VOW - Da er barnesikringen satt på!

Hammers
VOW 24.09.2021 kl 20:58 16706

Ikke ofte jeg konkret anbefaler aksjer på FA Forum, men jeg har flere ganger gitt korrekte vurderinger i VOW.
Mest kjøp, men også SALG. F.eks ved toppen på 32-34 før koronafallet.

At jeg deretter anbefalte KJØP på 12-tallet (etter egen ny inngang på 12,35 hører med). Kursen steg deretter over 100%.
Så også et par mnd (?) senere da en varslet teknisk formasjon slo til på kr 20 og kursen steg mer enn YTTERLIGERE 100%.

Under nedgangen fra den store toppen har jeg ikke sagt mye om kursen.
Det har vært alt for mye annen støy på forumet - så jeg har gitt F i det.

Jeg var dog med et stykke nedover før jeg gjorde omdisponeringer i egen beholdning.
De siste 8 kronene har jeg vært så godt som helt ute. Før den tid delvis ute.

De siste dagene har jeg igjen begynt å øke egen innsats. HVORFOR? Selvsagt pga den store ordren som ventes ila de neste 6 dagene.
Dvs; Ser man bort fra den helga vi er inne i vil ordren komme ila de 4 første dagene i neste uke.
_______________________________

Hvilken dag det blir er ikke godt å si, og det spiller heller ingen stor rolle. Henrik B skal delta på en event i Florida mandag-tirsdag.
Hvis han ønsker å delta under "ordreseremonien" kan denne ventes onsdag eller kanskje aller helst torsdag.
Torsdager er gjerne den ukedagen som velges for Q-rapporteringer. I så fall den siste dagen i Q3.

Kommer kontrakten dette kvartalet;
- Etter mitt syn 100% sikkert. Dette ble varslet i H1/2021 i august. Den er visstnok senere bekreftet på Paretos konferanse i sept (ikke hørt/sett).
- Hvis det skulle blitt endringer i tidsplanen måtte VOW ha sendt børsmelding om profit warning (PW). Fordi: Kontrakten er betydelig for selskapet.
- Ingen PW er meldt og timeglasset er snart tomt.

Hva vil kontrakten si for VOW?
- VOW har meldt at denne vil være på totalt ca 200 mill.
- I H1/2021 hadde VOW en omsetning på kr 201 mill (93 mill i Q1 /// 108 i Q2).

- Dvs; VOW får et kjempehopp i inntekter i Q3. Kontrakten er like stor som det man ellers omsetter for ila 6 mnd. Fortjenesten følge selvsagt med.
- Hvordan kontrakten inntektsføres er i detalj ikke godt å si, men på landbasert blir ca 40% (her 80 mill) inntektsført ved signering.
- De resterende 120 mill etter hvert som arbeidet skrider fram. Ila ca 1 år har hele beløpet på 200 mill blitt overført.

- Ser man på landbasert virksomhet i H1/21; 34 mill. Segmentet øker omsetningen med 135% når kontrakten underskrives (v/80 mill).
- At 120 nye mill kommer ila de neste 9 månedene medfører en konstant høyere omsetning.

Det er sikkert "onde tunger" som vil på stå at dette har vært kjent en tid og at dette ikke er noe nytt.
Saken er; På børs er ingen ting sikkert før det ER det! Ved signering er ALL usikkerhet borte.
Når kontrakten er underskrevet tas tallene inn i regnskapene for første gang. Da har analytikere og andre noe konkret å forholde seg til.

VOW har i dag 3 hovedmotorer. Driften er positiv, men totalen har gitt noe underskudd pga omorganisering + koronarelaterte forhold.
- De siste 1,5 år er det KUN Cruise Projects (CP) som har drevet det hele.
- Fra Q3 vil også den landbaserte motoren få opp turtallet med den kontrakten som kommer. Den første i en lang rekke!
- På toppen av det hele går også drivverket stadig raskere for Aftersales (vedlikeholdsutstyr til Cruiseskipene under den seilingen som nå er startet).

