Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158346

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Affat
08.02.2022 kl 12:46 3473

Dette kursmålet er vel helt vanvittig med tanke på dagens kurs. De må vel sitte på noe mer informasjon enn oss eller?
HrDuck
08.02.2022 kl 13:20 3438

nei det tror jeg ikke. Kursmål er mer basert på estimerte kontantstrømmer og en risikojustert diskontering.
tiger
08.02.2022 kl 20:12 3321

Hei Duck (og flere), vil gjerne svare på innlegget ditt fra 02.02.2022 kl 09:18, og noen flere fra andre debattanter, angående Labels' bidrag og betydningen av at dette nå er borte. Du sier at bidraget fra Labels i 2019 var EBT på 4,2 mill. Så sammenligner du dette videre med at Retail samme år har EBITDA på 96 mill og EBT 66 mill. Slik du fremstiller det virker det da som Labels bidro forsvinnende lite. Hva du derimot ikke sier i det innlegget er at omsetning til Labels i 2019 var 164 mill, EBITDA var 22 mill. Så jeg synes mao. du får det til å virke mindre enn det er. Flere andre gjør det samme, og bagatelliserer effekten av avhendet Labels. Jeg tror derimot Strongpoint skal slite med å fylle dette hullet, og jeg tror definitivt at det er mange som glemmer å ta med i regnestykket at denne omsetningen har blitt borte. Og særlig når jeg nå ser denne analysen, som forventer kun 6% reduksjon i omsetning sammenlignet med fjorårets sterke tall. Det er jo helt supert for meg dersom det overestimeres mye, da jeg er ute etter å øke i aksjen, men tror kanskje at mange risikerer en skikkelig smell på sin investering etter Q4 resultatet, og ikke minst i en periode fremover der selskapet skal forsvare forventningene som er skrudd opp i og med 2025 målsetningen.
Redigert 08.02.2022 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
HrDuck
08.02.2022 kl 20:58 3282

Hei tiger, mente ikke å bagatellisere eller noe sånt. Men om du tenker deg litt om så er Ebitda et dårlig nøkkeltall for en bransje som krever tunge investeringer. Jeg har også gjentatte ganger referert til historiske tall for retail tech spesifikt så alle tall bør være opp i dagen. Bare å spørre om du lurer på noe mer 🙂
HrDuck
08.02.2022 kl 21:03 3272

Forøvrig så må jeg også få slippe å forsvare analysen til et meglerhus som jeg ikke har noe relasjon til. Angående din frykt for at 2025 mål evt ikke blir nådd så anbefaler jeg deg å lese deg noen av mine innlegg rundt dette. Essensen er at om feks de "kun" oppnår halve veksten ifht mål så vil aksjen fortsatt ha en betydelig oppside.
swansea
09.02.2022 kl 07:20 3149

Her er hele analysen som Norne har lagt ut. Vi får vel være positiv til at det er noen av meglerhusene følger Strong :) så får vi enten være enig eller uenig med de hvilke mål de setter. :) Opp til enhver.

Focus on a brighter future
07/02/2022

Anbefaling
Kjøp
Kursmål
38
4Q not as dramatic as 3Q although component shortages persist

The company will report its 4Q21 earnings on February 15th and host its strategy update on the same day. We believe that supply chain issues continued to take their toll to some extent in 4Q21, primarily affecting CashGuard deliveries. Our 4Q21 revenue estimate stands at NOK 271m or 6% down YoY. Note that 4Q last year was unusually strong due to a large ESL order delivery (2/3 of NOK 70m order value was recognized in 4Q20). EBITDA is expected at NOK 20m, implying an EBITDA margin of 7%, while adj. EPS is seen at the same level of NOK 0.19. We also forecast a DPS of 0.80, representing the same sequential NOK 0.10/sh increase YoY. Besides, on the same day, StrongPoint will hold its strategy update. We expect the company to reiterate its 2025 strategic ambitions and provide an update on the key developments in its growth areas.





