Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 158339

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
HrDuck
10.02.2022 kl 16:05 3946

fra meldingen du linket til HitIT:

Following the successful implementation, Plus is now installing Pricer's platform in 80 of the Coop stores. The ability to add real-time flash functionality to
the shelves offers significant advantages to the store operations as the chain uses the technology to support several in-store processes, such as picking of
online orders, optimizing the processes for inventory and stock management, efficient price management and minimizing food waste.
Ols123
10.02.2022 kl 16:05 3961

Anledningen att vi tappat ifrån 36 kr till 23 är ju just att vi har ett svagt q3 o q4 pga komponentbrist . Däremot har vi en mkt stark orderbok
kössa
10.02.2022 kl 16:18 3948

Sen har ju inte direkt Strongpoint haft egennytta av att marknadsföra sig mot aktiemarknaden medan man köpte tillbaka 500000 aktier.
HitIT
10.02.2022 kl 21:51 3845

AutoStore
Are Big Changes Ahead for Grocery?.."
https://www.facebook.com/autostoresystem/
Ols123
11.02.2022 kl 09:03 3717

Pricer ser ljuset :
Vi börjar se tecken på lättnader i tillgängligheten av transporter och räknar med en mer normaliserad kostnadsbild mot slutet av året. Samtidigt arbetar vi intensifierat med ett antal lönsamhetsförbättrande åtgärder. Med innovation och produktutveckling ökar vi värdeskapandet av våra lösningar, samtidigt som en ökad automationsgrad möjliggör en mer skalbar och effektiv produktion. Produktionskapaciteten utökas och kommer närmare kunderna med den nya anläggningen i Europa som planeras vara i drift andra halvåret 2022.
Ols123
11.02.2022 kl 11:05 3621

Flera intressanta saker i Pricers rapport idag för Strongpoint:
Orderingång fjärde kvartalet samt helåret 2021
Fjärde kvartalet
Orderingången uppgick till 453 MSEK (454) under fjärde kvartalet, oförändrat jämfört med samma kvartal föregående år. Justerat för valutakursförändringar minskade orderingången med 3 procent. Orderingången är fördelad över ett stort antal kunder på flera geografiska marknader, där Kanada, Frankrike, Italien och Sverige utgör de enskilt störst bidragande länderna.

Pricer AB (publ)

Nettoomsättningen uppgick till 487,9 MSEK (680,3) i kvartalet, en minskning med 28 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 29 procent. Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet 2021 var fördelad över ett stort antal kunder. Merparten av försäljningen skedde i Kanada, Frankrike Italien och Norge.
Orderstocken vid utgången 2021 uppgick till 383 MSEK (495), varav merparten avses levereras under första halvåret 2022.
Vi börjar se tecken på lättnader i tillgängligheten av transporter och räknar med en mer normaliserad kostnadsbild mot slutet av året. Samtidigt arbetar vi intensifierat med ett antal lönsamhetsförbättrande åtgärder. Med innovation och produktutveckling ökar vi värdeskapandet av våra lösningar, samtidigt som en ökad automationsgrad möjliggör en mer skalbar och effektiv produktion. Produktionskapaciteten utökas och kommer närmare kunderna med den nya anläggningen i Europa som planeras vara i drift andra halvåret 2022.
Ols123
11.02.2022 kl 11:07 3619

Alltså bra omsättning i Norge under q4 och bra orderingång i Sverige i q4
Otto40
11.02.2022 kl 11:32 3606

Ser at Pricer også har hatt et litt tøft år ut i fra talla og er ned 16% i dag.
deres CEO Helena Holmgren meldte sin avgang kl 22 i går og dette kan sikkert skyldes noe av nedgangen i dagens aksjekurs og at det ikke bare er dårlige tall som ligger til grunn
Redigert 11.02.2022 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
kössa
11.02.2022 kl 12:00 3569

Kanske blir fusion med Strongpoint?
kössa
11.02.2022 kl 12:27 3548

Orderstocken vid utgången 2021 uppgick till 383 MSEK (495), varav merparten avses levereras under första halvåret 2022.
Ols123
11.02.2022 kl 13:10 3517

I Strongpoint värdering där vi tappat ifrån 37 till 21 ligger en riktigt dålig q4 rapport annars ska vi upp rejält o värdera in 2025 målen framöver
Ols123
11.02.2022 kl 13:11 3531

Verkar inte vara ngn brist på orders iallafall i Sverige https://vakanser.se/jobb/kommunikativ+leveranskoordinator+till+strongpoint/
Otto40
11.02.2022 kl 13:56 3484

Noen som kan si noe om kostnader på et Click & Collect
skap med ulike temperatursoner?

https://finansavisen.no/lordag/ukens-selskap/2022/02/11/7817822/strongpoint-har-tatt-to-skritt-frem-og-ett-tilbake?internal_source=sistenytt

Noen med tilgang som kan si noe om hva som står?
Redigert 11.02.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Mitra
11.02.2022 kl 14:20 3453