For min del er VOW nå et KLART KJØP. Et selskap som vil vise sterk vekst ut 2021.
Fra 2022 vil dette VIRKELIG ta av. Dette basert på hva VOW selv melder.

Her snakker man ikke om "prøver og forsøk" for å se om utstyret kanskje virker om noen år.
Her snakker man om "Plug and Play" i godt dokumentert fungerende prosesser!
Redigert 01.10.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Max Payne
24.09.2021 kl 21:03 11259

Jeg varslet nedgang før sommeren. Da protesterte du ja. Burde kanskje oppdatere tråden min.
Slettet bruker
24.09.2021 kl 21:05 11249

Her er intet nytt.
Ser det dukket opp billige aksjer til 16 kroner nylig. Mon tro om eldre aksjer skal selges ref skatteutspill? Ny runde med nedsalg/emisjon-triksing før jul?
Redigert 24.09.2021 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Karbon
24.09.2021 kl 21:27 11180

Ettersom vi snakker om den landbaserte delen på tråden her, så legger jeg inn et innlegg jeg skrev tidligere på en annen tråd som jeg mener fint kan gjentas:

En liten oppsummering av kjente leveranser til kunder av Vow som er nært forestående med omtrentelig kontraktsverdi:

Vow Green Metals anlegg på Follum: ca 200 millioner

Arcelor Mittals anlegg i Luxembourg: Ca 200 millioner?

Repsols anlegg i Spania: ca 200 millioner

Wakefield Biochars anlegg i USA: ca 50 millioner

Betula Energy?: Ca 200 millioner (spørsmålstegn fordi endelig beslutning avhenger av at Beula Energy har sikret finansiering for prosjektet).

"Ikke navngitt aktør" innen sementproduksjon, fremgår av halvårspresentasjon: Ca xxx millioner?

Som vi ser er det snakk om leveranser for betydelige verdier som er nært forestående, og det som er litt pussig er at noen ble overrasket over at halvårsresultatet for landbasert virksomhet for Vow ikke var bedre enn det var. Hvordan kan man bli overrasket over resultatet når ingen av de kjente leveransene er gjennomført enda? Leveranser av landbaserte anlegg er helt i oppstartsfasen enda, slik også leveranser av anlegg til cruiseindustrien var for noen år tilbake.

Det som virkelig er spennende med leveranser av landbaserte anlegg fremover, er at det ofte vil være snakk om såkalte "superkunder". Med "superkunder" mener jeg kunder som har mange produksjonsfasiliteter rundt om i verden, og som derfor potensielt vil bestille flere anlegg i årene framover. Cruiserederiene er såkalte "superkunder", fordi det bestilles anlegg til alle cruiseskipene rederiet besitter. Og dersom samme modell legges til grunn for industrivirksomheter, så kan vi fort snakke om "superkunder" som vil generere inntekter vi aldri har sett i Vow-systemet før. Dette ettersom et landbasert anlegg har en helt annen kontraktsverdi enn et anlegg ombord på et cruiseskip. Ta for eksempel Wakefield Biochar, som har uttalt at de ser for seg å bestille et stort antall tilsvarende anlegg som det som skal stå ferdig i 2022, med andre ord en "superkunde":

"The solution represents a first of multiple units that are planned to be implemented in the upcoming years by Wakefield Biochar to realise their “Better Soil. Better World” products strategy."

Både Arcelor Mittal, Repsol og Wakefield er potensielle "superkunder". Og husk at vi er helt i oppstarten av det "grønne skiftet" enda. Dette er kunder/samarbeidspartnere som allerede har signert avtaler med Vow. Etterhvert vil vi trolig se mange flere kunder strømme til, og ordrebøkene vil fylles opp. Fylles opp med helt andre beløp enn hva vi har vært vant med fra cruisenæringen.

P.s.:
Dette innlegget er ingen kjøpsanbefaling. Kun personlige betraktninger om hva Vow potensielt står overfor framover.
Hammers
24.09.2021 kl 21:54 11113

Veldig fin oversikt, Karbon.

