Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 159168

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
tunktee
16.10.2021 kl 12:01 5380

Er enig i at en alkolås på tastaturet noen ganger kunne lønnet seg.

Frustrasjonen er der like fult, bare at jeg ikke gidder å skrive det på en mandag morgen.

De som har fulgt med vet hvilken kraftig og nedlatende reaksjon jeg noen ganger har fått mot meg når jeg har skrevet noe negativt om kurs eller selskap.
Primært fra norviking, og noen ganger fra et par andre.
Jeg er kritisk til all form for hallelujastemning, om det er for Jesus eller en aksje. Men spesielt det siste er farlig.
Syns det er rart om all form for hausing her skal gå upåklaget hen, mens negative eller kristiske synspunkt blir sablet ned på usaklig måte.

Uansett, jeg ser at det er flere av de tidligere litt tyngre skribentene som har forduftet.
For egen del ble jeg lei i vår, og det hadde sammenheng som beskrevet.
Nå er ikke jeg verken moderator eller på noen annen måte har noe mer rett her enn andre, og jeg kan ikke kjempe mot folk hvis de ønsker den utviklingen som har blitt på forumet.
Jeg antar at forumet da vil bli som de fleste andre er her, og at det med tiden vil bli enda lengre mellom seriøse innlegg.

For noen år siden var vi mer unisone her på forumet, og vi var noen få som sammen sørget for å holde forumet aktuelt, og vi klarte da å tilsidesette visse individer som ødela.
Nå har jeg muligens blitt et slikt individ ettersom forumet har utviklet seg mens jeg muligens fremdeles er i steinalderen.

Jeg sitter for øvrig ikke short i aksjen, eller har solgt beholdning.
Har ingen ønske om at kursen skal ned, eller har noe å tjene på det.



Edit: Et lite notat til ettertanke;
Flere ganger i løpet av de årene jeg har vært aksjonær ville det vært en god beslutning å selge aksjer.
Husker blant annet en tidligere aksjonær og skribent her som solgte majoriteten av aksjene sine på toppen rundt 17 kroner tilbake i 2017.
Alle avgjørelser på å selge derfra og ned til bunnen på 8-9 kroner var selvfølgelig gode.
Nå forstår jeg godt at de som har til intensjon å selge aksjene sine i en slik setting ikke ønsker å flagge det her, men det er komisk når andre sitter hele veien fra topp til bunn og skriker om at man bør kjøpe.
Den som viste best var den som solgte i det stille!
Det har i lengre perioder fra tidlig i vår også vært en god ide å selge aksjer.
Heldigvis er det ingen, absolutt ingen, som med sikkerhet vet slikt på forhånd.
Redigert 16.10.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Norviking
16.10.2021 kl 13:21 5381

@tunktee
Håper humøret titt bedrer seg.
I alle fall for din egen psykiske helse skyld.

Og så bør du være ærlig når du skriver .... Sitat:
"Jeg sitter for øvrig ikke short i aksjen, eller har solgt beholdning"

Med mindre du har flere konti og sjonglerer mellom dem så virker det som du har solgt ganske mye uten at jeg skal legge det ut i detalj

Håper å se deg når de setter i gang med kvartalspresentasjoner på Hotel Continental igjen...
tunktee
16.10.2021 kl 13:42 5362

Det var ingen synspunkt på det om presentasjoner når jeg nevnte det forleden.
Tror du de vil gjeninnføre det med tiden?
Jeg mener; det var jo full anledning til å gjøre det nå. Også om man planla det før den fullstendige åpningen av samfunnet for en liten måned siden.
Jeg håper i det minste at generalforsamlingen og Q1 vil bli fysisk igjen, så man kan få sjans 1 gang i året til å treffe ledelsen.
(Selv om jeg for egen del vel og merke aldri har klart å pelle meg over fjellet for å delta)

Uten at jeg husker de nøyaktige detaljene, så solgte jeg en del aksjer i forkant av Q1-tall.
Kjøpte så tilbake disse + litt mer etter at kursen var sunket til rundt 32.
Tror ikke jeg var så dristig at jeg skrøt over det gode salget på rundt 35, men var såpass ydmyk at jeg skrev om at jeg bommet på det som var ment som en trade på de jeg kjøpte på 32.
Etter at Q2 ikke traff i forhold til egne antagelser, solgte jeg meg ned igjen til omtrent det samme antal som jeg hadde ved Q1-tall.
Mener jeg også skrev om det her, noe jeg absolutt bør slutte med ettersom det kan være kontraproduktivt når vi til syvende og sist er konkurrenter i samme aksjen.
Så tror kanskje jeg har vært litt for ærlig egentlig.