Artikkelen var tilgjengelig for meg, og jeg er ikke abonnement.
HrDuck
11.02.2022 kl 14:31 3445

Jeg sjekket på en pc der jeg ikke var logget inn og da lå den bak betalingsmur.
Siden journalister også fortjener å få lønn så tenker jeg ikke å legge ut store deler av artikkelen (sikkert noen som er uenig i det med å fortjene lønn :-D ). Men jeg synes det var en fin og balansert artikkel. To analytikere er sitert i artikkelen. Jeg synes spesielt den balanserer fint mellom kortsiktige utfordringer rundt leveringssituasjon og langsiktig potensiale. Og ja, 100 kroner er nevnt i forbindelse med en evt oppnådd 2025 målsetning.
For de som er interessert kan det sikkert være greit å investere noen kroner i kjøpe tilgang, evt kjøpe avisen i morgen der jeg antar artikkelen vil være på trykk (men det vet jeg ikke).
HrDuck
11.02.2022 kl 14:47 3412

Det kan jo også nevnes at artikkelen er publisert under "ukens selskap". Da er det morsomt å nevne at forrige uke var selskapet Hexagon Purus. I dag troner de øverst på vinnerlisten med en oppgang på 30%. Det er selvsagt skjedd fundamentale grunner til oppgangen, men morsomt likevel.
Storebetong
12.02.2022 kl 00:44 3220

Jeg har fram til nå registrert 3 estimater på omsetning og EBITDA i mitt regneark for Q4 og tenker å legge ut et konsensus her på tråden som planlagt på mandag 14.02 kveld. tunktee sleit litt litt med fristen på kl 16.25 på dagen på før Q3-tallene slik at jeg tenker at fristen for å bli en del av konsensus på tråden denne gang blir kl 22.00 den 14.02.2022. Jeg skylder tunktee og Hr Duck en øl hver for å bomme minst på estimatene for Q3 og gir naturligvis samme premie til de som bommer minst/treffer best på Q4 under forutsetning at vi faktisk får tatt noen øl sammen på et eller annet tidspunkt. Selv var mitt estimat for omsetning på Q3 tydeligvis helt nakent men jeg var ikke alene. Jeg har stor tro på at estimatene fra oss på tråden blir mer i nærheten av hva Strong faktisk leverer for Q4 enn i Q3. Dog tror jeg det ledelsen skriver eller lar være å skrive om angående forventningene om utviklingen kan ha større betydning enn selve tallene for Q4 med tanke på aksjekursen. Mitt beste estimat nå på aksjekursen etter Q4 rapporten er tilnærmet uforandret aksjekurs. For min egen del er jeg blitt "lurt" til å stille opp for å spille 3. divisjon i bridge (jeg er norsk og polsk mester i bridge men begynner kanskje å bli gammel mester som må ned på nivåene...:) - vi får se fasit på søndag kveld) med en arbeidskollega som en en nødløsning, noe som jeg egentlig er lite interessert i, men jeg anser det som er fin greie å være snill i og med at de de desperat manglet en spiller på laget. God helg til alle Strongere, så skal jeg følge opp så godt jeg kan på mandag:).
Redigert 12.02.2022 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
HrDuck
12.02.2022 kl 01:26 3196

nåh.. du skal nok få sjansen til å diske opp med en øl betong :) kanskje FA påvirker tipsene denne gang? jeg aner ikke, men lar meg ikke påvirke, men det lange bildet tror jeg de har rett.
og jeg skal rekke tidsfristen for tips....
Storebetong
12.02.2022 kl 02:06 3172

Meget spennende svar fra din side Hr Duck. Øl ordner seg og hva FA skriver har ingen betydning for mine vurderinger. Jeg skal dog delta i en av mine gode venners 60-års feiring , som er en gammel kamerat av meg i Finansavisen. Jeg kan jo for gøy legge til at jeg hadde sommerjobb i Kapital mange år siden og at jeg den gang valgte å sitte rolig på plassen min når sjefen sjøl som er Trygve Hegnar kom inn på lunsjrommet. I dag hadde jeg jeg nok hatt selvtillit til å ta opp hva som helst med sjefen sjøl selv om svaret i de fleste tilfeller ville bli at dette selskapet har jeg ikke greie på så du som sjef får vurdere om noe skal skrives.

