Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158340

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Ols123
28.12.2021 kl 11:28 5477

Om 2 veckor drar Strongpoint gänget till USA 🎉
Meet StrongPoint at NRF in January 2022
StrongPoint is going be at NRF in New York 15-18th of January and we would like to invite you all to visit us at our two booths.

Meet StrongPoint at NRF in January 2022
You can find us at booth #3203 where we are with Zebra Technologies and will present our e-grocery order fulfillment solutions. We will also be at Edgify’s booth #1065 with our self-checkout solutions where you can see for yourself just how fast our solution is integrated with Edgify’s AI technology.





We will also be hosting a ‘Food for Thought’ event on the 16th of January at 17.30. This will give grocery retailers actionable advice on how to respond to the rise of Q-commerce and purely online competitors​.

If you would like to joins us for the event please fill in the form below and we will get back to you as soon as possible.

We hope to see you in New York!
Ols123
29.12.2021 kl 13:15 5189

En nyhet om att Glovo börjar med skåp likt Gordon delivery hade satt fart på aktien rejält
Elektrikeren
30.12.2021 kl 10:08 5003

Oslo (Infront TDN Direkt): StrongPoint forlenger periode for tilbakekjøp av egne aksjer til 28. februar, ifølge en melding torsdag.
Kjøpsprogrammet vil fortsatt være begrenset til 500.000 aksjer, tilsvarende om lag 1,1 prosent av aksjene i selskapet.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Newsseaker
30.12.2021 kl 10:11 5003

Ser at SP ikke klarte å fylle opp tilbakekjøpsprogrammet og nå har varslet en forlenging til februar. Med så lav likviditet i aksjen burde kanskje styret heller jobbe med å øke likviditeten? Ikke mange som gidder å følge en aksje uten likviditet og som lett "kjøres" opp og ned av småaksjonærer.
Ols123
30.12.2021 kl 11:58 4922

Inte dumt o köpa egna aktier som betalning för kommande förvärv
bjørns1
30.12.2021 kl 20:30 4808


https://newsweb.oslobors.no/message/550601

https://newsweb.oslobors.no/message/544682

32% opp i 2021

Slo OB med 9 prosentpoeng.

Godt nyttår til alle Strongere.



tunktee
31.12.2021 kl 18:03 4601

Da fikk vi dekket inflasjonen og formuesskatten med god margin!

Takk for det gode gamle året alle Strongere, måtte det nye bli like godt!

🥳🎉🤗
Ols123
03.01.2022 kl 14:48 4013

Hur ser ni på möjligheterna med affären mellan Deliveryhero o Glovo
Ols123
04.01.2022 kl 15:08 3611

Mkt spännande nästan vecka är Strongpoint i USA :) https://www.strongpoint.com/nrf/
HitIT
04.01.2022 kl 23:03 3451

Aktiviteten dabbet litt av her nå, kun vår svenske venn Ols med innlegg til nå i år:p (takker).
Får bidra med denne, selv om det verken er big news eller dagsfersk:
https://www.facebook.com/ramundberget/photos/a.10157332925852885/10158933907242885
(legg merke til antall likes)

Happy new year :o)
Redigert 04.01.2022 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
05.01.2022 kl 16:27 3139

ikke rart med suksessen der og du har sikkert litt ære i det😊
tunktee
06.01.2022 kl 01:11 2981

Jeg har brukt Glovo i noen uker nå for take-aways.
Man kan også bestille matvarer, men dessverre suger det.
Bestilling av matvarer fordrer at man enten scroller en lang liste, eller søker på den spesifikke matvaren man ønsker.
Jeg tror netthandel av matvarer bør fungere på en mer intuitiv måte for at det skal funke.
HrDuck
06.01.2022 kl 08:41 2904

må også få berømme ols og noen andre som har vært aktive på tråden i en rolig periode.
Ols123
06.01.2022 kl 09:44 2851

Jag anser att Strongpoint är missförstått i Norge med nya inriktningen. 2022 tror jag deras största utmaningar blir att hinna leverera ut att efterfrågade produkter🥳
kössa
06.01.2022 kl 11:21 2837

Så kan det vara. Och kanske är dagligvarukedjorna i Norge lite paralyserade av Oda också och inte riktigt vet hur de ska gå vidare (de i geografisk närhet helst).
Blir ruskigt intressant framöver! Kanske vi får vänta fram till rapport kvartal 4 och strategi uppdate session 15 februari. Häftigt också med Delivero Heroes köp av Glovo och vad det innebär✌🏼.
Ols123
07.01.2022 kl 14:31 2459

Finns ju mer triggers än någonsin för Strongpoint
- Strongpoint o Hallodis robotar lanseras
- Strongpoint får Autostore order
- Strongpoint köper flera bolag
- Strongpoint får stororder i tex USA för första gången
- Strongpoint får stororder på Cashguard Vensafe Pricer självutcheckning mm mm

Framtiden ser mkt ljus ut o även uppköp av hela Strongpoint är en risk . Därför är det frågan om det är smart och vara skuldfria och en kassa över 200 miljoner ?
tunktee
08.01.2022 kl 14:51 2220

Klart det vil komme noen nyheter en gang i fremtiden, forhåpentligvis positive.
Det ser ut til å være manglende vilje til å snakke om realitetene her. Det forstår jeg for så vidt, siden vi alle har puttet en drøss med gryn i selskapet.
Forhåpentligvis sitter de fleste i solid pluss også!

