KOA - LONG-TRÅD, for de tålmodige
Dette er en liten motpol til Nikkos Tradertråd, der øretraderne florerer og hjelper robotene.
Med det samme de har gjort et salg, ønsker de kursen nedover igjen...og vi kommer aldri videre oppover.
Vi hadde et fint brudd opp fra vimpelformasjon i går. dette førte til fin stigning, slik teknisk analyse tilsier.
Vi nådde en motstand som ikke ble brutt i denne omgang. Roboter og tradere har kjørt den ned igjen til støtten rundt 2,37-2,38.
Forhåpentligvis holder støtten, slik at vi får en vending opp igjen.
Med det samme de har gjort et salg, ønsker de kursen nedover igjen...og vi kommer aldri videre oppover.
Vi hadde et fint brudd opp fra vimpelformasjon i går. dette førte til fin stigning, slik teknisk analyse tilsier.
Vi nådde en motstand som ikke ble brutt i denne omgang. Roboter og tradere har kjørt den ned igjen til støtten rundt 2,37-2,38.
Forhåpentligvis holder støtten, slik at vi får en vending opp igjen.
Redigert 13.10.2022 kl 13:35
Du må logge inn for å svare
blundstone
09.03.2022 kl 11:33
8552
Furuen skrev Nytt kursmål på E24 = 4,38.
Jeg tror KOA holdes nede av:
1. generell usikkerhet i markedet
2. problemene med å få tak i komponenter, som fører til at bilindustrien går for halv maskin
3. pluss at noen kanskje sitter på gjerdet og venter på at pengene for de solgte divisjonene skal komme på plass og tilbakekjøpene skal starte
Etter hvert som disse usikkerhetsmomentene forsvinner, tror jeg kursen kommer til øke betydelig. Det tærer på tålmodigheten nå, men det er nødt til å skje før eller siden. Og når bilprodusentene får opp dampen igjen og skal ta igjen etterslepet, tror jeg vi får en skikkelig ketchupeffekt.
1. generell usikkerhet i markedet
2. problemene med å få tak i komponenter, som fører til at bilindustrien går for halv maskin
3. pluss at noen kanskje sitter på gjerdet og venter på at pengene for de solgte divisjonene skal komme på plass og tilbakekjøpene skal starte
Etter hvert som disse usikkerhetsmomentene forsvinner, tror jeg kursen kommer til øke betydelig. Det tærer på tålmodigheten nå, men det er nødt til å skje før eller siden. Og når bilprodusentene får opp dampen igjen og skal ta igjen etterslepet, tror jeg vi får en skikkelig ketchupeffekt.
Furuen
09.03.2022 kl 12:03
8782
Tenk deg tanken: I stedet for å kjøpe tilbake egne aksjer, så hadde de delt ut 1 kr pr aksje i utbytte.
DET hadde gjort seg på aksjekontoen!
DET hadde gjort seg på aksjekontoen!
cover
09.03.2022 kl 16:21
8558
KOA nådde årets høyeste volumomsetning i dag. Det må vi jo si oss godt fornøyd med. Og Q4 venter like rundt hjørnet.
Furuen
11.03.2022 kl 19:23
7848
Jeg vet ikke om folk er klar over hva en sletting av egne aksjer innebærer.
Når et selskap skal slette egne aksjer, er et av alternativene at pålydende for disse aksjene blir tilbakebetalt til aksjonærene.
Pålydende for KOA-aksjen er kr 1,-.
Kjøper selskapet 100 mill. aksjer og sletter disse, er det med andre ord 100 mill. som skal tilbakebetales til aksjonærene.
Det skulle røft regnet tilsi ca 11 øre pr. aksje.
Noen som mener noe annet?
Når et selskap skal slette egne aksjer, er et av alternativene at pålydende for disse aksjene blir tilbakebetalt til aksjonærene.
Pålydende for KOA-aksjen er kr 1,-.
Kjøper selskapet 100 mill. aksjer og sletter disse, er det med andre ord 100 mill. som skal tilbakebetales til aksjonærene.
Det skulle røft regnet tilsi ca 11 øre pr. aksje.
Noen som mener noe annet?
Redigert 14.03.2022 kl 09:19
Babbe
11.03.2022 kl 19:52
7814
Jeg har aldri hørt om at sletting av aksjer medfører noen form for kontantutbetaling.
