Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158345

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
JosMag
19.01.2022 kl 16:43 5350

Fikk ikke opp siden
HitIT
19.01.2022 kl 22:16 5232

Lorena Gómez, VP og administrerende direktør StrongPoint Spania
https://revistas.eleconomista.es/digital/2022/enero/y-si-la-crisis-de-la-cadena-de-suministro-pudiese-llevar-a-los-supermercados-a-ganar-mas-JF10152812

Glovo nevnes også (google oversatt):
"..Spania blir, for hver dag mer og mer, et viktig marked for nettsalg av matvarer. I tillegg opplever ekspresslevering -hvis største eksponent er en av våre kunder, Glovo- økende interesse takket være teknologien som brukes for å levere alle disse bestillingene med total hastighet...."
Redigert 19.01.2022 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
JosMag
20.01.2022 kl 10:05 5066

Veldig positivt at Glovo nevnes og blir bedre👍. Ledelsen i StrongPoint bruker å være på hugget. Tror det jobbes febrilt med å øke omsetning og resultat. Bør snart komme noen meldinger om oppkjøp nå. Får være grenser for hvor lang tid man må bruke..
Thunder-03
21.01.2022 kl 11:18 4705

Positivt å se at stadig nye markeder tar i bruk SP's teknologi. Trenger noen lyspunkt nå i en ellers begredelig aksjekursutvikling.
Elektrikeren
21.01.2022 kl 11:30 4689

Topp 50:

Verdadero AS har økt med 38 248 aksjer
Avanza Bank AB har økt med 6 408

Bernhard Næss har redusert med 9 000
HitIT
21.01.2022 kl 11:34 4682

Om noen skulle tvile på Strongpoint teknologi og fremtidsutsikter:
https://www.strongpoint.com/customer-stories/alphamega-hypermarkets-delivering-groceries-across-cyprus-using-strongpoint-technology/

Gavepakke på dagens nivåer i mitt hode, så får kalkulatoren for q3 og q4 si hva den vil.
Redigert 21.01.2022 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Ols123
21.01.2022 kl 12:33 4614

Snyggt vi värderas som ett dåligt kontanthanteringsbolag
Ols123
21.01.2022 kl 13:31 4560

Mkt spännande o se vilken utdelning styrelsen väljer
Ols123
21.01.2022 kl 13:44 4557

Ökade idag igen känner mig mkt trygg på Strongpoint o bolaget är mkt stabilare än vad vi var i höstas när aktien stod upp till 37 mot dagens 21,4 :)
JosMag
21.01.2022 kl 15:13 4474

Veeeldig god reklame. Artig at sjefen i kjeden sier at han vil anbefale produktene fra StrongPoint til alle andre enn sine konkurrenter 😀👍
Ols123
21.01.2022 kl 15:16 4478

We are planning to invest in one of StrongPoint’s click & collect solutions in the near future. We are currently discussing whether it will be a drive thru or grocery locker set-up. We see many advantages for both us and the customers with adding pick-up as an option”, says Andreas.

When asked if he would recommend StrongPoint as a partner, Andreas said the following:

“Not to our competitors! But to everyone else, 100%. StrongPoint has really been a differentiator for us and helped us hit the ground running with grocery e-commerce“.
Ols123
21.01.2022 kl 16:14 4417

Nu är vi på minst 4% direktavkastning i Strongpoint 👌
HitIT
21.01.2022 kl 20:07 4292

Fint å ha på CV'en ja: https://www.alphamega.com.cy/en/our-company/our-history
Regner med at det vil tikke inn mange ordres på picking solution's fremover.
Dette order seg, strong sitter med sterke kort på hånden.
God helg:)

PS: OBX Technology GR idekes'n er ned 12,45% YTD, så mange i sektoren får mye juling om dagen.
Får skylde litt på at en lite likvid aksje ofte får en ekstra trøkk i knollen om noen absolutt skal ut.
Redigert 21.01.2022 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Intellinvest
22.01.2022 kl 00:33 4159

Har fortsatt klokketro på selskapet og aksjen. Benytter anledningen til å øke min beholdning. Takk for god info og betraktninger her på forumet. God helg.
Storebetong
22.01.2022 kl 01:33 4138

Ja, troa er også her . Aksjekursen sier dog klart fra om at det er for dårlig progresjon i salgsinntekter fra, spesielt e-commerce-biten..
Redigert 22.01.2022 kl 01:35 Du må logge inn for å svare
HrDuck
22.01.2022 kl 02:20 4129

starter med loddsalg den dagen jeg tror aksjekursen sier noe om et selskap, god helg folkens :)
Intellinvest
22.01.2022 kl 08:36 4068

Ikke uenig i dine betraktninger, men nå er det veldig mange aksjekurser som har gått på en smell i det siste. De fleste av disse har høy gjeld og en potensiell inntjening i fremtiden. Strong derimot sliter ikke med gjeld og har inntjening. Men det er klart at selskapet må vise en positiv utvikling på de neste rapportene. Mulig halvleder problematikken vil holde selskapet tilbake en periode til, men det er såpass mye positivt som lurer i kulissene at jeg tror selskapet går en positiv fremtid i møte. Således vil naturlig nok aksjekursen komme sigende etter.

