Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158673

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
tunktee
04.11.2021 kl 13:26 5295

Jeg er ikke uenig, men hva skjer med kursen fremover hvis det ikke kommer kursdrivende nyheter?
Hva skjer hvis dette kvartalet blir like grusomt som Q3?
Hva skjer hvis det kommer en større korreksjon i markedet?

Syns ikke det er fett å se hele årets gevinst forvitre, har ingen problemer med å se kursen i 15.

Før Q3-tall kunne man regne en mulighet for at kursen doblet seg innen 12 måneder til 60.
Nå tror jeg det må skje noe helt spesielt for at kursen skal doble seg til 50/-femti/- ila 12 måneder.
Veien til 100 tror jeg også er mye lengre nå.

På bakgrunn av ovenstående kalkulerer jeg en langt dårligere risk/reward etter Q3.
For et par år siden var Strongpoint en no-brainer. Det er det absolutt ikke lengre.
Et åpent spørsmål er hvor sterkt markedet skal vektlegge ledelsens 2025-mål, og da hvor mange kroner eller prosent av kursen som tillegges dette??


Igjen, heldigvis er det ingen som vet, og vi kan bare dele synspunkt om saken.
Om den ene eller andre får rett i ettertid vil bli avgjort av ting som er umulig å vite nå, med mindre man er spåkone.
Slike har jeg ikke sett på lang tid.


Edit; vil legge til en positiv ting;
Pris/bok er for første gang på lenge noenlunde attraktiv på rundt 2,3.
Redigert 04.11.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
HrDuck
04.11.2021 kl 13:49 5279

Ingen kan vite sikkert. Men jeg leker aldri den leken "hva skjer med kursen hvis...". Sånne ting kan jeg ikke kontrollere og derfor gjør jeg heller ikke noe forsøk på det. Det kan være at kursen faller i morgen, men det kan også være at det kommer et bud på 40+ eller en Us/GB kontrakt eller noe annet. Uansett så er ikke kursen i morgen interessant som jeg ser det, kun hva den er når jeg en gang selger.

Jeg regner bare på hva jeg tror er en rimelig fremtidig kontantstrøm for selskapet og anslår hva som er rimelige multipler på en slik CF.

Til ditt spørsmål om hvor mye markedet skal vektlegge 25-målet, det tror jeg er ganske enkelt. Markedet priser det ikke inn i nærheten med dagens kurs. Selskapet er priset rett under milliarden justert for netto cash. Om vi antar at årets første to kvartal er sånn rimelig der man normalt er uten komponentmangel så er vi allerede nå nære en årlig CF på 100 mill. Ved en evt måloppnåelse 2025 så vil de ha en CF på godt over 5 kroner aksjen. Så oppsiden er åpenbart formidabel med det som utgangspunkt. Men som jeg tenker så er jeg mer opptatt av at det er oppside også om de bare leverer som H1-21, sånt gir god beskyttelse for en investering.
tunktee
04.11.2021 kl 13:54 5258

Takk for rolig sinnet svar HrDuck!
Igjen, jeg er ikke uenig.

Jeg forsøker å leke en lek når jeg handler aksjer;
Ville jeg kjøpt aksjen hvis jeg ikke allerede var aksjonær?
(Det er en øvelse man bør gjøre daglig i alle sine likvide investeringer, etter mitt syn)

E;
Vi har vel en litt forskjellig tilnærming til aksjemarkedet HrDuck, og det gir forskjellige strategier.
Når jeg begynte å handle aksjer tilbake i 2009-10 for større beløp enn hobby, startet jeg med trading-filosofi.
Gjorde begrenset suksess med korte trades/day-trading, og ble etterhvert noe mellom en investor og trader.

SP er en av veldig få aksjer jeg har eid i flere år, som du har sett har jeg også tradet denne flere ganger.

Slik jeg leser her er du en ren investor. (I det minste i SP)

(Definert i denne sammenheng er en trader i prinsippet en som satser på kurssvingninger, mens en investor er en som kjøper langsiktige andeler i et selskap.)
Redigert 04.11.2021 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
HrDuck
04.11.2021 kl 13:59 5229

Den leken gjør jeg i blant også, men jeg leker også: "ville jeg shortet denne aksjen" når jeg tenker på om jeg skal ta gevinst. Og akkurat det spørsmålet har stort sett vært ganske så lønnsomt for meg. Det ligger jo i vår natur å sikre gevinster, de fleste har mye lettere for å ta gevinst enn å ta tap. Fristende, men normalt ikke en god leveregel.