Ellers er humøret i livet godt, til tross for at jeg har vært singel i fire år og pusher 50 🙈🙈😳
Besynderlig det med å finne roen når man blir eldre, og slutter å jage etter alt mulig rart.

Edit; Kan nevne at jeg syns 2. kvartal var svært skuffende på flere punkter.
Det var ikke tjenlig å skrive detaljert om hva og hvorfo jeg syns var dårlig, og var forsiktig som jeg tror de fleste var.
Jeg tror det var de to børsmeldingene den 22. september som reddet kursen fra å synke videre, så vi skal takke oss lykkelig for dem.
Igjen, dette er bare mitt synspunkt. Og jeg verken har eller hadde et ønske om at kursen skal videre ned. Men jeg var redd for at det kunne skje.
Redigert 16.10.2021 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
HrDuck
16.10.2021 kl 19:11 5214

Jeg synes Q2 var supert og et par moment jeg likte spesielt godt. Men jeg vil heller ikke skrive noe konkret om hva det var 😄
kössa
16.10.2021 kl 20:24 5170

Jag har varit aktieägare och följt Strongpoint - PSI - Cashguard dagligen sedan våren år 2000. Är bland de 50 största aktieägarna men har mina aktier på Nordnet och syns därigenom ej som enskild aktieägare. Det är en fantastiskt spännande utveckling som jag fått följt under dessa 21 år. Men först nu börjar det bränna till ordentligt! Strongpoint ligger helt rätt i Megatrenden med sina produkter i digitaliseringsomställningen av dagligvaruhandeln.Med Jacob Tverabaak och de folk han sett till att ha vid sin sida och de partnerskap de ingått i, kan detta bara gå åt ett håll, det säger min intuition och magkänsla🚀!
Godafton!
bjocar195
16.10.2021 kl 20:43 5143

Detsamma, har varit med sedan -96 och av någon anledning haft en obändig tilltro till aktien, ligger också på topp 50 i NN- kapf. Känner igen både dig och ols123 sedan Börssnack på Di way back!🚀
kössa
16.10.2021 kl 21:01 5142

Vad kul bjocar 195! känner igen mej i den ”obändiga tron” du nämner man burit med sig och har! Det blir spännande tider framöver👍🏻🚀! Satsar själv på att behålla hela mitt innehav till tidigast 2025. Kan nog bli fina utdelningar åren som kommer✌🏻.
kössa
17.10.2021 kl 17:28 4910

Glovo is planning an expansion in Ukraine and will spend 7 million euros on the development of a network of darkstores

“We are distributing investments into several stages. The first is the launch of 21 Glovo Express locations to test a working model. At the second stage, we plan to increase the number of microfillification centers, and the final one is sufficient coverage in cities for delivery in 15 minutes,” - said Dmitry Rasnovsky, CEO of Glovo in Ukraine.

👉 https://lnkd.in/d4RQ6ZYk
Just_Nilsen
17.10.2021 kl 21:48 4775

Du er en av de om kan mest om kommende tall og SP. Jeg kan bare trender/ streker og TA samt det fundamentale som en av kundene der ute som har åpent sinn.

Hva tror dere om Norses estimat på omsetning. Jeg klarer ikke å finne hva de tenker på. Det er langt under det som er meldt.

Det blir investordag i SP har jeg fått nyss om. Jeg vet ikke når. Det er Hilde som skrev det til meg etter en etterspørsel.

Jeg håper du T. kommer over fjellet også denne gang. Det er egen hybel til deg i kjeller'n.
Redigert 17.10.2021 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Storebetong
17.10.2021 kl 22:21 4715

Hei alle, Jeg har laget estimater i kveld og tenker å legge de ut på tirsdag, med mindre andre begynner å legge ut før, for da kommer nok mine kjapt. Mine anslag for omsetning ligger vesentlig over Norse sine:)
tunktee
17.10.2021 kl 22:55 4670

Så gøy Just!
Satser på å stille!

