Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158347

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Ols123
17.01.2022 kl 12:45 4746

NRF USA någon som sett eller hört ngt
Ols123
17.01.2022 kl 15:22 4645

Tror man på Strongpoint mål för 2025 :
driftsinntekter på 2,5 milliarder kroner i 2025 og EBITDA-marginer på 13-15%.

Då är dagens pris under 1 miljard mkt mkt intressant 😆😆
HrDuck
17.01.2022 kl 15:58 4596

trenger ikke tro på vekstmålene her nei. Priset rett over en milliard med knappe 200 mill i cash. Pr Q3 har de omsatt for drøyt 700 mill(?), tar det fra hukommelsen her så sikkert lurt at hver enkelt sjekker selv. De har serviceinntekter på ca 300 mill årlig inkludert i dette (igjen sjekk selv). Om jeg legger inn 1 mrd i omsetning neste år og 12% ebitda margin så får jeg en fri kontantstrøm på ca 2,3 pr aksje. Altså ganske nøyaktig 10x av dagens kurs. Og da skal vi huske at kostnader til utvikling er bokført direkte i resultatet. Så alt i alt tenker jeg at ingenting av mulig fremtidig vekst er priset inn.
Legger vi inn vekst som gir de 2,5 mrd og 14% ebitda margin i 2025 så havner fri kontantstrøm over 6 kroner aksjen.
Ols123
17.01.2022 kl 16:03 4590

Om vi skulle nå målen är ju 100 billigt
HrDuck
17.01.2022 kl 16:12 4582

fair tenker jeg, men tror markedet på at veksten blir opprettholdt så ligger vi over 100. Men sånt får man ta om det evt skjer
tunktee
18.01.2022 kl 01:10 4427

Veksten er jo ikke opprettholdt. Er jo nettopp det som er problemet.
Igjen, tilbake til hvor mye av omsetningssvikten som stammer fra transport- og/eller halvleder-problematikken.

Verken jeg eller andre har berørt denne saken i dybden her.
Tar kanskje tid til å forsøke meg på et anslag senere i uken eller neste uke, og vil i så tilfelle prøve å være nøytralt vektet.
Så sto det også noen konkrete tall i Q3-rapporten. Disse gir ikke mye tillit, ettersom den direkte konsekvensen av transportproblemene var oppgitt til å være i beskjeden størrelse.

Tror til syvende og sist at ingen av oss klarer å forutse hvordan Q4 ble, med mindre noen har mer info enn andre.
HrDuck
18.01.2022 kl 07:50 4347

Nå tror jeg du må pusse brillene dine en gang til tunktee. I et hypotetisk tilfelle der målet på 2,5 mrd er nådd så har det i tilfelle vært vekst. Skal skrive litt mer senere, men følte bare for å umiddelbart korrigere misforståelsen.
tunktee
18.01.2022 kl 10:00 4212

My bad HrDuck, ser nå at jeg har skumlest og misforstått.
Skal gjøre noen egne regnestykker ifm. dine estimater om kontantstrøm og prising.
Du pleier jo å være korrekt i dine påstander, og vi er ofte ganske enig.

Vi er muligens ikke enig om at ting drøyer på nå, at det er stille fra selskapet og at man ikke bør forvente et godt Q4.
Eller så ønsker du og andre deltagere her ikke å diskutere slike tema i fare for å skade kursen. 🙈🙈
HrDuck
18.01.2022 kl 10:19 4166

Litt usikker på hvor du ønsker å gå med dette. Jeg tørr minne om at jeg traff nærmest i tippekonkurransen for Q3, men også at jeg mange ganger har sagt at min investering er langsiktig.
Som langsiktig må man akseptere at det i lange perioder er stille fra selskap man investerer i. Noen blir utålmodige og noen blir usikre, det er bare sånn markedet fungerer og livet blir bedre om man bare aksepterer dette som et faktum.
I det hele så er jeg litt usikker på hvilke tema du egentlig hevder at jeg eller andre ikke ønsker å diskutere.