Ellers har jeg ikke noe problem med at noen selger aksjer her eller andre jeg eier. Jeg kjenner ikke andres økonomiske situasjon og det er uansett bra for likviditeten.
tunktee
04.11.2021 kl 14:07 5232

Det viktigste er at aksjen blir handlet så det blir likviditet, mange mener at tradere utgjør en viktig funksjon i markedet.
Kursen blir på sikt «riktig» uavhengig av om jeg eller andre selger.

Se også editen i forrige innlegg.

Ha en flott dag!
Føler jeg må ut å nyte været, kan bli lenge til neste gang vi ser solen på disse trakter.
Redigert 04.11.2021 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
HrDuck
04.11.2021 kl 16:11 5126

Investor ja, absolutt :)
HrDuck
04.11.2021 kl 16:34 5078

Tenkte litt mer på det med trade eller investering. Nå skal ikke jeg gi klare råd tunktee og ta det i beste mening. Men om du tenker salget som en trade her så tror jeg kanskje du bør tenke deg litt om. Selskapet skal selv hver dag kjøpe tilbake ca 30 000 aksjer (antagelig ca tre uker fremover). 30k aksjer høres kanskje ikke så mye ut, men det er over normalt dagsvolum i rolige perioder. Så langt har jeg ikke registrert andre selgere av betydning. Om planen er en trade så trenger du at en annen stor selger kommer på banen. Som det er nå får du ikke kjøpt volum uten å flytte kursen nordover betydelig.

Lykke til :)
Storebetong
04.11.2021 kl 16:39 5065

At du og tunktee har litt forskjellig strategi lever vi fint med for alle skal få kjøpe og selge som de vil eller sitte i ro. Skuffelsen, primært på inntekter, i Q3 2021 er fordøyet og aksjekursen har fått en grei straff for dette slik jeg ser det. Jeg deler din forventning til framtiden for aksjekursen etter å ha lest Q3-rapporten, og jeg tror selskapet vil lykkes godt på sikt. Uansett er det en lang vei å gå, men vi får tåle noen humper i veien. Jeg lever helt fint med et urealisert tap:).
HitIT
04.11.2021 kl 19:43 4939

Jøss, viste ikke at jeg aldri svarer deg for kan ikke huske å ha fått spørsmål fra deg før.
Jeg ser mest på grunnen for dårlige tall og er veeeeldig langsiktig med over 15år som aksjonær. Hadde en mistanke om at Q3 kunne skuffe, men at det svinger 6-7-8kr ned tåler jeg fint - det spiller uansett mindre rolle i det store bilde.
Jeg trader i mange selskaper, men ikke i strong - der jakter jeg den store gevinsten og tar ikke sjangsen etter så mange år på å lette meg for en mindre korsiktig gevinst.
Har sittet 8-9timer i møte i dag så orker ikke noen lenger diskusjon ikveld. Lykke til med tradingen✌
Redigert 04.11.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
bernes
04.11.2021 kl 21:58 4803

Håper det napper for StrongPoint /Autostore her.
https://finansavisen.no/nyheter/handel/2021/11/04/7766713/skal-bygge-gigantlager-med-gjelsten
Redigert 04.11.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
tunktee
04.11.2021 kl 22:59 4767

Var litt ufint av meg det HitIT!

HrDuck, StoreB og HitIT,
Det var bestemt at jeg skulle redusere etter Q3 uansett resultatet av rapporten.
Hadde ikke i forkant avgjort nøyaktig hvor mye, og mulig det nå ble mer som følge av tallene, enn det ville blitt hvis disse var knakende gode.
Det er naturligvis fordi jeg mener at risikoen har steget.

I den grad dette var en trade, er det bakover og ikke fremover.
Vektet meg opp til en i prinsippet ufornuftig andel Strong av egenkapitalen den gang jeg mente at selskapet var et svært godt kjøp og at kursens minste motstands vei var opp.

For egen del har jeg oppdaget at det er langt viktigere å sikre verdier og en sunn fortjeneste, enn å risikere mye for en potensiell superprofitt.
Drømmen om superbiler, svære båter eller andre materialistiske ting tror jeg gir kortvarig og begrenset glede den dagen de blir oppfylt.
Muligheten til å ikke bry seg om strømprisene eller hvem som har betalt flest runder i baren gir derimot en løpende frihet og en bekymringsløs hverdag som for egen del er langt viktigere.
Vil ikke risikere å miste dette for å jage etter rikdom.

