Shorting er svindel?

Cartr
AXA 25.10.2018 kl 10:08 2822

Jeg vet ikke mye om shorting, men slik jeg oppfatter det handler det om å vedde ned en aksje som har alle odds på oppgang. Store aktører som Fredriksen m.fl. Kjøper opp store aksjebeholdninger og låner ut aksjene til Shortere mot betaling. Disse shorterne (haiene) presser så ned aksjekursen og storhaiene kjøper på stadig lavere nivåer og vel vitende om at aksjen raser i været når de selv ønsker det.

Dette gjør at småaksjonærene og alle de uvitne som ble lokket til å opprette aksje «spare» konto taper store penger. Stop loss har blitt en vits og stadig nye positive meldinger fra selskapet tyder på opp og de kaster seg på i gjen i håp om å få tilbake pengene sine, og de går på nye smeller. Helt til de har brent seg nok.

Er ikke dertte regelrett svindel, akseptert sådan, hvor større aktører får lov til å manipulere aksjekurser, mens vanlige folk ville blitt straffet med fengsel for å prøve å manipulere opp eller ned en kurs?

Slik jeg ser det er børs et spill og et kynisk pengespill under dekke av investering... Og jeg er skremt over regjeringens oppfordring til at småsparerne skal sette pengene sine i dette spillet hvor selv banken din vil lure deg om de kan. Noen smarte hoder fant ut at det stod over 1000 milliarder på folks sparekontoer...


Turboen settes nå inn. Nå får Fredriksen og haiene hjelp fra Investtech. AXA vil rase???

I TORSDAGENS RAPPORT FRA INVESTTECH ANBEFALES SALG AV AKSJER I AXACTOR OG SOLSTAD OFFSHORE.
- Axactor SE har brutt ned gjennom gulvet i den fallende trendkanalen på mellomlang sikt. Dette signaliserer enda sterkere falltakt. Negativ volumbalanse indikerer at selgerne er aggressive mens kjøperne er passive. Dette svekker aksjen. Aksjen er i tillegg oversolgt på RSI, noe som gir et negativt momentum. Det er lite støtte under dagens nivå. Aksjen er positiv på innsidehandler. Vurdering: Salgskandidat, skriver Investtech. https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Analytiker-frykter-kursfall-anbefaler-salg9

Disse turboene ser også ut til å virke sterkt når større aktører nesten samtidig går ut og advarer mot krakk, og panikken sprer seg. 200 milliarder byttet hender på Oslo børs under siste nå nylig. selvsagt skaper slik aktivitet panikksalg for de mer uerfarne.
Redigert 20.01.2021 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2018 kl 10:23 2788

Shortere har fått maltraktere kursen med velsignelse fra topp20.. da er det lite vi småfolk kan gjøre... dnb er også inni i denne lurendreis suppa her.... sommeren 2019 skal jeg lette meg for det meste av aksjer... gidder ikke dette hodebryet lenger, skal bli en befrielse..

Kjøper heller leilighet nr 2
Redigert 25.10.2018 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2018 kl 10:27 2777

Hjertens enig med tråstarter , akk ja trist at de for lov til å holde på, dette er absolutt siste gangen jeg gidder å investere i aksjer på børsen som er shortet.
Redigert 25.10.2018 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
25.10.2018 kl 10:35 2739

Shorting er en fin måte å skape et balansert aksjemarked med færre bobler. Absolutt ikke like ondt som mange skal ha det til.
Slettet bruker
25.10.2018 kl 10:41 2708

Selvfølgelig må man ha shorting, men.. det er måten det blir brukt på til tider, avtalt spill med de store aktørene.. de naive har skylapper og ser ikke sånt, bææ :) neida, joda...
Redigert 25.10.2018 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
davan
25.10.2018 kl 10:48 2681

Rec stiger i dag og, mest pga shorting. Shorterene må nemelig kjøpe aksjer når kursen stiger, ellers bare øker tapet.
Slettet bruker
25.10.2018 kl 10:55 2645

henger ikke på greip at et selskap som Axactor har fått så mye tyn ned 22% denne mnd
Redigert 25.10.2018 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Fjøsnisse
25.10.2018 kl 11:01 2615

Alle inkassoselskapene får tyn. Ser vi på det fundamentale, er det mer ulogisk at B2-holding, et selskap som tjener penger som gress, faller tilsvarende mye.

Nå er det bare å håpe at begge legger frem gode tall med optimistisk guiding fremover. Da kan det forhåpentligvis snu.
Slettet bruker
25.10.2018 kl 11:05 2596

Hele Europa snur opp,