Awilco LNG brennhete 2021


Har Awilco LNG har nå startet klatringen mot 8 kr som jeg mener er en fair prising på selskapet, de siste 5-6 dagene viser at interessen for selskapet er stor.

Det er hevet over en hver tvil at ALNG leverer et fantastisk resultat i 2021, og starten på 2022 er også godt sikret. Det spås ett superhett LNG marked 21/22, så det ventes i spenning på neste T/C for selskapet.

Legger ved Storheill q2 kommentar som belyser godt selskapets drift i 2021.

Jon Skule Storheill, administrerende direktør, kommenterte:

“Vi er glade for å kunne levere et annet sterkt resultat i andre kvartal 2021, noe som bringer resultatet for første halvår til USD 10,2 millioner og en gjennomsnittlig netto TCE for perioden på USD 78 000 per dag. Med begge fartøyene chartret på fastrentekontrakter til en gjennomsnittlig rente på like under USD 80.000 per dag gjennom 1. kvartal 2022, er jeg glad for å kunne rapportere at vi forventer å levere et sterkt resultat også i andre halvår. Fokus fremover vil være å dra nytte av den langsiktige styrken i LNG-markedet. ”
Redigert 13.09.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare

Nedsiderisiko i forhold til rater på $300.000 ja definitivt,men neppe i forhold til dagens rater på rundt $88.000,-

Det genereres uansett en del cash i selskapet nå.

Denne er interessant. Hvordan kommer Kinas gassbehov til å utvikle seg frem mot OL? Har Europas seneste gasskjøp satt ekstra press på Kina?

https://youtu.be/pC9SwnEj2Ww

Jeg har ingen indikasjoner på at Awilco LNG står på kjøpslisten til noen, men basert på nå-situasjonen så er det mange som kunne kjøpe seg mye sikkerthet for en billig penge ved å kjøpe et selskap med 2 båter som står fritt fra Q2-2022.
rammern
11.01.2022 kl 10:16 4791

OK , langt fra Paretos kursmål på 7,- .Ser en fornuftig kjøpsmulighet nå . Siste kurs 5.14 realtime
Gass ser ut til å ha gode fremtidsikter over flere år . Nybygging av skip vil bli vesentlig dyrere og vil slå ut i verdivurderingen av Alng videre .Tar selv imot aksjer til 5,-
Foreløpig motatt 5,8 k
Redigert 11.01.2022 kl 11:27 Du må logge inn for å svare

Selv kjøpte jeg 200.000 aksjer på 2,20. Jeg blir sittende og tror du har helt rett når du skriver at "Gass ser ut til å ha gode fremtidsikter over flere år", akkurat derfor tror jeg den nye avtalen Awilco LNG signerer Q1-2022 vil medføre god lønnsomhet og muligheten for utbytte.
rammern
11.01.2022 kl 15:22 4714

Må legge inn nytt kjøp . Fikk alt til 5,- i første runde Så blir det å vente til Q
Redigert 11.01.2022 kl 15:50 Du må logge inn for å svare

Arctic i går:

LNG – Gas slides on muted demand and mild weather
According to Bloomberg, the North-West Europe’s LNG import level is now at the highest level since Dec ’19, thus partially offsetting the muted flows from Russia. The high import, in conjunction with the lowest seasonal withdrawals since 2014, have led to gas prices sliding for two days in a row. Despite the mentioned factors, inventories are still at a seasonal low prior to entering the coldest months. With geopolitical tensions, volatility in the gas price is expected to continue.



Fearnleys Weekly Report, :1 Year T/C 155-165k TFDE: $ 94000 pr 10/1-22
Enig
rammern
13.01.2022 kl 16:57 4276

Ok kjøp 5,06 i dag
Tar fortsatt mot kjøp der , for de som ikke ser verdiene i selskapet ,)
Redigert 14.01.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
invester
19.01.2022 kl 12:41 3947

Ser ut som folk priser inn litt risiko i forhold til kontraktene som går ut i Q1. Bør jo snart komme noe nytt her. Inntil videre så tror jeg den kan synke ned mot sjiktet 3,5-4kr.
rammern
19.01.2022 kl 16:10 4026