Jeg ser uansett dette som en soleklar kjøpsmulighet så vil fremtiden vise om det var et klokt valg.
laxey
24.01.2022 kl 12:38 3586

De siste årene har utbyttet fra selskapet økt sakte men sikkert til 0,7 kr utbetalt i april 2021. Det gir ca. 3,5% yield på dagens kurs (det gir trygghet og jeg synes det er bra gitt selskapets spennende vekstambisjoner) Er det noen av dere kjennere som tror at Strong vil kunne ha problemer med eller ikke ønsker å opprettholde utbyttenivået i årene fremover?
Ols123
24.01.2022 kl 13:27 3522

Målen för Strongpoint 2025 är omsättning på 2,5 miljarder med ebita nivå på 13-15% så nej det kommer däremot o blir betydligt högre kommande åren
Pingheng
24.01.2022 kl 13:52 3478

Målet ifølge ledelsen var en organisk vekst som skulle gi 2,5 milliarder nok i 2025. Så får vi se da......
HrDuck
24.01.2022 kl 14:07 3452

i følge målsetning og etter salg av labels så er det 2,1 mrd organisk og 400 mill via oppkjøp.
Husker jeg rett så hadde selskapet ca 135 mill netto positiv cash ved utløp av Q3. Ca 12 mill går til tilbakekjøpet av aksjer. Jeg har litt historiske tall for kontantstrøm pr kvartal, skal prøve å finne frem og komme tilbake med dette når jeg får tid.
HrDuck
24.01.2022 kl 14:18 3434

Men sånn omtrentlig før jeg rekker å grave i tallene... Etter salget av labels har selskapet avskrivninger rundt 34 mill årlig. Fri kontantstrøm over tid tilsvarer vel ca resultat etter skatt + avskrivninger. Husk at selskapet kostnadsfører utvikling direkte på resultat så det vil være rom for vekst også uten å holde tilbake kapital (mange selskap balansefører utgifter til FOU). 70 øre i utbytte tilsvarer ca 31 mill kroner totalt (44mill x 0,7). Så om selskapet driver med resultat rundt 0 så bør utbytteevnen ligge rundt 70 øre pr aksje.
De siste årene har retail tech bidratt med betydelig mer enn dette. Men nå er det nedgang og panikk og da er det ikke så mange bruker kalkulator uansett :D
edit: og da har jeg ikke tatt hensyn til at selskapets kontantposisjon i dag gjør at de kan betale utbytte i ca fire år uten at det er noen positiv cashflow.
Redigert 24.01.2022 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
HrDuck
24.01.2022 kl 15:28 3333

Mulig jeg var litt kjapp på beløpet for avskrivninger, hentet det fra Q3 rapporten (26,1 mill pr Q3). Men det inkluderte antagelig noe fra Labels også. For continued operations pr Q3 er det oppgitt til ca 19 mill. På årsbasis blir det da i overkant av 25 mill avskrivninger.
Kikker vi litt tilbake på resultatene for retail tech så finner vi da ca 0 pr Q3-21 (inkludert bla nedskrivning i Spania, ca 14 mill). I farten fant jeg ikke etter skatt for 2020 og 2019, men pre-tax var tallene (EBT) 65,9 mill og 66,1 mill.
edit: ble litt mye multitasking her nå, EBT pr Q3-21 er selvfølgelig positiv rundt 15 mill og ikke ca 0 som jeg brukte over (blandet Q3 og pr Q3)....
Redigert 24.01.2022 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
HitIT
24.01.2022 kl 18:46 3171

Full panikk over hele fjøla nå gitt😔 strongkursen er satt et år tilbake i tid😬 kjøpte selv i div. teknologiaksjer i dag. Usikker på om det var smart eller helbom🤔
Thunder-03
24.01.2022 kl 19:53 3096

Tragisk å se hvordan psykologien tar styring og makt over normalt rasjonelle handlinger. Så langt er det ikke mye som skulle tilsi at SP skal verdivurderes så radikalt. Har forståelse for at folk er usikre på q4 tallene, men glem ikke at SP fortatt er en ledene aktør innenfor en megatrend som kun er i startfasen
Intellinvest
24.01.2022 kl 20:38 3049

Flere som fikk svi mer enn SP aksjonærene i dag. Har selv fylt på litt i dag og får snittet pent ned. Dersom en klarer å se litt lenger frem enn ett kvartal så tror jeg det blir belønnet.
Blir spennende å se de neste dagene hvor langt ned vi skal før det snur…
kössa
24.01.2022 kl 20:43 3037

Tänker och gjorde likadant idag😊!
Baron1!
24.01.2022 kl 21:42 2969

Hei,

Husker det var daglige anbefalinger av PCIB her på tråden i lang, lang tid. Kjip melding i dag.

