Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158349

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Ols123
25.01.2022 kl 21:20 3418

Q4 är nu historia o Strongpoint ska värderas mer mot potentialen och nivån på utdelning blir avgörande
Otto40
25.01.2022 kl 21:39 3381

Ja, det kan du si. Men historien viser vel at kvartalstall er avgjørende for aksjekursen og det er strengt tatt derfor vi er verdsatt til 900 mill i dag
Pingheng
25.01.2022 kl 21:58 3365

...og det er jo de som mener at 900 mnok er en stiv pris for SP gitt det de presterer i dag. Forventningene til Q4 er ikke store.

Så kanskje vi skal ned å teste teknisk støttenivå på 18,70 (Investtech)
tiger
25.01.2022 kl 23:33 3286

Jeg solgte unna en del aksjer på ca 15 kr for en tid tilbake. Selv om dette var helt nødvendig for å få finansiert et viktig prosjekt, har jeg ergret meg mye over det salget. Men nå øyner jeg virkelig en mulighet for å kjøpe tilbake disse aksjene for omtrent samme pris igjen.
HitIT
26.01.2022 kl 11:45 3136

Kan jo alltids hende at det ikke blir så mye billigere en her på lav 20 også...løp og kjøp? :p
swansea
26.01.2022 kl 12:02 3137

Selv om det har gått litt feil vei i det siste så er både Norne og Strong positiv med tanke på -2025. Utdrag fra Norne analyse. Det kommer nok en ny analyse etter Q4.
Following earnings miss, our EBITDA estimates for 2022-2023 were down by 8% and 4% respectively. The TP is lowered to NOK 38/sh (prev. NOK 39/sh); however, we keep our Buy recommendation on the stock. We continue to see StrongPoint as an attractive long-term investment case and note that the current share price level offers a good entry opportunity. We believe that results should not disappoint going into 2022 and highlight that the company’s long-term strategic ambitions with revenue at NOK 2.5bn and EBITDA margin of 13-15% by 2025 stand firm with the management being very optimistic about achieving them.
HrDuck
26.01.2022 kl 12:25 3108

Generelt er man altfor opptatt av hva kursen blir i morgen, hvordan resultatet blir for det kommende kvartal osv.
Langt klokere mennesker enn meg har sagt at det er ikke kjøp og salg som gir gevinst, det er ventinga.
Dette er åpenbart riktig, men som underholdning mens vi venter så må det være greit å tippe litt på kommende kvartalstall :)
Har notert at et par tips er kommet inn og det blir nok langt flere etterhvert som vi nærmer oss 15. feb. Forrige gang tippet jeg lavest og tok "prisen" (neida, her er det kun ære og berømmelse man mottar). Uten å komme med mitt tips ennå så kan jeg si (basert på de få tipsene som er kommet) at jeg ikke blir lavest på skalaen denne gangen.
Pingheng
26.01.2022 kl 14:57 3006

Hei

ja jeg merker meg at Ledelsen i Strong ikke endrer sin guiding, men står fast på tidligere angitte mål. Dessverre synes det stadig mer som uoppnåelig. Når det gjelder analytikere så skal man være nøye med hvem man hører på. Det er flust med eksempler som dokumenterer manglende kompetanse og ville TP.

Imidlertid tror jeg som flere andre at SP har en god posisjon til å kunne bedre både topplinje og bunnlinje, bare man tar de riktige grepene. Da må man ikke gjøre selskapet til en VAR der 3. part produkter få en overvekt i porteføljen (eksempelvis Autostore). Videre må man sørge for markedspenetrasjon av egne produkter (CUB og Pick&Collect). Dette bør ledelsen fokusere på - hvis ikke kan de se langt etter EBITDA på 13-15%
HrDuck
26.01.2022 kl 15:24 2958

Har et par tanker om dette. For det første så tror jeg ikke fokuset på 2025 mål er det man som investor bør fokusere på. Når de sine mål så er det helt supert og aksjen bør kunne være ca 5 ganger høyere enn dagens kurs (i tillegg til utbytter vi mottar underveis).
Så tenker jeg at både egne og 3. part produkt er viktig. Det er en styrke for selskapet å være en komplett leverandør til i hovedsak dagligvarebransjen. Autostore er jo nytt, historisk er jo Pricer viktigste samarbeidspartner. ESL er en viktig komponent også for selskapets egne produkter og dermed (tror jeg) nyttig for salg av egen teknologi.
Noe vi har diskutert lite her på forumet er hva som skaper marginer. Som jeg oppfatter det så bidrar salg av nye produkter til lavere marginer enn service og oppfølging. Når selskapet de siste årene har beveget seg mot digitale løsninger (SaaS) så tror jeg at dette også over tid vil bidra positivt på marginsiden.
Ols123
26.01.2022 kl 15:33 2937

