Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158344

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
tunktee
17.12.2021 kl 15:10 5096

Vi klarte å avslutte akkurat i tide til at det var interresant for dere da :)

Du bør ha helt rett Just, det er en nærmest gedigen menge med ordrer som bør være levert i Q4.
Det var det også i Q3, jeg klarer ikke tolke hva som blir det endelige resultatet for dette eller neste kvartal.
JT sa senest i presentasjonen forleden at transportproblemene vil fortsette.

Ser på siste ordre meldt 22. september, Cashguard til Bullion:

«Bullion IT has today placed an order for 250 CashGuard units from StrongPoint to
be delivered as of Q1 2022.»

Her kommer min engelskkunnskaper til kort, betyr «as of» innen, eller i Q1?
Kan altså noe av dette havne i Q4?
Ordren er ellers en fin størrelse, utfra utvekslinger på forumet for noen år siden kostet CG til sluttkunde i Norge rundt 120-150 tusen hvis jeg ikke husker feil.
Hvis man er nøktern kan man si at ordren fra Bullion gir en omsetning på 20 mill.

Siste børsmeldte ordre før det var den 31.05.21
Det var en enorm ordre med verdi 140 mill, som vi fortsatt venter på at skal bli levert.
Men det begynner også å bli veldig lenge siden.
Med fare for å være på fisketur, jeg syns det er besynderlig at det ikke kommer noen ordrer på mer interresante ting enn Pricers elektroniske etiketter.
Jeg blir dessverre lite kåt av ordrer på 3.parts utstyr, mulig jeg begynner å få potensproblemer.
Just_Nilsen
17.12.2021 kl 15:39 5089

Jeg er ikke filolog, men for meg betyr/leser jeg. "as of", "innen/ i løpet av" Så kan vi jo sjekke hva Vivaldi translate sier,. .
Gurleif
17.12.2021 kl 15:49 5122

Bestillingen er presisert slik i Q3-rapporten: "Bullion IT ordered 250 CashGuard units in September to
be delivered during first half of 2022.
tunktee
17.12.2021 kl 15:51 5159

Takk for oppklaring Gunleif og Just!
Ols123
17.12.2021 kl 16:09 5156

Mkt fina nyheter i veckan https://www.dagligvarunytt.se/marknadsnytt/e-handel/coop-och-gordon-i-samarbete-lanserar-kylda-hamtskap-i-stockholm/


Tjänsten Gordon Pickup lanseras i samarbete med Coop och kommer först att testas på platser runtom i Stockholm. Kunder som beställer mat via Coops hemsida kan välja Gordon Pickup bland leveransalternativen. Efter pilotfasen är tanken att skåpen ska rullas ut brett i de nordiska länderna.
Ols123
17.12.2021 kl 16:10 5151

Bekräftat idag första 2 skåpen redan på plats i Sthlm
HrDuck
17.12.2021 kl 16:20 5141

Supert med oppdateringer fra våre svenske venner. God helg alle :)
Just_Nilsen
17.12.2021 kl 21:14 5000

Takk ols123 du gir mye god informasjon.
Og Donald, god helg til deg også. Nå må du snart bli med på tur med min 4B der i Holmenkollen . Eller aller helst der rundt Sognsvann. Nærområde.

Jentene leder håndblll og jeg venter på trigger i 2. omgang. TV3 med reklame, sukk.
Storebetong
18.12.2021 kl 05:02 4921

Supert med svar på innlegg fra hele gjengen her på tråden og jeg takker tunktee for en fin en telefonsamtale med referanse til de siste innlegg.. :)
Storebetong
18.12.2021 kl 05:29 4942

Just_Nilsen: Vi har jo faktisk hatt en fysisk treff på en pub som jeg synes var meget hyggelig:)
Med din erfaring tror jeg du forstår Strong-aksjen bedre enn meg.
Allikevel synes jeg det er ok å gjøre meg noen egne refleksjoner om kursutvikling, skrive noe om dette på tråden og snakke med tunktee om dette:)
Uansett synes jeg dette vi snakker om her er ganske uinteressant på kort sikt for aksjekursen til Strong, og jeg vil gjerne understreke at jeg oppfatter deg som en super fyr:).
Redigert 18.12.2021 kl 17:21 Du må logge inn for å svare
Ols123
18.12.2021 kl 13:07 4845

Denna veckan var stort genombrott för Strongpoint click and collect då Gordon delivery presenterade nyheter tillsammans med Coop Sverige . Gordon delivery är första leverantören att lansera hubbar av skåp som kan komma o täcka hela Norden. Tidigare har vi i huvudsak levererar till dagligvaruhandeln. Tror vi kommer se många fler liknande avtal som Glovo och gordondelivery i närtid 👌 grattis alla Strongpoint ägare
Storebetong
19.12.2021 kl 07:57 4697

Det er flott med oppdateringer fra våre svenske venner og en alltid våken HrDuck. Nå må jeg nok forsøke å sove/hvile litt igjen selv om det dessverre ikke er så enkelt :) Det er uansett ikke jeg som skal bestemme aksjekursen i Strong, så i denne sammenheng hviler jeg godt:).
bernes
21.12.2021 kl 16:46 4033

Gordon Delivery, a leading supplier of groceries in Sweden, is now expanding their delivery offer with Pick-up-stations for groceries with temperature controlled grocery lockers from StrongPoint. The lockers are located in central Stockholm, one at Telefonplan and one in Skrapan on Södermalm. Click & Collect lockers for groceries are already a very popular pickup option in Sweden as it gives consumers the opportunity to pick up their order themselves at a time and place that suits them.