Om aksjene slettes eller ikke etter tilbakekjøp betyr i praksis ingenting. Dersom du som aksjonær få indirekte eierskap av de tilbakekjøpte aksjene.
Om aksjene slettes eller ikke etter tilbakekjøp betyr i praksis ingenting. Dersom du som aksjonær få indirekte eierskap av de tilbakekjøpte aksjene.
C-Eiken
11.03.2022 kl 20:15
7785
Heller ikke jeg. Sletning af aktier er blot aktier der fjernes fra markedet og ikke kan handles. Indirekte bliver de resterende mere værd, hvilket som regel ses stille og roligt som selskabet tjener penge og derved højere PE
Redigert 11.03.2022 kl 20:16
Bare lurer Furuen. Hvordan vet du pålydende er kr 1?
telefusken
12.03.2022 kl 16:11
7298
Babbe
12.03.2022 kl 17:28
7301
Dersom sletting vil medføre utbetaling av 1 kr pr aksje (som sagt, jeg klarer ikke google meg frem til om det stemmer), så er det bare å la være å gjøre det. Kjøp tilbake aksjer og hold dem i balansen til evig tid. I praksis er det det samme som sletting.
Furuen
13.03.2022 kl 10:07
7007
Det er mulig det er det som er planlagt. Jeg husker ikke om de sa hva som skulle gjøres med de tilbakekjøpet aksjene. Vi får vel vite mer på tirsdag.
AuneTRD
13.03.2022 kl 16:16
6878
Pålydende er egentlig en regnskapfiksjon. Når man utsteder aksjer så har disse en «pålydende» verdi (av og til kalt «nominelt beløp» som var det det sto på aksjebrevene man hadde i gamle dager. Man kan ikke utstede aksjer til lavere kurs enn dette. Antall aksjer ganger pålydende gir den verdien som står i balansen på linjen for aksjekapital. Hvis man på et senere tidspunkt utsteder aksjer til en høyere kurs (noe man som oftest gjør) så vil forskjellen mellom kurs og pålydende føres i regnskapet på overkursfondet. Disse to linjene i balansen, pluss opptjent egenkapital, utgjør selskapets egenkapital. Det er med andre ord bare snakk om at disse tingene hører til på forskjellig sted i balansen.
Hvis et selskap har hatt så store tap at egenkapitalen er redusert til der hvor det bare er aksjekapital igjen, eller hvis man ønsker å utstede nye aksjer til under pålydende, så må GF beslutte en nedskrivning av egenkapitalen. Da fører man «penger» i regnskapet ut av Aksjekapital og over på overkursfondet til det er enten lavt nok pålydende til å utstede aksjene til en kurs folk er villige til å betale, eller til det er lav nok aksjekapital til at den er mindre enn eller lik egenkapitalen som er igjen.
Den aksjekapitalen som nedskrives ved sletting kan enten brukes til å dekke inn tidligere tap (hvis det fortsatt er negativ opptjent egenkapital i selskapet) eller overføres til overkursfondet. Den trenger ikke betales ut, og det er ingen automatikk i at dette gjøres hvis ikke selskapet er i en avvikling.
En underpriset aksje vil gjennom tilbakekjøp skape en enorm meravkastning for aksjonærene. Ikke kun gjennom å øke aksjekursen kortsiktig, men også gjennom å gi hver aksje en større andel av det fremtidige overskuddet.
Hvis et selskap har hatt så store tap at egenkapitalen er redusert til der hvor det bare er aksjekapital igjen, eller hvis man ønsker å utstede nye aksjer til under pålydende, så må GF beslutte en nedskrivning av egenkapitalen. Da fører man «penger» i regnskapet ut av Aksjekapital og over på overkursfondet til det er enten lavt nok pålydende til å utstede aksjene til en kurs folk er villige til å betale, eller til det er lav nok aksjekapital til at den er mindre enn eller lik egenkapitalen som er igjen.
Den aksjekapitalen som nedskrives ved sletting kan enten brukes til å dekke inn tidligere tap (hvis det fortsatt er negativ opptjent egenkapital i selskapet) eller overføres til overkursfondet. Den trenger ikke betales ut, og det er ingen automatikk i at dette gjøres hvis ikke selskapet er i en avvikling.