Har köpt o har aldrig varit mer positivt kring Strongpoint framtid
kössa
26.01.2022 kl 16:21 2889

Tror det kommer att lossna rejält nu på vårkanten. Bra timing av Strongpoint att ha fyllt på med 500000 egna aktier innan😊!
minvest
26.01.2022 kl 16:42 2852

For ett år siden sto kursen i 18,75. Som langsiktig investor har jeg et mål om 15 prosent årlig avkastning inkl utbytte i Strong. I dagens høyt prisete aksjemarked har jeg problemer med å finne alternative fonds eller aksjeinvesteringer hvor jeg finner sannsynligheten for tilsvarende avkastning like god. Dette betyr at vi må se Strong i nærmere 40 inkl utbytter ved utgangen av 2025. Dersom selskapet kommer i nærheten av 2025-ambisjonen vil selvsagt kursen stå langt høyere. Utviklingen vil selvfølgelig ikke bli lineær. Har sterk nok tro på det langsiktige her til at det er av liten betydning om kursen går opp eller ned etter resultatet i februar 😊.
Storebetong
27.01.2022 kl 00:34 2668

Jeg setter stor pris på alle innlegg rundt tanker om framtiden for Strong🙂. Jeg skal følge med og få med meg alle estimater på q4 i excelarket mitt, slik at jeg får lagt ut et konsensus på tråden på samme måte som for q3🙂.
Newsseaker
27.01.2022 kl 10:21 2510

Ingen større kontrakter er rapportert. Q4 blir antakelig svært dårlig.
Det har 0 verdi at ledelsen tviholder på et mål. De er selvsagt optimistiske helt til får sparken. Noen gang hørt en CEO som er negativ?
Smarte investorer ser på hva ledelsen leverer - ikke hva de sier.
Uten nye kontrakter og med dårlig Q4 er ikke dette lenger noen vekstaksje. Kurs 10-15 vil da være en fornuftig prising fram til de kan dokumentere god vekst.
HrDuck
27.01.2022 kl 10:31 2508

skulle likt å se de regnestykkene som får kurs 10 til å være fornuftig, men jeg sitter ikke fremst på stolen og venter på et velbegrunnet innlegg om det :D
minvest
27.01.2022 kl 11:36 2467

Får vi et fall til 10-15 gir det jo langsiktige investorer en glimrende kjøpsanledning, med tilsvarende tapsrealiseringer for de kortsiktige. Vi har sett de siste månedene at kjøperne har utvist betydelig større tålmodighet enn selgerne. Vi fikk mange nye aksjonærer da kursen i fjor gikk fra rundt 20 til over 30. Antar at mange av disse var kortsiktige og har gradvis kastet kortene. Forøvrig styres både kjøper og selgerside i stor grad av robothandel.
Otto40
27.01.2022 kl 12:34 2414

fjerde kvartal 2019 rapporterte StrongPoint driftsinntekter på 299,0 millioner
kroner (307,9), en EBITDA på 30,6 millioner (22,5), hvor IFRS 16-effekter
utgjorde 6,3 millioner kroner

Dette ble presentert ved q4-2019 og selskapets nye vekstambisjoner ble presentert med 2025 målsetningen. Hvor står vi i dag, 2 år senere. Nesten halvparten av de fem årene er gått der selskapet uttalte 2,5 mrd i omsetning.

Hva tenker dere?
Redigert 27.01.2022 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
HrDuck
27.01.2022 kl 12:52 2410

tenker at det er seks år fra 2019 til 2025 :D
tunktee
27.01.2022 kl 13:31 2368

Som tidligere skrevet er min oppfatning at det er for kort tid til 2025 for å oppnå det spesifikke målet.
Om jeg må spise de ordene i denne runden kommer gjerne frem på strategioppdateringen den 15. februar.

Hadde i går en lengre samtale med en meget kløktig tidligere aksjonær i SP.
Vi pratet litt om vekstambisjonene, og hvor realistisk målet er innen det gjeldene tidsintervallet.

Langt over halvparten av dagens omsetning stammer fra «brick and morter» inkl. serviceinntekter fra de langvarige kundene, markedene og produktene i hjemmemarkedene.
Jeg syns det er vanskelig å se en vesentlig vekst i denne delen.

