Sendrektig utredning av Nord-Norge bane.

Slettet bruker
16.09.2021 kl 23:02 399

Man skal først i 2023 komme med en utredning her.
Det er ikke sånn man tilnærmer seg dette tema.

Og hva skal bygges av baneoppgraderinger mellom Trondheim og Bodø mens denne utredning pågår ?

Vi har jo fastlagt prosjektet forlengst her på forumet :

Fase 1 : Narvik - Nordkjosbotten.
Fare 2 : Nordkjosbotn - Alta.
Fase 3 : Fauske - Narvik
Fase 4 : Alta - Tana Bru.

Enkeltspor dimensjonert for 250 km/t. Godt med lange forbikjøringsspor.
Ikke skinner oppe på stolper. Reinen får anvist rause krysningsområder.
Bebyggelse unna sporet må bygge tilbringersystemer til sporet.
Men mulige store snømengder i skinnegangen, og håndtering av dette, må det sees på.
Man vet lokalt hvordan det er med dette. Og hvor lenge dette varer hvert år.

Om klimamålene oppfylles i 2030 og 2050, blir det ikke noe av Nordøstpassasjen.
Den vil da ikke bli isfri seilingsåpen.
Men Nord-Norge er viktig utfra fiskeri, øvrig sjømat, naturopplevelser, turisme, mineraler,
vindkraft, kraftkrevende industri, en viss olje og gassvirksomhet, forvaltning av store havområder,
Svalbard, Jan Mayen, Bjørnøya osv.

Det norske folk unner Nord-Norge jernbane. Dette handler om å bygge landet.
Samfunnsøkonomisk vil dette være forsvarbart. Men det er klart beskaffenheten av
linjen fra Trondheim til Fauske har også sitt å si på sikt. Denne må omgjøres så den
tåler høyere fart. Men rask ny bane fra Fauske til Tana Bru vil hjelpe betydelig på
internsamferdselen i denne delen av landet. Heri inkl. de nye moderne tilbringer-
løsninger som vil bli laget til banen.

Nord-Norge trenger infrastrukturen en moderne jernbane vil gi. Men opprustning av E 6
til moderne standard er også viktig. Det er ingen motsetning i dette. Moderne vei og
moderne jernbane vil virke gjensidig berikende på hverandre. Til glede og gavn for folk
og næringsliv.
Redigert 16.09.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
snoken
16.09.2021 kl 23:47 360

Mange her i nord som ikke vil ha togskinner,hva er nytteverdien?Gidder ikke å sitte i 30 timer i tog når jeg kan fly.
Bruk heller penga på noe mer fornuftig men det er nå min mening
Slettet bruker
16.09.2021 kl 23:55 352

De skal få både en rask jernbane og en rask vei. Det handler om interntransport i landsdelen.
Fly vil det også være.