Oppfordrer likevel noen til å komme med synspunkt;
Når sist opplevde vi en så lang periode uten noen vesentlige ordrer?

Og ja, jeg er blant dem som har proklamert i tidligere år at ting tar tid og at vi må ha tålmodighet.
Så begynte ballen til slutt å rulle, men for så å stoppe opp.
Mulig at det utelukkende har med pandemien å gjøre, jeg klarer ikke gjøre et konkluderende standpunkt til det. Noen som har et kvalifisert synspunkt på den saken?

Det er stort sett ikke mulig å vite noe med sikkerhet i investeringer, da hadde det hele vært så enkelt.
Men på ett eller annen form for grunnlag/indisier må vi gjøre beslutninger.
Slik jeg ser SP nå, ble selskapet priset kraftig opp i perioden etter utbruddet frem til fjor vår, i hovedsak på forventninger.

Så spørsmålet er hvilke indikatorer vi har nå på at selskapet vinner kampen om kontraktene?
Som tidligere skrevet, tror jeg ikke lenger på 2025-målene. Det er ganske enkelt for kort frem i tid.
Noen av samarbeidsavtalene tror jeg også har begrenset verdi. Skrev om Glovo forleden.
Selskapet Autostore består av noen svært få, men store avtaler. La oss si at SP lander to avtaler i året i Nord-Europa, hver med en verdi av MNOK 100. Dette er 3. parts varer, jeg tror vi kan håpe på 5% netto margin, noe som vil gi 10 mill i året. (Jeg tror for øvrig at ovenstående om 200 mill i året er optimistisk.)

På ett eller annet tidspunkt i fremtiden vil selskapet prises til verdi og ikke forventning.
Når skjer det, og hvor lander vi?


Edit;
Jeg er ikke enig i Ols123 sitt synspunkt om at det er flere triggere enn noensinne nå.
Jeg syns det er et klassisk type innlegg på Hegnar forum, enten som følge av overdreven optimisme, eller et forsøk på å overbevise.
Har vært så lenge i dette selskapet at mener selv at det i noen tidligere perioder har vært langt mer tydelig enn nå at verdien av selskapet skulle styrke seg.
Redigert 08.01.2022 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Otto40
08.01.2022 kl 15:45 2168

Enig i at det er viktig med balanse i tråden. Jeg liker konkrete ordrer, hva gjelder tall og ser at det er lite av dette i både q3 og q4. Den siste tiden er det ofte slike 3. partsavtaler som er meldt og mindre og mindre på deres egne produkter. Nå den siste tiden har det vært ordentlig tørke på slike ordre som jeg vil ha.
Slik stå’a er nå er Strongpoint høyt priset og priset på fremtidig vekst. Tallene som ble lagt frem ved q3 tror jeg vil være sammenlignbare med de som legges frem på q4. Om q4 talla blir like dårlige, forsvarer ikke disse, verdsettinga/aksjekursen slik den er i dag.
tunktee
08.01.2022 kl 16:03 2145

Takk for svar Otto,

Teamet rundt proprietære produkter vs 3.parts produkter syns jeg er veldig interresant.
Har bragt det på banen her tidligere, men så vidt jeg husker uten respons.
Min investering SP er helt klart basert på det første, og ikke det siste av disse produktene; egen investeringsprofil tilsier at jeg ikke ville kjøpt aksjer i Europris eller XXL.

Ser det er ditt første innlegg, er du/har du vært med i SP lenge?
prokrastinerin
08.01.2022 kl 16:07 2138

Heii hva syns dere om dette innlegget. Fra strongpoint Facebook gruppe. Fått tillatelse og publiserer det her også. Jeg fikk ikke til å kopiere den tilhørende grafen. Søk på «bransjens livssyklus» på google eller bli med i Facebook gruppen.
Innlegget:
Det var en liten diskusjon litt lenger ned om at STRO skal øke utbytte. Her er mine tanker om tematikken. Har noen andre noen innspill?
Utbytte er definer som utdeling av selskapet resultater, enten fra inneværende års resultat eller fra tidligere resultatoppnåelse. Når et selskap utsetter utbytte så reduseres egenkapitalen og likviditeten. Et selskap utsetter et utbytte når de ikke har noe annet å bruke penger på. (STRO mye egenkapital og lite gjeld)
Har STRO gått tom for investeringsmuligheter?
For å forstå dette så må vi se på bransjen. Alle industrier går gjennom en livssyklus ettersom hvor moden bransjen er. Denne syklusen kan deles inn i fire faser: introduksjonsfasen, vekstfasen, modningsfasen og nedgangsfasen.
STRO er i flere segmenter. De har hovedinntektene sine i hardware ( in store productivity). Dette er et modent segment. Kjennetegner: salgsvolumet flates ut, lave marginer, og markedet nærmer seg metningspunktet, mange konkurrenter (STRO :12 konkurrenter) og produktsubsubstitutter.
Hensikten med strategi oppdateringen var at STRO har identifiserer et markedssegment (software)hvor de kan posisjonere seg sterkt over tid. Software er i vekstfasen kjennetegner: flere konkurrenter oppdager det samme segmentet (konkurransen skjerpes), slagvolumet øker, store kostnader knyttet til forskning og utvikling og store marginer (rundt 80 +/-),.
Større utbytte vs mindre utbytte
• Et økt utbytte er et varselflagg at selskapet ikke klarer å forvalte egenkapitalen til aksjonæren på en god måte. Red flag!! Det fører til at vi ikke klarer 2025 målet og negative/horisontale driftsinntekter. Dette er ikke ønskelig for aksjekursen.
• Et mindre utbytte og større investeringer/oppkjøp knyttet til software segmentet er veldig positivt for aksjekursen. Det fører til at vi kommer nærmere 2025 målet.
tunktee
08.01.2022 kl 16:16 2135

