Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158354

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
HrDuck
02.02.2022 kl 12:44 6453

Ting tar ofte lenger tid enn man forventer og så går det mye raskere enn man tror. Se feks på elbilsalget i Norge. I løpet av årets første to uker ble det solgt 2091 elbiler til til det norske privatmarkedet. Det tilsvarende tallet for bensin/diesel? 67
I seg selv så har den danske ordren i beste fall kun helt minimal betydning for selskapets resultat. Så når man ser ordrer som dagens komme inn så man kanskje i første omgang tenke på det som "proof-of-concept". Men det er likevel en dynamikk som gjør at når noen starter så kommer andre etter.

Det kan være at man ser naboen bare plukke ut forhåndsbestilte varer fra et skap mens man selv må stresse innom butikken. Eller det kan være en kjøpmann som ser at antallet biler på parkeringsplassen går ned mens nabobutikken har en økende strøm av biler som kjører inn foran henteskapene. Mange småting som kan gi store endringer over tid.
tunktee
02.02.2022 kl 12:49 6444

Jeg vet om en sikker måte å tape penger på! Kjøp en dyr bil som går på dinosaursaft!
Sylfest
02.02.2022 kl 12:50 6440

Hjemlevering av dagligvarer er fortsatt stort sett et tapsprosjekt for leverandørene, så når Strong sine skap kan ta unna en større andel av hjemleveransene, fremfor levering på døra vil regnestykkene se bedre ut for dagligvareaktørene. Først når de tilbyr alternative leveringsmetoder utenfor egen butikk vil de også kunne prise de reeelle kostnadene for hhv hjemlevering og skaplevering. Via pris kan kundene styres til det mest kostnadseffektive leveringsalternativet. Nå som vi vender tilbake til fysisk tilstedeværelse jobb igjen vil vi antageligvis også se at flere ønsker å plukke varene fra skap ( dersom det er tilgjengelig ) på vei hjem fra jobb, fremfor hjemlevering til ekstra kostnad. Gordon vil forhåpentligvis også ta for seg i Norge med Strong skapene :-)
minvest
02.02.2022 kl 13:05 6391

Ting tar tid. Her ser vi ett eksempel på de de mange pilotprosjektene, og testperiode siden 2019. Trolig vil vi se en ketchup-effekt de neste 1-2 årene. Antar dette er for lang horisont for mange, og at vi fortsatt ser en periode hvor korte penger bytter hender med lange. Som bla.a. Hr. Duck var inne på, det er umulig å time når tid kursen tar neste store sprang. Vi fikk imidlertid et godt signal da styreleder kjøpte aksjer etter q3 på kurs 26. Antar at han har blikket rettet noen år frem i tid.
Ols123
02.02.2022 kl 13:26 6342

Ungefär samtidigt startade Coop Danmark sina piloter så det är inte orimligt med order här också ganska omgående https://www.strongpoint.com/se/nyheter/coop-denmark-valjer-strongpoints-hamtskap-for-pilot-av-click-collect-i-sin-e-handel/
Thunder-03
02.02.2022 kl 18:15 6009

Rart ikke Oda vil forsøke seg med en kombo av hjemlevering og henteskap
HitIT
02.02.2022 kl 21:38 5884

"..Vi driver i dag mere end 1500 butikker fordelt på kæderne Bilka, føtex, Netto og Salling og sammen med internationalt anerkendte brands franchise-kæderne Starbucks og Carl’s Jr..."
https://sallinggroup.com/om-os/forretningsomraader/vores-butikker-og-kaeder/

Netto er også dagligvare og har over 450 butikker i DK, superviktig å ha fått Salling Group på kroken.
På tiden at Strongpoint tar en "i wanna buy your company" i DK eller?