Penger er mye hardere tjent enn de blir tapt. Men pokker så sure tapene kan bli.
Jeg kjenner en som dessverre har fått ødelagt psyken og derfor livet sitt av et heftig tap på over 10 mill.
Han har fortsatt god råd, men klarer aldri å legge fra seg det som skjedde for mange år siden. Trist.

En annen sak er faren med å eie for mye ting og bli vaktmester for eget liv, men nå er det sikkert nok filosofi fra meg for i dag 😅🙈

Jeg starter jakten for å finne et nytt selskap i samme posisjon som Strongpoint var for noen år siden.
Hvis det finnes, og det gir mulighet for nye 200% på få år uten for høy risiko…… ja, da kan man vel forsøke å kopiere suksessen.

Prøver ellers å være på vakt mot positive illusjoner for beslutningstaking.
Risikoen for slikt er større dess mer man er investert eller engasjert i noe, og absolutt aktuelt mht Strongpoint.

Kjekt å se at innleggene i dag har vært mulig uten krig!
Tjohei, hopp og sprett, god langhelg eller noe sånt!
Storebetong
04.11.2021 kl 23:38 4708

Hei tunktee og HrDuck.For meg virker det som om tunktee har fått solgt seg ned til en passende long-posisjon i Strong, uten så store nerver om kursen skulle falle mer. Jeg er som nevnt før nygbegynner i analyse av Strong og jeg er fint fornøyd md kurser rundt 26-27 (kanskje litt optimistisk for jeg dessverre ser 20.00 som mere sannsynlig en 30.00 det neste halve året. )nivå.
tunktee
05.11.2021 kl 00:01 4712

👍🤗
Storebetong
05.11.2021 kl 00:23 4669

Jeg iiker ro blant aksjonærene og Strong er fantastisk der.
Elektrikeren
05.11.2021 kl 09:43 4556

Topp 50
NÆRINGSLIVETS HOVEDORGANISASJON har solgt 67 489 aksjer.
Kun små endringer på pluss-siden
kössa
05.11.2021 kl 11:10 4469

Volati som köpte upp Strongpoint Labels har stigit från 100:- till 218:- från den 21 juni. Imponerande! Jag tror Strongpoint kommer att skjuta iväg på liknande sätt😊👍🏻!
Ols123
05.11.2021 kl 14:30 4311

Meny lär ju köpa Strongpoint click and collect annars hade väl de inte använt dem i reklamen https://www.strongpoint.com/customer-stories/strongpoints-grocery-lockers-providing-fast-and-convenient-pick-up-for-meny-and-their-customers/
Ols123
05.11.2021 kl 14:51 4279

Får vi bara en av våra piloter i usa eller UK så kommer vi lämna 30 snabbt bakom oss
Ols123
05.11.2021 kl 16:13 4196

Glovoavtalet som inte riktigt kommit igång utan teknisk integration pågår . Kommer blir mkt stort https://www.strongpoint.com/se/nyheter/delivery-platform-glovo-valjer-strongpoint-som-teknikpartner-plock-av-dagligvaror/

-
HitIT
05.11.2021 kl 18:43 4103

Ble "..57,013 own shares at the Oslo Stock Exchange at an average price of NOK 25.51.." på Strong denne uken.
Helt ok det.
StrongPoint ASA - share buyback
https://newsweb.oslobors.no/message/546137
HitIT
05.11.2021 kl 21:29 3989

Ledige stillinger på rekke og rad:
https://m.facebook.com/StrongPointBaltics/
HrDuck
06.11.2021 kl 01:06 3903

Så sant, livet er mer enn penger (selv om jeg vil prøve å samle mest mulig :-)

God helg folkens :)
kössa
06.11.2021 kl 16:37 3691

Tror vi Strongpointaktieägare kommer att kunna samla på oss en hel del pengar när integrationen av Pick & Collect är färdigt till bl a Glovo🚀!
HitIT
08.11.2021 kl 20:23 3030

Danmark stenger ned igjen ser det ut til, Norge følger vel snart etter...
Hvor blir det av C&C så vi slipper å stange i kø for fredagtaco og potetgull.
Ikke så sinnssykt spennende å spankulere rundt med handlevogna heller for den del.
Kom igjen da få det på!
Redigert 08.11.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
HitIT
09.11.2021 kl 16:42 2655