Det betyr i så tilfelle at den organiske veksten i hovedsak må oppstå i den del av omsetningen som per dags dato utgjør en minoritet.
Å tallfeste dette er svært utfordrende og blir med sikkerhet feil, men det er sikkert at den prosentmessige veksten innen denne delen må være formidabel for å øke totalomsetningen fra anslagsvis 900 mill til 2,1 mrd på 3-4 år. (Legger da til grunn organisk vekst til 2,1 + omsetning fra oppkjøp på 0,4 mrd)

Var litt utfordrende å forklare dette skriftlig, men et tenkt eksempel er.
Veksten skal være 2,1-0,9 = 1,2 mrd.
Omsetning p.t. utenfor nevnte brick and morter, 0,3 mrd.
Prosentvis økning fra 0,3 til 1,5 mrd = 400%

Jeg tror omsetningsmålet blir nådd, men ikke innen 2025.
Hvis det var om å gjøre å tipper riktig tidspunkt sier jeg Q228 (rullerende årsomsetning)

Det er fult lov å ikke like det jeg skriver.
Men det er unødvendig å gjøre som Elektrikeren, å bli så sur på meg at han har sluttet å publisere når andre handler på top 50, men publiserer på forumet i det sekund jeg har gjort en handel.

Vet fremdeles ikke hvilken tå jeg tråkket på hos ham, og fult mulig at jeg ikke har rett i det jeg skriver her.
Men ingen kan ta fra meg forståelsen av folk og når disse er smålige mennesker som lever kjipe liv fordi de bare ikke tåler andres farge, synspunkt eller humor.
De må gjerne leve slike liv hvis det er deres ønske, men helst uten at andre oppdager det, så det ikke blir pinlig for dem.
Otto40
27.01.2022 kl 13:36 2400

Enig i det.
Men tror ikke q4 2019 legges frem før 12.02.2020.
Eller har jeg misforstått?
Uansett takk for deling av tanker👍🏻
Pingheng
27.01.2022 kl 13:41 2403

selv tunktee er tvilende :-). Da er det vel snart bare CEO som tror på dette.
tunktee
27.01.2022 kl 13:46 2391

Hehe, men jeg har jo vært den eneste tvilende her siden sommer.

Mulig jeg er han som kjører på motorveien og hører på radioen at det er en idiot som kjører i feil retning.
«En?», sier jeg; «Det kryr jo av dem!»

🙈🐥😅
HrDuck
27.01.2022 kl 13:58 2373

Ikke for å flisespikke, men Q4-25 legges nok også frem etter kvartalet (altså en gang i februar 26).
Men for å være litt seriøs da.... Jeg skrev et innlegg om dette med målsetningen og hvorfor jeg tror det blir feil å fokusere for mye på det. Som sagt der også: lykkes de med 2025 målet så vil kursen være fem ganger høyere enn i dag i tillegg til utbytter mottatt underveis.
Ser vi historiske tall for retail tech så omsatte avdelingen for 843 mill i 2018 og 957 mill i 2019. Serviceinntekter er ca 1/3 av total omsetning og jeg tenker det er rimelig å anta at dette vil fortsette. Altså nye kunder/ økt bredde produkt med eksisterende kunder gir ikke bare engangsinntekter for nye produkt, men også årlige returnerende inntekter (eller ARR som moten er å kalle det nå).
Så har vi spørsmålet om hva pick&collect og andre produkter innen nettbasert handel vil bidra med. Vi har vel ingen fasit på dette. Jeg tror marginer her over tid vil være høyere enn hva tilfellet er for rene hardwareprodukter, men det vil vi se etterhvert. En generell betraktning er at økt omsetning fra en digitalisert dagligvarehandel ligger i fremtiden (feks ikke en særlig bidragsyter fra 2019 til 2020).

I første halvår 2021 omsatte selskapet for 500 mill og så lavere takt i Q3 (som ihvertfall delvis er forklart med de generelle leveringsforsinkelsene innen semicons). Om vi antar at selskapet omsetter for 1 mrd i 2022 så vil en årlig økning i omsetning på 28% ta selskapet til målsetningen (2,1 mrd organisk og 400 mill via oppkjøp).
Det er opplagt at målsetningen er ambisiøs og som aksjonærer så ønsker vi vel også ledelse og styre er nettopp dette.
Blir det feks sånn at de kun oppnår halvparten av veksten (14%) så vil selskapet ha en fri kontantstrøm rundt 3,50 kr pr aksje (min beregning). Med 14% vekst og en fri kontantstrøm rundt 3,5 vil selskapet være lavt priset på 50 kroner sammenlignet mot markedet. Jeg tror enkelte tenker sånn at oppnådd mål er bra og ikke oppnådd mål er dårlig. Men det finnes et hav av utfall i mellom som også gjør det riktig å eie aksjen i mange år fremover.
tunktee
27.01.2022 kl 14:02 2369

Knallbra, som de fleste innleggene dine!
Ser ikke en motsetning mellom de forskjellige synspunktene her. Mer nyanser egentlig.