Redigert 02.02.2022 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
Storebetong
02.02.2022 kl 22:36 5854

Litt artig å se hvilke handler som skjedde i dag i handelen i aksjen. Et lite drypp fra Danmark om at piloten på click- and collectskap fra 2019 ga en beslutning nå i 2022 var jo fint, men det viser at beslutninger tar tid. I hvilken grad SP skal pushe sine potensielle kunder som er med på piloter på skap/plukkløsning i butikk har jeg ingen fasit på, så dette vurderer ledelsen best selv. At det er et stort potensiale på disse områdene verden rundt er uansett rimelig klart, så får vi bare se når gode inntekter vises i regnskapene/kan sannsynligjøres (markedet er normalt litt i forkant av at at tall kommer i rapporter),
bjørns1
03.02.2022 kl 06:33 5759


Sakset fra innlegget til tunktee, som starter denne tråden:

"Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!"

kössa
03.02.2022 kl 11:09 5500

En kvalificerad gissning från mej att Strongpoint med sin Saas-programvarulösning Pick & Collect är en viktig länk för att dessa 100 Glovo micro fullfilmentcenters skall optimalt och snabbt plocka ihop kundernas beställningar😊!
tunktee
03.02.2022 kl 12:48 5389

Artig at noen fortsatt leser det!
Men nå begynner dette å bli en ekstremt lang og gammel tråd.
Håper noen vil lage en ny senest like etter kvartalspresentasjonen.
(eller like før, så starter vi debatten med blanke ark :)
JosMag
03.02.2022 kl 14:45 5271

Og gjerne mye kortere👍😀
JosMag
03.02.2022 kl 14:47 5257

Dette gjelder automatiserte lagre...
Kommer nok en oppdatering rundt Glovo, StrongPoint og Carrefour samarbeidet og antall butikker som er i sving med plukke løsningen til StrongPoint på presentasjonen 👍
kössa
03.02.2022 kl 15:08 5223

Jo, så är det nog. Fast jag menar som komplement. Det är 20-30% av alla artiklar som ej kan robotplockas, t ex frukt o grönt✌🏼.
Ols123
03.02.2022 kl 15:45 5184

Nu vill vi höra lite om Halodi robotic robot till Strongpoint
Ols123
03.02.2022 kl 16:12 5131

Strongpoint skuldfritt med över 200 miljoner i kassan. Risken för att Strongpoint köps ut ifrån börsen har aldrig varit större enligt mig
kössa
03.02.2022 kl 17:48 5045

Strongpoint har nog stora affärsmöjligheter framöver i att sälja Click & Collectskåp och Drive frue-lösningar till bl a Darkstores som komplement till snabba leveranser hem till dörren. Omnichannel är nog framtidens melodi😊✌🏼!

https://www.linkedin.com/posts/%F0%9F%99%8B%F0%9F%8F%BB%E2%80%8D%E2%99%82%EF%B8%8F-tobias-kern-200545106_rapid-grocer-getir-to-trial-click-collect-activity-6895018750916014080-KxqW
Ols123
04.02.2022 kl 15:34 4535

Veckans nyhet helt klart. Dock synd att Oslo inte värdesätter Strongpoint ljusa framtid https://www.strongpoint.com/news/grocery-retailer-salling-group-expands-e-grocery-pickup-offer-with-strongpoint-grocery-lockers/
HrDuck
04.02.2022 kl 16:30 4483

Et nytt land for et viktig produkt. Helt enig i at dette er ukens nyhet og så har jeg lært at det over tid er mer lønnsomt å se hva som skjer i et selskap enn å se hva som skjer med kursen fra dag til dag :) God helg alle!
HitIT
04.02.2022 kl 21:50 4361

Microsoft Europe twittrer forsatt om Strongpoint:
"..@MSEurope
7t
“We help staff work better, not faster.”
Here’s how #StrongPoint´s technology allows stores to boost in-store productivity:.."
https://twitter.com/MSEurope/status/1489585812996083716
totte174
06.02.2022 kl 13:11 4047

Får håpe at Strongpoint er med på dette : https://dinside.dagbladet.no/data/denne-sjekker-alderen/75311595 - https://www.bbc.com/news/technology-60215258
Redigert 06.02.2022 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
bjørns1
06.02.2022 kl 14:56 3986

Ser det står YOTI, mener det er de StrongPoint samarbeider med, men det kan jo være andre.