Ser at Murfitts ikke er med i oversikten din (pyrolyse av brukte bildekk Storbritannia).
Vi har ikke hørt mye om selskapet i det siste. Kanskje komplikasjoner pga Brexit?
Uansett mer enn nok av annet snadder å boltre seg med.

I tillegg dette plastprosjektet med Tinfos i Indonesia.
Redigert 24.09.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
minsin
24.09.2021 kl 22:11 11045

hmm Hammers da ..
Det virker som du har forlatt teknisk analyse og støtte nivå og fått ett mere personlig forhold til selskapet - der håp tro og kjærlighet skal drive selskapet inn i det herrens år 2022.
Uten å ha sett meg helt inn i selskapet , kan jeg tenke meg allerede inngåtte avtaler spises opp av inflasjon , råvare priser gjør at marginene blir bittesmå..
Selv om støttenivået er på rundt 25 , vil jeg tro det er for svakt - investorene er i ferd med å flytte pengene over i olje-galoppen vi kommer til å se i høst , det vil påvirke også VOW.
VOW nede i 20 kr i løpet av oktober vil jeg tro...

Hammers
24.09.2021 kl 22:33 10976

VOW's problem de siste par årene har vært for lavt totalt salgsvolum.
- Landbasert har aldri kommet skikkelig i gang før nå med den kommende ordren fra VGM. Segmentet vil vise kraftig vekst!
- Aftersales har ligget nede pga korona. Også her er kraftig vekst forventet. Antall skip i drift har økt betydelig i takt med at samfunn igjen åpner.
- Når de 2 segmentene tar seg kraftig opp fra H2/2021 av vil det totale bildet endre seg drastisk.

Fordi; CP går allerede så det suser - med EBITDA-marginer over 25%.
Fra Q3 vil hele selskapet være med på å dra lasset. Ikke som i dag når kun CP bærer børa!
Redigert 24.09.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.09.2021 kl 17:08 10177

Når VGM's kontrakt tikker inn ila neste uke stiger som sagt VOW's omsetning med hele 50% (basert på tall fra H1/2021).
Da vil VOW bli et at de raskest voksende vekstselskapene på børs. Tenke seg til et grønt selskap som plutselig får en eventyrlig vekst.

Vi har ventet lenge på at Betula Energy skal få sin økonomiske støtte fra Enova.
Når DET svaret kommer kan VOW vente en ytterligere kontrakt i samme prisklasse (ca 200 mill) - noe som allerede er forhandsmeldt.

Skjer dette i Q4 betyr det at VOW ila 2. halvår har fått kontrakter på hele 400 mill - og med det ca DOBLET sin omsetning.
Kommer ingen støtte fra Enova til Betula er neppe løpet kjørt av den grunn.

Fordi; Jeg tipper det er mer enn nok private investorer som gjerne spytter inn de ca 60-80 mill som Enova trolig er bedt om å bidra med i det grønne skiftet det her er snakk om. Ved et evt nei blir trolig prosessen forskjøvet til 2022.
Et annet alternativ er selvsagt at VGM evt tar Betulas plass og selv starter fabrikken.

Spennende tider er det uansett.
Redigert 26.09.2021 kl 02:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2021 kl 17:28 10136

Så er på an igjen https://m.youtube.com/watch?v=KbC2gc0rHnk

Hausing og backtrading fortsetter. De fleste som leser er forhåpentlig i stand til å vurdere sine investeringer på egen hånd. Her inne på forumet er den samme hausingen foregått siden VOW lå på 50-tallet.

Merkelig at admin tillater noe å holde på slik.

At det blir meldt kontrakt i løpet av neste uke er imidlertid ganske sannsynlig da det er info som er meddelt tidligere. Kursen må imidlertid opp 100% før den er tilbake på nivået den var da hausingen sto på som verst. Den gang var det nesten ingen begrensning på hvor høyt kursen skulle gå. Så får vi bare å vente i spenning å se om spådommen slår til denne gang.

Hammers
25.09.2021 kl 20:42 9947

Det fine med neste ukes 200 mill kontrakt er den betalingsprofilen det opereres med.