Uansett, poenget mitt fra innlegget i går var at selskapet ikke er priset for at veksten skal komme. Om den gjør det så representerer det en stor oppside for kursen. Skulle veksten komme (ref 2,5 mrd ambisjonen) så vil det heller ikke skje i en rett linje. Det vil være perioder over forventning og perioder under forventning. Og ja, det vil være perioder der kursen faller og der mange blir utålmodige fordi det er "stille" som du formulerer det.
tunktee
18.01.2022 kl 10:38 4131

Både du og jeg har lang fartstid i selskapet, og jeg tør påstå at vi også er blant dem som gjort de grundigste gjennomgangene av tall, og truffet best i spådommer.

Utover det, kan jeg bare snakke for egen del.
I tillegg til rene regnestykker, handler aksjemarkedet også om teft og magefølelse.
Samlet sett har dette har dette for egen del truffet i Strongpoint, og gitt stor gevinst.

Etterpåklokskapen tilsier jo at jeg skulle fulgt magefølelsen i enda større grad både etter Q1, Q2, og ikke minst etter Q3, og solgt betydelig flere aksjer enn jeg gjorde.
Slik det ser ut for øyeblikket burde hele beholdningen vært solgt.

Men så var det dette med at man kan ta den rette beslutningen og få feil, og vis a versa.
Jeg trodde oppriktig ikke at hele resten av 2021 ville passere uten kursdrivende nyheter/ordrer.
Erfaringen med Strongpoint tilsier at det var liten sannsynsynlighet for at det ville skje.
Nå har det altså skjedd, og kursen har falt 12% bare etter årsskiftet.

Gjorde jeg en feil vurdering, eller gjorde jeg en rett vurdering og fikk feil?
tunktee
18.01.2022 kl 10:39 4153

Ikke ta dette som et personangrep, det er ikke ment som ett.
Jeg har gitt deg honør mange ganger for dine innlegg og din kunnskap!

E;
Om langsiktighet.
Du og meg har kanskje en noe forskjellig investeringsprofil.

Jeg bestrider ikke dine uttalelser om langsiktighet, og du har antagligvis delvis rett i dine tidligere påstander om at det er svært vankelig å finne bunner og topper i et voksende selskap, og forsøkte å trade på disse.

Likevel er det altså dette jeg har forsøkt å gjøre i Strongpoint, og det har vært suksess så langt.

Men så er jeg heller ikke gift med Strongpoint.
Om jeg går helt ut i dag, og kursen står i 100 om 4 år, skal jeg ikke gråte over det.
I mellomtiden har jeg forhåpentligvis tjent penger i andre plasseringer.
Redigert 18.01.2022 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
kössa
18.01.2022 kl 10:46 4152

Strongpoints värvningar av personal, Tveerabaks presentationer med sikte mot 2025, ingådda partnerskap och alla rullande piloter hos världens främsta kedjor räcker sammantaget för mej att de kommer att lyckas. Ovissheten i omvärlden oroar mej dock.
HrDuck
18.01.2022 kl 10:46 4158

Det er ikke noe å ta personlig her så ingen grunn til bekymring.

Hvorvidt du har gjort en rett vurdering eller ikke er umulig å svare på. I ditt perspektiv så antar jeg du gjorde feil som ikke solgte når du fikk bud på aksjene dine rundt midten av 30-tallet antar jeg. Men jeg ser det ikke sånn at du har fasiten i hånd nå. I min verden er det bare to punkt som sier noe om man har gjort rett eller feil og det er kjøp og salgskurs. En trader vil sikkert ha et annet syn på dette, men som sagt: dette handler om perspektivet. For mitt tilfelle så er kjøpskursen kjent, exit er ikke kjent ennå.
tunktee
18.01.2022 kl 10:52 4143

Jeg klarer ikke analysere om jeg faktisk har gjort en feilvurdering etter Q3.

Men jeg tror jeg gjorde en feilvurdering, eller mangel på vurdering etter Q2.
Dette fordi jeg egentlig var temmelig missfornøyd med Q2, men valgte å se vekk i en periode.
(Eller man kan kalle det stikke hode i sanden, om man skal strekke det langt.)