Fra 2020:

https://findbiometrics.com/yoti-strongpoint-biometric-age-scan-906037/


Redigert 06.02.2022 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Ols123
07.02.2022 kl 14:58 3559

Så spännande .... för ungefär 1 år sedan inledde amerikanska kedjan Stop and Shop test av våra click and collect skåp. Detta utvidgades till 3 . Undrar hur det går https://www.supermarketnews.com/online-retail/stop-shop-tests-store-pickup-lockers
HrDuck
07.02.2022 kl 15:20 3342

Personlig har jeg alltid følt at det sterkeste argumentet for C&C er at kunden kan bestille i løpet av arbeidsdagen og plukke varene opp på hjemveien. I større byer ser jeg for meg at det mest effektive er plasseringer ved utfartsårene. Effektiv av og påkjøring til motorvei og enkel parkering direkte tilknyttet henteskapene.
swansea
07.02.2022 kl 15:33 3324

Norne opprettholder kursmål på kr. 38.

Focus on a brighter future
07/02/2022

Anbefaling
Kjøp
Kursmål
38
4Q not as dramatic as 3Q although component shortages persist

The company will report its 4Q21 earnings on February 15th and host its strategy update on the same day. We believe that supply chain issues continued to take their toll to some extent in 4Q21, primarily affecting CashGuard deliveries. Our 4Q21 revenue estimate stands at NOK 271m or 6% down YoY. Note that 4Q last year was unusually strong due to a large ESL order delivery (2/3 of NOK 70m order value was recognized in 4Q20). EBITDA is expected at NOK 20m, implying an EBITDA margin of 7%, while adj. EPS is seen at the same level of NOK 0.19. We also forecast a DPS of 0.80, representing the same sequential NOK 0.10/sh increase YoY.
HrDuck
07.02.2022 kl 16:03 3278

Basert på kursen så ligger Norne altfor høyt i sine estimater.
JosMag
07.02.2022 kl 19:29 3125

Får bare håpe at de treffer på disse estimatene👍. Skyhøyt over mine...
Storebetong
07.02.2022 kl 23:55 2990

Nå er det bare en drøy uke før Q4 kommer og jeg har foreløpig observert 2 estimater på inntekter og EDIT DA fra JosMag og Otto40. For min egen del har jeg nok vært litt tøff i trynet overfor profesjonelle analytikere sine estimater på Q3, men samtidig vært litt ydmyk fordi jeg er fersk i min analyse av Strong Point. I Q3 må vi konstatere at vi her på tråden bommet som konsensus meget stygt. For Q4 tror jeg forventningene blir vesentlig mindre optimistiske og om vi kommer med et konsensus som blir i nærheten av tallene som leveres så synes jeg det er sånn det bør være. Det er definitivt mange kompetente investorer her som legger inn tips på tallene så å fortsette med denne leken synes jeg definitivt vi skal gjøre. Jeg har som nevnt før lest analyse fra Norne og synes dette virker fornuftig. Ting tar tid og i et selskap som Strong Point mener jeg at vi bør være tålmodige. Det har kommet et kjempeløft i aksjekursen de siste årene og men det har vært logiske årsaker til at de ikke har levert bra resultater de siste kvartalene som har gjort at aksjekursen har falt tilbake.. Selv tror jeg de gode nyhetene først vil starte å materialsere seg i regnskapstallene andre halvår 2022, men dette er ren gjetting fra min side:).

Det jeg som tidligere har nevnt er at ledelsen bør redegjøre for utvikling i kvartalsrapportene på alle vesentlige prosjekter/avtaler de er involvert i helt uavhengig om status er "antagelig blir det ikke noe/uklart/ser lovende ut på 2 års sikt eller hva som måtte være fornuftig å skrive".
Redigert 08.02.2022 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Ols123
08.02.2022 kl 10:24 2838

Strongpoint kommer verkligen gynnas av att vi åter kan träffa alla kunder o låta dem testa produkterna live https://www.linkedin.com/posts/strongpoint-spain_este-2022-volvemos-a-los-eventos-presenciales-activity-6896734430917197825-jRpu