Positive stance stays at an unchanged Target Price

Since the start of the year, the stock dropped around ~13% which we believe is too excessive, especially considering that the stock was already heavily down following disappointing 3Q results – ~30% of its value is lost since the 3Q report. We see no significant changes in our estimate of STRO’s fundamental value, thus, we keep our Buy recommendation at an unchanged Target Price of NOK 38/sh and note that the risk/reward is very appealing with multiple reasons to be optimistic. The company has an impressive order backlog (signed large contract value in 2021 is more than NOK 400m for delivery until end-2023) and continued good level of activity with multiple pilots running with some of the largest clients. There is also a great potential from partnerships with Glovo and Autostore that could help foster growth within e-commerce to 25% total revenues by 2025. Finally, robust balance sheet and very strong cash position are supportive for M&A activity where potential M&A uplift is crucial in achieving the 2025 revenue ambition of NOK 2.5bn.
Ols123
09.02.2022 kl 11:05 3058

Riktkurs 38 👌👌
tiger
09.02.2022 kl 11:33 3030

Jeg skal ikke male så mye mer på dette. Sier meg også enig i at EBITDA er dårlig indikator alene, men om du skal bruke EBT synes jeg 2019 var lite representativt. Er jo flere år med over det dobbelte på bånnlinja, for ikke å snakke om toppåret 2020. Og analysen, som er både positiv og spennende, får stå for meglerhusets regning, ja. Jeg bare bruker eksempelet for å si at flere kanskje har glemt de nærmere 200 mill Labels ville bidratt med, og det tar oss i alle fall ikke nærmere omsetningsmålet. Nå kan det selvfølgelig hende at Strongpoint bruker gevinsten til å kjøpe seg ny og mer fremtidsrettet omsetning, noe vi går og venter litt på. Men det rakk man ikke i 2021, og markedet kan dermed bli skuffet på kort sikt.
HrDuck
09.02.2022 kl 11:43 3008

Nå skrev jeg også i mitt innlegg at jeg ikke hadde tall i mine notater lenger tilbake, men om du ønsker å opplyse om tall lenger tilbake så er du selvsagt hjertelig velkommen til å bidra med dette :)
Men selskapet består nå av retail tech og jeg har flere ganger opplyst om historiske tall for denne biten (og lenger tilbake).

Men generelt så føler jeg at du har litt feil fokus rundt dette. Prising av selskapet er ikke sånn at kursen skal gå opp om de når målet for 2025 eller ned om de ikke når det. Det er et hav av utfallsrom på oppsiden om de har vekst et sted mellom dagens situasjon og 2025 målet.
minvest
09.02.2022 kl 12:48 2959

Jeg tror styret og hovedeiere har større ambisjoner enn organisk vekst frem mot 2025. Et rendyrket Strongpoint uten Labels på gjeldfritt nivå er en langt mer interessant fusjonspartner enn med Labels. Utfordringen blir vel å identifisere en partner som gir åpenbare synergier, hvor 1+1 gjerne kan gi 3.
HrDuck
09.02.2022 kl 13:35 2908

Med en knapp uke igjen til fremleggelse av Q4-21 så tenkte jeg å komme med noen historiske tall for de som er interessert i å legge inn sine tips. Tallene er kun for Retail Tech.

4Q-20
revenue: 292,3 mill (avslutter en større kontrakt som trekker opp rev.) Sales 203,3 mill og service 89 mill
ebitda: 24,5 mill
del av inntekt e-commerce: 9% (knapp dobling fra 2019)

1Q-21
revenue: 252,6 mill (Spania lavere aktivitet pga C19), Sales 174 mill og service 78,5 mill
ebitda: 23,9 mill
vekst e-commerce: 11%

Q2-21
Revenue: 254,5 mill, Sales 170,3 mill og service 81,5 mill (totalt 251,8 etter elim)
ebitda: 21,1 mill, 12 mill etter elim (etter nedskrivning Spania 14 mill og økt kost it sikkerhet + kost opsjonsprogram)
vekst e-commerce: 12%

Q3-21
Revenue: 196,4 mill (generell knapphet semicon's forsinker leveringer), Sales 116,3 mill og service 80 mill
ebitda: 13,4 mill, 8 mill etter elim
nedgang e-commerce: 45%