Ha en fortsatt fin dag Strongere, får vel legge meg nedpå igjen.
HrDuck
27.01.2022 kl 14:11 2342

takk for det :)
og ja, det er nyanser. Remember: we are not dealing in securities but insecurities.
Ols123
27.01.2022 kl 14:12 2342

Men har inte du precis ökat i Strongpoint ? Känns som du är sugen på o köpa mer o därför vill få ner kursen ytterligare 😂😂
tunktee
27.01.2022 kl 14:25 2318

Da burde jeg vel solgt mer på høyere kurs, eller?

Syns kursen begynner å bli mer attraktiv, men kjøpet var jo lite og spontant etter litt ordveksling med HrDuck i forrige uke.
Jeg er like usikker som alle andre, det er mildt sagt svært vanskelig å spå noe som helst om Strongpoint.
Men jeg har ikke skrevet noe her som jeg ikke mener.

Takket ellers nei til tilbud fra megler om større kjøp denne uken (og et større salg uken før fra en annen megler)

På ett eller annet tidspunkt i fjor vår skrev jeg her at jeg trodde på et børskrakk senest i Q1 2022.
Er derfor ganske cash heavy nå.
Ønsker å se om uroen i markedene er forbigående, eller ikke, før jeg gjør større investeringer.
(Og ikke minst se hvilke signaler som kommer i kvartalsrapporten fra Strongpoint.)
HrDuck
27.01.2022 kl 15:13 2398

For å illustrere det med nyanser.... Om strong når sin målsetning halvveis inn i 2028 og ikke i 2025 som det diskuteres her så vil jeg fortsatt være enormt fornøyd med investeringen. Gitt at rentene ikke er ekstreme så tipper jeg at prisen pr aksje vil ligge et sted sånn 70-100 kroner. i tillegg vil jeg anslå at det i perioden frem til 2028 vil være utbetalt over 10 kroner i utbytte (litt gitt profilen på veksten og jeg antar 50% utbytte av fri kontantstrøm).

I så fall en fantastisk investering.
kössa
27.01.2022 kl 15:44 2372

HrDuck, tack för dina skarpa och förtydligande inlägg angående Strongpoints tillväxtmålsättningar!
Det är nog väldigt mycket som pågår nu. Jag själv drömmer om ett av många möjliga scenarion där Glovo går ut brett med nya leveranserbjudanden när man kan dra nytta av potentialen i programvaran Pick o Collect😊! Hur skulle marknaden då reagera?
HrDuck
27.01.2022 kl 15:58 2341

takk for det, vi bare gjetter så er det opp til selskapet å levere. Men det vil uansett bli variasjoner fra kvartal til kvartal, det må vi bare leve med :)
Glovo kan absolutt være en kortsiktig driver for kursen. Men skal vi spekulere på kortsiktige drivere (som jeg normalt ikke er så opptatt av) så tror jeg en C&C ordre fra US eller UK vil ha aller størst effekt.
Pingheng
27.01.2022 kl 16:22 2306

Enig i mye av det du skriver HrDuck, men "Det er opplagt at målsetningen er ambisiøs og som aksjonærer så ønsker vi vel også ledelse og styre er nettopp dette." Det er når ledelsen bommer på kommuniserte mål at tilliten til selskapet svekkes. Så får vi håpe at ledelsen leverer på det de har sagt.
HrDuck
27.01.2022 kl 16:32 2280

Det er her jeg mener du tenker feil. Om feks målsetningen nås i 2028 som tunktee nevner og ikke 2025 så ønsker jeg fortsatt å eie aksjen. Altfor mange tror at gevinster skapes gjennom kjøp og salg, mens de i virkeligheten skapes av de lange periodene der man venter.
Pingheng
27.01.2022 kl 17:09 2237

Det er helt greit HrDuck, vanskelig å finne folk der man er enig i alt. Men for å ta ditt (tunktee's) eksempel; hvis ledelsen bommer med tre år ift kommuniserte mål så er er det meget alvorlig, så la oss håpe at det ikke er tilfelle med SP
Redigert 27.01.2022 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
HrDuck
27.01.2022 kl 17:12 2238

Vi har tydeligvis en ulik forståelse av hva som er meget alvorlig 😄