Se for øvrig det jeg la til i forrige innlegg, om langsiktighet.

E;
Jeg tror essensen av denne lille artige samtalen er at man bør stole på sine egne vurderinger.
Det er vel kanskje den eneste fordelen man har over resten av markedet, under forutsetning av at disse vurderingene er oftere riktig enn feil.
Redigert 18.01.2022 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Otto40
18.01.2022 kl 10:52 4149

For meg er det viktig at debattanter her inne er kritiske til det som skjer i selskapet. Dette styrker mine muligheter som aksjonær til å ta flere riktige valg for hvor jeg skal legge inn sparepengene mine.
Det er lite informasjon fra selskapet for tiden og jeg er særdeles usikker på vekstutsiktene ut i fra q3-tall og det som ble signalisert under presentasjonen.

Tidligere ble Corona omtalt som SP "dobbel opportunity". På meg er ikke dette tilfellet pr. i dag
HrDuck
18.01.2022 kl 10:54 4129

Så er jeg litt usikker på hva du mener tunktee med at "hele resten av 2021 ville passere uten kursdrivende nyheter/ordrer". Du nevner jo både 1,2 og 3 kvartal i ditt innlegg så det fremkommer ikke hva som er startpunktet. Uansett så tror jeg vi må forsone oss med at børsmeldte ordre ikke vil komme basert på kalenderen. Det er også verdt å minne om at selskapet har 300 mill + i årlige serviceinntekter og en stor del av salgsinntektene vil komme uten at det faller i kategorien som børsmeldes.
tunktee
18.01.2022 kl 11:00 4168

Ordrene gir fremtidige forventninger.
Kvartalstall er statiske, og forteller hva ståa faktisk er.

Ha en fortsatt fin dag!
JosMag
18.01.2022 kl 11:36 4115

185 millioner i omsetning og EBITDA 12 millioner er mitt estimat denne gangen.
HitIT
18.01.2022 kl 12:36 4034

Her er det vist bare å starte opp et nytt tilbakekjøpsprogram når en har fått fylt opp de 500k tenker jeg.
Redigert 18.01.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
HitIT
18.01.2022 kl 15:15 3858

Ser at Autostore får seg en skikkelig trøkk i dag også, uten at det burde ha noe å si for Strong aksjen.
IT er uansett stort sett i dass i dag.
Ols123
18.01.2022 kl 16:14 3778

Tunktee förvånad att du fortsätter vara så negativ även på denna låga nivån på kursen
Newsseaker
18.01.2022 kl 16:25 3744

En av grunnene til at aksjen faller mye er lav likviditet som igjen gir lav interesse for aksjen. Tilbakekjøp av aksjer er det motsatte av det man burde gjøre dersom man ønsker å få opp kursen. Man bør øke aksjonærbasen, ikke redusere den.
HrDuck
18.01.2022 kl 16:33 3750

Strong ned 5% og Pricer opp 5% i dag. Skal ikke spekulere noe mer i dette, men vet at ABG er ute med en preview på Pricer i dag. Angående komponentmangel som har vært diskutert også rundt strong så merker jeg meg: once the market conditions start to improve, Pricer could enter a phase of improving gross margins due to oversupply of components in the market, which we recall was the case in 2019.
Dette står i et avsnitt der de også diskuterer fraktpriser og det er litt uklart om de tenker på frakt eller komponenter når de mener at det vil ta litt tid og ikke skje første halvår 2022.
HrDuck
18.01.2022 kl 16:34 3753

Følger deg på denne, men samtidig så ønsker jeg jo at de til slutt har kjøpt tilbake alle andre aksjer enn mine :-D
HitIT
18.01.2022 kl 16:38 3746

Poenget var ikke å bedre likviditeten, men å kjøpe tilbake aksjer til en pris som i alle fall noen av oss mener er fin å kjøpe på:p
tunktee
18.01.2022 kl 17:36 3658

Om man har kjøp, salg eller nøytral holdning til aksjen må nesten være opp til den enkelte.
HrDuck har gjort en beregning der han viste sitt synspunkt om at kursen er lav p.t.
Jeg har ikke gjort et tilsvarende regnestykket (ennå), men har fokusert på faresignalene jeg ser fremover.