Hele 40% av beløpet overføres direkte til selger (VOW) ved kontraktens inngåelse. I dette tilfellet ca 80 mill.
Deretter overføres de resterende 120 mill etter cost-to-cost prinsippet til fabrikken på Follum er sluttført og overlevert.

Siden fabrikken skal stå ferdig sensommeren 2022 betyr dette at VOW gradvis får overført de resterende 120 mill ila perioden.
Sluttoppgjøret kommer når fabrikken overleveres til VGM - ila 12 mnd (eller helst tidligere - sensommeren 2022).

Dette er en langt mer aggressiv betalingsstruktur enn ved ordre til Cruise Projects.
Dvs; I dette tilfellet kommer betalingen til VOW langt hurtigere enn ved CP. I CP betales et mindre prosentvis startbeløp.
Installasjonstiden er dessuten mye lengre ettersom anlegget monteres etter hvert som skipene bygges = langsommere innbetaling.

Vi snakker gjerne om ca 3 år fram i tid. Bl.a. derfor VOW har en så skyhøy ordrereserve som selskapet har.
Det jobbes med flere cruiseskip i parallell - men skipene er på ulike stadier i byggeprosjektene.
Innbetalingene fordeles over ca 3 år og ordrereservene baller på seg ila de årene. En trygghet for framtiden.

Ved H1/2020 hadde CP en backlog på rekordstore 974 mill. I tillegg "options" på 778 mill = 1 MRD 752 mill
Til samme tid hadde landbased en backlog på 87 mill. Totalt over 1,8 MRD.

Det er godt mulig at neste ukes kontrakt for enkelte har vært kjent i lengre tid.
Den reflekteres uansett ikke i kursen og den har trolig gått langt under radaren for de aller fleste.

Det er likevel "enkelte" på forumet som har nevnt den de siste dagene.
Det er slike som gjerne kalles for "haussere" av påståtte "medaksjonærer".

Man er en HAUSSER når man forteller hva som FAKTISK kommer av ordre til VOW.
Utrolig å lese, men sant er det.
Redigert 26.09.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2021 kl 21:15 9900

Sef, det er alle andre som hausser. Det er jo noe alle som leser på forumet ser.
Mens noen påstår de er aksjonærer er det noen påstår at de stadig selger på topp og kjøper på bunn. Utrolig at de er så dyktig, men sikkert sant.
Lynvingen
26.09.2021 kl 09:50 9508

Blir spennende hvor mye kursen går når meldingen i neste uke kommer. 10-20-30% eller mer :-)
upsidedown
26.09.2021 kl 13:58 9267

VOW går forholdsvis mye ned på mikkemusvolum, trolig pågrunn av skjult short. Clearstream har fortsatt ikke meldt at de passerte 5 prosent, så de har garantert lånt ut aksjer. Mulig inndekning kan gi kursen en ekstra boost. Spennende uke😎
Hammers
27.09.2021 kl 20:40 8557

Da tråden ble startet var det maks 6 dager igjen før kontrakten fra VGM ville blitt sluppet.
Akkurat nå gjenstår MAX 3 dager + "noen timer" før de siste sandkornene renner ut av timeglasset.
Når nyheten kommer har VOW ila et fingerknips økt sin omsetning med hele 50%.

Spennende er det da å tenke på den tilsvarende fabrikken Betula Energy skal sette opp i Bamble.
Her er bekreftelsen antatt å komme ila 2021. Også den til Betula ligger i "skiktet 200 mill".

Ser man kun de 2 kontraktene samlet betyr dette at VOW står i "fare" for å øke sin omsetning med ca 100% ila det 2. halvåret vi nå er inne i.
Når kontraktene tikker inn begynner også volumene å komme på plass.

Personlig tror jeg som sagt mest på at offentliggjørelsen av "VGM" skjer fk torsdag.
Det hadde selvsagt vært beroligende hvis den hadde kommet senest onsdag - ikke på kvartalets aller siste dag.