En underpriset aksje vil gjennom tilbakekjøp skape en enorm meravkastning for aksjonærene. Ikke kun gjennom å øke aksjekursen kortsiktig, men også gjennom å gi hver aksje en større andel av det fremtidige overskuddet.
Om og hvis det blir slik. Når kan man feks selge seg ut. Vil vel ta en tid før utbetalingen kommer og må man sitte med aksjene til da.
Eller holder det ha de dagen det eventuelt meldes?
Eller holder det ha de dagen det eventuelt meldes?
Ryzen_invest
14.03.2022 kl 08:53
6525
Er du opptatt av utbytte, så må du forholde deg til;
Declaration Date
Ex-Dividend Date
Record Date
Payment Date
Legger ved en link, så kan du lese selv...
https://www.gurufocus.com/news/474898/the-difference-between-the-exdividend-date-record-date-and-pay-date?gclid=EAIaIQobChMIzY-Dl4rF9gIVEtZ3Ch2w-wbfEAAYASAAEgKSlPD_BwE
Declaration Date
Ex-Dividend Date
Record Date
Payment Date
Legger ved en link, så kan du lese selv...
https://www.gurufocus.com/news/474898/the-difference-between-the-exdividend-date-record-date-and-pay-date?gclid=EAIaIQobChMIzY-Dl4rF9gIVEtZ3Ch2w-wbfEAAYASAAEgKSlPD_BwE
McWearq
16.03.2022 kl 07:49
6122
Så skete der næsten det værste der kunne ske, at KOA udsatte opkøbet af egne aktier. Jeg har hele tiden argumenteret for at kursen ikke ville stige nævneværdigt som følge af dette opkøb, og det er jeg nu fuldstændigt sikker på ikke bliver tilfældet når de, forhåbentligt får gang i opkøbet på et tidspunkt. Med endnu et dramatisk kursdyk, som åbenbart er blevet standard hver gang ledelsen udtaler sig, er der igen ophobet et betydeligt salgspres, som vil blive udløst ved enhver lille stigning. Selv er jeg også ved at miste tålmodigheden, og fingeren nærmer sig salgsknappen.
Det er noget skidt at de udsætter opkøbet fordi det signalerer at der kan være meget hårde tider i vente den nærmeste tid. Jeg er ret sikker på at de ville være i stand til at gennemføre købet for mindre end 300 millioner NKR, og det er ikke godt hvis de ikke kan undvære dem i kassen, set i lyset af de mange kontanter de har fået ind ved salget af to divisioner.
Det er noget skidt at de udsætter opkøbet fordi det signalerer at der kan være meget hårde tider i vente den nærmeste tid. Jeg er ret sikker på at de ville være i stand til at gennemføre købet for mindre end 300 millioner NKR, og det er ikke godt hvis de ikke kan undvære dem i kassen, set i lyset af de mange kontanter de har fået ind ved salget af to divisioner.
Ryzen_invest
16.03.2022 kl 08:05
6099
Synes utsettelsen er fornuftig. De er vel redd for å brenne seg, og tar noen forhåndsregler. Men kommunikasjonen rundt det hele er elendig. For den langsiktige koa medeier, vil det ikke ha noe å si uansett.
Når det varslede tilbakekjøpsprogrammet faktisk blir gjennomført som lovet om ikke så altfor lenge, vil det utvilsomt være egnet til å løfte aksjen. På kapitalmarkedsdagen i desember sa selskapet at de ville kjøpe tilbake ti prosent av aksjekapitalen. Det er mye.
Når det varslede tilbakekjøpsprogrammet faktisk blir gjennomført som lovet om ikke så altfor lenge, vil det utvilsomt være egnet til å løfte aksjen. På kapitalmarkedsdagen i desember sa selskapet at de ville kjøpe tilbake ti prosent av aksjekapitalen. Det er mye.
Redigert 16.03.2022 kl 08:11
Furuen
16.03.2022 kl 09:59
5626
Får vi flere halvmilliardkontrakter nå, så går vel kursen under 2,-.
Ryzen_invest
16.03.2022 kl 10:18
8790
hehe... Ja, må innrømme at det er merkelig. Lurer på hva som skal til egentlig for at aksjen skal prises "riktig". Gjennomført tilbakekjøp, aksjespleis, og komme seg over til den tyske børsen??
Furuen
21.03.2022 kl 10:45
8700
Tror ikke vi går under 2,45.