Generelt så ser et jeg et par moment som man bør ta hensyn til:
E-commerce er mye preget av leveringer C&C. Feks var sales e-com 6,3 mill Q3 mot 22,3 mill i Q2. Utslagene blir delvis utjevnet av serviceinntekter (9,7 mill Q3 og 11,1 mill Q2). E-com utgjør fortsatt en mindre del av omsetning, jeg tror E-com er vekstområdet med størst potensiale for organisk vekst. Inntekter vil variere mye pga fluktuasjoner i ordreinngang og leveringstidspunkt.
Payment solutions er spesielt påvirket av C19 (og geografisk Spania).
Ordreinngangen var sterk (spesielt første halvdel av 2021): Inntekter føres etter leveringstidspunkt (evt del av fullført prosjekt). Mangelen på semicon's vil som jeg tror ikke føre til bortfall av inntekter, men det gjør periodisering av inntekter vanskelig å estimere. Dermed blir det litt ekstra å gjette på i forbindelse med denne resultatfremleggelsen.
Selskapet rigger for vekst og har bygget kapasitet innen feks it-sikkerhet. På kort sikt tror jeg dette kan påvirke marginer.
Kommentarer lagt inn i parantes etter tall for revenue eller ebitda er selskapets kommentarer rundt tall. Noe er tatt fra skriftlige rapporter og delvis også basert på min hukommelse fra presentasjoner. Har tatt med det jeg fant/husker, men kan ikke garantere for at det blir helt uten feil.

Jeg skal komme med tips innen fristen og håper mange andre også vil delta. Om noen finner feil så setter jeg pris på en kommentar slik at jeg kan rette opp tallgrunnlaget. Lykke til alle som kommer med tips :)
Redigert 09.02.2022 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
kössa
09.02.2022 kl 14:06 2884

Strongpoint annonserar om att tillsätta 12 tjänster i Baltikum
kössa
09.02.2022 kl 14:06 2880

Här är länken!

https://lnkd.in/gJXECUgM
Ols123
09.02.2022 kl 14:47 2835

Snacka om att man tar sats mot 2025 målen
Ols123
09.02.2022 kl 15:27 2811

9.2.2022 14:00:01 CET | StrongPoint | Half yearly financial reports and audit reports / limited reviews
StrongPoint ASA invites investors, analysts and journalists to the digital presentation of its fourth quarter and full year 2021 financial results and a strategy update session on February 15, 2022. The speakers will be CEO Jacob Tveraabak, CFO Hilde Gilen and SVP Chris Mackie. The event will be followed by an open Q&A session.
Event details:
Time - 08.15 CET
Streaming details for the fourth quarter and full year 2021 financial results presentation and strategy update session, click here https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
The fourth quarter and full year 2021 report, financial results presentation and the presentation for the strategy update session will be announced around 07:00 CET 15 February 2022 through the Oslo Stock Exchange distribution service and also be available here https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/
kössa
09.02.2022 kl 16:01 2760

Ja, spännande att få höra om framtidsplanerna med UK-kontoret! Och vad det kan ge i t ex framtida samarbete med Gordon Delivery som ju skall satsa i UK och siktar på 6 miljarders sättning 2026.
HrDuck
09.02.2022 kl 16:10 2739

Det med Gordon og UK hadde jeg faktisk ikke fått med meg. Takk køssa :)
kössa
09.02.2022 kl 16:16 2722

Tack själv för många intressanta vinklingar HrDuck!
swansea
09.02.2022 kl 20:01 2609

Q4 -21. 217mill - Ebita 6mill. Får virkelig håpe jeg bommer her.
Ols123
09.02.2022 kl 20:04 2601

Avgörande för kursen nästa vecka är utdelning , att man behåller mål för 2025 o att man presentera ngt större nyheter . Q4 är ju historia aktier ska handlas på ljusa framtiden
kössa
09.02.2022 kl 20:18 2580

Ols123, instämmer!
Siffrorna för 4:e kvartal 2021 spelar lite roll om det skulle vara ner 100 miljoner i omsättning och 10-15 miljoner ner i
Ebita om Strongpoint kommer med kraftiga signaler om att 2025-målen är inom räckhåll tänker jag. Utdelning på 1:-/ aktie vore inte dumt!
tiger
10.02.2022 kl 00:49 2468