Som fotballsupporter er jeg imidlertid godt vant med "a nail-biting finish.....or two". Ref Leeds v West Ham på lørdag.
Også DA gikk det heldigvis godt til slutt - selv om man måtte vente helt til det 90. minutt før jubelen nådde uante høyder 🤭!
Redigert 27.09.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.09.2021 kl 22:31 8460

Det viser seg nå at Henrik Badin likevel IKKE deltar på eventen i USA (ref hovedinnlegg).
Kontrakten kan med det også bli annonsert så tidlig som i morgen.

Bra det - siden jeg har fått så lange og fine negler den siste tiden......🤭🤭🤭!
Lynvingen
28.09.2021 kl 08:40 8025

Kan vel ikke bli stort mer spennende enn dette :-) Mye å glede seg til nå !
Record
28.09.2021 kl 08:59 7940

Blir nok fart i aksjekursen når Hermanrud kommer på listen over de store :-)
upsidedown
28.09.2021 kl 09:27 7845

Clearstream har fått 61.000 aksjer tilbake fra shortere. Litt synd om de får dekt seg inn uten nevneverdig press på kursen. Må være endel neglebiting rundt om hos småaksjonærene.
Redigert 29.09.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.09.2021 kl 00:06 7373

Da er det MAX 2 dager igjen.

Blir kontrakten publisert onsdag - eller kommer den torsdag?
Ikke vet jeg sikkert, men mitt opprinnelige tips har alltid vært torsdag.
Tidligere på denne tråden ressonerte jeg meg fram til kvartalets siste dag - selv om jeg selvsagt kunne ønske meg onsdag.

Stort blir det uansett hvilken dag den kommer på.
Hva ville vel skjedd om et hvilket som helst selskap hadde varslet om en kontrakt som økte omsetningen med hele 50%?

Ikke en diffus melding om noe som kanskje kom en gang i framtiden, men en KONKRET.
En STOR EN som fortalte at kontrakten ble effektuert ila 9-10 mnd - og at 40% av den ble bokført ganske øyeblikkelig.
Redigert 29.09.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
CapitaL
29.09.2021 kl 09:00 7058

Helt korrekt at Follumkontrakten skal bekreftes i Q3, som det er 2 dager igjen av..

- Vow is working closely with Vow Green Metals on
detail design of Follum plant. Ca 200 mill contract
for long lead equipment being confirmed in Q3

Så står det i halvårsrapporten.. Dette burde jo da være godt kjent i markedet og det vil egentlig være litt utrolig om den kommende meldingen medfører kursoppgang.. Blir spennende å se;)
Record
29.09.2021 kl 09:38 6953

Ja det kan en si , men "markedet" er ikke hva det en gang var !
I dag kan ett selskap på 10 milliarder stige/falle 10 % på en dag helt uten nyheter , alt det dreier seg om er robothandel og snittpriser på aksjekurs .
Selskapsverdi ut fra prestasjoner er gjerne bare ett blaff rundt fremleggelser av resultat , det er TA som har focus ,motstandene holder 10 ganger oftere enn støttene .
Spesialistene skjønner lite eller ingenting , bjellesauene har stort sett treff på alle sine investeringer , ikke alt er tilfeldigheter heller vil jeg tro ?
Satser på at jeg har en grei inngang i mine investeringer , en dag kommer det nok utbytter på de fleste (har jo fått en gang i VOW)
Tror nok at dagens "marked" vil endres ,bare noen få som har tiltro til tingenes tilstand slik det er i dag .
Hammers
29.09.2021 kl 09:54 6920

Så langt snakker man kun om en lovnad i en halvårsrapport - ikke mer enn det.
Altså; Man kan betrakte dette som et "rykte" på noe som trolig kommer.