Lite tiltro til Pareto skjønner jeg , som nylig hevet kursmål fra 5,- til 7,- med tanke på Q og utsikter .
rammern
20.01.2022 kl 10:15 3941

Dagens fall skyldes at Kina selger LNG laster til nødtrengende ;) Selvfølgelig også for at de selv fyrer med kull for alt det betyr .
Mest sannsynlig til de med samme ståsted politisk .
Man skal være ganske grønn i aksjemarkedet om man skal foreta sell off ut fra den slags meldinger
Redigert 20.01.2022 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
rammern
20.01.2022 kl 11:09 3917

Nå nærmer seg neste q og størrelsen på utbytte blir spennende
Redigert 20.01.2022 kl 16:22 Du må logge inn for å svare

Skal Tor Olav ut å handle flere LNG-skip nå? Har jo prøvd seg på Awilco tidligere...

Nei, det skal han ikke. Og spesielt ikke siden Golar blir en minoritetsaksjonær i Cool Company. Det har heller ikke tidligere vært aktuelt for Golar å kjøpe Awilco. De forsøkte en sammenslåing av selskapene som det aldri ble noe av.
Redigert 20.01.2022 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Ariks
21.01.2022 kl 09:59 3629

Pareto hevet kursmål og refererte til ett brennhett marked som ikke er der lenger. LNG ettårskontrakter på frakt ligger ennå høyt (91') men 11' under toppen på 102', i følge https://fearnpulse.com/. Men 91' er langt over bunnen i fjor (Q1) på 48/49' - så uansett en positiv tid å inngå kontrakter nå i forhold til i fjor. Ser også at Flex lng har falt 23% siden 14. januar.
Toppkursene i desember (og guiding til Pareto) var nok under en forventning av at ratene skulle fortsette å øke fra 102'. Tror "riktig" kurs ligger rundt 5,8-6,2. Hvis da ikke russerne angriper Ukraina, som Biden tror ;-).
Inceptor
21.01.2022 kl 11:09 3580

Hva tror du vil skje med ratene om russerne skulle finne på å angripe?
Ariks
22.01.2022 kl 17:15 3384

Et angrep fra russerne vil skape usikkerhet rundt leveranser til Europa fra Russland via gassrør. Tyskland vil antageligvis ikke åpne opp den nye gassrørledning Nord Stream og gass via rørledninger i Ukraina vil stoppe opp. Da vesten også vil gjennomføre ekstremt skadelige økonomiske sanksjoner, vil Russland også true med å stenge all gass til Europa. Insentiver på begge sider, altså. Europa må da støtte seg på lng frakt pr skip for å få nok gass. Ingenting av dette må skje når Russland angriper. Men bare frykten for at det skjer og den høye sannsynligheten for at det skjer, vil drive lngfraktratene til værs i hele verden. Leser nå breaking news on at USA trekker ambassadeansatte ut av Ukraina på mandag.Bare det vil nok også hjelpe på kursen/ratene
Ariks
22.01.2022 kl 17:29 3381

Europa importerer ca 243 milliarder kubikk med gass fra Russland. https://www.highnorthnews.com/nb/russisk-gass-blir-stadig-mer-viktig-europa

Dette tilsvarer 1557 turer med et awilco skip, som tar 156000 kubikk. Det er ikke nok lng skip i verden som kan erstatte frakten til bare Europa, skulle Russland falle fra som gassrør-eksportør til Europa. Det betyr skyhøye rater. Så får vi håpe ALNG er heldig med timingen i forhandlingene om nye kontrakter på sine skip, da de har kontrakter som går ut i april/mai.

Representanter for Joe Bidens regjering har snakket med myndighetene i Qatar om muligheten for økte gassleveranser til EU, melder Bloomberg.

Ifølge byrået er årsaken frykt for at ytterligere russisk aggresjon mot Ukraina kan føre til en situasjon der det blir gassmangel i EU. Russland er med stor margin den største gassleverandøren til EU, med Norge på en andreplass.
Hvis konflikten rundt Ukraina fører til skjerpede sanksjoner mot Russland, kan landet i teorien svare med å skru igjen gasskranene. Så langt i vinter har leveransene til Europa allerede vært uvanlig lave.