Så selger du nå, så selger du veldig nær bunnen, tror jeg.
Så selger du nå, så selger du veldig nær bunnen, tror jeg.
Tro gjør vi i kirken og hva som er bunnen er det bare Gud som vet. Uansett så virker ledelsen helt handlingslammet og venter med tilbakekjøp før den er mye lavere , de venter tydeligvis lavere kurs.
Gullhaugen
21.03.2022 kl 14:00
8533
Det ser ut som den skal ned å tette 2.3 tallet ....kommer det noen røde dager nå så er det rett ned. Aksjen er i en kraftig synkende trend kanal nå dessverre.
Den henger i løse luften nå å kan rase når som heldst.
Den henger i løse luften nå å kan rase når som heldst.
Redigert 21.03.2022 kl 14:02
McWearq
21.03.2022 kl 14:30
8487
Det er alt andet end aktionærvenligt at udsætte det tilbagekøb som næsten alle aktionærer har set frem til. En virksomhed behøver ikke at være polstret med så meget kapital at det næsten er lig med børsværdien. Hvis de ikke mener at kunne undvære de 250-300 millioner kroner nu, så er jeg meget bange for at de ikke har fortalt os alt omkring de nære fremtidsudsigter, hvorfor jeg tror at vi kan se frem til en alvorlig nedgang i forecast for 2022 når det kommer (i forhold til 2021)
Furuen
21.03.2022 kl 16:32
8439
De drar oss ned og ned, men støtten på 2,45 har holdt til nå.
Shorten på 0,5 % er som et barnemig i havet.
Shorten på 0,5 % er som et barnemig i havet.
Dølle
21.03.2022 kl 17:53
8346
Ledelsen i Koa minner om Dno, Sitter litt for ofte med tanker som, hva foregår
stian_oslo
21.03.2022 kl 19:32
8236
Er det noen som stiller styret spørsmål ang kursen, til akekjøp, guiding og fremtid. Jacob var mannen IR ansvarlig. Hva nå?
Furuen
24.03.2022 kl 16:23
7790
Tror ikke det er selskapet som er søppel. Verre med de som herjer med kursen.
Furuen
28.03.2022 kl 10:49
7447
Fra Twitter:
Kongsberg Automotive
@KongsbergAutomo
·
26. mar.
Glimpses from our CEO, Joerg Buchheim’s visit to KA sites in Gothenburg, Sweden, and Epila, Spain last week.
#KongsbergAutomotive #KATogether #AutomotiveIndustry #CEOvisit #Spain #Sweden
https://twitter.com/KongsbergAutomo
Kongsberg Automotive
@KongsbergAutomo
·
26. mar.
Glimpses from our CEO, Joerg Buchheim’s visit to KA sites in Gothenburg, Sweden, and Epila, Spain last week.
#KongsbergAutomotive #KATogether #AutomotiveIndustry #CEOvisit #Spain #Sweden
https://twitter.com/KongsbergAutomo
Redigert 28.03.2022 kl 10:51
Furuen
29.03.2022 kl 10:36
7129
Vi jobber oss sakte, med sikkert (?), oppover igjen etter stupet ved siste presentasjon.
Måsåbjønn
29.03.2022 kl 11:41
6989
skjønner vi har hatt det tøft når 2.60 er omtrent julekveld... Kan plutselig komme en børsmelding om resterende salg, guiding, tilbakekjøp - kan selvsagt ta noen uker til også, men magefølelsen sier snart. Får nesten "nyte" oppgangen og krysse fingre og tær for bedre april-mai, enn 2021-2022 fram til mars
Furuen
29.03.2022 kl 11:58
6983
Vi får bare håpe at øretraderne ikke ødelegger denne fine retningen vi har nå.
Max-Investor
29.03.2022 kl 12:01
6979
Furuen skrev Herlig å se 2,61 igjen.
Citadel Advisors LLC har vært usedvanlig dyktige til å time sine shortposisjoner. Sitter med følelsen at de nå driver å dekke seg inn igjen.
Furuen
30.03.2022 kl 15:33
6524
Hadde trodd at det kanskje var noe shortinndekning mandag eller tirsdag, men den gang ei.