Jeg tror egentlig det eneste som kan redde aksjekursen på kort sikt er et resultat over forventningene. Ved et nytt dårlig resultat nå blir det en vanskelig situasjon for ledelsen. Skal de da tviholde på målene? Hvor troverdig blir det i så fall? Eller skal de justere, og dermed bekrefte at de var for optimistiske? Et godt utbytte demper kanskje salgslysten noe.
HrDuck
10.02.2022 kl 08:44 2334

Nå har jeg ikke en traders tankegang i dette selskapet, men etter tigers siste innlegg så håper jeg dere tilgir meg et lite forsøk på "å lese rommet".
Så langt har det kommet inn kun tre tips for de kommende Q4-tallene. Et lite utvalg javisst, men uansett. Snittomsetning er foreløpig tippet til 189 mill (165,185,217).
Flere indikerer i sine innlegg at det lange bildet er viktigst. De ser ut som mange aksjonærer er forberedt på at bransjens generelle leveringsforsinkelser fortsatt vil prege tallene.
Tiger er "bekymret" for at aksjen vil falle om resultatet skuffer (ikke sagt hva som er målestokken) etter å ha solgt på 15 og uttrykt et ønske om å kjøpe tilbake på samme kurs. Aksjen vet nok ikke hva Tiger solgte på så 15 er nok et mer personlig tall for Tiger heller enn tall som resten av markedet har fokus på.
Vi får oppdatere litt når flere tips nok dukker opp de siste dagene før tall :)
Ols123
10.02.2022 kl 09:00 2315

Spännande Strongpoint egna robotar 💪💪
tiger
10.02.2022 kl 10:38 2244

Jeg tror dessverre ikke konsensus på forumet her bestemmer aksjekursen til Strongpoint. I så fall hadde den vel nærmet seg hundrelappen nå ;) Jeg er heller ikke noen trader, har vært med et par tiår... Men jeg er opptatt av aksjekursen her og nå også, og selvfølgelig er det ambivalent i disse dager. Ikke moro å se sine eksisterende verdier svinne men ja, jeg er tydelig på at ved et ytterligere fall vil jeg øke litt igjen. Jeg tror nok at det utslagsgivende på kort sikt er at omsetning og resultat ikke faller mye ift tidligere. Media er kun opptatt av dette. Ved mye nedgang i disse tallene blir det slått stort opp om elendigheta, og kontrasten til målsetningen blir en tilleggsbelastning. Jeg minner om at målsetningen innebærer en kvartalsvis omsetning på 625 mill.
minvest
10.02.2022 kl 11:10 2271

Målsettingen er vel 525 mill kvartalsvis med organisk vekst etter salget av Labels, 625 etter M&A. Med det avtalepotensialet som ligger i selskapet i dag kan jeg ikke se at målsettingen fire år frem i tid skal ansees som urealistisk. Ser heller ikke for meg at selskapet endrer denne på nåværende tidspunkt.
Vi snakker om mål og ikke guiding.
HrDuck
10.02.2022 kl 11:13 2216

Nåh... Vi skal aldri undervurdere konsensus her. Om du tenker at det er analytikere som styrer kursen så tror jeg du misforstår dagens aksjonærsits. Jeg tror nesten ikke det er gjort en investering i dette selskapet basert på meglerhusenes analyser. Du virker litt utålmodig og med fokus på tall som kommer nå, mens du snakker om en målsetning som ligger år frem i tid. Men vi kan godt leke den leken om du vil og da blir spørsmålet til deg: Hva mener du selskapet må ha for tall nå for at kursen skal falle til ditt ønskede nivå?
tiger
10.02.2022 kl 12:54 2151