Når kontrakten ligger undertegnet på bordet snakker man om FAKTISKE forhold.
Da befinner man seg i en helt annen verden!
I en som løfter VOW's omsetning med 50%.
Wian
29.09.2021 kl 10:56 6782

Uavhengig av Hammers innlegg så ble det mer Vows på Ask-kontoen i dag. Jeg baserer min satsning på Vow på flere kilder, deriblant den ferske analysen til SB1 Markets med kursmål 55 kr som viser betydelig økte inntekter i 2022 og fremover. Jeg følger også med på forumer og i dette tilfelle stemmer mye av det Hammers skriver med informasjonen jeg har fra de andre kildene. Det er ett totalbilde som tilsier at jeg velger Vow som en av selskapene jeg har tro på framover. Det håper jeg også andre gjør, og da blir det merkelig at Hammers sine innlegg blir beskrevet som "haussing" når det han skriver på denne tråden stemmer meget godt med øvrig informasjon. Ja det er skjær i sjøen også for Vow, som det er for de fleste andre selskaper på børsen. Det er vanskelig å forutse det uforutsette. Hadde man vært 100% sikker på en dobling, uten noen form for risiko så ville ikke børs vært børs!
Slettet bruker
29.09.2021 kl 11:06 6737

Kjøpt igjen.
Fluefiskeren
29.09.2021 kl 11:15 6712

Max to dager ja…..

Rart man vil ødelegge sin troverdighet slik.
aksjebull
29.09.2021 kl 14:01 6446

Dersom kontrakten ikke bekreftes i morgen, er det ikke første gang at lovnader i en rapport brytes. Folk skulle være forsiktige med slike løfter! Uansett, det blir jo noen spennende timer :-) og jeg liker at Hammers løftet denne.
CapitaL
29.09.2021 kl 14:40 6364

Burde ikke være vanskelig å hoste opp den meldingen senest i morgen.. Vow sitter med bukten og begge endene her for å si det forsiktig...
Nikco12
29.09.2021 kl 14:51 6348

Kjøpte meg inn igjen idag etter å ha vært ute av aksjen i 2 mnd. Tenker at dette er rundt riktig tidspunkt :)
Nikco12
29.09.2021 kl 14:51 6376

Kjøpte meg inn igjen idag etter å ha vært ute av aksjen i 2 mnd. Tenker at dette er rundt riktig tidspunkt :)
Stock_ings
29.09.2021 kl 17:55 6107

Kommer det ikke kontrakt i morgen så går det ad undas med VOW og hele greia?
Regner med tidenes salgspress om kontrakten ikke meldes før 16.15 da! (Eller har det noe å si om det kanskje blir en utsatt melding, for denne er jo allerede kalkulert inn i VOWs verdi, i alle fall av aksjonærer som følger med, og jeg tror kanskje ikke de store aktørene her selger seg ut om meldingen ikke kommer i morgen???)

Morsomt å lese Hemmars innlegg, det skal kjøres opp:) Jeg har tidligere fulgt innleggene i VOW, og gjort det motsatte av råd, med stor suksess. Kjøpsanbefaliing=salg. Salgsanbefaling=kjøp. Kjekt å ha deg tilbake, skal vurdere å selge aksjene mine nå;)
Frodon
29.09.2021 kl 18:13 6047

Hvem skal kjøpe aksjen når nyheten kommer, hvis alle allerede vet om dette og har kjøpt? Blir som regel sell off når nyheten slippes 🤔
Fluefiskeren
29.09.2021 kl 18:21 6005

Virker ikke som det har vært så store forventninger om vi skal se på kursutviklingen.
unikum
29.09.2021 kl 18:33 5960

Mange/ fleste små aksje eiere har høyere inngang, derfor er dårlig omsetning. Nedgangen har vært på svake volumer siden 40 tallet. Men hvorfor ikke det kommer flere og større investorer er jeg litt usikker på. Er vel for få tilgjengelige aksjer på markedet. Det kan være en årsak. Stort sett små poster som blir solgt. Sitter med noen titalls tusen så de vil bli lagt på glass for modning..
Slettet bruker
29.09.2021 kl 18:53 5887

Denne kontrakten er jo bare pengeflytting? Delvis lån delvis emi. Merkelig om den skal skyte opp fordi en fabrikk trenger innmat.
Hammers
29.09.2021 kl 19:44 5774

Plutselig mye tull som serveres på tråden.
Jeg gidder ikke å involvere meg spesielt i det som skrives, men tar noen "lavthengende frukter";

- Dette er en nyhet som ikke var spesielt godt kjent før jeg for en uke siden skrev om den. Da ble opplysningen spredt her på forumet.
- Joda, det står i halvårsrapporten, men hvem leser vel slikt med LUPE hvis man ikke er spesielt interessert i VOW som selskap?