In the first stage, Gordon is launching their Pickup stations in collaboration with grocery retailer Coop Sweden. Coop's customers can already choose Gordon's Pickup as a delivery option in the webshop. Initially, this is being tested in locations around Stockholm, but when the pilot phase is over, the hope is to roll out Grocery Lockers across the Nordic countries.

At Gordon Delivery, we are committed to delivering industry-leading solutions in last-mile logistics to give our customers competitive advantages, increased predictability, and higher value. With Gordon Pickup as a complement to home deliveries, together we're making it easier for people to simplify their day-to-day life ," says Ali Ghoce, founder and CEO of Gordon Delivery.

We are very pleased with Gordon Delivery's choice to expand its delivery offer with StrongPoint's Grocery Lockers, an investment that is right on time. We look forward to further strengthening our cooperation with Gordon and supporting them in this initiative," says Göran Thörn, SVP StrongPoint Sweden.

Gordon Delivery is a leading supplier of groceries in Sweden that offers digitized flows that automate and simplify chilled last mile deliveries. StrongPoint and Gordon already have a collaboration between the companies regarding the software for managing efficient home deliveries, with features such as route optimization and live interaction with drivers and consumers.
Ols123
22.12.2021 kl 13:23 3723

Varför värderas Strongpoint som en korvkiosk . Fin vinst full kassa, lönsam verksamhet och satsningar inom SAAS ?
Thunder-03
22.12.2021 kl 15:04 3660

Har aldri vært mer sikker i min sak. SP kommer til å få en megaboost på nyåret
kössa
22.12.2021 kl 15:50 3624

Jag känner också så övertygad jag kan bli att Strongpoint efter nyår kommer inleda en raketfärd🚀! Det blir nog bl a många fina Saas-avtal på Pick & Collect-programvaran runt om i världen framöver. Skall bli mycket intressant med nästa uppdate-session!
HitIT
23.12.2021 kl 12:24 3334

Major Swedish grocery retailer renews and expands its e-grocery technology contract with StrongPoint
https://newsweb.oslobors.no/message/550294

God Jul :o)
doob
23.12.2021 kl 12:29 3348

Jättebra!

Får dock tankar om att verksamheten har problem...

"We are very happy to close the year on good news as some of our other solutions continue to be negatively impacted by the global shortage of components which influenced our 3rd quarter results and continue to negatively impact us,”
Ols123
23.12.2021 kl 12:30 3385

Kul att det även gäller darkstores
Elgjohansen
23.12.2021 kl 13:00 3325

Skulle ønske den siste setningen ikke sto der, men dette gjelder de fleste for tiden!
God jul og et enda bedre nytt år til alle Strongere!
tunktee
23.12.2021 kl 14:28 3229

Ja, hvis vi er fornøyd med årets julegave kan vi skrive den ut å legge den under treet.

Vi får vel være ganske tilfreds med at kursen nå er 30% over lille julaften i fjor :)

God jul til alle i krinker og kroker rundt om kring, måtte det bli en sterk feiring 🎄🎄🎄
tunktee
23.12.2021 kl 14:36 3207

Det er i prinsippet ikke en nyhet, men det er en bekreftelse.
Jeg anser det som en advarsel om at Q4 ikke blir godt, og skulle selv ønske at det ikke sto der.
HrDuck
23.12.2021 kl 14:38 3198

god jul folkens :)
tunktee
23.12.2021 kl 14:39 3151

🤗😘
doob
23.12.2021 kl 15:03 3109

Många tolkar nog det uttalandet som en liten vinstvarning. Därav att kursen går ner på en positiv nyhet.
Inte bra alls.
Storebetong
23.12.2021 kl 15:13 3086

God jul til alle Strongere:)
HrDuck
23.12.2021 kl 15:32 3042

tror ikke det er fornuftig å overtolke dette. Q4 blir nok ikke et fantastisk resultat, men det er gode grunner til at det blir sånn og grunnen har vært kjent lenge.
På lenger sikt så teller en avtale mer. Vi ser jo at selskapet har en dominerende posisjon i markedet som er først ute innen ny handel. Og dette stopper ikke med Sverige.
HitIT
23.12.2021 kl 15:34 3035

Dere fokuserer på feil setning:
"...We are delighted that another grocery retailer continues to use and recognise
the benefits of our grocery e-commerce solutions. Globally we have an
outstanding 100% customer retention of our Order Picking solution which is
testament to the world-leading efficiency savings it provides to grocery
retailers..."

At div. komponenter ikke tryller seg frem over natten vet vi fra før, slapp av og nyt julematen:)
Redigert 23.12.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
kössa
23.12.2021 kl 16:10 2971

Jag tänker att kortsiktigt hjälper en sån formulering till att Strongpoint kan återköpa sina sista aktier enligt tillbakaköpsprogrammet. Sen blir det nog trångt i dörren för att få tag på Strongpointaktier till priser vi ser för dagen.
God Jul!🎅🏻