HrDuck
12.02.2022 kl 02:51 3161

Hegnar ja.. I dag ville jeg nok svart at jeg vet mer om dette enn han selv vet.
edit: nå vet jo HO hvem jeg er, men det får være som det er. Det er mange mindre selskap som ikke får den oppmerksomhet som de fortjener. Virkelig avkastning ligger i å lete der ingen andre leter.
Redigert 12.02.2022 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
tunktee
12.02.2022 kl 05:27 3160

tunktee er fortsatt i ute-landet og kan ikke gjøre rede for seg slev!
Storebetong
12.02.2022 kl 06:43 3148

Takk for redegjørelser Hr Duck og tunktee:). Jeg blir nok borte en stund nå pga at jeg stiller opp på "tullebridge" i Larvik i helga men satser på et greit comeback mandag kveld her på tråden!
kössa
12.02.2022 kl 14:45 2937

Mitt tips for Q4: Omsetning 230, Ebitda 26
Rijeam
12.02.2022 kl 15:09 2927

Mitt tips för Q4: Omsetning 200 Ebitda 16
Ols123
12.02.2022 kl 17:37 2847

Kan väl inte vara många som har Strongpoint för q4 . Nej detta är historia o Strongpoint ska man handla utifrån otroliga potentialen som finns mot 2025
kössa
12.02.2022 kl 18:23 2831

Håller med, detta blir bara en gissningslek i detta läge och att det finns en otrolig potential framöver. Jag gissar på att e-commerse plockmjukvsruprigrammet sålt som smör i solsken och höjt ebita-marginalen medan brist på komponenter hämmat sälj av Pricer, Cashguard och hämtskåp.
JosMag
13.02.2022 kl 01:19 2714

Krysser fingrene for at ditt tips treffer 👍👍👍👍
Ols123
14.02.2022 kl 10:26 2366

Mkt intressant läge när kursen är helt i botten
Intellinvest
14.02.2022 kl 10:37 2270

Håper på et litt bedre børsklima i morgen ellers kan det bli skummelt når resultatene legges frem. På lang sikt føler jeg meg uansett trygg på at en gjør et godt kjøp om en kjøper i dag. Jeg fortsetter å kjøpe ved anledning på disse kursene.
Elgjohansen
14.02.2022 kl 11:02 2242

Hva med situasjon i Ukraina, spenningen der vil påvirke alt til Putin trekker seg tilbake eller...
Thunder-03
14.02.2022 kl 11:21 2238

Mest redd for at Putin blir «nødt» til å angripe siden han ikke kan miste ansikt ved å trekke seg tilbake hvis han ikke har fått noe på veien
bernes
14.02.2022 kl 11:30 2223

Putin har vel ikke sagt noe annet enn at det er militærøvelser så å trekke seg tilbake kan han vel gjøre når øvelsene er offisielt avsluttet.
Annet blir det om han finner på å rykke inn...
Tviler på at Russland har økonomi og vilje til å starte en slik krig.
Det vil bli begynnelsen til slutten for Putin.
Intellinvest
14.02.2022 kl 13:13 2104

Enig her. Har mine tvil til at Russland gjør alvor av situasjonen. De kaller jo selv dette bare for hysteri fra USA sin side.
Men det er ganske høy spenning nå og børsene liker som kjent ikke usikkerhet. I USA tror en at onsdag kan bli invasjonsdagen. Når dette ikke skjer er det godt mulig at vi får et lite rally mot slutten av uka. Men for alt jeg vet er det full krig om et par dager og børsene faller 20-30%.
I tillegg har vi renteoppgang og inflasjon som henger over markedet som en grå sky.
HrDuck
14.02.2022 kl 16:19 1969

Det vil alltid være noe å bekymre seg for i aksjemarkedet. Nå er det Ukraina og neste måned noe annet. Dette er forhold jeg ikke kan påvirke og da bruker jeg heller ikke tid på det. Men et tips for 4Q bør jeg klare. Selskapet har siste fire kvartal hatt følgende omsetning (ca): 300 mill (4Q-20), 250 mill, 250 mill og 200 mill (3Q-21).
Det er rimelig å anta at leveringsproblemene innen semicon's fortsatt gjør seg gjeldende. Samtidig vet vi at ordreinngangen fra spesielt første del av 2021 var svært god. Den som treffer best på omsetning er nok den som best klarer å gjette hvor mye Strong blir påvirket av leveranseforsinkelser (og så må man vel ha litt flaks også for å havne nærmest). Jeg tipper at i "normal" hverdag så vil omsetning rundt 300 mill i et kvartal ikke være så langt unna det vanlige. Men nå er vi fortsatt ikke der så dermed havner jeg på et tips som plasserer oss noe under årets første to kvartal.

tips omsetning: 225 mill
ebitda: 11 mill.

For ebitda så tror jeg det er forbigående lavere pga økte priser innen et par segment (bla nevnte semicon's og transport) + det bygges kapasitet for fremtidig vekst. I tillegg er det som nevnt en betydelig ordrebok og denne består stort sett av hardware. Hardware er lavere marginer, men legger også grunnlag for inntekter med høyere margin fremover (bla service).
tunktee
14.02.2022 kl 16:44 1939

Jeg tør nesten ikke gjette på tall denne gangen, men magefølelsen sier at omsetningen blir noe høyere enn de fleste gjetter på.
Så da sier jeg 242 mill for å ta et tall.

Når det gjelder EBITDA eller bunnlinje, tror jeg det er lettere å spå tidspunktet for den neste oppstandelsen.

Dessverre tror jeg at dersom du spår riktig HrDuck, vil kursen synke i morgen.