-Baronen
HitIT
24.01.2022 kl 22:09 2931

Nasdaq endte pent i pluss gitt! Tidenes rekyl i litt av hvert i morgen eller :p
Ols123
25.01.2022 kl 08:38 2777

Enligt senaste topp50 listan kan det vara personer som ökat i Strongpoint o samtidigt försöker skriva ner kursen på forumet ?
HrDuck
25.01.2022 kl 09:18 2705

tror ikke det kommer noe godt ut av å starte slike spekulasjoner. For min egen del så har jeg som personlig regel å ikke skrive noe om en aksje fra øyeblikket jeg har bestemt meg for å handle til handel er gjennomført. Jeg har stort sett et svært langsiktig perspektiv så det fungerer greit for meg.
Ols123
25.01.2022 kl 10:29 2607

Många investerare lär lockas av Strongpoint höga direktavkastning /utdelning
HrDuck
25.01.2022 kl 11:08 2538

Selskapet leverer Q4-21 15. februar. I forkant så har vi jo en uhøytidelig gjettekonkurranse på tallene. Jeg tenkte vi kunne diskutere litt og dele tanker rundt dette for å få litt mer å basere våre tips på.
Markedets forventning er nok at generelle leveringsproblemer innen semicons vil påvirke omsetningen og dermed også bunnlinjen. Samtidig så vet vi at selskapet fikk en lang rekke kontrakter spesielt første del av 2021 som etter planen vil leveres fremover og helt inn i 2023. Mitt syn er at dette først og fremst blir et spørsmål om periodisering (inntekter kan bli utsatt), men nå skal vi til slutt komme med et tips for Q4-21 så det blir helt klart et kortsiktig moment som må tas med i vurderingen.
Etter salget av labels så er selskapet nå rendyrket innen retail tech. Historiske tall for retail tech Q4:
2020 omsetning 292,3 mill, ebitda 24,5 mill (tror salg var over 80% av inntekter her)
2019 omsetning 218,2 mill, ebitda 21,9 mill (140,8 salg og 77,4 service)
Med salget av Labels så vil retail tech måtte bære kostnader for andre adm alene. Dette gir ikke veldig store utslag, men må også være en del av beregningen.
Q4-20 var preget av høy omsetning pga en større ESL ordre som ble sluttført. Hardware salg gir normalt lavere margin. Vi havner nok godt under 20-tallet, men vi vet også Q4-20 var spesielt godt.
Gjennom 2019 gjennomførte selskapet kostnadskutt innen retail tech (mål om 30 mill kostkutt som skulle være oppnådd ved utgang 2019). Samtidig så ble det gjennom 2019 investert i E20 (SaaS løsningen).
Vi vet at ca 1/3 av inntekter kommer fra service og resterende 2/3 fra salg, men dette varierer litt fra periode til periode (tidspunkt for levering av prosjekt).

Noen av spørsmålene jeg tenker man må stille seg før man leverer tipset for Q4-21:
- I hvor stor grad vil generelle leveranseproblemer semicons påvirke omsetning
- Tror man at nye leveringer blir ok så bør man anta at dette gir noe lavere margin (men bygger samtidig grunnlag for høyere serviceinntekter fremover)
- Spania har vært et lodd om foten i en periode nå. Pandemien har nok vært en grunn til dette og til en viss grad fortsatte nok dette i Q4. For kommende kvartal ser vel situasjonen lysere ut re covid
- Saas inntekter øker fint frem til Q4 og tror vi at det vil bidra til økte marginer på sikt/ vil dette evt påvirke marginer positivt også i Q4?
- Selskapet rigger for vekst så det er rimelig å anta en viss kostnadsøkning pga dette. Man bør også anta at kostnader til semicons og frakt har økt. Hvor mye vil dette påvirke marginer?

Sikkert mange flere moment som jeg har glemt her så setter pris på innspill fra alle dere kunnskapsrike skribenter (og da mener jeg alle og ikke bare de som har selvtillit nok til å kalle seg selv kunnskapsrike) :-D
JosMag
25.01.2022 kl 14:10 2375

Har tidligere meldt at jeg tror de lander på 185 millioner i omsetning og 12 millioner i EBITDA. En liten nedgang fra 3. kvartal (196,4 og 8). EBITDA nivået avgjøres av hvor mye de har investert i e-commerce..
Hjertesukket til Jacob i siste melding, samt manglende meldinger om utrullinger av henteskap både i USA og UK til tross for mange piloter, gjør at mine estimater denne gangen er forsiktige. At det er stille rundt Glovo avtalen og andre robot avtaler bidrar også til lave forventninger sammen med leveranse problemer generelt.
Men selskapet tjener da fremdeles penger og har veldig mye på gang på sikt. 70 øre i utbytte mottas med takk👍