Jeg har visst godt glipp av noe, har du eller Storebetong lenke til Norse sine tall?
Storebetong
17.10.2021 kl 23:27 4631

Se swansea sitt innlegg 12.10.2021 kl 10.40 på side 4 i tråden.
tunktee
17.10.2021 kl 23:33 4624

Takk Storeb!

Er enig i at det var et vell lavt estimat av omsetningen.
Tror jeg komme til å være mer forsiktig enn deg og HrDuck, eventuelt andre, denne gangen.
Men ikke SÅ lavt!
Storebetong
18.10.2021 kl 00:05 4601

Norne-analytikeren er den eneste som i det hele tatt skriver noe, men han følger neppe godt med. DNB og Sparebank 1 er helt tyst. Det kommer sikkert en betalt analyse som vanlig fra ABG etter tallene. Det hjelper ikke nødvendigvis om vi som skriver her på tråden treffer på våre estimater så lenge de som handler i aksjen ikke følger med på tråden eller ser på/forstår nøkkeltall på samme måte. Som jeg har sagt før er det å være tålmodig en god strategi🙂.
tunktee
18.10.2021 kl 00:21 4607

Ja, denne finnes fra ABG, som lissom skal være oppdatert 21. september.
Men har stilt spørsmål til tidligere om disse faktisk blir oppdatert/revidert.
De estimerer jo da enda lavere på 248, syns det er vanskelig å få det til å stemme etter avtalene fra vår/sommer.

https://www.introduce.se/contentassets/91222569b7244f14b8b7fee27d5a9b03/pdf/buckle-up-headed-for-a-strong-h2.pdf

Det betyr egentlig lite hvilken kurs som er frem til torsdag, hvis man ikke tenker å selge før det.
Fra torsdag har ingen av estimatene for det 3. kvartalet noen verdi.
Storebetong
18.10.2021 kl 00:43 4600

Takk for link tunktee. Merkelig estimat på topplinje på 248 mill fra ABG på q3. Tror 'proffene' er sløve her. Jeg har en liten justering ned på q3 vs q2 som sesongsvingning pga. ferietid men ikke i nærheten av dette her.
Edit:
EBIDA margin tror jeg også "proffene" undervurder ref. 12,7% med Spania i null i q2.
Redigert 18.10.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
JosMag
18.10.2021 kl 07:36 4536

263 millioner i omsetning og 26,8 millioner i EBITDA tror jeg er et godt estimat 👍
Storebetong
18.10.2021 kl 10:01 4428

Takk for innspill til både JosMag og tunktee angående estimater. Jeg vil redegjøre for hvorfor mine estimater er som de er, så får vi se om jeg er en optimistisk nybegynner eller ikke på torsdag:)
HrDuck
18.10.2021 kl 15:27 4191

Salg innen retail tech q3 siste årene: 218 mill (2020), 191 mill (2019), 196 mill (2018) og 165 mill (2017). Underveis her har produktporteljen vokst, men de virkelig store utslagene fra nye produkt tror jeg fortsatt ligger noen få kvartal frem i tid. Historiske produkt: Cashguard, Vensafe (som heter noe annet, men jeg er for gammel) og self-checkout. Underveis har vi fått C&C, picking og en del innen software (ruteoptimalisering o.l). For fremtiden er Autostore verdt å nevne.
Selskapet har hatt solid ordreinngang første del av 2021, noe som vil påvirke tallene fra Q3 (og jeg tror enda mer senere). Første to kvartal i 2021 har begge levert ca 250 mill i omsetning. En nedskrivning på Spania i Q2 trakk ned marginen (ca 14 mill). På makrosiden vet vi at prisene har økt innen transport og semi-con og annet. Som Betong nevner så er deler av Q3 ferietid som kan gi en viss effekt på omsetning.
Mitt tips er at omsetning øker ca 15% fra Q3-20 og da havner jeg et sted rundt 250 mill dette kvartalet også. Men pga solid ordreinngang så fristes jeg til å øke tipset litt og med en helt uvitenskaplig justering så tenker jeg ca 260-265 mill. Ebitda-margin holder jeg litt lav pga nevnte prisøkninger. Sammenligner vi mot tidligere år så hadde vi marginer over 13% i både 2020 og 2019 (begge Q3). Vi vet også at selskapet har rigget opp innen it, dette er investering i fremtiden som jeg tror vil gi godt betalt, men på kort sikt kan det bidra til lavere margin.
Helt konkret så tipper jeg da 260 mill omsetning og 26 mill i Ebitda (10%). Håper at jeg er litt for forsiktig, men det viktige er uansett fremtidig vekst.
Redigert 18.10.2021 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
JosMag
18.10.2021 kl 16:26 4096