- Enhver kontrakt mellom 2 juridisk selvstendige børsselskaper består av pengeflytting.
- I dette tilfellet også flytting av varer/tjenester i motsatt retning. Altså ikke noe spesielt når VGM bestiller fra VOW.
- Hvor pengene opprinnelig kommer fra har NULL betydning. Kun SVADA i et forsøk på avsporing.

Når kontrakten foreligger (meldingen kommer senest i morgen kl 2400) betyr dette et NYTT KAPITTEL i VOW's historie.
Dette selvsagt under forutsetning av at alt går som planlagt. Pr i kveld er det ikke noe som tyder på at det IKKE GJØR DET!

Altså; Senest i morgen kommer den!
Da øker VOW sin TOTALE årsomsetning med ca 50% - og det bare ved denne ene kontrakten! Den første i en lang rekke tilsvarende!
Redigert 29.09.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
pysaok
29.09.2021 kl 20:06 5688

Latterlig å påstå at dette ikke er godt kjent. Det var jo hele poenget med å spinne ut VGM. Man konstruerte VGM som skal betale Vow for å levere utstyr til fabrikken. Det er helt riktig at Vow først hadde en emisjon for å dekke kostnadene ved fabrikken. Så overførte de pengene fra emisjonen til VGM og delte ut deler av VGM som utbytte til Vow-aksjonærene. Og så har planen hele tiden vært at Vow skal selge utstyr til VGM betalt av pengene som Vow opprinnelig hentet inn via emisjonen. Det er jo i stor grad bare pengeflytting. Om det er genial pengeflytting, tja kanskje det, virker som noen lar seg lure når man ser den oppblåste verdsettelsen av VGM. I VGM prises en fabrikk som snart skal bygges for ca. 250 mill til om lag 900 millioner. Hvorfor verdsetter man en fabrikk som koster 250 mill til 900 mill? Da bør man bygge veldig mange flere fabrikker, for de er tydeligvis verdt vanvittig mye mer enn kostnaden ved å sette opp fabrikken. (PS. Jeg tror VGM er overpriset)

The plant at Follum will be designed and built by Vow, which will also provide the processing equipment. This will add between NOK 200 million and NOK 250 million to Vow ASA's Landbased order backlog when the new company is spun off and listed. (kilde Vow børsmelding 25. februar 2021). Dette er altså gammelt nytt og bør være godt kjent.
Redigert 29.09.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.09.2021 kl 20:17 5638

Korrekt at hensikten med spin-off'en var å få utstyret fra VOW raskere ut i markedet.
At bestillingen skulle komme ila Q3 var ikke like opplagt. Glemselskurven er som kjent gjerne bratt.

UANSETT; For selgers del (altså VOW) spiller ikke dette med pengenes opprinnelse noen rolle.
De får en ordre fra VGM - akkurat som de senere vil få det fra andre aktører på land - og det får BETALT for det som leveres.
Er redelig transaksjon mellom 2 selvstendige selskaper på børs.

Når det gjelder overprising av VGM har jeg ingen spesielle kommentarer.
Prisen kan virke høy i dag, men inntjeningen kommer allerede fra neste år av. Dette er et planlagt løp med velfungerende prosesser.

Hvor mange overprisede selskaper finnes vel ikke på børs?
Selskaper uten operativ drift, men med børsverdi på flere MRD. QFUEL er et eksempel. Eller......;
Selskaper med operativ drift og stadig større underskudd på driften (for hvert eneste kvartal siden opprettelsen). NEL er et eksempel.

Say no more!
Redigert 29.09.2021 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
pysaok
29.09.2021 kl 20:46 5565

Er enig i det med mange overprisede selskaper. Har selv noen aksjer i Hydrogenpro, og de er priset til en milliard uten noen særlig god begrunnelse 😅. Blir uansett spennende å se hvordan Vow-kursen reagerer i morgen, dersom meldingen forhåpentligvis kommer.