Så må vi ikke glemme at Flex LNG ikke opererer med mange skip i spot-markedet. Awilco LNG vil nok også signere en ny 2-3 årskontrakt på sine to skip, så de sesongmessige svingningene man har sett tidligere vil ikke være like sterke.
Redigert 23.01.2022 kl 14:23 Du må logge inn for å svare

Mandag steg gassprisen i Hollands terminkontraktmarked med 18 prosent, og oppturen fortsatte tirsdag. Nivået er nå mer enn firedoblet på et år.

Goldman Sachs tror råvaren kan bli opptil 100 prosent dyrere, dersom det blir krig mellom Ukraina og Russland. Importen av russisk gass er allerede uvanlig lav, men hvis den helt blokkeres, vil gassetterspørselen i høy grad overstige tilbudet. Goldmans råvareanalytiker nevner særlig faren for flere sanksjoner knyttet til Nord Stream 2-prosjektet. USA forsøkte i flere år å forhindre bygging av rørledningen, men lyktes bare i å forsinke den.

Og i dette markedet sitter ledelsen i Awilco LNG å forhandler rater for de neste 2-3 årene...

Det finnes heller ikke nok alternativ LNG eller pipelinegas i verden som kan erstatte bortfallet av 243 mrd standard m3 dersom Russland stenger leveransen.

Awilco kjøper seg inn i Cool Company.

Awilco LNG investerer i Trøim-rederi: «Støtter konsolidering»
en time siden · E24/Infront TDN Direkt
Gassfraktrederiet Awilco LNG har investert i Tor Olav Trøim-satsingen Cool Company gjennom dets nylig meldte rettede emisjon og blitt tildelt 700.000 aksjer til en samlet verdi av syv millioner dollar, eller 63 millioner kroner.
«Awilco LNG støtter konsolidering av LNG-markedet og ser frem til å fortsette samarbeidet med CoolCo», skriver selskapet.
Styret i Awilco LNG er fortsatt forpliktet til uttalelsen fra tredje kvartal 2021-rapporten om å returnere kapital til aksjonærene og har til hensikt å foreslå et utbytte i tråd med størrelsen på investeringen i CoolCo til den årlige generalforsamlingen som er planlagt i mai 2022, fremgår det videre.
Cool Company blir til ved at Golar LNG skiller ut åtte gassfraktskip. Selskapet vil i utgangspunktet ha en markedsverdi på 375 millioner dollar, tilsvarende 3,28 milliarder kroner.
Den israelske milliardæren Idan Ofers selskap Eastern Pacific Shipping blir største aksjonær.
Golar LNG, der Trøim er styreleder og storeier, vil ha en eierandel på minst 125 millioner dollar i Cool Company.

Dette er en meget interessant børsmelding!

Cool Company har allerede 8 stykk TFDE LNG skip på størrelsesorden 160,000 cbm. Hvordan kunne 2 stykk 156,000 cbm passe inn?

Altså 10 skip i samme størrelse og alder.

Hva vil en eventuell merger bety for aksjekursen?

Styret i Awilco LNG er fortsatt forpliktet til uttalelsen fra tredje kvartal 2021-rapporten om å returnere kapital til aksjonærene og har til hensikt å foreslå et utbytte i tråd med størrelsen på investeringen i CoolCo til den årlige generalforsamlingen som er planlagt i mai 2022.

Noen som har kalkulatoren tilgjengelig?

Blir vel litt over 50 øre i utbytte pr aksje
Vet ikke om det er et årsutbytte eller om dette er kvartalsutbytte?
Redigert 28.01.2022 kl 17:21 Du må logge inn for å svare

Det er vel ganske åpenbart at det på et tidspunkt kommer en sammenslåing av flåtene. Dette vil trolig gjøres minst mulig inn-/utvannende for aksjonærene i begge selskap. I så fall bør vel aksjekursene relativt sett forbli noenlunde uforandret. Du får bruke helgen på å regne på verdsettelsen av skipene i de to selskapene ;-)

Fra en annen tråd: Det er ca. 130 millioner aksjer i ALNG. 700.000 aksjer a 10 USD i cool company som de nå har kjøpt tilsvarer 0,005 pr. aksje i ALNG, ganger 10 USD som blir 5,3 cent = 48 øre.
rammern
29.01.2022 kl 05:59 2284