Hva har dette med StrongPoint å gjøre? Feil link?
Storebetong
18.10.2021 kl 16:43 4089

Jeg er helt klart nybegynner i dette gamet og mine beregninger er sikkert i enkleste laget. Det virker definitivt som om jeg en stor optimist i forhold til dere andre men jeg legger nå ut mine estimater uredigert slik jeg laget de i går:
Driftsinntekter 290.000
EBITDA margin 12,5%
EBITDA 36.250
Avskrivninger 5.900
Finans 400
Resultat før skatt 29.950
Skattekostnad 8.386
Resultat etter skatt 21.564

Salgsgevinsten på Labels på 165 mill er naturligvis ikke med her. Skatteeffekter bør være inkludert i gevinstberegningen uten at vi vet noe om dette.

Måten jeg har regnet meg fra til driftsinntektene på er å ta utgangspunkt i Q2 der inntektene var 252 mill. Labelsinntektene var ikke med i Q2 og disse ble sikkert regnet inn i salgsgevinsten. I 2020 gikk inntektene ned 5 mill fra Q2 til Q3 uten at jeg så noen spesiell årsak til at de "kun gikk ned 5 mill". Jeg har valgt samme reduksjon i 2021 med tanke på at det er litt rolig i juli. Den stor NG-orden på 120 mill skulle gjelde Q3, Q4 og Q1+Q2 i 2022, Jeg har ingen forutsetninger for å gjette på noe annet enn at vi får en økning på 30 mill i Q3 fra denne. Her kan jeg selvsagt ta feil ved at det går tregt i starten eller er forsinkelser, men dette har jeg ikke lagt merke til noe skriverier om. I tillegg har jeg gjettet på 3 mill i installasjon på NG-orden (har ingen ide om dette er et fornuftig tall..) samt 10 mill i økning Byggern og på mindre ikke børsmeldte order - det ser jo unektelig ut som selskapet er i god driv. Jeg har ikke tatt høyde for noen inntektsøkning fra Glovo og ignorert den lille Rema1000-orden.
Oppsummert: 252 - 5 + 30 + 3 + 10 = 290 (jeg liker runde tall!).

Mitt beste estimat på EBITDA margin er 12,7% som Q2 ville vært med Spania i null på drift og uten varelagerfadesen. Jeg tipper dog at marginen på NG-ordren er rundt 10% slik at jeg har nedjustert til 12,5% i Q3 som jeg har skrevet om før.

Avskrivninger er ca som i Q2 og skattekostnad har jeg gjettet på 28%. Jeg har skrevet om dette før. Finans er rentekostnader og agio har jeg ikke gjettet på.

Om mine tips slår inn på bunn og vi ganger opp med 4 får vi en EPS på 1,94. Jeg tror det er konservativt å kun forutsette at de 3 neste kvartalene blir på samme nivå som Q3. Regnestykket gir en P/E på 16 (kurs 31,60) på de neste 4 kvartalenes inntjening. For et teknologiselskap i vekst burde en P/E på 25 på neste års inntjening være helt kurant. Strong er dog en både "hemmelig aksje" og underanalysert slik jeg skrev om i går kveld. Dette påvirker prisingen.