Ser forøvrig at partner autostore stiger i bøtter og spann..
Elektrikeren
10.11.2021 kl 09:00 2455

Topp 50:
Daniel Bjørnstad har redusert med 50 000 aksjer
Strongpoint har økt med 57 013
HitIT
10.11.2021 kl 09:02 2453

SB1 Markets har kommet med nye analyse og kjøpsanbefaling!
Luftputa
10.11.2021 kl 09:56 2421

Noe oppdatert kursmål?
HitIT
10.11.2021 kl 10:11 2378

30,-
Overskrift: Near term uncertainty, big upside potential
Luftputa
10.11.2021 kl 10:24 2396

Takk HitIT.
tunktee
10.11.2021 kl 13:23 2263

Kan legge til at kursmålet til SP1 impliserer 56% suksessfaktor for at 2025-målene blir oppnådd.

Selv gir jeg 60%+ sjans for at målene blir oppnådd, men på et vesentlig senere tidspunkt, typ 2027.
Er ikke smart nok til å regne ut hvilket kortsiktig kursmålet det ville gitt i samme modell.

Sjansen for at målene oppnås i 2025 estimerer jeg til under 20%.
Hvert kvartal som har gått med lavere enn ca 15% økning YoY etter strategien ble offentliggjort for 7 kvartaler siden, betinger en større økning i de gjenstående kvartalene, ikke minst grunnet at man tar vekk tid fra rentes rente effekten, for at 2025-målene skal innfris.
Et kjapt regnestykke tilsier at vi nå må ha rundt 30% årlig økning for å nå målet.
HrDuck
10.11.2021 kl 14:07 2210

Er ikke det en litt merkelig måte å tenke aksjer på? Som et slags binært utfall der mål blir nådd eller ikke uten å se på utfallsrom utover et tilfeldig tall?
tunktee
10.11.2021 kl 14:27 2188

Det kan du gjerne si!

Men nå er ikke tallet og årstallet tilfeldig, og jeg tror målsettingen til selskapet har en vesentlig betydning for prisingen av selskapet.
SP1 snakker også om denne målsettingen.
Kan for øvrig legge til at jeg anser det som <2% sjans for at selskapet klarer 30% YoY i dette eller de 2 kommende kvartalene. (Fraregnet SQS og Labels)
Det vil legge enda større press på fremtidige kvartaler for å oppnå målene.

Man kan lage mange forskjellige beregninger/antagelser og kursmål utav det.
En slik analyse er krevende å sette opp, for egen del har jeg ikke brukt den nødvendige tiden.

Jeg så at du laget en kalkulasjon forleden på at selskapet er fair priset på dagens tall basert på kontantstrøm. (Tror det var du som la det ut)
Fikk ikke studert detaljene, men jeg var intuitivt ikke enig. Ser om jeg kommer tilbake til det, hvis det er noe interesse for å høre et motstridende synspunkt.
(Men tror kanskje ikke det er særlig interesse for det!?)

Edit:
Her finner man formel for å beregne iboende verdi.
Jeg har ikke gjort regnestykke, men hvis noen gidder….
https://www.wallstreetmojo.com/intrinsic-value-formula/
Redigert 10.11.2021 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
HitIT
10.11.2021 kl 14:29 2186

Hva skjedde med?
"Strongpoint er i en megatrend!"
tunktee
10.11.2021 kl 14:37 2194

Skjedde det noe med det?
Har fortsatt en betydelig post i SP HitIT!
Men jeg har også flere ganger skrevet om hvor viktig jeg syns det er å være dynamisk i aksjemarkedet.
Da kan man ikke bli forelsket.

Men jeg tror altså fortsatt på selskapet, med den endrede forventningen som beskrevet i første innlegg.

E; analytikerene ser ut til å dele mine endrede synspunkt.
Men det kan naturligvis ikke brukes som målepinn for at jeg har rett, ikke minst fordi jeg selv er generelt skeptisk til analytikere fra meglerhus.
Redigert 10.11.2021 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
kössa
10.11.2021 kl 14:43 2211

… glöms lätt bort! Jacob & co har säkert mycket att göra just nu med att jobba för att stora kontrakt och orders ska knytas ihop och vill gärna ha lite lugn och ro under tiden. Då passar det ju bra att köpa tillbaka aktier under tiden!
Bara att sitta lugn i båten och invänta tresiffriga aktiekurser!👍🏻