agreed to collaborate in the growing hybrid towed streamer and OBN seismic market. The hybrid market is defined as the simultaneous use of towed streamer and ocean bottom node acquisition technologies.

https://www.oedigital.com/news/491477-pgs-magseis-fairfield-team-up-for-hybrid-towed-streamer-and-obn-seismic-surveys#.YXFhzfrhe1E.linkedin
danmark1
24.10.2021 kl 10:29 4054

Jeg er helt enig i, at oliepris og kursen på olieservice ikke går hånd i hånd for øjeblikket, og spørgsmålet er, hvor længe man vil trække det. Lige nu med klimaforhandlinger i England sidst på ugen, bliver der sikkert stille i udmeldinger om udvidelse af produktion.
nemi's
24.10.2021 kl 11:14 4015

Problemet er at PGS har skuter i havn, til tross for alt som skrives om sterk oljepris. Atlas har lagt i havn på Las Palmas siden 24/8, og Hyperion er inne for klassifisering i Norge inntil videre. Intet nytt er meldt for henne heller.
cheezy
24.10.2021 kl 11:42 3968

Det er kanskje rekordsterk oljepris. Men oljeselskapenes letebudsjetter er brukt opp. De ble bestemt da oljeprisen var mye lavere, og verden skulle bli 100% fornybar innen 2025. Det blir mer penger tilgjengelig når neste års budsjetter begynner å komme på nett. Så spørs det hvor mye letebudsjettene øker.
Slettet bruker
24.10.2021 kl 22:49 3548

Det er ikke vanskelig å tenke seg ulike scenarier som vil presse frem et så akutt behov for ny effektiv energi at noe ala 'operation warp speed' som ble iverksatt med covid vaksinene kan skje også med hensyn til å finne og utvinne samfunnskritisk ny olje og gass. Eksempler kan være storkriger, stenging av Hormuzstredet, Russisk tilbakeholding av gass til Europa, høyrepopulisme med ideologisk ESG motstand etc. Hvor lang tid det vil ta fra seismikk til oppumpet olje under slike forhold hvor stater og oil majors setter alle kluter til vet ikke jeg, men jeg mistenker at det er minst en null for mye i ovenstående forslag om 20 år før feltene leverer vår kjære eliksir.

Vindene snur. Pendelen svinger gjerne for langt til en side. Det kommer en operation warp speed innen olje og gass. Mange tapte år med for små investeringer vil på et tidspunkt komprimeres til noen fresende år; og ja ratene til de som kan levere fremtidig energi skal langt forbi alle tidligere toppnoteringer. Slike pendelsvingninger går alltid godt forbi hva konsensus oppfatter til og med som tenkelig.
Redigert 24.10.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2021 kl 05:37 3348

https://www.reuters.com/business/energy/oil-prices-skyrocket-fund-managers-hop-board-ride-2021-10-19/

Olje til 90$ allerede denne uken? 100$ i god tid før jul? Fund managers vender med rette tilbake. La ord som kostbar forbeholdes den oljen som enda ikke er funnet
BlackSigma
25.10.2021 kl 09:30 3019

Late October, the start of November is usually a downtime for the seismic industry value.
As for PGS, 13 months in Q4 is not promising, adding to that only 6 months booked by now for Q1 is considered too weak.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 09:41 2974

Det er kun Mseis som er noe å satse på i seismikk.
De har i tillegg rekord omsetning i 4-1Q.
Men vi har advart mer enn en gang mot PGS.
Så det virker ikke til å gå inn.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 09:53 2927

Det er godt det er noen "som tror" de sitter med fasiten. Anbefaler i stede alle å høre web cast fra selskapet selv. Dette toget har ennå ikke forlatt perrongen men det er kun et tidsspørsmål. I mellomtiden kan forsyne seg av billige aksjer levert på et sølvfat av momentum algoritmer som fortsatt har overtaket en så lenge. PGS er et av få+ selskap på Oslo børs som kan gjøre deg steinrik. Men det er selvfølgelig risiko da selskapet er høyt gearet i motsetning til MSISE. Begge har en flott oppside om - når seismikk tar av. Om så skjer er oppsiden i PGS betydelig høyere grunnet gearinge. Uansett.. Lykke til alle mann. Sitter selv i begge.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 10:08 2871