Treffer jeg brukbart på mine tall tror jeg aksjen får seg et lite løft og kan jobbe mot nivåene 33-34,50 i første omgang for deretter å teste 36-37,50. Vi bør da kunne få forvente en forsiktig beregnet P/E på 20 - kurs 39 på disse tallene.
Om Norne-analytikerne treffer kan vi vel forvente ca uforandret kurs. Skuffer de mere må vi nok ned på 20-tallet igjen på kort sikt.
Jeg ser dog ikke bort i fra at selskapet overrasker positivt og slår mine estimater med litt margin. I et slikt case bør 30-tallet kunne legges bak oss ganske raskt.

Avslutningsvis virker det som om det er noe jeg ikke ser med tanke på hva andre mener, men jeg er jo også her for å lære ved å prøve og feile:)

Edit: NG-orden går over 6 kvartaler slik at + 30 mill skulle visst være + 20. Jeg satser på at jeg har undervurdert Byggern (40 mill i følge ABG fra juni-des 2021) og andre mindre ikke børsmeldte ordre.
Redigert 18.10.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
HrDuck
18.10.2021 kl 17:11 4040

Treffer du på dette så tror jeg du er beskjeden når du spår "et lite løft" på aksjekursen🙂
Storebetong
18.10.2021 kl 17:39 4010

Jeg har jo fulgt ganske godt med det siste året og det trengs "nytt blod" for å løfte kursen mye og få bedre omsetning i aksjen. Vi fikk jo endel nye aksjonærer når løftet fra 20 kom på nyheter og det er det vi trenger igjen. Spørsmålet er om hyggelige tall er god nok trigger for de på sidelinjen:)

Alternativt vil det hjelpe meget godt på både kurs og volum om de amerkanske storeierne begynner å kjøpe aksjer i markedet via volumavhengige ordre uten limit:). I og med at det er vanskelig å få tak i aksjer utenfor børs kan de begynne med dette når som helst.
Redigert 18.10.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
HrDuck
18.10.2021 kl 18:39 3937

Kommer det 4x 25% av volumet så stiger det nok
Storebetong
18.10.2021 kl 20:01 3853

En gang håndterte jeg 4 kjøpsordre på 1/3 av volumet samtidig i en likvid aksje. Utrolig nok gikk det så bra at ingen klaget på snittprisen sin. Og det steg ja😊
Redigert 18.10.2021 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
JosMag
18.10.2021 kl 20:28 3812

Gode argumenter og et heftig estimat 👍. Kanskje jeg har vært litt for pessimistisk ?
Selv om StrongPoint har vokst jevnt og trutt de siste årene så må jeg innrømme at jeg maange ganger har vært i overkant optimist og blitt ditto skuffet...
Denne gangen har selskapet tross alt meldt inn ordre i bøtter og spann 👍. I tillegg vet vi at e-commerce er skikkelig i skuddet. Kan være mye omsetning som går litt under radaren. Torsdag får vi svarene..
Storebetong
18.10.2021 kl 20:37 3804

Takk👍. Jeg har bare sett børsmeldinger et år tilbake i tid, så om noen eldre større ordre har sine siste inntekter i q2 så har jeg gått glipp av noe jeg burde redusert for.
Slettet bruker
19.10.2021 kl 00:18 3625

Her er mine Q3 tall:
Driftsinntekter: 270 mill, som tilsvarer ca. 24% vekst fra Q32020. Legger meg høyt pga den store ordreinngangen det har vært den siste tiden samt et lite håp om at det er noen løpende inntekter som ligger der, vi forhåpentligvis har oversett litt.
EBITDA: 28 mill(10,5%).

EDIT:
Har sett litt nærmere på talla og gjør noen endringer, disse blir mine endelige:
Driftsinntekter: 280 mill.
EBITDA: 30 mil
Redigert 19.10.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
kössa
19.10.2021 kl 06:59 3522

Här kommer mina förväntade tal. Hoppas och tror att vi får extra intäkter med fina marginaler från software! Omsättning 3 kvartal: 300 milj. Ebita 12,5 % = 37,5 miljoner
HitIT
19.10.2021 kl 09:12 3427

Bra trøkk fra start i dag!
HrDuck
19.10.2021 kl 09:20 3403

Er vel ingen hemmelighet at jeg er bull på denne aksjen. Men når jeg leser tipsene til dere andre her så ser jeg plutselig ut som en pessimist :D
Luftputa
19.10.2021 kl 09:22 3259

Jeg hiver med på med mitt estimat. Synes det er litt mye optimisme her, men håper selvfølgelig å bli positivt overrasket.
Tar utgangspunkt i Q3 2020 med omsetning på 218mill.
Alle større kontrakter meldt blir delt likt på kvartalene i perioden som dette skal leveres, starter påfølgende kvartal etter melding om annet ikke står i kontrakten.