Selskapets omsetning i 2020 var tett oppunder 1,2 mrd. Dersom snittet av tipsene her på forumet får rett, så vil vi være under 900 mill for 2021. Det er kraftig nedgang, og tilbakegang også justert for Labels' fantastiske tall i 2020. Dette er hva vi risikerer at skribenter vektlegger. Av de som ikke setter seg grundig inn i dette kan Strongpoint da bli tolket som et synkende skip heller enn et selskap som - slik overskriften i denne tråden sier - er i en "megatrend". Da tror jeg vi kan få en periode med enda kjipere kurser enn i dag. Dette er da ikke noen lek fra min side, Duck, jeg forsøker kun å få til en balansert debatt her. Greit at folk er optimistiske, men man må få lov til å ha litt kritisk innstilling og. Min konklusjon er at det ser i grunn ikke så bra ut på kort sikt. Og mange investorer er kortsiktige. På riktig lang sikt, gjerne lengre enn 2025, kan det fortsatt bli riktig hyggelig.
Redigert 10.02.2022 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
HitIT
10.02.2022 kl 13:54 2101

Har dere glemt at hovedgrunnen til at Q3 var ræva var pga komponentmangel?
Det går nok bra tilslutt.
HrDuck
10.02.2022 kl 14:07 2078

Skal jeg være ganske ærlig så synes det du skriver her er ganske dumt.
- Vi skal glemme at en forbigående situasjon med komponentmangel påvirker leveranser.
- Prisen skal settes av de som ikke setter seg grundig inn i et selskap og tolker evt det som "synkende skip"
- Vi skal late som at tallene er svake spesielt fordi ingen "vet" at labels er solgt

Dette kaller du et forsøk på "balansert" debatt og har samtidig kritisert noen av mine innlegg som tar for seg kontantstrøm, multipler osv. Du ser jo en sammenhengende rekke av innlegg (fra stort sett alle) som sier noe om langsiktig utvikling, jeg har ikke sett et eneste som har hausset kurs på kort sikt eller hausset forventninger til tall som blir fremlagt nå. Så når du sier at dette er et balansert forsøk så må jeg helt ærlig si at jeg ikke forstår hva du snakker om.
tiger
10.02.2022 kl 15:27 2012

Om du sliter med å forstå hva jeg mener, så tror jeg aksjemarkedet forklarer det ganske godt om du sjekker verdsettelsen av Strongpoint siden rett før fremleggelsen av Q3. Virker det som de har brydd seg om gode forklaringer som komponentmangel og avhendet selskap?
tunktee
10.02.2022 kl 15:42 1993

Som regel har ingen helt feil og ingen helt rett :)

Mitt syn er at markedet til en viss grad ikke vil hensynta om en eventuell omsetningssvikt er som følge av komponentmangel eller annet.
Vi har også sett gjennom årene at selv noen av de mest stabile og lengstsittende investorene faktisk ikke leser rapportene spesielt nøye.
Og det er 100% sikkert at FA ikke gjør det med sine til tider misvisende overskrifter og artikler, som mulig kan ha en viss påvirkning på kursen.
Det vil uansett være nyanser av grå i hvordan markedet vil reagere på forskjellige ting, og umulig å sette to streker under svaret.

Når det kommer til kurs vs langsiktighet, mener jeg at dagens kurs er av ytterst stor betydning.
Dette kan jeg på en enkel måte forklare med behovet for risikokontroll / kapitalstyring.
Uten å lage en lang artikkel om dette, er et enkelt eksempel at man kjøper en aksje til 100.
Man har (forhåpentligvis) på forhånd bestemt seg for hvilket maksimalt tap man aksepterer i en gitt investering, f.eks 6% i dette tenkte tilfellet.
Faller aksjen under 94 må man altså selge, og det hjelper så fint lite om aksjen står i 200 året etter.

Så kan folk mene mye forskjellig om dette, men selv er jeg fullstendig overbevist om at man må komme seg ut av tapende posisjoner om man skal gjøre suksess og overleve i det lange løp. Utallige tidsskiftet vil hevde det samme, og man kan finne regnestykker med statistikk over hvor ofte større tap vil inntreffe under visse forutsetninger og hvordan disse vil påvirke totalkapitalen over tid dersom man ikke kommer seg ut av disse i tide.

En ting bør de fleste være enig om:
Ingen kan vite om kursen står i 10 eller 100 om 2 eller 5 år!
HrDuck
10.02.2022 kl 15:59 1991

Argumenterer du ikke for min side av saken her? Du hevder jo selv at markedet allerede har priset det inn.