Ja . Man kan regne ut fra tall og info.
For meg har Alng vært billig lenge og blir stående ut fra kurs nå .
At noen kjente som trader i aksjen ut fra før gjort og nå er i pensjon spisser
rammern
29.01.2022 kl 15:38 2136

Trøim har fått med Alng for å gjøre senariet sitt gunstig gitt markedets lave markedsvurdering .
Kan kursen ha blitt presset ned i fokant fordi dette var på gang ?
rammern
29.01.2022 kl 15:44 2125

For meg er dette antagelig gjort .
Tar vent å se modus i alng videre

I så fall ikke av andre grunner enn at enkelte aksjonærer velger å selge ALNG for istedenfor å satse på Cool Co.
Dennis00
30.01.2022 kl 11:11 1949

Ser vi 7kr før 18 februar og Q4 slippes?

Resultatet er vell gitt og vil ligge på usd 0,04-0,045 pr. aksje, men noen faktorer som er uhyre spennende.

ALNG vil nok slippe nyheter om kontrakter for skipene, selv tror jeg en vil brukes i spotmarkedet inntil videre.
Rettssaken ang. kollisjonen mai 2019 nærmer seg, her er det ett betydelig beløp ALNG kommer til å kreve da deres TC ble kansellert samt drydocking og reprasjonskostnader.

Noen som har lest størrelse på kravet?
Redigert 30.01.2022 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
rammern
30.01.2022 kl 11:55 1906

Uten å prøve å være helt nøyaktig havner jeg på 0,43 NOK i utbytte pr aksje

Kollisjonen i mai 2019? Dette var nytt for meg. Legg gjerne inn mer informasjon.
Dennis00
30.01.2022 kl 14:57 1797

Med henvisning til pressemelding nr. 2/2019 og børsmelding 3. juni 2019, er WilForce (fartøyet) for tiden på verftet i Singapore for reparasjoner etter en kollisjon som kun forårsaket skrogskade og ingen skade på liv eller miljø. Reparasjonene skrider frem som planlagt og forventes fullført i slutten av august/begynnelsen av september. Utgifter til reparasjoner dekkes av forsikringen.
På tidspunktet da det ble truffet av det andre fartøyet, var WilForce ansatt på en 9-12 måneders tidsbefraktningskontrakt som startet i september 2018 som annonsert 5. juli 2018. Befrakteren har i dag varslet Awilco LNG om sin beslutning om å kansellere den gjenværende perioden av timecharterkontrakten på grunn av den forlengede off-hire perioden som kreves for å reparere fartøyet. Dette er en rettighet Charterer har i henhold til Charter Party-vilkårene. Fartøyet har tapsforsikring i tråd med markedsrentenivåer som kompenserer for det meste av den tapte leiekontrakten.
For å gjenta, basert på en foreløpig vurdering av fakta, holder Awilco LNG det andre fartøyet fullt og helt ansvarlig for kollisjonen, og selskapet forventer å få dekket alle kostnader og utgifter, inkludert forsikringsegenandeler, off-hire og tapt time charterleie i god tid. .
WilForce forventes å være tilgjengelig for nye befraktningsmuligheter i forkant av den sesongmessige sterkere vinterperioden på den nordlige halvkule. Selskapet ser at befraktningsmarkedet strammer seg inn i Q4 2019 på bakgrunn av at leveransene av nybygg avtar i andre halvdel av 2019, kombinert med at mesteparten av den nye LNG-produksjonskapasiteten som er planlagt for oppstart i 2019 blir satt i drift i andre halvår og av kurs økte etterspørselen foran vinteren. Dette synet støttes allerede av gjeldende myke rater i ledeteksten sammenlignet med høyere priser tilgjengelig for kontrakter som starter i Q4.

Hater å ødelegge festen, men det meste av pengene som dette kostet har rederiet allerede fått tilbake vi forsikringselskapet. Dvs, det skaden kostet + off-hire forsikring. Dersom de lykkes 100% i rettsaken kan det hende de vinner tilbake egenandelene (deductibles), men det er nok ikke så mange hundretusen dollars. Det de eventuelt vinner utover det blir regress til forsikringselskapet.