Bidrag vil da bli slik:
Coop Esl 140mill 23 mill.
Byggerǹ estimat 20mill 10 mill.
Norgesgruppen CG 120mill 22mill.
Norgesgruppen ESL 110mill 10mill.
Rema/generell vekst 8 mill.

Totalen ender da på 291 mill, i Q3 2020 så var det en større levering av ESL til Norgesgruppen, (70mill 2.H 2020) Trekker ifra 30 mill på omsetningen i 2020 og ender da med en estimert omsetning for Q3 2021 på 261mill.
Ebitda er ofte høyere i Q3, rett meg gjerne men regner med at dette har sammenheng med ferieavvikling og lavere lønnskostnad (ikke sjekket).
I det negative så kan vi se en effekt av mangel på komponenter og høyere fraktpriser, så legger meg på en ebitda margin på 11%. (12,2% i Q3 2020 inkl sqs og labels)

Oppsummert estimat blir da 261mill, ebitda 28,7mill.
JosMag
19.10.2021 kl 09:42 3215

Håper selvsagt du får rett, men da burde vel selskapet allerede meldt en omvendt profit warning 👍
Mer realistisk er nok 265 og 26,5. Vi får svar om bare to dager. Ekstra spennende å høre om Autostore, Glovo etc 👍
HrDuck
19.10.2021 kl 10:32 3148

Uten å ta noe stilling til hvordan tallene blir.... Men tenker at profit eller power warnings ikke er noe selskapet har historikk for. Kanskje logisk siden de ikke guider fra kvartal til kvartal. Den lange ambisjonen om 2,5 mrd og 13-15% ebitda margin er det eneste konkrete (og det er en ambisjon og heller ikke guiding). Etter salg av Labels så er det vel sagt 2,1 mrd fra gjenværende virksomhet (retail tech) og ytterligere 400 mill gjennom M&A. Fra 957 mill (omsetning retail tech 2020) til 2,1 mrd så er det altså signalisert ambisjon om en god del vekst. De har altså mål om å litt mer enn doble omsetning over ca fem år. Helt konkret så innebærer dette ca 15% årlig vekst. Om de når målet så må vi anta at det ikke går i en rett linje så enkelte kvartal vil nok komme på oppsiden og andre litt på nedsiden.
tunktee
19.10.2021 kl 11:56 3059

Jøss, det må være ny rekord i estimater!
Trodde jeg kom til å ligge på den mer restriktive siden, men syns de fleste er realistisk.
Luftputa begrunner estimatet sitt grundig. X-faktoren for omsetningen er hvor mye av de børsmeldte ordrene som ble levert i Q3, og mitt estimat baserer seg også på en baseline + børsmeldte ordrer.
Syns likevel det viktigste er hvordan «baseline» utvikler seg, og hvordan markeder/produktkategorier er fordelt.
(Ser om jeg får lagt ut eget estimat i morgen, fikk plutselig litt mye annet som skulle vært gjort)
Ols123
19.10.2021 kl 16:07 2794

Kul att även Danmark tagit fart för Strongpoint ny marknad för bolaget
Idav
19.10.2021 kl 16:28 2765

Tittet litt på Glovo ,og ønsker ikke å være pessimist, men så at det stort sett var junkfood som de leverer.
Vet ikke helt hvor vi skal plassere vår retail inn i junkfood kjeder, det var vel bare carrefour som har noe med vårt segment.
HrDuck
19.10.2021 kl 16:31 2782

Mulig jeg misforstår noe med innlegget her, men du mener vel å skrive: "bare" Carrefour :)
edit: siden de "bare" omsetter for 700 mrd kroner årlig.
Redigert 19.10.2021 kl 16:34 Du må logge inn for å svare