Dersom kursen faller tilstrekkelig under et gitt estimat vil selskapet igjen bli lavt priset.
Kunsten er å vite hvilket nivå dette er. Jeg er i det minste temmelig sikker på at hver enkelt bør gjøre sine egne estimater/antagelser, ettersom de betalte analytikerne tar like mye feil som de får rett.

Setter pris på at forumet nå tillater forskjellige synspunkt, uten at vi sabler hverandre ned.
Det gir også mer rom for en konstruktiv debatt.

Jeg nevnte tidligere i høst at jeg ikke anså kurs 15,- som en umulighet.
For min del er det nå, etter kursfallet, på tide å sette seg ned å regne for å gjøre en mer presis antagelse om et eventuelt bunnivå, og fundamentalverdi.
Må bare komme til bunnen av den nye papirbunken med andre ting som har hopet seg opp etter årsskiftet.
bernes
18.01.2022 kl 17:52 3645

Trur ikke kursen nå er basert på annet enn tekniske analyser. Aksje er blitt en fallende kniv som ingen vil ta i før den er i gulvet. Trur ikke det er før vi er tilbake på 18-20...
HrDuck
18.01.2022 kl 17:52 3649

Med all respekt så tillater jeg meg å tvile litt på at du har hatt en så stor post og vært så aktiv i aksjen uten å ha gjort de regnestykkene tidligere 🙂
tunktee
18.01.2022 kl 18:35 3624

Vell, det er jo en litt dynamisk sak akkurat det der.
Som tidligere skrevet om var det ikke mulig å forutse nyhetstørken, det må også kalkuleres inn.

Min holding har vært at aksjen ikke falt nok etter Q3. Derav salg.
Og så var det en vurdering om hvor mye jeg skulle selge ettersom jeg trodde på noen nyheter som kunne gi nytt liv til aksjen.

..og så er det markedspsykologien som endrer seg forløpende.

Bør nok ta flere runder, og gjørde diverse regnestykker jo.
HitIT
18.01.2022 kl 21:03 3503

"Strongpoint er i en megatrend!.."

Det var den megatrenden eller? En større ordre eller to så ruller ballen igjen og kontoen er velfylt.
Heldigvis ikke så lenge til: A Strategy Update Session will follow the Q4 2021 presentation 15.02.2022.
kössa
18.01.2022 kl 22:04 3452

Ja, mycket talar för att det är datumet när bollen skall börja rulla🚀
tunktee
18.01.2022 kl 22:11 3453

Jeg håper virkelig du har rett HitIT!

Ikke fortsett å arrestere meg for noe som den gang var skrevet i beste tro og hensikt! 😃🐥
Hvis jeg tok feil, bekrefter det at jeg heldigvis er et menneske.
HitIT
18.01.2022 kl 22:45 3427

Sorry, klarte ikke å la være;) Skal ta meg sammen.
Satser på megavekst for Strong (og det må til slik som det humper nå), så får vi se hvor mange Q som må til før det setter inn.
Tenker q4 ikke blir så ille som kanskje enkelte tror, men i den store sammenhengen betyr også det lite.
Fremtiden som gjelder - var det ikke slik:p
tunktee
18.01.2022 kl 23:03 3421

Hehe, det går helt fint! Syns det er god stemning på tråden tross alt :)

Har forresten aldri hatt et så travelt utenlandsopphold før.
Meningen var å være digital nomade, men får knapt tid til å jobbe mellom alle fjellturene og festene.
Det er en fest blant nomadene nesten daglig, forstår ikke hvordan i huleste enkelte får gjort noe som helst arbeid her.
Kanskje det er fordi de stort sett er yngre enn meg, og klarer å være helt om natten, helt om dagen. 🙈🙈🤷🏾‍♂️
Heldigvis er det også folk her som liker å utforske naturen 😃
Redigert 18.01.2022 kl 23:04 Du må logge inn for å svare