Et godt innlegg, men er det oversatt fra et annet språk?
Syns det til en viss grad er uklart;
«Når et selskap utsetter utbytte så reduseres egenkapitalen og likviditeten.»

Nå var ledelsen tydelig på at den ekstraordinære inntekten som følge av salg av driftsmiddel i sommer ikke skulle deles ut i utbytte.
I forhold til innlegget kan vi lese det som positivt.

E, liker nicket ditt. Målet er å slutte med slikt 🙈🙈🙈
Redigert 08.01.2022 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
prokrastinerin
08.01.2022 kl 16:33 2117

Det som var oversatt til et annet språk tror jeg forklar hva som skjer i regnskapet når et selskap gir ut utbytte. Når de gir ut penger til aksjonærene så får de en mindre pengesekk. Som fører til lavere investeringer i sementer med stort vekstpotensiale. Høy investering fører til en sterkere fremtidig kurs.
tunktee
08.01.2022 kl 16:40 2137

I utgangspunktet bør vel påstanden være solid, ja!

Uten at jeg kan veldig mye dybde om mange selskap, så finnes det vel en del unntak fra dette?
Noen selskaper som opererer i sykliske markeder kan i perioder levere astronomiske overskudd og vil levere store utbytter.
De samme selskapene kan noen ganger være i kraftig vekst, med sterkt stigende kurs.
(Tenk type olje, shipping, gruvedrift, offshore, fisk)
Redigert 08.01.2022 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
kössa
08.01.2022 kl 16:59 2152

Tänk om det är så här… Strongpoint, genom Strongpoint Cube systems, uppköpt för några år sedan har utvecklat en värlsunik, världsledande och komplex programvara, ”pick & collect” där butiksmedarbetaren plockar ca 240 enheter/timme i jämförelse med konkurrenterna där ca 100 enheter/ timme plockas. Nu är ”pick och collect” på väg att spridas över världen bl a med hjälp av Delivero hero/ Glovo. Alla bitar måste vara på plats innan dock innan den stora lanseringen äger rum. När detta sker kommer Strongpoint likt Spotify att rusa och ge Strongpoint intäkter via varje transaktion och rättighet att använda systemet😊🚀
tunktee
08.01.2022 kl 16:59 2184

Hvorfor ikke svare på sitt egent innlegg?

Ville bare nevne, som tidligere, jeg tror utbytte kan bli økt for 2021 ettersom selskapet sitter med forholdsvis svært mye kontanter og ikke ser ut til å lete opp investeringsmuligheter. Kanskje 1,50-2 kroner aksjen!?
tunktee
08.01.2022 kl 17:05 2177

Men, Køssa, er dette en svært kompleks teknologi?
Er det mulig å patentere deler av denne metoden for P&C?
Vet vi om SP eventuelt besitter noen slike patenter?

For et større teck-selskap er det småtteri å utvikle et tilsvarende produkt.
Hvis segmentet blir stort nok, blir vi overkjørt. Tror jeg.

Edit; Får vel kanskje korrigere det til at det er en viss fare for at vi kan bli overkjørt.
Jeg tror på Strongpoint sine produkter, og at de er blant de beste i klassen.
Bare håper at ikke markedet beveger seg fortere enn ordrebøkene gjør….
Redigert 08.01.2022 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
kössa
08.01.2022 kl 17:19 2196

Jag tänker att Strongpoint, zebra, Pricer och Autostore/Hörmann blir komplext och svårt att konkurrera med.
kössa
08.01.2022 kl 17:20 2201

=deras gemensamma plocklösning.
tunktee
08.01.2022 kl 17:30 2192

Håper du har rett Køssa!

Ha en fortsatt flott helg folkens!
Jeg fant ut at det var lite vits å sitte singel i Norge og vente på en bar som aldri åpnet og en soloppgang som aldri kom.
Hmm, stjal jeg det av en gammel låt fra Postgirobygget mon tro….

kössa
08.01.2022 kl 17:32 2196

Ja, det är min grön blandat med ca 50 års erfarenhet av dagligvaruhandelsbranchen😊✌🏼!