Furuen
31.03.2022 kl 15:00
6237
Søker en på Kongsberg Automotive og deretter på Nyheter, får en opp en rekke rapporter/oversikter over markedet for ulike bildeler...og KA er alltid nevnt på topp blant leverandørene. Her er bare ett eksempel: https://chatttennsports.com/366771/business/automotive-whiplash-protection-system-market-by-top-leading-manufacturers-kongsberg-automotive-grammer-nissan-motor-windsor-machine-stamping/
og et annet: https://www.businessmerseyside.co.uk/automotive-advanced-gear-shifter-systems-market-size-and-forecast-keyplayers-2022-2030-kongsberg-automotive-silatech-stoneridge-robert-bosch/
og et annet: https://www.businessmerseyside.co.uk/automotive-advanced-gear-shifter-systems-market-size-and-forecast-keyplayers-2022-2030-kongsberg-automotive-silatech-stoneridge-robert-bosch/
Redigert 31.03.2022 kl 15:05
Furuen
04.04.2022 kl 11:45
5810
Tidligere florerte det av innlegg på KOA-trådene. Nå er det knapt så man finner en tråd.
Hvor er alle de ivrige aksjonærene? Har de rømt, eller sitter de bare stille i båten og fortviler innesluttet over den elendige kursutviklingen?
Gamle KOA-venner, er dere UTE eller INNE?
PS! Jeg er INNE.
Hvor er alle de ivrige aksjonærene? Har de rømt, eller sitter de bare stille i båten og fortviler innesluttet over den elendige kursutviklingen?
Gamle KOA-venner, er dere UTE eller INNE?
PS! Jeg er INNE.
Max-Investor
04.04.2022 kl 11:51
5825
Hei Furuen. Jeg er ihvertfall inne, men er litt oppgitt over situasjonen. Dette skulle være våren til Koa. Det var mye spennende som skulle skje. Nå er alt satt litt på vent. Jeg har ikke tenkt å gi meg.
Er inne men føler meg dum, og lurt. Tror vi er flere som sitter med den følelsen.
Ja, har vært så store ord nå over lengre tid og kursen bare faller, jeg ga opp på 2,80 og er fornøyd med det i dag. Synes ledelsen holder aksjonærene for narr !
Ryzen_invest
04.04.2022 kl 12:07
5860
Har man troa på selskapet, så er det jo nettopp nå man skal handle, da det kanskje er litt dårlig stemning i markedet, folk som mister tålmodigheten, og kursen har blitt presset nedover av ulike grunner... Venter man på di store overskriftene i avisene, kan du fort gå glipp av mye..
iamelg
04.04.2022 kl 12:28
5831
Hva er dine tanker om hva som foregår. Det har jo vært en masse positive endringer i KOA, men det har ikke blitt reflektert i kursen på nå ett år. Andre aksjer som også er influert av krigen går så det griner. Jeg har nå hatt KOA i snart et år. Hvorfor går ikke KOA opp??
DrWhat1
04.04.2022 kl 12:47
5850
2 år inne pr nå, er her enda. Ha is i magen og vent. Somregel når det er litt stille over tid kan aksjen plutselig reagere med et voldsomt bykt oppover, og da er det greit å sitte rolig i båten når sjøen er hvit. Ha is i magen gutta boys&og jenter.
Ryzen_invest
04.04.2022 kl 12:53
5829
Jeg tror det at hvis du spør 10 forskjellige personer, så får du 10 forskjellige svar... Jeg personlig ser på tallene som blir presentert, og i mine øyne er kursen underpriset.
Hvis jeg skal synse litt, vil jeg si at noen har jobbet aktivt med å presse ned kursen (så kan man spekulere i hvorfor), generell negativ stemning av covid og krig, og halvleder krisen. Kanskje ikke ting som direkte faller på koa, men tror det er litt viktig at man må se ting i et langt større bilde.
Jeg personlig tror "matematikken" alltid vinner til slutt, og er overbevist om at koa skal et bra stykke opp.
Hvis jeg skal synse litt, vil jeg si at noen har jobbet aktivt med å presse ned kursen (så kan man spekulere i hvorfor), generell negativ stemning av covid og krig, og halvleder krisen. Kanskje ikke ting som direkte faller på koa, men tror det er litt viktig at man må se ting i et langt større bilde.
Jeg personlig tror "matematikken" alltid vinner til slutt, og er overbevist om at koa skal et bra stykke opp.
Redigert 04.04.2022 kl 12:55