Blir nok veldig lenge til PGS ser både 5 og 4 tallet igjen. Kommer det en korreksjon i olja i nær fremtid kommer PGS til å presses vanvittig nedover.
Obxserver
25.10.2021 kl 10:15 2851

PGS har gitt en ganske grei hint på hva som kommer i 2022, ref slide 19 i presentasjonen.
Samtidig har de fått solgt CCS kontrakter til 6m$...hvor er mediene/avisene? Hadde de grønne selskapene solgt tilsvarende hadde analytikerne priset selskapet til himmels.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 10:23 2806

Spiller liten rolle hva selskapet sier og spår. Det er institusjoner med mye penger som styrer kursen akkurat dit de vil og jeg tror det går til 2kr blank.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 10:46 2767

Du har i alle fall rett i at det er institusjoner som styrer kursen "dit de vill" om ikke aksjen får underleggende momentum. Men med en oljepris på snart syv års høy om som sannsynlig vil fortsette opp er det kun ett tidsspørsmål om når markedet vil "få øynene opp". Hvor kursen er når det skjer er selvfølgelig vanskelig å si men at vi skal ned å lage en ny ATL stiller jeg meg svært tvilende til. Selv tenker jeg vi er svært nær en bunn og at inngang nå er gunstig. Teknisk er det lite holdepunkter annet en en støtte i mulig dobbel bunn rundt NOK 3,51 fra siste uke i januar 2021. Tviler på at vi skal spesielt lavere en det selv om det ligger et target på 2,90 i en HS formasjon skapt av stuntet til DNB.
Obxserver
25.10.2021 kl 10:47 2776

Jeg personlig mener at denne er nærmere reprising enn kr 2. Samtidig er det ganske populært å shorte PGS for tida, men jeg ville ikke tatt den sjansen. Ligger iallefall mye skjult short under 0.5%, trenger bare litt fyr i raketten så starter oppskytingen med Jetfly 100 oktan short lead.
kapteinkjeks
25.10.2021 kl 11:16 2699

Her er det reprising som vil komme. Det eksisterer til og med finansielle veddemaal der ute om en oljepris paa 200 til neste aar.. hele seismikk-sektoren er klar for en supersyklus. sjekket salgssiden her for en halvtime.. kun 5000 roboten paa de fem overste plassene! hehe... den presses og presses ned som en fjaer.. naar spretter denne fjaeren opp.. I dag? i morgen?
Redigert 25.10.2021 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
hypotetic
25.10.2021 kl 11:25 2680

Det har vært særdeles lønnsomt å ligge short i PGS men de som gjør det er også veldig raske med å kjøpe når det snur. Taperne er de som selger seg ut fordi de antar at aksjen vil fortsette i den fallende trendkanalen. Er gode grunner til at det blir dårlige resultater også noen måneder og kvartaler etter Covid. Jeg tror de som snakker ned aksjen her inne egentlig vet bedre men ønsker å komme seg inn lavest mulig. Jeg er usikker på når men min spådom er at PGS aksjekursen innen 1 år helt plutselig begynner å stige kraftig og at vi senest innen 3 år ser kursnivåer over 40kr. Verdens energibehov dekkes i dag i Kina av over 60% kullkraft og India 68% Kullkraft og det samme skjer i Øst og Vest Europa og ellers i verden. Rystad sin avsluttende kommentar på Investordagene var at det beste Norge kan gjøre for klimaet er å øke gass og oljeutvinningen maksimalt i kommende år. Problemet er at klimaaktivister og ESG konkurransen blant Politikere og Banker har ført til et kortsiktig "kvakksalveri" som vil medføre store kortsiktige skadevirkninger med økt global forurensing frem til man igjen får økt gass og oljeproduksjonen og redusert den aller verste kullforurensningen. De som vurderer å selge nå bør overhøre 3 kvartalspresentasjonen nøye først! Det bør være ganske åpenbart ikke bare for ledelsen i PGS men også alle som følger selskapet at her snur markedet nå ekstremt kraftig de neste månedene fra krise til kraftig oppgang. https://globaldata.com/wp-content/uploads/2021/08/PR13543-01.png